Het circus van de creativiteit
6Europese orkesten zijn nogal provinciaals'
DE STEM
Leestafel winnaar
vijfde Designprijs
Milde sluier over
onontkoombaar stuk
■éi
Europese première van nieuwe show van Cirque du Soleil in Amsterdam
DE STEM
Robin Holloway 'composer in residence' in Antwerpen
Gids
Door Marcel Linssen
In luttele jaren groeide het
Canadese Cirque du Soleil
uit tot een begrip. Wereld
wijd. In Canada, Amerika,
Japan, Hongkong en in het
circusrijke oude Europa,
staan mensen rijen dik voor
kaartjes van dit 'circus van
het jaar tweeduizend'.
Acrobatiek in een flitsende
verpakking. Maar ook
clownerie, mime, zang,
dans, theater en pop.
De Canadezen jutten elkaar op.
Jaar op jaar boren ze nieuwe
bronnen aan. Zowel financieel -
sponsors - als creatief. Shows van
Cirque du Soleil zitten vol vaart,
bevatten gloednieuwe, groten
deels zelfbedachte circusacts
waarbij je ongemerkt naar het
puntje van de stoel schuift. Het
verrassende bungy jump-nummer
in Cirque du Soleils Saltimbanco
wordt inmiddels volop gekopi
eerd. In Amerika biedt een bedrijf
inmiddels zelfs een compleet pro
gramma a la Cirque du Soleil aan.
Voor bedrijven.
Alegria, de Cirque-show die don
derdag zijn Europese première
beleeft in Amsterdam - en dan tot
en met 27 april dagelijks te zien is
in de witte Cirque du Soleil-tent
bij het Olympisch Stadion - is op
nieuw een uitbarsting van creati
viteit. De housetroupe staat ga
rant voor snelheid, souplesse en
actie, de 'sterke man' doet verba
zen en twee Chinese meisjes zor
gen met een bijzondere draad-act
voor adembenemende momenten.
Het tweetal is door de creatieve
geest achter Cirque du Soleil, Gil
les Ste. Croix, in 1992 weggeplukt
van een circusschool in China.
„Toen ik die act zag heb ik 'm
meteen vastgelegd. Die past pre
cies binnen ons concept", vertelt
hij in zijn nauwelijks ingericht
'hok' in het gloednieuwe hoofd
kantoor van Cirque du Soleil in
Montreal.
Na twaalf jaar in verbouwde fa-
brieksloodsen en brandweerka
zernes, verspreid over Montreal,
huist Cirque du Soleil nu in een
fabrieksachtig ogend complex.
Een strak vormgegeven bouwsel
met vanuit de centraal gelegen
kantoren via grote ramen inkijk in
de repetitiehallen. Geluiden van
repeterende muzikanten dringen
door tijdens gesprekken en de
capriolen van de trapezewerkers
en de Russian Bar-acrobaten - een
belangrijk onderdeel in Alegria -
zijn van minuut tot minuut te vol
gen.
Alles begon veertien jaar geleden
Acrobaten van de houssetroupe van 'Alegria' aan de slag op de Russian Bars, een van de hoogtepunten uit deze voorstelling, fotoalseib
met een lange, pezige man, een
steltloper uit het Canadese haven
stadje Baie-Saint-Paul aan de St.
Lawrence-rivier. Een man met
een ongekend optimisme. Een
doordouwef' ook. Gilles Ste.
Croix, steltloper en straatartiest,
moest en zou de honderd kilome
ter naar Quebec afleggen op stel
ten. Met als inzet het geld van
sponsors en een subsidie van de
regering in Quebec. Daarmee wil
de hij, samen met enkele meer za
kelijk onderlegde vrienden, een
straatartiestenfestival opzetten in
het altijd zo stille Baie-Saint-
Paul.
