DE STEM
Aannemers
verliezen
200 miljoen
provincie pakt na 'noodkreet' van ZMF zwerfvuil aan
Fred de Smet komt om in het werk
tem zoekt
mden
Dichte mist oorzaak
van twee aanvaringen
op de Westerschelde
Kritiek op fusieproces Kamers
Ook Breskens krijgt
monument vissers
Bodem en grondwater
ernstig vervuild op
perceel in Breskens
open huis op 14-15-16
maart
POSTCODE
iloterijb
Bij afslanken nieuwbouw Zeeland
I dracht l in naar de toe"
I ht van het ongeval.
Suiker Unie moet snel
nieuwe monsters nemen
Hoge-snelheidsfiets opent
nieuwe Zeeuwse fietsactie
1NDEM/V
imariahove'
-JOEN-BON
J NATIONALE
er
I jectgroep is momenteel bezig
i met het plan op te stellen.
I De resultaten in Zeeuws-Vlaan
l\l 10 MAART
Fietser (11)
I gewond bij
aanrijding
pian overlijdt
fla val van
I zeven meter
Voorleeswedstrijd
in bibliotheek
van Terneuzen
C1
Terneuzenaar is één van de drie gareelmakers in Nederland
Vervuild grondwater in Sas van Gent
1997
I Stichting ABG
Postbus 73
brgen op Zoom
pachten bij de
gsmogelijkheid voor
Ir voor
laamheden verricht
i van één of
Stichting.
porgende of
(lands diploma;
luiservaring;
(errichten van
i diensten.
v/B verpleegkundigen)
linnen FWG-schaal 35
tl 2.646,-, maximum
|38,- bruto per maand
Irband) op basis van
kervaring.
■tie kunt u binnen 14
fen van deze
|de dienst P.O.& O.,
pper, Postbus 73,
bm.
orofiel kunt u
lariaat van de dienst
1-288888
Iuur op RTL 4:
Record Show
a overige Bingoprijzen:
Getal 23 t/m 36
1.000,-
500,-
ƒ100,-
ƒ50,-
ƒ40.-
30,-
ƒ25,-
26 20,-
16 10,-
20 ƒ9,-
21
09
33
39
ƒ8,-
/7,-
ƒ6,-
ƒ5,-
Straatprijs:
5.000,-
2524 JN
«tra Prijs 25.000,-
2524 JN 019
EIE 065 in Oostvoorne,
6 AA 004 in Roosteren.
"I
onale Postcode Loterij
Jackpot.
ling eenmaal per maand de
te schrijven.
jr invulfen in blokletters.
het reglement, op aanvraag
20,- (twee lotnummers)
10,- (één lotnummer)
dhr. mevr.
Banknummer:
-iiiiiip
8 a i i i i 1 I
i i i 1 i i
131.97.03
Zaterdag 15 maart
demonstratie wens
kaarten maken
Zuidstraat 3
4SSI BL Sas van Gent
Telt. 0115-452358
Zondags open 2-6 uur.
^m3,SasV^
Zeeland
Van onze verslaggever
Middelburg - Nog voor de zo-
nier presenteert de provincie
een plan van aanpak voor de
verwijdering en het daarna
I voorkomen van zwerfvuil in
1 bossen en natuurgebieden in
Zeeuws-Vlaanderen. Een pro-
deren kunnen richtinggevend zijn
voor soortgelijke projecten in de
overige provincieregio's waar het
zelfde probleem zich in ernstige
mate voordoet.
Dit schrijven GS in een brief aan
de Zeeuwse Milieu Federatie. Die
trok eind november vorig jaar bij
de provincie aan de bel omdat be
heerders van bossen en natuurter
reinen - Staatsbosbeheer, Na
tuurmonumenten en Het Zeeuwse
Landschap - in toenemende mate
geconfronteerd worden met huis
houdelijke en gevaarlijke afval
stoffen.
Chiel Jacobusse van Het Zeeuws
Landschap geeft als voorbeelden
het aanspoelen van een jerrycan
met gif, het storten van asbest,
puin en oude koelkasten. „Soms
kom je een oude auto tegen en vo
rige week zag ik ineens ergens bij
een dijk een wc-pot. Mensen dum
pen illegaal echt van alles," zo zei
hij. De oorzaken hiervan zijn dui
delijk. Centralisatie van stort
plaatsen en het aanscherpen van
regels voor het aanbieden van ge
vaarlijke afvalstoffen brengen
mensen er gemakkelijker toe hun
afval dan maar 'ergens' illegaal
achter te laten. Dikwijls ergens in
het buitengebied, in bossen of op
natuurterreinen. De beheerders
zien zich nu geconfronteerd met
de hoge kosten die nodig zijn om
het vuil op te ruimen.
