kusttram nokke-Sluis lijkt haalbaar Elsta legt een eigen leiding naar de centrale DE STEM grensoverschrijdende aanpak Hontenisse kan varkens misschien niet tegenhouden lini-kanonnetje op ferneuzens Tuinpad Horecabazen wijzen naar elkaar C1 Gasunie verkoopt bestaande verbinding niet Huren te duur Kessen wil snel met barhouders praten over knokpartijen Bungalowpark Village Scaldia blijft stil Bellemans vindt lijk bij Baantjer Zeeland 11 DINSDAG 4 MAART 1997 j onze verslaggever Mzand - Een toeristische tramlijn van Knokke naar Sluis is bandeel haalbaar. De Zeeuwse gedeputeerden Van Zwieten fe Hennekeij gaan binnenkort overleggen met de Vlaamse col ka's om er een grensoverschrijdend project van te maken. Van onze verslaggever Kloosterzande - De gemeente Honte nisse slaat de deur om een verdere var kensinvasie in de streek tegen te hou den net iets te laat dicht. Vandaag komt de raad bijeen om een zoge heten voorbereidingsbesluit te nemen, dat de omschakeling van bestaande veehoude rijen tot mega-mesterijen onmogelijk maakt. Dit besluit komt wellicht te laat voor een nieuwe aanvraag tot omschakeling van een bedrijf aan de Parallelweg in Walsoor den. De aanvraag is voor 6000 varkens. Volgens wethouder B. Pauwels kon de ge meente de raad niet eerder bijeen roepen. „Vandaag was de eerste mogelijkheid," al dus Pauwels. Hij is niet blij met de aan vraag en beseft dat publiciteit omtrent het voorbereidingsbesluit op de valreep nieu we aanvragen tot gevolg kan hebben. Maar het besluit krijgt volgens Pauwels van avond met onmiddellijke ingang geldings kracht. De gemeente Hontenisse reageert met dit besluit op de oproep van het provinciebe stuur om mee te werken aan een strategie om de Brabantse varkensinvasie tegen te houden. Het provinciebestuur wil via het streekplan regelen dat grote varkensfok kerijen met duizenden varkens niet meer welkom zijn. In het huidige ontwerp van het Zeeuwse streekplan is bepaald dat intensieve vee houderijen een maximale oppervlakte van 5000 vierkante meter mogen beslaan. Door dat aantal vierkante meters maximaal op duizend te stellen, kan het provinciebe stuur de omvang van de bedrijven terug brengen tot maximaal 800 dieren. De Stichting Regionale Bestrijding Var kensinvasie vroeg volgens K. Steijaert een half jaar geleden al om zo'n voorberei dingsbesluit, maar de gemeente wilde daar destijds niet aan meewerken. Volgens Pauwels had de gemeente tot nu toe ge noeg aan een wijziging - 'de achtste' - van het bestemmingsplan waarmee de komst van nieuwe bedrijven tegengehouden kon worden. De gemeente wilde daar ook niet te ver in gaan om bestaande bedrijven toch mogelijkheden te bieden om te schakelen. Pauwels: „Want anders pak je je eigen mensen aan." Bovendien was het volgens Pauwels nog maar de vraag of de provincie wel aan alweer een wijziging van het be stemmingsplan wilde meewerken. Dat ligt nu anders. Vorige week besloot de provincie zelf actie te ondernemen, nadat meerdere gemeenten, met name op Tholen, overspoeld werden met aanvragen voor omschakeling naar grote veehouderijen op bestaande bouwblokken. Pauwels prijst het initiatief van de provin cie: „Nu maken we samen een vuist en kunnen we de rest van Nederland laten zien waarvoor we staan." j deze manier kan de tramlijn (aanmerking komen voor Euro pe subsidies. P. de Keuninck |n de Stichting Strandexpress e dat gisteren bekend naar nleiding van een overleg tussen feestichting met streekvervoer- ÉrZWN en de provincie. |t Keuninck: „Een tramlijn van s tot aan Breskens is geen lalbare kaart. Die verbinding is Iwoonweg te duur. Maar een |ivan Knokke naar Sluis is wel realiseren. Deze conclusie laat in een rapport van de ZWN. Kt rapport werd vorige week tij- i een informele bijeenkomst Èpresenteerd. Naar aanleiding n dit rapport zijn wij gaan pra ai met de provincie en de ZWN. fe basis van dit rapport is de lijn [exploiteren. We