Wachtlijsten
voor opname
veel te lang
DE STEM
Schaapherder krijgt 500 boete voor verdrinking schapen
Axelsestraat Terneuzen krijgt speelser karakter
Het ene Europese rijbewijs is het andere niet
0906-96.88
Man rijdt in IJzendijke
77 kilometer te hard
Hardrijder wilde frietje
Wet koud laten worden
rinkelen
C1
Zorgen over verzorgingshuizen
'Gemeente moet toeristentax
alleen aan toerisme besteden'
Voorkeur van ondernemers en bewoners gaat uit naar twee aparte fietspaden
Zeeuwen zonder
tv betalen niet
mee aan regio-tv
op=op
pstaat
)Watt.
Bx44x36 cm.
pakplaat 1400 Watt.
lessen: 0418-515575.
porraad strekt.
bkaal tarief! Brabant
fexdating: vrouwen willen
px! 010-29.46.173
GEHEEL PRIVÉ
24 u/p.d. ca. 1 gpm.
Clubs
De Massagesalons
voor Thaise body- en
erotische massages
in zeer luxe salons
Breda 076-5222333
Eindhoven 040-2127799
Den Bosch 073-6211070
ast de
:arak-
n kan
9.950,-
lease.
JNG
,'HTER,
Hl
Zeeland
i i i i i
WOENSDAG 5 MAART 1997
Lonze verslaggever
Iimeuzen - In de nacht van 28 op 29
van het vorige jaar raasde
noord-westerstorm met wind-
litacht 8 over de Zeeuwse eilanden.
Ipie storm, en het springtij, waren
|,oor schaapherder L. van Crimpen
Ijit Emmadorp geen aanleiding om
[stig schapen van de schorren te
Jen.
schapen verdronken die bewuste
|3Cht. Dit leidde tot grote woede bij om
wonenden en het bezorgde hem behoor
lijk wat negatieve publiciteit. Gisteren
werd hij door de kantonrechter in Ter-
neuzen schuldig bevonden aan het dood
van de dieren en veroordeeld tot een boe
te van 500 gulden.
Volgens rechter Klarenbeek had hij aler
ter moeten zijn.
Bovendien heeft stichting Het Zeeuwse
Landschap per 1 januari de overeen
komst opgezegd, waarin was vastgelegd
dat Van Crimpen de schapen zou laten
grazen in het Verdronken Land van Sae-
ftinghe. Daardoor moet de schaapherder
zijn bedrijf nu opgeven.
Op die avond in augustus '96 zat Van
Crimpen thuis, met zijn kinderen van 3,
8, en 10 jaar. Op basis van de weersver
wachtingen geloofde hij niet dat de die
ren gevaar liepen. „Ik dacht dat de scha
pen het wel zouden overleven als ze naar
de hogere delen van de schorren zouden
gaan. Als ik niet alleen was geweest, had
ik de schapen misschien wel binnendijks
gehaald. Maar ik heb een verkeerde af
weging gemaakt."
Zijn advocaat vond dat er sprake was
van een overmachtssituatie. De storm
heeft meer agrariërs verrast.
Daarnaast wees hij op de schade voor
Van Crimpen: de zestig schapen verte
genwoordigden een waarde van 12.000
gulden.
Het is niet de eerste keer dat de schaap
herder in opspraak is gekomen. In sep
tember '95 waren al eens negentig scha
pen verdwenen. Waar de dieren zijn ge
bleven is nog steeds een raadsel. Die ver
dwijning was voor stichting Het Zeeuws
Landschap wel aanleiding voor strakke
re afspraken met Van Crimpen. Afge
sproken werd om de schapen voortaan
tweemaal per week te tellen en ze inten
siever in de gaten te houden.
Ch. Jacobusse van de stichting vindt het
triest dat het zo is gelopen. „We zijn nu
bezig aan een nieuw beheersplan voor
het Verdronken Land van Saeftinghe.
Maar we hebben nog geen idee of we nog
schapen laten grazen in de schorren."
Het nieuwe beheersplan is binnen enkele
weken gereed.
IJzendijke -Bij een snelheidscontrole op de N61 in IJzendijke zijn
maandag 142 van de 1395 gecontroleerde automobilisten bekeurd.
Eén automobilist presteerde het om 157 in plaats van de toegesta
ne 80 kilometer per uur te rijden.
Ook in Sas van Gent maakte een automobilist het bont. Op de Pro-
vincialeweg reed hij 126 km/u. Ook op die weg is de maximale
snelheid 80 km/u. Tijdens de controle werd van 141 voertuigen de
snelheid gemeten, 25 van hen waren in overtreding.
