kusttram
nokke-Sluis
lijkt haalbaar
Elsta legt een eigen leiding naar de centrale
DE STEM
grensoverschrijdende aanpak Hontenisse kan varkens misschien niet tegenhouden
lini-kanonnetje op
ferneuzens Tuinpad
Horecabazen wijzen naar elkaar
C1
Gasunie verkoopt bestaande verbinding niet
Huren te duur
Kessen wil snel met barhouders praten over knokpartijen
Bungalowpark
Village Scaldia
blijft stil
Bellemans
vindt lijk bij
Baantjer
Zeeland
11
DINSDAG 4 MAART 1997
j onze verslaggever
Mzand - Een toeristische tramlijn van Knokke naar Sluis is
bandeel haalbaar. De Zeeuwse gedeputeerden Van Zwieten
fe Hennekeij gaan binnenkort overleggen met de Vlaamse col
ka's om er een grensoverschrijdend project van te maken.
Van onze verslaggever
Kloosterzande - De gemeente Honte
nisse slaat de deur om een verdere var
kensinvasie in de streek tegen te hou
den net iets te laat dicht.
Vandaag komt de raad bijeen om een zoge
heten voorbereidingsbesluit te nemen, dat
de omschakeling van bestaande veehoude
rijen tot mega-mesterijen onmogelijk
maakt.
Dit besluit komt wellicht te laat voor een
nieuwe aanvraag tot omschakeling van
een bedrijf aan de Parallelweg in Walsoor
den. De aanvraag is voor 6000 varkens.
Volgens wethouder B. Pauwels kon de ge
meente de raad niet eerder bijeen roepen.
„Vandaag was de eerste mogelijkheid," al
dus Pauwels. Hij is niet blij met de aan
vraag en beseft dat publiciteit omtrent het
voorbereidingsbesluit op de valreep nieu
we aanvragen tot gevolg kan hebben. Maar
het besluit krijgt volgens Pauwels van
avond met onmiddellijke ingang geldings
kracht.
De gemeente Hontenisse reageert met dit
besluit op de oproep van het provinciebe
stuur om mee te werken aan een strategie
om de Brabantse varkensinvasie tegen te
houden. Het provinciebestuur wil via het
streekplan regelen dat grote varkensfok
kerijen met duizenden varkens niet meer
welkom zijn.
In het huidige ontwerp van het Zeeuwse
streekplan is bepaald dat intensieve vee
houderijen een maximale oppervlakte van
5000 vierkante meter mogen beslaan. Door
dat aantal vierkante meters maximaal op
duizend te stellen, kan het provinciebe
stuur de omvang van de bedrijven terug
brengen tot maximaal 800 dieren.
De Stichting Regionale Bestrijding Var
kensinvasie vroeg volgens K. Steijaert een
half jaar geleden al om zo'n voorberei
dingsbesluit, maar de gemeente wilde daar
destijds niet aan meewerken. Volgens
Pauwels had de gemeente tot nu toe ge
noeg aan een wijziging - 'de achtste' - van
het bestemmingsplan waarmee de komst
van nieuwe bedrijven tegengehouden kon
worden. De gemeente wilde daar ook niet
te ver in gaan om bestaande bedrijven toch
mogelijkheden te bieden om te schakelen.
Pauwels: „Want anders pak je je eigen
mensen aan." Bovendien was het volgens
Pauwels nog maar de vraag of de provincie
wel aan alweer een wijziging van het be
stemmingsplan wilde meewerken.
Dat ligt nu anders. Vorige week besloot de
provincie zelf actie te ondernemen, nadat
meerdere gemeenten, met name op Tholen,
overspoeld werden met aanvragen voor
omschakeling naar grote veehouderijen op
bestaande bouwblokken.
