Documenta wordt geen top-50 van kunstenaars Mens zonder gezicht in gesuggereerde ruimte Gastvrij Frans kunstenaarshuis in Breda Cobrd Museum eertI 75-jarige Corneille INI I Möring is op dit moment de enige I Nederlandse schrijver met een ei- 1 gen home-page op Internet. Daar op is de Herzberglezing te vinden Sample-God in Cyberspace, waarin hij afrekent met de gods dienstige beweging Scientology I en de schrijver van De Celestijnse Belofte, James Redfield. Op de In ternet-site is informatie te vinden [over zijn biografie, zijn romans, [poëzie en essays. DE STEM K U l\l S DONDERDAG 6 MAART 1997 D6IDESTEM Door Koos Tuitjer De Documenta in Kassei, een vijfjaarlijkse presentatie van beeldende kunst op wereldniveau, doet weer van zich spreken. Vanaf 21 juni kunnen de belanstellenden voor de tiende maal terecht in de ze Duitse stad. Na de Nederlander Rudi Fuchs (in 1987) en de Belg Jan Hoet (in 1992) is nu de Frangaise Catherina David aan zet als tentoonstellingsmaakster. Mevrouw David reist momenteel rond om haar ideeën over Documenta X uiteen te zetten. Na Londen was deze week Rotterdam aan bod. Geen trompetgeschal of tromge roffel bij binnenkomst van de eerste vrouw, die Kassei voor haar rekening neemt. Het kunst centrum Witte de With in Rotter dam waar zij haar opwachting maakt, straalt steriele nuchter heid uit. Zwijgend nemen drie geheel in het zwart geklede func tionarissen achter een tafel plaats. Catherine David zet zich in het midden. De tafel voor haar is een toonbeeld van soberheid. Drie glazen en een litersfles Spa bepalen de intellectuele mono loog, die volgt. En al spoedig is één ding duidelijk. Beeldende kunst op topniveau Iaat zich an dermaal niet als een verrassing uitpakken. Het is zichtbaar de stijl van deze Franpaise. Zij houdt niet van showbusiness. De namen van de kunstenaars lenen zich niet voor een pikorde naar belangrijkheid. Documenta X, het zijn haar woorden, bedoelt niet een Top 50 met kunstenaarsnamen op te le veren. Zij noemt er dan ook liever geen enkele. Dat leidt alleen maar de aandacht af. Zo meent zij. De voertaal gedurende het pers- gesprek is Engels. En dat is in dit geval ook al geen instrument voor een heldere overdracht. Want de spreekster is een Francaise, voor wie het Engels een kunsttaal is. Hoe snel ze haar zinnen ook uit spreekt, de woorden vloeien niet spontaan. Kassei wil in Rotter dam al met al maar moeilijk brui sen. Een zeer bezonken Rotter damse kunstcriticus, een Docu- menta-veteraan van de aller oudste orde, houdt het na een kwartier voor gezien. Beschaafd boos vertrekt hij naar huis. Dat betekent niet, dat er aan Do cumenta X uitgangspunten ont breken. Als nooit te voren, zal de in de oorlogsjaren finaal uitge- bombardeerde stad in het con cept zijn opgenomen. Er wordt voorzien in een parcours dat bij het station begint en dwars door alle opgebouwde lelijkheid rich ting het klassieke Documenta- hart, het museum Fredericianum en de gerestaureerde schouwburg naar de fameuze Orangerie leidt. Om tenslotte op de rivier de Ful- da stuk te lopen. Alles wat op die route om actie en reactie vraagt, zal - binnen én op straat - door kunstenaars van een commentaar worden voorzien. Die. commentaren zijn anderzijds niet louter plaats gebonden. Elk werk moet ook informeren over de gesteldheid waarmee de kun stenaar in zijn eigen wereld te maken