De gemeenschap telt, het individu niet Tijd heeft stilgestaan in orthodoxe gemeenschap in Pennsylvania Laboui verkiez probL behoeden Anti-rokers die tabak verbouwen Een zonderling volk met historie en vervolging DE STEM BUITENLAND De Amish zelf zouden hun schouders ophalen. Een sociologi sche studie, een boek, dat is toch te verheven voor een streng- gelovig en nederig volk van dienaars. En, zo zou hun vraag vervolgens kunnen luiden, de onderzoeker, die Peter Ester, kan hij eigenlijk wel melken? Door Twan van den Brand De Amish zijn niet van deze we reld. Maar mocht U ze niettemin willen bezoeken, dan is de omge ving van de stad Lancaster, in de Amerikaanse staat Pennsylvania, de aangewezen plaats. Inderdaad, ze wonen hier op aarde. En toch zijn ze, zoals gezegd, niet van deze wereld. Ze lijken ook niet van de ze tijd. De mannen met hun sombere pak, zwarte hoed of hoofddeksel van stro en lange baard zonder snor; de vrouwen in een eerbare jurk uit het de cor van EO's 'Het kleine huis op de prairie.' Ze willen niet van deze wereld zijn. Je hebt, vinden ze zelf, de Amish en de niet-Amish. En die laatsten noemen ze de Englische. Jaarlijks bezoeken zo'n vijf miljoen toeristen de omgeving van Lancaster. Want de Amish mogen dan wel niks van de wereld willen weten, de Englische moeten even weg uit hun eigen jachtige, ge compliceerde be staan. En dus doorkruisen ze een boerenland waar het leven rustig, goed en eenvoudig is, waar de koren aren nog vredig wuiven in de wind, waar de tijd naar het lijkt heeft stil gestaan. Een panorama om te kieken. Een Amish met paard en buggy, boeren- knollen die ouder wetse landbouw werktuigen voort slepen, handge maakte quilts aan de waslijn. Als het even meezit, zie je een heel orthodoxe boer nog met de hand melken. Och, dat de boer zijn ge zicht wegdraait - de bijbel zegt: 'Gij zult U geen gesne den beeld, noch enige gelijkenis ma ken' (Ex. 20:4) - dat is een vervelende streek, maar het plaatje blijft idyl lisch. Het Pennsylvania Dutch Coun try Welcome Center - Wilkum to Lan caster, luidt de begroeting - waar schuwt de toeristen, onder meer naar de omgeving gelokt door de film Wit ness met Harrison Ford in de hoofdrol. „In dit landschap treft U geen acteurs, dit zijn real people," luidt de bood schap. Plain people ook, eenvoudige mensen. Ze spreken een Pfalz-Duits dialect - dat (Pennsylvania) Dutch is een verbastering van Deutsch - en zijn eigenlijk niet gediend van veel bekijks. Zelf moeten ze zich soms ontheemd voelen in eigen streek. Want de toeris- me-industrie heeft behalve inkomsten allerlei uitwassen met zich meege bracht. De Amish, die elektriciteit af zweert, moet dus met zijn zwarte bug gy onder neon-reclames door. En dus zijn er door derden geëxploiteerde pretparken (Dutch Wonderland), voorstellingen (Banjo Jimmy speelt folkdeuntjes), ballonvaarten (vanaf 89 dollar bij the US Hot Air Balloon Team), hotels, restaurants en winkel centra. De Tilburgse hoogleraar sociologie Peter Ester bracht in 1995 enkele maanden door in de nabijheid van de Old Order Amish, een conservatieve groep. Hij maakte ze onderwerp van studie én van een onlangs verschenen boek: 'De stillen op het land'. Ester kreeg in Lancaster County een opmerkelijk verzoek. Tijdens een kerkdienst - de Amish houden die in de stal, waarbij ze urenlang op com- fortloze houten banken hun geloof be lijden - werd hij uitgenodigd zijn reac tie te geven op de preek. Deze voor een buitenstaander ongekende eer zette het zweet in Esters handen. „Ik kan me ook niet herinneren wat ik heb gezegd. Het zal wel zoiets zijn van: in grote lij nen ben ik het met u eens." De hoogleraar, christelijk gerefor meerd opgevoed maar tegenwoordig naar eigen zeggen 'verlicht gerefor meerd,' is van jongs af aan gepassio neerd door de Amish. Hoe blijft zo'n orthodox gelovige, sobere gemeen schap overeind, omringd als ze is door opgejaagde, immer haastige en naar moderniteiten hunkerende Amerika nen, vroeg Ester zich voortdurend af. „Het is een studie geworden, een boek geschreven uit fascinatie en bezorgd heid," zegt hij. Ester portretteert een zonderling volk met een historie van vervolging, af scheiding en emigratie. Geboren gedu rende de Reformatie, als wederdopers in Zwitserland, Duitsland en Neder land verketterd, vervolgd en op de brandstapel gesmeten. De eerste groep Amish emigreerde na 1737 (via Neder land) naar Pennsylvania, waar