Het circus van de creativiteit 6Europese orkesten zijn nogal provinciaals' DE STEM Leestafel winnaar vijfde Designprijs Milde sluier over onontkoombaar stuk ■éi Europese première van nieuwe show van Cirque du Soleil in Amsterdam DE STEM Robin Holloway 'composer in residence' in Antwerpen Gids Door Marcel Linssen In luttele jaren groeide het Canadese Cirque du Soleil uit tot een begrip. Wereld wijd. In Canada, Amerika, Japan, Hongkong en in het circusrijke oude Europa, staan mensen rijen dik voor kaartjes van dit 'circus van het jaar tweeduizend'. Acrobatiek in een flitsende verpakking. Maar ook clownerie, mime, zang, dans, theater en pop. De Canadezen jutten elkaar op. Jaar op jaar boren ze nieuwe bronnen aan. Zowel financieel - sponsors - als creatief. Shows van Cirque du Soleil zitten vol vaart, bevatten gloednieuwe, groten deels zelfbedachte circusacts waarbij je ongemerkt naar het puntje van de stoel schuift. Het verrassende bungy jump-nummer in Cirque du Soleils Saltimbanco wordt inmiddels volop gekopi eerd. In Amerika biedt een bedrijf inmiddels zelfs een compleet pro gramma a la Cirque du Soleil aan. Voor bedrijven. Alegria, de Cirque-show die don derdag zijn Europese première beleeft in Amsterdam - en dan tot en met 27 april dagelijks te zien is in de witte Cirque du Soleil-tent bij het Olympisch Stadion - is op nieuw een uitbarsting van creati viteit. De housetroupe staat ga rant voor snelheid, souplesse en actie, de 'sterke man' doet verba zen en twee Chinese meisjes zor gen met een bijzondere draad-act voor adembenemende momenten. Het tweetal is door de creatieve geest achter Cirque du Soleil, Gil les Ste. Croix, in 1992 weggeplukt van een circusschool in China. „Toen ik die act zag heb ik 'm meteen vastgelegd. Die past pre cies binnen ons concept", vertelt hij in zijn nauwelijks ingericht 'hok' in het gloednieuwe hoofd kantoor van Cirque du Soleil in Montreal. Na twaalf jaar in verbouwde fa- brieksloodsen en brandweerka zernes, verspreid over Montreal, huist Cirque du Soleil nu in een fabrieksachtig ogend complex. Een strak vormgegeven bouwsel met vanuit de centraal gelegen kantoren via grote ramen inkijk in de repetitiehallen. Geluiden van repeterende muzikanten dringen door tijdens gesprekken en de capriolen van de trapezewerkers en de Russian Bar-acrobaten - een belangrijk onderdeel in Alegria - zijn van minuut tot minuut te vol gen. Alles begon veertien jaar geleden Acrobaten van de houssetroupe van 'Alegria' aan de slag op de Russian Bars, een van de hoogtepunten uit deze voorstelling, fotoalseib met een lange, pezige man, een steltloper uit het Canadese haven stadje Baie-Saint-Paul aan de St. Lawrence-rivier. Een man met een ongekend optimisme. Een doordouwef' ook. Gilles Ste. Croix, steltloper en straatartiest, moest en zou de honderd kilome ter naar Quebec afleggen op stel ten. Met als inzet het geld van sponsors en een subsidie van de regering in Quebec. Daarmee wil de hij, samen met enkele meer za kelijk onderlegde vrienden, een straatartiestenfestival opzetten in het altijd zo stille Baie-Saint- Paul. Ste. Croix op stelten haalde het eindpunt en belastingbetalers en sponsors telden geld neer voor een festival dat een succes werd. Twee jaar later, onder de vlag van 450 jaar Canada, werd de stunt her haald. Alleen nu in een tent. Stelt lopers in een tent, Le Cirque was