heeft. Het meest opwekkende in het be toog, is de aankondiging dat Do cumenta X de allure van een fes tival nastreeft. Want niet alleen de beeldende kunst is aan de or de. Kassei 1997 wordt een inter disciplinair festijn, waarbij ook architecten, theatermakers en ci neasten betrokken zijn. „Nieuw is die gedachte zeker niet," zegt Catharine David heel eerlijk. En datzelfde geldt ook voor een an der stokpaardje: de communica tie. Het begrip globalisering staat in haar concept meervoudig on derstreept. Wie vanaf april dan ook verder wil voorproeven, kan te rade gaan op Internet,(e-mail: maf+if-i Catherina David, gaat de tien de Documenta inrichten FOTO UWE ZUCCHI Door Frits de Conirick De beelden die Lebuïn D'Haese toont in galerie Esprit in Clinge en de schilderijen van Paul Bec kers die daaromheen aan de wanden hangen, vormen in be paald opzicht een tegenstelling die veel zegt over de kwaliteit van beide kunstenaars. Natuur lijk, zo op het oog hebben ze niks met elkaar van doen. Althans niet meer dan dat ze in een en dezelfde ruimte zich bevinden. Misschien wel omdat het werk van beiden over verschillende dingen lijkt te gaan in een ver schillende techniek verdragen ze elkaar en zitten elkaar dus niet in de weg. Maar waar Paul Beckers land schappen schildert die opgeslo ten zitten in hun eigen beeld dat niet meer omvang telt dan de omtrek van het schilderij, schept Lebuïn D'Haese een mens in ge bakken klei die van een veel rui- 'De koning was de enige' (1992) van Lebuïn D'Haese, te zien in Clinge mer beleving is dan het beeld feitelijk voorstelt. Er zijn een paar aspecten aan de beelden van D'Haese (Sint-Ni- klaas, 1956) die merkwaardig zijn. Als je zijn beelden moet be schrijven dan kun je niet anders beginnen dan met vast te stellen dat het altijd een mens is die hij kneedt. Maar dan wel een mens zonder een individuele identi teit. De mens in zijn geval heeft helemaal geen eigen gezicht, el ke kop van welk beeld dan ook is volkomen cliché-matig. Een mens met een kop maar zonder gezicht. Het lichaam is daarbij van een zekere stijfheid die het fysieke karakter van deze mens in klei lijkt te ontkennen. De mens van D'Haese is niet naakt en niet gekleed, het mate riaal waaruit hij geschapen is, terracotta, is zijn huid en kle ding tegelijk. Wat verder opmer kelijk is, dat is de sterke sugges tie van een situatie om die mens heen met een minimum aan mid delen. Maar die voorover gebo gen houding alsof hij in een ver der afwezig diepe duikt, de ar men die hij in triomf ten hemel heft, de krampachtigheid waar mee hij zijn gezel (mannelijk noch vrouwelijk) omklemt aan het einde van een lange hemel trap, de reusachtige handen die voor de borst gevouwen zijn, de mens op zijn kop de wereld be kijkend, twee handen die een los hoofd dragen: al die situaties willen een verhaal vertellen waarvoor de keramist een aanzet geeft, het begin van 's kijkers ei gen verhaal. De beelden van D'Haese gaan zodoende meer over de situatie waarin de mens verkeert dan over de mens zelf. Door die si tuatie alleen maar op te roepen door een houding bewerkstelligt de kunstenaar dat wij er zelf een verhaal omheen scheppen en het beeld dus in wezen vergroten. De geestelijke ruimte strekt zich veel verder uit dan de plaats groot is die het concrete beeld inneemt. In elk beeld gebeurt er iets. Met beelden die meer