Klein Schiphol knelt KLM dood
Clickfonds: zwembandje voor
or
icola
liest
-centre
JgH'g
ndstad
DE STEM
ECONOMIE
A6
•knaam
ïBonReep
niet meer
de rechter
Voortdurende schaalvergroting is nodig om kosten te verlagen
Dit jaar slaat de liberalisering
in de Europese luchtvaart toe
Balletje-balletje
op het Damrak
NIEUWS KORT
Winst Getronics stijgt 35 procent
Detailhandel kende goed '96
VEB wil meer zeggenschap aandeelhouder
Binnenvaart vreest verlengde truck
Economische groei VS valt tegen
i i i i i
ZATERDAG 1 MAART 1997 A7
11111
RT 1997
tse vermogensbe-
rgan Grenfell As-
bedrijf Ely Fund
uit te zijn geweest
halen van een heel
iële specialisten bij
renfell. Bestuurslid
s heeft wel een ge-
d met Horlick, zo
e editie van vrijdag
es.
en ontmoeting met
"orlick over haar-
er haar team. Ik ge-
het weglokken van
en heb dat ook nooit
ldus Van Tets. Hor-
hetzelfde kranten-
n Tets op 8 januari
hebben ontmoet in
ense Lanesborough
ou duidelijk hebben
aar graag de leiding
en van het wereld-
ogensbeheer van
juridische procedure
de telefoondienst op
oet de medewerkers
'dure' banken-CAO
erecht voor het bank-
AO).
handelen naar de uit-
n het Scheidsgerecht,
raken zijn voor ons hei-
moeten inbinden. Wij
medewerkers onder de
het bankbedrijf bren-
s een woordvoerder,
ei verder dat een juridi-
edure over deze kwestie
ondernemingsraad
opgezet. In december
Ondernemingskamer de
gelijk. ABN Amro trekt
tegen die uitspraak nu
er D. Hamaker van de
nstenbond is opgelucht
uitspraak van het
erecht. De FNV-bond is
bond die naar het
erecht is gestapt. De vier
onden bij het bankbe-
een civiele procedure
die jaren kan duren,
de toezeggingen van
o naar aanleiding van
is van gisteren, wil E.
ijdt van De Unie de ci-
cedure nog niet stopzet-
eft vorig jaar een net-
27 procent meer dan
"rcentage tot 5,95 mil-
beltjes verhoogd naar
ndstad met gemiddeld
n 20 procent,
ilopen jaar opende de uit-
s 67 vestigingen.
n (anp) - Koninklijke Ver-
t Zaandam moet onmid-
stoppen met het gebruik
merknaam BonBonReep
die te veel lijkt op Bon-
c van Cote d'Or.
e moet alle repen met de
en naam uit de handel ha
lt heeft de waarnemend
nt van de rechtbank in
m, mr. J. du Pon, gisteren
geding bepaald.
brengt BonBonReep
;ort op de markt. Het gaat
chocoladereep met bon
ding. Het Amerikaanse
n Phillip Morris en zijn
andse dochteronderne-
Cote d'Or levert al sinds
enzelfde product onder de
BonBonBloc. Zij hebben
bezwaren tegen de naam
nReep.
irraad BonBonReep die al
winkeliers is verspreid
worden teruggehaald, z°
de Haarlemse rechter ook
WM
OM DE aandeelhouders zoet te houden, koopt de
KLM zeventien miljoen aandelen terug van de staat.
De getaxeerde winst per aandeel stijgt zo met twin
tig procent naar vijf gulden. Toch zijn beursanalis
ten weinig vrolijk over de nabije toekomst van de
luchtvaartmaatschappij. De resultaten vallen tegen
en de lopende discussie over Schiphol kan de toe
komst van de KLM beknotten. Verkopen, luidt het
advies aan aandeelhouders daarom veelal.
Door Willem Reijn
Amstelveen - KLM-topman Pie-
ter Bouw heeft zijn mouwen op
gestroopt. De Koninklijke Lucht
vaartmaatschappij maakt weer
moeilijke tijden door. Bouw moet
op vier fronten tegelijk vechten:
de verstoorde verhouding met de
Amerikaanse partner NorthWest,
het vinden van een geschikte Eu
ropese partner, de snel teruglo
pende bedrijfsresultaten en het
keurslijf van Schiphol, dat gren
zen stelt aan de groei van de
KLM.
Vooralsnog bevindt Bouw zich in
een relatief comfortabele positie.