een feit. Als je iets wilt dan kun je het, benadrukt Gilles Ste. Croix steeds weer. Een optimisme dat de hele handel en wandel van Cirque du Soleil kenmerkt. Begonnen met niets is Le Cirque inmiddels een kleine multinational bij wie het familiegevoel overheerst. De rumoerige kantine in het hoofd kwartier in Montreal lijkt wel een universiteits-mensa. Mensen uit tientallen culturen en van uiteen lopende leeftijden struinen er door elkaar. De gemoedelijkheid en vriendelijkheid is opvallend en de hello's en how are you's komen on-Amerikaans, gemeend dus, over. Idee De groep vrienden die begin jaren tachtig in Baie-Saint-Paul de handen in elkaar sloeg om iets te gaan doen in een circustent, vormt nog steeds de top van het bedrijf. In regelmatig gehouden brain stormsessies vallen alle belangrij ke beslissingen. Tijdens die sessies vliegen begrip pen en ideeën je in rap Frans om de oren. Het lijken meer losse flodders. „Als je een idee krijgt moet je niet meteen denken dat het toch niet kan", vertelt Andrew Watson, sinds een jaar artistiek directeur bij Cirque du Soleil. „Gooi het op tafel. Praat erover, je weet nooit wat er uitkomt. Een idee is net een vonk. Als ik iets zeg dan reageert een ander daar mis schien op en dan krijg je een sneeuwbaleffect. Misschien is dat ene woord van mij de aanzet tot een hele nieuwe act. En in deze sessies is echt alles bespreek baar." Watson, de 37-jarige voor malige trapezewerker bij het Duitse circus Roncalli, is een soort kwaliteitsbewaker. Hij moet er voor zorgen dat het niveau van het gebodene tijdens de voorstellin gen op peil blijft. Vanaf het prille begin hebben de creatieve en zakelijke bobo's van Cirque du Soleil zich de houding 'niets is onmogelijk' aangemeten. Een virus dat zich door het hele bedrijf heeft verspreid, van hoog tot laag. Vanuit die overtuiging ontstaan inderdaad de meest vreemde dingen. Onder meer het idee om in het nog te bouwen theater bij het Bellagio Hotel in Las Vegas op de plek van het to neel een zwembad neer te zetten. Een bak met een inhoud van bijna 60.000 liter water. Zwemmen Bellagio is voor de creatieve gees ten van Le Cirque dé grootste uit daging tot nu toe. Synchroon zwemmen komt in die voorstelling zeker aan de orde. Niet voor niets is de Canadese Sylvie Fréchette, olympisch medaillewinnares syn chroon zwemmen inmiddels over gestapt naar Cirque du Soleil. Ook zullen clowns en acrobaten van een laag of hoog niveau het water in kukelen. En natuurlijk blijven acrobatische acts rond het bassin en in de lucht niet uit. Door Jeanette Vergouwen Antwerpen - De Britse com ponist Robin Holloway is dit en komend seizoen composer in residence van het Konink lijk Filharmonisch Orkest (KFOW) van Vlaanderen. Een gesprek met hem is niet gemakkelijk. Hij komt erg weinig naar Antwerpen en deelt dan zijn tijd zo minuti eus in dat er nauwelijks tijd overblijft voor enkele vragen. Robin Holloway is niet zomaar in een vakje te plaatsen. Hij is op en top Engelsman, spreekt lang zaam en bedachtzaam en is karig met woorden. Hij vindt het on prettig als er gesleuteld wordt aan zijn persoonlijke dagschema. Elke minuut telt bij Holloway. De docent in hem spreekt soms belerend, de musicus is minder resoluut, zweeft af en toe weg maar kan ook fanatiek uit de hoek komen. Tijdens het gesprek blijkt hij wei nig begrip te hebben voor de Eu ropeanen