de aan dacht leiden naar de situatie dan naar de meer abstracte, beeld- houwkunstige kwaliteiten voegt Lebuïn D'Haese zich in de tradi tie van het verhalende beeld die in België zo sterk vertegenwoor digd is. Zijn werk ademt de geest van Raoul D'Haese (inderdaad familie) die onder andere een mooi beeld gemaakt heeft van de schelm Jan de Lichte, een hoofd persoon uit het werk van Louis- Paul Boon, een beeld dat overi gens geweigerd is door.de auto riteiten van de stad Aalst waar het beeld de herinnering aan Boon levend moest houden. In letterlijke zin lijken ze ook op beelden van José Vermeersch die eenzelfde type mensfiguur schept, maar op nog aangrijpen der wijze. Een beeldtraditie met een geringe graad van abstractie maar met een groot verhaal. I De tentoonstelling van Lebuïn D'Haese en Paul Beckers duurt tot 24 maart en is open van donderdag t/m zondag van half twee tot half zes. Galerie Esprit, Gravenstraat 99, Clinge (3 km van Hulst). Door Frits de Coninck De in 1980 overleden Tilburgse kunstenares Virginie Janssens heeft de kunstwereld een bijzon der legaat gedaan. De grote boerderij die zij in 1964 in Zuid- Frankrijk kocht en waar zij woonde en werkte als ze niet in Tilburg verbleef, heeft zij vol gens haar laatste wil ter be schikking gesteld van beeldend kunstenaars die daar een perio de ongestoord kunnen werken. De boerderij staat in Mas de Charrou, een gehucht in de Quercy, een verlaten landstreek ten zuidoosten van Cahors. De stichting die haar nalaten schap beheert, stelt jaarlijks een aantal beurzen beschikbaar aan kunstenaars die daar in commis sie kunnen werken. Het is altijd de bedoeling een ontmoeting mogelijk te maken tussen twee kunstenaars die elkaar tot inspi ratie en stimulans kunnen zijn. De Virginie Janssensstichting kan bij uitnodiging een ervaren kunstenaar die zijn spoor heeft getrokken, koppelen aan een pas afgestudeerde. De mentor kan zijn pupil steunen en stimuleren, naast de bezinning op eigen werk en kunstenaarschap. Voor elk van hen is een atelier aanwe zig. Een andere mogelijkheid is een kunstenaar de gelegenheid geven met een door hemzelf uit- r gezochte collega een periode te werken in de stilte van het Zuid- Franse platteland. Wat zo'n periode uiteindelijk oplevert aan concreet resultaat of aan inspiratie, moet getoond wprden. Dat is een vaste doel stelling van de stichting. Zon verantwoording vindt nu plaats in de ruimtes van de NBKS in Breda. In de grote zaal tonen mentor Arie Berkulin, docent beeldhouwen aan de academie in Rotterdam, en de daar in 1995 afgestudeerde Laila Aguenaou hun Franse werk. Daar hangen ook de schilderijen van Lex van Lith die een zekere verwant schap ervoer met het werk van A. van Campenhout die hij dus uitnodigde met hem een maand in Frankrijk te werken. Het zijn deze vier kunstenaars die in 1995 in Mas de Charrou hebben gewerkt en die de hoofdgerecht vormen van de presentatie. De schilderijen van Lex van Lith en het werk op papier van A. van Campenhout zijn opmer kelijk. Van Campenhout toont een reeks pastels en potlood op papier die de atmosfeer van het Franse zuiden raken. Brandend is hier en daar het geel en drei gend het potlood waarmee hij een vrij beeld in het geel zet. Zijn werk zit tussen een voor stelling van plantengroei en ab stractie in en bereikt daarin een stemming die net voldoende een plaats