Joint venture
Hoogovens
en Boël-staal
Kleir
DE STEM
Deleye houdt nu solo hoop op Fokker 2 levend
Amsterdam dreigt met sluiting Schiphol-banen als overlast groeit
Warsteiner stelt zich aan Nederland voor
Nieuwe baan voor
'supervrouw' Nicola
ABN Amro verliest
procedure call-centre
Flinke winststijging
uitzendreus Randstad
DE STEM
unk Qimvi
Samenwerking nu bezegeld
Pizzakoeriers
zijn meestal
onverzekerd
Merknaam
BonBonReep
mag niet meer
van de rechter
Voortdurende
WÊÊÊÊÊÊÊÊBBBÊÊKÊ
J
Economie
Amsterdam (anp) - De ge- Dat deelde wethouder P. Krikke mum van 2 procent. Schiphol Schiphol zegt zich aan de af- muur is inmiddels verlaagd van van de binnenstad, dan voor c
meente Amsterdam eist dat de van Economische Zaken de di- pleegt pas sinds donderdag groot spraak over de 2 procent te willen zestien naar zes meter, waardoor in de Bijlmer.
directie van de Schiphol zich rectie van de luchthaven gisteren onderhoud aan de Kaagbaan. In en te kunnen houden. Volgens dit probleem zich niet langer De Bijlmer klaagt al jaren ov
Amsterdam (anp) - De
meente Amsterdam eist dat de
directie van de Schiphol zich
houdt aan in 1994 gemaakte
afspraken over het gebruik
van de aanvliegroute over
Amsterdam Noord, Zuid en de
binnenstad, richting de oude
Schiphol Oostbaan en de
Kaagbaan. Gebeurt dat niet,
dan moeten beide banen
dicht.
Dat deelde wethouder P. Krikke
van Economische Zaken de di
rectie van de luchthaven gisteren
mee. Amsterdam vreest dat
Schiphol hard op weg is om de
gemaakte afspraken te breken.
Die luiden dat per jaar 1 procent
van het landingsverkeer over de
binnenstad, Noord en Zuid mag
vliegen. Alleen bij groot onder
houd aan een van de landingsba
nen mag Schiphol van dat per
centage afwijken tot een maxi
mum van 2 procent. Schiphol
pleegt pas sinds donderdag groot
onderhoud aan de Kaagbaan. In
de afgelopen drie weken landden
al zeker negenhonderd vliegtui
gen via deze route. Dat is een
kwart van het totaal aantal dat in
199Y is toegestaan, aldus het ge
meentebestuur, terwijl het werk
aan de Kaagbaan nog niet eens is
begonnen. Onder meer op het
stadhuis regende het telefoontjes
van klagende burgers.
Schiphol zegt zich aan de af
spraak over de 2 procent te willen
en te kunnen houden. Volgens
een woordvoerder valt het grote
aantal landingen via de Kaag - en
de Oostbaan te verklaren uit de
storm in de afgelopen periode. Bij
een harde zuidwesten wind kon
den vliegtuigen geen gebruik ma
ken van de Buitenveldertbaan,
omdat de muur van een proef
draaiplaats op de grond lucht
wervelingen veroorzaakte. De
muur is inmiddels verlaagd van
zestien naar zes meter, waardoor
dit probleem zich niet langer
voordoet. Overlast in de komende
periode komt voornamelijk voort
uit het sluiten van de Kaagbaan
voor veertien weken.
R. Simonis van de Werkgroep
Vliegverkeer Bijlmermeer vindt
het uitstekend dat Krikke klaagt,
maar noemt het 'mallotig' dat het
gemeentebestuur blijkbaar eer
der in actie komt voor bewoners
Van onze correspondent
Brussel - Koninklijke Hoogovens en het Waalse staalbedrijf
Usines Gustave Boël hebben gisteren in Brussel een samenwer
kingsovereenkomst getekend. Beide bedrijven participeren elk
voor 50 procent in de industriële activiteiten van Boël in België
en Frankrijk. In werkelijkheid krijgt Hoogovens grote zeggen
schap in de nieuwe holding, waarvoor het ook een Nederlandse
general-manager levert.
Boël is een familiebedrijf met ac
tiviteiten in La Louvière en Mau-
beuge in Noord-Frankrijk. Het
bedrijf verkeerde al langer in
moeilijkheden. Voortzetting van
de onderneming kon alleen als
eën partner werd gevonden. Sa
menwerking met de andere grote
Waalse staalondernemingen
Cockerill Sambre en Forges de
Clabecq bleek geen haalbare
kaart.
