Muzieklegende Menuhin in Den Bosch ICarlo Balemans slaat zijn vleugels uit Violist dirigeert Pools orkest Sinfonia Varsovia César Franck werd absolute hoogtepunt olyneikes tille mooi Tetske van Ossewaarde in Cole Porter-musical z MUZIEK D3 |am Dirigent Pacifist I Brabants Orkest in Chassé Dirigent neemt afscheid van Koninklijke Harmonie Cecilia Princenhage Absolute top 0 III UI N D /I AART 1997 D;| PE STEM I I I I DONDERDAG 6 MAART 1997 dans en theater - Tent Sta. pallet van Vlaanderen - Carré I IN door TIL-Het Klokhuis-to I jrt) ide - door Nieuw Raamtheater i 00 uur (tot 15 mrt) Dirk D'Ase en Hugo Claus -1 12 t/m 15 mrt) r-20.15 uur(6 en 7 mrt) i Shepard - door KNS - NTG St l/o t/m zo (t/m 7 mrt) pr KNS - NTG Minnemeers - w01 nrt) l za 20.00 uur, zo 14.00 uur er OUT frd-De Bussel-20.15 uur (lie Ual .uur (11 en 12 mrt) ie Peter de Baan - Rotterdamse |;st Witold Gombrowiez - Rotter- I mrt) |DAG heater - 20.45 uur JG jeugtheater - Arena Circle Per- RPEN bre - door Troubleyn - Els Deceu- or De Paardenkathedraal - Stads- IHOUT ge - De Bussel-20.15 uur )AG 0A theater - 20.45 uur jrg iwburg-20.15 uur ERPEN abre - door Troubleyn - Els Deceu-1 Door Johan Otten Yehudi Menuhin. Een levende muzieklegende, een wonder kind dat driekwart van deze Luw een wonder is gebleven. Hij (be)toverde met zijn viool, Lj werkte met elk vooraan- 1 staand orkest en met elke diri gent van wereldfaam. En hij werkt nog steeds: zondag staat Lij als dirigent in het Theater aan de Parade in 's-Hertogen- I bosch. Met het Poolse orkest Sinfonia Varsovia presenteert Lj composities van Schubert len Mozart. I Lord Menuhin behoort niet al- I leen als musicus tot de groten van I de eeuw, maar ook als mens. Be- I minnelijk, eenvoudig, oprecht I geïnteresseerd, eeuwig enthou siast. Terwijl zijn levensloop een zekere geblaseerdheid zo onder- [liand alleszins verklaarbaar zou I maken, blijft hij ook op hoge leef- I tijd een inspirerende persoonlijk- 'd. zijn zevende debuteerde de Izoon van Russiseh-joodse immi- ten als violist met het San Ifrancisco Symphony Orchestra, J een jaar later stond hij op het po- Idium in zijn geboortestad New I York. Opwindende jaren volgden, og voor zijn puberteit had hij I allerlei belangrijke podia in de I wereld betreden. I Componisten als Elgar en Bartok I schreven werken voor hem, hij [speelde cricket met zijn vriend ['Ben' Britten, had regelmatig [contact met Sjostakovitsj, ont- [moette pausen en presidenten. Albert Einstein roemde Yehudi's I toen die op zijn twaalfde in [Berlijnconcerteerde. „Nu weet ik [zeker dat God bestaat", moet de [meester van de relativiteitstheo- [rie, zelf een enthousiast bespeler [van de viool, bij die gelegenheid [gezegd hebben. Yehudi Menuhin Er bestaan meer van dit soort anekdoten. Zo schijnt Edward Elgar - op en top een Brit - tij dens een repetitie met de zestien jarige Menuhin al na de eerste dertig maten te hebben uitgeroe pen: „Dit valt niet beter te doen. Hou maar op, dan gaan we naar de paardenrennen." Yehudi Menuhin woonde een groot deel van zijn leven in Enge land - tegenwoordig aan het Lon- dense Chester Square, nabij de Thatchers -, maar bleef van daar uit de hele wereld als werkterrein behouden. Met zijn technische vaardigheid en vooral zijn inle vingsvermogen handhaafde hij zich decennia lang aan de top. Uiteraard begonnen de jaren op zeker