krijgt zonder al te duide lijk aan één plaats gebonden te zijn. De schilderijen van Lex van Lith zijn onmiskenbaar boemen in verf. Pasteus geschilderd met royale bewegingen van de kwast, die om zich heen spat en de verf laat uitlopen. Het inte ressantst zijn de kleinste doe ken, gewoon omdat ze een be perking tonen die het beeld krachtiger maakt. Een beper king in het motief, een beper king in het gebruik van verf. Het schilderen lijkt dan meer toege sneden op het beheersen van een vorm dan op het vrij en expres sief schilderen waarvan de uit komst onzeker is. In de wandelgangen van de NBKS wordt uit het werk van een aantal kunstenaars die de afgelopen vijf jaar een werk beurs ontvingen, een kleine keu ze getoond. Het resultaat is een veelheid van artistieke registra ties van een vergelijkbaar ver blijf in dezelfde boerderij. Alle kunstenaars die je hier kunt zien, blijven (wie had anders verwacht) vooral hun eigen aard en opvatting trouw. En dat bete kent soms een voelbare Franse stemming, een landschap dat doorschemert in het werk van een Nederlandse gast, maar va ker nog een voorstelling die ei gen blijft aan de kunstenaar en niks Frans heeft. Dat laatste is bij voorbeeld het geval in het werk van Jacomijn den Engelsen die een combinatie van houtsnede en zeefdruk maakt in haar bekende vocabu laire. Bij Theo Kuijpers daaren tegen proef je iets van de verla tenheid en de kleinschaligheid van zon vlek in het uitgestrekte Zuid-Franse land. In warme en diepe kleuren zijn de twee gouaches die hij in 1996 in Mas de Charrou maakte. Ver der is er grote steen van de Bre- danaar Marius Boender die in zijn werk een onderzoek doet naar de dolmen in het gebied van de Lot. Tekeningen van Guido Lippens, een assemblage in karton van de beeldhouwer Paul Haentjes en op een onaan zienlijke plaats een mooi beeld van Sjef Voets met de weinig Franse titel Casa della croce. De presentatie Rencontres vindt plaats bij de NBKS, Reigerstraat 16, Breda en duurt tot 31 maart. Open van dinsdag t/m zon dag van 1 tot 5 uur. Een beeld van Arie Berkulin en een schilderij Lex van Lith op de expositie 'Rencontres' in Breda foto marius klabbers AMSTERDAM Rijksmuseum - 'Spiegel van alle dag' - Nederlandse genreprente I 16e en 17e eeuw (t/m 4 mei) - ma t/m zo 10.00-17.00 uur De Nieuwe Kerk de Dam - 'De keizerin en de kunsten' - tentoor I stelling van kunstvoorwerpen - uit de tijd van Catharina de Grote I i.s.m. de Hermitage - ma t/m zo 10.00-18.00 uur (t/m 13 april) APELDOORN Paleis Het Loo - 'Tussen twee tronen' - schatten uit Petershof var I Peter de Grote tot Nicolaas II - di t/m zo 10.00-17.00 uur (t/m 2 a BERGEN OP ZOOM Kunstkader, kunst vormgeving Antwerpsestraat 27 - 'Bewe gend Licht' - Jean-Marc Spaans/fotowerken - licht, tijd en ruimte tijdens kantooruren op afspraak - vr 13.00-17.00 uur (t/m 9 mrt) Gemeentemuseum Markiezenhof - Rob Möhlmann/schilderijer blik van boven en ander werk - di t/m zo 14.00-17.00 uur (t/m 231 Door Johan Diepstraten mrt) BAARLE NASSAU De Verbeelding Klokkenstraat 12 - 'Tijdloze Geheimzinnigheid' Peter Langenberg/mixed media - Hans van der Weijden/objekten I Loes Plant/materiekunst - do t/m zo 13.00-17.00 uur (t/m 23 mrt) BREDA Chassé Galerie - Leonne Hendriksen/Gemengde Techniek (t/m 2] feb) - Kunst in de krant - 38 spraakmakende kunstpagina's uit de ja ren '80 en '90 - i.k.v. 75-jarig