De ZMF wil duidelijkheid tot
wiens werkterrein het opruimen
behoort. „Overheidsinstanties
zeggen dit niet tot hun taak te re
kenen. Gevolg is dat niemand de
verantwoordelijkheid neemt. Men
krijgt immers meteen de rekening
gepresenteerd. Het afval blijft
vervolgens liggen met alle conse
quenties van dien," aldus de ZMF.
De milieufederatie vindt dat er
geld moet komen om het illegaal
gestorte vuil te verwijderen. Het
ligt volgens de ZMF voor de hand
dat hiervoor uit de algemene mid
delen wordt geput en de verant
woordelijkheid niet eenzijdig
komt te liggen bij de terreinbe
heerders. Want als die hun geld
moeten gebruiken om alle rotzooi
op te ruimen schiet er minder over
voor het terreinbeheer.
j Van onze verslaggever
Middelburg - De Zeeuwse aannemers verliezen 200 miljoen
gulden, een kwart van de totale omzet, als het provinciebestuur
vasthoudt aan het plan om de bouw van nieuwe woningen voor
de komende jaren nagenoeg te halveren.
lichamelijk gehandicapten vaak de enige
ij hopen weer op de steun van velen te
"Ook ik help mee
Meer Informatie?
Bel: (076) 560 20 60
I Dat beeld schetste secretaris W.
I Talstra van het gewest Zeeland
van het Nederlands Verbond van
Ondernemers in de Bouwnijver
heid (NVOB) gisteren tijdens een
presentatie voor de Kamers van
Koophandel. De omzet in de
bouwwereld bedraagt jaarlijks
I zo'n 800 miljoen gulden. De helft
daarvan is nieuwbouw, een kwart
[onderhoud en renovatie en een
i kwart utiliteitsbouw.
Verdere teruggang
I Vorig jaar kende de sector in Zee-
land al een flinke teruggang van
J 2257 woningen naar 1597 omdat
f er onvoldoende bouwgrond be
schikbaar kwam. De ingreep van
I Gedeputeerde Staten betekent
verdere teruggang naar ruim
)0 woningen. De kleinere aan-
nemers in Zeeland worden daar-
van de dupe, zei Talstra gisteren
I Terneuzen - Een elfjarige fietser
1 uit Sluiskil is gistermorgen licht
I gewond geraakt bij een ongeval
I op de kruising Kennedylaan-
1 Schependijk in Terneuzen. De
j jongen werd met een lichte her-
I senschudding en schaafwonden
1 overgebracht naar streekzieken-
i huis De Honte.
De fietser verleende op het kruis-
i punt geen voorrang aan een auto,
bestuurd door een 28-jarige
I vrouw uit Sas van Gent. Beide
voertuigen raakten licht bescha-
omdat de grote, met meer dan
honderd werknemers, zich wel
zullen redden. Die hebben de mo
gelijkheden om aan projectont
wikkeling te doen. De klappen
zullen vooral vallen in Zeeuws-
Vlaanderen omdat daar de laatste
jaren de meeste woningen zijn ge
bouwd, in 1996 een derde van hele
nieuwbouw-programma in Zee
land.
Talstra claimde in het bijzijn van
ondernemend en industrieel Zee
land meer aandacht en betrok
kenheid van de Zeeuwse politiek
voor de bouw. De bouwsector, met
zo'n 10.000 werknemers, neemt
qua werkgelegenheid de vierde
plaats in in Zeeland. „Er werken
meer mensen in de bouw dan in de
landbouw." Maar in haar ogen
loopt de politiek heel wat harder
voor het agrarisch deel van de
provincie dan voor de bouwwe
reld.
Niet zielig
Talstra wilde gisteren evenwel
niet de indruk wekken zielig te
zijn. Met haar verkapte oproep
aan de politiek wilde ze geen dras
tische maatregelen. „We vragen
niet om bescherming, maar om
reële kansen."