moment toch hun tol te ei sen en werd zijn spel minder nauwkeurig. Ook de manier waarop de bejaar de lord dirigeert krijgt niet altijd de meeste bijval. „Yehudi Menu hin had de leiding. Dat wil zeg gen: hij stond op het podium. Of hij daadwerkelijk invloed uitoe fende op de gebeurtenissen, is de vraag", schreef de Times over een uitvoering van het Royal Philhar monic Orchestra. Menuhin zelf zal ongetwijfeld verbaasd zijn geweest over deze kanttekening. „Dirigeren is gro ter dan het leven", zei hij eens. „Het is geweldig leuk, maar ook een geweldige verantwoordelijk heid." Nog vorig jaar leverde hij een set cd's af met de complete symfo nieën van Beethoven, waarbij hij als dirigent wel degelijk zijn per soonlijke inzichten- op de uitvoe ring heeft kwijtgekund. Menuhin uitte zich in muziek, maar ook in woord en daad. Hij liet zich kennen als pacifist, als een mens die oprecht begaan is met de slachtoffers van de sa menleving. Zijn inspiratie vond hij in de oosterse filosofie. Lao Tse behoort nog steeds tot zijn dagelijkse kostje, dat ook voor het overige slechts uit hoogst ge zonde voeding bestaat. Het monument Menuhin liep en kele jaren geleden een klein barstje op, toen de harmonie van zijn leven door uitspraken van met name zijn zus Yalta in een tv- portret enigszins werd genuan ceerd. De kinderen zouden heb ben geleden onder een Spartaan se opvoeding en ieder zou zich hebben moeten opofferen voor het succes van Yehudi. „Journa listiek van het laagste niveau", vond de hoofdrolspeler van de film, maar cineast Tony Palmer ontving er wel de prijs voor de beste documentaire op het New Yorkse film- en televisiefestival mee. Met de Sinfonia Varsovia heeft Menuhin een heel bijzondere re latie, want het Poolse gezelschap heeft zijn ontstaan in feite aan hemzelf te danken. De violist zou in 1984 als solist en gastdirigent aantreden bij het Pools Kameror kest, dat voor die gelegenheid ex tra mensen nodig had. Een aantal jonge musici werd aangetrokken en het succes was van dien aard, dat het orkest in deze vorm als Sinfonia Varsovia bleef bestaan. Menuhin accepteerde het aanbod om als eerste gastdirigent te gaan fungeren en heeft daar geen spijt van gehad. Nog steeds is hij vol lof over de toewijding en de disci pline die de groep opbrengt. Het was ook de Sinfonia Varsovia waarmee Menuhin de Beethoven- symfonieën op cd zette. In Den Bosch staan op het pro gramma de Ouverture Rosamun- de en de Vijfde Symfonie van Schubert, met na de pauze de Ju- piter-symfonie van W.A. Mozart. Marius Schouten geeft om 19.15 uur een programmatoelichting in de foyer. Lord Yehudi Menuhin leidt zondag 9 maart de Sinfonia Varsovia in het Theater aan de Parade in Den Bosch, aanvang 20.15 uur IDAG IDA hiel Kaf ka - Chassé Theater - 20.451 rrr p go mqori NDAAL 'etske van Ossewaarde - De Kring 1URG picent Bijlo - Schouwburg - 20.30 uur jIDAG EDA r - Chassé Theater -15.00 uur .BURG de Kunst Erik van Muiswinkel luur -ERDAM Ik - jeugdtheater - Artemis - Rotter-1 Breda - Chassé Theater. Het Brabants Orkest o.l.v. Mare Soustrot met werken van Korngold, Sibelius en Franck. Gehoord op 4 maart. [Door Dré van Dongen foewel hij ooit (in 1928) werd titgeroepen tot de beste le rende componist van dat mo- ïent, wordt de muziek van !rich Wolfgang Korngold raar weinig uitgevoerd op |onze orkestpodia. Zo kon het (ebeuren dat