'Je hoorde ze roepen, maar je kon er niet bij' Phil nog uitg Fokke 193 mensen kwamen om bij ramp Herald Beperkt treinverkeer Afvalver hoeft me Redders Herald of Free Enterprise blikken tien jaar na de ramp terug DE STEM BUITENLAND A6 DE STEM m 4Het gingna een chaotische start, zo slecht nog niet 'Als we er nu maar één hadden kunnen redden. K Schiphol - Amsterdam CS - Weesp - Amersfoort/Lelystad 's-Hertogenbosch - Tilburg 's-Hertogenbosch - Eindhoven Alkmaar - Den Helder Vice-presic Philips vindt Eindhoven lokaal' voor vergadering i i i ii DONDERDAG 6 MAART 1997 t Hulpschepen bij de Herald of Free Enterprise, nadat die net buiten de pieren van Zeebrugge is gekapseisd. VRIJDAGAVOND 6 maart 1987. Tegen acht uur zet Harry de Lobel, schipper van de reddingsboot Javazee in Breskens, zich voor de tv in afwachting van het Journaal. Izaak Breen, schipper van reddingboot Koningin Beatrix in Burgh-Sluis, is op weg naar de wekelijkse repetitie-avond van zijn zangkoor. André de Nijs, schipper van reddingboot De Tuimelaar in Cadzand, maakt plannen voor het weekeinde. Op dat moment is kapitein Piet Oppeneer met zijn sleepboot Fighter al ruim een kwartier vanaf 'station' Vlissingen op weg naar Zeebrugge. Daar was om half acht, net buiten de haven, de afgeladen veer boot Herald of Free Enterprise gekapseisd. Dankzij een zandbank ligt een zijkant boven water. In het schip worstelen honderden passagiers tegen de verdrinkingsdood. In de loop van de avond en nacht zouden de vier Zeeuwse zeelieden met hun bemanningen alles op alles zetten om te redden wat nog te redden viel. Precies tien jaar na de ramp blikt het viertal terug. Door Rein van der Helm OPROEPEN via de pieper van een inspecteur van de Konink lijke Nederlandse Redding maatschappij (KNRM) maken een eind aan wat een rustig be gin van het weekeinde leek. „Onder het lopen naar de haven kreeg ik via de draagbare tele foon de eerste informatie over de scheepsramp bij Zeebrugge. De bemanning was snel paraat en binnen een kwartier waren we op weg naar Zeebrugge, een uurtje varen," zegt Harry de Lobel. „Onderweg werden we van aller lei informatie voorzien en we wa ren daardoor al gespannen voor wij aan die klus konden begin nen." De situatie die De Lobel aantrof bij aankomst in Zeebrugge be schrijft hij, evenals zijn college Izaak Breen die even later arri veerde, als 'een gigantische puin hoop'. „Een kris-kras gebeuren zonder enige coördinatie. Alles voer door elkaar: vissersschepen, sleepboten en ook wij," zegt Breen. Drenkelingen Piet Oppeneer met zijn Fighter was al geruime tijd bezig met het redden van drenkelingen. Hij had r bij het uitluisteren van radio-ka nalen al vrij kort nadat het dra ma zich in Zeebrugge voltrok er van gehoord en had onmiddellijk de steven richting Zeebrugge ge wend. „Daar namen wij de posi tie over van een schip van de Unie van Redding en Sleepdien sten, dat Zeebrugge als thuisha ven had. Omdat wij er vrij snel bij waren konden wij nog dren kelingen redden, zo'n 90 in to taal. Daarnaast hebben wij 34 stoffelijke overschotten gebor gen," zegt Oppeneer tien jaar la ter. Veel van die slachtoffers werden uit het wrak geborgen door be manningsleden van de Neder landse reddingboten. „Een ver schrikkelijke ervaring," zegt De Lobel. „Je bent erop getraind om mensen te redden en wij hebben alleen maar lijken geborgen. Daar hou je een dubbel gevoel aan over, ook nu nog," zegt hij. Breen beschrijft de situatie op het wrak als een nachtmerrie. „Er zijn daar verschrikkelijke dingen gebeurd. Je hoorde ergens vanuit het schip mensen roepen en schreeuwen, maar je kon er niet bij. Wisten heg noch steg aan boord. Maar je dacht er niet bij na, mocht er ook niet over den ken, anders kun je je werk niet doen." Wrakstukken Omdat een deel van de bakboord zijde van