'Ik ben een liedjesmaker' Executie van Johannes van Damme als opera DE STEM Dirigent Mintz mag spelen op kostbare viool van Paganini Meer schatten uit Hermitage in Bonn Jan Rietman: een muzikale loopbaan tussen Doetinchem en Aalsmeer A7 Gids DESTEM Door Tom Smeets Hij maakt twee radioprogramma's voor Radio Noordzee Nationaal; hij is de muzikale leider van elk programma van André van Duin en Ron Brandsteder en hij is bezig met de nieuwe, Nederlandstalige cd van Anita Meyer. O ja, hij heeft ook nog tijd gehad een eigen solo-cd te ma ken, The circle of love. Een solo-cd, z'n tweede na Don't shoot the pianoplayer, die in no vember 1995 uitkwam, is nieuw voor hem. „Ik heb eigenlijk nooit echt soloplaten gemaakt", vertelt hij. „Heel lang geleden in m'n Long Tall Ernie-tijd, toen heb ik als The Killer een rock 'n roll-lp gemaakt. Steeds vaker zeiden mensen om me heen: 'Waarom maak je niet eens zelf een cd?' Ik ben daar twee, drie jaar mee be zig geweest, maar zoals het zo vaak gaat: alles heeft voorrang, behalve jezelf. Ik hoef ook niet zo nodig." In de rustige vakantieperiode moest het er dan toch van komen. Jan: „Natuurlijk ging het weer allemaal mis en heb ik me in twee weken helemaal in de rondte moeten werken om het af te krij gen." Het eindresultaat Don't shoot the pianoplayer werd zo waar een succes, zegt hij met op rechte verbazing. „De single kwam in de hitparade. Ik wist niet wat er gebeurde. Plotseling stond ik weer aan de andere kant van de lijn." Apetrots Tot nu toe zijn er 30.000 exem plaren van Don't shoot the pian oplayer verkocht. „Dat is niet slecht voor instrumentale mu ziek", constateert hij. „Het won derlijke van liedjes maken is dat je het in absolute stilte wilt doen. Maar zo gauw je het af hebt, wil je dat zoveel mogelijk mensen het horen. Je bent echt apetrots als je ergens rondloopt en je hoort je liedje. Hij heeft het zich niet gemakke lijk gemaakt, bijvoorbeeld door te kiezen voor bewerkingen van bekende popsongs. Jan: „Omdat je zoveel nummers schrijft voor anderen, dacht ik 'laat ik het dan ook maar eens voor mezelf doen'. Het is ontstaan toen de overleden vriend van André van Duin me vroeg hem te helpen met het ma ken van een nummer. Zo kreeg ik weer belangstelling voor instru mentale muziek." Dankzij het succes begon hij met een met een tweede cd. „Ik heb geprobeerd een stapje verder te gaan. Je kunt schrijven om abso luut te scoren, meestal mislukt dat dan. Of je schrijft wat je voelt. Op The circle of love staan twee stukken waarbij ik gewoon ben gaan zitten en heb gespeeld wat ik voelde. Dat vind ik nog de mooiste nummers van het hele al bum. Ik hou gewoon van liedjes maken. Ik ben, denk ik, een lied jesmaker." Muziek beheerst zijn leven. „Ab soluut", zegt hij resoluut. „Ik houd van mensen die liedjes ma ken die me raken, Rod Stewart, Clouseau, Marco Borsato, Bruce Springsteen. Als ik een liedje mooi vind, kan ik het wel tien keer achter elkaar horen. Ik denk dat muziek in ieders leven heel belangrijk is. Een muziekje waarop je iemand hebt leren ken nen of een liedje waarbij je tegen een boom bent gereden... Ieder een heeft iets. Als ik in de file sta en naar een mooi liedje luister, dan is die file in een keer minder erg. Dat is toch wel een leuke bij komstigheid van muziek." André van Duin kondigt