deze week de [Nederlandse première plaats- rond van de Schauspiel Ou- lerture, die Korngold op 14- jarige leeftijd op slag beroemd raakte. Iln deze ouverture weet deze jon geman, die in Hollywood veel roem zou gaan oogsten met het schrijven van filmmuziek, tal van orkestklanken te produceren die in menige symfonie niet zouden misklinken, al is thematische eenheid op het eerste horen maar zelden te herkennen. Toch zou het nuttig zijn om werk van Korngold uit een wat rijpere pe riode te laten horen. Na dit feestelijke begin waar di rigent en orkest blijk gaven deze avond geïnspireerd te willen mu siceren, was de Roemeense Silvia Marcovici soliste in Jean Sibe lius' vioolconcert. Dirigent Mare Soustrot liet deze uitstekende violiste uit een volmaakte stilte tot leven komen en zo ontvouwde zich na een sereen ingetogen in leiding dit violistisch erg knap geschreven werk - Sibelius was zelf violist -; het is. boordevol zwaarmoedige melodiek, waarbij deze Finse meester overdadige pathetiek steeds weet te mijden. Silvia Marcovici speelde het werk virtuoos; hoe fraai klonken de passages op de g-snaar, die vreemd genoeg aan zigeunermu- ziek deden denken. Deze violiste speelde recht uit het hart, maar niet alles 'par coeur', hetgeen weinig of geen afbreuk deed aan een interpretatie die op het or kest een vonk deed overslaan. Na de pauze ging Mare Soustrot Het Brabants Orkest voor in de enige symfonie die César Franck ooit schreef en waarvan de uit voering het onbetwiste hoogte punt van dit concert zou worden. Hoe zacht en toch zo spannings vol bood deze dirigent het thema tisch materiaal met de steeds te rugkerende kiemcel d-cis-f aan. Hoe meesterlijk wist hij het or kest te laten openbloeien door zijn uitbeeldende directie, waar bij zijn soepel gehanteerde ba guette een grote rol speelde. Hoe fraai begon het Adagio met een perfect gespeelde piccicato door strijkers en harpiste, als onder grond voor de prachtige melodie, die gestalte kreeg door samenspel van hoorn, alt-hobo en de lagere strijkers. Met daarna als een niet te stuiten apotheose de Finale met haar vele modulaties, waarin al duidelijk iets van Francks vioolsonate in doorschemert, als besluit van een concert waarin orkest en dirigent het beste gaven wat zij te bieden hadden. ISDAG .BURG auwburg-20.15 uur chouwburg - 20.30 uur NSDAG .BURG [li - Schouwburg - 20.15 uur TERDAM edraal - regie Dirk Tanghe - Rotter veel houdt. Maar Eteokles wejj gert plaats voor hem te mak® de troon van Thebe, zoals broers hadden afgesproken to hun vader Oedipus zich de og had uitgestoken en in balOT schap de stad had verlaten. J De kwetsbare jongeman, het A| ingesmeerd met klei, neemt zeven legers de strijd °P. j zijn broer. Aan een tafeltje daarop het masker van zijn W vertelt Arfeuille het verhaal een 'loser' die de hele fan)1'1® gen zich krijgt. In sappig via se onderbreekt hij nu en dan eigen overpeinzingen. Achter een dichte deur bev# zich de blinde vader, die wexg om ook maar een woord me vervloekte zoon te spreken. Polyneikes is het onverdra g dat zijn broer, als het war helft van zijn ziel, hem a Het is vooral de combinati kwetsbaarheid en puberale heid die treft in Arfeuill® gearticuleerde spel. 