'Mozart' komt magisch tot leven
Treurspel over het
verlies van mannelijkheid
Muzie
I Carlo Ba
Fred Delfgaauw brengt 'Amadeus' als poppentheater
ui
ui
h
Piet Arfeuille mooi
als jonge Polyneikes
Tragikomedie van
uitdagend zwijgen
1
César Frai
Het Volk speelt Jozef in Dothan als lerarentoneel
DE STEM
Middelmaat
Loeder
Het Toneel Speelt brengt 'Een Sneeuw'
B
lil
I
h
DE STEM
Brabants Orkest in Cl
Dirigent neemt
i i i
DONDERDAG 6 MAART 1997
Van onze kunstredactie
„Krachten die in ieder mens
spelen, kun je naar buiten
brengen met een pop", aldus
de gevierde theatermaker Fred
Delfgaauw. „Zo kun je praten
met je geweten, je begeerte of
met je alter ego. Het aantrek
kelijke van poppentheater is
dan ook dat je in je eentje zo
veel met z'n allen kunt doen."
Wie genoten heeft van verrassend
visuele solovoorstellingen als
Raam zonder uitzicht en Vorst
aan de grond zal ook geen weer
stand künnen bieden aan de beel
dende en dramatische kracht van
Mozart, een nieuwe voorstelling
met poppen van Fred Delfgaauw
en zijn eenmanstheater Studio
Peer.
Waren de eerdere (bekroonde)
voorstellingen gebaseerd op Bec
kett en Shakespeare Mozart is
voor een belangrijk deel ontleend
aan het toneelstuk Amadeus van
Peter Shaffer waarop ook Milos
Forman zijn succesvolle speelfilm
baseerde.
Veel daar uit zal de kijker herken
nen. Ook Delfgaauws nieuwe, fas
cinerende theatervoorstelling be
gint met deze vergiftigingsmythe.
Salieri, de middelmatige compo
nist die zwaar leed onder het su
perieure talent van Mozart, zit
aan diens ziekbed, geeft hem een
gifbeker te drinken en eigent zich
als hij sterft diens zojuist gecom
poneerde Requiem toe.
Het gerucht over deze gifmoord
uit jaloezie groeide uit tot een van
de grootste mythen uit de wereld
Fred Delfgaauw laat in 'Mozart' de legende over de afgunstige Salieri en de geniale Amadeus tot leven komen als tragi-komisch pop
pentheater. foto maarten brinkgreve
van de klassieke muziek. Via de
film Amadeus maakte miljoenen
er kennis mee en raakten soms
voor de eerste maal begeesterd
door diens composities. Die spe
len, samen met het werk van Sa
lieri, ook in de voorstelling Mozart
een meeslepende rol.
Fred Delfcaauw speelt zelf de af
gunstige Salieri. Met grote toewij
ding brengt hij de verschrikking
over die Salieri overkwam: een
beroemd en bejubeld componist
die moet toezien hoe zijn werk al
snel vervalt tot middelmaat om
dat het werk van zijn veel jongere
collega absolute genialiteit bezit.
Uit een grote koffer in de vorm
van een vleugel haalt de speler
zijn poppen tevoorschijn, wezens
die blijven rondspoken in de geest
van de allang overleden Salieri.
Het zijn Mathilde Ludendorffeen
filosofe die twee boeken schreef
over de samenzweringstheorie
volgens welke Mozart vermoord
zou zijn door joden en jezuïeten;
Mozarts vrouw Constanze, twee
dwaze geneesheren en Franz von
Mosel, de biograaf van Salieri.
Fred Delfgaauw weet deze figuren
raak te treffen en geeft ze hun ei
gen stemmen, waardoor je bijna
vergeet dat het maar wezens zijn
uit maskers en lappen. Luden
dorff, die een boezemvriendin van
Hitier moet zijn geweest, is een
griezelig loeder met enge nationa
listische ideeën.
Voor Constanze Mozart, die be
weert zeker te weten dat haar man
vermoord is, heeft de speler
slechts een plumeau en een mas
kertje met kant nodig plus een lief
hoog stemmetje. Prachtig en roe
rend is de intimiteit tussen speler
en poppen in deze boeiende tragi
komedie in een mooi decor van
Laura Josselin de Jong.