Ste. Croix op stelten haalde het
eindpunt en belastingbetalers en
sponsors telden geld neer voor een
festival dat een succes werd. Twee
jaar later, onder de vlag van 450
jaar Canada, werd de stunt her
haald. Alleen nu in een tent. Stelt
lopers in een tent, Le Cirque was
een feit. Als je iets wilt dan kun je
het, benadrukt Gilles Ste. Croix
steeds weer. Een optimisme dat de
hele handel en wandel van Cirque
du Soleil kenmerkt. Begonnen
met niets is Le Cirque inmiddels
een kleine multinational bij wie
het familiegevoel overheerst. De
rumoerige kantine in het hoofd
kwartier in Montreal lijkt wel een
universiteits-mensa. Mensen uit
tientallen culturen en van uiteen
lopende leeftijden struinen er
door elkaar. De gemoedelijkheid
en vriendelijkheid is opvallend en
de hello's en how are you's komen
on-Amerikaans, gemeend dus,
over.
Idee
De groep vrienden die begin jaren
tachtig in Baie-Saint-Paul de
handen in elkaar sloeg om iets te
gaan doen in een circustent, vormt
nog steeds de top van het bedrijf.
In regelmatig gehouden brain
stormsessies vallen alle belangrij
ke beslissingen.
Tijdens die sessies vliegen begrip
pen en ideeën je in rap Frans om
de oren. Het lijken meer losse
flodders. „Als je een idee krijgt
moet je niet meteen denken dat
het toch niet kan", vertelt Andrew
Watson, sinds een jaar artistiek
directeur bij Cirque du Soleil.
„Gooi het op tafel. Praat erover, je
weet nooit wat er uitkomt. Een
idee is net een vonk. Als ik iets zeg
dan reageert een ander daar mis
schien op en dan krijg je een
sneeuwbaleffect. Misschien is dat
ene woord van mij de aanzet tot
een hele nieuwe act. En in deze
sessies is echt alles bespreek
baar." Watson, de 37-jarige voor
malige trapezewerker bij het
Duitse circus Roncalli, is een soort
kwaliteitsbewaker. Hij moet er
voor zorgen dat het niveau van het
gebodene tijdens de voorstellin
gen op peil blijft.
Vanaf het prille begin hebben de
creatieve en zakelijke bobo's van
Cirque du Soleil zich de houding
'niets is onmogelijk' aangemeten.
Een virus dat zich door het hele
bedrijf heeft verspreid, van hoog
tot laag. Vanuit die overtuiging
ontstaan inderdaad de meest
vreemde dingen. Onder meer het
idee om in het nog te bouwen
theater bij het Bellagio Hotel in
Las Vegas op de plek van het to
neel een zwembad neer te zetten.
Een bak met een inhoud van bijna
60.000 liter water.
Zwemmen
Bellagio is voor de creatieve gees
ten van Le Cirque dé grootste uit
daging tot nu toe. Synchroon
zwemmen komt in die voorstelling
zeker aan de orde. Niet voor niets
is de Canadese Sylvie Fréchette,
olympisch medaillewinnares syn
chroon zwemmen inmiddels over
gestapt naar Cirque du Soleil. Ook
zullen clowns en acrobaten van
een laag of hoog niveau het water
in kukelen. En natuurlijk blijven
acrobatische acts rond het bassin
en in de lucht niet uit.
Door Jeanette Vergouwen
Antwerpen - De Britse com
ponist Robin Holloway is dit
en komend seizoen composer
in residence van het Konink
lijk Filharmonisch Orkest
(KFOW) van Vlaanderen.
Een gesprek met hem is niet
gemakkelijk. Hij komt erg
weinig naar Antwerpen en
deelt dan zijn tijd zo minuti
eus in dat er nauwelijks tijd
overblijft voor enkele vragen.
Robin Holloway is niet zomaar in
een vakje te plaatsen. Hij is op en
top Engelsman, spreekt lang
zaam en bedachtzaam en is karig
met woorden. Hij vindt het on
prettig als er gesleuteld wordt
aan zijn persoonlijke dagschema.
Elke minuut telt bij Holloway.
De docent in hem spreekt soms
belerend, de musicus is minder
resoluut, zweeft af en toe weg
maar kan ook fanatiek uit de
hoek komen.
Tijdens het gesprek blijkt hij wei
nig begrip te hebben voor de Eu
ropeanen van het vaste land. Het
superioriteitsgevoel van de Brit is
even tastbaar aanwezig als de
fles whisky op zijn tafel.
Het opdrachtwerk dat hij als
composer in residence van het
KFOW moet schrijven, en waar
in hij zijn impressies van Vlaan
deren in muziek wil uitbeelden, is
nog niet klaar. Hij wil ook geen
gebruik maken van de stijl van
Vlaamse componisten.