Begin jaren negentig was het
pompen of verzuipen voor de
KLM. Door de golfoorlog stortte
de luchtvaartmarkt in, zonder
dat de KLM genoeg vlees op de
botten had om die tegenvaller op
te vangen.
Bouw weet nu door een aandel
enemissie van vier jaar terug en
betere resultaten in de laatste ja
ren 2,5 miljard gulden in kas. Het
bedrijf kan dus een stootje heb
ben.
Tot voor kort zei Bouw het geld
nodig te hebben om vanuit een
sterke positie onderhandelingen
met nieuwe partners in te gaan.
En die kwamen voorbij: het Alca-
zar-verband met Swissair, SAS
en Austria, een alliantie met Bri
tish Airways, onlangs nog met
British Airways en American
Airlines. Maar deze besprekingen
liepen allemaal op niets uit.
Opmerkelijk is daarom dat Bouw
de oorlogskas nu deels uitkeert
aan minister Zalm van Finan
ciën. Het overheidsbelang gaat,
als de aandeelhoudersvergade
ring daar maandag toestemming
voor verleent, terug van 38 naar
25 procent. Inclusief een vergoe
ding voor de aanpassing van de
nominale waarde van de prefe
rente aandelen, betaalt KLM bij
na een miljard gulden aan het
Rijk.
In principe is dat goed nieuws
voor de aandeelhouders. De
winst wordt immers over minder
aandelen verdeeld. „Wij taxeren
KLM op een winst van 380 mil
joen gulden, afgezien van even
tuele lasten voor een reorganisa
tie," zegt beursanalist Thijs Ber-
kelder van Van Meer James Ca-
pel. „Na de inkoop van de staats-
aandelen is de winst per aandeel
twintig procent hoger: van 4,20
naar 5 gulden."
Na de bekendmaking van de in
koop reageerde de beurs onmid
dellijk met een twintig procent
hogere koers. Het voordeel is dus
al verrekend.
Dat Bouw minder geld op zak
heeft bij de besprekingen met
nieuwe partners, moet worden
gecompenseerd door een strate
gisch voordeel. Dit jaar slaat de
liberalisering in de Europese
luchtvaart toe. „Een gereduceerd
staatsbelang maakt KLM een at
tractiever als samenwerkings
partner voor andere maatschap
pijen," schrijft Hoare Govett, de
beurskenners van ABN Amro in
een rapport over de Europese
luchtvaart.
Berkelder is sceptischer: „Die in
koop is een leuke geste naar de
aandeelhouders. Maar toch had
ik liever gezien dat KLM met die
kaspositie een knappe Europese
partner had gevonden." Een ge
schikte kandidaat weet hij ook:
„Ik zie in Swissair een ideale
partner." Iberia, dat zelf stelt te
praten met KLM, biedt wel po
tentie, maar lost volgens analis
ten niet het hele probleem op.
KLM moet namelijk flink groeien
in Europa. Bouw gaat voor de
KLM-groep uit van een markt
aandeel van minstens tien pro
cent tegen zeven procent nu. De
KLM-groep bestaat dan uit het
vervoer van KLM zelf en het ver
voer dat de huidige allianties
voor haar verrichten: Martinair,
Transavia, Air UK en Eurowings.
Bouw stelt dat de tijd minder
nijpt dan voorheen werd gedacht,
omdat de staatssteun niet zo snel
wordt afgebouwd. De schaalver
groting zet in de luchtvaart niet
temin onverdroten door. De plan
nen van British Airways en Ame
rican Airlines om tot de grootste
mega-alliantie ter wereld te ko
men, veroorzaken veel onrust in
de luchtvaart. Hooguit vijf Euro
pese maatschappijen zullen tot
de overlevenden mogen behoren
van deze luchtslag. Drie plaatsen
zijn vast bezet door hun grote
thuismarkten: British Airways,
Lufthansa en Air France. Kan
KLM aansluiten ondanks de klei
ne eigen markt?
KLM wist als eerste een vergaan
de alliantie te sluiten met North
West Airlines (NWA). De allian
tie heeft de maatschappij geen
windeieren gelegd. In vijf jaar
tijd vervoerde de KLM vijftig
procent meer passagiers. Ter in-
Nu twee rechterlijke uitspraken in de VS voor de KLM redelijk gunstig zijn uitgevallen, lijkt de vrede met partner NorthWest einde
lijk dichterbij. FOTO ANP
dicatie van de eerder genoemde
arbeidsproductiviteit: KLM deed
dat met evenveel (25.000) werk
nemers.
