DE STEM Aannemers verliezen 200 miljoen provincie pakt na 'noodkreet' van ZMF zwerfvuil aan Fred de Smet komt om in het werk tem zoekt mden Dichte mist oorzaak van twee aanvaringen op de Westerschelde Kritiek op fusieproces Kamers Ook Breskens krijgt monument vissers Bodem en grondwater ernstig vervuild op perceel in Breskens open huis op 14-15-16 maart POSTCODE iloterijb Bij afslanken nieuwbouw Zeeland I dracht l in naar de toe" I ht van het ongeval. Suiker Unie moet snel nieuwe monsters nemen Hoge-snelheidsfiets opent nieuwe Zeeuwse fietsactie 1NDEM/V imariahove' -JOEN-BON J NATIONALE er I jectgroep is momenteel bezig i met het plan op te stellen. I De resultaten in Zeeuws-Vlaan l\l 10 MAART Fietser (11) I gewond bij aanrijding pian overlijdt fla val van I zeven meter Voorleeswedstrijd in bibliotheek van Terneuzen C1 Terneuzenaar is één van de drie gareelmakers in Nederland Vervuild grondwater in Sas van Gent 1997 I Stichting ABG Postbus 73 brgen op Zoom pachten bij de gsmogelijkheid voor Ir voor laamheden verricht i van één of Stichting. porgende of (lands diploma; luiservaring; (errichten van i diensten. v/B verpleegkundigen) linnen FWG-schaal 35 tl 2.646,-, maximum |38,- bruto per maand Irband) op basis van kervaring. ■tie kunt u binnen 14 fen van deze |de dienst P.O.& O., pper, Postbus 73, bm. orofiel kunt u lariaat van de dienst 1-288888 Iuur op RTL 4: Record Show a overige Bingoprijzen: Getal 23 t/m 36 1.000,- 500,- ƒ100,- ƒ50,- ƒ40.- 30,- ƒ25,- 26 20,- 16 10,- 20 ƒ9,- 21 09 33 39 ƒ8,- /7,- ƒ6,- ƒ5,- Straatprijs: 5.000,- 2524 JN «tra Prijs 25.000,- 2524 JN 019 EIE 065 in Oostvoorne, 6 AA 004 in Roosteren. "I onale Postcode Loterij Jackpot. ling eenmaal per maand de te schrijven. jr invulfen in blokletters. het reglement, op aanvraag 20,- (twee lotnummers) 10,- (één lotnummer) dhr. mevr. Banknummer: -iiiiiip 8 a i i i i 1 I i i i 1 i i 131.97.03 Zaterdag 15 maart demonstratie wens kaarten maken Zuidstraat 3 4SSI BL Sas van Gent Telt. 0115-452358 Zondags open 2-6 uur. ^m3,SasV^ Zeeland Van onze verslaggever Middelburg - Nog voor de zo- nier presenteert de provincie een plan van aanpak voor de verwijdering en het daarna I voorkomen van zwerfvuil in 1 bossen en natuurgebieden in Zeeuws-Vlaanderen. Een pro- deren kunnen richtinggevend zijn voor soortgelijke projecten in de overige provincieregio's waar het zelfde probleem zich in ernstige mate voordoet. Dit schrijven GS in een brief aan de Zeeuwse Milieu Federatie. Die trok eind november vorig jaar bij de provincie aan de bel omdat be heerders van bossen en natuurter reinen - Staatsbosbeheer, Na tuurmonumenten en Het Zeeuwse Landschap - in toenemende mate geconfronteerd worden met huis houdelijke en gevaarlijke afval stoffen. Chiel Jacobusse van Het Zeeuws Landschap geeft als voorbeelden het aanspoelen van een jerrycan met gif, het storten van asbest, puin en oude koelkasten. „Soms kom je een oude auto tegen en vo rige week zag ik ineens ergens bij een dijk een wc-pot. Mensen dum pen illegaal echt van alles," zo zei hij. De oorzaken hiervan zijn dui delijk. Centralisatie van stort plaatsen en het aanscherpen van regels voor het aanbieden van ge vaarlijke afvalstoffen brengen mensen er gemakkelijker toe hun afval dan maar 'ergens' illegaal achter te laten. Dikwijls ergens in het buitengebied, in bossen of op natuurterreinen. De beheerders zien zich nu geconfronteerd met de hoge kosten die nodig zijn om het vuil op te ruimen. De ZMF wil duidelijkheid tot wiens werkterrein het opruimen behoort. „Overheidsinstanties zeggen