Op de Kasteelstraat in Philippine tenslotte werden vijf van de 27
passerende automobilisten op de bon geslingerd. De hoogst geme
ten snelheid daar: 65 km/u.
■Van onze verslaggever
jlliddelburg - Het provinciebestuur vindt de wachttijd voor op-
van urgente gevallen in Zeeuwse verzorgingshuizen veel
ng. Het duurt nu gemiddeld negen maanden voor er een
Iplaatsje vrij komt.
■De wachtlijsten zijn het afgelo-
te jaar opnieuw gegroeid. Re-
|den voor GS om ernstig te twijfe-
i aan de capaciteit in de ver
zorgingshuizen. Maar daarnaast
lis er ook zorg over de vraag of er
Iwel voldoende gekwalificeerd
■personeel beschikbaar is.
dagelijks provinciebestuur
geert hiermee op de rappor-
eover 1996 van de inspecties
Irenorgingshuizen in Zeeland.
■GS constateren ook dat het in
maart brengen van de behoefte
•paan opname een lastige klus is.
^Dubbeltellingen, gehanteerde
indicatiecriteria, de administra
tieve organisatie en soms aan-
linerkelijke verschillen per huis
■maken de behoefte aan opname
■toteen lastig punt."
i Stichting VMC is momenteel
'g om de registratie te verbe
ten, zodat de informatievoor-
liiening vanaf 1 januari 1998 in de
|gen van GS aanzienlijk kan ver
pieteren.
schrijven de wachtlijsten
1 toe aan een tekort aan ge
poold personeel om aan de
rag van de bewoners tege-
|noet te komen. GS zien aan de
hand van de rapportage verder
een aantal punten van zorg. Con
creet gaat het om punten als de
huisartsenzorg in verzorgings
huizen en het soms ontbreken
van plannen en/of beleidsnota's
in individuele tehuizen. De medi
sche zorgverlening in de verzor
gingshuizen door de huisartsen
kent volgens de inventarisatie
door de inspecties een aantal
knelpunten.
Arts
GS menen in ieder geval dat de
Zeeuwse bewoners van verzor
gingshuizen zelf moeten blijven
kunnen kiezen welke arts ze in de
arm nemen.
Alleen via overleg en tussen
komst van de medisch adviseur
moet de medische zorgverlening
verbeterd worden.
GS spreken dit uit naar aanlei
ding van het voornemen om met
ingang van 1998 de medische
zorgverlening onder de verant
woordelijkheid van de verpleeg
huizen te doen plaatsvinden.
„Wat ook de uitkomst van deze
discussie zal zijn, wij menen dat
de consumentenpartij over dit
punt een wezenlijke inspraak
moet kunnen krijgen."
tenonze verslaggever
Jffleuzen - De Kamers van
pophandel in Zeeland willen
I1 eind aan het oneigenlijk
bruik van de toeristenbe-
ping door gemeenten.
Gemeenten stoppen dat geld
I™ m de algemene pot en beta-
n darmee ook zaken die hele-
*1 niets met toerisme en re-
Me te maken hebben.
f Kamers denken dat daar voor
F deel de oorzaak ligt van de
penverzwaring in de toeris-
Fh-recreatieve sector. Beide
pers stellen in het beleidsplan
pr 1997 voor om van de toeris-
sting een zogenaamde
asting te maken. De Ka-
ps willen daarover afstemming
met toeristische organisaties zo
als de Recron en de Koninklijke
Horeca Nederland.
Recron stelde eerder dat gemeen
ten de belasting alleen gebruiken
om gaten in de begroting te dich
ten.
Het beleidsplan van de Kamers
komt 10 maart aan de orde tij
dens een vergadering in Middel
burg. De Kamers willen ook een
verbreding van het toeristisch
product, zoals zij dat omschrij
ven. „Zeeland heeft vooral een
zon-zee-strand imago." Maar de
Kamers vinden dat Zeeland ook
buiten het seizoen best veel te
bieden heeft. Met name natuur,
cultuur en cultuurhistorie zijn
sterke, doch onderbelichte, kan
ten van Zeeland.