hem in elke show altijd aan als 'de schrik van Doetinchem'. In die stad is hij op 4 december 1952 geboren. Toen hij zeven was ging hij naar de muziekschool en ging hij in bandjes spelen als pianist. Hij weet nog precies dat Long Tall Ernie uit Arnhem bij hem thuis kwam om te vragen of hij in de band kwam. Jan: „Er kwam een zootje getei sem binnen met lang haar. Dus m'n moeder in vliegende paniek met mij naar achteren: 'Daar ga je nóóit bij spelen...' Ik mocht ab soluut niet. Een jaar later kwa men ze weer, met datzelfde lange haar en toen mocht ik wel. Kun je zien wat er in een jaar tijds alle maal verandert." Doetinchem bleef hij tot z'n twintigste jaar trouw. Jan: „Ik zal nooit het moment vergeten dat ik aankondigde dat ik naar het Westen ging verhuizen. In het café zei iemand: 'Jij bent binnen de kortste keren op hangende pootjes terug'. Alsof ik de groot ste verrader was... Waarom zegt iemand dat nou? Ik ging er nog door twijfelen ook." Hij ging naar het Westen en bleef daar. Als pianist in verschillende bands, maar al gauw ook als pre sentator van het nog altijd legen darische NCRV-radioprogramma Los vast. Daarin ontving hij we kelijks tal van artiesten, met als hoogtepunt drie keer een uitver kochte Rotterdamse Kuip. René Froger avant la lettre? Jan: „Ik denk inderdaad dat wij de eerste waren die in de Kuip stonden met Nederlandse artiesten. Dat was toen nog niet vertoond. Ik moet zeggen dat het een hele dierbare herinnering is." Narigheid Aan zijn NCRV-tijdperk kwam plotseling een eind. Jan: „Ik denk dat ik de eerste was die daar met een heleboel herrie wegging. Echt een hoop narigheid." Maar aan die periode wil hij liever niet her innerd worden. Wel aan het ver volg. „Ik ben bij Joop van den Ende terecht gekomen. M'n ont- Jan Rietman: „Ik denk dat André van Duin en ik elkaar al 25 jaar kennen. Er is een hele hechte vriendschap ontstaan. André is een heel belangrijk mens in m'n leven." foto dijkstra moeting met hem is een van de belangrijkste ontmoetingen in m'n hele leven. Joop zie meteen: 'Nou moet je stoppen met al die onzin. Je moet nog alleen maar de dingen doen waar je goed in bent'. Dat heb ik mij gelukkig ter harte genomen." Op dit moment is tachtig procent van zijn werk voor Joop van den Ende. Jan: „Daar heb ik het vre selijk naar m'n zin, omdat daar alleen maar mensen werken die aan de top van hun vak staan. Dat is heel lekker hoor om alleen maar met professionals te wer ken. Er moet heel hard worden gewerkt, maar het is een echte vriendenclub." Van zijn laatste dagen bij de NCRV kon hij dat niet zeggen, geeft hij toe. Jan: „Ik heb na de NCRV echt weer alles op moeten bouwen. Dat was een heel leerza me periode, al hoop ik het nooit meer mee te maken. Als je tien jaar bezig bent met een program ma als Los Vast en in een keer stopt dat omdat er een aantal mensen komt te zitten dat het nut er niet van inziet, dan is dat vrij hard hoor. Ik heb dat als heel, heel vervelend ervaren. Echt, achter elke boom zag ik iemand. Maar later besef je dat het ook goed is voor je ontwikkeling. Het kan niet alleen maar zo gaan." Hij maakt een opwaartse bewe- Beste komiek „Alles wat ik bij Los Vast aan pakte lukte. Daarom is het ook wel eens goed om tegenslag te krijgen en te leren daar tegen te vechten en weer overeind te