4Stork pleegt obstructie bij doorstart' I deStem Chip-kaart Edah, C&A, Esso en Hema krijgt geen betaalfunctie oshowü! Groeiende onrust in bouw over lang uitblijven van CAO Britse overname drukt winst van Ballast Nedam Vernieuwde mededingingswet moet concurrentie verbeteren Bak en Braad inzet van kort geding Frans Renault-personeel solidair met Belgen KLM wil garanties voor samenwerking Massaal protest in Brussel Vlusterd Auto- radi ate uren GEZOCHT Autobedrijf Musterd b.v. nieuws KORT ECONOMIE A7 Personeel Fokker hekelt Hovers ffuggensteuntje v°or Duisenberg schade auto s vanaf 125,- Fusieplannen stroomsector stap dichterbij Onderhandelingen met NorthWest RT 1997 I I I DINSDAG 4 MAART 1997 72 72% 72 71 52s/, 53% 39 36 84/» 83% 31'/. 30 13% 13% 66/» 66% 44% 44% 8% 8% 101% 102% 83% 83 24% 24% 64% 65% 13/» 13% 33 33% 116% 117% 30 31 32% 32% |UfS 107% 111% 81 81 ak 89% 89% 99 99% 32 33% 102 103% 57 59% 52% 53 k 56 56 h. 143% 145% 26 25% 30% 31% 36% 35% 63/» 63% 92 94 122% 125% en 126 124% nc. 40/» 41 45 45% 173 170% jck 54% 54% 101% 100% 53% 54% 190% 185% n. 75% 74% use 17% 17 orp 23% 23% 20 21% ppeltermijnmarkt n - In Bintje 50mm levering april '97 contracten verhandeld tegen Jo, voor levering mei '97 werden 37 In verhandeld tegen 112,10-12,00 levering juni '97 werden 47 contrac- fndeld tegen f 13,10-12,90. De stem- Is prijshoudend. Voor de levering T/erden 14 contracten verhandeld te- fc-23,40. De stemming was prijshou- Bvieskoers prige koers Jatkoers gisteren ■ten feden x claim lx dividend ledaan/bieden ledaan/laten feten en ledaan 4,70 3,80 2,40 2,00 6,50 a 6,00 b 4,40 a 4,00 7,30 7,20 51,50 51,20 43,00 42,00 21,30 a 20,70 b 7,70 8,10 17,00 17,30 30,80 30,80 14,00 11,50 b 9,50 a 7,60 4,00 a 2,70 21,00 20,00 b 0,50 0,90 1,40 1,30 4,20 3,90 5,50 b 5,40 8,50 7,40 10,50 9,50 27,30 b 28,70 18,00 19,00 7,80 a 7,80 1,00 0,90 1,10 1,00 5,30 5,30 8,00 b 10,00 5,40 7,10 3,80 5,90 3,20 4,60 9,40 12,00 4,70 7,00 3,40 3,00 2,40 2,00 1,60 1,20 28,40 28,00 22,30 21,80 15,70 15,20 a 1,70 2,10 b 5,70 6,00 12,80 13,00 5,00 5,70 b 19,20 20,00 9,00 9,70 6,00 a 4,80 a 6,50 6,00 2,10 2,00 2,00 2,00 6,40 a 6,75 sions Zwolle (anp) - Het succes van de elektronische portemonnee zal nog enige tijd op zich laten wachten. In het jaar 2004 zullen consumenten hooguit vijf tot tien procent van alle betalin gen met de chipknip van de banken of de chip per v an Postbank en PTT Telecom verrichten. Dit zou blijken uit onderzoek namens Edah, C&A, Esso en Hema, die om deze reden voor hun klanten- haart afzien van chipper-technologie. Edah-directeur W. Brugman stelde dat gisteren in Zwolle bij de introductie van de Prima-card, een gezamenlijke chipkaart waarmee klanten kunnen auto's op voorraad. 100% Garantie, gatis uitleenauto. an geld v.a. 100,- p.m. lering geen probleem, te koop gevraagd. e. Tel. 0162-683380. tegen scherpe prijzen W.M.v.d. Hoofd Leemstr.11, Roosendaal. Tel. 0165-552262. sparen voor kortingen bij de vier bedrijven. De deelnemers gaan ervan uit dat de consument, als hij chipt, vooral gebruikmaakt van de betaalkaar ten van de banken zelf. „Dat maakt het voor ons overbodig ook nog eens een betaalfunctie aan onze klantenkaart toe te voegen," aldus Brugman. Aanvankelijk zou de Prima-card worden uitgerust met de chipper, de elektronische portemonnee van Postbank en PTT Telecom. Klanten zouden op deze wijze met de kaart zowel kunnen betalen als sparen voor kortingèn en speciale aanbiedingen. Dat de deelnemers in Prima-card