Die kansen heeft de bouwwereld
voor een deel in eigen handen
want het imago van haar eigen
sector kan stukken beter. „We
kunnen veel meer dan we nu laten
zien. De bouw in Zeeland is klein
schalig, maar dat wil niet zeggen
dat we geen grote karweien aan
kunnen." Zij pleitte ervoor bij
sommige grote werken, zoals nu
soms ook al gebeurt, aannemers
combinaties te vormen zodat het
werk in de regio blijft.
Terneuzen - Dichte mist heeft gistermiddag voor de scheep
vaart op de Westerschelde fikse hinder veroorzaakt. In het an-
ergebied Rede van Vlissingen vonden twee aanvaringen
Plaats, één tussen twee schepen, één tussen een schip en een
boei. In de ochtenduren al zat ter hoogte van De Wielingen
®i gastanker aan de grond.
Onderweg van Breskens
i assuigen voer het binnenschap
I e Honte in dichte mist tegen het
I roerblad van het Griekse zee-
j se ip Athenais P, dat voor anker
I w*' l roerwerk raakte dusda-
I g beschadigd dat de scheep-
V» onze verslaggever
■Walsoorden - De 47-jarige J.
to i°S uit Hengstdijk is gis-
I «ochtend bij een bedrijf
lef™1 ln Walsoorden om
jlet leven gekomen.
Idat slachtoöer zakte door een
I val J™ §°^P^aten en maakte een
Km». a? onSeveer zeven meter. De
lien S om Pr°fie-
Elaatl001^ damwandplaten te
[de fork1'- arbeidsinspectie en
leen rm i e, recherche stellen
vaartinspectie een vaarverbod
oplegde. Het binnenschip kreeg
aanzienlijke schade aan het
voorschip, raakte het anker kwijt
en liep een gat op in het voors
chip. De Honte kon evenwel zijn
reis vervolgen naar Vlissingen.
De geladen Noorse gastanker
Bow Lady strandde gisteroch
tend ter hoogte van De Wielingen
Noord op de Westerschelde.
Slepers van Multraship kregen
opdracht om hulp te verlenen.
Het bedrijf stuurde meteen de op
de Vlissingse rede gestationeerde
bergingssleepboot Barracuda op
weg. De slepers Multratug 4, 6,
Indus en Spirit werden eveneens
gemobiliseerd.
Omstreeks 10.30 uur werd de
tanker vlot getrokken en veilig in
diep water gebracht. Er werd
geen zichtbare schade vastge
steld zodat het schip de reis naar
Antwerpen op eigen kracht kon
vervolgen.
In het Oostgat tenslotte ramde
een zeeschip de lichtboei 'OG 17'.
Van de boei is niets meer gezien.
De Waterpolitie Vlissingen heeft
de aanvaringen in onderzoek.
Door Janneke Roodzant
Terneuzen - Fred de Smet is
één van de drie gareelmakers
die Nederland telt. In
Zeeuws-Vlaanderen is hij de
enige. Een gareel is een een
leren juk dat voor trekpaar
den wordt gebruikt. Hier
door kan een paard een ploeg
bijvoorbeeld beter en mak
kelijker trekken. Het Zeeuw
se woord ervoor is 'een knip-
pel'. De ambachtsman komt
om in het werk, want het
houden van een trekpaard is
de laatste jaren weer popu
lair geworden.
Zoals het voor een mens niet
prettig is om op te kleine schoe
nen te lopen, zo is het voor een
paard alles behalve leuk om met
een niet-passend gareel of zadel
rond te moeten lopen. Fred de
Smet maakt al meer dan 25 jaar
paardentuigen op maat. Het
leer, koper en hout wat daar aan
te pas komt, bewerkt hij bijna
allemaal zelf met de hand.
Om vijf uur 's morgens gaat hij
al aan de slag in zijn werkruim
te, een kelder onder zijn winkel
in het centrum van Terneuzen.
De kleine ruimte ligt vol met
lappen leer, zadels, koperen ges
pen en half-afgemaakte garelen.
„Het kussen dat tegen de borst
van het paard komt, is het be
langrijkste van het gareel." ver
telt De Smet.
Hij koopt dan ook de beste ma
terialen voor deze dikke, stevige
band. Zo gebruikt hij rundleer
van Duitse Beierse koeien, om
dat de huid van de dieren door
het extreme klimaat stevig en
hard is. Leer van een Indiase koe
zou De Smet dan ook niet wil
len. Het zou waarschijnlijk te
slap zijn. Om het kussen op te
vullen gebruikt hij bonenstro en
paardenhaar. Dat laatste komt
bij de paardenslager vandaan.