van het vaste land. Het superioriteitsgevoel van de Brit is even tastbaar aanwezig als de fles whisky op zijn tafel. Het opdrachtwerk dat hij als composer in residence van het KFOW moet schrijven, en waar in hij zijn impressies van Vlaan deren in muziek wil uitbeelden, is nog niet klaar. Hij wil ook geen gebruik maken van de stijl van Vlaamse componisten. „Ik denk rond Pasen met de com- p'- rilie te beginnen. Ik heb de di recte impressies van steden en landschappen niet nodig. Die heb ik al opgedaan voor ik composer in residence werd. De Vlaamse stijl dateert van 5 tot 600 jaar ge leden, sinds die periode kun je niet meer van een Vlaamse stijl spreken. Nee, ik hoop dat mijn compositie vooral een werk in de echte Holloway stijl wordt." Internationaal Op de vraag of hij het er mee eens is, als hij door anderen de Britse componist genoemd wordt met een Europese stijl, trekt hij zijn wenkbrauwen hoog op en ver klaart dat hij Engelsman is en schrijft in zijn eigen stijl. „Ik spreek niet graag van Euro pese of Engelse muziek. Muziek is een internationale taal en ik luister naar alles. Als ik iets mooi vind, wil ik het gebruiken. Dat wordt eclectisme genoemd, maar ik meen dat dit onvermijdelijk is. Wel is het nodig om het in een ei gen stijl te verwerken. Muziek kent geen grenzen en als compo nist heb je in de wereld van de muziek geen paspoort nodig. Mijn bewerkingen van Wagner's Parsifal en liederen van Schu mann zijn erg Frans en ik gebruik ook Duitse invloeden. Ik spreek met mijn muziek een internatio nale taal. Muziek is als regen of wind, zij komt overal." Hij ontkent dat hij een speciale affiniteit heeft met werken van Wagner en Schumann en onder streept dat hij niet uitgaat van de teksten van liederen maar van de melodie. „Ik hou het meeste van de muziek van Schubert, maar ik heb nog geen lied van hem ergens voor ge bruikt. Ik heb veel werken ge schreven. Het KFOW voerde mijn vioolconcerto uit (o.a. tij dens het Festival van Zeeüwsch- Vlaanderen), bewerkingen van Wagners Parsifal en Liederen van Schumann, Ode en Serenata Notturna. Maar ik heb ook ka mermuziek en concerto's gecom poneerd en muziek voor koren en brassbands. Mijn stijl evolueert ook. Zo omarmde ik in het begin het serialisme en kwam ik via atonaliteit bij het neo-romantis- me." De vraag waarom hij in Europa nog weinig bekend is, vindt hij niet prettig. Na een stevige slok whisky komt het antwoord. „Ik denk dat weinig Engelse componisten bekend zijn in Eu ropa. Dat ligt aan Europa dat erg provinciaals denkt. In Engeland is men nieuwsgieriger naar nieu we muziek en de radio zendt ook veel nieuwe werken uit. Daar zouden ze in Europa een voor beeld aan kunnen nemen. Men zendt alleen werken uit van men sen van eigen bodem en te weinig van andere landen." Dat het KFOW hem als compo ser in residence heeft aangesteld, ziet Holloway als een bewijs van. zijn stelling. „Dit orkest denkt dus minder eng en verbreedt zijn horizon." De provincialiteit van de Europese orkesten zit hem dwars. Hij stelt ook zonder te verpinken dat de orkesten in En geland meer karakter bezitten. De namen van Concertgebouw orkest, Berliner- en Wiener Phil- harmoniker komen niet over zijn lippen. Wel hoopt hij meer bekendheid te krijgen in Europa en ziet het composer in residenceschap bij het KFOW als een middel om dit te bereiken. Hij geeft toe dat hij nog weinig