„Ik denk rond Pasen met de com-
p'- rilie te beginnen. Ik heb de di
recte impressies van steden en
landschappen niet nodig. Die heb
ik al opgedaan voor ik composer
in residence werd. De Vlaamse
stijl dateert van 5 tot 600 jaar ge
leden, sinds die periode kun je
niet meer van een Vlaamse stijl
spreken. Nee, ik hoop dat mijn
compositie vooral een werk in de
echte Holloway stijl wordt."
Internationaal
Op de vraag of hij het er mee eens
is, als hij door anderen de Britse
componist genoemd wordt met
een Europese stijl, trekt hij zijn
wenkbrauwen hoog op en ver
klaart dat hij Engelsman is en
schrijft in zijn eigen stijl.
„Ik spreek niet graag van Euro
pese of Engelse muziek. Muziek
is een internationale taal en ik
luister naar alles. Als ik iets mooi
vind, wil ik het gebruiken. Dat
wordt eclectisme genoemd, maar
ik meen dat dit onvermijdelijk is.
Wel is het nodig om het in een ei
gen stijl te verwerken. Muziek
kent geen grenzen en als compo
nist heb je in de wereld van de
muziek geen paspoort nodig.
Mijn bewerkingen van Wagner's
Parsifal en liederen van Schu
mann zijn erg Frans en ik gebruik
ook Duitse invloeden. Ik spreek
met mijn muziek een internatio
nale taal. Muziek is als regen of
wind, zij komt overal."
Hij ontkent dat hij een speciale
affiniteit heeft met werken van
Wagner en Schumann en onder
streept dat hij niet uitgaat van de
teksten van liederen maar van de
melodie.
„Ik hou het meeste van de muziek
van Schubert, maar ik heb nog
geen lied van hem ergens voor ge
bruikt. Ik heb veel werken ge
schreven. Het KFOW voerde
mijn vioolconcerto uit (o.a. tij
dens het Festival van Zeeüwsch-
Vlaanderen), bewerkingen van
Wagners Parsifal en Liederen
van Schumann, Ode en Serenata
Notturna. Maar ik heb ook ka
mermuziek en concerto's gecom
poneerd en muziek voor koren en
brassbands. Mijn stijl evolueert
ook. Zo omarmde ik in het begin
het serialisme en kwam ik via
atonaliteit bij het neo-romantis-
me."
De vraag waarom hij in Europa
nog weinig bekend is, vindt hij
niet prettig. Na een stevige slok
whisky komt het antwoord.
„Ik denk dat weinig Engelse
componisten bekend zijn in Eu
ropa. Dat ligt aan Europa dat erg
provinciaals denkt. In Engeland
is men nieuwsgieriger naar nieu
we muziek en de radio zendt ook
veel nieuwe werken uit. Daar
zouden ze in Europa een voor
beeld aan kunnen nemen. Men
zendt alleen werken uit van men
sen van eigen bodem en te weinig
van andere landen."
Dat het KFOW hem als compo
ser in residence heeft aangesteld,
ziet Holloway als een bewijs van.
zijn stelling. „Dit orkest denkt
dus minder eng en verbreedt zijn
horizon." De provincialiteit van
de Europese orkesten zit hem
dwars. Hij stelt ook zonder te
verpinken dat de orkesten in En
geland meer karakter bezitten.
De namen van Concertgebouw
orkest, Berliner- en Wiener Phil-
harmoniker komen niet over zijn
lippen.
Wel hoopt hij meer bekendheid te
krijgen in Europa en ziet het
composer in residenceschap bij
het KFOW als een middel om dit
te bereiken. Hij geeft toe dat hij
nog weinig uitgevoerd wordt in
Europa en wijt dit aan het gebrek
aan belangstelling van Europa
dat 'blind zou zijn voor de goede
eigenschappen van componisten
buiten het Europese vasteland.'
Wolk
Het opdrachtwerk zit volgens
hem 'als een wolk in zijn hoofd'
een vage impressie van Vlaande
ren met beelden van steden, land
schappen en de zee. Het werk is
voor een volledige orkestbezet
ting. Holloway is erg tevreden
over de klank van de basinstru-
menten en de hoornsectie en wil
deze absoluut gebruiken in zijn
werk. „Het is een orkest met een
mooie donkere kleur."