„Als je paardenhaar kookt
wordt het krullerig en veer
krachtig," aldus De Smet.
Versierd
Met trots vertelt hij dat dat de
winnaar van de 'Palm challenge
cup', een trekpaardentocht tus
sen Brussel en Amsterdam, zijn
tuig had gebruikt. De paarden
hadden een borsttuig. Dat wil
zeggen dat ze alleen een brede
riem over de borst hebben lopen
en geen juk met kussen om hun
hals hebben hangen.
„In Drenthe, Groningen en
Friesland werden vroeger nooit
garelen gebruikt," zegt De
Smet. En hoe ze eruit zien als ze
wel worden gebruikt is ook weer
provincie- gebonden. Zo zien
Zeeuwse garelen met zwart leer
en donker hout er tamelijk sober
uit. Brabantse en Limburgse va-
0 Gareelmaker Fred de Smet uit Terneuzen.
rianten zijn daarentegen rijke
lijk versierd met allerlei glim
mende koperen versierselen.
De Smet groeide op in IJzendij-
ke en ging als jongen vaak naar
de buurman die gareelmaker
was.
Om zijn lievelingsvak te leren
ging hij op zijn 25e in de leer bij
een Belgische gareelmaker in
Wachtebeke. Naast zijn bedrijf
houdt De Smet er nog een boer
derij op na met vier paarden en
schrijft hij nog in bladen over
trekpaarden. Samen met een be
vriende dierenarts werkt hij nu
aan een trekpaard-tentoonstel
ling die in april in het IJzendijk-
se streekmuseum wordt gehou
den.
Zeldzaamheid
Het Belgische trekpaard dreigde
na de landbouwmechananisatie
een zeldzaamheid te worden.
Sporadisch worden de paarden
nog gebruikt om mee te plóegen
en af en toe duiken ze op injde in
de bosbouw. „Ze worden ge
bruikt om boomstammen weg te
slepen. In tegenstelling tot zo'n
bulldozer beschadigd een trek
paard het bos niet," weet De
Smet.
FOTOWIM KOOYMAN
De gareelmaker schat dat er op
dit moment zo'n tienduizend
trekpaarden in Nederland zijn.
Hij denkt dat het aantal trek-
paardbezitters de laatste jaren
flink is toegenomen. „Deze
paarden worden steeds vaker
gebruikt om gewoon op te rij
den," aldus De Smet. De extra
grote zadels die daarvoor nodig
zijn, worden regelmatig bij de
zadel- en gareelmaker besteld.
Duitsers, Denen, Belgen en
mensen uit heel Nederland we
ten dankzij het vakmanschap
van De Smet Zeeuws-Vlaande-
ren te vinden.
Terneuzen - In de openbare
bibliotheek in Terneuzen
wordt dinsdagavond 18
maart de regionale ronde van
de nationale voorleeswed
strijd gehouden. Winnaars
van acht verschillende basis
scholen uit de gemeente Ter
neuzen vertegenwoordigen
hun school en strijden om het
regionaal voorleeskampioen-
schap.
De deelnemers zijn Nicky
Bakker, Anna Dieleman,
Niek van Erk, Jony de Feijter,
Patricia Gijsel, Ferco van der
Hooft, Margrit de Kever en
Thijs Remijn.
In Zeeland worden acht re
gionale ronden gehouden. De
winnaars hiervan nemen het
vervolgens tegen elkaar op in
de provinciale ronde op 12
aprü in Middelburg. De pro
vinciale winnaar gaat door
naar de landelijke finale op
14 mei in Utrecht.
Van onze verslaggever
Middelburg - De onderne
mingsraad van de Kamer van
Koophandel in Midden- en
Noord-Zeeland wil dat er ex
terne en onafhankelijke des
kundigen worden ingehuurd
om de fusie met de Zeeuws-
Vlaamse Kamer te begelei
den.
De OR heeft een vieze smaak in
de mond van de manier waarop
beide Kamers op eigen gezag de
fusie voorbereiden. De besturen
van beide Kamers ondernemen
op tal van punten actie zonder
daarbij de ondernemingsraad te
betrekken.
Met name de werving van een
nieuwe secretaris zit de onder
nemingsraad hoog. Dat is ge
beurd achter de rug van de OR
om. Op die advertentie reageer
den 90 kandidaten. Na een eerste
selectie blijven vijftien sollici
tanten over.
