Marcel Möring via Internet aan de tand gevoeld eum eert "orneille HANDS UP KINDERBOEKEN cM Door God gezonden moordenaar Bieteriemetje mit pindekies D6 dESTEM KEN D7 J schatten uit Petershof van [10.00-17.00 uur(t/m2apr) dm \u 'en dam |rg Datwaseenon" Marcel Moring AAART 1997 i i DONDERDAG 6 MAART 1997 Nederlandse genreprenten 110.00-17.00 uur 1 en de kunsten' - tentoon- ld van Catharina de Grote 100 uur (t/m 13 april) 'ntwerpsestraat 27 - 'Bewe- ken - licht, tijd en ruimte - 00-17.00 uur (t/m9mrt) jtob Möhlmann/schilderijen zo 14.00-17.00 uur (t/m 23 IpoorJohan Diepstraten 'De wereld als huis, de mensheid als familie' tijdloze Geheimzinnigheid' - "van der Weijden/objekten - 00-17.00 uur (t/m 23 mrt) Gemengde Techniek (t/m 27 bnde kunstpagina's uit de ja- Volkskrant (t/m 3 apr) - ma van den Noort/schilderijen - 1 uur (t/m 27 feb) ouisette van Donkelaar/schil- 1-18.00 - do 10.00-21.00 - za Jan van Lokhorst/schilderij- |Vanriet/bijzondere schilderij- 7.00 uur (t/m 21 mrt) pels/overzicht diverse werken 23 mrt) - 'Lightning 1' -i.k.v. fenaars - door William Speak er (tot 9 mrt) - di t/m vr 10.00- litie Instalaties' - werken van trek Tyman en Wineke Gartz - nse Gouden Eeuw (1800-1850) Iverse musea van Kopenhagen I) drieluik van Gerard David - Ideleeuwen - di t/m za 10.00- jun) Varmerdam - 'Enkel, dubbel, geving - 'Design en identiteit' Nieuwe wegen in de Europese 130-17.00 uur (tot 26 mei) introspectie 5' - werken en in- as Billa, Luc Bonehill en Albert iOO-18.00 uur (tot 17 mrt) /AAL Js-Van Gooi - stenen en schilde-1 /pening 9 mrt (t/m 6 apr) en - Thorvald Bindesboll 1846- I Art Nouveau' - di t/m za 10.00- ,1 mei) [997 - 28 genomineerde produc- 'Ruik de tijd, hoor beweging, i van de kunstenaar Nico Parle- Hout 92 - Gerrit van Meer/olieverf, 1-18.00 uur, zo 13.00- 17.00 uur ■Mai'cel Möring debuteerde met Mendels erfenis (1989) en kreeg Ije AKO-literatuurprijs voor zijn roman Het grote verlangen |nj92). Zojuist verscheen de nu al spraakmakende roman In Ba- Bjlon. Uit de verantwoording blijkt dat hij gebruik maakte van |cd-roms en bronnen op Internet. j is op dit moment de enige li'ederlandse schrijver met een ei- aihome-page op Internet. Daar- p is de Herzberglezing te vinden |jWpIe-God in Cyberspace, |»arm hij afrekent met de gods beweging Scientology >nde schrijver van De Celestijnse jjïe, James Redfield. Op de In- iet-site is informatie te vinden ■over zijn biografie, zijn romans, |poëzie en essays. )e afgelopen week beantwoordde arcel Möring iedere ochtend via Internet vragen die hij, volgens drie per dag, in zijn |nil-box vond. ■From: <diepstra@concepts.nl> |To: <mmoring@xs4all.nl> [Subject: In Babyion Ifcrom ben je als eerste schrijver |im Nederland met een ho- |st-page Internet opgegaan ..Waarschijnlijk omdat ik vond dat, als je het Net gebruikt, je ook |itts terug moet doen. Een beetje a de kant staan en wijsgerige roepen over het digitale en de Internet-cultuur liiad ik te makkelijk. Bovendien: ldiep in mij zit nog altijd het jonge- Éedatniet met zijn handen van de lüencilmachine van school af kon lijven." iilknderden keren is de site aan- plikt de afgelopen maand, maar ■tvoor reacties heb je gekregen? Ifcl, pakweg dertig procent van Jansen die mijn Herzberglezing Jhebben gezien en daar boos om az, de rest van lezers die ver heugd reageerden op verhalen of edichten die ze nog niet kenden." |Je