In 1983 richtte Fred Delfgaauw
Studio Peer op en al snel maakte
hij naam met een serie virtuoos
gespeelde bewerkingen van klas
sieke teksten voor kinderen. Op
vallend was de rol van de poppen,
geen echte tegenspelers maar ei
genlijk de visuele uitdrukkinge
van de innerlijke beleving van de
hoofdrolspeler.
In 1992 kreeg de speler van het
Belgische Theater Malpertuis de
uitnodiging om Shakespeare King
Lear te regisseren. Anderhalve
week voor de première kwam
hoofdrolspeler Dries Wieme bij
een auto-ongeluk om het leven.
Voor Delfgaauw was dat een aan
leiding om een periode van rust en
bezinning in te lassen. In 1994
kwam hij alsnog terug met King
Lear, maar dan als solovoorstel
ling waarin hij onder de titel Vorst
aan de grond de Koning en de Nar
speelde.
Fred Delfgaauw, winnaar van de
Hans Snoekprijs en meermalen
genomineerd door deze prijs, vier
de vorig jaar zijn 12,5 jarig jubi
leum met Momenten, een bruisen
de soloshow waarin hij terugkeek
op 12,5 jaar theater maken met
poppen. Na de zomer komt hij met
een nieuwe productie, 't Gelag,
waarin een kroegbaas in zijn lege
café praat met zijn klanten. In
1998 zal de theaterkunstenaar een
eigen middelgroot theater, Peeri-
scoop, in het centrum van Gorin-
chem openen. Daar zal hij niet al
leen zelf optreden maar ook een
vrijplaats bieden aan andere
theatermakers.
'Mozart', theatervoorstelling met poppen
van en door Fred Delfgaauw is morgen
avond (7 maart) in het Chassé Theater (klei
ne zaal) in Breda, 18 maart in Stadsschouw
burg Tilburg, 8 april in Middelburg, 25
maart in Etten-Leur, 26 maart Roosendaal.
Het Toneel Speelt: 'Een
sneeuw' (1983). Tekst: Willem
Jan Otten. Regie.^Albert Lub
bers. Met o.a. Annet Nieuwen-
huijzen, Petra Laseur, Lou
Landré en Ellis van den Brink.
Gezien: première op 27 februa
ri. Op 1 april in het Chassé
Theater in Breda, op 22 april in
De Kring in Roosendaal
Door Ton Verbeeten
De hoge serre van de stervens-
koude zomerkamer waarin
Panda zwijgend kijkt naar de
neerdwarrelende sneeuw (op
zich al een schrijnend mooi
beeld) roept de herinnering op
aan het imposante decor van
Frank Raven. Rien Bekkers
'citeert' dat toneelbeeld fraai
met verdroogde gras- of riet
achtige planten die wanhopig
proberen te overwinteren voor
de hoog opgaande ruiten. De
herinnering aan de voorstel
ling die Toneelgroep Theater in
1983 in regie van Ton Lutz
maakte van Een sneeuw van
Willem Jan Otten zal mij deze
avond niet verlaten.
Een sneeuw - de titel is ontleend
aan een gedicht van J.H. Leopold -
is een rijk en diepzinnig stuk, een
tekst die in de diepte geheimen
bewaart waarvan tekens aan de
oppervlakte komen zonder dat
ook maar een geheim geheel
wordt onthuld. De tekst vindt zijn
grondslag in de notie dat een mens
misschien wel weet wat hij in zijn
leven doet en gedaan heeft, maar
vragen naar het hoe en waarom
van zijn daden beantwoordt hij
met tegenzin als hij daartoe al in
staat is. Voor de familie Quint, die
bij elkaar komt om de verjaardag
van de veertien jaar geleden aan
gewaaide Panda te vieren, geldt
die notie wel heel sterk. De oude
ren: mevrouw Quint en haar doch
ter, haar zoon en diens ex-echtge-
note weten zich voortdurend be
last met de gezamenlijke herinne
ringen aan het leven in een Jap
penkamp. De volgende, derde ge
neratie, weet zich op geen leed van
betekenis te kunnen beroepen, en
toont zich balsturig. Dat doet de
dichter Thomas in de ruwe ont
kenning van zijn naderende va
derschap. Dat doet de nog jongere
Kaspar door het de-dood-van-
Pierlala-kostuum dat hij 's mid
dags droeg bij een demonstratie
tegen de atoombom (werkelijk het
enige gedateerde element uit dit
stuk) 's avonds aan te houden.
Panda zit daar en zwijgt. Een
keeloperatie heeft hem letterlijk
sprakeloos gemaakt. Zijn zwijgen
daagt de anderen uit tot spreken.