regent William Penn vrijheid van geloof ga randeerde. In Europa, maar later ook in de Vere nigde Staten kwam het herhaaldelijk tot scheuringen in de geloofsgemeen schap, veelal veroorzaakt door me ningsverschillen over vernieuwingen. Het waren vreed zame afscheidin gen. In Lancaster County wonen de Amish en de Mennonieten (vernoemd naar de Nederlander Menno Simons) broederlijk bij een, hoewel ze al voor hun komst naar de VS ieder huns weegs zijn gegaan. „Het zijn een soort achter neven," zegt Es ter om zowel ver band als onder scheid aan te ge ven. De Menno nieten zijn, ruw geschetst, de rek- kelijken. Hoe streng de Amish ook in de leer zijn, hoezeer ze ook niet van deze wereld wil len zijn, ze moe ten voortdurend concessies doen om te overleven. Want ze wonen wel op deze aar de. Inderdaad, ze wijzen elektriciteit af, halen hun kin deren na het basisonderwijs van school, weigeren zich voor allerlei aardse zaken te verzekeren, zien af van hun recht op sociale zekerheid en gaan niet in dienst. Sommige voorrechten zijn echter na langdurig onderhande len met de 'wereldse' regering in Was hington verkregen. De Amish wijzen autobezit af, maar mogen meerijden in de auto van een Englischer. Ze hebben geen telefoon in huis, maar willen voor noodgevallen wel een openbare cel gebruiken. Ester noemt deze concessies 'grensbe waking'. Als het nodig is rekken de Amish hun wetten en regels op. Niet Hoogleraar sociologie aan de Katholieke Universiteit Brabant in Tilburg Peter Ester, de schrijver van het boek 'De stillen op het land.' De schrijver is van jongs af aan al gepas sioneerd door de Amish. FOTO RALPH VAN DE LISDONK Een vrouw van de Amish-geloofsgemeenschap werkt op het land. De Amish-leden beschikken over een eigen landgoed, noodzakelijk om hun volk te onderhouden. FOTO ARCHIEF DE STEM De Amish vormen een strenggelovige, kinderrijke gemeenschap van zo'n 150.000 zielen, verspreid over meer dan twintig staten in de VS. De grootste groep woont in Pennsylvania. Ze leven sober, orthodox en vreedzaam. De communicatie is ingetogen. Niet het individu maar de gemeenschap telt. Elkaar helpen is vanzelfspre kend. De Amish werken hard en ontzeggen zich veel geneugten des levens. De wetten van hun geloof zijn streng. Een Amish wordt gedoopt als hij of zij achttien jaar is. Zondaars worden voor kortere of langere periode in de ban gedaan en dan ook door familie en vrienden gemeden. De grootste straf is ex-communi catie, die na openlijk berouw overigens weer kan worden herroepen. Hoewel het leven jongeren weinig spannends lijkt te beloven, is het ver loop gering. De aanwas van buiten eveneens. Socioloog Peter Ester voert in zijn recent verschenen boek 'De stillen op het land' één jongeman op die zich tot de Amish heeft gewend en is opgenomen. Hij noemt hem Richard Landau (25). Landau heeft op zijn 23e de Amish-doopgelofte afgelegd. Als leraar op een middelbare school elders in Pennsylvania was hij geconfronteerd met drugs, wapens, geweld en problemen met jongeren uit gebroken gezinnen, zaken die de Amish vreemd zijn. Hij sloot zich bij hen aan. Landau sprak reeds vloeiend Pennsylvania Dutch, een taal die wel iets van het Duits weg heeft. Zijn grootste aanpassingsprobleem? Rijden met paard en 1 om er beter van te worden, wel om te overleven. De hoogleraar wijst een suggestie als zouden sommige aanpas singen hypocriet zijn, resoluut van de hand. „Ik vind het geen intellectuele uitdaging om mee te huilen met de wolven, om te zeggen dat de Amish hy pocriet zijn. Ik wil verklaren waarom ze beslissingen nemen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, moet Ester toegeven. In zijn boek be schrijft hij hoe een Amish snel zijn zaktelefoon wegmoffelt als er bezoek arriveert. En, zegt Ester na een over peinzing, „weet je wat je misschien hy pocriet mag noemen: ze zijn anti-ro- Jong en oud van de Amish-geloofsgemeenschap genieten ieder op hun manier van de warme septemberzon. Hier een jong meisje in bikini aan het strand. fotoanp ken, maar verbouwen wel tabak." Ester schreef zijn boek mede uit be zorgdheid. Amish-boeren werken op hun land aan een bouwproject. Het Amish-volk hecht meer waarde aan het werken in een als individu verricht. groep, dan het werk wat een persoon FOTO ANP In het toekomstbeeld dat de socioloog voor de Amish schetst komen nieuwe afscheidingen voor, voorspelt hij een kleine volksverhuizing, meer ongelijk heid