4Stork pleegt
obstructie
bij doorstart'
I deStem
Chip-kaart Edah, C&A, Esso en Hema krijgt geen betaalfunctie
oshowü!
Groeiende onrust in
bouw over lang
uitblijven van CAO
Britse overname drukt
winst van Ballast Nedam
Vernieuwde mededingingswet
moet concurrentie verbeteren
Bak en Braad inzet
van kort geding
Frans Renault-personeel solidair met Belgen
KLM wil garanties
voor samenwerking
Massaal protest in Brussel
Vlusterd
Auto-
radi ate uren
GEZOCHT
Autobedrijf
Musterd b.v.
nieuws KORT
ECONOMIE
A7
Personeel Fokker hekelt Hovers
ffuggensteuntje
v°or Duisenberg
schade auto s
vanaf 125,-
Fusieplannen
stroomsector
stap dichterbij
Onderhandelingen met NorthWest
RT 1997
I I I
DINSDAG 4 MAART 1997
72
72%
72
71
52s/,
53%
39
36
84/»
83%
31'/.
30
13%
13%
66/»
66%
44%
44%
8%
8%
101%
102%
83%
83
24%
24%
64%
65%
13/»
13%
33
33%
116%
117%
30
31
32%
32%
|UfS
107%
111%
81
81
ak
89%
89%
99
99%
32
33%
102
103%
57
59%
52%
53
k
56
56
h.
143%
145%
26
25%
30%
31%
36%
35%
63/»
63%
92
94
122%
125%
en
126
124%
nc.
40/»
41
45
45%
173
170%
jck
54%
54%
101%
100%
53%
54%
190%
185%
n.
75%
74%
use
17%
17
orp
23%
23%
20
21%
ppeltermijnmarkt
n - In Bintje 50mm levering april '97
contracten verhandeld tegen
Jo, voor levering mei '97 werden 37
In verhandeld tegen 112,10-12,00
levering juni '97 werden 47 contrac-
fndeld tegen f 13,10-12,90. De stem-
Is prijshoudend. Voor de levering
T/erden 14 contracten verhandeld te-
fc-23,40. De stemming was prijshou-
Bvieskoers
prige koers
Jatkoers gisteren
■ten
feden
x claim
lx dividend
ledaan/bieden
ledaan/laten
feten en
ledaan
4,70
3,80
2,40
2,00
6,50 a
6,00 b
4,40 a
4,00
7,30
7,20
51,50
51,20
43,00
42,00
21,30 a
20,70 b
7,70
8,10
17,00
17,30
30,80
30,80
14,00
11,50 b
9,50 a
7,60
4,00 a
2,70
21,00
20,00 b
0,50
0,90
1,40
1,30
4,20
3,90
5,50 b
5,40
8,50
7,40
10,50
9,50
27,30 b
28,70
18,00
19,00
7,80 a
7,80
1,00
0,90
1,10
1,00
5,30
5,30
8,00 b
10,00
5,40
7,10
3,80
5,90
3,20
4,60
9,40
12,00
4,70
7,00
3,40
3,00
2,40
2,00
1,60
1,20
28,40
28,00
22,30
21,80
15,70
15,20 a
1,70
2,10 b
5,70
6,00
12,80
13,00
5,00
5,70 b
19,20
20,00
9,00
9,70
6,00 a
4,80 a
6,50
6,00
2,10
2,00
2,00
2,00
6,40 a
6,75
sions
Zwolle (anp) - Het succes van de elektronische
portemonnee zal nog enige tijd op zich laten
wachten. In het jaar 2004 zullen consumenten
hooguit vijf tot tien procent van alle betalin
gen met de chipknip van de banken of de chip
per v an Postbank en PTT Telecom verrichten.
Dit zou blijken uit onderzoek namens Edah, C&A,
Esso en Hema, die om deze reden voor hun klanten-
haart afzien van chipper-technologie.
Edah-directeur W. Brugman stelde dat gisteren in
Zwolle bij de introductie van de Prima-card, een
gezamenlijke chipkaart waarmee klanten kunnen
auto's op voorraad.
100% Garantie,
gatis uitleenauto.
an geld v.a. 100,- p.m.
lering geen probleem,
te koop gevraagd.
e. Tel. 0162-683380.
tegen scherpe prijzen
W.M.v.d. Hoofd
Leemstr.11, Roosendaal.
