Wachtlijsten voor opname veel te lang DE STEM Schaapherder krijgt 500 boete voor verdrinking schapen Axelsestraat Terneuzen krijgt speelser karakter Het ene Europese rijbewijs is het andere niet 0906-96.88 Man rijdt in IJzendijke 77 kilometer te hard Hardrijder wilde frietje Wet koud laten worden rinkelen C1 Zorgen over verzorgingshuizen 'Gemeente moet toeristentax alleen aan toerisme besteden' Voorkeur van ondernemers en bewoners gaat uit naar twee aparte fietspaden Zeeuwen zonder tv betalen niet mee aan regio-tv op=op pstaat )Watt. Bx44x36 cm. pakplaat 1400 Watt. lessen: 0418-515575. porraad strekt. bkaal tarief! Brabant fexdating: vrouwen willen px! 010-29.46.173 GEHEEL PRIVÉ 24 u/p.d. ca. 1 gpm. Clubs De Massagesalons voor Thaise body- en erotische massages in zeer luxe salons Breda 076-5222333 Eindhoven 040-2127799 Den Bosch 073-6211070 ast de :arak- n kan 9.950,- lease. JNG ,'HTER, Hl Zeeland i i i i i WOENSDAG 5 MAART 1997 Lonze verslaggever Iimeuzen - In de nacht van 28 op 29 van het vorige jaar raasde noord-westerstorm met wind- litacht 8 over de Zeeuwse eilanden. Ipie storm, en het springtij, waren |,oor schaapherder L. van Crimpen Ijit Emmadorp geen aanleiding om [stig schapen van de schorren te Jen. schapen verdronken die bewuste |3Cht. Dit leidde tot grote woede bij om wonenden en het bezorgde hem behoor lijk wat negatieve publiciteit. Gisteren werd hij door de kantonrechter in Ter- neuzen schuldig bevonden aan het dood van de dieren en veroordeeld tot een boe te van 500 gulden. Volgens rechter Klarenbeek had hij aler ter moeten zijn. Bovendien heeft stichting Het Zeeuwse Landschap per 1 januari de overeen komst opgezegd, waarin was vastgelegd dat Van Crimpen de schapen zou laten grazen in het Verdronken Land van Sae- ftinghe. Daardoor moet de schaapherder zijn bedrijf nu opgeven. Op die avond in augustus '96 zat Van Crimpen thuis, met zijn kinderen van 3, 8, en 10 jaar. Op basis van de weersver wachtingen geloofde hij niet dat de die ren gevaar liepen. „Ik dacht dat de scha pen het wel zouden overleven als ze naar de hogere delen van de schorren zouden gaan. Als ik niet alleen was geweest, had ik de schapen misschien wel binnendijks gehaald. Maar ik heb een verkeerde af weging gemaakt." Zijn advocaat vond dat er sprake was van een overmachtssituatie. De storm heeft meer agrariërs verrast. Daarnaast wees hij op de schade voor Van Crimpen: de zestig schapen verte genwoordigden een waarde van 12.000 gulden. Het is niet de eerste keer dat de schaap herder in opspraak is gekomen. In sep tember '95 waren al eens negentig scha pen verdwenen. Waar de dieren zijn ge bleven is nog steeds een raadsel. Die ver dwijning was voor stichting Het Zeeuws Landschap wel aanleiding voor strakke re afspraken met Van Crimpen. Afge sproken werd om de schapen voortaan tweemaal per week te tellen en ze inten siever in de gaten te houden. Ch. Jacobusse van de stichting vindt het triest dat het zo is gelopen. „We zijn nu bezig aan een nieuw beheersplan voor het Verdronken Land van Saeftinghe. Maar we hebben nog geen idee of we nog schapen laten grazen in de schorren." Het nieuwe beheersplan is binnen enkele weken gereed. IJzendijke -Bij een snelheidscontrole op de N61 in IJzendijke zijn maandag 142 van de 1395 gecontroleerde automobilisten bekeurd. Eén automobilist presteerde het om 157 in plaats van de toegesta ne 80 kilometer per uur te rijden. Ook in Sas van Gent maakte een automobilist het bont. Op de Pro- vincialeweg reed hij 126 km/u. Ook op die weg is de maximale snelheid 80 km/u. Tijdens de controle werd van 141 voertuigen de snelheid gemeten, 25 van hen waren in overtreding. Op de Kasteelstraat in Philippine tenslotte werden vijf van de 27 passerende automobilisten op de bon geslingerd. De