wordt geraadpleegd door men- uit Noorwegen, Polen, Dene- wrken, Zweden, Singapore, Ita- ïen Oostenrijk. Krijg je louter ■reacties uit Nederland of ook van- ltit het buitenland? [.Tot nu toe alleen uit Nederland |«f van Nederlanders die buiten- wis verblijven. Als lezers mij uilen krijgen ze antwoord, hoe pel niet altijd even snel. Soms zijn J® vragen eenvoudig: waar ik of een lezing geef, en Janneer. Soms gaan de vragen per de Herzberg-Iezing, die niet halaat mensen op te winden of te n, en vaak wordt er ge- lTia6d of ik niet ergens wil optre- |en." param gekozen voor Internet als P coor je roman en niet dege- ikkelijk in Nederland te bhj- n. Als je tegen Parijs k cht ik, kun je overal terech kun je je meten met sen" van de hele wereld ze |6ns in een interview. himidae eniet Corneille mondiale andheid. eel van het werk dat straK mstelven te zien is kon* innen- en buitenlandse p uliere collecties en is nog arder in Nederland te zien ■eest. Vijf Nederlandse nuis^ :onden verder bruiklen an het zelf al redelijk voorzie iobra Museum. Te zien childerijen, tekeningen, en, beelden, keramiek en to g aste kunst. teI). iimon Vinkenoog opent ae oonstelling op 21 maar I", ik heb voor tachtig procent ■gebruikelijke bronnen' aange- Tffld. Op mijn werkkamer staan pee lage boekenkastjes vol met «slagwerken en andere boeken. Maar het Net is een prachtige di- p™ bibliotheek, een ideaal in- nent om te checken, snel te en dmgen te ontdekken rvan ik niet wist dat ik ze e er voorbeelden van geven? 'at zijn vooral uitbreidingen op L g™ ik wel zocht. Ik kwam 'e weten over bepaalde za- f' ®aar echt precies weet ik het niet tneer.' Is1 het gebruik van Internet fifHeleoerd? Zou kei niet meer precies kun- 2®n. In ieder geval heel hjawinst. Als ik de traditio- had bewandeld, zou ik irpbben doorgebracht in de Ikji? k (waarschijnlijk ver- fflde bibliotheken), zuch- üchter de bakken met si- aarties- En dan was het of de fcati zou kebben gevonden L" 20cllt- Nu deed Alta Vista, Lap~bot, zijn werk op de Lfttd, terwijl ik gewoon met hle sites van ■L» flawse. schrijvers is jouw iets beperkter. Heb je ren °ver je ideale site? inu° Z'et 8r uit ais een w°lk \r sante plekken, maar is Kh "Afving en structuur elder dat je nooit in de klik - stream verdwaalt. Is Internet op dit moment niets meer dan een aardig speeltje waar je wat voordelen mee kunt doen als informatiebron, of begint het een medium te worden waarmee je veel meer kunt doen naar je le zerspubliek? „Ik denk dat het Net technisch ge zien nog niet toe is aan een massa publiek dat massa-mediaal amu sement consumeert. Er liggen te vaak delen plat, of lopen bijna vast door teveel gebruikers op te weinig bandbreedte. Maar als de technische voorwaarden er een maal zijn om veel gebruikers op hoge snelheden te bedienen, kan het Net een amusements-me dium worden dat zijn weerga niet kent. Online spelletjes in plaats van op de bank hangen en naar Lingo kijken, Online virtuele sex in plaats van met droge mond naar oude Duitse softporno SBS 6 kijken." In Babylon is de familiekroniek van Nathan Hollander (60) die sa men met Nina (30), de dochter van zijn onechte broer Zeno, vijf da gen lang vanwege de sneeuw op gesloten zit in een landhuis van zijn oom Herman. Bij testament heeft deze bepaald dat het huis voor deze Nathan de sprookjes verteller is, op voorwaarde dat hij de biografie over