De combinatie van lesgeven en
componeren vindt hij ideaal. Hij
leest graag en meent alleen te
weinig tijd te hebben om het alle
maal te kunnen doen. Hij ziet
zichzelf als een rusteloos iemand
en heeft weinig slaap nodig. „Ge
lukkig heb je als docent veel va
kantie en dus heb ik voldoende
tijd om muziek te schrijven.
Componeren is niet te vergelijken
met het opendraaien van een
kraan, het vergt wel iets meer,
maar als ik eenmaal een idee be
treffende een compositie heb,
Componist Robin Holloway, op en top Engelsman
foto frank toussaint
rijpt dat verder in mij en schrijf
ik het vrij snel uit."
Het opdrachtwerk van Robin
Holloway voor orkest wordt
waarschijnlijk begin 1998 uitge
voerd door het KFOW.
DINSDAG 4 MAART 1997 Dl
Concertkoor Breda met Johannes Passion
De dikke draaiboeken met het op
schrift Bellagio blijven nog even
dicht. Want improvisatie is het to
verwoord. Al repeterend en stude
rend worden ideeën aangepast,
verworpen, verbeterd en veran
derd. Slechts een ding is zeker,
medio 1998 draait de nieuwe
show.
Vernieuwend
Door de gladjes en soepel lopende
voorstelllingen van de afgelopen
jaren heeft Le Cirque zichzelf wel
veroordeeld tot het brengen van
uitsluitend vernieuwende acts.
Telkens weer. De dames en heren
van het snelle circus hebben een
naam hoog te houden. „Zodra we
stilstaan zijn we verloren". And
rew Watson is heel resoluut.
„Natuurlijk wordt het steeds
moeilijker om nieuwe acts te vin
den maar de uitdaging wordt
daardoor eigenlijk des te groter.
Er zijn genoeg mensen die azen op
wat we hebben ontwikkeld. Maar
er is maar één Cirque du Soleil.
Zolang wij blijven vernieuwen en
zolang we elke keer roepen 'nee,
dat moet anders', zolang hoeven
we niet bang te zijn dat het ver
keerd afloopt met Cirque du So
leil. Hier in dit gebouw, in deze
mensen, zit zoveel energie en, ik
voel het steeds weer, we kunnen
elkaar zo'n kracht geven dat ik er
niet bang voor ben dat we binnen
kort ineens zonder ideeën zitten."
Las Vegas
Inderdaad, voorlopig lijkt de ze
getocht van Cirque du Soleil niet
te stuiten. Is het nu een bedrijf
met twee shows die permanent de
wereld rondtrekken, plus één vas
te theatershow in Las Vegas; over
vier jaar ziet dat plaatje er heel
anders uit. De twee voorstellingen
in tenten blijven maar worden
vernieuwd; het aantal shows in
echte theaters stijgt in ieder geval
tot vier. Twee theaters in Las Ve
gas, een in Disney World Orlando
en een in Berlijn. Futuristische ge
bouwen, aangepast aan de wensen
van Cirque du Soleil.
Dat betekent wel dat binnen drie
jaar even vier nieuwe shows moe
ten worden ontwikkeld en inge
studeerd. Dat er vijfhonderd ar
tiesten moeten worden ingewerkt
en dat er zo'n slordige vijftienhon
derd kostuums moeten worden
gemaakt. Voor de zestig mensen
die permanent in het naaiatelier
van Cirque du Soleil in Montreal
werken wordt dat dus buffelen.
Want alles wordt in eigen huis ge
daan.
'Alegria' van Cirque du Soleil is vanaf don
derdag 6 maart te zien in Amsterdam. De
voorverkoop voor de voorstellingen is in
middels begonnen. Alegria-ticketlijn: 020-
686.21.09.
Breda - Christus Koningkerk.
Johannes Passion van J.S.
Bach door Concertkoor Breda
m.m.v. barokorkest Florile-
gium Musieum en solisten. Di
rigent Geert van den Dungen.
Gehoord op 2 maart 1997.