Pauwels prijst het initiatief van de provin
cie: „Nu maken we samen een vuist en
kunnen we de rest van Nederland laten
zien waarvoor we staan."
j deze manier kan de tramlijn
(aanmerking komen voor Euro
pe subsidies. P. de Keuninck
|n de Stichting Strandexpress
e dat gisteren bekend naar
nleiding van een overleg tussen
feestichting met streekvervoer-
ÉrZWN en de provincie.
|t Keuninck: „Een tramlijn van
s tot aan Breskens is geen
lalbare kaart. Die verbinding is
Iwoonweg te duur. Maar een
|ivan Knokke naar Sluis is wel
realiseren. Deze conclusie
laat in een rapport van de ZWN.
Kt rapport werd vorige week tij-
i een informele bijeenkomst
Èpresenteerd. Naar aanleiding
n dit rapport zijn wij gaan pra
ai met de provincie en de ZWN.
fe basis van dit rapport is de lijn
[exploiteren. We spreken overi-
Ins pas over de periode na het
)0. Er is immers nog
feeds veel geld mee gemoeid,
andaar ook het aanstaande
i tussen de gedeputeerden
fe de Vlaamse collega's."
Jok gedeputeerde Hennekeij van
Irkeer en Vervoer is positief
Ier de conclusies- van iet rap
id. „Het alternatief Knokke-
|uis vergt ook nog wel een hoge
restering maar lijkt haalbaar."
lennekeij bevestigt dat de stich-
Ing Strandexpress hem en gede-
Jiteerde Van Zwieten van Toe-
me gevraagd heeft om de tram-
In tijdens regulier overleg met
i Vlaamse collega's onder de
indacht te brengen. „Het pro-
[ct past volgens mij prima in het
n Openbaar vervoer van
provincie," meldt Hennekeij
fee gaan dus zeker proberen om
I een investeringssubsidie voor
Ikrijgen van de Europese Unie.
Te tram is een prima middel om
fcverkeerdrukte en de groei van
I automobiliteit langs de kust te
[perken."
f Keuninck ziet het toekomst
beeld al voor zich. De tram sluit
in Sluis aan op de strandbus en
deze bus sluit weer aan op het
transferium in West-Kapelle. Het
transferium is een systeem waar
het autoverkeer naar een aantal
parkeerterreinen wordt geleid.
Vervolgens worden de toeristen
met behulp van pendelbusjes
naar de plaats van bestemming
gebracht. „Op deze manier kun je
de huidige verkeersdrukte langs
de kust een stuk beperken," aldus
De Keuninck.
De plannen voor een tramlijn van
Knokke tot aan Breskens werden
vorig jaar gepresenteerd. Toen
werd een onderzoek aangekon
digd waaruit moest blijken of dit
plan van 25 miljoen gulden haal
baar is. Nu blijkt dus dat dit ini
tiatief niet kan worden uitge
voerd. Vandaar dat nu wordt in
gezet op de tramlijn Knokke-
Sluis. „Dit plan is zeker te reali
seren," zegt De Keuninck opti
mistisch.
De stichting introduceert in ieder
geval deze zomer de zogenaamde
fietsopstapbus. Toeristen kunnen
met deze bus de fiets meenemen.
Een bus wordt momenteel spe
ciaal voor dit doel aangepast. De
bus wordt onder andere voorzien
van frisse en opvallende kleuren.
Tevens worden vier abri's ge
plaatst in dezelfde kleuren als de
bus.
„De fietsopstapbus start in Bres
kens en rijdt tot aan de Vlinder
tuin bij Knokke. Als de bus aan
slaat wordt het project volgend
jaar uitgebreid," aldus De Keu
ninck.