Hoogovens was wel geïnteres
seerd, maar dan op voorwaarde
dat het staalbedrijf Boël zou wor
den gesaneerd. Dat gebeurt nu
ook. Bij het bedrijf verdwijnen
800 van de in totaal 2.100 ar
beidsplaatsen. In de fabriek in
Noord-Frankrijk werken 518
mensen.
Hoogovens, Boël en de Waalse
overheid hebben in totaal 4,25
miljard frank - 235 miljoen gul
den - ingebracht in een nieuwe
holding, die 100 procent eigenaar
wordt van Usines Gustave Boël.
Halffabrikaten
Hoogovens levert de halffabrika
ten die verwerkt worden op de
goed uitgeruste installaties in La
Louvière. De joint venture streeft
ernaar binnen een a twee jaar
winstgevend te zijn in de markt
voor lange en platte staalproduc-
Den Haag (anp) - De meeste
bezorgers van pizza's, spare-
ribs en andere thuismaaltij
den rijden onverzekerd rond.
Geen enkele verzekerings
maatschappij wil het hoge ri
sico dat deze snelle koeriers
lopen, nog verzekeren.
De enige is verzekeringsmaat
schappij Terminus in Den Haag.
Met als aandeelhouders de overi
ge schadeverzekeraars, verzekert
deze maatschappij de onverze
kerbare brokkenmakers.
Pizzabedrijven die hun brom-
fietsende koeriers willen verze
keren moeten daar al gauw 2.600
gulden per jaar voor neertellen en
dan geldt nog een eigen risico van
500 gulden per ongeval. Daarom
zetten veel bedrijven de brom
fietsverzekering op naam van de
bezorger. „Die kan zijn leven
lang met de gevolgen van een on
geluk worden geconfronteerd",
zo waarschuwt een woordvoerder
van Terminus. „Als de jongen een
ongeluk krijgt tijdens het bezor
gen van pizza's is dat zakelijk ge
bruik. De verzekeringsmaat
schappij kan dan op grond van
verzwijging weigeren de schade
uit te keren."
De maatschappij laat regelmatig
een waarschuwing horen. De on
gelukken worden vooral veroor
zaakt door het opjaagsysteem. De
klant krijgt de garantie zijn eten
binnen een half uur te hebben. De
bezorger krijgt de schuld als dat
niet lukt en moet vaak een boete
betalen. Hoe groot het risico van
de jachtende pizza-koeriers is
blijkt uit de cijfers van Terminus:
op elke gulden premie wordt
twee gulden aan schade uitbe
taald.
ten. A. van der Velden, lid van de
raad van bestuur van Koninklij
ke Hoogovens, zei in Brussel dat
het Nederlandse bedrijf de ko
mende vijf jaar nog eens voor
zo'n 130 miljoen gulden wil in
vesteren in Boël.
Het accent ligt daarbij zowel op
opleiding en training van perso
neel, als de verdere modernise
ring van de installaties in La
Louvière. Ook wil het bedrijf de
capaciteit van de electrische
hoogoven in La Louvière beter
benutten en het energieverbruik
verminderen.
De kernactiviteiten blijven be
perkt tot staal en aluminium.
Boël kan gebruik maken van de
know-how van Koninklijke
Hoogovens, dat in IJmuiden on
der andere over een grote re-
search-afdeling beschikt en voor
de aanvoer van grondstoffen uit
stekend geleeen is.
Nieuwe banen
Van der Velden zei onder de in
druk te zijn van de samenwer
king met de Waalse overheid. Een
van de afspraken is dat de nieuwe
holding zich ook zal inzetten voor
het scheppen van nieuwe banen
in de regio.
De relatie met de vakbonden is
een ander verhaal. Daar werd
aanvankelijk afwijzend gerea
geerd op de Nederlandse interes
se. De werknemers en bonden
stonden echter met de rug tegen
de muur. De keuze was sluiten of
afslanken. „We staan het begin
van het traject om het vertrou
wen op te bouwen", aldus Van
der Velden.
De joint venture moet nog wor
den goedgekeurd door de Euro
pese Commissie. Maar de gelui
den uit de Europese staalindus
trie wijzen erop dat tegen de sa
menwerking geen bezwaar zal
bestaan.
