Hier komen tenminste normale mensen' Ginuwine probeert uniek te zijn Tienerfilms schilderen vooral conflicten Van Sumatra naar Sprundei llïU TTWf fl1 3 re a - - re i S re 5: 3 Door Liesbeth Oeseburg Een shoarmazaak werd twee jaar geleden omgebouwd tot een café. Het resultaat omschrijven de eige naren zelf als 'een bruin café van de 20e eeuw'. Café Bolle, gelegen in het hart van het Tilburgse uit gaanscentrum, is overdag een 'soort lunchroom', 's avonds veran dert het café waar Guus Meeuwis zijn dip opnam in een drukke tent waar vooral 'normale' mensen ko men. Normale mensen? Wat zijn dat? „Nou, gewoon, mensen zoals ik," zegt de 25-jarige Harold uit Loon op Zand. „Hier komen tenminste geen gabbers, geen alternatieve lingen en geen punkers." Hij is naar café Bolle toegekomen met zijn vriend Patrick (23) en nog een voetbalmakker. „We komen hier elke vrijdag en zaterdag. Alles is hier leuk, de in richting vormt een leuk allegaartje van stijlen, maar ook de sfeer, de top-40 muziek en het publiek is hier oké. De mensen die hier ko men zijn lekker 'normaal', nooit gedonder hier. We staan hier dan een beetje te drinken, beetje dan sen, beetje meer drinken... Tot een uur of kwart voor drie, dan ver trekken we naar The Talk of the Town, een discotheek een eindje verderop vlakbij de kerk. Als deze sluit nemen we een taxi naar huis". Er wordt een house-versie ge draaid van Guus Meeuwis' hit Het is een nacht. „Guus is heel goed," zegt Harold. „Maar je hebt van die Swingen in café Bolle. FOTO KEES VAN DONGEN mensen die hier naartoe komen omdat ze dit café kennen uit zijn clip. Dat slaat natuurlijk nergens op." Hoewel de kroeg aardig gevuld is, is vrijdagavond volgens de mede eigenaar van Bolle de minst druk ke avond. „Dinsdag- en donder dagavond zijn hier de topavon den," vertelt Rob Reijnen (28) tus sen de cd-rekken en geluidsappa ratuur. Hij houdt zich vanavond bezig met de muziek. Ongeveer twee jaar geleden startte hij sa men met zijn compagnon Antoine Holtmaat het café aan het Pius- plein in Tilburg. „Het voorste ge deelte was een shoarmazaak, dit achterste stuk een woongedeelte. Die ruimte hebben we goed ver bouwd tot een zaak waarin wij graag uitgaan. Toen Bolle net be stond, probeerden we het wat mu ziekstijl betreft helemaal anders te doen. Dat werkte niet. Nu draaien we gewoon top-40 muziek." Hij stopt even met praten om een nieuw nummer uit te zoeken. En kele seconden later klinkt René Froger met Wild Rhytm door de speakers. „Ik heb er altijd al van gedroomd om een eigen zaak te beginnen," vervolgt hij. „Zelf om schrijven we Bolle als 'het café van de 20e eeuw'. Het is hier een men geling tussen een bruine kroeg en een danscafé. We hebben het de naam 'Bolle' gegeven omdat dat de bijnaam van mijn collega was maar ook die van mij nadat ik na een halfjaar Amerika een stukje 'boller' was geworden". Het meest kenmerkende van de Tilburgse kroeg is de replica van het balkonnetje met de twee oude mannen uit de Muppetshow, die achter in de zaak hangt. Maar ook de gekleurde spots en de ro de fluwelen 'theatergordijnen' achter