en een verandering van het rol lenpatroon met de bazige man. De zorg is ingegeven door de schaarste aan grond. De Amish vormen een ge meenschap van (zelfvoorzienende) landbouwers. Dankzij kinderrijke ge zinnen komen er weliswaar steeds meer potentiële boeren, maar de grond wordt te kostbaar en schaars om ieder een werk te kunnen bieden. Daarom richten meer en meer Amish commer ciële bedrijfjes op. De switch naar de zakenwereld heeft grote gevolgen. Want handel drijven betekent contact hebben met de Engli sche. De telefoon wordt meer en meer onmisbaar, Engels rukt op ten koste van het Pennsylvania Dut ch, de invloed van de buitenwereld neemt toe, de mo dernisering wordt versneld. Kortom: de spelregels veranderen. Daarom, zegt Ester, zullen orthodoxe Amish teleurgesteld wegtrekken uit Lancaster County, naar gebieden waar de landbouwgrond nog goedkoop en overvloedig is. De meest rekkelijken zullen door de versnelde modernise ring op den duur vergroeien met de Amerikaanse samenleving. En een li berale tussengroep zal in Lancaster Amish-traditie proberen te combine ren met zaken doen. „Belangrijk is ook," vervolgt Ester, „of de Amish erin zullen slagen elektrici teit af te blijven wijzen." Want elektri citeit is de verbinding met de wereld. Het opent de weg naar tv, video, stereo en nog veel meer nu nog verwerpelijke zaken. Niet de vraag óf de Amish zullen over leven, veel meer de vraag welke oplos singen ze kunnen vinden, hoe ze hun grenzen zullen bewaken, welke con cessies ze willen doen, is volgens Ester interessant. Op een van de laatste pagina's van 'De stillen op het land' zegt Amos Beiier (82), de 'eminence grise' van de Amish in Lancaster County: „Ik zie niet in hoe deze situatie kan voortduren. We moeten keuzes maken. Ik voorzie ver deeldheid en afscheiding. Maar zelf zal ik dat niet meer meemaken, de volgen de generatie heeft de sleutel in han den." Amos Beiier heet overigens niet Amos Beiier. Ester heeft alle namen - een kwart van de Amish in Lancaster heet volgens hem Stolzfus - gefin geerd om zij» bronnen te be schermen. Bovendien heeft de Tilburgse hoogleraar te genover Amish verzwe gen dat ze onder werp van studie waren. „Als ik me' een notitieblokje was aangekomen, zou dat iets confronterends hebben ge had, remmend hebben kunnen werken Het was een moeilijke afweging, wel of niet vertellen. Een moreel probleem,' zegt Ester. De Amish hebben geen weet van zijn alleen in het Nederlands verschenen boek. Maar, denkt Ester, ze zouden ei toch hun schouders over ophalen. Een sociologische studie, ongepast en te verheven voor een nederig volk, onbe grijpelijk. „Ze zouden waarschijnlijk vragen: kan die Ester eigenlijk wel melken." De stillen op het land; Peter Ester; KotI Agora/Syntax; 32,50 Door Bob van Huët Yardley - Op twee doorzette zijn alle middenstanders vei ken. De man van de tweedel kledingszaak, de videoverhu de bakker, de kapper en de s Allemaal hebben ze opgegev wat lijkt op een bunker me geopende stalen rolgordijnen Mohammed Mawib gecapitul collega's vervangen in zijn v met 1001 artikelen. Corburton Road in de wijk Gi Green is het soort straat waar j( zelf je pas versnelt. De teloorg: zichtbaar. Een aantal huizen is i gemetseld, elders zijn planken vc ramen geslagen. Het heeft vanda niet van weerhouden' de lege w en woningen binnen te dringen. Jongeren sleutelen aan een aut ouder lijkt dan zijzelf. Een eind t lijkt iemand te worden gefoui door twee ongure types. Als het ten in burger zijn, verdienen z prijs voor camouflage. Eén vroui een verlopen gezicht loopt heft: kend een deur binnen. Na zonsondergang wordt de geh de straat ingenomen door groepe ners. Het grote portaal van Corb Road is hun trefpunt. Voordat de van rottigheid begint, drinken ze alcopops (alcoholische frisdran bier. Sommigen roken joints of h< lijm gesnoven. Bewoners die hun moeten uitlaten, zwijgen als jc van tien langs slenteren met breekijzer. De andere kant opkijl verstandiger, zo heeft de ervarin leerd. „Als ze erachter komen dat politie belt slaan ze je ruiten in,' een vrouw. 'Ze' zijn de losgeslagen jonge meisjes van Yardley, een van de c hjke voorsteden van Birmingham Er zijn talloze Corbuton Roads i Verenigd Koninkrijk en elders wereld. Probleemstraten waar pc r*— Tony Kiemen wil eerst het ven ZATERDAG 1 MAART 1997 Al dBSTEM De Amish zijn niet van deze wereld

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 6