The Herald boven water lag konden de redders lopen in de gangen. Niet over de vloer, maar over de wanden. In de gang een tafereel dat Breen nooit meer vergeet. In het draaihekje van een boordwinkel hing een jonge vrouw. Ogenschijnlijk niet ge wond. Behoedzaam transporteer den zij de vrouw naar het dek van hun schip. „Wij hadden net een cursus reanimatie met goed ge volg afgelegd en brachten het ge leerde in praktijk. De vrouw zag eruit of zij elk moment haar ogen kon openen en weglopen. Helaas bleek de praktijk erger dan de cursus. De vrouw was overle den." Inmiddels was de kleine Tuimel aar uit Cadzand ook bij The He rald gearriveerd. „Wij kregen op dracht tot ver in zee naar wrak stukken en overlevenden te zoe ken," zegt De Nijs. „Het was af gaand tij en er stond een behoor lijke stroom. Wij hebben niets ge vonden. Zijn via de geopend boegdeur (de oorzaak van de scheepsramp) de garage van het schip ingevaren. Hebben daar nog een stoffelijk overschot ge borgen," zegt De Nijs. De zoektocht naar slachtoffers duurde de hele nacht van vrijdag op zaterdag. Rond vier uur 's morgens troffen Been en zijn col lega's nog drie vrachtwagen chauffeurs die de ramp in het voordek in hun cabines hadden overleefd. „Een van de mannen was ernstig gewond aan zijn voet. Aan boord van de Herald was een dokter, zo uit het ziekenhuis ge dropt op het schip. In wit jasje met korte mouwen. De man stierf bijna van de kou en had boven dien geen spullen bij zich. Toe vallig had hij een rekverband in zijn zak. Dat heb ik toen om de enkel van de gewonde chauffeur gedaan, terwijl boven ons drie helikopters hingen. Een strop on der zijn armen en binnen de kort ste tijd werd hij een heli ingehe- sen." Tien jaar later zegt De Lobel van zijn leven nog nooit zo veel lijken te hebben gezien. Zijn beman ning trof alleen maar stoffelijke overschotten aan. „Op zich is dat voor nabestaanden toch een vorm van geruststelling. De overlede nen kregen een rustplaats. Niets is erger dan een vermiste in je fa milie te hebben. Maar toch... Als we er maar één hadden kunnen redden, dan was het gevoel dat wij aan die ramp overhielden an ders geweest. Hoewel we best nuttig werk hebben gedaan." De medaille waarvoor de mensen Van onze verslaggever Terneuzen - 1987 was een rampjaar. Natuur-, vliegtuig en scheepsrampen eisten over de hele wereld meer dan 15.000 mensenlevens. Van de 41 scheepsrampen in dat jaar vond er één plaats in Europa. Op vrijdagavond 6 maart 1987, vandaag precies tien jaar gele den, verging voor de haven van Zeebrugge de Britse veerboot Herald of Free Enterprise. De in 1980 van stapel gelopen veerboot verliet met een nog geopende boegdeur de haven van Zeebrugge, schepte water en kapseisde in een mum van tijd. Doordat het schip 'kantel de' op een zandbank verdween het niet helemaal onder water. Voor veel van de ruim 600 op varenden betekende dat hun redding. Toch eiste de ramp in totaal 193 slachtoffers. Het wrak van The Herald werd op 7 april 1987 gelicht. Daarna vinden duikers nog enkele stof felijke overschotten. Via Vlis singen verdwijnt het ongeluks schip naar een sloper in het Verre Oosten. Nog jaren na de ramp was The Herald onderwerp van gesprek en onderzoek. Voor veel Engel sen was het een schok zich te realiseren dat de overtocht naar het vasteland niet altijd zo veilig was als het leek. De naam van rederij Townsend Thoresen - vlak voor de ramp overgenomen door P O - werd ijlings geschrapt. De door P O overgenomen rode sche pen werden snel in de huiskleur blauw overgeschilderd. Justitieel onderzoek in Enge land resulteerde uiteindelijk in 1990 in een proces tegen zeven verantwoordelijken, waaron der directieleden van Town send Thoresen en de kapitein. Met voor veel overlevenden en nabestaanden een teleurstel lend resultaat. Er volgde