Joint venture Hoogovens en Boël-staal Kleir DE STEM Deleye houdt nu solo hoop op Fokker 2 levend Amsterdam dreigt met sluiting Schiphol-banen als overlast groeit Warsteiner stelt zich aan Nederland voor Nieuwe baan voor 'supervrouw' Nicola ABN Amro verliest procedure call-centre Flinke winststijging uitzendreus Randstad DE STEM unk Qimvi Samenwerking nu bezegeld Pizzakoeriers zijn meestal onverzekerd Merknaam BonBonReep mag niet meer van de rechter Voortdurende WÊÊÊÊÊÊÊÊBBBÊÊKÊ J Economie Amsterdam (anp) - De ge- Dat deelde wethouder P. Krikke mum van 2 procent. Schiphol Schiphol zegt zich aan de af- muur is inmiddels verlaagd van van de binnenstad, dan voor c meente Amsterdam eist dat de van Economische Zaken de di- pleegt pas sinds donderdag groot spraak over de 2 procent te willen zestien naar zes meter, waardoor in de Bijlmer. directie van de Schiphol zich rectie van de luchthaven gisteren onderhoud aan de Kaagbaan. In en te kunnen houden. Volgens dit probleem zich niet langer De Bijlmer klaagt al jaren ov Amsterdam (anp) - De meente Amsterdam eist dat de directie van de Schiphol zich houdt aan in 1994 gemaakte afspraken over het gebruik van de aanvliegroute over Amsterdam Noord, Zuid en de binnenstad, richting de oude Schiphol Oostbaan en de Kaagbaan. Gebeurt dat niet, dan moeten beide banen dicht. Dat deelde wethouder P. Krikke van Economische Zaken de di rectie van de luchthaven gisteren mee. Amsterdam vreest dat Schiphol hard op weg is om de gemaakte afspraken te breken. Die luiden dat per jaar 1 procent van het landingsverkeer over de binnenstad, Noord en Zuid mag vliegen. Alleen bij groot onder houd aan een van de landingsba nen mag Schiphol van dat per centage afwijken tot een maxi mum van 2 procent. Schiphol pleegt pas sinds donderdag groot onderhoud aan de Kaagbaan. In de afgelopen drie weken landden al zeker negenhonderd vliegtui gen via deze route. Dat is een kwart van het totaal aantal dat in 199Y is toegestaan, aldus het ge meentebestuur, terwijl het werk aan de Kaagbaan nog niet eens is begonnen. Onder meer op het stadhuis regende het telefoontjes van klagende burgers. Schiphol zegt zich aan de af spraak over de 2 procent te willen en te kunnen houden. Volgens een woordvoerder valt het grote aantal landingen via de Kaag - en de Oostbaan te verklaren uit de storm in de afgelopen periode. Bij een harde zuidwesten wind kon den vliegtuigen geen gebruik ma ken van de Buitenveldertbaan, omdat de muur van een proef draaiplaats op de grond lucht wervelingen veroorzaakte. De muur is inmiddels verlaagd van zestien naar zes meter, waardoor dit probleem zich niet langer voordoet. Overlast in de komende periode komt voornamelijk voort uit het sluiten van de Kaagbaan voor veertien weken. R. Simonis van de Werkgroep Vliegverkeer Bijlmermeer vindt het uitstekend dat Krikke klaagt, maar noemt het 'mallotig' dat het gemeentebestuur blijkbaar eer der in actie komt voor bewoners Van onze correspondent Brussel - Koninklijke Hoogovens en het Waalse staalbedrijf Usines Gustave Boël hebben gisteren in Brussel een samenwer kingsovereenkomst getekend. Beide bedrijven participeren elk voor 50 procent in de industriële activiteiten van Boël in België en Frankrijk. In werkelijkheid krijgt Hoogovens grote zeggen schap in de nieuwe holding, waarvoor het ook een Nederlandse general-manager levert. Boël is een familiebedrijf met ac tiviteiten in La Louvière en Mau- beuge in Noord-Frankrijk. Het bedrijf verkeerde al langer in moeilijkheden. Voortzetting van de onderneming kon alleen als eën partner werd gevonden. Sa menwerking met de andere grote Waalse