Over dit initiatief is Hennekeij
ook al zeer te spreken. „Een heel
leuk en goed initiatief. Ook al
omdat we op deze manier prak
tijkervaring op kunnen doen met
de manier van vervoeren van fiet
sers die we ook voor de Wester-
scheldetunnel in gedachten heb
ben."
|»onze verslaggever
Imetizen - Bestuurslid P. Gerreman van de WV in Terneuzen
Pt gisteren in zak en as. En hij had het nog wel zo mooi gere
ild. Een bedrijf stelde een viertons heftruck beschikbaar om
ft oude kanon te herplaatsen op de hoek van de Kandeelstraat
fetle Vissteeg in het zogenaamde Tuinpad. Maar deze feestelij-
j8 gebeurtenis ging dus niet door.
wen? Er was geen viertonner, als de spreekwoordelijke pleister
op de wonde een piepklein ka
nonnetje. In ieder geval wordt
vandaag voor het echte kanon
een nieuwe poging ondernomen.
Nu komt wel de viertons truck
om het gevaarte op de plaats van
bestemming te zetten. Om het ze
kere voor het onzekere te nemen
verleent een atlaskraan hand- en
spandiensten. „Het kanon weegt
immers 3,5 ton. En daar komt het
affuit, het onderstel, van vijfhon
derd kilo nog eens bij."
pr een zeventons truck be-
r™aar gesteld. En dit voer-
18 paste niet in de nauwe
patjes van één van de oudste
rees van Terneuzen. De opera-
f Kanon lukte dus niet. „Ont-
|tend jammer dat het niet door
n," zei Gerreman gisteren
fegszins beteuterd,
f ondernemers van het Tuinpad
I.n tal er gisteren in ieder ge-
I wet bij zitten. Vooruitlopend
t M echte' kanon plaatsten ze
Jm
i -
m-
De warmtekrachtcentrale van Elsta in Terneuzen
FOTO CAMILE SCHELSTRAETE
Door Frank Deij
Terneuzen - De eigenaren van de
warmtekrachtcentrale Elsta in Ter
neuzen - Delta Nutsbedrijven, Pnem
en NGC Corporation - leggen zelf een
eigen leiding naar de centrale. De lei
ding is nodig om Brits aardgas in te
voeren.
Gasunie wil het pas aangelegde verbin
dingsstuk van het meet- en regelstation
Axelse Sassing naar Elsta, waarmee al
het grootste deel van de route is over
brugd, niet verkopen aan Energie Zuid
Nederland (EZN). Huren is voor EZN niet
interessant.
EZN snoepte vorig jaar het contract tus
sen Gasunie en Elsta van Gasunie af eri
gaat in 1998 Brits gas aan Elsta leveren.
EZN legt daarvoor een hoofdtransport
leiding van het toekomstige aansluitpunt
in Zelzate naar Ossendrecht, van waar
ook bedrijven in West-Brabant bediend
moeten worden. De eigenaren van Elsta
hebben nu in overleg met EZN besloten
om zelf voor een aftakking naar de warm
tekrachtcentrale te zorgen. Met de aanleg
is een investering van minstens 20 mil
joen gulden gemoeid.
De meest voor de hand liggende oplossing
was dat EZN - de inkoopcombinatie van
Delta Nutsbedrijven, Pnem en Mega Lim
burg- de bestaande verbinding tussen
Axelse Sassing en Elsta van Gasunie zou
overnemen of huren. EZN ziet volgens
woordvoerder L. B. Florusse af van huren
omdat Gasunie te veel geld vraagt. De
Gasunie zei gisteren formeel nog niet op
de hoogte te zijn gesteld van de afwijzing
door EZN. „We hebben naar ons gevoel
een heel aantrekkelijk aanbod gedaan,"
zegt Gasunie-woordvoerder P. Bakker.
De aftakking naar Elsta is onderdeel van
de aansluiting die EZN wil maken op de
Interconnector, een 235 kilometer lange
onderzeese leiding tussen het Engelse
Bacton en Zeebrugge. De Interconnector
landt in 1998 aan in Zeebrugge en brengt
dan Brits gas op de Europese markt. Zo
wel EZN als Gasunie willen via Zelzate
een aansluiting op de Interconnector.
Beide concurrenten treffen voorbereidin
gen om allebei, maar gelijktijdig, naast
elkaar en in samenwerking, een leiding
van Zelzate naar Ossendrecht te leggen.