in juni nog aankondig den met de chipper in zee te gaan, komt volgens Brugman omdat zij toen nog hoge verwachtingen koesterden over de multifunctionaliteit van chip- cards. „Maar alleen al de veiligheidseisen van De Nederlandse Bank leggen een dusdanige claim op de capaciteit van de chip, dat er vooralsnog weinig ruimte overblijft voor andere toepassingen." De proef met Prima-card loopt tot eind oktober uit sluitend in Zwolle. Bezitters van de plastic kaart krijgen bij de deelnemende bedrijven één punt bij iedere tien gulden die zij besteden. Datzelfde ge beurt bij de aanschaf van vijf liter brandstof. Wie tweehonderd Prima-punten heeft vergaard, krijgt vier waardebonnen van elk tien gulden, van elke deelnemer één. Klanten kunnen de waardebon nen gebruiken voor aankopen bij de vestigingen van de vier partners. De deelnemers willen via het nieuwe loyaliteitspro gramma hogere omzetten behalen, onder meer via een te verwachten toestroom van nieuwe klanten. Ook verschaft de kaart de bedrijven beter inzicht in het koopgedrag. Edah, C&A, Esso en Hema, bedrij ven waarvan de klantenprofielen volgens Brugman sterk op elkaar lijken, willen in Zwolle de komende maanden twintigduizend kaarten uitzetten. Slaagt de proef, dan volgt begin volgend jaar de landelijke introductie. Van onze verslaggever Amsterdam - Het personeel van Fokker eist dat Stork een ui terste inspanning pleegt om de doorstart van de vliegtuigbouw mogelijk te maken, nu de curatoren zeggen te vrezen voor een totale impasse in de onderhandelingen. Stork speelt als eigenaar van Fokker Aviation een cruciale rol in de doorstart. De werknemers- raad van Fokker stelt in een open brief aan de raad van bestuur van Stork dat zij weinig begrip heeft voor de 'stroeve en weinig wel willende' houding van het con cern. Stork ontkent dat het ob structie pleegt, maar wil niet in gaan op de onderhandelingen. De Maleisische overheid wil graag met Fokker doorgaan, maar zegt zich pas te willen bin den als de Nederlandse partijen op één lijn komen, blijkt uit een mededeling van de curatoren van Fokker. Volgens ingewijden was tot drie keer toe een akkoord over de doorstart op een oor na gevild, maar bleek steeds weer dat Stork nieuwe eisen op tafel legde. Stork-topman J. Hovers zou geen doorstart meer willen, maar zich helemaal op een rol als toeleve rancier voor Airbus willen rich ten. Stppk zou de condities waar op dochter Fokker Aviation moet toeleveren aan Fokker Aircraft niet interessant genoeg vinden. Zo zouden de extra aanloopkos ten om de toelevering weer op gang te brengen niet worden ver goed en zouden de prijzen te laag zijn. Verder vindt Stork dat de tijds horizon van drie tot vijf jaar in de doorstartplannen te dichtbij ligt om een hele organisatie overhoop te halen. Ingewijden zetten vraagtekens bij de rol van Hovers. Hij was als lid van de raad van commissaris sen van Fokker medeverantwoor delijk voor het failliet van de vliegtuigbouwer. Vervolgens heeft zijn concern de gezonde on derdelen van Fokker mogen op kopen, zoals Fokker Elmo en Ser vices in Woensdrecht en Ae- rostructures in Papendreeht. Het bedrijf verplichtte zich daarbij om zich constructief op te stellen bij een mogelijke doorstart. En terwijl de grootste drempel voor de doorstart eerst in Ierland bij vliegtuigbouwer Shorts leek te liggen, is het juist Hovers die nu dwarsligt, verluidt het in kringen rond de curatoren. „De frustratie bij ons hierover is groot," zegt een werknemer. Stork