Door Frans Baljeu
Hoewel de Christus Koning
kerk goed bezet was bij de uit
voering die het Concertkoor
Breda zondagavond gaf van
Bachs Johannes Passion, blijft
het verwonderlijk dat dit on
ontkoombare werk nooit die
horden bekangstellenden trekt
als de wellicht meer 'romanti
sche' Matthaus Passion. Het
directere karakter van Bachs
zetting van het lijdensverhaal
naar Johannes is confronteren-
der en vraagt veel van het uit
voerend apparaat.
Dirigent Geert van den Dungen
heeft inmiddels duidelijk zijn
stempel gedrukt op de klank van
het Concertkoor. Het is een hele
prestatie om met een 'gewone ora-
toriumvereninging' op te schuiven
in de richting van wat men de
laatste decennia authentieke uit
voeringspraktijk is gaan noemen.
Door zich te verzekeren van de be
geleiding van het barokorkest
Florilegium Musieum was er qua
instrumentale klankkleur voor
een goed uitgangspunt gezorgd.
Ook de keuze van de solisten pas
te in het gekozen kader.
De haast grimmige grootsheid van
het openingskoor bracht niet ge
lijk de huivering waardoor je he
lemaal meegenomen wordt. Ook
de turba's hadden niet altijd de
felle overrompelende directheid
van een woedende volksmassa. De
beheersing was echter groot, zo
dat er nooit ongelukken gebeur
den in deze aartslastige korte ge
deelten. Over het geheel lag een j
soort sluier van mildheid,
vooral in sommige koralen leidde I
tot grootse momenten. De geraffi
neerde verschillen tussen de twee
coupletten van koraal 15 waren
symptomatisch voor de doordach-
te aanpak.
Deruggegraatvandepassionisde
vertellende evangelist. Tenor Ro
bert Coupe was zeer in vorm. Zon
der tekstboek woord voor woord
te verstaan, maakte hij van het
dramatische verhaal een steeds
indringender vertelling. Door een
goede verdeling van krachten kon
hij tegen het einde een werkelijk
eschatologische sfeer oproepen in
het Mattaus-citaat over de ope
nende graven. Christus-bas Kees
Jan de Koning, die de ziek gewor
den Jelle Draijer verving, zong de
zelfbewuste woorden die Christus
in het Johannes verhaal spreekt op
een wat duldende manier.
Basaria-solist Tom Sol zingt zeer
tekstbewust; de overtuigings
kracht van de oproep in aria 48
was daar een fraai voorbeeld van.
Tenor Marcel Beekman zingt mooi
open en helder. Hoe wanhopig
Ach mein Sinn moet klinken blijft
echter een punt van discussie. So
praan Elma van den Dool zingt
zonder valse opsmuk. Haar Ich
folge dir gleichfalls was, mede
dankzij de ruisende klankkleuren
van traverso en luit, een van de
hoogtepunten van de avond. Dat
gold ook voor het profiel dat alt
Myra kroese wist te geven aan h
tiomfantelijke contrastgedeelte in
Es ist volbracht. Florilegium Mu
sieum toonde zich een flexibel en
semble dat veel bij droeg aan de I
milde sluier over Bachs onont-1
koombare muziek.
'De leestafel van Oude en Nieuwe Media'
Door Angelique Spaninks I'
Een eenvoudige multiplex tafel met in het midden een opstaan
de rug waarin een paar zacht gloeiende beeldschermen ver
werkt zitten. Daarboven wat planken voor drukwerk en een
paar fijne leeslampen. Maar De leestafel van Oude en Nieuwe
Media die in het café in de Amsterdamse Waag staat opgesteld
kreeg de vijfde Designprijs Rotterdam niet alleen voor zijn
vorm. Nee, de driekoppige jury koos unaniem voor de leestafel
omdat deze zich richt op 'een probleem van nu, dat er niet eer
der was, en dringend opgelost moet worden'.
De leestafel brengt de oude ver
trouwde kranten en tijdschriften
volkomen vanzelfsprekend sa
men met nieuwe media als inter
net en e-mail waardoor iedereen
in zijn eigen tempo nieuwe ma
nieren van communiceren kan
ontdekken en leren gebruiken.