EZN is al rond met Distrigas, dat in Bel
gië het gastransportnet beheert, en heeft
ook al een miljard kuub Engels gas ge
contracteerd (net voldoende om de warm
tekrachtcentrale te voeden). De Gasunie,
die later in gesprek ging met Distrigas,
heeft nog steeds geen doorvoercontract.
Volgens P. Bakker van Gasunie wordt er
gesleuteld aan een overeenkomst. Gas
unie heeft daarnaast in overweging om
zelf een eigen leiding op Belgisch grond
gebied te leggen maar ook daar heeft
Gasunie nog geen toestemming voor. Een
andere optie is om onder zee aan te slui
ten op de Interconnector maar dat is heel
duur.
EZN doet met het Britse gas, dat goedko
per is dan het gas van Gasunie, een aan
val op de monopoliepositie van Gasunie
en verwacht een marktaandeel van vier
miljard kubieke meter gas te veroveren.
Ter vergelijking, de Nederlandse Gasunie
levert aan de industriële grootgebruikers
zoals Hydro Agri in Sluiskil, ruim dertien
miljard kuub.
EZN boekte het eerste succes met Elsta
dat een vijfjarig contract met Gasunie
had, en waarvoor de Gasunie vorig jaar
een aparte leiding van Axelse Sassing
naar Elsta legde. Het prijsverschil tussen
het Engelse gas en het Groninger-gas is
meerdere centen per kuub en maakt het
voor Elsta interessant het contract met
Gasunie af te kopen en met EZN in zee te
gaan.
Gasunie wil een aansluiting op de Inter
connector om een stevigere positie als
gasdoorvoerland op te bouwen. Naar ver
wachting stroomt over tien jaar het gas in
omgekeerde richting. Gasunie wil dan
Russisch gas aan Engeland leveren.
W,tsina°nneue on^ernemers plaatsten omdat de voor ver-
lT»» üan achte kanon opqetrommelde vrachtauto niet in
l,erneuzense straatjes paste.
FOTO CAMILE SCHEL5TAETE
Van onze verslaggever
Hulst - Hulster horeca-onder-
nemers schuiven elkaar de
zwartepiet toe bij het zoeken
naar verklaringen voor de
baldadigheden en knokpar
tijen die de laatste weken in
de Hulster binnenstad sche
ring en inslag zijn.
De ongeregeldheden bereik
ten afgelopen weekend een
dieptepunt met een spoor van
vernielingen, enkele gewon
den en een flink aantal arres
taties.
De politie gaat voorlopig strenger
surveilleren in de weekeinden en
burgemeester A. Kessen gaat op
korte termijn de horeca-onderne-
mers uitnodigen voor een gesprek
over de problemen.
Iedereen is het er wel over eens
dat de aanleiding voor de ongere
geldheden moet worden gezocht
in overdadig drankgebruik. „Het
probleeem en de oorzaak zijn be
kend," stelt G. Jonkman, uitbater
van drie horeca-gelegenheden in
de Hulster binnenstad. Volgens
hem is het allemaal terug te lei
den tot het zogenaamde 'happy
hour' bij bar 'De Bruine Pater'
van concurrent B. Picavet. Daar
geldt iedere vrijdagavond van
23.00 tot 24.00 uur 'twee bier ha
len één betalen'. „Een heleboel
jongeren laten zich daar vollo
pen. Die gaan rond een uurtje of
half één naar buiten en wij zitten
met de ellende," zegt Jonkman.
„Kijk, om wat meer mensen naar
je zaak te krijgen is zo'n actie
misschien wel eens leuk voor één
keer, maar doe dat dan op een
normaal tijdstip en niet zo laat op
de avond. Dit is gewoon vragen
om problemen."
„Klinkklare onzin," werpt B. Pi
cavet, exploitant van vier horeca
zaken in de Hulster binnenstad,
tegen.
