Twee bijzondere vrouwelijke solo's Dei st; 'Gol biedt Kunst van gewicht vervult zelfde rol als geloof z I h 0 tc Weinig vrolijkheid in 'Tanzpalast' ££r^te^as^m DE STEM DJ DE STEM Chaos Klassiekers Godsbeelden i i i i God is groot, maar geenszins nieuw Door Camiel Hamans Tussen God en gebod ruisen de klinkers. Dat wil de evangelist Johannes althans. Want 'in den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God'. Geen wonder dat waar twee woorden teza men gevonden worden, in elk gedicht, in elk verhaal en in elk toneelstuk God nadrukke lijk aanwezig is. Zelfs voor de slechte verstaander. Vreemd daarom dat de georganiseerde Nederlandse boekverkondi- gers God nu pas ontdekt heb ben en tot trend verheven. Sla het eerste het beste werk van literaire aard open en God springt uit de pagina. Wie voor zijn boekenkast staat, voelt de schaduw van de hemel op zijn schouders en de comfortabele stoel op rij tien van de schouw burg, zit als een biechtstoel. In elk verhaal, elk toneelstuk en elk gedicht wordt een bijbelboek op nieuw geschreven. Als Chris Lomme op gezag en tekst van Benno Barnard in Het mens van de Blauwe Maandag Compagnie zegt dat ze 'de liefde wil van iedereen' dan is er geen bijbelvastheid nodig om in deze noodkreet de noodzakelijke aan vulling te horen op Corinthiërs 13, waar Paulus met overslaande stem de gelovige voorhoudt dat de mens die geen liefde te geven heeft, niet meer is dan 'schallend koper'. Op de planken van de eigen bibli otheek verkondigen nog immer gelezen en gewaardeerde klassie kers van het type Verzoeking van de heilige Antonius door Flau bert, Vestdijks Nadagen van Pila- tus, Aswoensdag van Eliot of Ril- kes Over de lieve God en andere zaken de actualiteit van religieu ze thema's. Waar een goed boek openvalt, DONDERDAG 13 MAART1997 Gerardjan Rijnders hoort bij de toneelmakers die de qrote vraqen stellen. Toneel is nu van God los, maar blijft op zoek. FOTO FRANS SCHELLEKENS spreekt God. Zoals bijvoorbeeld in het net van de pers gerolde bundeltje Het zesde zintuig met vertaalde gedichten van Anna Achmatova, Nikolaj Goemiljov en Osip Mandelstam. Goemiljov, de altijd in de schaduw van zijn echtgenote Achmatova gebleven tragische dichter, schrijft in zijn Meisjes van Zanzibar over 'een arme Abessijn die ter ore was ge komen dat er ver in het noorden, in Cairo meisjes uit Zanzibar dansen en liefde verkopen voor geld'. De verveling thuis en de verleiding stuurden hem op weg. Voor hij zijn verlokkende doel bereikte, werd hij echter overval len en werd zijn muildier onder de voet gelopen door een olifant. Twintig nieuwe manen en al zijn reserves kostte het hem om in Cairo aan te komen. Daar besefte hij intussen platzak geraakt te zijn en berooid aanvaardde hij daarom meteen de terugweg, waar aan het eind voor de aan dachtige lezer de echo opklinkt van het welkomstfeest voor de verloren zoon. Een pagina eerder verhaalt Goe miljov de geschiedenis van vijf stieren, die door een rijk man aan zijn oppassende bediende ge schonken zijn als loon voor vijf jaren trouwe dienst. De eerste werd door een leeuw verscheurd, de tweede geveld door een wes- pensteek, nummer drie en vier vielen ten prooi aan de afgunst van een buurman. De vijfde heeft hij zelf geslacht. 'Om te vieren dat mijn buurmans huis brandde als een fakkel, met hemzelf, vast gebonden,'kermend er nog in.' Is dit de God der liefde, of die der barmhartigheid óf zelfs maar die Jder rechtvaardigheid die hier spreekt? Absoluut niet. Het is wraak en leedvermaak, zonder enig spoor van oudtestamenti sche almacht. Maar dat is niet uitzonderlijk. Niet God, maar god spreekt in de kunst. Literatuur, toneel, beel dende kunst en muziek, ze bezin gen niet per definitie hét of even tueel één opperwezen. Grote kunst gaat over grote thema's. Leven en dood, zin van het be staan, rouw, trouw, verdriet