Herman schrijft. De roman is voor een deel de bio grafie, die teruggaat in de familie geschiedenis van de 17e eeuw. De doden lopen in en uit 'alsof het een supermarkt is'. Marcel Möring werkte vijf jaar aan deze omvang rijke roman en overtreft hiermee zijn vorige werk. Een wervelende roman, origineel, sprankelend en vol behartenswaardige ideeën. Waf waren de uitgangspunten van 'In Babyion'? „Literair? Ik wilde een oude vorm, die van de Brontë-novel, opnieuw hanteren en voor deze tijd ge schikt maken. Ik wilde een wolk van verhalen schrijven die in schijnbaar chaotisch verband met elkaar staan, maar al lezend toch een hechte vertel-eenheid blij ken te vormen. Ik wilde het be schrijvingsniveau van Mendels Erfenis weer terugbrengen in mijn werk en tegelijkertijd de narratie ve drive van sommige episodes uit Het Grote Verlangen behouden.' Kun je iets vertellen over de com positie van de roman en de keuzes die je hebt gemaakt? „In Babylon is een raam-vertel- ling, maar oogt niet zo. Dat komt omdat ik bevreesd was voor een al te rigide, wat monotone structuur. Door de raamvertelling werd de periode in het huis min of meer de veer die het boek drijft en span ning geeft en dat had gevolgen voor de ordening van de 'biografi sche' stukken en de sprookjes. Uiteindelijk is het geheel een soort uurwerk geworden, waarin de verschillende teksten (sprook jes, herinneringen, verhalen, dia logen) raderen zijn, van verschil lende grootte en met verschillend effect." In hoeverre sluit deze roman aan op je vroegere werk? „Het is een stap vooruit binnen mijn werk, maar de belangrijke thema's (herinnering, tijd, ver gankelijkheid en zoeken) zijn ge bleven. Meer dan ooit zijn die the ma's in één groot beeld op de we reld bijeengekomen." De structuur van de roman. Bin dend element is het verblijf van Nathan en Nina in het huis. Dat is een thrillerachtig gegeven dat zelfs aan Agatha Christie doet denken. De twee personages ge ven commentaar op de biografie over oom Herman en de spook achtige gebeurtenissen in het huis hebben een symbolische beteke nis, want de bezittingen in het huis worden opgeofferd. Vanwaar deze structuur? „Ik heb eerder aan de Brontë Sis ters gedacht: het huis als De Plaats, waar het gebeurt, waar het geheim verborgen ligt. Vervolgens wilde ik in het huis een beklim ming van de berg (de weg omhoog, Marcel Möring in stadia, vol raadselen en val strikken, zoals de kabbalistische mystici dat beschrijven) en het kreeg thriller-achtige elementen. Als je op de laatste bladzijde bent, echter, zie je dat ik de grootste zonde heb begaan die men in een thriller kan begaan. Ik vind de conventie van de 'wrap up' aan het einde van een thriller kinder lijk en schematisch. Ja, de spanningsboog in die huis laag is heel belangrijk. Zo'n groot, ogenschijnlijk chaotisch vormge geven boek, heeft vaste grond no dig, een element dat de lezer voor- stuwt door de verhalen en dialo gen, verplaatsingen en verschui vingen. Daartoe dient de huis laag ook, als de veer van het uur werk dat In Babylon is." Een vraag over de autobiografie: wat heep de familiegeschiedenis met de Mörings te maken „Ach, weinig. De familie van mijn moeders kant is grotendeels 'ver dwenen', zoals het Hol lands-joodse eufemisme over WO II luidt, en van de kant van mijn vader weet ik ook niet zo veel. Ik ben daardoor wel enigs- zins- gefascineerd geraakt