staalondernemingen Cockerill Sambre en Forges de Clabecq bleek geen haalbare kaart. Hoogovens was wel geïnteres seerd, maar dan op voorwaarde dat het staalbedrijf Boël zou wor den gesaneerd. Dat gebeurt nu ook. Bij het bedrijf verdwijnen 800 van de in totaal 2.100 ar beidsplaatsen. In de fabriek in Noord-Frankrijk werken 518 mensen. Hoogovens, Boël en de Waalse overheid hebben in totaal 4,25 miljard frank - 235 miljoen gul den - ingebracht in een nieuwe holding, die 100 procent eigenaar wordt van Usines Gustave Boël. Halffabrikaten Hoogovens levert de halffabrika ten die verwerkt worden op de goed uitgeruste installaties in La Louvière. De joint venture streeft ernaar binnen een a twee jaar winstgevend te zijn in de markt voor lange en platte staalproduc- Den Haag (anp) - De meeste bezorgers van pizza's, spare- ribs en andere thuismaaltij den rijden onverzekerd rond. Geen enkele verzekerings maatschappij wil het hoge ri sico dat deze snelle koeriers lopen, nog verzekeren. De enige is verzekeringsmaat schappij Terminus in Den Haag. Met als aandeelhouders de overi ge schadeverzekeraars, verzekert deze maatschappij de onverze kerbare brokkenmakers. Pizzabedrijven die hun brom- fietsende koeriers willen verze keren moeten daar al gauw 2.600 gulden per jaar voor neertellen en dan geldt nog een eigen risico van 500 gulden per ongeval. Daarom zetten veel bedrijven de brom fietsverzekering op naam van de bezorger. „Die kan zijn leven lang met de gevolgen van een on geluk worden geconfronteerd", zo waarschuwt een woordvoerder van Terminus. „Als de jongen een ongeluk krijgt tijdens het bezor gen van pizza's is dat zakelijk ge bruik. De verzekeringsmaat schappij kan dan op grond van verzwijging weigeren de schade uit te keren." De maatschappij laat regelmatig een waarschuwing horen. De on gelukken worden vooral veroor zaakt door het opjaagsysteem. De klant krijgt de garantie zijn eten binnen een half uur te hebben. De bezorger krijgt de schuld als dat niet lukt en moet vaak een boete betalen. Hoe groot het risico van de jachtende pizza-koeriers is blijkt uit de cijfers van Terminus: op elke gulden premie wordt twee gulden aan schade uitbe taald. ten. A. van der Velden, lid van de raad van bestuur van Koninklij ke Hoogovens, zei in Brussel dat het Nederlandse bedrijf de ko mende vijf jaar nog eens voor zo'n 130 miljoen gulden wil in vesteren in Boël. Het accent ligt daarbij zowel op opleiding en training van perso neel, als de verdere modernise ring van de installaties in La Louvière. Ook wil het bedrijf de capaciteit van de electrische hoogoven in La Louvière beter benutten en het energieverbruik verminderen. De kernactiviteiten blijven be perkt tot staal en aluminium. Boël kan gebruik maken van de know-how van Koninklijke Hoogovens, dat in IJmuiden on der andere over een grote re- search-afdeling beschikt en voor de aanvoer van grondstoffen uit stekend geleeen is. Nieuwe banen Van der Velden zei onder de in druk te zijn van de samenwer king met de Waalse overheid. Een van de afspraken is dat de nieuwe holding zich ook zal inzetten voor het scheppen van nieuwe banen in de regio. De relatie met de vakbonden is een ander verhaal. Daar werd aanvankelijk afwijzend gerea geerd op de Nederlandse interes se. De werknemers en bonden stonden echter met de rug tegen de muur. De keuze was sluiten of afslanken. „We staan het begin van het traject om het vertrou wen op te bouwen", aldus Van der Velden. De joint venture moet nog wor den goedgekeurd door de Euro pese Commissie. Maar de gelui den uit de Europese staalindus trie wijzen erop dat tegen de sa menwerking geen bezwaar