I Van onze
Tem,
verslaggever
OMDRIJF TIIBURG X
IASSTRAAT 21, TILBURG
3 - 543 00 22
euzen - De surveillancewagen van de politie die op 18
j 1 van ™ng jaar achter E.R. uit Biervliet aanreed, eonsta-
erde dat de man met een snelheid van 132 kilometer op
^aanstuurde.
hij, zo vertelde hij gisteren op de rechtbank in Terneu-
wen rif6 redenen voor- Iemand had hem gebeld om te waarschu
wen m 61 tWee auto's °P het terrein van zijn benzinestation ston-
Tem bovendien had R. naast zich op de bank een zojuist in
gekochte portie patat, die hij niet koud wilde laten
'eel t n'ti Z'^n aanh°u<hn8 had hij toegegeven dat hij inderdaad
:S'aa e aard over de rijksweg N61, waar maximaal 80 is toege-
We 'h ®erec*en' Gevaarlijk vond hij dat niet. Hij zei wel eens
hard te rijden, vooral 's avonds. „En die avond was de weg
Ojfiptgestorven," voegde hij daar gisteren aan toe.
jjjv 5 Jan justitie De Jong had een boete van 884 gulden en een
niet m Van v'er maanhen voor R. in petto. Daar was de man het
v eens' Hij wees erop dat hij afhankelijk was van zijn auto,
kerbee^8 dedrijfmaar ook vanwege een kwetsuur aan het lin-
ter K]anW Wkardoor j z^°h moeilijk kon verplaatsen. Kantonrech-
"jkriire? h had daar begrip voor. Hij legde een voorwaarde-
van v*er maanden op. De boete verhoogde hij daar
in tot 1500 gulden.
De Axelsestraat met aan de rechterkant de Moffeschans.
FOTO CAMILE SCHELSTRAETE
Van onze verslaggever
Terneuzen - Krijgt de Axelse
straat in Terneuzen een ver
hoogd fietspad in het midden
van de weg of komen er twee
fietspaden aan beide kanten
van deze straat. Als het aan
de ondernemers en de bewo
ners ligt wordt de tweede op
tie daadwerkelijk uitgevoerd.
De Terneuzense gemeenteraad
beslist volgende maand welke
van beide varianten vanaf ver
moedelijk oktober wordt uitge
voerd. Maar de belanghebben
den kozen gisteravond tijdens
een drukbezochte informatiebij
eenkomst duidelijk voor een
Axelsestraat met aan beide zij
den een fietspad.
Beide mogelijkheden werden
gisteravond door wethouder K.
van der Hoofd gepresenteerd. De
aanwezigen kregen door middel
van stembriefjes de mogelijk
heid hun keuze te bepalen. De
uitslag was duidelijk. In totaal
77 mensen kozen voor twee
fietspaden. Achttien aanwezigen
kozen voor het verhoogde fiets
pad in het midden van de weg. B
en W laten deze voorkeur zwaar
meewegen in de uiteindelijke
besluitvorming.
Van der Hoofd maakte wel be
kend dat de regiopolitie het ver-
De schets van variant 2 zoals die kan worden uitgevoerd aan de noordzijde van de Axelsestraat.
hoogde fietspad in het midden
van de weg de beste oplossing
vindt om de verkeersveiligheid
te vergroten. Ook een vertegen
woordiger van de Eerste Neder
landse Fietsersbond (ENFB) liet
in de wandelgangen weten voor
deze optie te kiezen.
De mening van deze instanties,
samen met de visie van onder
andere de Vrouwen Advies Com
missie en de Gehandicapten
raad, en van de bewoners en de
ondernemers laat het college
meewegen in de uiteindelijke
keuze.
De aanleg van fietspaden is on
derdeel van de reconstructie van
de Axelsestraat. Uitgangspunt is
het verbeteren van de verkeers
veiligheid. Daarnaast moet deze
straat aantrekkelijker worden
gemaakt door onder andere het
plaatsen van bomen, straatmeu-
bilair en de aanleg van meer
parkeerplaatsen. In totaal wor
den 105 parkeerplaatsen aange
legd. Dat zijn er nu tachtig. Deze
ingrediënten komen in beide va
rianten terug.
Het verschil is wel dat de variant
met fietspaden aan beide kanten
van de weg speelser van karak
ter is.
Het fietspad in het midden van
de weg is prominent aanwezig
waardoor minder variatie in het
straatbeeld mogelijk is.
„De variant met het fietspad in
het midden van dé weg is vanuit
verkeerstechnisch oogpunt iets
beter maar in beide gevallen zijn
de rijstroken dermate smal
waardoor het autoverkeer min
der hard zal rijden. De maxi
mum snelheid blijft vijftig kilo
meter per uur maar die snelheid
is moeilijk haalbaar," legde een
woordvoerder van de gemeente
uit.