uitgevoerd wordt in Europa en wijt dit aan het gebrek aan belangstelling van Europa dat 'blind zou zijn voor de goede eigenschappen van componisten buiten het Europese vasteland.' Wolk Het opdrachtwerk zit volgens hem 'als een wolk in zijn hoofd' een vage impressie van Vlaande ren met beelden van steden, land schappen en de zee. Het werk is voor een volledige orkestbezet ting. Holloway is erg tevreden over de klank van de basinstru- menten en de hoornsectie en wil deze absoluut gebruiken in zijn werk. „Het is een orkest met een mooie donkere kleur." De combinatie van lesgeven en componeren vindt hij ideaal. Hij leest graag en meent alleen te weinig tijd te hebben om het alle maal te kunnen doen. Hij ziet zichzelf als een rusteloos iemand en heeft weinig slaap nodig. „Ge lukkig heb je als docent veel va kantie en dus heb ik voldoende tijd om muziek te schrijven. Componeren is niet te vergelijken met het opendraaien van een kraan, het vergt wel iets meer, maar als ik eenmaal een idee be treffende een compositie heb, Componist Robin Holloway, op en top Engelsman foto frank toussaint rijpt dat verder in mij en schrijf ik het vrij snel uit." Het opdrachtwerk van Robin Holloway voor orkest wordt waarschijnlijk begin 1998 uitge voerd door het KFOW. DINSDAG 4 MAART 1997 Dl Concertkoor Breda met Johannes Passion De dikke draaiboeken met het op schrift Bellagio blijven nog even dicht. Want improvisatie is het to verwoord. Al repeterend en stude rend worden ideeën aangepast, verworpen, verbeterd en veran derd. Slechts een ding is zeker, medio 1998 draait de nieuwe show. Vernieuwend Door de gladjes en soepel lopende voorstelllingen van de afgelopen jaren heeft Le Cirque zichzelf wel veroordeeld tot het brengen van uitsluitend vernieuwende acts. Telkens weer. De dames en heren van het snelle circus hebben een naam hoog te houden. „Zodra we stilstaan zijn we verloren". And rew Watson is heel resoluut. „Natuurlijk wordt het steeds moeilijker om nieuwe acts te vin den maar de uitdaging wordt daardoor eigenlijk des te groter. Er zijn genoeg mensen die azen op wat we hebben ontwikkeld. Maar er is maar één Cirque du Soleil. Zolang wij blijven vernieuwen en zolang we elke keer roepen 'nee, dat moet anders', zolang hoeven we niet bang te zijn dat het ver keerd afloopt met Cirque du So leil. Hier in dit gebouw, in deze mensen, zit zoveel energie en, ik voel het steeds weer, we kunnen elkaar zo'n kracht geven dat ik er niet bang voor ben dat we binnen kort ineens zonder ideeën zitten." Las Vegas Inderdaad, voorlopig lijkt de ze getocht van Cirque du Soleil niet te stuiten. Is het nu een bedrijf met twee shows die permanent de wereld rondtrekken, plus één vas te theatershow in Las Vegas; over vier jaar ziet dat plaatje er heel anders uit. De twee voorstellingen in tenten blijven maar worden vernieuwd; het aantal shows in echte theaters stijgt in ieder geval tot vier. Twee theaters in Las Ve gas, een in Disney World Orlando en een in Berlijn. Futuristische ge bouwen, aangepast aan de wensen van Cirque du Soleil. Dat betekent wel dat binnen drie jaar even vier nieuwe shows moe ten worden ontwikkeld en inge studeerd. Dat er vijfhonderd ar tiesten moeten worden ingewerkt en dat er zo'n slordige vijftienhon derd kostuums moeten worden gemaakt. Voor de zestig mensen die permanent in het naaiatelier van Cirque du Soleil in Montreal werken wordt dat dus buffelen. Want alles wordt in eigen huis ge daan. 