De alliantie met NWA werkt pri
ma op de werkvloer, maar de
sfeer tussen de directies was snij
dend. The alliance from hell,
schreef het Amerikaanse zaken
blad Fortune treffend. Nu
twee rechterlijke uitspra
ken in de VS voor de KLM
redelijk gunstig zijn uitge
vallen, lijkt de vrede einde
lijk dichterbij. Dat is net
op tijd, want als de
BA/AA-alliantie werke
lijkheid wordt, is het alle
hens aan dek om de positie
op de transatlantische routes te
bewaken.
De opschaling van de luchtvaart
wordt door deze nieuwe marktor
dening gedicteerd, maar ook door
de aanhoudende druk op de ta
rieven. Weliswaar wist KLM on
langs de ticketprijzen met vijf
procent te verhogen, maar het be
drijf weet dat de tariefserosie
structureel is.
De tariefsverhoging was eenma
lig mogelijk vanwege de explosief
gestegen brandstofprijs. Die
kostte de maatschappij in het
laatste kwartaal liefst zeventig
miljoen gulden en dreef KLM ze
ven miljoen gulden in het rood.
ING Barings is daarom niet eens
zo negatief: „Bij constante
brandstofprijzen zou de winst
zestien miljoen gulden hoger zijn
geweest dan vorig jaar."
Toch is het nu het belang in het
weer forse winsten genererende
joen gulden oplopen.
Het zijn ambitieuze doelstellin
gen. „De resultaten van die her
structurering zijn ongewis," zegt
analist Berkelder. Want KLM
moet bijvoorbeeld gevechten
aangaan met reisagenten die
minder commissie krijgen en met
de piloten, die volgens de KLM
NorthWest Airlines dat KLM
overeind houdt, constateren de
analisten. Het eigen resultaat is
per saldo gering. Bouw wil het
bedrijfsresultaat met de operatie
Focus 2000 in drie jaar met an
derhalf miljard verbeteren.
De inkomsten moeten met vijf
honderd miljoen omhoog door
een groei van het vervoer en de
kosten moeten door nieuwe sys
temen met een miljard omlaag.
KLM houdt vast aan een rende
ment van 14 procent, maar de
kost gaat voor de baat: de reorga-
nisatielasten kunnen tot 400 mil-
nog steeds te duur zijn. Het per
soneel is ook onrustig door de
voorziene sanering van honder
den arbeidsplaatsen, door het
buiten de deur brengen van acht
honderd banen en de functiever
andering voor liefst 8500 mensen.
Groei is relatief de eenvoudigste
weg om de kosten te verlagen.
Daar begint de Schiphol-discus-
sie. Bouw wil zekerheid over de
mogelijke groei op Schiphol.
Meer dan vijftig procent van de
KLM-passagiers zijn buitenlan
ders die via Schiphol naar hun
eindbestemming reizen. Vandaar
dat Bouw zich verzet tegen sug
gesties als zouden die passagiers
voortaan maar rechtstreeks moe
ten vliegen. Zonder die passa
giers wordt de KLM relatief te
duur en verliest de concurrentie
slag, omdat het de trend van op
schaling niet kan bijhouden.
Bouw waarschuwt daarom dat
KLM haar belangen naar
het buitenland verschuift
als Schiphol niet de ruimte
voor groei biedt. Alleen
groei zorgt voor een struc
turele kostenverlaging.
Economisch gesproken is
het geen dreigement van
Bouw, maar alleen een be
drijfsmatige, bijna mathe
matische conclusie.
De analisten weten dat ook. On
gewisse uitkomsten van Focus
2000, de onzekere Europese alli
antie, de dreigende beknotting op
Schiphol en de zekere tariefsero
sie brengen Van Meer James Ca-
pel en ING Barings op een ver
koop-advies en ABN Amro op
een schamel 'houden'. Want met
een koers van 54 gulden is het in
koop-zoethoudertje voor de aan
deelhouders allang opgesnoept.
Waarschuwt ING: „De bedrijfs
resultaten zullen door een lang
dal gaan."
De uitvinding van het clickfonds
heeft de banken geen windeieren
gelegd. Dit nieuwe type beleg
gingsproduct heeft veel begin
nende beleggers over de drempel
geholpen. De zekerheid van het
clickfonds heeft echter ook z'n
prijs.
Hebt u een glasverzekering? Wel
eens uitgerekend of de schade
die vergoed werd nadat er tij
dens een storm een ruit sneuvel
de opwoog tegen de premies die
u door de jaren heen betaalde?