bij het podium typeren café Bolle. Bezoeker Hans woont in Tilburg maar komt eigenlijk uit Breda. „Dit is de eerste keer dat ik hier kom, een vriend trok me mee. Ach, het bevalt me hier wel. Je kunt Bolle een beetje vergelijken met het Muyseum in Breda. Wat me wel opvalt, is dat het in Til burg op vrijdag altijd veel drukker is dan in Breda. Dat vind ik wel een pluspunt van deze stad." Achterin, op het podium, staan mensen een beetje aarzelend te dansen. Liselotte, Anouk en Kar lijn (allen 17) springen ertussenuit met hun iets enthousiastere dans passen. „Het publiek is een beetje te tam vandaag, we moeten dus zelf even sfeer maken," zegt het drietal. Ze verschijnen regelmatig op vrijdag in Bolle. „We kennen hier veel mensen en het is altijd lekker druk. Er komen hier ook vooral veel hockeyers, het publiek is eigenlijk een beetje kak, maar dat vinden we wel leuk," meent Karlijn. Liselotte werpt een kritische blik op het podium. „Er moet meer le ven in de brouwerij komen," zegt ze met een afkeurende blik. „Dit is een leuk nummer!," roept ze vervolgens uit wanneer een singel van Linda, Roos Jessica in de cd- speler is beland. „Kom we gaan weer dansen!" En weg zijn ze. Hun gedans werkt aanstekelijk. Tegen kwart voor twee 's nachts is iedereen die op het podium staat, goed losgekomen. Toch is de dansstijl van de Bolle-bezoekers niet echt uitbundig te noemen. Achille (24) uit Etten-Leur staat tevreden met een pilsje aan de bar. Hij vindt café Bolle wel een relaxte tent. „In de meeste kroe gen in Tilburg hangt altijd zo'n agressief sfeertje. Hier is niemand opdringerig, ook niet naar vrou wen toe." Door Marjolein Rotsteeg Ginuwine zingt Pony, maar bedoelt natuurlijk pussy. De eerste single van zijn debuut-cd Ginuwine The Bachelor is in The States al een million-seller. Om ook zakelijk zicht op een en ander te houden, komt zijn rechtenstudie Elgin Ginuwine Lumpkin goed van pas. Als muzikale invloeden noemt hij onder meer Michael Jackson, Prince en Bobby Brown. Zijn ultieme droom is werken met The King of Pop, maar eerst wil hij een slordige vijf tot zes miljoen exemplaren van zijn album zien te verkopen. Want één ding weet hij zeker: hij wil nóóit meer terug naar zijn baantjes bij Kentucky Fried Chicken, in de postkamer of op de bouw... Hoe kom je aan je bijnaam (Ginuwine, een verbas tering van genuine (echt) „Van mezelf," vertelt Elgin op een Amsterdamse hotelkamer. „Ik wilde een naam die weergaf wie ik ben. Ik ben echt, eerlijk en ik probeer uniek te zijn." Waarom heet je cd Ginuwine The Bachelor (de vrij gezel) „Ginuwine is mijn naam en vrijgezel is wat ik ben; ik heb geen vriendin. Op deze manier laat ik meis jes weten dat ze altijd een kans maken. Ik ben op zoek en zij hopelijk ook." Hoe was het om op te groeien in Washington D.C. „Moeilijk. Er is veel criminaliteit. Je bent er continu omringd door ladingen drugs, moorden en gang- wars, maar het is wel mijn thuis. Je moet heel goed weten wat je wilt. Ik heb me op een gegeven mo ment afgevraagd of ik een jaar later dood wilde zijn. Het antwoord was 