EN. DE STEM fiat Mijn God in de cultuur van alledag INSTALLATIEBEDRIJF BAH Oud-bisschop Jan Bluyssen: 'De kerk heeft de know how' Dichter-dominee Stoutjesdijk ziet 'dat geloof terugkeert' giro the Honeywell ywell digitale klok- Chronotherm III ïr zorgen! Bergman Tempels Erediensten Motorrijder e r muziek m kun 55 phtbank te Breda arrondissementsreeht. J3-03-1997, zijn onder- 3INTREX TRANSPORT I .V., beide gevestigd te put, Gooikensdam i bosterhout, Postbus 461 Imr. P. Kooijman. Cura- ol, 4900 CB Oosterhout 162-453811/ Ie arrondissementsrecht- >03-1997, is onderstaand pOREMANS, geboren te te 4811 XV Breda, To ri. DEWI UNDERWEAR DIENSTEN, te 4811 HW Rechter-commissaris: mr Jr: mr. F.J. Koningsveld Istbus 1039, telnr. 076- ÈBREK AAN BATEN Jlis Govardus Marinus (men te Roosendaal en te 4921 ME Made |.n. VECTOGRAM. Cura- van Dooren, 4800 GL telnr. 076-5204044 PALUDANUS, geboren [942, te 4814 CN Breda, l.o.d.n. Café Tuinzicht Breda, Rijpstraat 10b. t.L.H. Janssens, 4800 CG telnr. 076-5225260. |>g van de besloten vennoot- 3LOT B.V., tevens hande- i R S Housestyling, sta- k-eda, destijds gevestigd te nekenweg 63-67, heeft de I bepaald dat: de schuldvorderingen bij AM. Andriessen, postbus 3a, moet plaatsvinden op |97. idering zal worden gehou- lebouw te Breda, Sluissin- 1)97 te 10.00 uur. essen, curator, faillissement van M.J.M, Oosterhout aan de Ster ede dat de enige en tevens i 13 maart 1997 is gedepo- Van de Arrondissements- |a aan de Sluissingel 20 pnde 10 dagen aldaar voor jcozeloze inzage ligt. lemakers, curator |t It, combineren perfecte regelnauwkeurigheid. En... zo eenvoudig te bed/enen.' I Honeywell... perfect geregeld! vraag uw VNi-lnrtallatour Hoofdstraat 182 5121 JJ Rijen 0161-227053 vjA' 4- [len is voor mij het mooist i. Ik kon het ook hartstik!' euma heeft mij buitenslie' Os u wilt scoren, steun 1)00 andere reumapatiënt'11 aac. Bank 7 0 i 0 i Grote Gids De Boekenweek (12-22 maart) is opgehangen aan het thema Mijn God. Spiritualiteit, esoterie, de traditionele godsdienst, de commerciële heling, alles wordt uit de kast gehaald. Over God in de boekwinkel raakt men dezer dagen niet uitgesproken. Maar hoe staat het met religie in het theater, extase in de muziek, spiritualiteit in de film, het scheppingsverhaal in de beeldende kunst? In deze Grote Gids vindt u geen antwoorden, wel beschouwingen die enige duidelijkheid geven over de stand van goddelijke zaken op dit moment. De ontsluiting van de hemel Door Dirk Vellenga Hij is er weer! Dat is de titel van een bundel be schouwingen over het woord God van de filosoof dr. C.A. van Peursen. Het doet een beetje denken aan wat politicus Frans Andriessen vorig jaar zei over de grootse come-back van het CDA. Hij voor spelde dat de mensen binnenkort over zijn partij zouden zeggen: 'Ze zijn er weer!' Is God terug op zijn post in onze samenleving en in ons denken? Het thema van de boekenweek, Mijn Godzou in die richting kunnen wijzen, al weten we dat de Stich ting CPNB, de kerkenraad der boekverkopers, een the ma kiest om puur commerciële redenen. De Celestijnse belofte van James Redfield en Het verhaal gaat van Ni co ter Linden beheersten vele maanden de boeken top- 10, maar daar vertoefde ook Hoe God uit Jorwerd ver dween van Geert Mak. Toch is er iets aan de hand. Alleen al het feit dat het the ma niet onmiddellijk is weggehoond, is tekenend. God is weer bespreekbaar, voor alle gezindten. En dat was een jaar of tien, vijftien geleden beslist niet zo. In den beginne was er de autoritaire, koele, wrede God die samen met de pastoor en de dominee ongeveer alles verbood. Hij huisde in een koude kerk met harde