Enkele insprekers twijfelden
aan de grotere verkeersveilig
heid met het fietspad in het mid
den van de weg. Er wordt ge
vreesd dat dit fietspad door met
name bromfietsers als een race
baan wordt gebruikt. En dat
zorgt voor levensgevaarlijke si
tuaties op die plaatsen waar de
auto's dit fietspad kruisen. Ver-
keersdeskundige Bastiaansen
van de gemeente wees op veran
derde wetgeving. „De wet maakt
het mogelijk dat we bromfietsers
op dit fietspad kunnen weren."
De aanwezigen waren niet over
tuigd van de voordelen van het
verhoogde fietspad. Ook de
voordelen van het aantrekkelij
ker en speelser karakter van de
Axelsestraat door twee fietspa
den aan beide kanten van de weg
wogen gisteravond zwaar door.
Enkele raadsleden krapten zich
achter de oren. De raad moet im
mers uiteindelijk in april de
knoop doorhakken. „Het zal nog
een moeilijke keuze worden. De
mening van de bewoners en de
ondernemers is in ieder geval
duidelijk," liet een raadslid des
gevraagd weten.
ZIE OOK ZEELAND -C3:
Keuze tussen fietspad in het midden of aan
de zijkant
Door Ronald Verstraten
Terneuzen - J.B. is geboren op een ei
land. Een heel groot eiland, dat wel.
De mensen hebben er een eigen taal,
eigen officiële papieren en rijden er
met eigen auto's over de wegen.
Tien jaar geleden verruilde B. zijn eiland
voor het Europese vasteland. Met zijn hele
hebben en houwen belandde hij in Terneu
zen om na een paar jaar af te zakken naar
Sas van Gent. Zijn rijbewijs had hij die
eerste jaren niet nodig, maar hij bewaarde
het zorgvuldig.
Niemand had hem ooit verteld dat hij het
binnen een jaar had moeten omwisselen
voor een Nederlands papiertje. Dus toog
hij, weer in het bezit van een auto en zich
van geen kwaad bewust, op pad. Een tijd
lang ging dat goed, tot hij eind 1995 werd
aangehouden. „Your rijbewijs is not gel
dig," werd hem te verstaan gegeven. Daar
snapte hij niks van. Aan de balie van de
Sasse gemeentesecretarie kreeg hij te ho
ren dat alles in orde was. Dat dacht hij
tenminste. Maar de ambtenaar die hem te
woord had gestaan, en gisteren op de Ter
neuzense rechtbank als getuige optrad,
ontkende dit. „Ik kan dat niet gezegd heb
ben, want op dat moment waren de nieuwe
richtlijnen nog niet bekend," legde hij uit.
„Weet u dat zeker. Kan er misschien een
misverstand zijn geweest tussen u beiden?
Meneer spreekt immers niet zo goed Ne
derlands," vroeg kantonrechter Klaren
beek. Maar de getuige zei dat hij 'vrij dui
delijk' was geweest.
Wat is er nu aan de hand. Per 1 juni van
vorig jaar kunnen in Nederland wonende
buitenlanders, die afkomstig zijn uit een
van de landen uit de Europese Unie, hun
rijbewijs laten registreren. En dat is pre
cies wat B. vorig jaar deed. Zijn oude rij
bewijs was hij kwijtgeraakt en niets te be
roerd, was hij even terug gegaan naar zijn
eiland om een nieuw papiertje te halen.
'Geldig tot 2024' stond erop.
Terug naar de gemeente. De ambtenaar
vond het een heel mooi rijbewijs en liet het
onmiddellijk registreren. Alles was weer
in orde. Nee, dat was het niet, zei de offi
cier van justitie. „Zijn'argument snijdt
geen hout. Hij heeft pas nadien met deze
ambtenaar gesproken. Als je in een ander
land gaat wonen, moet je dergelijke dingen
zelf navragen," vond hij. B. moest 375 gul
den betalen, vonden zowel officier De Jong
als de kantonrechter. „Not too good,"
vond B. maar het was hem in ieder geval
duidelijk. B.'s laatste vraag leidde echter
de ultieme chaos in: „Is mijn rijbewijs nu
in orde?" „Nee," zei Klarenbeek, „u moet
het omruilen". Waarop de ambtenaar
meldde: „Het is geregistreerd tot 2024, dus
is het hier geldig tot 2006."
En officier De Jong maakte de verwarring
nóg groter: „Ik denk dat meneer ernaast
grijpt en dat hij opnieuw rij-examen moet
doen. Hij kan dat het beste maar eens na
vragen bij een rijschool, of bij de politie."