krabbelen. Dan blijkt dat als je bereid bent hard te werken, je weer een stapje verder kunt gaan. Wat ik nu doe vind ik vreselijk leuk. Daarom word ik er ook niet moe van. Alles wat je doet wat je leuk vindt, dat kun je ongeloof lijk lang volhouden." Toen hij bij Joop van den Ende begon, stopte hij met werken in het land. „Dat vond ik heel pret tig, want ik heb het reizen altijd een ramp gevonden, vreselijk." André van Duin bracht daar weer verandering in. „Met hem heb ik een paar seizoenen de revue ge daan. Ik maakte de muziek voor de revue. Daar zat een sketch in met een pianist. Toen zei André: 'Joh, ga een paar keer mee'. Dat ben ik toen gaan doen. Voor dat ik het wist zat ik weer in Stads kanaal en Venlo. We zijn 2'/z jaar samen in een auto onderweg ge weest." Dat was niet alleen maar afzien, geeft hij toe. Jan, enthou siast: „Die man is geniaal. Die is zo goed! Ik denk een van de beste komieken in de hele wereld." Hij leerde André van Duin kennen toen ze samen de Dik VoorMe- Kaar Show maakten, ook een ra dioprogramma van de NCRV. Jan: „Ik denk dat wij elkaar al 25 jaar kennen. Er is een hele hechte vriendschap ontstaan. André is een heel belangrijk mens in m'n leven. Ik heb heel veel van hem geleerd. André heeft de gave om alles een beetje rustig te bekij ken. Hij laat zich niet gek maken. Als je jong in dit vak komt, dan wil je honderdduizend dingen te gelijk. André heeft mij geleerd het rustig aan te doen en de din gen een voor een aan te pakken. Ik denk dat ieder mens een aantal mensen in zijn leven tegenkomt waar hij wat aan heeft. Waar je bagage van mee krijgt. Dat is voor mij bij André zeker het ge val." Hetzelfde soort sketch als in de revue is nu te zien in de shows die André van Duin voor RTL 4 maakt. Jan Rietman vindt dat leuk om te doen. „Ja, al moet je wel wennen aan dat werk. Als ik terugkijk op alles wat ik heb ge daan, eerst Long Tall Ernie and The Shakers, een rock 'n roll- bandje; toen radiowerk bij de MAANDAG 3 MAART 1997 I I NCRV, voor mij een hele bepa lende tijd in m'n leven; daarna met honderdduizend mensen pla ten maken en uiteindelijk werken in Aalsmeer, groei je heel lang zaam maar zeker steeds naar an dere fases toe. Je vindt nu dingen leuk die je vroeger niet leuk vond, maar dat zal ieder mens hebben. Hij heeft geleerd alles met een vi sie te doen, doceert hij. „Je moet weten waar je uiteindelijk te recht wilt komen. Dat is waar ik me heel erg aan probeer vast te houden. Ik doe alleen dingen die ik leuk vind. Het is vaak moeilijk om op alle facetten greep te krij gen, juist ook omdat ik zoveel verschillende dingen doe. Maar al die facetten bij elkaar maken het heel leuk om dit vak te doen." Hij produceert ook de cd's van André van Duin, waarbij ze sa men bepalen hoever ze gaan. Jan: „Wij gaan zitten en we bedenken wat. Daar kun je hele mooie con structies voor verzinnen, maar zo gaat het bij André niet. We gaan samen in de studio zitten en er ontstaat iets. Het is wel eens voorgekomen dat we helemaal niets hadden en een uur later was het Pizzalied een feit. Het is moeilijk uit te leggen hoe het gaat. Het gaat over en weer. Zou dit leuk zijn? Nee, laten we het zo doen. Als we hier nou dit doen... Door alle jaren heen is een half woord genoeg en weet de een pre cies wat de ander bedoelt." Overtrokken