en liefde; de onverklaarbare chaos, het systeem van het al, rechtvaar digheid, gelijkheid, de onmoge lijkheid van relaties, oorlog en vrede. Alles wat de mens bezig houdt, zonder dat hij antwoorden op zijn vragen heeft. Voor gelovigen bieden religie en ideologie, de God van Bome, Ne derland of de Markt een panacee. De bijbel, koran, Karl Marx of Adam Smith geven vorm aan het ongeordende, bieden houvast en zekerheid. Voor twijfelaars, voor onderzoekers is kunst, en in het bijzonder de nauwelijks abstrac te vormen toneel en literatuur, een middel om vragen te stellen en wellicht vat te krijgen op het onbegrijpelijke, onaanvaardbare en ongestructureerde. Kunst van gewicht vervult dezelfde spiri tuele rol als geloof en filosofie. Alleen biedt het geloof in God al tijd een laatste woord, terwijl kunst meestal niet verder komt dan een volgende vraag, her nieuwde twijfel en dus inzicht. Die zingeving is spiritualiteit. Niet in de kerkse zin van het woord, want dan staat het voor door een geloof bepaalde levens visie, maar in de wezenlijke, die van geestelijke levenshouding. En die kan natuurlijk van reli gieuze aard zijn. Als Vondel twij felt aan de ware ouderliefde, dan lost hij zijn onzekerheid op bin nen het systeem waarin hij leeft en gelooft. God redt in de Jeptha net als hij dat met de oudtesta mentische Abraham doet, de wankelmoedige en op de proef gestelde vader. Vertrouwen in de Heer biedt redding, gelooft Von del en vandaar dat in zijn werk God en god samenvallen. Het hoeft niet. In Maksim Gorki's Nachtasylin Heyermans Glück auf en Brechts Trommelen in de Nacht biedt het linkse evangelie hoop op uitkomst. De spirituele utopie ligt niet meer in Godsver trouwen en een paradijselijk le ven na de dood, maar in de zeker heid van de rozerode dageraad van het klasseloze socialisme. Dat soort geloof heeft afgedaan. Zelfs bij een orthodox marxist als Heiner Müller. Toneel van nu is van God los, maar blijft op zoek. Of het nu gaat om moderne regis seursvisies op klassiekers van de Griekse tragici, Shakespeare, Büchner, Von Kleist of O'Neill of om nieuw werk van Tabori, Pin ter, Schwab, Kroetz, Hertzberg, Otten, Bernlef, Weiss of Gerard jan Rijnders, het zijn de grote vragen die gesteld worden. Soms in vals licht gezet, maar door gaans kaal en eerlijk. Toneel en literatuur zijn afgezien van wat esoterie en New Age-gemeentes de enig overgebleven kerk gewor den. En ze zijn van onverdachte snit, want ze zijn niet dogmatisch en hebben zich niet begeven bui ten de traditie die ze, op wat ont spanningskunst na, altijd gehad hebben. Zoeken via de boeken kast en in de schouwburg heeft de functie overgenomen van bid den. Niet langer vragen om God delijke oplossing, maar om vra gen achter vragen, om inzicht en herkenning. Er is dus niets nieuws onder de zon, behalve dat het weer hardop gezegd mag worden. Rijnders kan de zin van het bestaan in dit ego- en aidstijdeperk aan de orde stel len en het wordt herkend als neo- spiritualiteit. De verklaring is simpel. Wie zich een kwart eeuw geleden los zong van gebod en dogma, had de keus uit twee ze kerheden. Hij kon ontkennen dat hij behoefte had aan duiding en structuren en zich dus als een overmoedige waaghals storten in de tuien en de muien of hij bleef, wetend dat hij over niet meer dan twee zwemdiploma's beschikte, zo dicht onder de bassinrand dat de veilige hengel van de bad meester hem in geval van nood altijd kon bereiken. De waaghals ontkende de spirituele zin van le vensvragen en het woord 'god' werd voor hem zodoende een ta boe, de angsthaas schaamde zich voor zijn houding en keek er daarom wel voor uit ooit in het openbaar de naam van God te ge bruiken. De keuze van 1970 bestaat niet meer. De traditie van de kerk als veilige haven, waarnaar altijd te ruggekeerd kan worden is ver dwenen, maar tegelijkertijd