dit niet tot hun taak te re kenen. Gevolg is dat niemand de verantwoordelijkheid neemt. Men krijgt immers meteen de rekening gepresenteerd. Het afval blijft vervolgens liggen met alle conse quenties van dien," aldus de ZMF. De milieufederatie vindt dat er geld moet komen om het illegaal gestorte vuil te verwijderen. Het ligt volgens de ZMF voor de hand dat hiervoor uit de algemene mid delen wordt geput en de verant woordelijkheid niet eenzijdig komt te liggen bij de terreinbe heerders. Want als die hun geld moeten gebruiken om alle rotzooi op te ruimen schiet er minder over voor het terreinbeheer. j Van onze verslaggever Middelburg - De Zeeuwse aannemers verliezen 200 miljoen gulden, een kwart van de totale omzet, als het provinciebestuur vasthoudt aan het plan om de bouw van nieuwe woningen voor de komende jaren nagenoeg te halveren. lichamelijk gehandicapten vaak de enige ij hopen weer op de steun van velen te "Ook ik help mee Meer Informatie? Bel: (076) 560 20 60 I Dat beeld schetste secretaris W. I Talstra van het gewest Zeeland van het Nederlands Verbond van Ondernemers in de Bouwnijver heid (NVOB) gisteren tijdens een presentatie voor de Kamers van Koophandel. De omzet in de bouwwereld bedraagt jaarlijks I zo'n 800 miljoen gulden. De helft daarvan is nieuwbouw, een kwart [onderhoud en renovatie en een i kwart utiliteitsbouw. Verdere teruggang I Vorig jaar kende de sector in Zee- land al een flinke teruggang van J 2257 woningen naar 1597 omdat f er onvoldoende bouwgrond be schikbaar kwam. De ingreep van I Gedeputeerde Staten betekent verdere teruggang naar ruim )0 woningen. De kleinere aan- nemers in Zeeland worden daar- van de dupe, zei Talstra gisteren I Terneuzen - Een elfjarige fietser 1 uit Sluiskil is gistermorgen licht I gewond geraakt bij een ongeval I op de kruising Kennedylaan- 1 Schependijk in Terneuzen. De j jongen werd met een lichte her- I senschudding en schaafwonden 1 overgebracht naar streekzieken- i huis De Honte. De fietser verleende op het kruis- i punt geen voorrang aan een auto, bestuurd door een 28-jarige I vrouw uit Sas van Gent. Beide voertuigen raakten licht bescha- omdat de grote, met meer dan honderd werknemers, zich wel zullen redden. Die hebben de mo gelijkheden om aan projectont wikkeling te doen. De klappen zullen vooral vallen in Zeeuws- Vlaanderen omdat daar de laatste jaren de meeste woningen zijn ge bouwd, in 1996 een derde van hele nieuwbouw-programma in Zee land. Talstra claimde in het bijzijn van ondernemend en industrieel Zee land meer aandacht en betrok kenheid van de Zeeuwse politiek voor de bouw. De bouwsector, met zo'n 10.000 werknemers, neemt qua werkgelegenheid de vierde plaats in in Zeeland. „Er werken meer mensen in de bouw dan in de landbouw." Maar in haar ogen loopt de politiek heel wat harder voor het agrarisch deel van de provincie dan voor de bouwwe reld. Niet zielig Talstra wilde gisteren evenwel niet de indruk wekken zielig te zijn. Met haar verkapte oproep aan de politiek wilde ze geen dras tische maatregelen. „We vragen niet om bescherming, maar om reële kansen." Die kansen heeft de bouwwereld voor een deel in eigen handen want het imago van haar eigen sector kan stukken beter. „We kunnen veel meer dan we nu laten zien. De bouw in Zeeland is klein schalig, maar dat wil niet zeggen dat we geen grote karweien aan kunnen." Zij pleitte ervoor bij sommige grote werken, zoals nu soms ook al gebeurt, aannemers combinaties te vormen zodat het werk in de regio blijft. Terneuzen - Dichte mist heeft gistermiddag voor