door de vraag waar familiegeschiedenis in zit. Wij hebben bijvoorbeeld geen famieliestukken, maar twee foto's en verder alleen een paar vage verhalen. Waar komen we van daan? Geen idee. De Wandelende Jood en de Vliegende Hollander, die thema's waren voor mij heel belangrijk. Vooral ook omdat ik ze, in de persoon van Nathan, wil de ontdoen van hun vloek en dra ma. Nathan is niet ontevreden met zijn 'gebrek aan huis'. Mij lijkt dat een aardige manier om in het le ven te staan: min of meer zonder vaderland, min of meer zonder huis. De wereld als huis, de mens heid als familie, dat komt nog het dichtst in de buurt van mijn eigen opvattingen." Een citaat: 'De enige manier om de wereld te begrijpen is door een verhaal te vertellen. De weten schap brengt alleen kennis van de werking der dingen. Verhalen brengen begrip.' Daarvan is 'In Babyion' een demonstratie? „En wat dacht je van de bundel die ik twee jaar geleden heb sa mengesteld: Het derde Testament? Ik heb die bundel min of meer be doeld als een demonstratie van de joodse manier om te spreken over de wereld en onze plaats daarin. Binnen het jodendom, nog steeds sterk beinvloed door de Talmoedi- sche traditie, wordt eerder geko zen voor het verhaal als vorm van FOTO KLAAS KOPPE uitleg, dan voor abstrahering.' Dat is de functie van literatuur? „Ik weet niet wat de functie van literatuur is. Het klinkt zo als 'de zin van het leven'. Literatuur is voor mij belangrijk, omdat ik een schrijver ben en een boek wil schrijven. Vervolgens slaat in dat boek het resultaat neer van mijn gedachten, van gedachten die per sonages hebben, van gedachten die anderen hebben gehad. Dat bij elkaar kan de indruk wekken van een doel, een streven, maar dat is niet het doel en het streven waar mee ik aan het boek begon. Dat gebeurde alleen maar omdat ik wilde schrijven. Iets anders is waarom mensen literatuur lezen. Voor een deel is dat vanwege het genot, voor een ander deel omdat men blijkbaar iets ontleent aan een roman (of een verhaal, of een gedicht). Maar wat? Ik lees Celine, maar heb opvattingen over de mens en de wereld die nauwelijks overeenkomen met de zijne. Toch ontleen ik iets aan zijn boeken, anders dan literair genot. Inzicht? Begrip? Waarschijnlijk. Maar het is de vraag of dat het inzicht en het begrip is waar Celine op doel de.' De broer van de sprookjesvertel- Netscape - jMarcel Mörintj -Pome-J 1 r IT. Ie Edit View Go Bookmarks Options Directory Window Help 'V fh I S4 j[ 1 B«ok a» HeipiJ - Open Mtft 1 HnJ 1 1 j) Location: |hltpc//wvwj xs4a1.nl/~mrnorirj3/' Vhat*s V/hat'* Coot? jj Destinations jj Net Seaichjj People jjSoUwaie j Nieuw op deze site: Sample-God in cyberspace, de omstreden Herzberglezing over God, biologisch- dynamisch maïsmeel, James Redfield en het religiebedrijf Scientology. East Berghoit. Een kort verhaal over seks, God en middeleeuwse poëzie. Binnenkort: In Babvlon. exclusieve net-voorpublikatie nieuw archief poezie essay lltlinks fiaas De eerste home-page van een Nederlandse schrijver Ier, Zeno, ontwikkelt zich tot 'de halve messias', een valse profeet. 