heeft de vrijheid van de quasi-Kanaal- zwemmer slechts tot ongelukki- gen geleid. Vrijdenkerij en onaf hankelijkheid vereist immers sterke benen. Er mag dus weer gezegd worden dat kunst en vooral die in taal over universele waarden gaat. God is dat, maar niet die als op perwezen. Het is het godsbegrip dat twijfel inhoudt, dat syno niem is aan zingeving. Als Thom- mas Bernhard in Heldenplatz tot de conclusie komt dat 'het pro bleem niet is dat mijn broer er niet meer is, maar dat wij achter gebleven zijn' en dan verzucht dat 'dat het erge is' maakt hij helder dat het niet langer gaat om een God die na de dood vere nigt, maar om de godsommoge- lijke vraag naar de zin van door leven na de dood. 0 UJ UI h UJ AMSTERDAM Cirque du Soleil - 'Alegria' - acrobatiek, dans en theater - Tent St L dionplein (6 mrt t/m 27 apr) ANTWERPEN In Godsnaam - van loao Bethencourt - door TIL - Het Klokhuis.,, t/m za 20.00 uur - zo 15.00 uur (tot 23 mrt) Een ideale echtgenoot - van Oscar Wilde - door Nieuw Raamthea, - Raamtheater op 't Zuid - wo t/m za 20.00 uur (tot 15 mrt) BERGEN OP ZOOM Charlie Girl - musical - Stadsschouwburg de Maagd - 20.15 uur(RjJ 16 mrt) BREDA Hans Liberg - De vier jaargetijden - Chassé Theater - 20.00 uur In t/m 15 mrt) ETTEN LEUR Carlie - musical met o.a. Joke de Kruijff. - Theater De Nobelaer-20'; I uur (13 en 14 mrt) DEN HAAG Miss Saigon - VSB Circustheater - di t/m za 20.00 uur, zo 14,00 w,.. 20.00 uur (t/m 10 nov) ROTTERDAM Urbanus - Hiep hiep rahoe - Luxor Theater - 20.15 uur (15 en 16 mrt) Freek de Jonge - Gemeengoed - Luxor Theater - 20.15 uur (17 en fc Woyzeck - RO Theater - Rotterdamse Schouwburg - 20.15 uur (ijJ 19 mrt) ROOSENDAAL Verreck en De Rijk - cabaret - Schouwburg de Kring - 20.15 uurf j en 18 mrt) DONDERDAG BREDA Ode aan de verlaten zielen - en Vrouw alleen - In serie Nit JI Theatermakers - Chassé Theater - 20.45 uur ETTEN LEUR Niet uit het raam - Afgeragd - De Nobelaer - 20.15 uur TILBURG Tanzpalast - dans van Pumpenhaus - Schouwburg - 20.15 uur ROTTERDAM Fröken Julie - Rooterdamse Schouwburg - 20.15 uur ROOSENDAAL De Kersentuin - Theater Antigone - Schouwburg de Kring - 20,15u«| VRIJDAG BREDA Friday Night Live! - muzikale theater-talkshow voor jongeren Chassé Theater -19.30 uur Tanzpalast -dans van Pumpenhaus - Chassé Theater - 20.30 uur ETTEN LEUR Carlie - musical - De Nobelaer - 20.15 uur TILBURG Bert Klunder - Vette Jus- cabaret - Schouwburg - 20.30 uur ZATERDAG BREDA Het volk in Dothan - Chassé Theater - 20.45 uur ETEN LEUR De nieuwe snaar - De Nobelaer - 20.15 uur ROOSENDAAL r - 19 Closer than ever - met o.a Henk Poort - Schouwburg De Kring - 20J5«i DINSDAG OOSTERHOUT The Stuffed Puppet Theatre - De Bussel - 20.15 uur TILBURG Scapino - Below Paradise - Schouwburg - 20.15 uur WOENSDAG BREDA De Kersentuin - Antigone - Chassé Theater - 20.30 uur ETTEN LEUR Stomme koe - komedie- De Nobelaer - 20.15 uur OOSTERHOUT Bal-Trap - Franstalig toneelstuk door Compagnie Derniers Details. -De Bussel-20.15 uur TILBURG De nieuwe snaar - Famineur zeven - Schouwburg - 20.15 uur ROOSENDAAL Soms verdwaal ik in een draak - toneel van Artemis - Schouwt»! de Kring-14.00 uur ROTTERDAM Elektra - van Sofokalis - RO Theater - try-out - RO Theater - 20.15ub'| Van onze kunstredactie Twee bijzondere theatervrouwen spelen vanavond in Breda in de serie Nieuwe Theatermakers elk een solo, die iedere liefhebber van intensief kleintheater zal aanspreken. Jacqueline Kaptein is een breekbaar clowntje in Ode aan de verlaten zielen, dat op in tieme wijze de humor en de tra giek van heel kleine dingen laat zien. Christine van Stralen is een ac trice en mimespeelster die in Vrouw alleen van Don Duyns een jonge vrouw speelt die de balans van haar leven opmaakt. Op zoek naar aanknopingspunten tast zij haar herinneringen af en zoekt naar een verklaring waarom