'Alegria' van Cirque du Soleil is vanaf don derdag 6 maart te zien in Amsterdam. De voorverkoop voor de voorstellingen is in middels begonnen. Alegria-ticketlijn: 020- 686.21.09. Breda - Christus Koningkerk. Johannes Passion van J.S. Bach door Concertkoor Breda m.m.v. barokorkest Florile- gium Musieum en solisten. Di rigent Geert van den Dungen. Gehoord op 2 maart 1997. Door Frans Baljeu Hoewel de Christus Koning kerk goed bezet was bij de uit voering die het Concertkoor Breda zondagavond gaf van Bachs Johannes Passion, blijft het verwonderlijk dat dit on ontkoombare werk nooit die horden bekangstellenden trekt als de wellicht meer 'romanti sche' Matthaus Passion. Het directere karakter van Bachs zetting van het lijdensverhaal naar Johannes is confronteren- der en vraagt veel van het uit voerend apparaat. Dirigent Geert van den Dungen heeft inmiddels duidelijk zijn stempel gedrukt op de klank van het Concertkoor. Het is een hele prestatie om met een 'gewone ora- toriumvereninging' op te schuiven in de richting van wat men de laatste decennia authentieke uit voeringspraktijk is gaan noemen. Door zich te verzekeren van de be geleiding van het barokorkest Florilegium Musieum was er qua instrumentale klankkleur voor een goed uitgangspunt gezorgd. Ook de keuze van de solisten pas te in het gekozen kader. De haast grimmige grootsheid van het openingskoor bracht niet ge lijk de huivering waardoor je he lemaal meegenomen wordt. Ook de turba's hadden niet altijd de felle overrompelende directheid van een woedende volksmassa. De beheersing was echter groot, zo dat er nooit ongelukken gebeur den in deze aartslastige korte ge deelten. Over het geheel lag een j soort sluier van mildheid, vooral in sommige koralen leidde I tot grootse momenten. De geraffi neerde verschillen tussen de twee coupletten van koraal 15 waren symptomatisch voor de doordach- te aanpak. Deruggegraatvandepassionisde vertellende evangelist. Tenor Ro bert Coupe was zeer in vorm. Zon der tekstboek woord voor woord te verstaan, maakte hij van het dramatische verhaal een steeds indringender vertelling. Door een goede verdeling van krachten kon hij tegen het einde een werkelijk eschatologische sfeer oproepen in het Mattaus-citaat over de ope nende graven. Christus-bas Kees Jan de Koning, die de ziek gewor den Jelle Draijer verving, zong de zelfbewuste woorden die Christus in het Johannes verhaal spreekt op een wat duldende manier. Basaria-solist Tom Sol zingt zeer tekstbewust; de overtuigings kracht van de oproep in aria 48 was daar een fraai voorbeeld van. Tenor Marcel Beekman zingt mooi open en helder. Hoe wanhopig Ach mein Sinn moet klinken blijft echter een punt van discussie. So praan Elma van den Dool zingt zonder valse opsmuk. Haar Ich folge dir gleichfalls was, mede dankzij de ruisende klankkleuren van traverso en luit, een van de hoogtepunten van de avond. Dat gold ook voor het profiel dat alt Myra kroese wist te geven aan h tiomfantelijke contrastgedeelte in Es ist volbracht. Florilegium Mu sieum toonde zich een flexibel en semble dat veel bij droeg aan de I milde sluier over Bachs onont-1 koombare muziek. 