Tel. 0165-552262.
sparen voor kortingen bij de vier bedrijven.
De deelnemers gaan ervan uit dat de consument, als
hij chipt, vooral gebruikmaakt van de betaalkaar
ten van de banken zelf. „Dat maakt het voor ons
overbodig ook nog eens een betaalfunctie aan onze
klantenkaart toe te voegen," aldus Brugman.
Aanvankelijk zou de Prima-card worden uitgerust
met de chipper, de elektronische portemonnee van
Postbank en PTT Telecom. Klanten zouden op deze
wijze met de kaart zowel kunnen betalen als sparen
voor kortingèn en speciale aanbiedingen. Dat de
deelnemers in Prima-card in juni nog aankondig
den met de chipper in zee te gaan, komt volgens
Brugman omdat zij toen nog hoge verwachtingen
koesterden over de multifunctionaliteit van chip-
cards. „Maar alleen al de veiligheidseisen van De
Nederlandse Bank leggen een dusdanige claim op
de capaciteit van de chip, dat er vooralsnog weinig
ruimte overblijft voor andere toepassingen."
De proef met Prima-card loopt tot eind oktober uit
sluitend in Zwolle. Bezitters van de plastic kaart
krijgen bij de deelnemende bedrijven één punt bij
iedere tien gulden die zij besteden. Datzelfde ge
beurt bij de aanschaf van vijf liter brandstof.
Wie tweehonderd Prima-punten heeft vergaard,
krijgt vier waardebonnen van elk tien gulden, van
elke deelnemer één. Klanten kunnen de waardebon
nen gebruiken voor aankopen bij de vestigingen van
de vier partners.
De deelnemers willen via het nieuwe loyaliteitspro
gramma hogere omzetten behalen, onder meer via
een te verwachten toestroom van nieuwe klanten.
Ook verschaft de kaart de bedrijven beter inzicht in
het koopgedrag. Edah, C&A, Esso en Hema, bedrij
ven waarvan de klantenprofielen volgens Brugman
sterk op elkaar lijken, willen in Zwolle de komende
maanden twintigduizend kaarten uitzetten. Slaagt
de proef, dan volgt begin volgend jaar de landelijke
introductie.
Van onze verslaggever
Amsterdam - Het personeel van Fokker eist dat Stork een ui
terste inspanning pleegt om de doorstart van de vliegtuigbouw
mogelijk te maken, nu de curatoren zeggen te vrezen voor een
totale impasse in de onderhandelingen.
Stork speelt als eigenaar van
Fokker Aviation een cruciale rol
in de doorstart. De werknemers-
raad van Fokker stelt in een open
brief aan de raad van bestuur van
Stork dat zij weinig begrip heeft
voor de 'stroeve en weinig wel
willende' houding van het con
cern. Stork ontkent dat het ob
structie pleegt, maar wil niet in
gaan op de onderhandelingen.
De Maleisische overheid wil
graag met Fokker doorgaan,
maar zegt zich pas te willen bin
den als de Nederlandse partijen
op één lijn komen, blijkt uit een
mededeling van de curatoren van
Fokker. Volgens ingewijden was
tot drie keer toe een akkoord over
de doorstart op een oor na gevild,
maar bleek steeds weer dat Stork
nieuwe eisen op tafel legde.
Stork-topman J. Hovers zou geen
doorstart meer willen, maar zich
helemaal op een rol als toeleve
rancier voor Airbus willen rich
ten. Stppk zou de condities waar
op dochter Fokker Aviation moet
toeleveren aan Fokker Aircraft
niet interessant genoeg vinden.
Zo zouden de extra aanloopkos
ten om de toelevering weer op
gang te brengen niet worden ver
goed en zouden de prijzen te laag
zijn.
Verder vindt Stork dat de tijds
horizon van drie tot vijf jaar in de
doorstartplannen te dichtbij ligt
om een hele organisatie overhoop
te halen.