ban ken. De gemeente bad nederig, elke avond op de blo te knieën, elke zondag met gebogen hoofd in de kerk. Aan het eind van de jaren vijftig werd de aanval op het geloof der vaderen ingezet. Jan Wolkers ont worstelde zich aan de vuisten van de gereformeer de God, later gevolgd door Maarten 't Hart. Gerard Re- ve spotte openlijk. Priester en dichter Huub Oosterhuis werd in 1969 uit de Orde der Jezuïeten gezet, hij wilde trouwen en zich in de maatschappij storten. Alle gezag werd aangepakt in de jaren zestig, ook het oppergezag. Seks zonder huwelijk, condoom, abortus, euthanasie, we eisten persoonlijke vrijheid, we eisten het recht om ons met de schepping te bemoeien. Kun stenaars, scheppers van beroep, braken uit hun kluis ters en ivoren torens. Toen de vrijheid bevochten was, verdween de oude God en sijpelde de inspirerende haat langzaam weg. God was niet langer de man die alles heeft gemaakt en voorbestemd. Sombere films van Ingmar Bergman over mensen die in een lege kerk zaten te tobben over die zwijgende God daarboven, werden vertoond op protes tantse gespreksavonden. Acteurs die de naam van God ijdel gebruikten, werden niet langer door de politie van het toneel geslagen. God kreeg menselijke trekken, hij daalde af en nam plaats in praatgroepen. Hij werd gedemocratiseerd, want alles werd in de jaren zeventig bereikbaar en be- Deze kaarten (en ook de afbeeldingen op de volgende pagina 's) horen bij het Bijbels Kwartet, dat is uitgegeven door Art Unlimited. taalbaar gemaakt voor brede lagen van de bevolking. Er mocht aan Hem getwijfeld worden: Waarom laat Hij dit allemaal toe? Nou, soms weet Hij het ook niet meer. Verdiende Hij wel een hoofdletter? God en zijn zoon moesten zich op aarde veel laten wel gevallen. Jezus werd voor sommigen een strijder voor sociale gerechtigheid. Voor anderen was hij de eerste hippie: Jezus is just allright. Hij reisde als aardse ster van theater naar theater: Jesus Christ Superstar. De Almachtige kreeg steeds meer gezichten. Nieuwe Nederlanders en allochtonen namen hun eigen goden mee en bouwden moskeeën en tempels tussen de leeg lopende kerken van het christendom. Surinamers lie ten de gebouwen van de Pinkstergemeente en de Evan gelische Broedergemeente swingen. Onze buren kun nen voortaan moslims, hindoes, boeddhisten, taoïsten, winti-adepten of zelf leden van de satanskerk zijn. Shiva, Bhagwan, Dalai Lama, Sai Baba, voor alles en iedereen zijn er volgelingen. Wie van overzicht houdt en van alles wat wü, kan terecht bij New Age. Voor New Agers is God gewoon energie en staan we aan de vooravond van een nieuwe tijdperk, waarin het alle maal goed komt. James Redfield van De Celestijnse be lofte hamert op het inzicht dat toevallige gebeurtenis sen tekenen zijn van hogere machten. Hij rekent erop dat na het jaar 2000 de 'volledig spirituele cultuur op aarde' gevestigd zal zijn. Natuurwetenschappers die van de kosmos een heerlijk sprookjeslandschap maken, worden als profeten om armd. Net als psychotherapeuten, de genezers van mo dern geestelijk malheur. De hemelse Jomanda heelt lammen en blinden. Prinses Irene bereikt via bomen en dolfijnen een 'andere mentale dimensie'. Uitgeverijen als Ankh-Hermes, Tirion en Servire waaieren uit over de schappen in de boekenwinkels. De Boekenweekfol ders tonen aan dat de gevestigde, kerkelijke uitgeverij en Kok en Callenbach het begrip religie ook flink heb ben opgerekt. Wat doen de kinderen van de afvallige Huub Ooster huis met de vrijheid die hun vader heeft bevochten? Trijntje en Tjeerd Oosterhuis hebben met hun groep Total Touch de kerk ver achter zich gelaten. Ze gaan voor in