De onverwachte sluiting van de
Renault-fabriek in Vilvoorde bij
Brussel heeft volgens de Hoog
ovens-directie geen nadelige ge
volgen.
Renault-Frankrijk is een van de
belangrijke afnemers van de on
derneming. In de Belgische fa
briek wordt de Mégane-Coupé
gebouwd, waarvan de achterklep
een product is van Hoogovens.
Warsteiner heeft een grote abri-campagne op gang gezet om de Nederlandse consument bekend te maken met het biermerk.
foto de stem/johan van gurp
Duits biermerk wil anderhalf procent van de Nederlandse markt pakken
Door Paul Verlinden
Raamsdonksveer - Account
manager W. Wind van de
Duitse brouwer Warsteiner
wil het even duidelijk stellen:
Warsteiner is géén speciaal
bier. Het is pils, en niet zo
maar pils maar zoals de
Duitsers het zelf zeggen Spit-
zen-pilsener der Premium
klasse.
„Omdat Warsteiner een buiten
lands bier is, plaatsen mensen
het al snel op één lijn met de
Belgische speciaal-bieren. Dat
is dus niet zo. Dat proberen we
de consument nu duidelijk te
maken," zegt Wind.
Warsteiner - het grootste bier
merk in Duitsland- is sinds
twee weken met een groot mar-
keting-offensief gestart in Ne
derland. Via meer dan vierdui
zend abri's en muppies, grote
advertenties in dag- en week
bladen en sponsoring bij grote
sportevenementen stelt het
Duitse premium-merk zich aan
de Nederlandse consument voor.
Alleen al de abri- en muppie-
campagne kost een half miljoen
gulden. Over het totale reclame
budget laat Wind zich niet uit,
maar het gaat om een campagne
van 'enkele miljoenen gulden'.
Het doel dat Warsteiner zich
stelt, is over vijf jaar een markt
aandeel van anderhalf procent
(circa 150.000 hectoliter) van de
Nederlandse biermarkt te pak
ken. „Dat is in volume, in omzet
praat je over twee procent om
dat Warsteiner duurder is dan
de Nederlandse merken," aldus
Wind. Ter vergelijking: de ad
viesprijs voor een krat Warstei
ner is 25,95 gulden, tegen 18,59
gulden voor een krat Heineken.
Hoewel Warsteiner zich nu
voorstelt aan de Nederlandse
consument, is het bier niet
nieuw in Nederland. Het is hier
zelfs het grootste buitenlandse
pils-merk. De positie is echter
marginaal: dit jaar verwacht het
bedrijf zo'n 35.000 hectoliter af
te zetten.
Warsteiner is nu acht jaar bezig
in Nederland. De brouwer richt
te zich tot voor kort volledig op
de horeca. Inmiddels zijn er ne
genhonderd horeca-locaties
waar Warsteiner uit de tap
stroomt. Het gaat daarbij vaak
om restaurants en de 'chiquere'
cafés. „In discotheken zul je ons
niet vinden. Daar ligt de nadruk
toch op volume, terwijl we met
Warsteiner het accent op
smaakbeleving leggen. Wij wil
len uitdragen dat het een kwali-
teits-bier is, waar een bepaalde
entourage bij hoort," aldus
Wind.
De Duitse brouwer wil nu de
Nederlandse markt voor het
thuisverbruik veroveren. Spe
ciaal voor Nederland vult War
steiner het bier af in standaard
flesjes van dertig centiliter en
verkoopt ze naast in kratten ook
in six-packs.
Warsteiner aast al langer op de
Nederlandse thuis verbruik-
markt (goed voor meer dan 60
procent van de totale biercon
sumptie) maar zag zich tot voor
kort beperkt in de distributie
mogelijkheden. Buitenlandse
brouwers die in Nederland hun
bier wilden slijten waren altijd
aangewezen op een drietal
groothandels die gelieerd waren
aan grote Nederlandse brouwe
rijen. „Ga je daar mee in zee,
dan geef je je eigen commerciële
invloed weg en dat past niet in
de filosofie van Warsteiner," al
dus Wind.
De situatie veranderde vorig
jaar toen Brewer's Special Beers
(BSB) werd opgericht in
Raamsdonksveer. Om los van de
Nederlandse concurrentie te
kunnen werken, hebben enkele
buitenlandse producenten,
waaronder Palm en Alken-Ma-
es, hun krachten in BSB gebun
deld. De distributie en admini
stratie laat Warsteiner nu door
BSB doen, maar de commerciële
activiteiten houdt de brouwer in
eigen hand.