'Polyneikes' door Piet Arfeuille is jn| te zien in het Chassé Theater in B serie Nieuwe Theatermakers (klem morgenavond in De Kring m R°° (1.30 uur Theater Salon). (fan onze verslaggever R acht jaar verlaat dirigent Carlo Balemans F Koninklijke Harmonie Cecilia Princenha- fe Het jaarlijkse concert, aanstaande zater- Rg in het Chassé Theater, is zijn afscheids- foncert. tarlo Balemans verwisselt Cecilia voor de fanfare Nos Iungit Apollo in het Oostbrabant- f Sint Oedenrode, een orkest met ambities in F richting van de Nederlandse top. P® (33) is twaalf en een half jaar actief 5 dirigent. „Ik ben tien jaar spelend lid van ;olia Princenhage geweest en later acht aar dirigent." Bij Cecilia zette de jonge Bale in ais, afkomstig uit de Bredase wijk Tuinzigt, e eerste schreden in de muziekwereld. Hij wde er trompetspelen. e overstap van Carlo Balemans is voor alle 'artijen goed. vindt hij zelf. „Voor mijzelf is een stap vooruit, een muzikale vooruit- Ik kan mijn vleugels uitslaan. Maar ook °r orkest kan het geen kwaad om eens «eennieuwe dirigent te werken." e scheidende dirigent heeft zelf vier kandi- en uitgezocht voor zijn opvolging. „Maar Li, e uiteindelijke keuze bemoei ik mij ver- r juet, dat moet het orkest zelf doen Peten met die man werken. ten °,^emans is aalr het Rotterdams Con- patonum afgestudeerd als dirigent harmo- fciit uanfare en als symfonisch diri- ILb P sta§e Ret Symfonieorkest Latl§kok in Thailand. Hij won de afgelo- n iiï6? dirigentenconcoursen in Rotterdam Pin Italië. pemans is verder dirigent van het Rotter- lelimn ™onisch Blaasorkest (superieure af- bVnii' Koninklijke Harmonie Volksvlijt leiirlo ermaa'c Waspik, de Harmonie Ter- atterh ello?0 GIhristelijke Muziekvereniging Behnn s daarvan speelt niet in foor ti afdeling- Daamaast heb ik dit jaar |n dat blijf üJd6 BlifdaSe Revue gedirigeerd, 6' k°mt er °P «eer dat ik iedere avond met Zij Carlo Balemans foto de stem/ben steffen een ander orkest repeteer. Overdag vul ik mijn dagen met het luisteren naar muziek. Ik ben constant op zoek naar nieuw repertoire, vooral ook eigentijds werk. Er wordt immens veel geschreven voor harmonie- en fanfare orkesten. Daar zit ook veel slechte muziek bij." Zelf componeert Carlo Balemans ook. „Mijn compositie De Naam van de Roos is in Duits land, Italië en Engeland gespeeld. Tegen woordig componeer ik overigens iets eigen tijdser." Gaat het nooit vervelen om steeds maar met blaasmuziek bezig te zijn? „Nee, want de mu ziek doet niet onder voor symfonische mu ziek. Bovendien, in de wereld van harmonie en fanfare worden alle soorten muziek ge speeld. Dat wil zeggen oorspronkelijk werk, bewerkingen van klassieke muziek, van musi calmelodieën en van popmuziek." Het be heersen van lichte muziek heeft Carlo Bale mans echt moeten leren. „Ik ben klassiek op geleid. Lichte muziek is mijn vak niet. Vorig jaar hebben we ter gelegenheid van het 125- jarig bestaan van Cecilia vee] popmuziek ge daan. En ik leer wat dat betreft veel van het werken bij de Bredase Revue. Ik heb vooral veel aan Frits Bayens, die de arrangementen voor de revue schrijft. Zo raak daarin een beetje meer thuis." De fanfare in St. Oedenrode, waar Carlo Balemans dus nu gaat werken, heeft het plan opgevat om in de concert-afdeling te gaan spelen. Nu zitten ze nog in de superieure af deling, maar dan wel in de absolute top van die afdeling. In de concert-afdeling is West- Brabant niet vertegenwoordigd. De top van de harmonie- en fanfarewereld dient men te zoeken in