de nieuwe erediensten, met eigentijdse rituelen en duizenden jonge aanbidders. De popcultuur kan beschouwd worden als de grootste moderne religie. Massa's volgelingen laten zich in gi gantische stadions meeslepen door idolen en halfgoden. Elvis Presley, Freddie Mercury en Kurt Cobain stierven jong, ze offerden zich op als Jezus, en voor de ware ge lovigen zijn ze niet eens echt gestorven. God is natuurlijk ook science-fiction. In films als ET en Independence Day hebben buitenaardse bezoekers een zweem van heiligheid, van een perfectie die de mens ook zou kunnen bereiken. De verlossing van de mensheid komt uit de ruimte en daarmee is de oude vraag 'Waren de Goden kosmonauten?' beantwoord. De mens is tegenwoordig in staat zijn eigen God op te roepen op het moment dat hij de behoefte voelt. God moet snel zijn, godsdienst moet spannend zijn. Inter net brengt ons al aardig in de buurt van God. De ge bruiker schiet in enkele seconden over de hele aarde, zo als vroeger alleen God vanuit zijn hemelse positie kon. Grote groepen hebben voor God snel Seks ingevuld en daarom is de dagsluiting op de tv vervangen door een vaste portie soft porno. Ja, je komt God overal tegen sinds hij is afgedaald. Joan Bradley beschrijft in haar boek God op een Harley de Vader als een motorrijder. Haar God beseft dat de Tien Geboden veel te algemeen waren. Hij heeft een nieuwe strategie gekozen: de indi viduele benadering. Dominee Nico ter Linden hertaalde de Bijbel voor men sen van nu. Hij neemt de verhalen niet letterlijk en wijst op de symbolische kracht. Met Het verhaal gaat geeft hij een nieuw soort vastigheid aan de grote groep van twijfel-gelovigen. Deze groep doet het nu met een God die er misschien helemaal niet is. Andere protestanten hebben engelen, vorige levens, reïncarnatie en paranormale genezing aan het starre, sobere geloof der vaderen toegevoegd. Harry Mulisch suggereert in De ontdekking van de hemel een verre God die niet bereikbaar is voor gebed en weer lijkt op de autoritaire God van Genesis, die in de jaren zestig en zeventig juist was afgedankt. Zo zoekt de westerse mens naar zekerheid over leven en dood in het duister van de dovende eeuw. Geestelijke verwarring was er ook bij de vorige eeuwwisseling, toen kunstenaars zich schaamteloos overgaven aam mystiek en spiritisme. Voor iedereen is er een God op maat, er zijn ontelbare paden naar het hiernamaals. Ook de Oude God, die van de eeuwenoude kerken, is er nog en hij trekt jonge fans. We zijn gek op oud, we lopen de antiekwinkeltjes plat. En daar is deze Oude God te vinden, een eerbiedwaar dig monument met de geur van vroeger, maar net als de uitgestalde wasteilen, wringers en lampetkannen ont daan van de ellende van toen, het bloed, het zweet en de tranen. Deze God kun je in huis halen als een aardig or nament, zonder de psalmen, de lange diensten, de biecht, de straffen en het schuldbesef. God is overal en God is nergens, in de Boekenweek, maar waarschijnlijk ook ver daarna. Op de Bijbel krijg je in deze week van de Katholieke Bijbelstichting in Den Bosch een rijksdaalder korting. Door Jace van de Ven Van de oud-bisschop van Den Bosch, Jan Bluyssen, verscheen vorig jaar een autobiografisch getinte pil, Gebroken wit, vrij moedige herinneringen. Eerder publiceerde hij onder meer De vele wegen en de ene weg, een Boek met preken en beschou wingen dat inmiddels al een vijfde druk beleefde. Ce emeritus bisschop, inmiddels zeventig jaar, straalt vrede uit. Hij zegt dat hij zich sinds enige jaren veel breder is gaan oriën teren dan op de strikt eigen christelijke literatuur. Hij wijst °P het boek van Karen Arm