bestaan de Volkskrant (t/m 3 apr) - ma t/m za 13.00-18.00 uur Chassé Galerie Artiestencafé - Dicky van den Noort/schilderijee- Pim Derene/schilderijen - za 16.30-18.00 uur (t/m 27 feb) Galerie Segeren Raadhuisstraat 10 - Louisette van Donkelaar/schil derijen en grafieken - di t/m vr 10.00-18.00 - do 10.00-21.00-za 10.00-17.00 uur (t/m 15 mrt) Galerie Molenaars Ginnekenweg 79 - Jan van Lokhorst/schilderij en (t/m 28 feb)- schilder en dichter Jan Vanriet/bijzondere schilderij en -wo t/m vr 13.00-17.30 - za 11.00-17.00 uur (t/m 21 mrt) De Beyerd Boschstraat 22 - Klaas Gubbels/overzicht diverse werken en technieken van 1958 tot heden (t/m 23 mrt) -'Lightning 1' - i.k.v. kleine tentoonstellingen jonge kunstenaars - door William Speek man met Spiritual Teenage Moodmaker (tot 9 mrt) - di t/m vr 10.00- 17.00 uur Lokaal 01 Kloosterlaan 138 - 'Expositie Instalaties' - werken van Machiel Braaksma, Emma Rushton, Derek Tyman en Wineke Gartz- do t/m zo 13.00-17.00 uur (t/m 16 mrt) DEN HAAG Het Paleis - Deense Kunst uit de Deense Gouden Eeuw (1800-185(1) - een keuze van meesterwerken uit diverse musea van Kopenhagen - di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 19 mei) Mauritshuis - 'Kunst op vleugels' - drieluik van Gerard David twee- en drieluiken van de laat Middeleeuwen - di t/m za 1( 17.00 uur - zo 11.00-17.00 uur (t/m 22 jun) Van Abbemuseum dwars' (t/m 13 apr) EINDHOVEN Marijke van Warmerdam - 'Enkel, dubbel, GENT Museum voor Sierkunst en Vormgeving - 'Design en identiteit' - aspecten van Europees design en Nieuwe wegen in de Europese keramiek - dagelijks behalve ma - 09.30-17.00 uur (tot 26 mei) KNOKKE Cultureel Centrum Scharpoord - 'Introspectie 5' - werken en in stallaties van Johnne Benoot, Nicolaas Billa, Luc Bonehill en Albert Goethals - dagelijks behalve ma - 10.00-18.00 uur (tot 17 mrt) ROOSENDAAL Tongerlohuys Molenstraat 2 - Mols-Van Gooi - stenen en schilde ringen - di t/m zo 14.00-17.00 uur - opening 9 mrt (t/m 6 apr) ROTTERDAM Museum Boijmans Van Beuningen - Thorvald Bindesboil 1846- 1908 - 'vergeten pionier van Deense Art Nouveau' - di t/m za 10.00- 17.00 uur - zo 11.00-17.00 uur (t/m 4 mei) Kunsthal - Designprijs Rotterdam 1997 - 28 genomineerde produc ten (t/m 16 mrt) TILBURG Het Nederlands Textielmuseum - 'Ruik de tijd, hoor beweging, kijk naar klank!' - geluidsculpturen van de kunstenaar Nico Parle-j vliet (t/m 23 mrt) ULVENHOUT Galerie de Pekhoeve Dorpstraat 92 - Gerrit van Meer/olieverf, Joep Bevers/brons - do t/m za 11.00 -18.00 uur, zo 13.00- 17.00 uur j (t/m 6 apr) Marcel Möring debuteerde met 1 de AKO-literatuurprijs voor zijii (1992). Zojuist verscheen de nu all bylon. Uit de verantwoording blij ed-roms en bronnen op Internet. j De afgelopen week beantwoordde Marcel Möring iedere ochtend via Internet vragen die hij, volgens afspraak drie per dag, in zijn mail-box vond. From: <diepstra@concepts.nl> To: <mmoring@xs4all.nl> Subject: In Babyion I Waarom ben je als eerste schrijver I van Nederland met een ho- me -page Internet opgegaan? „Waarschijnlijk omdat ik vond dat, als je het Net gebruikt, je ook iets terug moet doen. Een beetje aan de kant staan en wijsgerige dingen roepen over het digitale tijdperk en de Internet-cultuur vind ik te makkelijk. Bovendien.' diep in mij zit nog altijd het jonge tje dat niet met zijn handen van de stencilmachine van