komt wel praten omdat het moet, maar als een akkoord nabij is, voeren ze steeds nieuwe punten op. Stork traineert tot een herstart niet meer mogelijk is." De curatoren blijven alles in het werk stellen om de onderhande lingen vlot te trekken, schrijven zij aan het personeel van Fokker. Het plan zou volgens voorzichti ge schattingen werk opleveren voor achthonderd mensen bij Fokker en voor elfhonderd men sen bij de toeleveranciers. auto's. Guldenweg 14 Etten-Leur 076-5036270^ Woerden (anp) - De onrust in de bouw neemt toe nu er na zeven onderhandelingsronden nog geen nieuwe CAO ligt. De Bouw en Houtbond FNV is gisteren met acties gestart om het overleg j van volgende week onder druk te zetten. Te bond noemt het overleg tot nu toe 'vruchteloos' en wil dat er I volgende week zicht komt op een principe-akkoord. „Onze leden beginnen hun geduld langzaam te verliezen. Werknemers in de bouw staan erom bekend niet met rich te laten sollen," stelt onder handelaar B. Visser met een ver wijzing naar de stakingen van I twee jaar terug. I he acties hebben nog een ludiek I karakter. De bond deelt deze I week vijftigduizend pamfletten I vit, houdt 'keet-discussies', luidt I hier en daar 'de noodklok' en I z°rgt dat de schaft door de infor- I matie-bijeenkomsten zal uitlo- I Pen. „Dat zorgt voor aardig wat I onrust op bouwplaatsen. Daar- i ®ee 6even we een signaal af," I otelt een woordvoerder van de I bond, 15®belBngrijk knelpunt in de I "U is het opheffen van het uit- Door Wilko Voordouw Parijs/Flins - Als de ochtend ploeg maandag de Renaultfa briek in het Normandische Flins verlaat, is er geen perso neelslid, dat het niet heeft over de demonstratie van hun collega's in Brussel. „Natuurlijk zijn we solidair. Je staat niet alleen schouder aan schouder met je collega's in Frankrijk, maar ook met die in België en Spanje. Renault is nou eenmaal Renault", aldus de zes tigjarige Abelhamid, voordat hij in zijn wrakke Renault 20 duikt en wegrijdt onder het flinterdun ne motregentje, dat Over het grij ze Normandische land neerdaalt. Komende vrijdag leggen volgens de vakbonden alle Renault-werk nemers in Spanje en Frankrijk uit solidariteit met hun Belgische collega's het werk een uur neer. Een demonstratie in de Parijse voorstad Boulogne-Billancourt, waar het hoofdkantoor staat, wordt voorbereid. De tijd van het legendarische slechte humeur van het Renault-personeel is over. Renault nam altijd het voortouw bij stakingen in Frank rijk. De autoconstructeur in Bou logne was het decor van jarenlan ge sociale agitatie. Zelfs de pas overleden Deng Xiaoping werkte er een tijdje. Sinds enkele jaren is ook het marktdenken meester bij het automerk, de vakbonden heb ben het minder voor het zeggen. Toch is er nog altijd bereidheid om in actie te komen, wanneer de belangen van de werknemers ver dedigd moeten worden. De klap van de sluiting in de fa briek in Vilvoorde is ook in Flins hard aangekomen. Meer dan drieduizend man ineens op straat, dat is al jaren lang niet meer voorgekomen. Op de werk vloer waren ze bij de voormalige staats-autofabriek, die vorig jaar voor het grootste deel is gepriva tiseerd, optimistisch. De verkoop van de Mégane Scenic, vorig jaar gekozen tot Europese auto van het jaar, liep zo goed dat er werd onderhandeld over arbeidstijd verlenging voor de Noord-Franse fabriek in Douai. Ook de andere Jd^ine modellen lopen goed. En dus hoopte men het spectrum van de chomage technique (verplichte arbeidstijdverkorting