de scheep vaart op de Westerschelde fikse hinder veroorzaakt. In het an- ergebied Rede van Vlissingen vonden twee aanvaringen Plaats, één tussen twee schepen, één tussen een schip en een boei. In de ochtenduren al zat ter hoogte van De Wielingen ®i gastanker aan de grond. Onderweg van Breskens i assuigen voer het binnenschap I e Honte in dichte mist tegen het I roerblad van het Griekse zee- j se ip Athenais P, dat voor anker I w*' l roerwerk raakte dusda- I g beschadigd dat de scheep- V» onze verslaggever ■Walsoorden - De 47-jarige J. to i°S uit Hengstdijk is gis- I «ochtend bij een bedrijf lef™1 ln Walsoorden om jlet leven gekomen. Idat slachtoöer zakte door een I val J™ §°^P^aten en maakte een Km». a? onSeveer zeven meter. De lien S om Pr°fie- Elaatl001^ damwandplaten te [de fork1'- arbeidsinspectie en leen rm i e, recherche stellen vaartinspectie een vaarverbod oplegde. Het binnenschip kreeg aanzienlijke schade aan het voorschip, raakte het anker kwijt en liep een gat op in het voors chip. De Honte kon evenwel zijn reis vervolgen naar Vlissingen. De geladen Noorse gastanker Bow Lady strandde gisteroch tend ter hoogte van De Wielingen Noord op de Westerschelde. Slepers van Multraship kregen opdracht om hulp te verlenen. Het bedrijf stuurde meteen de op de Vlissingse rede gestationeerde bergingssleepboot Barracuda op weg. De slepers Multratug 4, 6, Indus en Spirit werden eveneens gemobiliseerd. Omstreeks 10.30 uur werd de tanker vlot getrokken en veilig in diep water gebracht. Er werd geen zichtbare schade vastge steld zodat het schip de reis naar Antwerpen op eigen kracht kon vervolgen. In het Oostgat tenslotte ramde een zeeschip de lichtboei 'OG 17'. Van de boei is niets meer gezien. De Waterpolitie Vlissingen heeft de aanvaringen in onderzoek. Door Janneke Roodzant Terneuzen - Fred de Smet is één van de drie gareelmakers die Nederland telt. In Zeeuws-Vlaanderen is hij de enige. Een gareel is een een leren juk dat voor trekpaar den wordt gebruikt. Hier door kan een paard een ploeg bijvoorbeeld beter en mak kelijker trekken. Het Zeeuw se woord ervoor is 'een knip- pel'. De ambachtsman komt om in het werk, want het houden van een trekpaard is de laatste jaren weer popu lair geworden. Zoals het voor een mens niet prettig is om op te kleine schoe nen te lopen, zo is het voor een paard alles behalve leuk om met een niet-passend gareel of zadel rond te moeten lopen. Fred de Smet maakt al meer dan 25 jaar paardentuigen op maat. Het leer, koper en hout wat daar aan te pas komt, bewerkt hij bijna allemaal zelf met de hand. Om vijf uur 's morgens gaat hij al aan de slag in zijn werkruim te, een kelder onder zijn winkel in het centrum van Terneuzen. De kleine ruimte ligt vol met lappen leer, zadels, koperen ges pen en half-afgemaakte garelen. „Het kussen dat tegen de borst van het paard komt, is het be langrijkste van het gareel." ver telt De Smet. Hij koopt dan ook de beste ma terialen voor deze dikke, stevige band. Zo gebruikt hij rundleer van Duitse Beierse koeien, om dat de huid van de dieren door het extreme klimaat stevig en hard is. Leer van een Indiase koe zou De Smet dan ook niet wil len. Het zou waarschijnlijk te slap zijn. Om het kussen op te vullen gebruikt hij bonenstro en paardenhaar. Dat laatste komt bij de paardenslager vandaan. „Als je paardenhaar kookt wordt het krullerig en veer krachtig," aldus De Smet. Versierd Met trots vertelt hij dat dat de winnaar van de 'Palm challenge cup', een trekpaardentocht tus sen Brussel en Amsterdam, zijn tuig had gebruikt. De