Zelfs zozeer, dat elk meer zegt dat
hij of zij aanvankelijk van plan
r
lijkt. Zo ontstaat een kluwen van
halve bekentenissen, onbegrip en
misverstand met tragikomische
resultaten die je ook in het werk
van Tsjechov ziet.
Toneelgroep Theater met de in
middels gestorven Elise Hoomans
als mevrouw Quint, Bernhard
Droog als Panda speelde Een
sneeuw met grote ernst en inzet.
Tijdens de première van de voor
stelling van Het Toneel Speelt zag
ik regisseur Ton Lutz en de spelers
Anita Menist en Eric van der
Donk, die toen dochter Mia en
zoon Frederik speelden, en dat
versterkte mijn herinneringen aan
die prachtige voorstelling van bij
na veertien jaar geleden.
Het Toneel Speelt gaat met een
lichtere toets te werk, test ik aar
zelend mijn herinnering. Er is, bij
voorbeeld in het subtiel gedetail
leerde spel van Annet Nieuwen-
huijzen als mevrouw Quint, meer
aandacht voor de humor van het
misverstand. Petra Laseur gooit
een heleboel gekte in haar spel
wanneer het gaat om het aspect
van versmade vrouw, maar con
trasteert dat buitengewoon mooi
in haar ontroerende lijfelijke om
gang met Panda.
Want het merkwaardige, mooie en
spannende van deze voorstelling
is dat Panda - Lou Landré speelt
hem onnadrukkelijk genoeg om je
zijn aanwezigheid op het toneel
met de rug naar je toe voortdu
rend bewust te zijn - het middel
punt van deze familie is. En dat
terwijl de familieleden hem, uit
schaamte om de kleinheid van dat
wat hen drijft of uit pure gemak
zucht, bijna volslagen links laten
liggen. Dat loopt dan weer uit op
een even triest als hilarisch slot.
Een komedie noemt Willem Jan
Otten Een sneeuw.
Ik heb genoten van Jack Vecht als
de neurotisch zoon Frederik die
met zijn nieuwe vriendin Josée
(Moniek Kramer). Met ijzeren
consequentie slaagt mevrouw
Quint erin die naam Josée geen
enkele keer uit te spreken, behalve
wanneer ze hardstikke boos op
haar is. Aansprekend is de rol van
Marcel Hensema als de dwarse
dichter, maar aardige kleinzoon
Thomas. Chiara Tissen speelt wat
bleekjes zijn jonge zwangere
vrouw. Er zit heel veel emotie in
Ellis van den Brink als Mia, maar
wat mij betreft komt die er al te
nadrukkelijk uit. Gerben van der
Werf speelt met enige - mogelijk
bestudeerde - houterigheid de
Benjamin van dit gezelschap.
Deze voorstelling van Een sneeuw
is op zichzelf zeer de moeite
waard. Voor mij haalde zij ook
nog eens de herinnering op aan die
eerdere prachtige voorstelling.
Bert Bunschoten, links, Joep en Wigbolt Kruijver spelen 'Het Volk in Dothan', een eigentijdse bewerking van Vondels treurspel 'Jozef
in Dothan'. foto simon van es
Door Ton Verbeeten
Hoe zijig is die Jozef! Huilerig
laat hij zich, ontdaan van zijn
nieuwe kleurrijke broek, in de
put duwen. Een put die op zich al
laat zien hoe Het Lerarentoneel
1996 creatief en ingenieus in
speelt op het culturele niveau van
zijn leerlingenpubliek. De put is
uitgerust met een instapdeurtje
en heeft talloze mogelijkheden
om drank en andere benodigdhe
den ongezien bij de hand te heb
ben.
Maar we hadden het over Jozef,
over de Jozef van Vondels treur
spel Jozef in Dothan. Het Lera
rentoneel 1996 onder dictatoriale
aanvoering van rector Wigbolt
Kruijver speelt deze o zo vader
landse tragedie in een eigentijdse
bewerking van leraar Nederlands
Kampschuur (Joep Kruijver). En
het gezelschap, universeel ge
kleed in fraaie felrode plooirok
ken, verblindend witte schaaps
vachtjes over het colbert en een
keukendoek op het hoofd, doet
dat met groot elan. Geen van de
spelers schrikt terug van het ver
vullen van dubbelrollen, niet in
het minst omdat zij juist op cru
ciale momenten in staat blijken
ook zichzelf te spelen.