zal bestaan. De onverwachte sluiting van de Renault-fabriek in Vilvoorde bij Brussel heeft volgens de Hoog ovens-directie geen nadelige ge volgen. Renault-Frankrijk is een van de belangrijke afnemers van de on derneming. In de Belgische fa briek wordt de Mégane-Coupé gebouwd, waarvan de achterklep een product is van Hoogovens. Warsteiner heeft een grote abri-campagne op gang gezet om de Nederlandse consument bekend te maken met het biermerk. foto de stem/johan van gurp Duits biermerk wil anderhalf procent van de Nederlandse markt pakken Door Paul Verlinden Raamsdonksveer - Account manager W. Wind van de Duitse brouwer Warsteiner wil het even duidelijk stellen: Warsteiner is géén speciaal bier. Het is pils, en niet zo maar pils maar zoals de Duitsers het zelf zeggen Spit- zen-pilsener der Premium klasse. „Omdat Warsteiner een buiten lands bier is, plaatsen mensen het al snel op één lijn met de Belgische speciaal-bieren. Dat is dus niet zo. Dat proberen we de consument nu duidelijk te maken," zegt Wind. Warsteiner - het grootste bier merk in Duitsland- is sinds twee weken met een groot mar- keting-offensief gestart in Ne derland. Via meer dan vierdui zend abri's en muppies, grote advertenties in dag- en week bladen en sponsoring bij grote sportevenementen stelt het Duitse premium-merk zich aan de Nederlandse consument voor. Alleen al de abri- en muppie- campagne kost een half miljoen gulden. Over het totale reclame budget laat Wind zich niet uit, maar het gaat om een campagne van 'enkele miljoenen gulden'. Het doel dat Warsteiner zich stelt, is over vijf jaar een markt aandeel van anderhalf procent (circa 150.000 hectoliter) van de Nederlandse biermarkt te pak ken. „Dat is in volume, in omzet praat je over twee procent om dat Warsteiner duurder is dan de Nederlandse merken," aldus Wind. Ter vergelijking: de ad viesprijs voor een krat Warstei ner is 25,95 gulden, tegen 18,59 gulden voor een krat Heineken. Hoewel Warsteiner zich nu voorstelt aan de Nederlandse consument, is het bier niet nieuw in Nederland. Het is hier zelfs het grootste buitenlandse pils-merk. De positie is echter marginaal: dit jaar verwacht het bedrijf zo'n 35.000 hectoliter af te zetten. Warsteiner is nu acht jaar bezig in Nederland. De brouwer richt te zich tot voor kort volledig op de horeca. Inmiddels zijn er ne genhonderd horeca-locaties waar Warsteiner uit de tap stroomt. Het gaat daarbij vaak om restaurants en de 'chiquere' cafés. „In discotheken zul je ons niet vinden. Daar ligt de nadruk toch op volume, terwijl we met Warsteiner het accent op smaakbeleving leggen. Wij wil len uitdragen dat het een kwali- teits-bier is, waar een bepaalde entourage bij hoort," aldus Wind. De Duitse brouwer wil nu de Nederlandse markt voor het thuisverbruik veroveren. Spe ciaal voor Nederland vult War steiner het bier af in standaard flesjes van dertig centiliter en verkoopt ze naast in kratten ook in six-packs. Warsteiner aast al langer op de Nederlandse thuis verbruik- markt (goed voor meer dan 60 procent van de totale biercon sumptie) maar zag zich tot voor kort beperkt in de distributie mogelijkheden. Buitenlandse brouwers die in Nederland hun bier wilden slijten waren altijd aangewezen op een drietal groothandels die gelieerd waren aan grote Nederlandse brouwe rijen. „Ga je daar mee in zee, dan geef je je eigen commerciële invloed weg en dat past niet in de filosofie van Warsteiner," al dus Wind. De situatie veranderde vorig jaar toen Brewer's Special Beers (BSB) werd opgericht in Raamsdonksveer. Om los van de Nederlandse concurrentie te kunnen werken, hebben enkele buitenlandse