bij gebrek aan werk) langzaam te verlaten, ondanks het inmiddels afgewe zen verzoek van de bazen van Re nault en Peugeot om 40.000 oude re werknemers met vervroegd pensioen te sturen, en die plaat sen deels in te laten nemen door jonger personeel. Men hoopte verder dat het aangekondigde, maar nog niet bevestigde verlies over 1996 van 700 miljoen gulden eenmalig zou zijn. Toen kwam de klap van Vilvoor de. De Renault-medewerkers vinden het een schande, dat een van de best renderende fabrieken zendverbod. De werkgevers wil len de uitzendkrachten volgens de goedkopere uitzend-CAO be talen. De bonden eisen dat het tijdelijk personeel volgens de bouw-CAO betaald wordt. Ook is er nog geen overeenstem ming over de kostenverdeling van het omzetten van de VUT-rege- ling in een systeem van vervroegd pensioen. De bonden willen een loonsverhoging die driekwart procent boven de vergoeding voor gestegen prijzen ligt. De werkgevers hebben nog geen con creet loonbod gedaan. Amstelveen (anp) - De overname van de Britse utiliteitsbouwer Wiltshier heeft Bal last Nedam nog weinig plezier bezorgd. Re organisaties en integratie met de eigen Brit se dochter hebben Wiltshier vorig jaar rode cijfers bezorgd. Ballast Nedam als geheel zag zijn winst vorig jaar licht dalen van 92,1 miljoen gulden tot 91,5 mil joen gulden, ondanks een aanzienlijke toename van de omzet. Het bouw- en baggerconcern noemt de lange vorst vorig jaar als belangrijkste oorzaak voor het matige resultaat. In de tweede helft van vorig jaar waren de resultaten duidelijk beter dan in het eerste half jaar. Voor dit jaar verwacht Bal last een winstgroei van zeker 5 procent. De omzet zal dit jaar ongeveer op hetzelfde ni veau blijven. Vorig jaar steeg de omzet van het concern met circa 400 miljoen gulden dankzij de overname van Wiltshier. Daarnaast zorgde auto nome groei voor een stijging van de omzet van 3 miljard tot 3,8 miljard gulden. Het rendement op eigen vermogen kwam nog al tijd uit op 17,9 procent. De orderportefeuille groeide vorig jaar van 2,7 miljard tot 3,6 miljard gulden, al ging die grotere toestroom aan op drachten voorbij aan de divisie Europese Bouw. Voorraad 400 autp.sp ANWB-gekeurd N.A.r. Ook huurkoop, |spsin9;j(, inruil, financiering. Garam Tel. 0162-683380^ Onderdelen Radiateur stuk? TEUNIS bellen! Tel: 0113-216261__ Frankfurt (anp) - De president L" Nederlandsche Bank, |l 'r Ouisenberg, heeft gisteren I,, rapkfurt nog eens een extra I \<m f 'n de gekregen om in te kunnen aantreden als Ie- ,e President van de Europese Sloopauto's IMatterman Auto's Loop- sloop en tevens onderdeleni t.k. 0165-537878 of 54212U llw uuitse collega Hans Ivor, noemde hem de meest ■voor de Kcv. ™.^e kandidaat |cer ECB, zei hij tijdens een |[W, ome waarbij de Nederlan- lldp ,e °£ee voor 'Europees ban- Tietm311 kreeS uitgereikt. eTer gaf daarmee eens te irran a£wiizende reactie op de nse pogingen om uiteindelijk detvpnsn?an als eerste man bij L °P het kussen te krijgen. Den Haag (anp) - Minister Wijers van Economische Za ken probeert deze week op nieuw een impuls te geven aan de concurrentie door het be drijfsleven. Er komt een ver bod op kartels en prijsafspra ken tussen ondernemingen worden verboden. Een nieuwe toezichthoudende instantie moet bewaken of iedereen zich aan de nieuwe spelregels houdt. Dat is de kern van de aanscher ping van de Wet Economische Mededinging. Vanaf morgen buigt de Tweede Kamer zich daarover. De voorstellen hebben de afgelopen maanden