Dus is Jozef (Bert Bunschoten)
behalve zijig ook de leraar biolo
gie, Van Velzen, die zeer te lijden
heeft onder de naweeën van een
prostaatoperatie. Wij zijn daar
van van meet af aan op de hoogte,
omdat de rector ons voor aan
vang streng vermanend toe
spreekt.
Bovendien maakt hij van deze ge
legenheid gebruik om de acteer
prestatie van zichzelf en zijn
twee collega's vooraf een hoge
glans te verlenen.
Immers, niet alleen is Van Velzen
recentelijk onder het mes ge
weest, ook collega Kampschuur
heeft zijn persoonlijke ellende:
hij is ten diepste aan de drank.
En tot overmaat van ramp, de
rector zelve is zeer onlangs door
zijn vrouw het huis uit getrapt.
Gezien deze omstandigheden is
het buitengewoon manmoedig
om met zijn drietjes dit treurspel
vol Vondeliaanse alexdrijnen, in
clusief een dia-cursus schaapjes
weiden, op het toneel te brengen.
Gelukkig zijn daar de Sinter
klaasrijmen van heer Karqp-
schuur om de poëzie van Vondel
wat beter te laten bekken, ja zeg
maar, verteerbaarder te maken.
Juist omdat de drie leraren hun
hoog opgevatte taak met zoveel
persoonlijke inzet verrichten,
zien wij hoe zij ongegeneerd en
dus des te tragischer gaandeweg
hun mannelijkheid verliezen aan
de kunst van het toneelspel. Niet
alleen Jozef is een zijige dromer,
ook zijn broers jerimiëren wat af
en per sluit per slot van rekening
doen de heren van Het Leraren
toneel 1996 dat nog het hardst.
Him publiek giert onderwijl van
de. lach.
Toneelgroep Het Volk speelt 'Het Volk in
Dothan'. Tekst: Joost van den Vondel. Vert
aling en bewerking: Peter Kampschuur. Op
14 maart in het Vestzaktheater in Vlissin-
gen; zaterdag 15 maart in het Chassé
Theater in Breda; vrijdag 28 maart in
Theater Bis in Den Bosch; woensdag 23
april.
0
2
AMSTERDAM
Cirque du Soleil - 'Alegria' - acrobatiek, dans en theater - TentSu
dionplein (6 mrt t/m 27 apr)
The Sound of Music - Het Koninklijk Ballet van Vlaanderen - Cars
Theater 19.30 uur - (t/m 9 mrt)
ANTWERPEN
In Godsnaam - van Joao Bethencourt - door TIL - Het Klokhuis-
t/m za 20.00 uur - zo 15.00 uur (tot 23 mrt)
Een ideale Echtgenoot - van Oscar Wilde - door Nieuw Raamtheafc
- Raamtheater op 't Zuid - wo t/m za 20.00 uur (tot 15 mrt)
Dagboek van Ronald Hansen - door Dirk D'Ase en Hugo Clan
Zuidpool Theater - 20.00 uur (6 t/m 8 mrt, 12 t/m 15 mrt)
BREDA
De ingebeelde ziekte - Chassé Theater - 20.15 uur(6 en 7 mrt)
GENT
De Rand van het Verstand - van Sam Shepard - door KNS - NTG
Baafsplein - 20.00 uur - zo 15.00 uur - wo t/m zo (t/m 7 mrt)
De Caracal - van Judith Herzberg - door KNS - NTG Minnemeers-
t/m za 20.00 uur - zo 15.00 uur (t/m 30 mrt)
DEN HAAG
Miss Saigon - VSB Circustheater - di t/m za 20.00 uur, zo 14.00 uuret
20.00 uur (t/m 10 nov)
OOSTERHOUT
Herman Finkers - Geen spat veranderd - De Bussel - 20.15 uur (11a
12 mrt)
ROOSENDAAL
Brigitte Kaandorp - De Kring - 20.15 uur (11 en 12 mrt)
ROTTERDAM
Woyzeck - van Georg Buchner - regie Peter de Baan - Rotterdam
Schouwburg - 20.15 uur (6 t/m 8 mrt)
Memoires uit de rijpingsjaren - tekst Witold Gombrowiez -
damse Schouwburg - 20.30 uur (7 en 8 mrt)
DONDERDAG
BREDA
Polyneikes - Piet Arfeuille - Chassé Theater - 20,45 uur
TILBURG
Stoere Binken, Lekkere Meiden - jeugtheater - Arena Circle fe
cussion - Schouwburg -14.30 uur
ANTWERPEN
Zij was en zij is, zelfs - van Jan Fabre - door Troubleyn - Els De»
keiier - Rode zaal Singel - 20.00 uur
BRUGGE
Fröken Julie - van Strindberg - door De Paardenkathedraal Stat
schouwburg - 20.00 uur
OOSTERHOUT
Lamda London - A clockwork Orange - De Bussel - 20.15 uur
VRIJDAG
BREDA
Mozart - Fred Delfgaauw - Chassé Theater - 20.45 uur
TILBURG
Kakkerlakken - Ceremonia - Schouwburg - 20.15 uur
ANTWERPEN
Zij was en zij is, zelfs - van Jan Fabre - door Troubleyn
keiier - Rode zaal Singel - 20.00 uur
Els Dei
Door Johan Otten
Yehudi Menuhin. Een levende
I muzieklegende, een wonder
kind dat driekwart van deze
eeuw een wonder is gebleven.