producenten, waaronder Palm en Alken-Ma- es, hun krachten in BSB gebun deld. De distributie en admini stratie laat Warsteiner nu door BSB doen, maar de commerciële activiteiten houdt de brouwer in eigen hand. De komst van BSB en de basis die was gelegd in de horeca, vor men de directe aanleiding voor Warsteiner om in Nederland te expanderen. Maar voor Warstei ner is het sowieso noodzakelijk om zijn basis te verbreden. Het bedrijf is al actief in 41 landen maar leunt toch voor het groot ste deel op Duitsland, en juist daar is de biermarkt nog meer verzadigd dan in Nederland. Warsteiner -met een jaarpro ductie van 6 miljoen hectoliter goed voor een marktaandeel van vijf procent - weet zich voorals nog in eigen land goed staande te houden. De nationale pre mium-bieren winnen daar na melijk terrein op de vele regio nale merken. Maar nu de bui tenlandse concurrentie steeds meer de weg weet te vinden naar Duitsland, is het voor bedrijven als Warsteiner van groot belang zelf ook actiever het exportpad op te gaan. Van onze verslaggever Amsterdam - De Rabobank en Joep van den Nieuwenhuyzen zijn afgehaakt, maar toch ne men ingewijden de plannen van Begemann-topman André Deleye om Fokker te laten doorstarten nog steeds zeer serieus. Vandaag heette er weer een i line te zijn voor de doorstart, maar net als op alle andere fatale data valt er geen definitief be sluit over de voortzetting van vliegtuignieuwbouw in Neder land. De overheid bekijkt of een recht streekse deelname in Fokker mo gelijk is. In eerdere plannen kon de staat aan de zijlijn blijven staan, maar sinds het kabinet de fiscale constructie van de Rabo bank afwees, wordt aan nieuwe plannen gewerkt. De Maleisiërs, Stork, financiers rond Deleye en de Nederlandse staat zouden ge zamenlijk de benodigde financie ring op tafel moeten leggen. Voor een doorstart is circa vierhon derd miljoen gulden nodig, ex clusief de gelden die nodig zijn om het gapende productiegat van negen maanden te overbruggen. Over de verdeling van de aande len is nog niets afgesproken. De suggestie dat een Fokker 2 slechts zeshonderd arbeidsplaat sen oplevert, wordt door goed in gewijden tegengesproken. Welis waar kost het twee jaar voordat de fabriek weer volop kan draai en, maar dan zou bij een produc tie van veertig tot vijftig toestel len per jaar tussen de duizend en vijftienhonderd mensen aan de slag kunnen bij Fokker Aircraft. Eenzelfde aantal werknemers is A. Deleye foto oe stem/dick de boer nodig bij Nederlandse toeleve ranciers. In de herstartfase zal dat aantal kleiner zijn. Fokker 2 moet dan klanten bedienen die contant willen afrekenen, zodat er met een geld binnenkomt. Maleisië is bereid om in vijftien jaar drie honderd toestellen af te nemen. Maar een harde garantie ligt er nog niet, zegt de ingewijde. De Maleisische order zou een doorstart van Fokker wel veel eenvoudiger maken. Bovendien kan Maleisië als snel opkomende luchtvaartnatie een poort tot de regio Zuidoost-Azië vormen. Een ingewijde meent dat volgen de week een eerste stap kan wor den genomen voor de doorstart door het tekenen van een memo randum of understanding, een akkoord op hoofdlijnen. Daarna kan het echter nog weken duren voordat definitieve overeenkom sten rond zijn. De kans dat het zover komt schatte de bron op vijftig procent. Hij zegt dat de opmerkingen van Kamerleden deze week over de rol van de Nederlandse overheid in de doorstart gebaseerd zijn op krantenberichten. De parlemen tariërs zeiden dat de Nederlandse staat niet in Fokker 2 zou moeten deelnemen omdat Deleye geen ontwikkelingsafdeling voor het vliegtuigprogramma overeind zou houden. Daarmee