Er wordt vaak heel ingewikkeld gedaan over het vak, zegt hij lich telijk geërgerd. „Op dit moment ben ik bezig voor Anita Meyer. Ik ga voor haar een Nederlandstali ge cd maken. Dan moet ik wel gaan zitten en schrijven. Gistera vond was ik aan het schrijven en toen ging het in een keer heel snel. Soms gaat het helemaal niet. Al is het ook weer niet zo dat ik me drie maanden moet opslui ten en niemand me mag storen, zoals ik van anderen wel eens hoor. Daar moet ik altijd smake lijk om lachen. Het wordt vaak zo overtrokken hoe we met dit vak bezig moeten zijn." Hij produceert ook zichzelf en dan is hij niet makkelijk, inte gendeel. Jan: „Je hebt de neiging om nog kritischer te worden te gen jezelf. Je vindt het niet gauw goed. Toen ik bezig was heb ik heel vaak gedacht: 'Zouden men sen dit nou echt leuk vinden?' Ik heb dan een klankbord nodig, an ders zou ik het heel gauw in een kast leggen. Ik ben niet gauw te vreden. Ik hoor nog steeds dingen waarvan ik denk: 'Dat had ik toch anders moeten doen'." Terugkijkend op al zijn activitei ten, zegt hij: „Ik heb van heel weinig dingen spijt. Alles is toch wel ergens goed voor geweest. Mensen van mijn generatie, ik ben nu 44, hebben de nodige ba gage. Maar het belangrijkste is dat je alles in je leven doet met passie, emotie en liefde." Door Wim Doesborgh Al jaren bezit Shlomo Mintz, dirigent van het Limburgs Symphonie Orkest, een fraaie Guarneri del Gesü-viool, ge noemd naar de befaamde achttiende-eeuwse Italiaanse vio- lenbouwer Bartolomeo Giuseppe Guarneri del Gesü. Het instrument is gebouwd in 1719 en is zo kostbaar en gevoe lig dat Mintz er per dag hooguit drie uur op mag spelen. Voor de Israëlische top-violist moet het dan ook een sensatie zijn als hij op 6 september in Maastricht een eenmalig con cert mag geven op een nog veel beroemder en kostbaarder zus je van zijn eigen viool. Dat is het Guarneri-exemplaar uit 1742 dat zich in het gemeente huis van Genua bevindt en ooit persoonlijk eigendom is ge weest van de beroemde viool virtuoos Nicolo Paganini. Toen Paganini in 1840 stierf, verhuisde de viool naar het Pa lazzo Tursi, het huidige Ge- nuaanse stadhuis. Sindsdien is het instrument vrijwel nooit meer gebruikt. Slechts twee keer heeft de viool het stadhuis mogen verlaten: een keertje voor een concert en een ten toonstelling in New York en een keer, vorig jaar nog, voor een concert in het Zweedse Up- sala. De organisatie in Zweden moest bij die gelegenheid en passant wel even een verzeke- rinkje afsluiten van zestig mil joen gulden, maar de werkelij ke waarde wordt door kenners veel hoger en eigenlijk onschat baar geacht. Of de TROS, die het initiatief voor het Maastrichtse concert op 6 september heeft genomen, ook zo'n gigantische verzeke ring moet afsluiten, is niet dui delijk. Wel staat vast dat TROS zich gesteund weet door een sponsor, telefoonmaatschappij Libertel. De TROS zendt het concert waarin Schlomo Mintz wordt begeleid door het Limburgs Symphonie Orkest, uit op "téevNlë, 1 ttiaar verzorgt vóór die tijd ook een uitvoerige re portage over het transport van de viool van Genua naar Maastricht. Daar komt wat be- treft veiligheidsmaatregelen zoveel bij kijken, dat het prompt een documentaire van een uur gaat opleveren. Schlomo Mintz zal tijdens het I concert in