Hij (be)toverde met zijn viool,
hij werkte met elk vooraan
staand orkest en met elke diri
gent van wereldfaam. En hij
werkt nog steeds: zondag staat
hij als dirigent in het Theater
aan de Parade in 's-Hertogen-
bosch. Met het Poolse orkest
Sinfonia Varsovia presenteert
hij composities van Schubert
en Mozart.
Lord Menuhin behoort niet al
leen als musicus tot de groten van
de eeuw, maar ook als mens. Be
minnelijk, eenvoudig, oprecht
geïnteresseerd, eeuwig enthou
siast. Terwijl zijn levensloop een
zekere geblaseerdheid zo onder
hand alleszins verklaarbaar zou
maken, blijft hij ook op hoge leef
tijd een inspirerende persoonlijk
heid.
Op zijn zevende debuteerde de
zoon van Russisch-joodse immi
granten als violist met het San
Francisco Symphony Orchestra,
een jaar later stond hij op het po
dium in zijn geboortestad New
York. Opwindende jaren volgden,
en nog voor zijn puberteit had hij
allerlei belangrijke podia in de
wereld betreden.
Componisten als Elgar en Bartok
schreven werken voor hem, hij
speelde cricket met zijn vriend
'Ben' Britten, had regelmatig
contact met Sjostakovitsj, ont
moette pausen en presidenten.
Albert Einstein roemde Yehudi's
spel toen die op zijn twaalfde in
Berlijn concerteerde. „Nu weet ik
zeker dat God bestaat", moet de
meester van de relativiteitstheo
rie, zelf een enthousiast bespeler
van de viool, bij die gelegenheid
gezegd hebben.
ZATERDAG
BREDA
Kamagurka en Herr Seele - Kamiel Kafka - Chassé Theater - ïi-j
■uur' vnrqomoon
ROOSENDAAL
Anything goes (musical) - o.a. Tetske van Ossewaarde - De Kiii
20.15 uur
TILBURG
Niet zeiken, gewoon doen - Vincent Bijlo - Schouwburg - 2O.30u
ZONDAG
BREDA
Sokken en Burrp! - jeugdtheater - Chassé Theater -15.00 uur
TILBURG
Dag Giraf - jeugdtheater - VOF de Kunst Erik van MuiswinkeiJ
Schouwburg -14.30 uur en 16.30 uur
ROTTERDAM
Soms verdwaal ik in een draak - jeugdtheater - Artemis - R
damse Schouwburg -15.00 uur
DINSDAG
TILBURG
De Kersentuin - Antigone - Schouwburg - 20.15 uur
Hoog Bezoek - Koen Venken - Schouwburg - 20.30 uur
WOENSDAG
TILBURG
A Clockwork Orange - Guildhall - Schouwburg - 20.15 uur
ROTTERDAM
Fröken Julie - de Paardenkathedraal - regie Dirk Tanghe R
damse Schouwburg - 20.15 uur
Breda - Chassé Theater. Het
Brabants Orkest o.l.v. Mare
Soustrot met werken van
Korngold, Sibelius en Franck.