Dat hebben wij dan maar gedaan. „Er zijn
drie mogelijkheden," vertelt W. Slabbe-
koorn van de politie in Terneuzen. „Ie
mand van binnen de Europese Unie komt
hier wonen. Hij laat zijn rijbewijs niet re
gistreren. Dan is het nog 1 jaar geldig. Hij
kan het ook omruilen. Dan krijgt hij een
Nederlands rijbewijs. Dat is geldig voor de
duur die erop aangegeven staat. Alleen
moet er om de tien jaar een andere foto op.
Tenslotte kan hij het wél laten registreren,
dan behoudt het zijn geldigheid, tot een
bepaald maximum. Dat is per land ver
schillend. Waarvan akte.
Van onze verslaggever
Middelburg - Zeeuwse huis
houdens, die alleen maar een
radio bezitten, hoeven geen
extra-heffing op de omroep
bijdrage te betalen wegens de
komst van een regionale
Zeeuwse televisiezender.
Dit leerde het provinciebestuur
na bij de Dienst Omroepbijdra
gen informatie te hebben inge
wonnen.
Tijdens de laatste commissiever
gadering over de financiering van
de regionale televisie ging men
ervan uit dat huishoudens, die al
leen maar een radio bezitten,
toch een extra-heffing voor de tv
van drie gulden tegemoet konden
zien. Daarbij baseerden GS zich
na wat nu verkeerde voorlichting
blijkt te zijn van de Dienst Om
roepbijdragen.
De extra-heffing bedraagt voor
1997 overigens 7,50. Dit omdat
pas per 1 april met invordering
begonnen kan worden. Deze late
heffing zorgt voor een gat van
700.000 gulden (350.000 gulden
uit heffingen en 350.000 gulden
die staatssecretaris Nuis daarbij
legt). Provinciale Staten weiger
den echter 350.000 uit de algeme
ne middelen beschikbaar te stel
len. Dit bedrag wordt, als Provin
ciale Staten ermee instemmen, nu
voorgeschoten door Delta Nuts
bedrijven, 'moeder' van kabel
maatschappij Zekatel. Die hecht
aan de komst van regionale pu
blieke televisie omdat die een be
langrijke stimulans kan geven
aan het verhogen van het kabel
abonnementenbestand. Nog.
steeds blijven 28.000 van de
160.000 aansluitingen die in Zee
land bestaan, onbenut. Bij Delta
speelt ook een rol dat een publie
ke omroep in tegenstelling tot
commerciële regionale omroep
een grotere provinciegebonden
werkgelegenheid en economische
activiteit genereert. Als Nuis het
Delta-geld als provinciale inzet
beschouwd, worden van hem de
350.000 gulden medefinanciering
verwacht.
Staten
Op 14 maart gaan Provinciale
Staten praten over het inzetten
van Delta-geld. Tevens komen
dan vragen van GroenLinks (F.
van Kollum) aan de orde. Die wil
weten of GS bereid zijn inspan
ningen te leveren opdat Omroep
Zeeland alsnog met diverse part
ners in Zeeland tot samenwer
king wil komen. In een toelich
ting wijst Van Kollum op be
staande expertise in de provincie
en op het feit dat tot nu toe bij
voorbeeld samenwerking met
ZVT (Zeeuws-Vlaamse Televisie)
is vermeden. Hij hekelt wat hij
noemt de arrogante wijze waarop
bestuur en directie van Omroep
Zeeland alle toenadering hebben
afgewezen. Onterecht vindt hij.
„Er mag niet vergeten worden
dat bij Omroep Zeeland geen en
kele kennis omtrent het maken
van televisie aanwezig is."
Volgens Van Kollum wordt in de
vijver van goede arbeidskrachten
vanuit heel Nederland gevist.
„En alleen met goedwillendheid,
want wie wil er nu geen televisie
maken, kom je er niet," stelt
GroenLinks.
Bij de vragen van GroenLinks zit
een brief van drie televisiemakers
in Zeeland, 'bezorgde vakmen
sen', zoals zij zichzelf noemen,
die graag een dialoog willen aan
gaan. „Het regionale venster van
SBS6 dat er binnen zeer korte
tijd zal komen, hoeft geen nega
tieve invloed te hebben op de po
sitie en programmering van Om
roep Zeeland. Wel is het zo dat er
waarschijnlijk een grote zuig
kracht zal ontstaan op het perso
nele vlak. Als er in de opstelling
van Omroep Zeeland niets veran
derd zal de kennis en ervaring
noodgedwongen kiezen voor
commerciële televisie en is het
maar zeer de vraag of er dan nog
voldoende kwaliteit over blijft
om een goed publiek product, dat
zich met de commercie kan me
ten, te maken," zo staat te lezen.