vooral in de wereld van de detailhandel tot grote opwinding geleid. Kaalslag onder zelfstandige detaillisten ten gunste van de grote concerns zou het gevolg zijn. De Consu mentenbond verwacht van de nieuwe wet profijt voor de consu ment. De Nederlandse wetgeving ging bij het tegengaan van kartels tot nu toe altijd uit van het mis- bruiksysteem. Pas als een econo mische machtspositie aantoon baar tot misbruik leidde, kon worden opgetreden. Aansluitend op de regels van de Europese Unie gaat de wet nu over op een verbodssysteem. Het verbod op horizontale prijs- fafspraken heeft de detailhandel, vooral de levensmiddelenwin kels, in de gordijnen gejaagd. De winkels van Albert Heijn mogen volgens de nieuwe wet wel een gezamenlijk prijsbeleid voeren, omdat het filialen zijn van één enkele onderneming. Sparwin- kels of supermarkten van C1000 mogen dat echter niet, omdat het daar gaat om zelfstandige bedrij ven, ook al voeren ze een gemeen schappelijk logo en verwant as sortiment. De discussie heeft zich de afgelo pen tijd dan ook vooral toege spitst op de vraag of deze zoge naamde franchise-bedrijven niet benadeeld zouden worden. Ver kopen met verlies is eveneens een punt dat tot grote opwinding heeft geleid. Volgens het Centraal Bureau Le vensmiddelenhandel moet daar tegen een dam worden opgewor pen, omdat anders de kleine win kelier door de grote ondernemin- mgen kapot wordt geconcur reerd. De Consumentenbond vindt de angst op dit laatste punt nogal overdreven. De wet verbiedt het verkopen met verlies met als doel een concurrent uit de markt te drukken. Bovendien, vindt de bond, acties in de trant van 'drie halen, twee betalen' moeten ook in de toe- Wijers. komst mogelijk blijven. De nieu we toezichthoudende instantie moet er voortaan op gaan letten of iedereen zich aan de regels houdt en ingrijpen als dat niet het geval is. Minister Wijers had deze instelling aanvankelijk ge dacht als onderdeel van zijn de partement. Daar maakt het bedrijfsleven echter bezwaar tegen. De vrees bestaat dat interventies van de toezichthouder beïnvloed worden vanuit het departement. Politieke wensen zouden de pure economi sche beoordeling kunnen over heersen. Mede onder aandrang van de Tweede Kamer heeft Wijers in middels toegezegd de Dienst voor de Mededinging binnen drie tot vijf jaar om te vormen tot een zelfstandig bestuursorgaan, in status vergelijkbaar met De Ne derlandsche Bank en de Algeme ne Rekenkamer. Rotterdam (anp) - Unilever eist dat margarinefabriek Brin- kers uit Zeewolde zijn gloednieuwe product Bak en Braad uit de handel neemt. De multinational vindt dat het spul en de plastic fles waar het in zit een exacte kopie is van vloei baar Croma van Unilever-dochter Van den Bergh. Unilever heeft een kort geding aangespannen tegen de Ko ninklijke margarinefabriek Brinkers. In de gisteren door Brinkers ontvangen dagvaar ding eist Unilever onmiddellij ke stopzetting van de productie en het in de handel brengen van Bak en Braad. „Wij willen niet dat er een product in de handel komt dat zo veel lijkt op ons succesvolle product Cro ma," aldus een woordvoerder van Unilever. Unilever is ook producent van vloeibare Becel en Blue Band. Het nieuwe braadproduct van Brinkers is sinds vorige week maandag op de markt. Com mercieel directeur Kamp kan geen enkele overeenkomst met Croma ontdekken. „Ons pro duct zit in een donker okergele fles met rode dop. Onze fles is veel ronder dan de langwerpi ge, rechthoekige fles van Cro