De OR wil externe deskundig
heid omdat de fusie in een fase
belandt waar de personele ge
volgen duidelijk gaan worden,
maar tot nu toe willen de Ka
mers daar niet aan. De onderne
mingsraad maakte gisteren haar
ongenoegen daarover duidelijk
in een brief aan de Kamer die
tijdens een vergadering van de
Federatie van beide kamers
werd uitgereikt.
„De OR wil graag de bedreigin
gen bij het complexe proces, zo
als subjectiviteit, tijdgebrek en
emotionele blokkades, ombuigen
naar kansen. Dat zonder terug
koppeling naar de OR anders be
sloten is tegen de uitdrukkelijke
wens van de OR in, stelt ons te
leur."
Er staat veel op het spel voor de
medewerkers van de Kamer,
vindt de OR. In een studie naar
de bestuurlijke en operationele
integratie van beide Kamers
wordt een nieuwe, platte organi
satie getekend met een drie
hoofdige directie en twee vesti
gingsmanagers van de locaties
Terneuzen en Middelburg. Daar
onder komt een grote groep me
dewerkers aan wie hoge eisen
worden gesteld.
De ondernemingsraad is bang
dat er voor een gedeelte van het
zittend personeel geen passende
en misschien zelfs geen geschik
te functie in de nieuwe organisa
tie is. De OR pleit in dat geval
voor scholing om zoveel moge
lijk mensen aan boord te kunnen
houden.
Het Zeeuws-Vlaamse kamerlid
J. van Harn, die ook een brief in
handen was gedrukt, probeerde
gisteren de kwestie aan te kaar
ten tijdens de vergadering van
de Federatie, maar kreeg van
voorzitter ir. K. Horstra het dek
sel op de neus. Horstra vond de
brief een aangelegenheid voor de
Kamer van Midden- en Noord-
Zeeland en geen onderwerp voor
de gezamenlijke vergadering.
Daarbij kwam, zei Horstra, dat
ook voor hem de brief nieuw
was. Hij had het schrijven nog
niet ingezien. Horstra: „Na de
vergadering ga ik het lezen."
DINSDAG 11 MAART 1997
Van onze verslaggeefster
Breskens - Aan de jachthaven van Breskens wordt in de
loop van dit jaar een monument neergezet ter nagedachte
nis aan omgekomen vissers uit het dorp.
Het kunstwerk wordt ontwor
pen door Jaap Boekhout. Het
plan is dat hij er een anker van
maakt waarop twee vissen
worden bevestigd. Boekhout
gaat werken met verschillende
materialen als koper, roestvrij
staal en steen.
Hiervoor moet zo'n 35.000 gul
den op tafel worden gelegd.
Volgens L. Verstraeten, initia
tiefnemer van het monument,
zijn er voldoende sponsors ge
vonden die bereid zijn dit be
drag te betalen. Het gaat hier
bij voornamelijk om bedrijven
waaronder de bedrijfsbelan-
genvereniging uit Breskens die
tweeduizend gulden opzij legt
voor het kunstwerk.
L. Verstraeten: „Het komt er
schitterend uit te zien. Jaap
Boekhout gaat met verschillen
de natuurstoffen werken wat
een spectaculair zicht zal ople
veren. Over de omvang kan ik
nog weinig zeggen, volgens on
ze kunstenaar is het kamer
groot dus het zal niet klein uit
vallen. Het is nu wachten op de
gemeente Oostburg. Zij moeten
het plan goedkeuren en ons een
vergunning verschaffen om het
anker te plaatsen. Als dat alle
maal is geregeld, kunnen we
aan de slag."
Verstraeten is al een tijdje be
zig met een vissersmonument.
„In elk vissersplaatsje staat er
wel een beeld ter nagedachte
nis aan omgekomen vissers. Ik
vond het dus tijd worden dat
Breskens ook zo'n monument
krijgt."
Voorzitter P. van de Heuvel
van de bedrijfsbelangenvereni
ging Breskens is van mening
dat het monument een mooi
eerbetoon is voor de visserij.
„We zijn al een aantal jaren be
zig om dit voor elkaar te krij
gen en het ziet er nu naar uit
dat het kunstwerk daadwerke
lijk een plekje krijgt bij de
jachthaven. Wij als bedrijfs
vereniging vinden het een
mooie geste om twee mille voor
het monument bij elkaar te leg
gen zodat onze vissers op een
mooie manier worden geëerd.