zou vol gens hen Fokker op lange termijn geen toekomst hebben. De ontwikkelingsgelden zouden volgens insiders op termijn wel degelijk op tafel komen. Een ech te modernisering van de vliegtui gen is echter pas over drie tot vijf jaar nodig. Dan hoeven die gel den ook pas op tafel te komen. Fokker zou nog steeds gebruik kunnen maken van de speciale pot voor vliegtuigtechnologie, NIVR. I I I I I ZATERDAG 1 MAART 1997 A6 van de binnenstad, dan voor die in de Bijlmer. De Bijlmer klaagt al jaren over veel vlieglawaai. Volgens Simo nis was de herrie tijdens de re cente stormachtige dagen niet al leen in het centrum, maar ook bo ven de Bijlmer hevig. Op 19 maart debatteert de ge meenteraad van Amsterdam over de vliegoverlast naar aanleiding van de SP-notitie 'Amsterdam ziet ze vliegen'. Londen (rtr/anp) - De veelbesproken Britse vermogensbe heerster Nicola Horlick stapt over van Morgan Grenfell As- set Management naar het veel kleinere bedrijf Ely Fund Managers. Dat meldde The Guardian gis teren. Morgan Grenfell schors te Horlick in januari omdat ze van plan zou zijn met een groep medewerkers over te stappen naar ABN Amro. Horlick staat in de Britse me dia te boek als 'Supervrouw' omdat ze één van de zwaarste banen in de Londense financië le wereld combineerde met het opvoeden van vijf kinderen. Bij Ely Fund Managers krijgt ze waarschijnlijk een wat rustiger bestaan. Het bedrijf beheert slechts 250 miljoen pond (770 miljoen gulden) aan particulie re vermogens. Morgan Grenfell, onderdeel van Deutsche Bank, is goed voor 18 miljard pond (ruim 55 miljard gulden). ABN Amro heeft steeds tegen gesproken uit te zijn geweest op het weghalen van een heel team financiële specialisten bij Morgan Grenfell. Bestuurslid R. van Tets heeft wel een ge sprek gehad met Horlick, zo zegt hij in de editie van vrijdag van The Times. „Ik had een ontmoeting met mevrouw Horlick over haar zelf, niet over haar team. Ik ge loof niet in het weglokken van hele teams en heb dat ook nooit gedaan", aldus Van Tets. Hor lick zegt in hetzelfde kranten bericht Van Tets op 8 januari toevallig te hebben ontmoet in het Londense Lanesborough Hotel. Hij zou duidelijk hebben gemaakt haar graag de leiding te zien nemen van het wereld wijde vermogensbeheer van ABN Amro. Woerden (anp) - De ABN Amro heeft een juridische procedure over de betaling van medewerkers van de telefoondienst op vrijwel alle punten verloren. De bank moet de medewerkers van het zogeheten call centre volgens de 'dure' banken-CAO betalen, zo vonniste gisteren het Scheidsgerecht voor het bank bedrijf (een geschillencommissie voor de CAO). ABN Amro bracht vorig jaar de telefonische bankdiensten onder in een aparte vennootschap. De CAO waar de telefoonmedewer kers onder vallen, is 20 tot 25 procent goedkoper dan de ban- ken-CAO. Volgens het Scheidsgerecht be horen de telefonische bankdien sten die het call centre aanbiedt tot de kernactiviteiten van de bank. „Voornamelijk uit kosten overwegingen wenst ABN Amro daar niet de CAO, maar in on gunstige zin afwijkende arbeids voorwaarden te hanteren", aldus het vonnis. De vakbonden vrezen uitholling van de banken-CAO als de con structie wordt toegestaan. Op die manier kunnen ook zaken als be waking en ander laaggeschoold werk onder een goedkopere CAO worden ondergebracht. Het Scheidsgerecht deelt die vrees: „Het Scheidsgerecht voegt daar aan toe dat dit kan leiden tot uit holling van het draagvlak van de CAO." De bank laat in een reactie weten te zullen handelen naar de uit spraak van het Scheidsgerecht. „De uitspraken zijn voor ons hel der: wij moeten inbinden. Wij zullen de medewerkers