strong, Een geschiedenis van God. „Van deze schrijfster ben jk momenteel Mohammed aan het lezen". Han toont hij twee dikke dikke handen met de Nag Hammadi Geschriften, een Nederlandse vertaling van de papyrusrollen godsdienstige en filosofi sche teksten uit de eerste eeu wen na Christus die een tiental jaar geleden bij Nag Hammadi ln bgypte gevonden zijn. •Ook heb ik de Koran doorge werkt en veel parallellen ont- «t met de Heilige Schrift, «aar misschien zoek je daar ook wei onbewust naar. Je zou de wan eigenlijk niet alleen moe- 'ezen, maar ook bespreken Jan Bluyssen foto jan vernoeff met iemand die naar dat boek leeft. Anders blijft het te ab stract. Jezus komt erin voor als een groot profeet". Een profeet waar nogal wat voormalige christenen in onze con-treien zich van hebben afge keerd. „Dat klopt. Uit onvoldaanheid, of omdat de kerk hen niet meer aansprak. Een deel van hen zoekt God kennelijk niet meer, een ander deel is het spoor bijs ter geraakt en heeft voor zich zelf een eigen persoonlijk geloof geschapen. Dat is jammer, want een mens die zo op zijn eentje gelooft, berooft zich van een he leboel mogelijkheden. Zou hij zijn ideeën confronteren met de ideeën rond hem heen, dan wordt hij daar een rijker mens van. Op dat gebied kan de kerk hem veel bieden, want die heeft de know how. Binnen dat insti tuut hebben al twintig eeuwen lang mensen over dit soort za ken nagedacht. En hun kennis werd na hun dood niet wegge gooid, anderen dachten er ver der over, Als we die kennis goed benutten, kunnen we groeien in inzicht". Maar het blijft geloven of niet geloven. „De meest wezenlijke vragen blijven als vragen leven. De mysteries van het geloof zijn in de grond onoplosbaar en kun nen door het menselijk verstand niet begrepen worden". Zoals het geheim van de Heilige Drievuldigheid? „Ja, en dat is jammer genoeg een beetje een vergeten mysterie in onze tijd". Waarom? „Omdat ik uit ervaring weet dat het de mensen zeer kan aan spreken als ik hen uitleg dat ik God niet alleen buiten ons zie. Hij is niet alleen die allesover- stijgende God de Vader van wie wij ons geen voorstelling kon den maken, Jezus heeft Hem voor ons zichtbaar gemaakt. Je zus is het menselijk gezicht van God. Hij spoort ons aan om God te zien in de medemens. De mens is geschapen naar het beeld van God. En dezelfde God is ook in ons, in jou en mij, als een kracht die ons van binnen uit telkens wil optillen, de Hei lige Geest". En dat geeft de gelovigen troost? „Ja! Zeker als we die geest in ons op bepaalde momenten van de dag zelf oproepen. Als we even God erbij halen. Als we bidden. Dat geeft niet alleen troost, maar het versterkt ook je positieve instelling". U zou willen dat de mensen weer regelmatig even de kerk binnen gaan? „Ja. En niet alleen de kerk bin nengaan, maar ook de kerk uit komen. Ik bedoel met nieuwe in spiratie. Geloven, niet alleen in. doen en laten, maar het geloof ook voeden". Door Hans Rooseboom Een heel leven, 83 jaar inmiddels, is Ko Stoutjesdijk bezig met God. Geloven betekent twijfel en bete kent hoop. Sinds 1988 schrijft de emeritus predikant uit Ulven- hout gedichten over zijn levens lange 'gevecht'. De jongste dichtbundel heet Ge- vecht aan de grens. Een gevecht om het geloof in God. Want dé vraag van deze tijd luidt volgens de dichter: Is-ie er ofis-ie er niet. Ds J.J. Stoutjesdijk, in zijn werk zame leven verbonden aan de Grote Kerk van Breda, is eerlijk genoeg om te erkennen dat hij al tijd twijfel heeft gekend. „Als ik tegen God probeer te praten, dan begin ik altijd zo: mag ik even met u praten. In de hoop dat u er bent, dat u mij hoort. Die twijfel is