Wie er over denkt geld te beleg
gen in één van die vele nieuwe
clickfondsen, moet zich eigenlijk
eerst die vraag stellen: weegt de
bescherming tegen onverwachte
koersdalingen die ik met zo'n
clickfonds koop, wel op tegen de
premie die ik ga betalen?
Of de vele tienduizenden beleg
gers die het laatste halfjaar in
een van die nieuwe high-tech
fondsen stapten deze afweging
hebben gemaakt, valt te betwij
felen. Dat ze desondanks
zwichtten voor de aantrekkings
kracht van het clickfonds is niet
temin goed te begrijpen. Een be
leggingsproduct met de zeker
heid van een Hollands-degelijke
spaarrekening en de seks-appeal
van een serieuze aandelenporte-
feuille, dat moét bijna wel aan
slaan. Helemaal tegen de achter
grond van de nu historisch lage
rentes en ongekend florissante
vooruitzichten voor de ontwik
keling van de bedrijfswinsten.
Met hun clickfondsen blijken
banken en verzekeraars een gi
gantisch gat in de markt te heb
ben ontdekt. Vorig najaar lan
ceerde de Generale Bank als eer
ste grote bank zo'n fond. Nu, nog
geen half jaar later heeft de Ro-
beco Groep al twee AEX Ga-
rantfunds, Van Lanschot heeft
zijn Index Click Fonds, de ING
Bank heeft zijn Liric AEX, en
Labouchere (Aegon) introdu
ceerde het ietwat afwijkende
Koerslift. ABN Amro is de enige
achterblijver onder de grote jon
gens. De bedragen die in korte
tijd naar de nieuwe fondsen toe-
Drie financiële deskundigen
schrijven afwisselend over
geldzaken In de privésfeer
stroomden moeten inmiddels in
de miljarden lopen. Doen al die
mensen er eigenlijk verstandig
aan hun geld in zo'n fonds te
stoppen? Om dat te kunnen be
oordelen is het zinvol nog eens
uit te leggen wat het wezen van
het mirakelfonds is. Het nieuwe
product is een bundeling van een
aantal al bestaande financiële
producten. Het koppelt een be
legging in aandelen aan een zo
geheten put-optie op diezelfde
aandelen. De put-optie geeft het
recht om een zeker aandeel voor
een bepaalde periode, een jaar
bijvoorbeeld, tegen een van te
voren overeengekomen prijs te
mogen verkopen. Daarmee
wordt een bodem in de waarde
van de belegging gelegd.
In de tot nu toe gelanceerde
fondsen betreft de belegging al
tijd het bekende mandje van
AEX-beursfondsen. Maar kop
peling met bijvoorbeeld een pak
ket Koninklijke Olie of Unilever
zou net zo goed kunnen.
Natuurlijk wil degene die dat ri
sico van koersdaling overneemt,
beloond worden. Die beloning
heet de premie, en die kun je best
met een verzekeringspremie ver
gelijken. Het is een kostenpost
die van het uiteindelijk beleg
gingsresultaat af gaat.
Nu dan de hamvraag: wat levert
de clickfonds-belegger in, in ruil
voor de verkregen garanties?
Natuurlijk zijn de voorwaarden
per fonds verschillend, maar in
alle gevallen levert de belegger
zijn dividend volledig in, en in
de meeste gevallen moet hij öf
bij aankoop of bij verkoop ook
nog een stukje van de hoofdsom
afstaan, circa 7 a 8 procent.
Het dividend dat de AEX-fond-
sen uitbetalen ligt tegenwoordig
op een procent of 2,5. Dat lijkt
niet zo veel, temeer omdat over
contant uitgekeerd dividend in-
komenstenbelasting moet wor
den betaald. Maar dat is ge-!
zichtsbedrog. De belasting
wordt vaak al vermeden door het
dividend in aandelen (stockdivi
dend) uit te betalen. Maar be
langrijker om te weten, is dat di
vidend op termijn de neiging
heeft in dezelfde mate te stijgen
als de koers van aandelen.
Wie stiekem misschien hoopt dat
de waarde van de aandelen in
zijn clickfonds in de komende
vijf jaar zal verdubbelen, moet
er rekening mee houden dat dan
het dividend waarschijnlijk ook
verdubbeld zal zijn. Dus over
vijf jaar levert hij ten opzichte
van de oorspronkelijke investe
ring niet 2,5 maar 5 procent ren
dement in. Bovendien: in jaren
dat het minder gaat, is dividend-
rendement vaak het enige dat de
belegger nog krijgt.