onder de CAO voor het bankbedrijf bren gen", aldus een woordvoerder. De bank zei verder dat een juridi sche procedure over deze kwestie tegen de ondernemingsraad wordt stopgezet. In december stelde de Ondernemingskamer de OR in het gelijk. ABN Amro trekt cassatie tegen die uitspraak nu in. Bestuurder D. Hamaker van de FNV Dienstenbond is opgelucht over de uitspraak van het Scheidsgerecht. De FNV-bond is de enige bond die naar het Scheidsgerecht is gestapt. De vier overige bonden bij het bankbe drijf zijn een civiele procedure begonnen, die jaren kan duren. Ondanks de toezeggingen van ABN Amro naar aanleiding van het vonnis van gisteren, wil E. van de Rijdt van De Unie de ci- viele procedure nog niet stopzet ten. van Randstad met gemiddeld meer dan 20 procent. Het afgelopen jaar opende de uit- zendreus 67 vestigingen. Diemen (anp) - Uitzendreus Randstad heeft vorig jaar een net towinst geboekt van 207,4 miljoen gulden, 27 procent meer dan I in 1995. De omzet steeg met hetzelfde percentage tot 5,95 mil jard gulden. Het dividend wordt vier dubbeltjes verhoogd naar ƒ1,92. De groei van de omzet kwam vrij wel geheel tot stand door groei van de bestaande Randstad-be drijven. Vooral de specialistische uitzendorganisaties die technisch personeel aanbieden, zagen de omzet fors toenemen. De omzetgroei van Randstad ligt hoger dan de groei van de uit- zendmarkt als geheel. In Europa groeiden de uitzendmarkten waar Randstad actief is, met 10 procent. Datzelfde percentage geldt in het zuid-oosten van de Verenigde Staten, waar Randstad ook vestigingen heeft. Door de winst is het eigen vermo gen gestegen van 405,8 miljoen gulden eind 1995 tot 534,9 mil joen gulden eind vorig jaar. Het eigen vermogen maakt 91,3 pro eent uit van het balanstotaal. Het rendement op het eigen vermogen kwam uit op 44 procent, tegen 45 procent 1995. Voor het lopende jaar is Rand stad positief gestemd. De groei van de uitzendmarkt zal volgens de directie de 10 procent ruim schoots overtreffen. Randstad verwacht dat de eigen omzet ook dit jaar sneller groeit dan de markt. Het bedrijfsresultaat zal gelijke tred houden met de om zetgroei. Er worden nieuwe vesti gingen geopend. Niet alleen voor dit jaar is het be drijf optimistisch. Voor de lange re termijn voorziet Randstad een jaarlijkse groei van de uitzend markt met 10 procent per jaar. Al 25 jaar groeien omzet en winst Haarlem (anp) - Koninklijke Ver-1 kade uit Zaandam moet onmid-l dellijk stoppen met het gebruik I van de merknaam BonBonReep I omdat die te veel lijkt op Bon-I BonBloc van Cote d'Or. Verkade moet alle repen met de I verboden naam uit de handel ha-1 len. Dat heeft de waarnemend! president van de rechtbank ml Haarlem, mr. J. du Pon, gisteren in kort geding bepaald. Verkade brengt BonBonReep sinds kort op de markt. Het g om een chocoladereep met bon-| bonvulling. Het Amerikaanse I concern Phillip Morris en zijn I Nederlandse dochteronderne- ming Cote d'Or levert al sinds! 1976 eenzelfde product onder de I naam BonBonBloc. Zij hebben! grote bezwaren tegen de naait BonBonReep. De voorraad BonBonReep die al I onder winkeliers is verspreid I moet worden teruggehaald, zo I heeft de Haarlemse rechter ook beslist. OM DE aandeelhouders KLM zeventien miljoen i De getaxeerde winst per tig procent naar vijf guld ten weinig vrolijk over de luchtvaartmaatschappij en de lopende discussie o' komst van de KLM beknc advies aan aandeelhoude: Door Willem Reijn Amstelveen - KLM-topman Pie- ter Bouw heeft zijn mouwen op gestroopt. De Koninklijke Lucht vaartmaatschappij maakt weer moeilijke tijden door. Bouw moet op vier fronten tegelijk