name lijk geen veroordeling omdat nalatigheid volgens de rechter niet werd bewezen. van de reddingdienst in aanmer king kwam werd unaniem afge wezen. „Wij vonden dat niets om die trots op onze trui te spelden. Wij hebben later een herinne ringsplaquette gekregen. Die ligt nu in de kast en soms kijk je er nog weieens naar." Schoenendozen Piet Oppeneer en zijn Fighter-be- manning werden voor hun aan deel in de redding later ontvan gen door wijlen koning Boude- wijn. Zij kregen een medaille. En ook die ligt in de kast. In de loop der tijd zijn de herin neringen aan het drama van Zee brugge wat gesleten. In het begin sliep De Lobel nog weieens slecht. Nu, door de publiciteit rond 'tien jaar Herald', gaat dat deurtje weer open. André de Nijs denkt er nog weieens aan als hij een zusterschip van de Herald ziet varen. En werd er weer mee geconfronteerd toen in de Oost zee de Estonia - eveneens wegens een niet-gesloten boegdeur - met man en muis verging. „Dit soort schepen zijn net schoenendozen. Als daar water binnenkomt zijn ze binnen een minuut gezonken. Het geluk bij de Herald was dat hij op een zandbank terecht kwam, daardoor konden toch honderden mensen het vege lijf redden." „Ik hoop het nooit meer mee te maken," verzucht Izaak Breen. Het kort na de ramp regelmatig met de bemanning en collega's bespreken van de ervaringen werkte volgens hem wel bevrij dend. „Ik heb er geen emotionele problemen aan overgehouden. Gelukkig maar. Wij zeggen bij het reddingswerk altijd: je moet niet gaan nadenken over wat is gebeurd of kan gebeuren. Dan kun je je werk niet meer doen." Piet Oppeneer is met The Fighter nog lang bij de berging van de Herald betrokken geweest. Het wrak werd op 3 mei 1988 naar Vlissingen gesleept. „Ons gewone werk ging intussen ook door en dan slijt de herinnering op den duur." Toch ervoer Oppeneer vooral de kranslegging vanaf The Fighter, kort na de ramp, als zeer emotioneel. Stikdonker Emoties die bij hem ook weer bo venkwamen bij de laatste her denking, vorige week in Zeebrug ge. „Ik kwam toen een man tegen die bij de ramp een vriend ver loor. Hijzelf, zijn vriendin en de vriendin van de verdronken man overleefden de ramp. Voor ons gaat het leven verder, maar deze man had het er nog steeds erg moeilijk mee. En dan komt er bij jezelf toch ook weer emotie bo ven." Izaak Breen ergert zich nog steeds aan deskundigen, die later de reddingswerkzaamheden eva lueerden en bekritiseerden. „Deskundigen die zo goed wisten wat er allemaal is fout gegaan. Zo'n meneer, die met een dikke sigaar achter zijn bureau de ramp bespreekt. Maar die vergeet dat het toen stikdonker was en wij alleen maar konden doen wat voorhanden kwam. En dan zeg ik: dat ging uiteindelijk, na een chaotische start, helemaal zo slecht niet." Een overlevende wordt aan land gebracht. FOTO WIM KOOYMMl (ADVERTENTIE) Zondag 9 maart vanaf 07.30 uur Tussen Weesp en Amsterdam wordt het aantal sporen verdubbeld, een project dat medio 1997 gereed zal zijn. Voor het verleggen van wissels in Weesp moet op zondag 9 maart na 07.30 uur het treinverkeer beperkt worden. De extra reistijd kan oplopen tot 30 minuten. Reist u per Intercity Amsterdam CS Schiphol - Amersfoort - Groningen Leeuwarden Enschede? De Intercity's tussen Amsterdam CS en Amersfoort blijven rijden volgens het spoorboekje. De Intercity's Schiphol - A'dam Zuid-WTC - Amersfoort v.v. rijden niet. Tussen Schiphol en Amersfoort reist u via Amsterdam CS. Van A'dam Zuid-WTC naar Amersfoort of omgekeerd reist u via Duivendrecht en Utrecht CS. De internationale treinen naar/van Hannover - Berlijn rijden met enige vertraging. Reist u per sneltrein of stoptrein op de trajecten Amsterdam CS - Weesp, A'dam Zuid- WTC - Weesp, Weesp - Lelystad of Weesp - Amersfoort? Dan moet u rekening houden met het volgende: - bus in plaats van trein tussen Diemen Zuid en Weesp; - minder treinen per uur, extra overstappen en/of gewijzigde vertrektijden op de trajecten Amsterdam CS - Weesp, Weesp - Lelystad en Weesp - Amersfoort. Een folder met de volledige dienstregeling van bussen en treinen is verkrijgbaar aan de loketten langs de genoemde lijnen. Zondag 9 maart Ten zuiden van 's-Hertogenbosch wordt het aantal sporen uitgebreid. Daarom is er tot 11.15 uur geen treinverkeer mogelijk van 's-Hertogenbosch naar Tilburg en naar Boxtel - Eindhoven. NS zet bussen in. Extra reistijd: 30 minuten. Na 11.15 uur gaan de treinen tussen 's-Hertogenbosch en Tilburg weer rijden. Tussen 's-Hertogenbosch en Eindhoven rijden na 11.15 uur alleen de Intercity's weer volgens het spoorboekje. De stoptreinen rijden niet tussen 's-Hertogenbosch en Boxtel. NS zet bus sen in. Extra reistijd voor stoptreinreizigers: 30 minuten. Zondag 9 maart tot 16.30 uur Tussen Schagen en Anna Paulowna worden twee overwegen vernieuwd. Daarom rijden tussen deze stations tot 16.30 uur bussen in plaats van treinen. Uw reis duurt 30 minuten langer. Meer informatie? Wilt u meer informatie over deze en andere werkzaamheden tijdens dit weekend? Kijk op Teletekst pagina 754, bel OV Reisinformatie 0900-9292 (50ct/m) of haal de gele folder op het station. Natuurlijk staan onze lokettisten en conducteurs u ook graag te woord. Van onze verslaggever Amsterdam - En toen Prins op een Wit Paa: poort. De Saudische Waleed bin Talal wi derlandse vliegtui Fokker uit de diepe leven wekken. Als de van Fokker daar t om vragen. Het verhaal van de c van Fokker heeft al achtig karakter gekreg nu wordt er nog een 1 van de Sprookjes uit 10 aan toegevoegd. Terwij Door Chris Paulussen Eindhoven - Het gistel sident Jan Tollenaar tweespalt in de top vai de top zouden moeite 1 de nieuwe president gen. C( Drie weken geleden bij sentatie van de jaarcijff 1996 ontkende Boonstra het rommelt in het hoogst gement. Hij sprak - net a dent-commissaris Floris - tegen dat na het vertrek president Jan Timmer a missaris en vice-presiden Carrubba ook de vice-pi ten Henk Bodt en Jan T< zouden overwegen om op pen. Veteranen „Dood spoor," zo reageer op 13 februari op de ger Gisteren werd hij - in el ten dele - door de feiten haald. Philips liet weten lenaar 'de wens te kenne Eindhoven (anp) - Vooi eerst in zijn 106-jarige schiedenis houdt Philip jaarvergadering van deelhouders niet in Ein ven. Het elektronicacon heeft voor het financiële trum Amsterdam gekt omdat de jaarlijkse bij komsten in Eindhoven erg lokaal getint' waren. «Tot nu toe vormden me uit Eindhoven en omsta het merendeel van de be kers, maar we willen gi een gespreid bezoeker stand aantrekken," aldus woordvoerder gisteren. sterdam is ook beter bei haar voor aandeelhou uit het buitenland. Philips roept zijn aand houders nu bijeen in de °P 21 maart. Volgens concern staat de beslis, helemaal los van gerucl nat Philips overweegt hoofdkantoor van Einc ven naar Amsterdam te plaatsen. Zo'n verplaat: !s niet aan de orde'. pan °n2e rechtbankcorresponden reda - Het afvalverwerl neterrein Moerdijk ae bankgarantie ter terug te betalen aan ?.at is het vonnis in mg dat vorige we «chtbank diende. De 1 niet vooruitlopen hemprocedure die dc ngespannen en ging inh°udelijk f M heeft de ba-' Hetehbf-?rigjaa sTa ,!dn:|f stelde nj ,e? e van haar aar, Ar/lagekomen-1 voor geleverde iatj een grondzui tóbe zou niet naar dat g4elanctioneerd. btaik' ^ifd00r 'onelgemi]K |r zelf verantwoordelij hoe groo hetl het koi ;ek voc recht op de or FI om d: op de ei -j- door "*j" vic ei bankgarant r vorig jaar ingetrol ijf stelde dat FL£ verplichti Het door scicverde koelsys grondzuiveringsin niet naar behoren FLS bev 'oneigenlijk

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 6