paarden hadden een borsttuig. Dat wil zeggen dat ze alleen een brede riem over de borst hebben lopen en geen juk met kussen om hun hals hebben hangen. „In Drenthe, Groningen en Friesland werden vroeger nooit garelen gebruikt," zegt De Smet. En hoe ze eruit zien als ze wel worden gebruikt is ook weer provincie- gebonden. Zo zien Zeeuwse garelen met zwart leer en donker hout er tamelijk sober uit. Brabantse en Limburgse va- 0 Gareelmaker Fred de Smet uit Terneuzen. rianten zijn daarentegen rijke lijk versierd met allerlei glim mende koperen versierselen. De Smet groeide op in IJzendij- ke en ging als jongen vaak naar de buurman die gareelmaker was. Om zijn lievelingsvak te leren ging hij op zijn 25e in de leer bij een Belgische gareelmaker in Wachtebeke. Naast zijn bedrijf houdt De Smet er nog een boer derij op na met vier paarden en schrijft hij nog in bladen over trekpaarden. Samen met een be vriende dierenarts werkt hij nu aan een trekpaard-tentoonstel ling die in april in het IJzendijk- se streekmuseum wordt gehou den. Zeldzaamheid Het Belgische trekpaard dreigde na de landbouwmechananisatie een zeldzaamheid te worden. Sporadisch worden de paarden nog gebruikt om mee te plóegen en af en toe duiken ze op injde in de bosbouw. „Ze worden ge bruikt om boomstammen weg te slepen. In tegenstelling tot zo'n bulldozer beschadigd een trek paard het bos niet," weet De Smet. FOTOWIM KOOYMAN De gareelmaker schat dat er op dit moment zo'n tienduizend trekpaarden in Nederland zijn. Hij denkt dat het aantal trek- paardbezitters de laatste jaren flink is toegenomen. „Deze paarden worden steeds vaker gebruikt om gewoon op te rij den," aldus De Smet. De extra grote zadels die daarvoor nodig zijn, worden regelmatig bij de zadel- en gareelmaker besteld. Duitsers, Denen, Belgen en mensen uit heel Nederland we ten dankzij het vakmanschap van De Smet Zeeuws-Vlaande- ren te vinden. Terneuzen - In de openbare bibliotheek in Terneuzen wordt dinsdagavond 18 maart de regionale ronde van de nationale voorleeswed strijd gehouden. Winnaars van acht verschillende basis scholen uit de gemeente Ter neuzen vertegenwoordigen hun school en strijden om het regionaal voorleeskampioen- schap. De deelnemers zijn Nicky Bakker, Anna Dieleman, Niek van Erk, Jony de Feijter, Patricia Gijsel, Ferco van der Hooft, Margrit de Kever en Thijs Remijn. In Zeeland worden acht re gionale ronden gehouden. De winnaars hiervan nemen het vervolgens tegen elkaar op in de provinciale ronde op 12 aprü in Middelburg. De pro vinciale winnaar gaat door naar de landelijke finale op 14 mei in Utrecht. Van onze verslaggever Middelburg - De onderne mingsraad van de Kamer van Koophandel in Midden- en Noord-Zeeland wil dat er ex terne en onafhankelijke des kundigen worden ingehuurd om de fusie met de Zeeuws- Vlaamse Kamer te begelei den. De OR heeft een vieze smaak in de mond van de manier waarop beide Kamers op eigen gezag de fusie voorbereiden. De besturen van beide Kamers ondernemen op tal van punten actie zonder daarbij de ondernemingsraad te betrekken. Met name de werving van een nieuwe secretaris zit de onder nemingsraad hoog. Dat is ge beurd achter de rug van de OR om. Op die advertentie reageer den 90 kandidaten. Na een eerste selectie blijven vijftien sollici tanten over. De OR wil externe deskundig heid omdat de fusie in een fase belandt waar de personele ge volgen duidelijk gaan worden, maar tot nu toe willen de Ka mers daar niet aan. De onderne mingsraad maakte gisteren haar ongenoegen daarover duidelijk in een brief aan de