hoogst geme ten snelheid daar: 65 km/u. ■Van onze verslaggever jlliddelburg - Het provinciebestuur vindt de wachttijd voor op- van urgente gevallen in Zeeuwse verzorgingshuizen veel ng. Het duurt nu gemiddeld negen maanden voor er een Iplaatsje vrij komt. ■De wachtlijsten zijn het afgelo- te jaar opnieuw gegroeid. Re- |den voor GS om ernstig te twijfe- i aan de capaciteit in de ver zorgingshuizen. Maar daarnaast lis er ook zorg over de vraag of er Iwel voldoende gekwalificeerd ■personeel beschikbaar is. dagelijks provinciebestuur geert hiermee op de rappor- eover 1996 van de inspecties Irenorgingshuizen in Zeeland. ■GS constateren ook dat het in maart brengen van de behoefte •paan opname een lastige klus is. ^Dubbeltellingen, gehanteerde indicatiecriteria, de administra tieve organisatie en soms aan- linerkelijke verschillen per huis ■maken de behoefte aan opname ■toteen lastig punt." i Stichting VMC is momenteel 'g om de registratie te verbe ten, zodat de informatievoor- liiening vanaf 1 januari 1998 in de |gen van GS aanzienlijk kan ver pieteren. schrijven de wachtlijsten 1 toe aan een tekort aan ge poold personeel om aan de rag van de bewoners tege- |noet te komen. GS zien aan de hand van de rapportage verder een aantal punten van zorg. Con creet gaat het om punten als de huisartsenzorg in verzorgings huizen en het soms ontbreken van plannen en/of beleidsnota's in individuele tehuizen. De medi sche zorgverlening in de verzor gingshuizen door de huisartsen kent volgens de inventarisatie door de inspecties een aantal knelpunten. Arts GS menen in ieder geval dat de Zeeuwse bewoners van verzor gingshuizen zelf moeten blijven kunnen kiezen welke arts ze in de arm nemen. Alleen via overleg en tussen komst van de medisch adviseur moet de medische zorgverlening verbeterd worden. GS spreken dit uit naar aanlei ding van het voornemen om met ingang van 1998 de medische zorgverlening onder de verant woordelijkheid van de verpleeg huizen te doen plaatsvinden. „Wat ook de uitkomst van deze discussie zal zijn, wij menen dat de consumentenpartij over dit punt een wezenlijke inspraak moet kunnen krijgen." tenonze verslaggever Jffleuzen - De Kamers van pophandel in Zeeland willen I1 eind aan het oneigenlijk bruik van de toeristenbe- ping door gemeenten. Gemeenten stoppen dat geld I™ m de algemene pot en beta- n darmee ook zaken die hele- *1 niets met toerisme en re- Me te maken hebben. f Kamers denken dat daar voor F deel de oorzaak ligt van de penverzwaring in de toeris- Fh-recreatieve sector. Beide pers stellen in het beleidsplan pr 1997 voor om van de toeris- sting een zogenaamde asting te maken. De Ka- ps willen daarover afstemming met toeristische organisaties zo als de Recron en de Koninklijke Horeca Nederland. Recron stelde eerder dat gemeen ten de belasting alleen gebruiken om gaten in de begroting te dich ten. Het beleidsplan van de Kamers komt 10 maart aan de orde tij dens een vergadering in Middel burg. De Kamers willen ook een verbreding van het toeristisch product, zoals zij dat omschrij ven. „Zeeland heeft vooral een zon-zee-strand imago." Maar de Kamers vinden dat Zeeland ook buiten het seizoen best veel te bieden heeft. Met name natuur, cultuur en cultuurhistorie zijn sterke, doch onderbelichte, kan ten van Zeeland. I Van onze Tem, verslaggever OMDRIJF TIIBURG X IASSTRAAT 21, TILBURG 3 - 543 00 22 euzen - De surveillancewagen van de politie die op 18 j 1 van ™ng jaar achter E.R. uit Biervliet aanreed, eonsta- erde dat de man met een snelheid van 132 kilometer op ^aanstuurde. hij, zo vertelde hij gisteren op de rechtbank in Terneu- wen rif6 redenen voor- Iemand had hem gebeld om te waarschu wen m 61 tWee auto's °P het terrein van zijn benzinestation ston- Tem bovendien had R. naast