Ingewijden zetten vraagtekens
bij de rol van Hovers. Hij was als
lid van de raad van commissaris
sen van Fokker medeverantwoor
delijk voor het failliet van de
vliegtuigbouwer. Vervolgens
heeft zijn concern de gezonde on
derdelen van Fokker mogen op
kopen, zoals Fokker Elmo en Ser
vices in Woensdrecht en Ae-
rostructures in Papendreeht. Het
bedrijf verplichtte zich daarbij
om zich constructief op te stellen
bij een mogelijke doorstart.
En terwijl de grootste drempel
voor de doorstart eerst in Ierland
bij vliegtuigbouwer Shorts leek
te liggen, is het juist Hovers die
nu dwarsligt, verluidt het in
kringen rond de curatoren. „De
frustratie bij ons hierover is
groot," zegt een werknemer.
Stork komt wel praten omdat
het moet, maar als een akkoord
nabij is, voeren ze steeds nieuwe
punten op. Stork traineert tot een
herstart niet meer mogelijk is."
De curatoren blijven alles in het
werk stellen om de onderhande
lingen vlot te trekken, schrijven
zij aan het personeel van Fokker.
Het plan zou volgens voorzichti
ge schattingen werk opleveren
voor achthonderd mensen bij
Fokker en voor elfhonderd men
sen bij de toeleveranciers.
auto's. Guldenweg 14
Etten-Leur 076-5036270^
Woerden (anp) - De onrust in de bouw neemt toe nu er na zeven
onderhandelingsronden nog geen nieuwe CAO ligt. De Bouw
en Houtbond FNV is gisteren met acties gestart om het overleg
j van volgende week onder druk te zetten.
Te bond noemt het overleg tot nu
toe 'vruchteloos' en wil dat er
I volgende week zicht komt op een
principe-akkoord. „Onze leden
beginnen hun geduld langzaam te
verliezen. Werknemers in de
bouw staan erom bekend niet met
rich te laten sollen," stelt onder
handelaar B. Visser met een ver
wijzing naar de stakingen van
I twee jaar terug.
I he acties hebben nog een ludiek
I karakter. De bond deelt deze
I week vijftigduizend pamfletten
I vit, houdt 'keet-discussies', luidt
I hier en daar 'de noodklok' en
I z°rgt dat de schaft door de infor-
I matie-bijeenkomsten zal uitlo-
I Pen. „Dat zorgt voor aardig wat
I onrust op bouwplaatsen. Daar-
i ®ee 6even we een signaal af,"
I otelt een woordvoerder van de
I bond,
15®belBngrijk knelpunt in de
I "U is het opheffen van het uit-
Door Wilko Voordouw
Parijs/Flins - Als de ochtend
ploeg maandag de Renaultfa
briek in het Normandische
Flins verlaat, is er geen perso
neelslid, dat het niet heeft
over de demonstratie van hun
collega's in Brussel.
„Natuurlijk zijn we solidair. Je
staat niet alleen schouder aan
schouder met je collega's in
Frankrijk, maar ook met die in
België en Spanje. Renault is nou
eenmaal Renault", aldus de zes
tigjarige Abelhamid, voordat hij
in zijn wrakke Renault 20 duikt
en wegrijdt onder het flinterdun
ne motregentje, dat Over het grij
ze Normandische land neerdaalt.
Komende vrijdag leggen volgens
de vakbonden alle Renault-werk
nemers in Spanje en Frankrijk
uit solidariteit met hun Belgische
collega's het werk een uur neer.
Een demonstratie in de Parijse
voorstad Boulogne-Billancourt,
waar het hoofdkantoor staat,
wordt voorbereid. De tijd van het
legendarische slechte humeur
van het Renault-personeel is
over. Renault nam altijd het
voortouw bij stakingen in Frank
rijk. De autoconstructeur in Bou
logne was het decor van jarenlan
ge sociale agitatie. Zelfs de pas
overleden Deng Xiaoping werkte
er een tijdje. Sinds enkele jaren is
ook het marktdenken meester bij
het automerk, de vakbonden heb
ben het minder voor het zeggen.
Toch is er nog altijd bereidheid
om in actie te komen, wanneer de
belangen van de werknemers ver
dedigd moeten worden.