Uit handen van jurylid Rick Poy-
nor kreeg het ontwerpteam van
de leestafel bestaande uit Caroli
ne Nevejan, Marleen Stikker,
Rolf Pixley, Mieke Gerritzen, Ja-
nine Huizinga en Jaap Dijkman
een cheque ter waarde van 40.000
gulden en de door de winnaar van
vorig jaar gemaakte trofee: een
reuzenlolly.
„Deze leestafel is het eerste pro
duct van onze Maatschappij voor
oude en nieuwe media. Maar we
hadden dit prototype nooit kun
nen maken zonder de steun en het
advies van een groot netwerk van
geïnteresseerde specialisten en
overtuigde sponsors", zei Ne
vejan als woordvoerster van het
ontwerpteam. Om daar blij aan
toe te kunnen voegen dat de lees
tafel vanaf nu ook voor de markt
en dus andere cafés gemaakt kan
worden.
Voordat de winnaars de reuzen-
lolly in handen kregen werden ei I
echter wel zes happen uit geno
men. Die gingen naar de winnaa'
van de publieksprijs, Marcel
Wanders met zijn geknoop'c
stoel, en de vijf eervolle vermei-1
dingen.
Daartoe behoorde de Twinn-
vloerbekleding van Hilvarenbe-
kenaar Jeroen Vinken, een gewe'
ven waterafstotend tapijt, een
recht-door-zee-product dat vo -1
gens de jury 'het linoleum vet I
voorbij is'. Andere eervolle ver I
meldingen gingen naar het jubi
leumboek van de Steenkok I
Handels Vereniging, de ETCS-W'
terface voor treinmachinist®' I
het boek Hyde, een performantf I
in boekvorm van de in 199Cia I
aids overleden Michael »a I
thews, en de sobere houten ban I
ken die dienst doen als infonm® I
tiepunt in het Noord-Hollan s
Barsingerhorn.
NEDERLAND 1
07.00 Journaal
07.05 Roseanne
07.29 Ontbijt tv met om 7.30, 8.00 en
8.30 Journaal; 7.43 en 8.15 (NOS)
Sportjournaal
09.00 Journaal
09.06 Get the Picture (h)
09.34 'n Goeiedag met Jos Brink
10.24 De uitdaging
11.17 De late ochtend
12.02 (PP): CDA (h, tot 12.05)
15.10 Snake Lady, reportage over een
speurtocht die Nicole Viloteau
maakte door de Indonesische jung
le
15.39 'n Goeiedag met Jos Brink
16.34 The Cosby Show
17.03 Alles kits met Presentatie(s); 17.04
Dog City; 17.24 Presentatie(s);
17.29 Ship to shore; 17.52 Presen-
tatie(s); 17.53 Alles kits kwis; 18.03
(ZW) Laurel Hardy
18.12 Roseanne, comedy
18.39 Get the Picture, quiz
19.07 Lieve Martine
19.53 (PP): Unie 55+
20.00 Journaal
20.23 Netwerk, actualiteiten
21.04 Pleidooi (h)
21.54 Close-up: Slag in de Javazee, docu
mentaire (tot 00.09)
13.58
14.401
19.59
20.19
22.09
22.19
22.34
23.04
23.25
r
07.0
07.19
NEDERLAND 2
12.30 Keerpunten: beslissende momen
ten uit de wereldgeschiedenis. Afl.