De komst van BSB en de basis
die was gelegd in de horeca, vor
men de directe aanleiding voor
Warsteiner om in Nederland te
expanderen. Maar voor Warstei
ner is het sowieso noodzakelijk
om zijn basis te verbreden. Het
bedrijf is al actief in 41 landen
maar leunt toch voor het groot
ste deel op Duitsland, en juist
daar is de biermarkt nog meer
verzadigd dan in Nederland.
Warsteiner -met een jaarpro
ductie van 6 miljoen hectoliter
goed voor een marktaandeel van
vijf procent - weet zich voorals
nog in eigen land goed staande
te houden. De nationale pre
mium-bieren winnen daar na
melijk terrein op de vele regio
nale merken. Maar nu de bui
tenlandse concurrentie steeds
meer de weg weet te vinden naar
Duitsland, is het voor bedrijven
als Warsteiner van groot belang
zelf ook actiever het exportpad
op te gaan.
Van onze verslaggever
Amsterdam - De Rabobank en
Joep van den Nieuwenhuyzen
zijn afgehaakt, maar toch ne
men ingewijden de plannen
van Begemann-topman André
Deleye om Fokker te laten
doorstarten nog steeds zeer
serieus.
Vandaag heette er weer een i
line te zijn voor de doorstart,
maar net als op alle andere fatale
data valt er geen definitief be
sluit over de voortzetting van
vliegtuignieuwbouw in Neder
land.
De overheid bekijkt of een recht
streekse deelname in Fokker mo
gelijk is. In eerdere plannen kon
de staat aan de zijlijn blijven
staan, maar sinds het kabinet de
fiscale constructie van de Rabo
bank afwees, wordt aan nieuwe
plannen gewerkt. De Maleisiërs,
Stork, financiers rond Deleye en
de Nederlandse staat zouden ge
zamenlijk de benodigde financie
ring op tafel moeten leggen. Voor
een doorstart is circa vierhon
derd miljoen gulden nodig, ex
clusief de gelden die nodig zijn
om het gapende productiegat van
negen maanden te overbruggen.
Over de verdeling van de aande
len is nog niets afgesproken.
De suggestie dat een Fokker 2
slechts zeshonderd arbeidsplaat
sen oplevert, wordt door goed in
gewijden tegengesproken. Welis
waar kost het twee jaar voordat
de fabriek weer volop kan draai
en, maar dan zou bij een produc
tie van veertig tot vijftig toestel
len per jaar tussen de duizend en
vijftienhonderd mensen aan de
slag kunnen bij Fokker Aircraft.
Eenzelfde aantal werknemers is
A. Deleye foto oe stem/dick de boer
nodig bij Nederlandse toeleve
ranciers.
In de herstartfase zal dat aantal
kleiner zijn. Fokker 2 moet dan
klanten bedienen die contant
willen afrekenen, zodat er met
een geld binnenkomt. Maleisië is
bereid om in vijftien jaar drie
honderd toestellen af te nemen.
Maar een harde garantie ligt er
nog niet, zegt de ingewijde.
De Maleisische order zou een
doorstart van Fokker wel veel
eenvoudiger maken. Bovendien
kan Maleisië als snel opkomende
luchtvaartnatie een poort tot de
regio Zuidoost-Azië vormen.
Een ingewijde meent dat volgen
de week een eerste stap kan wor
den genomen voor de doorstart
door het tekenen van een memo
randum of understanding, een
akkoord op hoofdlijnen. Daarna
kan het echter nog weken duren
voordat definitieve overeenkom
sten rond zijn. De kans dat het
zover komt schatte de bron op
vijftig procent.
Hij zegt dat de opmerkingen van
Kamerleden deze week over de
rol van de Nederlandse overheid
in de doorstart gebaseerd zijn op
krantenberichten. De parlemen
tariërs zeiden dat de Nederlandse
staat niet in Fokker 2 zou moeten
deelnemen omdat Deleye geen
ontwikkelingsafdeling voor het
vliegtuigprogramma overeind
zou houden. Daarmee zou vol
gens hen Fokker op lange termijn
geen toekomst hebben.