De klap van de sluiting in de fa
briek in Vilvoorde is ook in Flins
hard aangekomen. Meer dan
drieduizend man ineens op
straat, dat is al jaren lang niet
meer voorgekomen. Op de werk
vloer waren ze bij de voormalige
staats-autofabriek, die vorig jaar
voor het grootste deel is gepriva
tiseerd, optimistisch. De verkoop
van de Mégane Scenic, vorig jaar
gekozen tot Europese auto van
het jaar, liep zo goed dat er werd
onderhandeld over arbeidstijd
verlenging voor de Noord-Franse
fabriek in Douai. Ook de andere
Jd^ine modellen lopen goed. En
dus hoopte men het spectrum van
de chomage technique (verplichte
arbeidstijdverkorting bij gebrek
aan werk) langzaam te verlaten,
ondanks het inmiddels afgewe
zen verzoek van de bazen van Re
nault en Peugeot om 40.000 oude
re werknemers met vervroegd
pensioen te sturen, en die plaat
sen deels in te laten nemen door
jonger personeel. Men hoopte
verder dat het aangekondigde,
maar nog niet bevestigde verlies
over 1996 van 700 miljoen gulden
eenmalig zou zijn.
Toen kwam de klap van Vilvoor
de. De Renault-medewerkers
vinden het een schande, dat een
van de best renderende fabrieken
zendverbod. De werkgevers wil
len de uitzendkrachten volgens
de goedkopere uitzend-CAO be
talen. De bonden eisen dat het
tijdelijk personeel volgens de
bouw-CAO betaald wordt.
Ook is er nog geen overeenstem
ming over de kostenverdeling van
het omzetten van de VUT-rege-
ling in een systeem van vervroegd
pensioen. De bonden willen een
loonsverhoging die driekwart
procent boven de vergoeding
voor gestegen prijzen ligt. De
werkgevers hebben nog geen con
creet loonbod gedaan.
Amstelveen (anp) - De overname van de
Britse utiliteitsbouwer Wiltshier heeft Bal
last Nedam nog weinig plezier bezorgd. Re
organisaties en integratie met de eigen Brit
se dochter hebben Wiltshier vorig jaar rode
cijfers bezorgd.
Ballast Nedam als geheel zag zijn winst vorig jaar
licht dalen van 92,1 miljoen gulden tot 91,5 mil
joen gulden, ondanks een aanzienlijke toename
van de omzet.
Het bouw- en baggerconcern noemt de lange
vorst vorig jaar als belangrijkste oorzaak voor
het matige resultaat. In de tweede helft van vorig
jaar waren de resultaten duidelijk beter dan in
het eerste half jaar. Voor dit jaar verwacht Bal
last een winstgroei van zeker 5 procent.
De omzet zal dit jaar ongeveer op hetzelfde ni
veau blijven. Vorig jaar steeg de omzet van het
concern met circa 400 miljoen gulden dankzij de
overname van Wiltshier. Daarnaast zorgde auto
nome groei voor een stijging van de omzet van 3
miljard tot 3,8 miljard gulden.
Het rendement op eigen vermogen kwam nog al
tijd uit op 17,9 procent. De orderportefeuille
groeide vorig jaar van 2,7 miljard tot 3,6 miljard
gulden, al ging die grotere toestroom aan op
drachten voorbij aan de divisie Europese Bouw.
Voorraad 400 autp.sp
ANWB-gekeurd N.A.r.
Ook huurkoop, |spsin9;j(,
inruil, financiering. Garam
Tel. 0162-683380^
Onderdelen
Radiateur stuk?
TEUNIS bellen!
Tel: 0113-216261__
Frankfurt (anp) - De president
L" Nederlandsche Bank,
|l 'r Ouisenberg, heeft gisteren
I,, rapkfurt nog eens een extra
I \<m f 'n de gekregen om in
te kunnen aantreden als
Ie- ,e President van de Europese
Sloopauto's
IMatterman
Auto's
Loop- sloop en
tevens onderdeleni t.k.
0165-537878 of 54212U
llw uuitse collega Hans
Ivor, noemde hem de meest
■voor de Kcv. ™.^e kandidaat
|cer ECB, zei hij tijdens een
|[W, ome waarbij de Nederlan-
lldp ,e °£ee voor 'Europees ban-
Tietm311 kreeS uitgereikt.
eTer gaf daarmee eens te
irran a£wiizende reactie op de
nse pogingen om uiteindelijk
detvpnsn?an als eerste man bij
L °P het kussen te krijgen.