1: De slag bij Salamis (480 voor
Christus)
13.00 Meer tuinplezier (h)
13.27 Radar (h)
13.59 Het vragenuurtje
15.00 Spreekuur. Thema: Medisch
16.00 Journaal
16.10 Tennistoernooi, samenvatting
17.29 2Vandaag, actualiteiten met 17.30
en 18.00 Journaal, 18.43 Sportjour
naal en 18.51 Hoofdpunten uit het
nieuws
18.59 Als je durft, praatprogramma voor
jongeren
19.26 Jong, extreme gebeurtenissen uit
het leven van jongeren
19.58 Ik weet het beter, spelletje
20.26 Een wilde troep, natuurdocumen-
taire over de hondachtigen
21.11 Als leven pijn doet: Verlies van ge
zondheid
21.44 Ronduit Praise, samenzang voor
en door jongeren
22.12 Frontline, documentaire: Colom
bia (2)
22.41 Intercultureel management in
de zorgsector
23.15 Studio NOS, sportmagazine
24.00 ABN/AMRO Tennistoernooi sa
menvatting (tot 00.45)
NEDERLAND 3
12.00 Journaal
12.07 MiddagEditie met 12.30 (NOS)
Sportjournaal
13,00 Journaal
13.08 Van gewest tot gewest (h)
13.33 Lingo (h)
18.6
18.0
18.;
18.;
19.f
19.2
19.3
20.0
20.2
20.3
22.1
22.4
22.9
23.1
BELGIË FRANS t
12.S0 Nieuws (tot 13.15) 17.35 The Fall
Guy, misdaadserie 18.30 Régions soir 18.50
Cartes sur table, magazine 19.10 Le quoti-
dien des sports 19.30 Nieuws 20.10 La neu-
vième case, spelletje 21.15 Le siècle des
hommes, documentaire-serie 22.15 TéLé-
CiNéMa, magazine over tv en film 22.55
Nieuws (tot 23.15)
BELGIË FRANS 2
16.15 lei Bla bla, kindermagazine 17.10 Les
routes du paradis, serie 18.00 lei Bla bla
19.00 Du bout des ailes, magazine 19.30
Nieuws 20.00 Complement télé, docu
mentaire-serie over het fenomeen televisie.
Afl. 1 20.35 AFI Salute to Steven Spielberg,
reportage 22.05 Nieuws 22.30 Les Schuber-
tiades: Moment musical nr. 3, uitgevoerd
door Daniel Blumenthal, piano 22.35 Car
tes sur table 22.50 Autovision (tot 23.10)
DUITSLAND 1
05.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisie
09.00 Tagesschau 09.03 Dallas, soap 09.45
JOYrobic - fit durch den Winter 10.00 Ta
gesschau 10.03 Ratgeber: Job Kamëre
10.35 Tips und trends, magazine 11.00 Ta
gesschau 11.04 Lass Dich überraschen,
amusement 12.35 Umschau 12.55 Presse-
schau 13.00 Tagesschau 13.05 Mittagsma-
gazin 13.45 Plusminus-News, economisch
magazine 14.00 Tagesschau 14.03 Wunder
der Erde, natuurdocumentaire-serie 14.45
Tagebuch einer Gansemutter, verhalen
voor kinderen 15.00 Tagesschau 15.03
WunschBox, amusement 16.00 Tagesschau
16.03 Fliege, talkshow 17.00 Tagesschau
17.15 Brisant, boulevardmagazine 17.55
Verbotene Liebe, serie 18.25 (S) Marienhof,
serie 18.55 Grossstadtrevier, serie 20.00Ta-
5ineaü 20,15 Die Gan9' misdaadserie
l °5 Zappenduster, spelletje 21.35 Plus
minus, economisch magazine 22.05 Haller-
vorden's Spott-Light, satire 22.30 Tagesthe-
men 23.00 Boulevard Bio, talkshow 24.00
«akersfield P.D., comedy 00.25 Nachtmaga-
ln 0.45 One is a Lonely Number, speelfilm
DUITSLAND 2 -J
"5.30 Zie Duitsland 1 13.45 Gesundheit!,
medisch magazine 14.10 Enid Blyton - Fünf
JfJn verfo,9en die Strandrauber, jeugd-
Piie 2 Theos Geburtstagsecke 14.35
in,„' iorj9eren magazine 15.00 Logo, jeugd-
rie ietL15,10 Aifad J. Kwak, tekenfilmse-
16 nf f Da"' Dalli' sPelle,ie 16-°° Heute
1716 T Heim für Tiere'serie "•"O Heute
Srh, magazin 17'50 Wie Pech und
„ei „tl' fie 18'« Leute heute, magazi- Bl
kus lui' rtitUte 15,25 Frauenarzt Dr. Mar-
tuurn Serie 20,15 Naturzeit, serie na-
mat°CUm,?aires 21,00 Politiek
ge erT 21,45 neute 22.15 37i, reporta-
Ein Fa U- 7 Alpenrebe|l vom Ötztal 22.45
nacht illr- misdaadserie 23.45 Heute
",4.00 Hidden In Silence, tv-film