er al tijd. Op de beste momenten is er een dunne wand waarachter je het Jenseits vermoedt, het Andere." Ziet u zelf een centraal thema in uw poëzie? „Als ik iets zou moeten noemen, dan is het de dood. Er is geen er varing waar wij mensen zo bang voor zijn als die van de dood, ook ik. Dat houdt verband met mijn kinderjaren. Als kleine jongen op Tholen luisterde ik gesprekken af. Er werd op ons zwaar ortho doxe eiland veel over de dood ge sproken. Ik was een jaar of vier. Ko Stoutjesdijk foto de stem ijohan van gurp Ze dachten: hij hoort het toch niet, maar ik hoorde alles. Ze spraken over de dood op een be nauwende manier. Een steeds te rugkerende vraag die ik hoorde was: Is-ie goed weg „Een doorslaggevende ervaring in mijn vroege jeugd was een gro te zwarte rouwkoets in de straat. Zo iets had ik nog nooit gezien. Twee grote paarden ervoor, met zwarte kleden bedekt. Er ging een angstige dreiging van uit, zo dat ik me achter een boom ver school. Maar toen kwam er een man, die greep mij beet, liep in de richting van die zwarte koets en zei: Daar moet JIJ in\ Ik ben let terlijk gevlucht. Ik heb daar een lelijke duw van gekregen. „Later, in de kerk, kwam het the ma van de dood steeds terug. De zwaardere orthodoxie legt daar de nadruk op. God en angst rijm den op elkaar. Toch zou ik dat le ven niet hebben willen missen, het was een goede jeugd, waar aan ik plezierige herinneringen heb. Eigenlijk hing er altijd een gewijde sfeer." Waarom bent u theologie gaan studeren? „Ik ben theologie gaan studeren omdat ik wilde weten wat men kon weten over God. Dat bleek veel minder te zijn dan ik had verwacht. Wat overblijft is: we kijken naar Jezus Christus net zo lang tot iemand zegt: ik zie God. Of ik God gezien heb? Nee, er is altijd die dunne wand waarach ter je een andere wereld weet. God, dat is de totaal andere, dat blijft een mysterie. Als je Hem ér- gens kunt beleven, dan is het in de persoon van Jezus Christus." Leeft het geloof volgens u? „Ik zie dat het geloof weer terug keert, dat het toeneemt. Na de ja ren '50 begon het terug te lopen. Maar geloven mag weer. Er wordt weer over nagedacht. Het valt wel mee met de ontkerste ning. Ik zie de tekenen. De groei van de Evangelische Omroep. Het feit dat de Boekenweek het the ma Mijn God kiest. Waarachtig, als je ziet wat er verkocht wordt aan literatuur! Zo'n boek van Ni co ter Linden, de predikant van de Westerkerk in Amsterdam, die het evangelie in moderne be woordingen vertelt, daarvan zijn in één klap 60.000 exemplaren verkocht. En dat is een duur boek, hoor! Uitgevers worden er rijk van." „Ook in de roomskatholieke kerk zie ik hoopvolle tekenen, zoals de 8 Mei Beweging. De huidige paus is een antieke paus, die heeft in Nederland maar weinig volgelin gen. Overigens vind ik dat bis schop Muskens een goed beleid voert. Ik ben het met hem eens dat de kerk een sociale taak heeft. Alleen had ik zelf als predikant die aanleg niet." Geloven betekent twijfel, maar betekent voor Stoutjesdijk vooral hoop. „Ik heb een kleine poster waarop staat te lezen Er is hoop. Die hangt al jaren aan de binnen kant van mijn werkkamer, even boven de deurknop geplakt. Ik me heb gedistantieerd van het ge loof van mijn jeugd. Mijn credo luidt nu: we zijn niet zonder hoop." J.J. Stoutjesdijk: 'Gevecht aan de grens', gedichten. (Eigen beheer) spirituele rol van het toneel H pagina d2 Muziek als religieuze ervaring pagina d3 Moderne filmkunst gewelddadig en mysterieus pagina d4 De achterkant van ons godsbeeld pagina d6 BOEKEN Goddelijke Boekenweek met zwakke geschenken pagina d7

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 19