ma." Brinkers is dan ook niet van plan aan de eis tegemoet te komen. Het kort geding dient volgende week vrijdag voor de president van de rechtbank in Den Haag. Duizenden medewerkers van de Belgische Renaultfabriek gingen gisteren de straat op in Brussel uit protest tegen de voorgenomen sluiting van de fabriek. foto reuter van het bedrijf wordt gesloten. „Ze zeiden dat er in Vilvoorde prima werd gewerkt", aldus me nige werknemer in Flins. „We zijn nu doodsbang dat er ook in Frankrijk een sociaal plan wordt voorbereid. Er zijn geruchten over het afvloeien van 3000 men sen in Frankrijk", aldus een van de leden van de ochtendploeg in Flins." Die lezing wordt in Parijs beves tigd door Louis Viannet van de communistische vakbond CGT. „Dit is een slecht voorteken. Het is duidelijk dat Renault niet lan ger een voorbeeld wil zijn van een sociaal bedrijf, maar men heeft gekozen voor de beurs, voor het rendement. Er zijn inderdaad plannen om in Frankrijk 3000 banen te schrappen. Het perso neel gaat samen een antwoord geven, tegen het Europa van de sociale afbraak, maar voor het Europa van de werknemers die solidair zijn." Rijswijk (anp) - De directie van de Utrechts/Amsterdamse stroomproducent UNA schaart zich toch achter de fusieplannen in de stroomsector. Eerder was de UNA tegen. Daarmee is een be langrijke stap gezet in de vor ming van een Grootschalig Pro- duktie Bedrijf (GPB). Dat ont staat uit de fusie van EPZ, EPON, EZH, UNA en SEP. UNA-directeur P. Koppen de Ne ve stelt dat het nieuwe bedrijf 'voor de aspecten van de markt een faire kans krijgt. Ik heb er nu vertrouwen in'. Timmer ereburger van Eindhoven Eindhoven - Voormalig Philips-president Jan Timmer is sinds gisteren ereburger van Eindhoven. Burgemeester Welschen reik te hem de onderscheiding uit. Oud-Philips-presidenten Frits Phi lips, Henk van Riemsdijk en Wisse Dekker waren daarbij aanwe zig. Grote afwezige was Cor Boonstra, de huidige president van het Eindhovense elektronicaconcern. Boonstra is op dit moment in Japan. Sinds de opvolging lijkt Boonstra bezig het beleid van Timmer af te breken. Maar zowel Boonstra als Timmer ontkent een vete. De afwezigheid van zijn opvolger deerde Timmer dan ook niet. „Een topmanager heeft een zeer volle agenda. Als hij hier wel was geweest, had ik dat plichtsverzuim gevonden," aldus Timmer. Handel met buitenland blijft groeien Voorburg - De uitvoer van goederen blijft stijgen. In de eerste elf maanden van 1996 werd voor 306 miljard gulden aan het buiten land verkocht, zes procent meer dan in de vergelijkbare periode in 1995. De invoer steeg in dezelfde periode minder snel, met vier procent tot 273 miljard gulden. Het handelsoverschot liep daardoor in eerste elf maanden van vorig jaar op tot 33 miljard, zes miljard meer dan in dezelfde periode van 1995. Winst van Geveke fors gestegen Amsterdam - De nettowinst van Geveke (technische handelson derneming) is vorig jaar met achttien procent omhoog gegaan, van 19,7 miljoen naar 23,2 miljoen gulden. Het bedrijf rekent, mede gezien de omvang van de orderportefeuille eind vorig jaar, voor het lopende jaar op een verdere groei van het resultaat. Forse winstgroei van LCI Den Bosch - De nettowinst van LCI Computer Group is vorig jaar gestegen van 3,2 miljoen naar 5,3 miljoen gulden, of per aandeel van 38 naar 56 cent. LCI verwacht dat de groei van de winst per aandeel zich zal voortzetten. De omzet ging vorig jaar met 27 procent omhoog, van 165,8 mil-' joen naar 210,7 