Limburg, Oost-Brabant en Fries land. „De harmonie Sophia's Vereeniging in Loon op Zand, onder leiding van Heinz Frie- sen, komt het dichtst in de buurt," aldus Car lo Balemans. „Het verschil tussen Oost- en West-Brabant merk je tegen de tijd dat er een concours aan komt. Dan zijn ze daar veel fanatieker, veel gedrevener. Dat trekt me wel, om in die sfeer te functioneren." Het gezamenlijke concert van de Koninklijke Harmonie Cecilia Princenhage en de Konink lijke Harmonie Volksvlijt en Volksvermaak Waspik, onder leiding van Carlo Balemans, vindt plaats op zaterdag 8 maart in het Chas sé Theater. Op het programma staan onder meer Lonely Town van Leonard Bernstein. Mexican Overture van Jurriaan Andriessen, Pavane pur une infante dëfunte van Maurice Ravel, Abstractions van Marcel Peeters en de Fourth Symphony van Alfred Reed. Aanvang 20.30 uur. Tetske van Ossewaarde zingt de hoofdrol in de Cole Porter-mu sical 'Anything goes' foto bert nienhuis Van onze kunstredactie Tetske van Ossewaarde zingt en speelt de hoofdrol in een nieuwe Nederlandse versie van de ver maarde jaren dertig-musical Anything goes, het eerste grote succes van Cole Porter, een van Amerika's belangrijkste songwri ters. Het is een productie van Stichting Musical Amsterdam, die er een korte toernee in kleine re plaatsen van heeft georgani seerd. Zaterdagavond staat de musical in schouwburg De Kring in Roosendaal. Tetske van Ossewaarde vertolkt de rol van Reno Sweeney, een nachtclubzangeres aan boord van een grote oceaanstomer die in 1930 van New York opweg is naar Londen. Er zijn allerlei lief desverwikkelingen en grimmige misverstanden tussen de passa giers, waaronder Billy Crocker die hopeloos verliefd wordt op het meisje Hope, bewaakt wordt door haar dominante moeder die er op staat dat ze tijdens de over tocht nog zal trouwen met de steenrijke Hollandse bankier Ni- colaas Steentjes. De kapitein maakt zich vooral zorgen of er wel genoeg beroemd heden aan boord zijn, maar ach ter de kolder en verkleedpartijen schuilen ook wanhoop en uit zichtloosheid. Ger Beukenkamp heeft deze befaamde musical uit 1932 vertaald in het Nederlands, Jan van Hemert ontwierp een fraai scheepsdecor in stijl. De prachtige tijdloze songs uit deze musical zullen iedereen bekend in de oren klinken: I get a kick out of you, You are the top en vooral ook het titelnummer Any thing goes. Cole Porter (1893-1964) compo neerde onvergankelijke liedjes en schreef er teksten bij die wat te vertellen hebben over de onvol komenheden in leven en liefde. Ondanks een tragisch privéleven en een ongeluk waarbij zijn be nen werden verbrijzeld (Willem Nijholt speelde hem grandioos in een andere Nederlandse musical) produceeerde Porter honderden nummers, waarvan er vele we reldhits werden en uitgroeiden tot klassieke jazz-songs die nog altijd worden uitgevoerd. Talloze musicals (waaronder Kiss me Ka- te) en filmmuziek maakten hem tot een van de grootste muziek- sterren van zijn tijd. Robert Jan Kamer leidt koor en orkest in deze uitvoering waar aan totaal vijftig mensen mee werken. Tetske van Ossewaarde werkte jaren in Berlijn waar zij hoofdrollen vertolkte in de musi cals A Chorus Line. West Side Story en Guys and dolls. Vanaf 1992 kwam ze maandelijks even terug in Nederland voor het tele visieprogramma Brandpunt in de Markt. Zij wordt gesecondeerd door Jan