'nee'. Ik wilde blijven zin gen en dansen. Dus heb ik me buiten de gangs ge houden. ledereen wist wat ik deed en respecteerde dat. Ze zagen me eerder als een voorbeeld." Je wist zeker dat je zelf een carrière in de muziek- bizz wilde toen je Michael Jackson in de tv-show van 25 jaar Motown zag... „Dat is zo'n tien jaar geleden. Ik moet dertien of veertien zijn geweest. De show op zich was vrij tam. Bij zijn optreden gebeurde er iets. Ik herinner hoe ik me door hem voelde, alsof ik hem kende. Ik zat te glimlachen naar de tv. Toen wist ik dat ik dat ook wilde, zodat ik andere mensen nét zo'n goed gevoel kon geven als Michael mij gaf." Als zanger/danser maakte je deel uit van Finesse Fi ve, daarna ging je bij de go-gogroep Physical Won der, om vervolgens aan je eigen songmateriaal te gaan werken... „Ik zat nog op de middelbare school en werd ge acht mijn huiswerk te maken. Maar in plaats daar van schreef ik liedjes. Ik wist heel zeker dat ik in een heel vroeg stadium van mijn carrière méér wil de dan zingen en dansen alleen. Destijds schreef ik over wat maar in me opkwam. Meestal gingen mijn liedjes over een meisje dat ik leuk vond. Een aantal nummers heb ik uit nostalgische redenen bewaard." Hoe ben je aan je platencontract gekomen „Toen ik een jaar of vijf terug naar New York ver huisde, ontmoette ik Timbaland (echt naam: Tim Mosley, producer van o.a. Jodeci en Aaliyah-mr). Hij probeerde ook aan de bak te komen. We besloten onze krachten te bundelen; hij schreef de muziek, ik de teksten. Zo'n vier jaar later, schreven we een nummer dat iedereen nu kent als Pony. De geluids technicus liet het bij platenmaatschappij Sony horen en iedereen was enthousiast. Ik werd uitgenodigd voor een gesprek. Eerst dacht ik nog dat het een grap was. Ik had al zo vaak gehoord dat mensen me zouden bellen. Maar toen ik het kantoor bij Sony binnenliep en de heren met stropdassen zag, begon ik te geloven dat het echt waar zou kunnen zijn." Door Marjan Mes De opstandigheid van de jonge James Dean in Rebel without a cause, de uit nood gebo ren scholierenvriendschap in The Breakfast Club, het agressieve nihilisme van verslaafde vijftienjarigen in Kids; drie momentopnamen van hoe tieners zich in respectievelijk de ja ren vijftig, tachtig en negentig voelden en gedroegen. Deze drie films behoren tot het historische tienerfilmoverzicht dat van 6 maart tot en met 14 april in negen Brabantse filmtheaters wordt gepresenteerd als het 'Filmfestival KIDS - tieners in de film door de jaren heen'. „In een tijd waarin de tienerfilm zoveel aan dacht trekt, is het interessant nader stil te staan bij haar historische ontwikkeling," al dus samenstelster Ellen Dijkshoorn. „De tie nerfilm is, zowel in de Verenigde Staten als in Europa, immers al ontstaan in de jaren dertig en heeft sindsdien belangrijke veran deringen ondergaan." Tijdens het filmfestival KIDS wordt een groot aantal Amerikaanse en Europese jongeren- films vertoond, vanaf de jaren dertig tot en met onze eigen jaren negentig. Wie ze alle maal achter elkaar zou kunnen zien, wacht een frappant