De ontwikkelingsgelden zouden
volgens insiders op termijn wel
degelijk op tafel komen. Een ech
te modernisering van de vliegtui
gen is echter pas over drie tot vijf
jaar nodig. Dan hoeven die gel
den ook pas op tafel te komen.
Fokker zou nog steeds gebruik
kunnen maken van de speciale
pot voor vliegtuigtechnologie,
NIVR.
I I I I I
ZATERDAG 1 MAART 1997 A6
van de binnenstad, dan voor die
in de Bijlmer.
De Bijlmer klaagt al jaren over
veel vlieglawaai. Volgens Simo
nis was de herrie tijdens de re
cente stormachtige dagen niet al
leen in het centrum, maar ook bo
ven de Bijlmer hevig.
Op 19 maart debatteert de ge
meenteraad van Amsterdam over
de vliegoverlast naar aanleiding
van de SP-notitie 'Amsterdam
ziet ze vliegen'.
Londen (rtr/anp) - De veelbesproken Britse vermogensbe
heerster Nicola Horlick stapt over van Morgan Grenfell As-
set Management naar het veel kleinere bedrijf Ely Fund
Managers.
Dat meldde The Guardian gis
teren. Morgan Grenfell schors
te Horlick in januari omdat ze
van plan zou zijn met een groep
medewerkers over te stappen
naar ABN Amro.
Horlick staat in de Britse me
dia te boek als 'Supervrouw'
omdat ze één van de zwaarste
banen in de Londense financië
le wereld combineerde met het
opvoeden van vijf kinderen. Bij
Ely Fund Managers krijgt ze
waarschijnlijk een wat rustiger
bestaan. Het bedrijf beheert
slechts 250 miljoen pond (770
miljoen gulden) aan particulie
re vermogens.
Morgan Grenfell, onderdeel
van Deutsche Bank, is goed
voor 18 miljard pond (ruim 55
miljard gulden).
ABN Amro heeft steeds tegen
gesproken uit te zijn geweest
op het weghalen van een heel
team financiële specialisten bij
Morgan Grenfell. Bestuurslid
R. van Tets heeft wel een ge
sprek gehad met Horlick, zo
zegt hij in de editie van vrijdag
van The Times.
„Ik had een ontmoeting met
mevrouw Horlick over haar
zelf, niet over haar team. Ik ge
loof niet in het weglokken van
hele teams en heb dat ook nooit
gedaan", aldus Van Tets. Hor
lick zegt in hetzelfde kranten
bericht Van Tets op 8 januari
toevallig te hebben ontmoet in
het Londense Lanesborough
Hotel. Hij zou duidelijk hebben
gemaakt haar graag de leiding
te zien nemen van het wereld
wijde vermogensbeheer van
ABN Amro.
Woerden (anp) - De ABN Amro heeft een juridische procedure
over de betaling van medewerkers van de telefoondienst op
vrijwel alle punten verloren. De bank moet de medewerkers
van het zogeheten call centre volgens de 'dure' banken-CAO
betalen, zo vonniste gisteren het Scheidsgerecht voor het bank
bedrijf (een geschillencommissie voor de CAO).
ABN Amro bracht vorig jaar de
telefonische bankdiensten onder
in een aparte vennootschap. De
CAO waar de telefoonmedewer
kers onder vallen, is 20 tot 25
procent goedkoper dan de ban-
ken-CAO.
Volgens het Scheidsgerecht be
horen de telefonische bankdien
sten die het call centre aanbiedt
tot de kernactiviteiten van de
bank. „Voornamelijk uit kosten
overwegingen wenst ABN Amro
daar niet de CAO, maar in on
gunstige zin afwijkende arbeids
voorwaarden te hanteren", aldus
het vonnis.
De vakbonden vrezen uitholling
van de banken-CAO als de con
structie wordt toegestaan. Op die
manier kunnen ook zaken als be
waking en ander laaggeschoold
werk onder een goedkopere CAO
worden ondergebracht. Het
Scheidsgerecht deelt die vrees:
„Het Scheidsgerecht voegt daar
aan toe dat dit kan leiden tot uit
holling van het draagvlak van de
CAO."
De bank laat in een reactie weten
te zullen handelen naar de uit
spraak van het Scheidsgerecht.
„De uitspraken zijn voor ons hel
der: wij moeten inbinden. Wij
zullen de medewerkers onder de
CAO voor het bankbedrijf bren
gen", aldus een woordvoerder.