school af kon blijven." dl honderden keren is de site aan geklikt de afgelopen maand, maar wat voor reacties heb je gekregen I „Veel, pakweg dertig procent van Imensen die mijn Herzberglezing (hebben gezien en daar boos om werden, de rest van lezers die ver heugd reageerden op verhalen of (gedichten die ze nog niet kenden." (Je wordt geraadpleegd door men- sen uit Noorwegen, Polen, Dene- Imarken, Zweden, Singapore, Ita- (lië en Oostenrijk. Krijg je louter I reacties uit Nederland of ook van- wait het buitenland? I „Tot nu toe alleen uit Nederland van Nederlanders die buiten- Ilands verblijven. Als lezers mij I mailen krijgen ze antwoord, hoe- Jwel niet altijd even snel. Soms zijn de vragen eenvoudig: waar ik I voorlees, of een lezing geef, en I wanneer. Soms gaan de vragen lover de Herzberg-lezing, die niet nalaat mensen op te winden of te Jvermaken, en vaak wordt er ge- (waagd of ik niet ergens wil optre- Iden." Waarom gekozen voor Internet als voor je roman en niet dege- V>ruikelijke wegen? |»0, ik heb voor tachtig procent rijkelijke bronnen' aange- IWffld. Op mijn werkkamer staan ee lage boekenkastjes vol met fas'agwerken en andere boeken. L? 7 ket 's een prachtige di- jSi ale bibliotheek, een ideaal in- rument om te checken, snel te I» 6n en dingen te ontdekken aarvan ik niet wist dat ik ze pocht.' un je er voorbeelden van geven? dp !r Z^n Woral uitbreidingen op 'ngen ik wel zocht. Ik kwam LiTit weten over bepaalde za- Ll r echt Precies weet ik het joon met meer.' ftelf» ,,1J nst- Als ik de traditio- laven v?71 kad bewandeld, zou ik bihlirtu en doorgebracht in de Khilï j (waarschijnlijk ver- fenfft bibliotheken), zuch- fc-ka r de bakken met si- ïraas» En dan was het of de vat iu zou bebben gevonden le selT L Nu deed ATte Vista, tehtergrond T* °P de ondnh terwU1 lk gewoon vïïïto?"- DM met de sites van toïhc (c""'se schrijvers is jouw Weeë» r9e.lets beperkter. Heb je en over je ideale site? Fiessanf f*, ?1S 6611 W°lk door Vn plekken, maar is toch 2n evül§ en structuur L Z° held« dat je nooit in de Voor het eerst sinds dertig jaar krijgt de kunstenaar Corneille een overzichtstentoonstelling. Het Cobra Museum in Amstel veen wil hem daarmee eren ter gelegenheid van zijn 75e ver jaardag, op 3 juli. Corneille was één van de pio niers van de kunststroming Co bra. Het museum is van mening dat de grote populariteit van Corneille's werk zijn belangrijke plek in de kunsthistorie doet vergeten. Dat willen de samen stellers van de expositie tegen gaan. De tentoonstelling, die van 22 maart tot en met 25 mei gaat du ren, beslaat de periode vanaf 1947 tot nu. Van die halve epuw woont Corneille ruim veertig jaar in Parijs: „Ik vond het te ge makkelijk in Nederland te hij ven. Als je tegen Parijs kuM dacht ik, kun je overal terecM Dan kun je je meten met scöi' ders van de hele wereld z®I j eens in een interview. Inmid '-1 geniet Corneille mondiale I kendheid. A Veel van het werk dat stras» 1 Amstelven te zien is komt I binnen- en buitenlandse Pa culiere collecties en is nog I eerder in Nederland te zien g weest. Vijf Nederlandse m® I stonden verder bruiklenen I aan het zelf al redelijk voorzi®" Cobra Museum. Te zien 1 schilderijen, tekeningen, g' ken, beelden, keramiek en paste kunst. Simon Vinkenoog opent o I toonstelling op 21 maart.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 20