overzicht van veranderende normen en waarden gedurende zestig jaar, met als constante het conflict tussen de ge neraties. Want decennialang ging het toch heel vaak om het beeld dat een volwassen filmer van de jeugd had en draaide het om het verzet van jongeren tegen hun ouders en andere volwassenen. Binnen de ontwikkeling van de tienerfilm zijn verschillende stromingen te onderschei den, zoals de kostschoolfilm in de jaren der tig en veertig in Europa Madchen in Uni form) en moralistische Amerikaanse films over moeilijk opvoedbare gangsterkids (An gels with dirty face) in diezelfde periode. In de jaren vijftig werd de opstandige men taliteit van jongeren, die leden onder het on begrip van bekrompen volwassenen in psy chologische speelfilms getekend als The Blackboard Jungle en Rebel without a cause (die de jong gestorven James Dean voorgoed tot legende verhief). De filmmusical West Si- de Story was niet alleen revolutionair door zijn vorm, maar zeker ook doordat de men taliteit van rivaliserende jeugdbendes alle ruimte kreeg. Tot het begin van de jaren zestig had je ook de onschuldige, goedkoop gemaakte, muzi kale 'Beach Party-films' zoals The Young Ones met Cliff Richard. Interessanter waren de jongerenportretten die na de studenten opstanden van 1968 werden gemaakt, zoals If van de belangrijke Britse filmvernieuwer Lindsay Anderson, waarin de rebellie tegen een onmenselijk kostschoolsysteem grimmig werd getekend. In de blije jaren zeventig ontbraken in de tie nerfilms de woede en de rebellie tegen de ouderen. American Graffity\ian George Lu cas werd in 1973 een baanbrekend meester stuk over jongeren aan de vooravond van hun volwassenheid, die afscheid moeten ne men van hun vertrouwde omgeving en de nacht van hun laatste schooldag samen door brengen. De befaamde Amerikaanse tienerfilms uit de jaren tachtig ontstonden min of meer uit fi nanciële noodzaak toen United Artists bijna failliet ging aan de monsterproductie Hea vens Gate. Om uit het dal te komen, werden een tijd lang veel goedkoop gemaakte jon- gerenfilms gemaakt, die veel geld in het laa tje brachten. The Breakfast Club van John Hughes was een van de kwalitatief betere tienerfilms uit die tijd. Het portret van een groepje middelbare scholieren dat voor straf samen een zaterdag op school moet door brengen en ondanks hun gebrek aan solida riteit naar elkaar toegroeit. In de tienerfilms uit onze eigen jaren negen tig weerspiegelt zich heel vaak buitenge woon agressief en uitzichtloos het geweld van deze tijd, het druggebruik en het gebrek aan idealen, zoals in Kids, de omstreden film van Larry Clark over piepjonge Newyorkse tieners voor wie seks en drugs de enige uit laatklep vormen. Gewelddadige racistische conflicten in ver pauperde voorsteden waar etnische jongeren moeten zien te overleven zonder uitzicht op een toekomst vormen de laatste jaren een onvermijdelijk onderwerp. In de fascine rende, semi-documentaire zwart-witfilm La Haine van Mathieu Kassovitz wordt de socia le onvrede van drie jongens van verschillende etnische afkomst agressief