Kamer die tijdens een vergadering van de Federatie van beide kamers werd uitgereikt. „De OR wil graag de bedreigin gen bij het complexe proces, zo als subjectiviteit, tijdgebrek en emotionele blokkades, ombuigen naar kansen. Dat zonder terug koppeling naar de OR anders be sloten is tegen de uitdrukkelijke wens van de OR in, stelt ons te leur." Er staat veel op het spel voor de medewerkers van de Kamer, vindt de OR. In een studie naar de bestuurlijke en operationele integratie van beide Kamers wordt een nieuwe, platte organi satie getekend met een drie hoofdige directie en twee vesti gingsmanagers van de locaties Terneuzen en Middelburg. Daar onder komt een grote groep me dewerkers aan wie hoge eisen worden gesteld. De ondernemingsraad is bang dat er voor een gedeelte van het zittend personeel geen passende en misschien zelfs geen geschik te functie in de nieuwe organisa tie is. De OR pleit in dat geval voor scholing om zoveel moge lijk mensen aan boord te kunnen houden. Het Zeeuws-Vlaamse kamerlid J. van Harn, die ook een brief in handen was gedrukt, probeerde gisteren de kwestie aan te kaar ten tijdens de vergadering van de Federatie, maar kreeg van voorzitter ir. K. Horstra het dek sel op de neus. Horstra vond de brief een aangelegenheid voor de Kamer van Midden- en Noord- Zeeland en geen onderwerp voor de gezamenlijke vergadering. Daarbij kwam, zei Horstra, dat ook voor hem de brief nieuw was. Hij had het schrijven nog niet ingezien. Horstra: „Na de vergadering ga ik het lezen." DINSDAG 11 MAART 1997 Van onze verslaggeefster Breskens - Aan de jachthaven van Breskens wordt in de loop van dit jaar een monument neergezet ter nagedachte nis aan omgekomen vissers uit het dorp. Het kunstwerk wordt ontwor pen door Jaap Boekhout. Het plan is dat hij er een anker van maakt waarop twee vissen worden bevestigd. Boekhout gaat werken met verschillende materialen als koper, roestvrij staal en steen. Hiervoor moet zo'n 35.000 gul den op tafel worden gelegd. Volgens L. Verstraeten, initia tiefnemer van het monument, zijn er voldoende sponsors ge vonden die bereid zijn dit be drag te betalen. Het gaat hier bij voornamelijk om bedrijven waaronder de bedrijfsbelan- genvereniging uit Breskens die tweeduizend gulden opzij legt voor het kunstwerk. L. Verstraeten: „Het komt er schitterend uit te zien. Jaap Boekhout gaat met verschillen de natuurstoffen werken wat een spectaculair zicht zal ople veren. Over de omvang kan ik nog weinig zeggen, volgens on ze kunstenaar is het kamer groot dus het zal niet klein uit vallen. Het is nu wachten op de gemeente Oostburg. Zij moeten het plan goedkeuren en ons een vergunning verschaffen om het anker te plaatsen. Als dat alle maal is geregeld, kunnen we aan de slag." Verstraeten is al een tijdje be zig met een vissersmonument. „In elk vissersplaatsje staat er wel een beeld ter nagedachte nis aan omgekomen vissers. Ik vond het dus tijd worden dat Breskens ook zo'n monument krijgt." Voorzitter P. van de Heuvel van de bedrijfsbelangenvereni ging Breskens is van mening dat het monument een mooi eerbetoon is voor de visserij. „We zijn al een aantal jaren be zig om dit voor elkaar te krij gen en het ziet er nu naar uit dat het kunstwerk daadwerke lijk een plekje krijgt bij de jachthaven. Wij als bedrijfs vereniging vinden het een mooie geste om twee mille voor het monument bij elkaar te leg gen zodat onze vissers op een mooie manier worden geëerd. Van onze verslaggever Breskens - De bodem en het grondwater van perceel Hoofd- plaatseweg 4 in Breskens zijn