alles gaat zoals het gaat. Don Duyns heeft deze bewe gingstheaterachtige solo speciaal voor haar geschreven en geregis- r Jacqueline Kaptein, een vertederend clowntje in het theater. seerd. Net als beeldend kunste naar Elian Smits die de vormge ving verzorgde, werkte Christine van Stralen eerder samen met Don Duyns in de voorstelling Ouderdomsvlekken bij theater groep Hollandia. Ode aan de verlaten zielen is een theatrale, weemoedige clownso lo die door Jacqueline Kaptein samen met regisseuse Cora Broekhuizen werd gemaakt bij de Groningse theatergroep De Horzel. Al op de theaterschool raakte Kaptein gefascineerd door de figuur van de clown. Ze geeft FOTO DE HORZEL al jaren workshops clownerie. Het betekent niet dat Kaptein, zoals de circusclown, streeft naar vette lacheffecten. Integendeel, zij heeft een heel nieuw persona ge geschapen, Böwö, dat met zijn spierwitte gezichtje met een zwart streepje als mond, het pu bliek op een volslagen eigen en verrassende manier deelgenoot laat zijn van kleine aarzelingen, verdrietigheden en kleine humo ristische ontdekkingen. Gestoken in een ruim vallende geruiten schort over haar lange lijf beweegt zij aandoenlijk on handig en weet in dat witte ge zicht een expressie te leggen, die soms bijna hartbrekend de een zaamheid van Böwö blootlegt. Jacqueline Kaptein bezit de gave om van het zogenaamd onbeteke nende een intieme, theatrale act te maken. Zelfs met een simpel theezakje weet zij nog ontroering op te wekken. I 'Vrouw alleen', solo door Christine van Stralen en 'Ode aan de verlaten zielen', theatrale downsact van Jacqueline Kap tein, zijn vanavond te zien in het Chassé Theater (kleine zaal) in Breda in de serie Nieuwe Theatermakers. Den Bosch. Theater aan de Para de. 'Tanzpalast 1950-1997' door Pumpenhaus Münster in samen werking met Man Act uit Cardiff. Regie: Gunther Möllmann en Phillip MacKenzie. Gezien op 6 maart. Op vrijdag 14 maart te zien in het Chassé Theater in Breda, 22 maart in Stadsschouwburg Mid delburg. Door Marjan Mes Een ongezellig Duits danslokaal anno 1950 met op de achtergrond een (gekantelde) jukebox. Een kelner hangt verveeld achter de bar. Een voor een komen ze bin nen, zes vrijgezellen meisjes in keurige japonnen, hoedjes en pumps. Tersluiks keuren ze el- kaars uiterlijk en proberen een houding te vinden. Even later ar riveren kort achter elkaar zes mannen, onder wie een zwarte Amerikaanse GI. Melige Duitse schlagers, chachacha's en fox- trotts wisselen elkaar af. De mannen proberen zo snel mo gelijk een danspartner aan de haak te slaan, maar niet iedereen is van elkaar gediend. Na enig ge harrewar wordt er dan toch braaf gedanst, maar wanneer de neger als eerste begerig het meisje van zijn keuze vastgrijpt en tong zoent, ontaardt het keurige ball- room-gebeurenin een woeste worsteling van seksuele aard. De muziek slaat op tilt en afgelopen is het met het quick-quick-slow. De voorstelling Tanzpalast, een coproductie van de bewegings theatergroepen Pumpenhaus uit Münster en Man Act uit Cardiff, wil niet alleen uiterlijk een tijds beeld schetsen van de periode tussen 1950 en 1997, maar heeft ook de pretentie om de verande ringen in de samenleving (vooral de rolpatronen en de sex-opvat- tingen) te dramatiseren en te per sifleren. Vandaar ook kennelijk die ge vaarlijk scheef hangende jukebox waaruit overigens een eindeloze potpourri van smakelijke hit fragmenten komt. Maar echt vro lijk wil het niet worden in dit Duitse danslokaal. Heel schema tisch is gekozen voor een al te let terlijke illustratie van bepaalde tijdsverschijnselen uit de Duitse samenleving, zoals de Rote Ar mee Fraktion. Terwijl de portret ten van Andreas Baader en Ulri- ke Meinhof worden geprojec teerd, zetten de dansers elkaar in het donker in de zoeldichten. Zonder veel fantasie of verbeel dingskracht worden de wisselen