miljoen gulden. Op eigen kracht vergrootte het bedrijf de omzet met vijftien procent. LCI expandeerde in het verslagjaar naar Oostenrijk, Frankrijk, Duitsland en de VS. FNV opent klachtenlijn deeltijdwerk Amsterdam - De vakcentrale FNV gaat de moeilijkheden in kaart brengen die werknemers die korter willen werken, ondervinden. Op 2 april stelt de FNV een telefoonnummer open waarop werk nemers hun negatieve of positieve ervaringen met hun wens om korter te werken kunnen melden. De vakbeweging probeert al jaren meer rechten voor deeltijdwer kers af te dwingen in de CAO's. In een aantal bedrijven is het nog steeds niet mogelijk om korter te werken in ruil voor een nave nant lager salaris. 1996 goed jaar voor transportsector Amsterdam - De transportsector heeft een goed jaar achter de rug. Nederlandse bedrijven hebben vorig jaar voor ongeveer 18,4 miljard gulden besteed aan het transporteren van hun goederen. Dat is een stijging van vijf procent ten opzichte van 1995. Bijna veertig procent van de verladers heeft het transport van goederen geheel of gedeeltelijk uitbesteed. De onderzoekers ver wachten dat dit dit jaar zal toenemen tot 44 procent. Van onze verslaggever Amsterdam - KLM en NorthWest Airlines (NWA) zijn weer in onderhandeling, maar het aanbod van KLM om af te zien van een grotere zeggenschap in NorthWest in ruil voor een samen werkingscontract voor lange termijn, heeft nog niet tot over eenstemming geleid. Dat bleek gisteren in de marge van de buitengewone aandeel houdersvergadering van KLM in Amsterdam. Die vergadering stemde zonder veel problemen in met het voorstel van de raad van bestuur om tegen betaling van een miljard gulden het belang van de staat terug te brengen van 37 naar 25 procent. Volgens topman P. Bouw is dat een belangrijke stap naar verdere privatering, omdat 'met name in Angelsaksische landen elk staat belang in een maatschapij met enig wantrouwen tegemoet wordt getreden'. „De KLM krijgt hier door niet altijd de waardering die het als onafhankelijk van de overheid opererende luchtvaart maatschappij verdient." KLM heeft NorthWest Airlines aangeboden om de strijd om de zeggenschap in de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij te sta ken als de Amerikanen contrac ten sluiten die de samenwerking voor vijf tot tien jaar veilig stel len. „In dat geval zijn wij bereid om onze aandelenpakketten als be legging te zién," zei financieel topman R. Abrahamsen na afloop van de aandeelhoudersvergade ring. Als NorthWest de samen werking voor langere termijn ga randeert, zal KLM op termijn haar belang in NorthWest willen verminderen. KLM heeft haar aandeel in het eigen vermogen van NWA steeds gezien als een garantie voor de succesvolle samenwerking op operationeel gebied. Die operatie vindt plaats op grond van con tracten met een opzegtermijn van één jaar. De KLM vindt dat te kort. De grootaandeelhouders van NorthWest vrezen dat een lange-termijncontract de waarde van hun aandelen vermindert, omdat andere geïnteresseerde luchtvaartmaatschappijen als potentiële kopers afvallen. Volgens Abrahamsen liepen de onderhandelingen al voordat de KLM in rechtszaken over de zeg genschap enige steun van de rechters kreeg. Op welke termijn de vrede tussen 'Amstelveen' en 'Minneapolis' kan worden gete kend/durfde de KLM-bestuurder niet te voorspellen. Of een ak koord haalbaar is evenmin, 'maar ik ben van nature een optimis tisch mens'.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7