versterkt door de explosieve situatie van rassenrellen in een Pa- rijse voorstad. De Amerikaan John Singleton wist in Boys in the Hood de problematiek van zwarte tieners in een verloren buurt in Los Angeles op menselijke maat te snijden. In het filmfestival KIDS is het jaren negentig- filmaanbod qua aantal het sterkst vertegen woordigd, waarbij ook aandacht voor de idyllische tegenhanger van de geweldfilm, zoals Beautiful Thing van Hettie MacDonald, over een homoliefde in een Engels arbeiders milieu. Clueless van Amy Heckerling was de leukste jongerenkomedie van het afgelopen jaar; een moderne Amerikaanse verfilming naar de 19e eeuwse roman Emma van Jane Austen, waarin het om de liefdesperikelen gaat van verwende, mondaine scholieren uit Beverly Hills. Optimistisch is ook de Amerikaanse docu mentaire Hoop Dreams, die twee jonge zwarte basketbalspelers volgt op hun weg naar de top. Naar de klote, de woeste house film van de Nederlander lan Kerkhof, pro beert de jongerencultuur vanbinnen uit te registreren met de audio-visuele middelen die daar bij horen. Het filmfestival KIDS wordt gehouden in ondermeer Chassé Cinema in Breda (13-26 maart), Filmtheater Oosterhout (15 en 22 maart), Fideï et Arti in Oudenbosch (6,13 en 20 maart), Filmhuis Roosendaal (13,20 en 27 maart, 3 en 10 april) en Filmtheater Louis in Tilburg (7-26 maart). Johan Martens uit Sprundei is bijna aan het einde van zijn reis gekomen die een jaar geleden in Australië be gon. Inmiddels trekt hij door Indone sië en in de loop van deze maand keert hij weer huiswaarts. Door Johan Martens Het is vijf uur 's morgens en weer ben ik klaar wakker. Sinds vier weken word ik elke morgen op dit onmogelijk tijdstip gewekt. Niet door een vriendelijk iemand van de room-service, maar door een jengelend klaaggezang. De litanie komt uit luidsprekers die bovenop de moskeeën staan. Het is begin februari, de tijd van de Ramad- han en als je van je nachtrust houdt, is het niet de beste tijd om door Indonesië te rei zen waar 180 miljoen moslims wonen. Over dag wordt er gevast, om 's nachts te eten en te bidden. Pal voor zonsopgang worden de gelovigen via die luidsprekers opgeroepen voor hun 'avondmaaltijd'. Maar op dat tijd stip draait deze jongen zich liever nog een keer om in bed. Daar had ik op mount Bromo geen kans voor. Deze vulkaan op Java heeft een krater van twaalf kilometer doorsnee, bedekt met zwart lavazand en moet gezien worden bij zonsopgang. Daarvoor moest ik wel om vier uur mijn nest uit, de beklimming duurt 45 minuten. Tegen beter weten in ging ieder een als lemmingen door regen en wind, ho pend op een zonsopgang. Die kwam, maar was wel verscholen achter een dikke pak mist. Dan maar op de foto met een stel uit gelaten Japanners-met-ontbloot-bovenlijf. Op mijn volgende stop was een groot mo ment aangebroken. Ik ging één van de zeven wereldwonderen bezichtigen! De Borobudur bij Yogyakarta is de grootste boedistentem- pel ter wereld. Gebouwd rond een heuveltop bestaat het uit tien lagen. Onze gids wist te vertellen dat om alle lagen rond te lopen je