De bank zei verder dat een juridi
sche procedure over deze kwestie
tegen de ondernemingsraad
wordt stopgezet. In december
stelde de Ondernemingskamer de
OR in het gelijk. ABN Amro trekt
cassatie tegen die uitspraak nu
in.
Bestuurder D. Hamaker van de
FNV Dienstenbond is opgelucht
over de uitspraak van het
Scheidsgerecht. De FNV-bond is
de enige bond die naar het
Scheidsgerecht is gestapt. De vier
overige bonden bij het bankbe
drijf zijn een civiele procedure
begonnen, die jaren kan duren.
Ondanks de toezeggingen van
ABN Amro naar aanleiding van
het vonnis van gisteren, wil E.
van de Rijdt van De Unie de ci-
viele procedure nog niet stopzet
ten.
van Randstad met gemiddeld
meer dan 20 procent.
Het afgelopen jaar opende de uit-
zendreus 67 vestigingen.
Diemen (anp) - Uitzendreus Randstad heeft vorig jaar een net
towinst geboekt van 207,4 miljoen gulden, 27 procent meer dan I
in 1995. De omzet steeg met hetzelfde percentage tot 5,95 mil
jard gulden. Het dividend wordt vier dubbeltjes verhoogd naar
ƒ1,92.
De groei van de omzet kwam vrij
wel geheel tot stand door groei
van de bestaande Randstad-be
drijven. Vooral de specialistische
uitzendorganisaties die technisch
personeel aanbieden, zagen de
omzet fors toenemen.
De omzetgroei van Randstad ligt
hoger dan de groei van de uit-
zendmarkt als geheel. In Europa
groeiden de uitzendmarkten
waar Randstad actief is, met 10
procent. Datzelfde percentage
geldt in het zuid-oosten van de
Verenigde Staten, waar Randstad
ook vestigingen heeft.
Door de winst is het eigen vermo
gen gestegen van 405,8 miljoen
gulden eind 1995 tot 534,9 mil
joen gulden eind vorig jaar. Het
eigen vermogen maakt 91,3 pro
eent uit van het balanstotaal. Het
rendement op het eigen vermogen
kwam uit op 44 procent, tegen 45
procent 1995.
Voor het lopende jaar is Rand
stad positief gestemd. De groei
van de uitzendmarkt zal volgens
de directie de 10 procent ruim
schoots overtreffen. Randstad
verwacht dat de eigen omzet ook
dit jaar sneller groeit dan de
markt. Het bedrijfsresultaat zal
gelijke tred houden met de om
zetgroei. Er worden nieuwe vesti
gingen geopend.
Niet alleen voor dit jaar is het be
drijf optimistisch. Voor de lange
re termijn voorziet Randstad een
jaarlijkse groei van de uitzend
markt met 10 procent per jaar. Al
25 jaar groeien omzet en winst
Haarlem (anp) - Koninklijke Ver-1
kade uit Zaandam moet onmid-l
dellijk stoppen met het gebruik I
van de merknaam BonBonReep I
omdat die te veel lijkt op Bon-I
BonBloc van Cote d'Or.
Verkade moet alle repen met de I
verboden naam uit de handel ha-1
len. Dat heeft de waarnemend!
president van de rechtbank ml
Haarlem, mr. J. du Pon, gisteren
in kort geding bepaald.
Verkade brengt BonBonReep
sinds kort op de markt. Het g
om een chocoladereep met bon-|
bonvulling. Het Amerikaanse I
concern Phillip Morris en zijn I
Nederlandse dochteronderne-
ming Cote d'Or levert al sinds!
1976 eenzelfde product onder de I
naam BonBonBloc. Zij hebben!
grote bezwaren tegen de naait
BonBonReep.
De voorraad BonBonReep die al I
onder winkeliers is verspreid I
moet worden teruggehaald, zo I
heeft de Haarlemse rechter ook
beslist.
OM DE aandeelhouders
KLM zeventien miljoen i
De getaxeerde winst per
tig procent naar vijf guld
ten weinig vrolijk over de
luchtvaartmaatschappij
en de lopende discussie o'
komst van de KLM beknc
advies aan aandeelhoude:
Door Willem Reijn
Amstelveen - KLM-topman Pie-
ter Bouw heeft zijn mouwen op
gestroopt. De Koninklijke Lucht
vaartmaatschappij maakt weer
moeilijke tijden door. Bouw moet
op vier fronten tegelijk vechten:
de verstoorde verhouding met de
Amerikaanse partner NorthWest,
het vinden van een geschikte Eu
ropese partner, de snel teruglo
pende bedrijfsresultaten en het
keurslijf van Schiphol, dat gren
zen stelt aan de groei van de
KLM.