spreken overi- Ins pas over de periode na het )0. Er is immers nog feeds veel geld mee gemoeid, andaar ook het aanstaande i tussen de gedeputeerden fe de Vlaamse collega's." Jok gedeputeerde Hennekeij van Irkeer en Vervoer is positief Ier de conclusies- van iet rap id. „Het alternatief Knokke- |uis vergt ook nog wel een hoge restering maar lijkt haalbaar." lennekeij bevestigt dat de stich- Ing Strandexpress hem en gede- Jiteerde Van Zwieten van Toe- me gevraagd heeft om de tram- In tijdens regulier overleg met i Vlaamse collega's onder de indacht te brengen. „Het pro- [ct past volgens mij prima in het n Openbaar vervoer van provincie," meldt Hennekeij fee gaan dus zeker proberen om I een investeringssubsidie voor Ikrijgen van de Europese Unie. Te tram is een prima middel om fcverkeerdrukte en de groei van I automobiliteit langs de kust te [perken." f Keuninck ziet het toekomst beeld al voor zich. De tram sluit in Sluis aan op de strandbus en deze bus sluit weer aan op het transferium in West-Kapelle. Het transferium is een systeem waar het autoverkeer naar een aantal parkeerterreinen wordt geleid. Vervolgens worden de toeristen met behulp van pendelbusjes naar de plaats van bestemming gebracht. „Op deze manier kun je de huidige verkeersdrukte langs de kust een stuk beperken," aldus De Keuninck. De plannen voor een tramlijn van Knokke tot aan Breskens werden vorig jaar gepresenteerd. Toen werd een onderzoek aangekon digd waaruit moest blijken of dit plan van 25 miljoen gulden haal baar is. Nu blijkt dus dat dit ini tiatief niet kan worden uitge voerd. Vandaar dat nu wordt in gezet op de tramlijn Knokke- Sluis. „Dit plan is zeker te reali seren," zegt De Keuninck opti mistisch. De stichting introduceert in ieder geval deze zomer de zogenaamde fietsopstapbus. Toeristen kunnen met deze bus de fiets meenemen. Een bus wordt momenteel spe ciaal voor dit doel aangepast. De bus wordt onder andere voorzien van frisse en opvallende kleuren. Tevens worden vier abri's ge plaatst in dezelfde kleuren als de bus. „De fietsopstapbus start in Bres kens en rijdt tot aan de Vlinder tuin bij Knokke. Als de bus aan slaat wordt het project volgend jaar uitgebreid," aldus De Keu ninck. Over dit initiatief is Hennekeij ook al zeer te spreken. „Een heel leuk en goed initiatief. Ook al omdat we op deze manier prak tijkervaring op kunnen doen met de manier van vervoeren van fiet sers die we ook voor de Wester- scheldetunnel in gedachten heb ben." |»onze verslaggever Imetizen - Bestuurslid P. Gerreman van de WV in Terneuzen Pt gisteren in zak en as. En hij had het nog wel zo mooi gere ild. Een bedrijf stelde een viertons heftruck beschikbaar om ft oude kanon te herplaatsen op de hoek van de Kandeelstraat fetle Vissteeg in het zogenaamde Tuinpad. Maar deze feestelij- j8 gebeurtenis ging dus niet door. wen? Er was geen viertonner, als de spreekwoordelijke pleister op de wonde een piepklein ka nonnetje. In ieder geval wordt vandaag voor het echte kanon een nieuwe poging ondernomen. Nu komt wel de viertons truck om het gevaarte op de plaats van bestemming te zetten. Om het ze kere voor het onzekere te nemen verleent een atlaskraan hand- en spandiensten. „Het kanon weegt immers 3,5 ton. En daar komt het affuit, het onderstel, van vijfhon derd kilo nog eens bij." pr een zeventons truck be- r™aar gesteld. En dit voer- 18 paste niet in de nauwe patjes van één van de oudste rees van Terneuzen. De opera- f Kanon lukte dus niet. „Ont- |tend jammer dat het niet door n," zei Gerreman gisteren fegszins beteuterd, f ondernemers van het Tuinpad I.n tal er gisteren in ieder ge- I wet bij zitten. Vooruitlopend t M echte' kanon plaatsten ze Jm i - m- De warmtekrachtcentrale van Elsta in Terneuzen FOTO CAMILE SCHELSTRAETE Door Frank Deij Terneuzen - De eigenaren van de warmtekrachtcentrale Elsta in Ter neuzen - Delta Nutsbedrijven, Pnem en NGC Corporation - leggen zelf een eigen leiding naar de centrale. De lei ding is nodig om Brits aardgas in te voeren. Gasunie wil het pas aangelegde verbin dingsstuk van het meet- en regelstation Axelse Sassing naar Elsta, waarmee al het grootste deel van de route is over brugd, niet verkopen aan Energie Zuid Nederland (EZN). Huren is voor EZN niet interessant. EZN snoepte vorig jaar het contract tus sen Gasunie en Elsta van Gasunie af eri gaat in 1998 Brits gas aan Elsta leveren. EZN legt daarvoor een hoofdtransport leiding van het toekomstige aansluitpunt in Zelzate naar Ossendrecht, van waar ook bedrijven in West-Brabant bediend moeten worden. De eigenaren van Elsta hebben nu in overleg met EZN besloten om zelf voor een aftakking naar de warm tekrachtcentrale te zorgen. Met de aanleg is een investering van minstens 20 mil joen gulden gemoeid. De meest voor de hand liggende oplossing was dat EZN - de inkoopcombinatie van Delta Nutsbedrijven, Pnem en Mega Lim burg- de bestaande verbinding tussen Axelse Sassing en Elsta van Gasunie zou overnemen of huren. EZN ziet volgens woordvoerder L. B. Florusse af van huren omdat Gasunie te veel geld vraagt. De Gasunie zei gisteren formeel nog niet op de hoogte te zijn gesteld van de afwijzing door EZN. „We hebben naar ons gevoel een heel aantrekkelijk aanbod gedaan," zegt Gasunie-woordvoerder P. Bakker. De aftakking naar Elsta is onderdeel van de aansluiting die EZN wil maken op de Interconnector, een 235 kilometer lange onderzeese leiding tussen het Engelse Bacton en Zeebrugge. De Interconnector landt in 1998 aan in Zeebrugge en brengt dan Brits gas op de Europese markt. Zo wel EZN als Gasunie willen via Zelzate een aansluiting op de Interconnector. Beide concurrenten treffen voorbereidin gen om allebei, maar gelijktijdig, naast elkaar en in samenwerking, een leiding van Zelzate naar Ossendrecht te leggen. EZN is al rond met Distrigas, dat in Bel gië het gastransportnet beheert, en heeft ook al een miljard kuub Engels gas ge contracteerd (net voldoende om de warm tekrachtcentrale te voeden). De Gasunie, die later in gesprek ging met Distrigas, heeft nog steeds geen doorvoercontract. Volgens P. Bakker van Gasunie wordt er gesleuteld aan een overeenkomst. Gas unie heeft daarnaast in overweging om zelf een eigen leiding op Belgisch grond gebied te leggen maar ook daar heeft Gasunie nog geen toestemming voor. Een andere optie is om onder zee aan te slui ten op de Interconnector maar dat is heel duur. EZN doet met het Britse gas, dat goedko per is dan het gas van Gasunie, een aan val op de monopoliepositie van Gasunie en verwacht een marktaandeel van vier miljard kubieke meter gas te veroveren. Ter vergelijking, de Nederlandse Gasunie levert aan de industriële grootgebruikers zoals Hydro Agri in Sluiskil, ruim dertien miljard kuub. EZN boekte het eerste succes met Elsta dat een vijfjarig contract met Gasunie had, en waarvoor de Gasunie vorig jaar een aparte leiding van Axelse Sassing naar Elsta legde. Het prijsverschil tussen het Engelse gas en het Groninger-gas is meerdere centen per kuub en maakt het voor Elsta interessant het contract met Gasunie af te kopen en met EZN in zee te gaan. Gasunie wil een aansluiting op de Inter connector om een stevigere positie als gasdoorvoerland op te bouwen. Naar ver wachting stroomt over tien jaar het gas in omgekeerde richting. Gasunie wil dan Russisch gas aan Engeland leveren. W,tsina°nneue on^ernemers plaatsten omdat de voor ver- lT»» üan achte kanon opqetrommelde vrachtauto niet in l,erneuzense straatjes paste. FOTO CAMILE SCHEL5TAETE Van onze verslaggever Hulst - Hulster horeca-onder- nemers schuiven elkaar de zwartepiet toe bij het zoeken naar verklaringen voor de baldadigheden en knokpar tijen die de laatste weken in de Hulster binnenstad sche ring en inslag zijn. De ongeregeldheden bereik ten afgelopen weekend een dieptepunt met een