Den Haag (anp) - Minister
Wijers van Economische Za
ken probeert deze week op
nieuw een impuls te geven aan
de concurrentie door het be
drijfsleven. Er komt een ver
bod op kartels en prijsafspra
ken tussen ondernemingen
worden verboden. Een nieuwe
toezichthoudende instantie
moet bewaken of iedereen
zich aan de nieuwe spelregels
houdt.
Dat is de kern van de aanscher
ping van de Wet Economische
Mededinging. Vanaf morgen
buigt de Tweede Kamer zich
daarover. De voorstellen hebben
de afgelopen maanden vooral in
de wereld van de detailhandel tot
grote opwinding geleid. Kaalslag
onder zelfstandige detaillisten
ten gunste van de grote concerns
zou het gevolg zijn. De Consu
mentenbond verwacht van de
nieuwe wet profijt voor de consu
ment.
De Nederlandse wetgeving ging
bij het tegengaan van kartels tot
nu toe altijd uit van het mis-
bruiksysteem. Pas als een econo
mische machtspositie aantoon
baar tot misbruik leidde, kon
worden opgetreden. Aansluitend
op de regels van de Europese
Unie gaat de wet nu over op een
verbodssysteem.
Het verbod op horizontale prijs-
fafspraken heeft de detailhandel,
vooral de levensmiddelenwin
kels, in de gordijnen gejaagd. De
winkels van Albert Heijn mogen
volgens de nieuwe wet wel een
gezamenlijk prijsbeleid voeren,
omdat het filialen zijn van één
enkele onderneming. Sparwin-
kels of supermarkten van C1000
mogen dat echter niet, omdat het
daar gaat om zelfstandige bedrij
ven, ook al voeren ze een gemeen
schappelijk logo en verwant as
sortiment.
De discussie heeft zich de afgelo
pen tijd dan ook vooral toege
spitst op de vraag of deze zoge
naamde franchise-bedrijven niet
benadeeld zouden worden. Ver
kopen met verlies is eveneens een
punt dat tot grote opwinding
heeft geleid.
Volgens het Centraal Bureau Le
vensmiddelenhandel moet daar
tegen een dam worden opgewor
pen, omdat anders de kleine win
kelier door de grote ondernemin-
mgen kapot wordt geconcur
reerd.
De Consumentenbond vindt de
angst op dit laatste punt nogal
overdreven. De wet verbiedt het
verkopen met verlies met als doel
een concurrent uit de markt te
drukken.
Bovendien, vindt de bond, acties
in de trant van 'drie halen, twee
betalen' moeten ook in de toe-
Wijers.
komst mogelijk blijven. De nieu
we toezichthoudende instantie
moet er voortaan op gaan letten
of iedereen zich aan de regels
houdt en ingrijpen als dat niet
het geval is. Minister Wijers had
deze instelling aanvankelijk ge
dacht als onderdeel van zijn de
partement.
Daar maakt het bedrijfsleven
echter bezwaar tegen. De vrees
bestaat dat interventies van de
toezichthouder beïnvloed worden
vanuit het departement. Politieke
wensen zouden de pure economi
sche beoordeling kunnen over
heersen.
Mede onder aandrang van de
Tweede Kamer heeft Wijers in
middels toegezegd de Dienst voor
de Mededinging binnen drie tot
vijf jaar om te vormen tot een
zelfstandig bestuursorgaan, in
status vergelijkbaar met De Ne
derlandsche Bank en de Algeme
ne Rekenkamer.
Rotterdam (anp) - Unilever eist dat margarinefabriek Brin-
kers uit Zeewolde zijn gloednieuwe product Bak en Braad
uit de handel neemt. De multinational vindt dat het spul en
de plastic fles waar het in zit een exacte kopie is van vloei
baar Croma van Unilever-dochter Van den Bergh.
Unilever heeft een kort geding
aangespannen tegen de Ko
ninklijke margarinefabriek
Brinkers. In de gisteren door
Brinkers ontvangen dagvaar
ding eist Unilever onmiddellij
ke stopzetting van de productie
en het in de handel brengen
van Bak en Braad. „Wij willen
niet dat er een product in de
handel komt dat zo veel lijkt op
ons succesvolle product Cro
ma," aldus een woordvoerder
van Unilever. Unilever is ook
producent van vloeibare Becel
en Blue Band.