Vooralsnog bevindt Bouw zich in
een relatief comfortabele positie.
Begin jaren negentig was het
pompen of verzuipen voor de
KLM. Door de golfoorlog stortte
de luchtvaartmarkt in, zonder
dat de KLM genoeg vlees op de
botten had om die tegenvaller op
te vangen.
Bouw weet nu door een aandel
enemissie van vier jaar terug en
betere resultaten in de laatste ja
ren 2,5 miljard gulden in kas. Het
bedrijf kan dus een stootje heb
ben.
Tot voor kort zei Bouw het geld
nodig te hebben om vanuit een
sterke positie onderhandelingen
met nieuwe partners in te gaan.
En die kwamen voorbij: het Alca-
zar-verband met Swissair, SAS
en Austria, een alliantie met Bri
tish Airways, onlangs nog met
British Airways en American
Airlines. Maar deze besprekingen
liepen allemaal op niets uit.
Opmerkelijk is daarom dat Bouw
de oorlogskas nu deels uitkeert
aan minister Zalm van Finan
ciën. Het overheidsbelang gaat,
als de aandeelhoudersvergade
ring daar maandag toestemming
voor verleent, terug van 38 naar
25 procent. Inclusief een vergoe
ding voor de aanpassing van de
nominale waarde van de prefe
rente aandelen, betaalt KLM bij
na een miljard gulden aan het
Rijk.
In principe is dat goed nieuws
voor de aandeelhouders. De
winst wordt immers over minder
aandelen verdeeld. „Wij taxeren
KLM op een winst van 380 mil
joen gulden, afgezien van even-
tuèle lasten voor een reorganisa
tie," zegt beursanalist Thijs Ber-
kelder van Van Meer James Ca-
pel. „Na de inkoop van de staats-
aandelen is de winst per aandeel
twintig procent hoger: van 4,20
naar 5 gulden."
De uitvinding van het clickfonds
heeft de banken geen windeieren
gelegd. Dit nieuwe type beleg
gingsproduct heeft veel begin
nende beleggers over de drempel
geholpen. De zekerheid van het
clickfonds heeft echter ook z'n
prijs.
Hebt u een glasverzekering? Well
eens uitgerekend of de schade
die vergoed werd nadat er tij
dens een storm een ruit sneuvel
de opwoog tegen de premies die
u door de jaren heen betaalde?
Wie er over denkt geld te beleg
gen in één van die vele nieuwe
clickfondsen, moet zich eigenlijk
eerst die vraag stellen: weegt de
bescherming tegen onverwachte
koersdalingen die ik met zo'n
clickfonds koop, wel op tegen de
premie die ik ga betalen?
Of de vele tienduizenden beleg
gers die het laatste halfjaar in
een van die nieuwe high-tech
fondsen stapten deze afweging
hebben gemaakt, valt te betwij
felen. Dat ze desondanks
zwichtten voor de aantrekkings
kracht van het clickfonds is niet
temin goed te begrijpen. Een be
leggingsproduct met de zeker
heid van een Hollands-degelijke
spaarrekening en de seks-appeal
van een serieuze aandelenporte-
feuille, dat moét bijna wel aan
slaan. Helemaal tegen de achter
grond van de nu historisch lage
rentes en ongekend florissante
vooruitzichten voor de ontwik
keling van de bedrijfswinsten.
Met hun clickfondsen blijken
banken en verzekeraars een gi
gantisch gat in de markt te heb
ben ontdekt. Vorig najaar lan
ceerde de Generale Bank als eer
ste grote bank zo'n fond. Nu, nog
geen half jaar later heeft de Ro-
beco Groep al twee AEX Ga-
rantfunds, Van Lanschot heeft
zijn Index Click Fonds, de ING
Rank heeft zijn Liric AEX, en
Labouchere (Aegon) introdu
ceerde het ietwat afwijkende
oerslift. ABN Amro is de enige
achterblijver onder de grote jon-
gens. De bedragen die in korte
!]d naar de nieuwe fondsen toe-
mhh