spoor van vernielingen, enkele gewon den en een flink aantal arres taties. De politie gaat voorlopig strenger surveilleren in de weekeinden en burgemeester A. Kessen gaat op korte termijn de horeca-onderne- mers uitnodigen voor een gesprek over de problemen. Iedereen is het er wel over eens dat de aanleiding voor de ongere geldheden moet worden gezocht in overdadig drankgebruik. „Het probleeem en de oorzaak zijn be kend," stelt G. Jonkman, uitbater van drie horeca-gelegenheden in de Hulster binnenstad. Volgens hem is het allemaal terug te lei den tot het zogenaamde 'happy hour' bij bar 'De Bruine Pater' van concurrent B. Picavet. Daar geldt iedere vrijdagavond van 23.00 tot 24.00 uur 'twee bier ha len één betalen'. „Een heleboel jongeren laten zich daar vollo pen. Die gaan rond een uurtje of half één naar buiten en wij zitten met de ellende," zegt Jonkman. „Kijk, om wat meer mensen naar je zaak te krijgen is zo'n actie misschien wel eens leuk voor één keer, maar doe dat dan op een normaal tijdstip en niet zo laat op de avond. Dit is gewoon vragen om problemen." „Klinkklare onzin," werpt B. Pi cavet, exploitant van vier horeca zaken in de Hulster binnenstad, tegen. „Vorig jaar hadden we nog geen 'happy hour' en toen was het ook herhaaldelijk knokken geblazen bij de 'Champs Disques' (van Jonkman, red.). Het 'happy hour' heeft daar niks mee te maken. Dat is gewoon business. En dat tijdstip is juist bewust gekozen, omdat dan de heel jonge jeugd al weg is. Kijk, bij ons komt er nie mand buiten met een glas in zijn hand. Maar het glas ligt wel tegen de muur van 'Champs Disques'. Blijkbaar kan men daar wel zo maar met een glas naar buiten lo pen. Overigens vindt Picavet dat de hele zaak 'nogal wordt opgebla zen'. „Dat er wel eens een knok- partijtje ontstaat, dat kun je bij na niet voorkomen. Uiteraard is het geen goede zaak voor de Hulster horeca". Horeca-ondernemer E. Lege- maat, die twee horeca-bedrijven uitbaat, zegt het ronduit 'waar deloos' te vinden, wat er tegen woordig in de Hulster binnenstad gebeurt. „Maar ik mag me geluk kig prijzen, tot nu toe heb ik er geen last van." Ook Legemaat zegt zijn beden kingen te hebben tegen het 'hap py hour' in 'De Bruine Pater'. „Maar ik wil me daar verder niet mee bemoeien." Uitbater E. d'Hooghe van café Première trekt net als Legemaat niet het superjeugdige publiek en zegt dus tot nu toe evenmin last te hebben. „Maar ik kan me voor stellen dat Jonkman daar anders over denkt. De jeugd laat zich tij dens dat 'happy hour' vollopen en de 'Champs Disques' krijgt ze dan later zo zat als een aap bin nen." D'Hooghe zegt wel bang te zijn voor indirecte overlast, met name als straks het terrasseizoen weer begint. „Want het is niet echt be vorderlijk voor mijn zaak als ze twee meter verder om de haver klap staan te knokken." WD-fractievoorzitter W. Kay- ser, die midden in het uitgaans centrum woont, vindt dat de poli tie afgelopen weekend de ongere geldheden goed heeft aangepakt. De WD-fractie heeft in het ver leden al herhaaldelijk aange drongen op een beter politie-op- treden. „Ik denkt dat de zaak nu goed op de rails staat." Kayser betwijfelt of alleen het 'happy hour' de boosdoener is. „Jonk man is zelf tot zes uur 's morgens open en ik denk dat dat ook niet zo bevorderlijk is voor de rust in de binnenstad." In het verslag over de ongere geldheden in de krant van giste ren is overigens abusievelijk ge meld dat jongeren een ruit van een café in de Steenstraat ver nielden. Het ging echter om het café De Ster in de Overdam- straat. Zoals gemeld heeft de politie zich voorgenomen om de komende tijd in de weekeinden verscherpt toe zicht te houden in de Hulster bin nenstad. Burgemeester A. Kessen kreeg dat gisteren nog eens be vestigd tijdens een gesprek met de politie. Hoe lang de politie ex tra mensen in zet hangt er van af hoe lang de onrust in de binnen stad voortduurt. „Enerzijds