'De grote omwenteling moest nog komen, maar bij de volgelingen van Zeno was de waanzin al zicht baar die zich in later jaren zou voltrekken, die gevaarlijke men geling van jaren -zestig optimis me, zucht naar mystiek en over schat vertrouwen in de eigen mo raal.' „Zeno vertegenwoordigt de golf die in de jaren zestig zijn kop hief en nu, verrassend, opnieuw ver schijnt. Hij is de voorganger-pro- feet-ziener die overvallen wordt door zijn succes en daarin ver dwijnt. Hij is, wat dat betreft, de spiegel van Zwi. Dat stel ik in de Herzberg-lezing ook aan de orde: de vloek van het volgelingen schap. Nieuwe vormen van reli giositeit zijn vrijwel altijd onge loofwaardig, omdat ze bestaan bij de gratie van volgelingenschap, hetzelfde volgenlingenschap dat we eerder deze eeuw, in de grote politieke bewegingen, zo huive ringwekkend zagen opkomen. Dat is mijn grote bezwaar tegen zelf gemaakt geloven: het feit dat het allemaal zo zwaar op blind ver trouwen, charisma en, dus, over gave berust." Een idee uit de thermodynamica- de entropie- heep een dominante plaats in de roman gekregen. Deze wet zegt dat alles steeds ingewik kelder wordt en daarom steeds moeilijker in de hand gehouden kan worden. De wet zegt ook (p.239) 'dat in een gesloten sys teem orde overgaat in maximale wanorde, zeg maar van een dyna mische naar een statische toe stand, en dat de maximale wanor de onomkeerbaar is.' Ik had er nog nooit van gehoord. Kun je de wet uitleggen, gecombineerd met de ontwikkelingen op Internet? „Wat zijn jullie critici toch een alpha's... Ja, die entropie-ge- dachte komt uitstekend overeen met het beeld dat ik van de wereld heb, en dus ook met het Net. La ten we Internet als voorbeeld ne men. Het begon als een serie met elkaar verbonden computers die moesten garanderen dat de Ame rikaanse defensie ook digitaal kon blijven communiceren als één van de computers uitviel. Langzaam groeide het Net, de universiteiten kwamen er bij, andere organisa ties, toen bedrijven en nu vele mil joenen particulieren. „De organisatie nam enorm toe, de complexiteit ook. De beheers baarheid nam (misschien wel om gekeerd evenredig) af. Orde (over zichtelijkheid, eenvoud, simpel heid) ging over in wanorde (on- verzichtelijkheid, chaos, com plexiteit). Het systeem, zoals het nu is, valt niet meer terug te bren gen naar de oorspronkelijke toe stand. (Niet voor niets overweegt men een tweede, simpeler en be heersbaarder Net op te zetten). Een nog betere, en meer op de na tuurkunde toegespitste uitleg vind je in boeken van, bijvoor beeld, Paul Davies." De eerste kritieken zijn versche nen. Is de roman begrepen en recht gedaan? „De kritieken vallen uiteen in zeer enthousiast (goddank tot nu toe het merendeel) en afschuw. Het boek staat onverschilligheid blijkbaar niet toe. Dat vind ik wel aardig. Probleem is dat een be langrijk deel van de kritieken nauwelijks kritieken zijn. De Ne derlandse literatuurkritiek is nog steeds niet te vergelijken met de Engelse of Amerikaanse. Maar wij hebben dan ook geen London (of New York) Review of Books, waarin een criticus over grote lengte diep op een boek kan in gaan. Daardoor blijven het hier vaak opsommingen, juich- of scheldpartijen." Iedere ochtend klikte je de afgelo pen week op je mailbox en je be antwoordde de vragen. Hoe is je dit bevallen? „Ik vond het heel aangenaam. Ik had weliswaar weinig tijd, maar ik kon nu toch langer nadenken en mijn eigen formuleringen kiezen. Je zou op deze manier nog dieper kunnen gaan en een soort essay- van-twee-mannen kunnen schrij ven. Hm... Dank je voor de moeite en het oorspronkelijke idee. Groe ten, Marcel Möring mmoring@xs4all.nl