zich op de bank een zojuist in gekochte portie patat, die hij niet koud wilde laten 'eel t n'ti Z'^n aanh°u<hn8 had hij toegegeven dat hij inderdaad :S'aa e aard over de rijksweg N61, waar maximaal 80 is toege- We 'h ®erec*en' Gevaarlijk vond hij dat niet. Hij zei wel eens hard te rijden, vooral 's avonds. „En die avond was de weg Ojfiptgestorven," voegde hij daar gisteren aan toe. jjjv 5 Jan justitie De Jong had een boete van 884 gulden en een niet m Van v'er maanhen voor R. in petto. Daar was de man het v eens' Hij wees erop dat hij afhankelijk was van zijn auto, kerbee^8 dedrijfmaar ook vanwege een kwetsuur aan het lin- ter K]anW Wkardoor j z^°h moeilijk kon verplaatsen. Kantonrech- "jkriire? h had daar begrip voor. Hij legde een voorwaarde- van v*er maanden op. De boete verhoogde hij daar in tot 1500 gulden. De Axelsestraat met aan de rechterkant de Moffeschans. FOTO CAMILE SCHELSTRAETE Van onze verslaggever Terneuzen - Krijgt de Axelse straat in Terneuzen een ver hoogd fietspad in het midden van de weg of komen er twee fietspaden aan beide kanten van deze straat. Als het aan de ondernemers en de bewo ners ligt wordt de tweede op tie daadwerkelijk uitgevoerd. De Terneuzense gemeenteraad beslist volgende maand welke van beide varianten vanaf ver moedelijk oktober wordt uitge voerd. Maar de belanghebben den kozen gisteravond tijdens een drukbezochte informatiebij eenkomst duidelijk voor een Axelsestraat met aan beide zij den een fietspad. Beide mogelijkheden werden gisteravond door wethouder K. van der Hoofd gepresenteerd. De aanwezigen kregen door middel van stembriefjes de mogelijk heid hun keuze te bepalen. De uitslag was duidelijk. In totaal 77 mensen kozen voor twee fietspaden. Achttien aanwezigen kozen voor het verhoogde fiets pad in het midden van de weg. B en W laten deze voorkeur zwaar meewegen in de uiteindelijke besluitvorming. Van der Hoofd maakte wel be kend dat de regiopolitie het ver- De schets van variant 2 zoals die kan worden uitgevoerd aan de noordzijde van de Axelsestraat. hoogde fietspad in het midden van de weg de beste oplossing vindt om de verkeersveiligheid te vergroten. Ook een vertegen woordiger van de Eerste Neder landse Fietsersbond (ENFB) liet in de wandelgangen weten voor deze optie te kiezen. De mening van deze instanties, samen met de visie van onder andere de Vrouwen Advies Com missie en de Gehandicapten raad, en van de bewoners en de ondernemers laat het college meewegen in de uiteindelijke keuze. De aanleg van fietspaden is on derdeel van de reconstructie van de Axelsestraat. Uitgangspunt is het verbeteren van de verkeers veiligheid. Daarnaast moet deze straat aantrekkelijker worden gemaakt door onder andere het plaatsen van bomen, straatmeu- bilair en de aanleg van meer parkeerplaatsen. In totaal wor den 105 parkeerplaatsen aange legd. Dat zijn er nu tachtig. Deze ingrediënten komen in beide va rianten terug. Het verschil is wel dat de variant met fietspaden aan beide kanten van de weg speelser van karak ter is. Het fietspad in het midden van de weg is prominent aanwezig waardoor minder variatie in het straatbeeld mogelijk is. „De variant met het fietspad in het midden van dé weg is vanuit verkeerstechnisch oogpunt iets beter maar in beide gevallen zijn de rijstroken dermate smal waardoor het autoverkeer min der hard zal rijden. De maxi mum snelheid blijft vijftig kilo meter per uur maar die snelheid is moeilijk haalbaar," legde een woordvoerder van de gemeente uit. Enkele insprekers twijfelden aan de grotere verkeersveilig heid met het fietspad in het mid den van de weg. Er wordt ge vreesd dat dit fietspad door met name bromfietsers als een race baan wordt gebruikt. En dat zorgt voor levensgevaarlijke si tuaties op die plaatsen waar de auto's