veertig kilometer aflegt. De onderste laag stelt het aardse leven voor, de top is de we reld van de goden. Op het einde van mijn route door Java zijn de slapeloze nachten bijna over. De Ramad- han is inmiddels voorbij maar heeft nog één verrassing in petto voor de nietsvermoeden de reiziger. De vastentijd wordt afgesloten met een groot familiefeest, de Idul Fitri. Mos lim-families komen dan samen en jaarlijks zorgt dat voor oven/olie bussen, treinen en verstopte wegen. Kranten waarschuwen vooral voor de exodus vanuit de hoofdstad Jarkarta, de trek van miljoenen naar hun fa milies op het platteland. Laat ik nu net in dat weekend vanuit Jakarta de oversteek naar Sumatra willen maken! Om Jakarta te mijden besluit ik te vertrekken vanuit Bandung, niet ver van de hoofdstad. In Sumatra staat me vervolgens een lange busrit naar mijn eindbestemming te wach ten. Een deel van die rit bestaat uit een tien uur durende nachtrit in de 'Ekonomi klas'. Deze klasse staat gelijk aan vee-vervoer. Vijf stoelen naast elkaar waar een gezin van acht op gaat, babies op de schoot. In het gang pad worden mensen op plastic krukjes gezet. En dat gaat allemaal over de bochtige, hob belige Sumatra-Highway met een 17-jarige ambiteuze race-coureur als chauffeur. Maar ook aan deze Highway tot Heli komt een eind. Na het zeer toeristische Bali en Lombok en het overbevolkte Java overvalt me in Sumatra de rust. En niet alleen omdat de Ramadhan nu voorbij is. Tijdens een jungle-tocht door het 'thousend mountains' gebied vormen de apen in de bomen ons enige gezelschap. Bij een fietstocht dwars over Samosir-eiland, in Lake Toba, rijd ik langs kleine bergdorpjes waar ik bij een gastvrije familie kon overnachten. En in Bukit Lawang ontmoet ik oerang-oetans in de vrije natuur. Het einde van mijn reis is nabij. Rest nog de boot naar Maleisië, waar binnen twee we ken mijn vlucht vanuit Singapore terug naar huis vertrekt. Ginuwine <E&Mk OPi...» CM» mm B Wsv SQ® ■SP m2* isslii WIJ fi aar olan kun je toch nog wel komen eten. wentelteefje] c/. ;«/.e L J e r»2-1 1 9 H N 73 o O 73 WD WD O UI EINDREDACTIE: PAUL VERUNDEN REACTIES: VIND JE JEZELF HEEL INTERESSANT, HEB JE EEN GOED IDEE OF WIL JE GEWOON JE GAL SPUWEN? SCHRIJF OF BEL NAAR: RAGA2ZI, POSTBUS 3229,4800 MB BREDA. TELEFOON: 076-5312379. S 5#- 9 9 8 JS 12 9 9 itJ 3 9 35 2' a ta MeGd TOR lOO 9 9 1 9 O S£> Oö SS 9' - 9 I I 3 3 LrD -S3 s 1 S Ï»S 5- Q_ r+ fD fD 3 £"3- 2 3 Ssï rt'CT BI I 3- ar N CU CU (O TT OJ 30 -q 0 c OJ Live fD_ O O c lover Davi O ■O BJ C O CD 3? Tl sis 1/3 BJ. !-*• ir 3 fD 8- tis pï fD fD *5' Q. Q. CO O BI fD 0«< g 3 ZZ. O O z 0 CD Ia 3^ s ro to i fD s 3" 5 0 pr C O tCT3 O Co 5- °-> TJ Bi 0 3 CD 0 fD hPL- O O C 0» 7 ST o. C (-1 fD s 3 o' O 5 S fD O 3 CD cr ro o_ 0 O" STlq o» a 0 zr CU 3 "O a. Co 1 •A 3, I ro 1 3> 1 O CT3 Q- a> 3 0 ro cd IA s s EO 3 a ■i o r cd cd_ 3| Bi Ct; ai r» O'S Sr 2 q OJ_ 3 fD O 30 3-S 3» 3 fi> 5" 2. 