De wat meer ervaren belegger
zal dan ook al gauw zeggen: in
dekken tegen koersdaling met
een putoptie, dat kan ik zelf ook.
Wie bijvoorbeeld tot januari
1998 een zekere bescherming wil
voor een daling van de AEX-in-
dex tot onder de 660, betaalt
daarvoor (bij een AEX-stand
van 735) 20 gulden. Dat is een
kleine 3 procent. Maar hij kan
ook redeneren: ik wacht wel af
of de krach überhaupt komt. En
als hij komt, koop ik in de dip
juist call-opties: het recht om
(tegen die lage koersen) juist te
kopen. Die stijgen snel in waar
de zodra de beurs zich weer her
stelt.
Met dit alles is overigens niet ge
zegd dat clickfondsen geen
waardevolle toevoeging aan het
assortiment van beleggingspro
ducten is. Ten eerste zijn ze goed
omdat het totaal rendement
waarschijnlijk toch wel hoger
zal uitpakken dan dat van een
spaarrekening. Ten tweede om
dat zonder deze fondsen vele
tienduizenden mensen minder
de stap hadden durven nemen
om in aandelen te beleggen.
Clickfondsen zijn voor de star
tende belegger wat een lucht-
bandje is voor wie zwemles
neemt.
De truc is al zo oud als
de handel zelf. Een
boer verkoopt een
koe. Als de koopman wat aar
zelt, meldt zich een andere as
pirant-koper die het beest
goedkeurend beklopt. Als de
zaak beklonken is, drinken de
boer en zijn buurman (de aspi
rant-koper) samen een borrel
op de goede afloop.
Een paar weken geleden spoot
de koers van Wyers Beheer
aan de Amsterdamse effecten
beurs omhoog, op één dag van
zes cent naar acht gulden. Wy
ers Beheer is een failliet tex-
tielconcern waar niet of nau
welijks handel in was. Deze
week bereikte de koers van
het Edese elektronicabedrijf
De Drie Electronics een on
verklaarde piek op 33 gulden,
nagenoeg een verdubbeling
van de waarde in een week
tijd.
Het Edese bedrijf zag zich
zelfs genoodzaakt om olie op
de golven te gooien door een
paar weken eerder dan de be
doeling was de jaarresultaten
naar buiten te brengen. De
beste remedie tegen manipu
latie is tenslotte iedereen de
zelfde informatie geven. Die
informatie verklaarde overi
gens niet waarom het aandeel
van 'De Drie' nu opeens dub
bel zo veel waard zou moeten
zijn dan vorige week. Prompt
ging de koers dan ook weer
eenderde omlaag.
In het geval van Wyers Beheer
beredeneerde een ingewijde
redacteur van Het Financieele
Dagblad hoe het gegaan zou
kunnen zijn. Twee vrienden
met een paar duizend gulden
kunnen het spel spelen. Op
een dag besluiten ze een flink
deel van de bijna waardeloze
aandelen Wyers te bemachti
gen. Ze nemen een paar maan
den lang elke dag honderd
warrants (te vergelijken met
opties) op en gaan, zodra ze er
tienduizend hebben, over tot
actie.
De een (bijvoorbeeld de boer
van hierboven) biedt zijn pak
ket te koop aan voor een
kwartje per stuk en zijn buur
man plaats een kooporder
voor die prijs. Zo kan het een
paar keer heen en weer gaan,
totdat de koers genoeg de aan
dacht begint te trekken om
buitenstaanders te interesse
ren. Ze kunnen niet goed ver
klaren waarom Wyers-war-
rants opeens zo in trek zijn,
maar er gebeuren wel meer ra
re dingen en waarom het spel
niet meegespeeld?
De twee vrienden kiezen bij
pakweg een koers van zes gul
den eieren voor hun geld. Ze
incasseren zeventigduizend
gulden en na aftrek van hun
aanvankelijke investering
(tienduizend maal zes cent is
600 gulden) en beursprovisie
heeft hun balletje-balletjespel
toch zeker 65 mille opgele
verd. De buitenwacht betaalt
het gelag, zodra blijkt dat de
keizer geen kleren aan heeft.
De Wyers warrants 'doen' nu
weer elf cent.
Of het inderdaad zo is gegaan,
en of achter de uitschieter van
De Drie Electronics, de plotse
populariteit van AND Publis
hers en andere fantoomver
schijnselen aan de beurs soort
gelijke manipulaties schuil
gaan, staat niet vast. 'We heb
ben er naar gekeken en er is
niks aan de hand', is het com
mentaar van de beurs.