het Maastrichtse Theater aan het Vrijthof het eerste vioolconcert van Pagani- ni spelen. Dat lijkt heel logisch, gezien het feit dat Paganini zelf 1 deze Guarneri hanteerde. Maar in feite maakte de violenbou- wer uit Cremona zijn instru menten voor de muziek van de I eerste helft van de achttiende eeuw. In die tijd was de viool muziek van componisten als I Vivaldi, Albinoni, Tartini en anderen in zwang. Toen Guar neri het instrument waar Mintz op gaat spelen, in 1742 bouwde, kende hij natuurlijk de vele ex- I pressieve vioolconcerten van bijvoorbeeld Vivaldi. Hij gaf het instrument daarom een ex tra krachtige klank mee, waar door de viool al snel de bijnaam II Canonne (het kanon) kreeg. Dat was generaties later na- I tuurlijk een kolfje naar de hand van duivelskunstenaar Pagani ni die in zijn muziek het instru ment soms teisterde met super- I virtuoze technieken, vergele-1 ken bij de Italiaanse barok- meesters echter pure circusa- crobatiek. Misschien dat Mintz met een telefoontje naar Liber tel ervoor kan zorgen dat tij-1 dens het unieke Maastricht concert behalve het half uur durende Paganini-concert ook nog een mooie Locatelli of Vi- valdi kan klinken. Of kost dat tien miljoen extra? Door Frans Wijnands Bonn - Wie na Amsterdam Catharinade keizerin en de kun-1 sten en Peter de Grote en Holland), èn Apeldoorn Tsaren tm-\ nen op Het Loo) nog meer wil zien uit de Hermitage in Sint Pe-j tersburg kan tot begin mei nog in Bonn terecht. Daar toont hetj beroemde Russische museum 'twee gezichten'. Het ene - Van Caravaggio tot Poussin - oogt vertrouwd, en be kend. Het betreft een selectie van meer dan 60 schilderijen en bijna evenveel tekeningen uit de Itali aanse, Spaanse en Franse barok. Van Caravaggio's prachtige Luit speler tot de geschilderde rust pauze van de Heilige Familie bij de vlucht naar Egypte. Anders, nieuw en vooral schitte rend is het andere gezicht dat in Bonn te zien is: Het goud van Skythen. 'Barbaren', ruiter-no-' maden die in de eeuwen voor Christus vooral ten noorden vai| de Zwarte Zee. Vooral de Krim is voor archeolo gen letterlijk een skythische] goudmijn gebleken. Het land deze nomaden werd gekenmerkl| door hun 'kurganen', hun j heuvels. Sommigen waren meer| dan twintig meter hoog. Door Wim Doesborgh Op 22 september 1994 werd de Ne derlandse zakenman Johannes van Damme in de Changi-gevangenis van Singapore opgehangen wegens heroïnesmokkel. We waren het al bijna vergeten, totdat de Chinees Cong Su aankondigde er een opera over te willen schrijven. Woensdag vindt de première in het Duitse Mö- nchengladbach-Rheydt plaats. Daar wordt Van Damme temidden van elektronica, videobeelden en andere moderne mediatechnieken opnieuw opgehangen. Van Dammes terechtstelling gaf des tijds internationaal veel ellende. Hij was de eerste blanke Westeuropeaan die in Azië voor smokkel van heroïne daad werkelijk werd geëxecuteerd en dat gaf een schok door de Westerse wereld. Di plomatieke onderhandelingen, pressie en gratieverzoeken van de Nederlandse regering, de Europese gemeenschap en andere westerse mogendheden waren het gevolg, maar ze maakten niet de minste indruk op president Ong Teng Cheong: Van Damme moest gewoon dood. De zaak is alweer twee en een half jaar geleden gebeurd en zou bijna uit ons collectieve geheugen gemeenschap