3 30 S O "L Z* 3 m O 2 -m n 3 =5 y 3" 3 Q CD 3 3 SI o <L lis1 2 OlO O a> i ss -S3 '^cS 2L I- 03 M m -ö =3 JB o_ O) go S-o s 3* S 1 3 S3 i" S M- 3 Si bi n y 3 fD Ql 30 O m J" C° -n P; Co 51 0 "O 0 fD \n TT -0 cn 0 5 n> yCTlD sf -■ _i ro "Sr o"3 s 57 5 3 i rt> i o 7 Oog —2. o-i O c •3-S ?.n 2.8 nlFrt r iü" 3 S: R" j CD Q-'< Sgg go A nj,c 3 9 ro i cl cr IS S" J s - Jf n <n o I |I> 2 3 1 x"S y y o i ü.S»«3-8s|cj a-^c 7 o Si 3 S-' '^-=;3- i 51" i 93 Bl 3 iT 5 I s T n 3 n go 2 CQ S O O (O z. <v N cv 2 3. 3 CfQ O I O SB'S 3 2Lro ft> 81 S 5 S g S •-j "T3 N O B-O o o- B-1 2 S 5.^ 5 8- PT- 5' g 2 3' re È3 TO cr 5T44: S g S-o a 3 (D 3 o ffa - 8 g S SB'S p o P p- 2 - s-1S- B* cr tri S-£S §s Q- CD w JU ;_.L±;a-<u^c KÏÏÊr'Ï! -3 aa"o - ju o 5 t- gr CP ro r CD o -a JU fü oP (T - N N O t—r- t-'1 u Q3 cd: P^ pr p CL 02 °-a-g g <T> C/3 O P C (D P- <T> p- D- 2 3 3 ?r p ss C~+- ss ss :SS tp fD 02 P 1 M NCTQ - V-3 IU (T) P re C q, 3 sg-S P S Q-o 3 3-3 3- re s co OCW O-^cS co pr 3 3- qq w »»mS 5T p n ct o 3 r? P (Ti J5 N 3 cr 2 (t Dl (D 3 fD tP 3 re» S re' S S £- si?!! o (D r*- (i 2 2 o* E3 is. cr fD P SLg 2 03 p 02 fD B N fD P? 2 fD 0[Q {L B' g- Hit fr3 O.k-2 Ë3 3 S g o.^: S 05 3 S. r+<^OM„o:M CL. 02 O fD g* P •a ftS- EB 3 re, 3-25 3 g g SQ 3 O 3 n 3. o g B. S' W 3 -> O E S: S a 3 5- sr» 3 f I -s g s rs. 2 "i-3 5 3 g-3 2. 3 8 3 g-S g s B P? P-H, CL cr 02 5- O g 3 N. g" O (t M ^tp' 3 PT 3 C 3-3 5' B - g- «-H P CT fO S 3 Pr EB g g. 3 o 3 £3 C pc 3 EB 2 3 re o w g C3to©^ s-re Ül s- 8 3 ff 3 e-3-ES 3 w O ?r ss 3. 02 02 c-H £3 CL w c- ctq O3 g- pr - g- g. «c 3 2 3 Eire 3-3 3 O. 3" CD fD 3 OfQ Ï-+- 02 fD Is! t*r a fD fD P- <i P ft> s. 3 55 02 CL. - o S3 fD cT* 3= O 02 P - 2 EL 3 2 s- P g 02 3 - cP: fD gf 2 a N dj 2 Hp 3 «P: <-* p ?r cl p 2 o w «P B O 2 4 3 I- S' 5 2- 05 oflgS- 2 CL r-H - O S-g s- 5? p C/7 fD 5 O S S o Cc; l-re s: ss" g. «5, G- fD '^2 as 3 Pr g-&S? SE 1 S-3 - C re re 3 re 3 EB 3 iu P - 2- g CTQ 02 g g-3 S 1° I C/3 3 (T> rcro P Q- o5 O* fD 8 a CL. 1 - e? a 03 fD 02 CL 3 G-g :2. re o &E 3 IrCrct '-J- fD fD P fD cr 2- cl 02 g re a P-Rc© 02 h— P P P CL 1 P CTQ 1-^ ^-3^, O 3 c-H rJ fD CL 3 fO 2. O OJ P. re S SB 3 g 3 5 B -S S S 3 2 O 3 033 g. - 3" i 2, o o cm p 3 w CL fD 02 P CL fD U 02 W C/3 N fD et- iiL i-j H>0 &re g 3 3»' cd £2 fD O N -I er re 02 P 2 nJh ss Sr Cl ss O O p- O O Co «Cï O ?r ss ss ss 3 p co 02 ro N 3 S CL fD PT r 3 3 CL 3 1W a 3 3- o n' S g II&ppIB a; EB B 3-3 o o- S 5 O fD r 3 »- e - 2 cr 3. 3 P 3. p 5 p S"3f® 3 CO 02 <^S-o S 3 2B re 5. £3-g-g g- 02 p cl cr aSi 2 rro' X" 3 W 3 Oq n n a- N re re PT G o rt- o, 5" fD cm r m S9 2 O *fD* 3 rj r 3 3 P. ED' P 02 P 02 3- CD P 2 §B-Os 373 3 e a o. 3 3 _aie_3-__ SU CD Cd n> 0 P- CD EU 3 3 ft) w o e-r <5 su 3 3 3 3' orq CD 3 CD 3 CD CD 3 o" CD 3 CL CD I-*- crq 3 cS 3 su S^ CD 3 O 3* K o L CD B? crq' PL CD N 3 h— PT Jk- pr o C CD 3 L 0 3 crq" N 3- i3 SU IV C. crq =bc- CD 3- cr <- oq CD Oq 3- C__l. P3 ►-s cro s 1 O O N SD 03 (D Q-> (V .3' 3. O) 72, 3 P- R P P P-4 O) w o cd 3 O- p e-r cd" r-f- su H— t—1 cd cd 3 su 3 S2- cd Sj cd S su 3 3" cd W 51 PL cd 3 su cd 3 cd FT fB a CD SU su C/1 O 3" «r-f- cd D3 PL- O O p p i Een scene uit de film Naar de Klote. FOTO ARCHIEF DE STEM

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 44