'De leestafel van Oude en Nieuwe Media' Door Angelique Spaninks I' Een eenvoudige multiplex tafel met in het midden een opstaan de rug waarin een paar zacht gloeiende beeldschermen ver werkt zitten. Daarboven wat planken voor drukwerk en een paar fijne leeslampen. Maar De leestafel van Oude en Nieuwe Media die in het café in de Amsterdamse Waag staat opgesteld kreeg de vijfde Designprijs Rotterdam niet alleen voor zijn vorm. Nee, de driekoppige jury koos unaniem voor de leestafel omdat deze zich richt op 'een probleem van nu, dat er niet eer der was, en dringend opgelost moet worden'. De leestafel brengt de oude ver trouwde kranten en tijdschriften volkomen vanzelfsprekend sa men met nieuwe media als inter net en e-mail waardoor iedereen in zijn eigen tempo nieuwe ma nieren van communiceren kan ontdekken en leren gebruiken. Uit handen van jurylid Rick Poy- nor kreeg het ontwerpteam van de leestafel bestaande uit Caroli ne Nevejan, Marleen Stikker, Rolf Pixley, Mieke Gerritzen, Ja- nine Huizinga en Jaap Dijkman een cheque ter waarde van 40.000 gulden en de door de winnaar van vorig jaar gemaakte trofee: een reuzenlolly. „Deze leestafel is het eerste pro duct van onze Maatschappij voor oude en nieuwe media. Maar we hadden dit prototype nooit kun nen maken zonder de steun en het advies van een groot netwerk van geïnteresseerde specialisten en overtuigde sponsors", zei Ne vejan als woordvoerster van het ontwerpteam. Om daar blij aan toe te kunnen voegen dat de lees tafel vanaf nu ook voor de markt en dus andere cafés gemaakt kan worden. Voordat de winnaars de reuzen- lolly in handen kregen werden ei I echter wel zes happen uit geno men. Die gingen naar de winnaa' van de publieksprijs, Marcel Wanders met zijn geknoop'c stoel, en de vijf eervolle vermei-1 dingen. Daartoe behoorde de Twinn- vloerbekleding van Hilvarenbe- kenaar Jeroen Vinken, een gewe' ven waterafstotend tapijt, een recht-door-zee-product dat vo -1 gens de jury 'het linoleum vet I voorbij is'. Andere eervolle ver I meldingen gingen naar het jubi leumboek van de Steenkok I Handels Vereniging, de ETCS-W' terface voor treinmachinist®' I het boek Hyde, een performantf I in boekvorm van de in 199Cia I aids overleden Michael »a I thews, en de sobere houten ban I ken die dienst doen als infonm® I tiepunt in het Noord-Hollan s Barsingerhorn. NEDERLAND 1 07.00 Journaal 07.05 Roseanne 07.29 Ontbijt tv met om 7.30, 8.00 en 8.30 Journaal; 7.43 en 8.15 (NOS) Sportjournaal 09.00 Journaal 09.06 Get the Picture (h) 09.34 'n Goeiedag met Jos Brink 10.24 De uitdaging 11.17 De late ochtend 12.02 (PP): CDA (h, tot 12.05) 15.10 Snake Lady, reportage over een speurtocht die Nicole Viloteau maakte door de Indonesische jung le 15.39 'n Goeiedag met Jos Brink 16.34 The Cosby Show 17.03 Alles kits met Presentatie(s); 17.04 Dog City; 17.24 Presentatie(s); 17.29 Ship to shore; 17.52 Presen- tatie(s); 17.53 Alles kits kwis; 18.03 (ZW) Laurel Hardy 18.12 Roseanne, comedy 18.39 Get the Picture, quiz 19.07 Lieve Martine 19.53 (PP): Unie 55+ 20.00 Journaal 20.23 Netwerk, actualiteiten 21.04 Pleidooi (h) 21.54 Close-up: Slag in de Javazee, docu mentaire (tot 00.09) 13.58 14.401 19.59 20.19 22.09 22.19 22.34 23.04 23.25 r 07.0 07.19 NEDERLAND 2 12.30 Keerpunten: beslissende momen ten uit de wereldgeschiedenis. Afl. 1: De slag bij Salamis (480 voor Christus) 13.00 Meer tuinplezier (h) 13.27 Radar (h) 13.59 Het vragenuurtje 15.00 Spreekuur. Thema: Medisch 16.00 Journaal 16.10 Tennistoernooi, samenvatting 