zijn gewist, als de Chinese componist Cong Su het niet in zijn hoofd had gehaald Van Dammes executie als onderwerp te nemen voor een heuse opera. Woensdag is het zover. Dan gaat het stuk over Van Damme in première in het Theater Monchengladbach in Rheydt en daarmee is de beer rond de al dan niet terecht ter dood veroordeelde Nederlander natuurlijk opnieuw los. Werd hij terecht opgehangen? Hadden Nigeriaanse criminelen hem met zijn koffer op weg naar Singapore werkelijk erin geluisd? Botsten westerse en oos terse opvattingenn over moraal, recht en ethiek hier niet op een schrijnende manier? Moeilijke vragen. Onbrevedigende ant woorden waren het gevolg. Schrale troost voor de nabestaanden van de za kenman is dat zijn noodlottig einde niet door de eerste de beste is vereeuwigd. Componist Cong Su is de man die in 1988 een Oscar kreeg voor de muziek bij de film De laatste keizer van Bertolucci. Met zijn muziek grossierde Su ook ver der in internationale prijzen, waaron der een Grammy en een Golden Globe. Behalve voor Bertolucci schreef Su ook voor films van Hans Neuenfels, Wim Wenders en Masapiro Shinoda en pro duceerde hij succesvolle concert- en balletstukken. Su woont al vijftien jaar in Duitsland, waar hij Professor für Musik aan de Filmakademie Ludwigs- burg is. Cong Su (geboren 1957 in Tianjin, ten oosten van Peking) heeft zijn Van Dam- me-opera Wenn die Sonne aufgeht... ge noemd, naar het tijdstip waarop Van Damme uit zijn dodencel werd gehaald om vervolgens de strop te krijgen. Echt stelling wenst de Chinees-Duitse Su niet te nemen. „Het stuk is geen veront waardiging over het toepassen van de doodstraf, maar wil veelmeer de cultu rele botsing tussen Aziatische, Afri kaanse en Europese culturen aangeven. Het wereldwijde drugsprobleem wordt daarbij op een dramatische manier aan gedragen", laat Su weten. Cong Su maakt gebruik van vijf zan gers, het ensemble voor hedendaagse muziek MusikFabrik en de nodige elek tronische hulpmiddelen. Geluids- en vi deobeelden van de drugsoorlog, het ko loniale verleden van mogendheden als Nederland en Engeland, internationale politieke spanningen en flarden uit het Van Damme-proces spelen een belang rijke rol in de uitvoering van Wenn die Sonne aufgeht... Het libretto van Ulfert Becker schakelt telkens tussen Duits, Nederlands, Chinees en Nigeriaans. Heeft Su geprobeerd een soort 'wereld muziek' te schrijven met gebruikma king van vele talen, stijlbegrippen, technieken en muzikale tradities? „Nee," zegt hij, „dat was niet mijn be doeling. De opera heeft een modern idi oom. Natuurlijk zijn er realties met eth- nische eigenaardigheden van de ver schillende naties (China, Nigeria, Ne derland) wat zelfs in het gebruik van bepaalde instrumenten tot uitdrukking komt, maar die facetten zijn geen uit gangspunt, maar ingelaste elementen in het geheel van het stuk." Waarom heeft Cong Su uitgerekend Van Dammes laatste uren uitgekozen als stof voor zijn opera? Su: „Mij interesseert de spanning die optreedt tussen verschillende bescha vingen. Wanneer een Hollander, in Afri ka opgezadeld met drugs in Singapore betrapt wordt, dan botsen continenten met elkaar, met hun eigen cultuur, hun eigen rechtsgevoel, hun eigen tradities. Die confrontatie heb ik laten zien. De opera is geen simpele navertelling van het proces en de executie. De zaak-Van Damme is slechts aangegrepen om een complex van botsende ethische en cul turele opvattingen in beeld te brengen. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de centrale scène van de Britse journalist die een Chinse agent op straat intervewt. De onkreukbaarheid van de agent die uit sluitend het gezag wil vertegenwoori- gen, met al zijn verschrikkelijke conse quenties komt hier in hetr westen vreemd over. Andersom begrijpen Azia ten vaak niets van het westerse rechts- denken en de daarmee bernonden tradi ties." Johannes van Damme zelf is in de opera trouwens slechts als stem op de achter grond, in zijn cel, aanwezig, niet als handelende persoon. Men hoort hem klagen achter de muren die aan het ge vangenismuseum grenzen. Klagen, jam meren, in afwachting van de naderende executie. Als zodanig concurreert Con Su hevig met de beste bloed- en tranen- opera's uit de geschiedenis. Voorlopig speelt de opera een aantal ke ren in Mönchengladbach-Rheydt, in het najaar volgt een reeks in Krefeld. Daar na is de organisatie van plan alle Bun- deslander aan te doen. Komt het stuk ook naar Nederland? En rakelt men dan geen emoties die de zaak-Van Damme in 1994 niet alleen bij familieleden heb ben losgemaakt? „Ik denk van niet," zegt dr. Wolfram Schottler, operadirecteur van het thea ter in Monchengladbach. „Het thema Van Damme is heel kies behandeld door Su. Beslist geen plattes Realismus. Het is vooral de problematiek van de inter nationale drugshandel en de verschil lende culturen die hier allemaal anders op reageren, die in de opera sterk naar voren komt. Mocht de productie zo suc cesvol zijn dat we ook naar Nederland komen - graag zelfs - dan verwacht ik geen nare reacties. Daarvoor is het trou wens een veel te goed stuk geworden." I Cong Su: 'Wenn die Sonne aufgeht...'. Musiktbeater für Kammerensemble und Medien. Mikhail Lanskoi als Johannes van Damme. Orchester des Landesen- sembles NRW MusikFabrik o.l.v. Kenneth Duryea. Studio in Theater Monchengladbach, op 5,6,21,23 en 27 maart, 6,28 en 29 april. Het theater is geves tigd Odenkirchenerstr. 78, Rheydt. NEDERLAND 1 07.00 Journaal 07.05 Roseanne 07.29 Ontbijt tv met 7.30, 8.00 en 8.30 journaal: 7.43 en 8.15 (NOS) Sportjournaal 09.00 Journaal 09.06 Get the Picture (h) 09.35 Ook dat nog (h) 10.21 Vesuvius (h) 11.05 De late ochtend (tot 11.51) 15.07 Kookgek (h) 15.20 Passie voor tuinen (h) 15.35 'n Goeiedag met Jos Brink 16.29 The Cosby Show 16.57 Alles kits met Bamboo Bears; 17.22 Kinderen van de wereld; 17.36 Jij en ik; 17.49 Alles kits kwis 17.58 Roseanne, comedy 18.26 Get the Picture, quiz 18.55 Ja, natuurlijk. Het dierenleven in twee rivieren, de Rio Negro en de Amazo ne, die elkaar in het noorden van Brazilië ontmoeten (1) 19.24 Waku Waku, spelletje 20.00 Journaal 20.23 Netwerk, actualiteiten 21.03 De uitdaging, amusement 21.56 De beesten, de baas, reportage 22.26 Dokument: T.B.S.