Het nieuwe braadproduct van
Brinkers is sinds vorige week
maandag op de markt. Com
mercieel directeur Kamp kan
geen enkele overeenkomst met
Croma ontdekken. „Ons pro
duct zit in een donker okergele
fles met rode dop. Onze fles is
veel ronder dan de langwerpi
ge, rechthoekige fles van Cro
ma." Brinkers is dan ook niet
van plan aan de eis tegemoet te
komen.
Het kort geding dient volgende
week vrijdag voor de president
van de rechtbank in Den Haag.
Duizenden medewerkers van de Belgische Renaultfabriek gingen gisteren de straat op in Brussel uit protest tegen de voorgenomen
sluiting van de fabriek. foto reuter
van het bedrijf wordt gesloten.
„Ze zeiden dat er in Vilvoorde
prima werd gewerkt", aldus me
nige werknemer in Flins. „We
zijn nu doodsbang dat er ook in
Frankrijk een sociaal plan wordt
voorbereid. Er zijn geruchten
over het afvloeien van 3000 men
sen in Frankrijk", aldus een van
de leden van de ochtendploeg in
Flins."
Die lezing wordt in Parijs beves
tigd door Louis Viannet van de
communistische vakbond CGT.
„Dit is een slecht voorteken. Het
is duidelijk dat Renault niet lan
ger een voorbeeld wil zijn van een
sociaal bedrijf, maar men heeft
gekozen voor de beurs, voor het
rendement. Er zijn inderdaad
plannen om in Frankrijk 3000
banen te schrappen. Het perso
neel gaat samen een antwoord
geven, tegen het Europa van de
sociale afbraak, maar voor het
Europa van de werknemers die
solidair zijn."
Rijswijk (anp) - De directie van
de Utrechts/Amsterdamse
stroomproducent UNA schaart
zich toch achter de fusieplannen
in de stroomsector. Eerder was de
UNA tegen. Daarmee is een be
langrijke stap gezet in de vor
ming van een Grootschalig Pro-
duktie Bedrijf (GPB). Dat ont
staat uit de fusie van EPZ,
EPON, EZH, UNA en SEP.
UNA-directeur P. Koppen de Ne
ve stelt dat het nieuwe bedrijf
'voor de aspecten van de markt
een faire kans krijgt. Ik heb er nu
vertrouwen in'.
Timmer ereburger van Eindhoven
Eindhoven - Voormalig Philips-president Jan Timmer is sinds
gisteren ereburger van Eindhoven. Burgemeester Welschen reik
te hem de onderscheiding uit. Oud-Philips-presidenten Frits Phi
lips, Henk van Riemsdijk en Wisse Dekker waren daarbij aanwe
zig.
Grote afwezige was Cor Boonstra, de huidige president van het
Eindhovense elektronicaconcern. Boonstra is op dit moment in
Japan. Sinds de opvolging lijkt Boonstra bezig het beleid van
Timmer af te breken. Maar zowel Boonstra als Timmer ontkent
een vete. De afwezigheid van zijn opvolger deerde Timmer dan
ook niet. „Een topmanager heeft een zeer volle agenda. Als hij
hier wel was geweest, had ik dat plichtsverzuim gevonden," aldus
Timmer.
Handel met buitenland blijft groeien
Voorburg - De uitvoer van goederen blijft stijgen. In de eerste elf
maanden van 1996 werd voor 306 miljard gulden aan het buiten
land verkocht, zes procent meer dan in de vergelijkbare periode
in 1995.
De invoer steeg in dezelfde periode minder snel, met vier procent
tot 273 miljard gulden. Het handelsoverschot liep daardoor in
eerste elf maanden van vorig jaar op tot 33 miljard, zes miljard
meer dan in dezelfde periode van 1995.
Winst van Geveke fors gestegen
Amsterdam - De nettowinst van Geveke (technische handelson
derneming) is vorig jaar met achttien procent omhoog gegaan,
van 19,7 miljoen naar 23,2 miljoen gulden. Het bedrijf rekent,
mede gezien de omvang van de orderportefeuille eind vorig jaar,
voor het lopende jaar op een verdere groei van het resultaat.