Polak en Richard Rem merswaal. I 'Anything goes' met Tetske van Ossewaar de. Zaterdag 8 maart in De Kring in Roosendaal, 20.15 uur 1 AMSTERDAM De steek van een schorpioen - opera - door Taller Amsterdam - Stads schouwburg - 20.15 uur (7 mrt première, 8, 9 mrt) GENT La Boheme - Vlaamse Opera en solisten o.l.v. Silvio Varviso - 20.00 uur 9 mrt om 15.00 uur, 7,11,13 en 16 mrt) ROTTERDAM Ruth Jacott - De Doelen - 20.15 uur (8 en 9 mrt) DONDERDAG BREDA indie Guitar Dance Event - PARA - 22.30 uur BRUGGE Passie in de Vlaamse Polyfonie - door Ensemble Currende o.l.v. Eric van Nevel - Sint Jakobskerk - 20.00 uur EINDHOVEN Shanghai Kwartet - strijkkwartet - MC Frits Philips - 20.15 uur ROTTERDAM B.B. King - De Doelen - 20.15 uur TILBURG Enrico Pace LSO Symfonie Orkest - Schouwburg - 20.30 uur UTRECHT K's Choice - MC Vredenburg - 20.15 uur EINDHOVEN Desmond Dekker, Dawn Penn The Junction Band - Effenaar 20.30 uur VRIJDAG BREDA Spookrijders, Dr. Doom en Neuk - PARA - 21.00 uur EINDHOVEN Dodgy Benjamin B. - Effenaar 20.30 uur DEN BOSCH Boschkilde festival met Roman Holiday, Fraemd, Rain Puppets, Re-Cy- de en Johnny's Pitbull - Willem 2 - 20.00 uur BRUSSEL B.B. King - Paleis voor Schone Kunsten - 20.30 uur EINDHOVEN Het Brabants Orkest - MC Frits Philips - 20.15 uur (19.30 uur monde linge toelichting) GENT Luther Allison - Vooruit - 22.00 uur ROTTERDAM Pools Radio Symfonie Orkest - o.l.v. Woitek Rajski - De Doelen -19.30 uur TILBURG Evocation of the spirit -1 Fiamminghi - Schouwburg - 20.30 uur UTRECHT Helmut Lotti Golden Symphonic Orchestra - Vredenburg - 20.15 uur Budhaditya Mukherjee en Irshad Hussain Khan - Vredenburg - 20.30 uur ZATERDAG BREDA Harmonie Cecilia Harmonie Waspik - Chassé Theater - 20.30 uur Swingnight - PARA - 22.00 uur BERGEN OP ZOOM Green Lizard en Bone Ability - Boho ZUNDERT Bloem - Cultureel Centrum Van Gogh EINDHOVEN Clouseau - MC Frits Philips - 20.15 uur ROTTERDAM Voices of the world - Yulduz Usmanova - De Doelen - 20.15 uur TILBURG Margriet Eshuijs - In concert - Schouwburg - 20.15 uur Rowwen Heze - Noorderligt 20.30 uur (Uitverkocht) UTRECHT Roscoe Chenier The Inner City Blues band - Vredenburg -19.30 uur BRUSSEL Spearhead - Ancienne Belgique B.B.King - Paleis voor Schone Kunsten ZONDAG BREDA Pools Radio Symfonie Orkest Edna Stern - tweede pianoconcert Chopin - Chassé Theater -15.00 uur DEN BOSCH Sinfonia Varsovia o.l.v. Yehudi Menuhin - Theater aan de Parade - 20.15 uur EINDHOVEN Het Brabants Orkest - MC Frits Philips -14.15 uur (13.30 uur monde linge toelichting) ROTTERDAM Internationaal Gaudeamus - finale en prijsuitreiking - Rotterdamse Schouwburg -20.15 uur EINDHOVEN Marky Ramone The Intruders - Effenaar 20.30 uur TILBURG Roscoe Chenier Band - Schouwburg - 20.30 uur DINSDAG ANTWERPEN Huelgas Ensemble o.l.v. Paul van Nevel- Italiaanse muziek uit 14e tot 17e eeuw - Blauwe zaal Singel - 20.00 uur BREDA Benny Neyman - Chassé Theater - 20.00 uur Alcatrash - PARA - 21.00 uur ROTTERDAM Hansel und Gretel - Opera Zuid - Rotterdamse Schouwburg - 20.15 uur TILBURG Gevleugelde vrienden - piano - Tin Pan Alley - Schouwburg - 20.30 uur UTRECHT Quirine Viersen/cello, Silke Avenhaus/piano - Vredenburg - 20.15 WOENSDAG AMSTERDAM Al Jarreau - Carré - 20.15 uur ROTTERDAM 3T en band - en support act - Ahoy -19.30 uur

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 15