dit fietspad kruisen. Ver- keersdeskundige Bastiaansen van de gemeente wees op veran derde wetgeving. „De wet maakt het mogelijk dat we bromfietsers op dit fietspad kunnen weren." De aanwezigen waren niet over tuigd van de voordelen van het verhoogde fietspad. Ook de voordelen van het aantrekkelij ker en speelser karakter van de Axelsestraat door twee fietspa den aan beide kanten van de weg wogen gisteravond zwaar door. Enkele raadsleden krapten zich achter de oren. De raad moet im mers uiteindelijk in april de knoop doorhakken. „Het zal nog een moeilijke keuze worden. De mening van de bewoners en de ondernemers is in ieder geval duidelijk," liet een raadslid des gevraagd weten. ZIE OOK ZEELAND -C3: Keuze tussen fietspad in het midden of aan de zijkant Door Ronald Verstraten Terneuzen - J.B. is geboren op een ei land. Een heel groot eiland, dat wel. De mensen hebben er een eigen taal, eigen officiële papieren en rijden er met eigen auto's over de wegen. Tien jaar geleden verruilde B. zijn eiland voor het Europese vasteland. Met zijn hele hebben en houwen belandde hij in Terneu zen om na een paar jaar af te zakken naar Sas van Gent. Zijn rijbewijs had hij die eerste jaren niet nodig, maar hij bewaarde het zorgvuldig. Niemand had hem ooit verteld dat hij het binnen een jaar had moeten omwisselen voor een Nederlands papiertje. Dus toog hij, weer in het bezit van een auto en zich van geen kwaad bewust, op pad. Een tijd lang ging dat goed, tot hij eind 1995 werd aangehouden. „Your rijbewijs is not gel dig," werd hem te verstaan gegeven. Daar snapte hij niks van. Aan de balie van de Sasse gemeentesecretarie kreeg hij te ho ren dat alles in orde was. Dat dacht hij tenminste. Maar de ambtenaar die hem te woord had gestaan, en gisteren op de Ter neuzense rechtbank als getuige optrad, ontkende dit. „Ik kan dat niet gezegd heb ben, want op dat moment waren de nieuwe richtlijnen nog niet bekend," legde hij uit. „Weet u dat zeker. Kan er misschien een misverstand zijn geweest tussen u beiden? Meneer spreekt immers niet zo goed Ne derlands," vroeg kantonrechter Klaren beek. Maar de getuige zei dat hij 'vrij dui delijk' was geweest. Wat is er nu aan de hand. Per 1 juni van vorig jaar kunnen in Nederland wonende buitenlanders, die afkomstig zijn uit een van de landen uit de Europese Unie, hun rijbewijs laten registreren. En dat is pre cies wat B. vorig jaar deed. Zijn oude rij bewijs was hij kwijtgeraakt en niets te be roerd, was hij even terug gegaan naar zijn eiland om een nieuw papiertje te halen. 'Geldig tot 2024' stond erop. Terug naar de gemeente. De ambtenaar vond het een heel mooi rijbewijs en liet het onmiddellijk registreren. Alles was weer in orde. Nee, dat was het niet, zei de offi cier van justitie. „Zijn'argument snijdt geen hout. Hij heeft pas nadien met deze ambtenaar gesproken. Als je in een ander land gaat wonen, moet je dergelijke dingen zelf navragen," vond hij. B. moest 375 gul den betalen, vonden zowel officier De Jong als de kantonrechter. „Not too good," vond B. maar het was hem in ieder geval duidelijk. B.'s laatste vraag leidde echter de ultieme chaos in: „Is mijn rijbewijs nu in orde?" „Nee," zei Klarenbeek, „u moet het omruilen". Waarop de ambtenaar meldde: „Het is geregistreerd tot 2024, dus is het hier geldig tot 2006." En officier De Jong maakte de verwarring nóg groter: „Ik denk dat meneer ernaast grijpt en dat hij opnieuw rij-examen moet doen. Hij kan dat het beste maar eens na vragen bij een rijschool, of bij de politie." Dat hebben wij dan maar gedaan. „Er zijn drie mogelijkheden," vertelt W. Slabbe- koorn van de politie in Terneuzen. „Ie mand van binnen de Europese Unie komt hier wonen. Hij laat zijn rijbewijs niet re gistreren. Dan is het nog 1 jaar geldig. Hij