http://www.xs4all.nl/~mmo- ring/" Marcel Möring: 'In Babyion'. Uitg. Meulen- hoff, prijs 55,-. Door Johan Diepstraten Raadselachtige moorden die in de krant worden aangekondigd. Dat is het uitgangspunt voor de opmerkelijke thriller Het recht om te zwijgen van Rankin Davis, schrijversnaam voor het advoca tenduo Keith Rankin en Antho ny Davis. Aan alles is te merken dat zij in hun debuut nu eens iets anders wilden dan wat in de ge bruikelijke legal thriller is te vinden. Het eerste deel van de thriller is al onmiddellijk verrassend. De bekende televisiejournaliste Beth Gamble wordt verkracht door een bankmanager die door haar programma in de versukke ling is geraakt. Deze Arthur Middleton was door haar ge filmd op een moment dat hij een 'drempelsiet' probeerde op te pikken. Door de reality tv-ach- tige reportage verliest hij zijn baan en als chauffeur bij een li- mousinebedrijf komt hij aan de kost. Op de avond dat Beth Gamble een hoge televisieonder scheiding in ontvangst neemt, heeft hij toevallig dienst en rijdt haar naar huis. De rechtszaak tegen Middleton zou moeten uit draaien op een eenvoudige vorm van gerechtigheid. Maar tot verbazing van Beth én de lezer wordt Middleton vrijge sproken. Het schrijversduo maakt deze ontwikkeling nog aannemelijk ook in een aardige rechtszitting. Er is geknoeid met bewijsmateriaal en kroongetui gen leggen geen belastende ver klaring af. Op dat moment kent niemand de reden van de door gestoken kaart. Scotland Yard heeft te maken met een seriemoordenaar die via advertenties in de krant voortij dig de moorden aankondigt. Uit de bijgevoegde bijbelteksten is op te maken dat de dader een wrekende engel is. De slachtof fers zijn allemaal vrijgesproken in een verkrachtingszaak. Art hur Middelton en Beth Gamble worden door Scotland Yard ge bruikt als lokaas om de door God gezonden moordenaar op te sporen. Dat het gaat lukken, is snel duidelijk. Op haar nacht kastje vindt Beth Gamble een zwarte orchidee, een bloem die bij alle slachtoffers is achterge laten. De Orchideevrouw heeft Middelton in het vizier. Dit zijn de basisgegevens voor een thriller die bestaat uit twee verhaalijnen. Scotland Yard doet verwoede pogingen om de identiteit van de seriemoorde naar te achterhalen, maar ook Beth Gamble gaat op onderzoek uit om alsnog te zorgen voor ge rechtigheid. Lang duurt het ove rigens niet voordat Beth Gamble weet wie de Orchidee vrouw is. Vanaf dat moment neemt de thriller een andere wending om dat Beth geconfronteerd wordt met een andere verkrachtings zaak die zich op het hoogste po litieke niveau afspeelt. Maar het schrijversduo wilde meer dan alleen maar een onder houdend spannend verhaal afle veren. Rankin en Davis kozen met opzet voor dit thema om ook iets over de moraal kwijt te kun nen. 'Verkrachting,' zo weet de lezer aan het einde, 'is een moord op de ziel.' De consequen ties daarvan zijn zo ingrijpend, dat in deze thriller het recht in eigen hand wordt genomen. Deugen doet het niet, maar Ran kin en Davis gaan ervanuit dat er nog een andere gerechtigheid bestaat boven die van de wet en de rechtbank alleen. Rankin Davis: 'Het recht om te zwijgen'. Uitg. Bzztoh, prijs 39,50. Tekening uit 'Iep!' Door Muriel Boll „Hoe komt het dat ik schrijf en teken en optreed, en met al die dingen pas zal ophouden als het niet meer gaat?" vroeg Joke van Leeuwen zich af in het winter nummer