vechten: de verstoorde verhouding met de Amerikaanse partner NorthWest, het vinden van een geschikte Eu ropese partner, de snel teruglo pende bedrijfsresultaten en het keurslijf van Schiphol, dat gren zen stelt aan de groei van de KLM. Vooralsnog bevindt Bouw zich in een relatief comfortabele positie. Begin jaren negentig was het pompen of verzuipen voor de KLM. Door de golfoorlog stortte de luchtvaartmarkt in, zonder dat de KLM genoeg vlees op de botten had om die tegenvaller op te vangen. Bouw weet nu door een aandel enemissie van vier jaar terug en betere resultaten in de laatste ja ren 2,5 miljard gulden in kas. Het bedrijf kan dus een stootje heb ben. Tot voor kort zei Bouw het geld nodig te hebben om vanuit een sterke positie onderhandelingen met nieuwe partners in te gaan. En die kwamen voorbij: het Alca- zar-verband met Swissair, SAS en Austria, een alliantie met Bri tish Airways, onlangs nog met British Airways en American Airlines. Maar deze besprekingen liepen allemaal op niets uit. Opmerkelijk is daarom dat Bouw de oorlogskas nu deels uitkeert aan minister Zalm van Finan ciën. Het overheidsbelang gaat, als de aandeelhoudersvergade ring daar maandag toestemming voor verleent, terug van 38 naar 25 procent. Inclusief een vergoe ding voor de aanpassing van de nominale waarde van de prefe rente aandelen, betaalt KLM bij na een miljard gulden aan het Rijk. In principe is dat goed nieuws voor de aandeelhouders. De winst wordt immers over minder aandelen verdeeld. „Wij taxeren KLM op een winst van 380 mil joen gulden, afgezien van even- tuèle lasten voor een reorganisa tie," zegt beursanalist Thijs Ber- kelder van Van Meer James Ca- pel. „Na de inkoop van de staats- aandelen is de winst per aandeel twintig procent hoger: van 4,20 naar 5 gulden." De uitvinding van het clickfonds heeft de banken geen windeieren gelegd. Dit nieuwe type beleg gingsproduct heeft veel begin nende beleggers over de drempel geholpen. De zekerheid van het clickfonds heeft echter ook z'n prijs. Hebt u een glasverzekering? Well eens uitgerekend of de schade die vergoed werd nadat er tij dens een storm een ruit sneuvel de opwoog tegen de premies die u door de jaren heen betaalde? Wie er over denkt geld te beleg gen in één van die vele nieuwe clickfondsen, moet zich eigenlijk eerst die vraag stellen: weegt de bescherming tegen onverwachte koersdalingen die ik met zo'n clickfonds koop, wel op tegen de premie die ik ga betalen? Of de vele tienduizenden beleg gers die het laatste halfjaar in een van die nieuwe high-tech fondsen stapten deze afweging hebben gemaakt, valt te betwij felen. Dat ze desondanks zwichtten voor de aantrekkings kracht van het clickfonds is niet temin goed te begrijpen. Een be leggingsproduct met de zeker heid van een Hollands-degelijke spaarrekening en de seks-appeal van een serieuze aandelenporte- feuille, dat moét bijna wel aan slaan. Helemaal tegen de achter grond van de nu historisch lage rentes en ongekend florissante vooruitzichten voor de ontwik keling van de bedrijfswinsten. Met hun clickfondsen blijken banken en verzekeraars een gi gantisch gat in de markt te heb ben ontdekt. Vorig najaar lan ceerde de Generale Bank als eer ste grote bank zo'n fond. Nu, nog geen half jaar later heeft de Ro- beco Groep al twee AEX Ga- rantfunds, Van Lanschot heeft zijn Index Click Fonds, de ING Rank heeft zijn Liric AEX, en Labouchere (Aegon) introdu ceerde het ietwat afwijkende oerslift. ABN Amro is de enige achterblijver onder de grote jon- gens. De bedragen die in korte !]d naar de nieuwe fondsen toe- mhh

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 8