„Vorig jaar hadden we nog geen
'happy hour' en toen was het ook
herhaaldelijk knokken geblazen
bij de 'Champs Disques' (van
Jonkman, red.). Het 'happy hour'
heeft daar niks mee te maken.
Dat is gewoon business. En dat
tijdstip is juist bewust gekozen,
omdat dan de heel jonge jeugd al
weg is. Kijk, bij ons komt er nie
mand buiten met een glas in zijn
hand. Maar het glas ligt wel tegen
de muur van 'Champs Disques'.
Blijkbaar kan men daar wel zo
maar met een glas naar buiten lo
pen.
Overigens vindt Picavet dat de
hele zaak 'nogal wordt opgebla
zen'. „Dat er wel eens een knok-
partijtje ontstaat, dat kun je bij
na niet voorkomen. Uiteraard is
het geen goede zaak voor de
Hulster horeca".
Horeca-ondernemer E. Lege-
maat, die twee horeca-bedrijven
uitbaat, zegt het ronduit 'waar
deloos' te vinden, wat er tegen
woordig in de Hulster binnenstad
gebeurt. „Maar ik mag me geluk
kig prijzen, tot nu toe heb ik er
geen last van."
Ook Legemaat zegt zijn beden
kingen te hebben tegen het 'hap
py hour' in 'De Bruine Pater'.
„Maar ik wil me daar verder niet
mee bemoeien."
Uitbater E. d'Hooghe van café
Première trekt net als Legemaat
niet het superjeugdige publiek en
zegt dus tot nu toe evenmin last
te hebben. „Maar ik kan me voor
stellen dat Jonkman daar anders
over denkt. De jeugd laat zich tij
dens dat 'happy hour' vollopen en
de 'Champs Disques' krijgt ze
dan later zo zat als een aap bin
nen."
D'Hooghe zegt wel bang te zijn
voor indirecte overlast, met name
als straks het terrasseizoen weer
begint. „Want het is niet echt be
vorderlijk voor mijn zaak als ze
twee meter verder om de haver
klap staan te knokken."
WD-fractievoorzitter W. Kay-
ser, die midden in het uitgaans
centrum woont, vindt dat de poli
tie afgelopen weekend de ongere
geldheden goed heeft aangepakt.
De WD-fractie heeft in het ver
leden al herhaaldelijk aange
drongen op een beter politie-op-
treden. „Ik denkt dat de zaak nu
goed op de rails staat." Kayser
betwijfelt of alleen het 'happy
hour' de boosdoener is. „Jonk
man is zelf tot zes uur 's morgens
open en ik denk dat dat ook niet
zo bevorderlijk is voor de rust in
de binnenstad."
In het verslag over de ongere
geldheden in de krant van giste
ren is overigens abusievelijk ge
meld dat jongeren een ruit van
een café in de Steenstraat ver
nielden. Het ging echter om het
café De Ster in de Overdam-
straat.
Zoals gemeld heeft de politie zich
voorgenomen om de komende tijd
in de weekeinden verscherpt toe
zicht te houden in de Hulster bin
nenstad. Burgemeester A. Kessen
kreeg dat gisteren nog eens be
vestigd tijdens een gesprek met
de politie. Hoe lang de politie ex
tra mensen in zet hangt er van af
hoe lang de onrust in de binnen
stad voortduurt.
„Enerzijds ben ik gerustgesteld
dat er meer blauw op straat komt
en dat de oorzaak niet zit in die
per gelegen conflicten," zegt Kes
sen.
„Het is puur overdadig drankge
bruik. Maar het is wel verontrus
tend dat het vooral de zeer jeug
digen tussen de vijftien en twin
tig jaar zijn die erbij betrokken
zijn. Daarom wil ik op korte ter
mijn een gesprek met de betrok
ken horeca-ondernemers om sa
men te kijken hoe we de zaak in
toom kunnen houden."
Van onze verslaggeefster
Hoofdplaat - Er komt voorlo
pig nog geen eind aan het dra
ma rond de bouw van het bun
galowpark Village Scaldia in
Hoofdplaat.