17.29 2Vandaag, actualiteiten met 17.30 en 18.00 Journaal, 18.43 Sportjour naal en 18.51 Hoofdpunten uit het nieuws 18.59 Als je durft, praatprogramma voor jongeren 19.26 Jong, extreme gebeurtenissen uit het leven van jongeren 19.58 Ik weet het beter, spelletje 20.26 Een wilde troep, natuurdocumen- taire over de hondachtigen 21.11 Als leven pijn doet: Verlies van ge zondheid 21.44 Ronduit Praise, samenzang voor en door jongeren 22.12 Frontline, documentaire: Colom bia (2) 22.41 Intercultureel management in de zorgsector 23.15 Studio NOS, sportmagazine 24.00 ABN/AMRO Tennistoernooi sa menvatting (tot 00.45) NEDERLAND 3 12.00 Journaal 12.07 MiddagEditie met 12.30 (NOS) Sportjournaal 13,00 Journaal 13.08 Van gewest tot gewest (h) 13.33 Lingo (h) 18.6 18.0 18.; 18.; 19.f 19.2 19.3 20.0 20.2 20.3 22.1 22.4 22.9 23.1 BELGIË FRANS t 12.S0 Nieuws (tot 13.15) 17.35 The Fall Guy, misdaadserie 18.30 Régions soir 18.50 Cartes sur table, magazine 19.10 Le quoti- dien des sports 19.30 Nieuws 20.10 La neu- vième case, spelletje 21.15 Le siècle des hommes, documentaire-serie 22.15 TéLé- CiNéMa, magazine over tv en film 22.55 Nieuws (tot 23.15) BELGIË FRANS 2 16.15 lei Bla bla, kindermagazine 17.10 Les routes du paradis, serie 18.00 lei Bla bla 19.00 Du bout des ailes, magazine 19.30 Nieuws 20.00 Complement télé, docu mentaire-serie over het fenomeen televisie. Afl. 1 20.35 AFI Salute to Steven Spielberg, reportage 22.05 Nieuws 22.30 Les Schuber- tiades: Moment musical nr. 3, uitgevoerd door Daniel Blumenthal, piano 22.35 Car tes sur table 22.50 Autovision (tot 23.10) DUITSLAND 1 05.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisie 09.00 Tagesschau 09.03 Dallas, soap 09.45 JOYrobic - fit durch den Winter 10.00 Ta gesschau 10.03 Ratgeber: Job Kamëre 10.35 Tips und trends, magazine 11.00 Ta gesschau 11.04 Lass Dich überraschen, amusement 12.35 Umschau 12.55 Presse- schau 13.00 Tagesschau 13.05 Mittagsma- gazin 13.45 Plusminus-News, economisch magazine 14.00 Tagesschau 14.03 Wunder der Erde, natuurdocumentaire-serie 14.45 Tagebuch einer Gansemutter, verhalen voor kinderen 15.00 Tagesschau 15.03 WunschBox, amusement 16.00 Tagesschau 16.03 Fliege, talkshow 17.00 Tagesschau 17.15 Brisant, boulevardmagazine 17.55 Verbotene Liebe, serie 18.25 (S) Marienhof, serie 18.55 Grossstadtrevier, serie 20.00Ta- 5ineaü 20,15 Die Gan9' misdaadserie l °5 Zappenduster, spelletje 21.35 Plus minus, economisch magazine 22.05 Haller- vorden's Spott-Light, satire 22.30 Tagesthe- men 23.00 Boulevard Bio, talkshow 24.00 «akersfield P.D., comedy 00.25 Nachtmaga- ln 0.45 One is a Lonely Number, speelfilm DUITSLAND 2 -J "5.30 Zie Duitsland 1 13.45 Gesundheit!, medisch magazine 14.10 Enid Blyton - Fünf JfJn verfo,9en die Strandrauber, jeugd- Piie 2 Theos Geburtstagsecke 14.35 in,„' iorj9eren magazine 15.00 Logo, jeugd- rie ietL15,10 Aifad J. Kwak, tekenfilmse- 16 nf f Da"' Dalli' sPelle,ie 16-°° Heute 1716 T Heim für Tiere'serie "•"O Heute Srh, magazin 17'50 Wie Pech und „ei „tl' fie 18'« Leute heute, magazi- Bl kus lui' rtitUte 15,25 Frauenarzt Dr. Mar- tuurn Serie 20,15 Naturzeit, serie na- mat°CUm,?aires 21,00 Politiek ge erT 21,45 neute 22.15 37i, reporta- Ein Fa U- 7 Alpenrebe|l vom Ötztal 22.45 nacht illr- misdaadserie 23.45 Heute ",4.00 Hidden In Silence, tv-film

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 18