de tijdsbeelden veel te letterlijk geillustreerd; twist, hoelahoep, rock and roll, de revolutie van 1968 met uit het Rode Boekje van Mao citerende spelers, gevolgd door hippies met sticlries en flo wer power-gedoe, figuren in zwarte pakken met of zonder ga ten, waarbij plompverloren de namen van modekoningen als Versace en Armani worden ge projecteerd. Tenslotte is er een beeld van zwervers uit de jaren negentig, die aan het housen slaan. Zedra-| gen ieder een ruw brok steel waarop machteloos wordt ge»' gen. Een klein meisje voegt volslagen mechanisch bij de vol wassen house-dansers. Het a" de enige twee niet o] symbolen in deze aandoende voorstelling. Het idee van het dwarsdoorsnee van een telKe» veranderende samenleving ontleend aan het voorbeeld'® het Theatre du Campagnol, indertijd met een dergelijke voor stelling furore maakte, dat door Ettore Scola in diens s] film Le Bal werd nagevolgd Het huisgezelschap van het penhaus, een speel- en w°' plaats voor onafhankelijke, ternationale acteurs, komt voo nogal melig over. Het nauwelijks in om enige1 sche of humoristische int tussen de mannen en vrouwe»- laten zien. j. Bovendien is de choreografie^ strekt niet interessant Ik denk de makers ervan iets a tieks a la Pina Bausch te he willen maken, want er word gelopen en poses aangeno maar enige diepergaande gingskracht ontbreekt. Eige» zat ik voortdurend te sua naar een moment dat de tw dansers zich eindelijk eens le zouden gaan uitleven op a leuke muzieknummers van Door Hans Rooseboom „Mijn God is de muziek, heb ik ooit iemand horen gen, en ik kan het daarmee1 eens zijn. Ik beluister muz soms als een soort dienst v< mijzelf alleen." Frans Balj organist, pianist, muziekler; en recensent voor dagblad Stem, leeft bijna helem voor de muziek. „Maar religieuze ervaring daar ben ik allergisch voor. noem het liever een gevoel welbevinden dat ik door bep£ de muziek kan ondergaan." Een traditioneel opgevoed p testants jongetje, zo noemt B danaar Frans Baljeu zichz „Als kind werd ik niet in cont gebracht met metafysische er ringen. In mijn puberteit ontw kelde ik een hang naar myst: zoals die in de katholieke k bestaat." Op het conservatorium in Tilb werd aan dat zoeken naar n: tiek tegemoet gekomen. „We gen met onze leraar Louis T bosch naar de abdij van Tonge in Belgisch Limburg. Daar z gen we een mis van Stravin een fascinerende mystieke er ring." Al dan niet 'religieuze' ervai gen hoef je niet uitsluitend ontlenen aan het luisteren religieuze muziek. Baljeu: kan gebeuren met iedere muz: Ik beleef bij sommige passa van Schubert en Bach de sensi dat de componist de deur naai eeuwigheid op een kier zet en een blik daarachter vergunt." „De godsbeelden uit mijn jeu dat kan het niet meer zijn. Al het geloof als zodanig vaar zegt, dan wordt het een levi lange zoektocht: wat is het wel? Het is zoeken naar een voel van welbevinden. Ik om vind dat steeds sterker met ziek van Brahms. Zijn Twe Symfonie bijvoorbeeld, die helemaal bij dit jaargetijde voorjaar. En Brahms' Ee P Door Hans Rooseboom "•ank Martin kwam op het sti moedige idee om de eerste pas muzziek sinds Bach op papie zetten na het aanschouwen Rembrandts ets De drie krui Het zal mede door de geest llJds zijn geweest dat de Zwit; hon,?0mponist Frank Ma (1890-1974) door Rembrar verbeelding van het Lijden verpletterend werd geraakt. hTl T?s m het voorjaar van 1 at Martin begon met de oi an het oratorium Golgotha. tweede Wereldoorlog belet njn laatste stuiptrekkingen elfs ln het veUige Zwitserl aren de gevolgen van a W ?°et wel bijzonder pret wiiu !ln om Passiemuziek schrijven na Johann* me nn11 ?a Het verhaal w opgedrongen door de ontd van® Vpn u6 ets De drie k an Rembrandt," zo schi hhw m 1948 in Amsterda vrouw ttmet een Nederla r W gerouwd - en het t oi

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 20