kan het ook omruilen. Dan krijgt hij een Nederlands rijbewijs. Dat is geldig voor de duur die erop aangegeven staat. Alleen moet er om de tien jaar een andere foto op. Tenslotte kan hij het wél laten registreren, dan behoudt het zijn geldigheid, tot een bepaald maximum. Dat is per land ver schillend. Waarvan akte. Van onze verslaggever Middelburg - Zeeuwse huis houdens, die alleen maar een radio bezitten, hoeven geen extra-heffing op de omroep bijdrage te betalen wegens de komst van een regionale Zeeuwse televisiezender. Dit leerde het provinciebestuur na bij de Dienst Omroepbijdra gen informatie te hebben inge wonnen. Tijdens de laatste commissiever gadering over de financiering van de regionale televisie ging men ervan uit dat huishoudens, die al leen maar een radio bezitten, toch een extra-heffing voor de tv van drie gulden tegemoet konden zien. Daarbij baseerden GS zich na wat nu verkeerde voorlichting blijkt te zijn van de Dienst Om roepbijdragen. De extra-heffing bedraagt voor 1997 overigens 7,50. Dit omdat pas per 1 april met invordering begonnen kan worden. Deze late heffing zorgt voor een gat van 700.000 gulden (350.000 gulden uit heffingen en 350.000 gulden die staatssecretaris Nuis daarbij legt). Provinciale Staten weiger den echter 350.000 uit de algeme ne middelen beschikbaar te stel len. Dit bedrag wordt, als Provin ciale Staten ermee instemmen, nu voorgeschoten door Delta Nuts bedrijven, 'moeder' van kabel maatschappij Zekatel. Die hecht aan de komst van regionale pu blieke televisie omdat die een be langrijke stimulans kan geven aan het verhogen van het kabel abonnementenbestand. Nog. steeds blijven 28.000 van de 160.000 aansluitingen die in Zee land bestaan, onbenut. Bij Delta speelt ook een rol dat een publie ke omroep in tegenstelling tot commerciële regionale omroep een grotere provinciegebonden werkgelegenheid en economische activiteit genereert. Als Nuis het Delta-geld als provinciale inzet beschouwd, worden van hem de 350.000 gulden medefinanciering verwacht. Staten Op 14 maart gaan Provinciale Staten praten over het inzetten van Delta-geld. Tevens komen dan vragen van GroenLinks (F. van Kollum) aan de orde. Die wil weten of GS bereid zijn inspan ningen te leveren opdat Omroep Zeeland alsnog met diverse part ners in Zeeland tot samenwer king wil komen. In een toelich ting wijst Van Kollum op be staande expertise in de provincie en op het feit dat tot nu toe bij voorbeeld samenwerking met ZVT (Zeeuws-Vlaamse Televisie) is vermeden. Hij hekelt wat hij noemt de arrogante wijze waarop bestuur en directie van Omroep Zeeland alle toenadering hebben afgewezen. Onterecht vindt hij. „Er mag niet vergeten worden dat bij Omroep Zeeland geen en kele kennis omtrent het maken van televisie aanwezig is." Volgens Van Kollum wordt in de vijver van goede arbeidskrachten vanuit heel Nederland gevist. „En alleen met goedwillendheid, want wie wil er nu geen televisie maken, kom je er niet," stelt GroenLinks. Bij de vragen van GroenLinks zit een brief van drie televisiemakers in Zeeland, 'bezorgde vakmen sen', zoals zij zichzelf noemen, die graag een dialoog willen aan gaan. „Het regionale venster van SBS6 dat er binnen zeer korte tijd zal komen, hoeft geen nega tieve invloed te hebben op de po sitie en programmering van Om roep Zeeland. Wel is het zo dat er waarschijnlijk een grote zuig kracht zal ontstaan op het perso nele vlak. Als er in de opstelling van Omroep Zeeland niets veran derd zal de kennis en ervaring noodgedwongen kiezen voor commerciële televisie en is het maar zeer de vraag of er dan nog voldoende kwaliteit over blijft om een goed publiek product, dat zich met de commercie kan me ten, te maken," zo staat te lezen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 17