ben ik gerustgesteld dat er meer blauw op straat komt en dat de oorzaak niet zit in die per gelegen conflicten," zegt Kes sen. „Het is puur overdadig drankge bruik. Maar het is wel verontrus tend dat het vooral de zeer jeug digen tussen de vijftien en twin tig jaar zijn die erbij betrokken zijn. Daarom wil ik op korte ter mijn een gesprek met de betrok ken horeca-ondernemers om sa men te kijken hoe we de zaak in toom kunnen houden." Van onze verslaggeefster Hoofdplaat - Er komt voorlo pig nog geen eind aan het dra ma rond de bouw van het bun galowpark Village Scaldia in Hoofdplaat. De Vereniging van Huiseigenaren van Village Scaldia had vorig jaar november een kort geding aangespannen tegen de aandeel houders van Village Scaldia bv. Dwangsom De rechtbank in Middelburg be sliste dat de aandeelhouders een dwangsom van tienduizend gul den per dag tot een maximum van drie miljoen moesten betalen als ze de eerste fase van het bun galowpark niet voor 1 maart 1997 zouden opleveren. Maar de bouw van het bungalowpark ligt nog steeds stil en de Vereniging van Huiseigenaren krijgt geen cent van de aandeelhouders: omdat er simpelweg geen geld is. Advocaat Ong Sien Hing die de zaken van de Vereniging van Huiseigenaren behartigt: „De aandeelhouders kunnen dit geld niet betalen en van een kale kip valt moeilijk te plukken. De aan delen van de failliet verklaarde hoofdaannemer Ibens zijn nu voor vijftig procent in handen van de huidige aannemer Aan de Stegge-Bakx en de andere vijftig procent is in handen van René Colthof Beheer bv en Inovast. Er is hier sprake van een patstelling, de aandeelhouders kunnen niet door één deur en ik constateer dat dit de oorzaak is dat de zaak zo lang stil ligt." Grote schande „Om het schip weer vlot te trek ken, is de zaak aangekaart bij de ondernemerskamer in Amster dam," meldt Ong Sien Hing. „De ze heeft speciaal voor de zaak Scaldia een directeur ad-interim ingesteld die de boel nu aan het onderzoeken is. Hij heeft tot 1 april de tijd gekregen om rapport uit te brengen en de aandeelhou ders tot elkaar te brengen zodat de bouw alsnog kan worden afge maakt. Wij kunnen in feite niets anders dan afwachten want er is geen geld. Als ik de uitspraak van de rechter bij de rechtbank te gelde zou maken, wordt Scaldia bv onmiddellijk failliet verklaard en dan zitten we helemaal met le ge handen. Het komt er dus op neer dat de eigenaren van de bungalows het grote slachtoffer zijn van deze patstelling en dan druk ik mij nog fatsoenlijk uit. Het is natuurlijk een grote schan de." Kraakactie G. Laan, woordvoerder van de Vereniging van Huiseigenaren, noemt de situatie rond Village Scaldia 'afschuwelijk'. „De wo ningen zijn voor tachtig procent betaald terwijl ze nog maar voor de helft zijn afgebouwd. Sommi ge huizen staan daar echt weg te rotten, het is echt verschrikke lijk. En voorlopig komt er dus geen verandering in en zitten wij met de gebakken peren. Eigenlijk zouden alle zeventien de eige naars hun bungalows moeten be zetten, gewoon de boel kraken. We hebben er alle reden voor en zo kunnen we laten zien dat het ons menens is. Dwangsom of geen dwangsom, zolang er geen geld is en de bouw niet wordt afgerond, komen we geen stap verder, kun nen we onze huisjes niet verhuren en lopen we honderden guldens Van onze verslaggever Axel - Axelaar Roby Belle mans figureert vrijdag in een nieuwe aflevering van de te levisieserie Baantjer, waarin de belevenissen worden ver haald van de Amsterdamse politie-inspecteur De Cock en zijn maat Vledder. Bellemans is degene die dit keer het lijk ontdekt aan het begin van de aflevering. De Axelaar, die tegenwoor dig cursussen geeft in het in richten van exposities, heeft overigens geen ambities om een acteurscarrière te begin nen. „Ze hebben me gewoon ge vraagd en ik vond het wel leuk om te doen." H t-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 11