van Literatuur zonder leepijd. En dan haalt ze herinne ringen aan haar jeugd op die mis schien als' voedingsbodem heb ben gediend. Zelfs een simpel blaadje dat dwarrelde in de haardos van de studieprefect, kan het hele beeld van heerser van de leerlingen op een subtiele manier omkeren, herinnert Van Leeuwen zich. Als dat blaadje zou ze willen kunnen schrijven, de lezer op een ander been zetten. Dat is de schrijfster uitstekend gelukt in haar nieuw ste boek, Iep!. Ze laat daarin bo vendien zien hoe ontregelend taal kan zijn en hoe makkelijk je daar aan went als je bereid bent je oren te laten wennen. Vogeltje, om wie het verhaal draait, heeft een bijzondere manier van pra ten; tussen de medeklinkers zegt ze consequent ie, kie in plaats van koe en 'ik miet un bieterie metje mit pindekies'. Het verhaal over Vogeltje begint met: 'Neem drie lijnen. Buig ze een beetje om. Schuif ze tegen el kaar. En hier is het landschap waarin dit verhaal begint.' Tus sen elk zinnetje heeft Van Leeu wen de drie lijnen weer anders getekend. In dat landschap van lijnen staat Warre die van vogels houdt. Onder een struik vindt hij een vogel, maar een die niet in zijn boek staat. Het is een vogelig meisje, dat vleugels heeft in- plaats van armen. Een uit de he mel gevallen engeltje? De vonde ling wordt opgevoed door Warre en zijn vrouw Tine die geen kin deren hebben. Ze noemen haar Vogeltje. Vogeltjes eerste woord is iep\, de volgende woorden zijn piepie en miemie, dus Vogeltje wordt Viegeltje. In de kinderwagen met haar vleugels verstopt onder een flad- derjasje, lijkt ze een gewoon kind. Zo proberen Warre en Tine haar ook op te voeden. Dat vraagt inventiviteit; hoe eet je met mes en vork als je vleugels hebt? Wie vleugels heeft, wil uiteindelijk vliegen en op een dag is Viegeltje weggevlogen, door het wc-raam, zonder afscheid te nemen. Voor Warre en Tine is Viegeltje te vroeg ha&r eigen weg gegaan, voor hun gevoel was het nog niet af. Hun liefde voor Viegeltje is roe rend. „Hadden we ook maar vleugels," zegt Warre, „dan vlo gen we haar achterna." Ze gaan op zoek om afscheid te nemen en vinden Viegeltje na een lange tocht terug met een schot hagel door haar vleugels. Als Viegeltje hersteld is, moeten ze haar toch laten gaan. 'Tine begreep het. Viegeltjes kon je niet houden, be halve in je gedachten.' Iep', kun je zien als een verhaal over een vogelig meisje, maar er zit meer in; Viegeltje staat ook\ voor puurheid en onschuld. Haar fladderjasje is niet voor niets he melsblauw, de kleur van Maria. Wie Viegeltje ziet, wil haar bij zich hebben, haar redden. Steeds meer mensen zoeken haar, maar Viegeltje is ongrijpbaar. Geen boek van Van Leeuwen zonder tekeningen, dat is ook nu zo, maar het gaat om de woorden. Over de macht en de ontoerei kendheid ervan. Informatie kan een berg papier zijn, waarmee je niet uit de voeten kunt, uitdruk kingen als 'je bent altijd welkom' worden nietszeggend.Aan het eind van haar artikel in Litera tuur zonder leepijd schrijft Joke van Leeuwen: Volgens de overle vering was een van mijn eerste zinnetjes: „Sef doen." Zijn mijn boeken eenmaal af en de wijde wereld in, dan doet het er niet meer toe wat tot hun ontstaan heeft geleid. Dan doen ze het sef.' Dat geldt zeker voor Iep!. Joke van Leeuwen: 'lep!' Uitg. Querido, prijs 29,90, vanaf 8 jaar

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 21