Gehoord op 4 maart.
j Door Dré van Dongen
Hoewel hij ooit (in 1928) werd
uitgeroepen tot de beste le
rende componist van dat mo-
jment, wordt de muziek van
Erich Wolfgang Korngold
maar weinig uitgevoerd op
onze orkestpodia. Zo kon het
gebeuren dat deze week de
[Nederlandse première plaats
vond van de Schauspiel Ou-
\verture, die Korngold op 14-
jarige leeftijd op slag beroemd
"laakte.
jln deze ouverture weet deze jon-
Van onze kunstredactie
Polyneikes is met zijn tweeling
broer Eteocles verwikkeld in een
tweestrijd op leven en dood. De
winnaar mag regeren over Thebe.
Het klassieke Oidipoes-drama
wordt in Polyneikes belicht van
uit de optiek van de gelijknamige
zoon van koning Oidipoes. Hij
wordt gespeeld door de in ons
land nog vrij onbekende acteur
Piet Arfeuille, vanavond te zien
in Breda, morgenavond in Roos
endaal.
In België heeft Arfeuille al in di
verse (eigen) producties gestaan,
terwijl hij in ons land regelmatig
bij Toneelgroep Hollandia was te
zien. Arfeuille is uiterlijk een op
vallend mooie acteur met een
fraaie stem en een aangename
uitstraling, die zijn Polyneikes
samen met Yolande Bertsch
(Werktheater) heeft gemaakt. Ze
kennen elkaar van de Toneel
school in Maastricht waar Ar
feuille zijn docentenopleiding af
rondde.
Zijn Polyneikes is bijna nog een
jongen. Hij is wanhopig op zoek
naar erkenning, vooral door zijn
tweelingbroer van wie hij ziels
veel houdt. Maar Eteokles
gert plaats voor hem te mak®1
de troon van Thebe, zoals
broers hadden afgesproken
hun vader Oedipus zich de oj
had uitgestoken en in br
schap de stad had verlaten.
De kwetsbare jongeman, het
ingesmeerd met klei, neemt
zeven legers de strijd op t'
zijn broer. Aan een tafeltje
daarop het masker van zijn»
vertelt Arfeuille het verhaal
een 'loser' die de hele famine
gen zich krijgt. In sappig VW
se onderbreekt hij nu en
eigen overpeinzingen.
Achter een dichte deur be«
zich de blinde vader, die
om ook maar een woord n®
vervloekte zoon te spreken.
Polyneikes is het onverdraal
dat zijn broer, als het w®*
helft van zijn ziel, hem af''
Het is vooral de combinatie
kwetsbaarheid en puberale
heid die treft in Arfeuill®
gearticuleerde spel.
'Polyneikes' door Piet Arfeuille isJ;l
te zien in het Chassé Theater in 8™ A
serie Nieuwe Theatermakers (klemi
morgenavond in De Kring in W 1
(1.30 uur Theater Salon).
Van onze verslaggever
Va acht jaar verlaat dirigent Carlo
6 Koninklijke Harmonie Cecilia 1
ge. Het jaarlijkse concert, aanstaal
ag in het Chassé Theater, is ziinj
eoncert. I
-arlo Balemans verwisselt CecilJ
fanfare Nos lungit Apollo in het Oo
e bint Oedenrode, een orkest met l
e richting van de Nederlandse tot
aalemans (33) is twaalf en een halfj
s auigent. „Ik ben tien jaar spelt
ii„ !a Princenhage geweest en
B ar dirigent.Bij Cecilia zette de j
i ans, afkomstig uit de Bredase wij'
P eerste schreden in de muziek
leerde er trompetspelen.
n 8 °yerstaP van Carlo Balemans m
r tjen goed. vindt hij zelf. „Voo.
Bar e6n StaP voorult> een muzika-z
I u 15311 mijn vleugels uitslaan
L ,r het orkest kan het geen kwat
een nieuwe dirigent te werken1
«scheidende dirigent heeft zelf j
bofl! uit8ezocht voor zijn opvolg:
Ber r6 "iteindehjke keuze bemoei
tenot dat moet het orkest zelf
h ei1 met die man werken."
*prw .mans is aan het Rotter
ETl10™? afgestudeerd als dirig
Rent Jan,are (hafa) en als symfc
Fan R i P sta§e bii het SymJ
C ailgk10k in Thailand. Hij won
f® in Hgjidirigentenconcoursen in j
|amsRnS t5 Verder dirigent van i
Belin J?y?fonisch Blaasorkest (sup
li Volt KoninklÜke Harmonie
leiiden SVeTaak WasPik> de Har
en de Christelijke Muziel
FOor w waarnaast ne
er> dat hi-f-f de Bredase Revue
«at blijf doen
et homter op neer dat ik iedere
V