Niks aan de hand? Manipula
tie mag niet volgens de regels
van de effectenhandel. Het
probleem is natuurlijk daar de
hand op te leggen. Intussen is
het wel duidelijk dat het op de
beurs voor groentjes even ge
vaarlijk is als op de tweede
handsautomarkt in Apeldoorn
en de veemarkt in Den Bosch.
En dat het er ook flink kan
stinken.
Amsterdam - Automatiseerder Getronics heeft de nettowinst vo
rig jaar met 35 procent zien stijgen tot 132 miljoen gulden. De
omzet nam 30 procent toe tot 2,21 miljard. Voor 199? verwacht de
onderneming verdere groei van omzet en resultaat.
Van de totale omzetstijging kwam ongeveer de helft uit interne
groei. Met een autonome groei van 14 procent zit Getronics ver
boven de gemiddelde marktgroei die vorig jaar 7 procent bedroeg.
Het bedrijf profiteerde onder meer van aanpassingen van beta
lingssystemen en betaalprojeeten via Internet.
De snel groeiende automatiseringsbranche in Nederland kent een
schreeuwend tekort aan gewalificeerde medewerkers. Getronics
lijkt op dat vlak weinig problemen te kennen. Het bedrijf zag het
aantal werknemers met 12 procent stijgen tot bijna zesduizend
mensen.
Voorburg - De detailhandel heeft vorig jaar goed gedraaid, maar
een slechte maand december gehad. De omzet over heel '96 viel
gemiddeld 3,4 procent hoger uit dan een jaar eerder. Doe-het-
zelf-zaken hadden met 7,1 procent de grootste stijging.
De sector voedingsmiddelen boekte een beperkte omzetgroei van
2,7 procent, bij non-food-winkels gingen de verkoopcijfers met
3,7 procent omhoog.
Supermarkten hadden een opvallend magere maand december.
Hun omzet in de feestmaand daalde met 1,3 procent. Ook voor de
non-food was december geen goede maand. Zij had slechts een
beperkte omzetgroei van 1,3 procent.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek verklaart de tegenvallen
de resultaten voor een deel uit de kalender. December '96 telde
een vrijdag en een zaterdag minder en een maandag en dinsdag
meer dan in '95.
Amsterdam - Om aandeelhouders reële invloed te geven op een
beursgenoteerde onderneming, is een aanpassing van de bestaan
de wetgeving nodig. Het bij wet geregelde structuurregime van
beursfondsen - een gesloten bestuurssysteem bij uitstek - dient te
worden gewijzigd. De aandeelhouders moeten een lid van de raad
van bestuur kunnen ontslaan, indien hij van hen geen vertrouwen
meer geniet.
Dat schrijft de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) in haar
rapport 'Op weg naar reële zeggenschap'. De tien in het stuk op
genomen aanbevelingen vormen een reactie op het werkstuk van
de Commissie Corporate Governance van eind oktober vorig jaar.
Met die voorstellen gaat de VEB duidelijk verder dan die com
missie.
Rotterdam - De binnenvaart is niet blij met de komst van de ver
lengde vrachtwagen die drie containers van twintig voet kan ver
voeren. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is van plan over
enige tijd verlengde vrachtwagens op proef te laten rijden.
Voorzitter G. Koffeman van de CBOB, de christelijke binnen
vaartschippers, zei gisteren tijdens de jaarvergadering van zijn
organisatie dat de huidige binnenvaart-shuttles alleen kunnen
renderen door een zeer scherpe prijsstelling.
Hij is bang dat het containervervoer dat de afgelopen jaren is
overgegaan naar de binnenvaart, door de komst van de verlengde
vrachtwagen weer terugkeert naar de weg. Dat laatste geldt voor
al als de trucks over grotere afstanden gaan rijden, aldus Koffe
man.
Washington - De economie van de Verenigde Staten is in het vier
de kwartaal van vorig jaar minder sterk gegroeid dan in eerste in
stantie was gemeld. De groeiraming van een maand geleden is
verlaagd van 4,7 tot 3,9 procent op jaarbasis, zo heeft het Ameri
kaanse ministerie van Handel bekendgemaakt.
De verlaging is vooral toe te schrijven aan een flinke correctie van
de voorraadvorming in het bedrijfsleven. De economische groei
over geheel 1996 is herzien van 3,4 tot 3,2 procent. Over een
maand komt een derde, definitieve opgave van de groei in het
vierde kwartaal.