ernstig vervuild. Om daar de bouw van vier woningen mogelijk te maken moet zo snel moge lijk begonnen worden met sanering. Het gaat hier om een vroeger be drijfsterrein waarop vanaf 1954 allerlei activiteiten hebben plaatsgevonden. In dat jaar werd er een visverwerkend bedrijf neergezet dat onder andere vis meel produceerde en garnalen droogde. Op het terrein zijn er voorts op drie plaatsen brand- stofafleverpunten geweest en was een deel in gebruik voor ko- lenopslag. De gebouwen hebben achtereenvolgens dienst gedaan als werkplaats, garage, drogerij, opslagplaats en rokerijen. De ge bouwen zijn inmiddels gesloopt op de funderingen na. Diverse boringen hebben de aanwezigheid van kooltjes en kolengruis aan het licht ge bracht. Ook zijn op diverse plaatsen tot vier meter diep in de grond brandstofgeuren waarge nomen tijdens het veldwerk. Analyses toonden aan dat de grond tot een meter diepte op sommige plaatsen soms sterk verontreinigd is met policycli- sche aromaten. Al bij al brengen de resultaten van het onderzoek GS tot de conclusie dat sprake is van een geval van ernstige bodemveront reiniging. Binnenkort wordt be gonnen met de sanering. Daar voor moet de Hoofdplaatseweg tijdelijk afgesloten worden voor het verkeer. Van onze verslaggever Sas van Gent - Suiker Unie moet zo snel mogelijk opnieuw grondwatermonsters laten nemen op de plaats van de vroegere stortplaats van de suikerfabriek in Sas van Gent. GS van Zeeland nemen er geen genoegen mee dat de grondwatermon sters die afgelopen jaar zijn gedaan alleen werden onderzocht op de mogelijke aanwezigheid van vluchtige gechloreerde koolwaterstoffen. In een brief aan Suiker Unie wordt eraan herinnerd dat eerder is afge sproken dat ook onderzoek gedaan zou worden naar het mogelijk voorkomen van vervuiling door zware metalen (kwik, lood, koper, zink, cadmium, nikkel en chroom), arseen, olieën en naftaleen. Omdat de nieuwe onderzoeken niet meer in 1996 kunnen plaatsvinden moet de Suiker Unie dit jaar tweemaal een monitoringronde laten uit voeren. De eerste dient zo snel mogelijk plaats te vinden. De resultaten van de onderzoeken worden met spanning afgewacht door buurman Cerestar, die in januari dit jaar weieens wilde weten hoe het zat. Cerestar wilde graag een risico-evaluatie en een snellere aanpak van de vervuiling. GS verwijzen het bedrijf hiervoor door naar Suiker Unie. Van onze verslaggever Middelburg - Het moet een spektakel worden. Met een zo geheten hoge-snelheidsfeits, een ligfiets, zo snel als moge lijk is van Middelburg naar Goes rausen. Over een afgezet te snelweg, de A58. Zo gaat het Zeeuws Platform Duurzame Ontwikkeling op vrijdag 21 maart de nieuwe Zeeuwse fietsactie 'Trap's wat vaker naar je baas' openen. Die actie loopt al jaren en met succes. Dit jaar zul len er naar schatting 2500 mensen aan deelnemen. Maar de race over de lege A58 komt eerst. De Middelburger Bram Moens gaat het doen. Hij is ligfietsontwerper en tot voor kort hou der van het wereldrecord met ruim 77 kilometer per uur. De bedoeling van het experiment is om aan te tonen dat hoge- snelheidsfietsen in combinatie met hoge-snelheidsfietsbanen de concurrentie met de auto aankunnen. Bram Moens en de volgkaravaan, begeleid door de politie, ver trekt om 13.55 uur bij het gebouw van Delta Nutsbedrijven aan de Poelendalesingel in Middelburg. Volgens de planning zal hij dan om 14.25 uur aankomen bij het Delta-gebouw aan de Anthony Fokkerstraat in Goes. De rit heeft dan precies een half uur ge duurd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 11