Van onze verslaggever
Breskens - De bodem en het grondwater van perceel Hoofd-
plaatseweg 4 in Breskens zijn ernstig vervuild. Om daar de
bouw van vier woningen mogelijk te maken moet zo snel moge
lijk begonnen worden met sanering.
Het gaat hier om een vroeger be
drijfsterrein waarop vanaf 1954
allerlei activiteiten hebben
plaatsgevonden. In dat jaar werd
er een visverwerkend bedrijf
neergezet dat onder andere vis
meel produceerde en garnalen
droogde. Op het terrein zijn er
voorts op drie plaatsen brand-
stofafleverpunten geweest en
was een deel in gebruik voor ko-
lenopslag. De gebouwen hebben
achtereenvolgens dienst gedaan
als werkplaats, garage, drogerij,
opslagplaats en rokerijen. De ge
bouwen zijn inmiddels gesloopt
op de funderingen na.
Diverse boringen hebben de
aanwezigheid van kooltjes en
kolengruis aan het licht ge
bracht. Ook zijn op diverse
plaatsen tot vier meter diep in de
grond brandstofgeuren waarge
nomen tijdens het veldwerk.
Analyses toonden aan dat de
grond tot een meter diepte op
sommige plaatsen soms sterk
verontreinigd is met policycli-
sche aromaten.
Al bij al brengen de resultaten
van het onderzoek GS tot de
conclusie dat sprake is van een
geval van ernstige bodemveront
reiniging. Binnenkort wordt be
gonnen met de sanering. Daar
voor moet de Hoofdplaatseweg
tijdelijk afgesloten worden voor
het verkeer.
Van onze verslaggever
Sas van Gent - Suiker Unie moet zo snel mogelijk opnieuw
grondwatermonsters laten nemen op de plaats van de vroegere
stortplaats van de suikerfabriek in Sas van Gent.
GS van Zeeland nemen er geen genoegen mee dat de grondwatermon
sters die afgelopen jaar zijn gedaan alleen werden onderzocht op de
mogelijke aanwezigheid van vluchtige gechloreerde koolwaterstoffen.
In een brief aan Suiker Unie wordt eraan herinnerd dat eerder is afge
sproken dat ook onderzoek gedaan zou worden naar het mogelijk
voorkomen van vervuiling door zware metalen (kwik, lood, koper,
zink, cadmium, nikkel en chroom), arseen, olieën en naftaleen.
Omdat de nieuwe onderzoeken niet meer in 1996 kunnen plaatsvinden
moet de Suiker Unie dit jaar tweemaal een monitoringronde laten uit
voeren. De eerste dient zo snel mogelijk plaats te vinden.
De resultaten van de onderzoeken worden met spanning afgewacht
door buurman Cerestar, die in januari dit jaar weieens wilde weten
hoe het zat. Cerestar wilde graag een risico-evaluatie en een snellere
aanpak van de vervuiling. GS verwijzen het bedrijf hiervoor door naar
Suiker Unie.
Van onze verslaggever
Middelburg - Het moet een spektakel worden. Met een zo
geheten hoge-snelheidsfeits, een ligfiets, zo snel als moge
lijk is van Middelburg naar Goes rausen. Over een afgezet
te snelweg, de A58.
Zo gaat het Zeeuws Platform Duurzame Ontwikkeling op vrijdag
21 maart de nieuwe Zeeuwse fietsactie 'Trap's wat vaker naar je
baas' openen. Die actie loopt al jaren en met succes. Dit jaar zul
len er naar schatting 2500 mensen aan deelnemen.
Maar de race over de lege A58 komt eerst. De Middelburger Bram
Moens gaat het doen. Hij is ligfietsontwerper en tot voor kort hou
der van het wereldrecord met ruim 77 kilometer per uur.
De bedoeling van het experiment is om aan te tonen dat hoge-
snelheidsfietsen in combinatie met hoge-snelheidsfietsbanen de
concurrentie met de auto aankunnen.
Bram Moens en de volgkaravaan, begeleid door de politie, ver
trekt om 13.55 uur bij het gebouw van Delta Nutsbedrijven aan de
Poelendalesingel in Middelburg. Volgens de planning zal hij dan
om 14.25 uur aankomen bij het Delta-gebouw aan de Anthony
Fokkerstraat in Goes. De rit heeft dan precies een half uur ge
duurd.