-Voordeei van de twijfel, 4-delige documentaire. Deel 3 23.16 Cheers, comedy 23.41 Miniatuur: Frits van Oostrom, hoogleraar Middelnederlandse Letterkun de en winnaar van de AKO-literatuurprijs 1996 (tot 23.46) NEDERLAND 2 10.30 Boeke boppe (h, tot 10.50) 12.30 Como dice (Spaans voor begin ners) 13.00 Studio Sport (h, tot 14.10) 15.00 Spreekuur. Thema: Politiek 15.55 PP: Groen Links (h) 16.00 Journaal 16.10 ABN/AMRO Tennistoernooi sa menvatting vandaag gespeelde partijen 17.29 2Vandaag, actualiteiten met 17.30 en 18.00 Journaal, 18.43 Sportjour naal en 18.51 Hoofdpunten uit het nieuws 18.59 Meer tuinplezier 19.29 Radar, consumentenrubriek 20.03 America's Funniest Home Vi deo's (h) 20.29 Verrassend buitenland 21.16 Door weer en wind, documen taire 21.43 Rembrandtkade 10, documen- I taire 22.14 Het elfde uur, praatprogramma 23.15 Studio NOS, sportmagazine 24.00 ABN/AMRO Tennistoernooi, sa menvatting (tot 00.45) NEDERLAND 3 12.00 Journaaf 12.07 MiddagEditie met om 12.30 (NOS) Sportjournaal 13.00 Journaal 13.07 Urbania, een stadstriptiek (h) BELGIË FRANS 1 11.45 Vacaturebank 12.05 Autant savoir (h) 12.30 Gourmandises 12.50 Nieuws 13.15 Du bout des ailes, magazine 13.40 Highway to Heaven, serie 14.35 Grand document: Les cinq filles du Dr. Dafoe 15.25 Courants d'art (h) 16.00 Jardins I toisirs (b) 16.20 Documentaire 16.35 Se- I cret diplomatique, serie 17.30 The Fall Guy, misdaadserie 18,30 Régions soir 18.50 Cartes sur table, magazine 19.10 Le I quotidien des sports 19.30 Nieuws 20.10 I L'écran témoin-Goodbye My Love, tv-film 1 22.00 Débat, discussie n.a.v. de hier voor uitgezonden film. Thema: Eutha nasie en keuzevrijheid 23.20 Nieuws 23.45 javas (h) 23.55 La pensée et les hommes, filosofisch magazine (tot 00.05) BELGIË FRANS 2 16.15 lei Bla bla (h) 17.10 Les routes du paradis, serie 18.00 lei Bla bla 19.00 Du bout des ailes, magazine 19.30 Nieuws sl 20.10 L'écran témoin: Goodbye My Love, Wilm 22.00 Nieuws 22.20 Javas (h)h 22.30 Les Schubertiades: Landler 9-12 D '9" 22-35 Cartes sur table 22.50 L'hebdo, weekmagazine 23.15 Reflets du libéralis- me, politieke uitzending 23.45 PME Créa- s| 'eurs, zakenmagazine (tot 00.15) DUITSLAND 1 no n? Motgenmagazin 09.00 Tagesschau »-03 ML Mona Lisa, magazine 09.45 I wippen für die Gesundheit 10.00 Ta- igesschau 10.03 Weltspiegel 10.45 Recht I n Deutschland: Fall auf Fall-Jedem sein echt! 11.00 Tagesschau 11.04 Deutsche Lrï estspiele 1997 (h) 12.55 Presse- I tnau 13.00 Tagesschau 13.05 Mittags- 1 a9Jzm 13-45 Plusminus-News, econo misch magazine 14.00 Tagesschau 14.03 vli er,der Erde: Hochifen und K/ein- »mSe«a 14,45 Tagesbuch einer Gan- Lw, 15,00 Tagesschau 15.03 Wun- llsnoXÉ,annusement 16,00 Tagesschau In le9e» talkshow 17.00 Tagesschau L„. 1 17-15 Brisant, magazine 17.43 regionale informatie 17.55 Verbotene IGor,6' jne 18,25 Marienhof. Serie 18.55 -gen den Wind, serie 20.00 Tagesschau 2 A,b,enteuer z°° 21.00 Report, ma- 22Tnr °h Gott' Herr Pfarrer 9>) 00« M9?hemen 23,00 Tatort, serie (h) tpeelfilmnSL"la9azin 01,05 (ZW> Crisis' r ilm 02.40 Nachtmagazin (tot 03.00) DUITSLAND 2 o Johannes van Damme in Singapore in 1993 Vlertlh'e Du'tsland 1 13,45 Gesundheit! ma3azine 14.10 Enid Bly- '4.32 ThelTt3Uf Schrnu9g|erjagd (2) fendrin eburtstagsecke 14.35 Mit- Isnn?' leumagazine voor de jeugd Kwak rM91V,eU9diournaal 15,10 Alfred J. J^ute is nc i>flD-Da'1'' sPef'etje 16.00 1610 v l eRita, mediamagazine I 0 /orsicht, fane, (h) 17.00 yHeute laarilo? 1 °azin 17,45 Der Alte, mis- t manav 6n Aben018,45 Teute Heu- 3ciaai9 19,00 Heute 19.25 WISO, -economisch magazine 20.15 Si- m N Sb Sb so Bt Pu rie er jei

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 10