Forse winstgroei van LCI
Den Bosch - De nettowinst van LCI Computer Group is vorig jaar
gestegen van 3,2 miljoen naar 5,3 miljoen gulden, of per aandeel
van 38 naar 56 cent. LCI verwacht dat de groei van de winst per
aandeel zich zal voortzetten.
De omzet ging vorig jaar met 27 procent omhoog, van 165,8 mil-'
joen naar 210,7 miljoen gulden. Op eigen kracht vergrootte het
bedrijf de omzet met vijftien procent.
LCI expandeerde in het verslagjaar naar Oostenrijk, Frankrijk,
Duitsland en de VS.
FNV opent klachtenlijn deeltijdwerk
Amsterdam - De vakcentrale FNV gaat de moeilijkheden in kaart
brengen die werknemers die korter willen werken, ondervinden.
Op 2 april stelt de FNV een telefoonnummer open waarop werk
nemers hun negatieve of positieve ervaringen met hun wens om
korter te werken kunnen melden.
De vakbeweging probeert al jaren meer rechten voor deeltijdwer
kers af te dwingen in de CAO's. In een aantal bedrijven is het nog
steeds niet mogelijk om korter te werken in ruil voor een nave
nant lager salaris.
1996 goed jaar voor transportsector
Amsterdam - De transportsector heeft een goed jaar achter de
rug. Nederlandse bedrijven hebben vorig jaar voor ongeveer 18,4
miljard gulden besteed aan het transporteren van hun goederen.
Dat is een stijging van vijf procent ten opzichte van 1995.
Bijna veertig procent van de verladers heeft het transport van
goederen geheel of gedeeltelijk uitbesteed. De onderzoekers ver
wachten dat dit dit jaar zal toenemen tot 44 procent.
Van onze verslaggever
Amsterdam - KLM en NorthWest Airlines (NWA) zijn weer in
onderhandeling, maar het aanbod van KLM om af te zien van
een grotere zeggenschap in NorthWest in ruil voor een samen
werkingscontract voor lange termijn, heeft nog niet tot over
eenstemming geleid.
Dat bleek gisteren in de marge
van de buitengewone aandeel
houdersvergadering van KLM in
Amsterdam. Die vergadering
stemde zonder veel problemen in
met het voorstel van de raad van
bestuur om tegen betaling van
een miljard gulden het belang
van de staat terug te brengen van
37 naar 25 procent.
Volgens topman P. Bouw is dat
een belangrijke stap naar verdere
privatering, omdat 'met name in
Angelsaksische landen elk staat
belang in een maatschapij met
enig wantrouwen tegemoet wordt
getreden'. „De KLM krijgt hier
door niet altijd de waardering die
het als onafhankelijk van de
overheid opererende luchtvaart
maatschappij verdient."
KLM heeft NorthWest Airlines
aangeboden om de strijd om de
zeggenschap in de Amerikaanse
luchtvaartmaatschappij te sta
ken als de Amerikanen contrac
ten sluiten die de samenwerking
voor vijf tot tien jaar veilig stel
len.
„In dat geval zijn wij bereid om
onze aandelenpakketten als be
legging te zién," zei financieel
topman R. Abrahamsen na afloop
van de aandeelhoudersvergade
ring. Als NorthWest de samen
werking voor langere termijn ga
randeert, zal KLM op termijn
haar belang in NorthWest willen
verminderen.
KLM heeft haar aandeel in het
eigen vermogen van NWA steeds
gezien als een garantie voor de
succesvolle samenwerking op
operationeel gebied. Die operatie
vindt plaats op grond van con
tracten met een opzegtermijn van
één jaar. De KLM vindt dat te
kort. De grootaandeelhouders
van NorthWest vrezen dat een
lange-termijncontract de waarde
van hun aandelen vermindert,
omdat andere geïnteresseerde
luchtvaartmaatschappijen als
potentiële kopers afvallen.
Volgens Abrahamsen liepen de
onderhandelingen al voordat de
KLM in rechtszaken over de zeg
genschap enige steun van de
rechters kreeg. Op welke termijn
de vrede tussen 'Amstelveen' en
'Minneapolis' kan worden gete
kend/durfde de KLM-bestuurder
niet te voorspellen. Of een ak
koord haalbaar is evenmin, 'maar
ik ben van nature een optimis
tisch mens'.