De Vereniging van Huiseigenaren
van Village Scaldia had vorig
jaar november een kort geding
aangespannen tegen de aandeel
houders van Village Scaldia bv.
Dwangsom
De rechtbank in Middelburg be
sliste dat de aandeelhouders een
dwangsom van tienduizend gul
den per dag tot een maximum
van drie miljoen moesten betalen
als ze de eerste fase van het bun
galowpark niet voor 1 maart 1997
zouden opleveren. Maar de bouw
van het bungalowpark ligt nog
steeds stil en de Vereniging van
Huiseigenaren krijgt geen cent
van de aandeelhouders: omdat er
simpelweg geen geld is.
Advocaat Ong Sien Hing die de
zaken van de Vereniging van
Huiseigenaren behartigt: „De
aandeelhouders kunnen dit geld
niet betalen en van een kale kip
valt moeilijk te plukken. De aan
delen van de failliet verklaarde
hoofdaannemer Ibens zijn nu
voor vijftig procent in handen
van de huidige aannemer Aan de
Stegge-Bakx en de andere vijftig
procent is in handen van René
Colthof Beheer bv en Inovast. Er
is hier sprake van een patstelling,
de aandeelhouders kunnen niet
door één deur en ik constateer
dat dit de oorzaak is dat de zaak
zo lang stil ligt."
Grote schande
„Om het schip weer vlot te trek
ken, is de zaak aangekaart bij de
ondernemerskamer in Amster
dam," meldt Ong Sien Hing. „De
ze heeft speciaal voor de zaak
Scaldia een directeur ad-interim
ingesteld die de boel nu aan het
onderzoeken is. Hij heeft tot 1
april de tijd gekregen om rapport
uit te brengen en de aandeelhou
ders tot elkaar te brengen zodat
de bouw alsnog kan worden afge
maakt. Wij kunnen in feite niets
anders dan afwachten want er is
geen geld. Als ik de uitspraak van
de rechter bij de rechtbank te
gelde zou maken, wordt Scaldia
bv onmiddellijk failliet verklaard
en dan zitten we helemaal met le
ge handen. Het komt er dus op
neer dat de eigenaren van de
bungalows het grote slachtoffer
zijn van deze patstelling en dan
druk ik mij nog fatsoenlijk uit.
Het is natuurlijk een grote schan
de."
Kraakactie
G. Laan, woordvoerder van de
Vereniging van Huiseigenaren,
noemt de situatie rond Village
Scaldia 'afschuwelijk'. „De wo
ningen zijn voor tachtig procent
betaald terwijl ze nog maar voor
de helft zijn afgebouwd. Sommi
ge huizen staan daar echt weg te
rotten, het is echt verschrikke
lijk. En voorlopig komt er dus
geen verandering in en zitten wij
met de gebakken peren. Eigenlijk
zouden alle zeventien de eige
naars hun bungalows moeten be
zetten, gewoon de boel kraken.
We hebben er alle reden voor en
zo kunnen we laten zien dat het
ons menens is. Dwangsom of geen
dwangsom, zolang er geen geld is
en de bouw niet wordt afgerond,
komen we geen stap verder, kun
nen we onze huisjes niet verhuren
en lopen we honderden guldens
Van onze verslaggever
Axel - Axelaar Roby Belle
mans figureert vrijdag in een
nieuwe aflevering van de te
levisieserie Baantjer, waarin
de belevenissen worden ver
haald van de Amsterdamse
politie-inspecteur De Cock
en zijn maat Vledder.
Bellemans is degene die dit
keer het lijk ontdekt aan het
begin van de aflevering.
De Axelaar, die tegenwoor
dig cursussen geeft in het in
richten van exposities, heeft
overigens geen ambities om
een acteurscarrière te begin
nen.
„Ze hebben me gewoon ge
vraagd en ik vond het wel
leuk om te doen."
H
t-