'Ik kan vreselijk tekeer gaan' Serie 6Kind aan huis' mist nog de juiste toon DE STEM Drieluik van David heel even compleet Staatsopera Rousse slaagt maar ten dele Wim Zomer wil na zeven jaar Daniël in 4Goede Tijden' wel eens wat rust ovincie Zeeland Nieuwe comedy op RTL 4 met Jules Hamel en Edda Barends ntoren voornoemd en zullen te- de in het bestek genoemde ge- tijdig opgeleverd 'een werk op ingen met een aannemingssom tijdig de nodige maatregelen de de inschrijvingsstaat in be- Door Dick Versteeg Sinds het omzetten van bui tenlandse comedy's tot Neder landstalige versies in zwang is geraakt, wemelt het ervan op de buis. Het bewerken van een script blijkt een vak apart, waarvoor in ons land weini gen in de wieg zijn gelegd. Zo als ook het aantal regisseurs dat tot behoorlijke acteer prestaties kan aanzetten dun is gezaaid. Zo wordt de juiste toon vaak net niet gehaald. Ook de kersverse comedy Kind "an huis lijkt daaraan mank te gaan. De door Alex van Galen vertaalde en bewerkte scripts, die ten grondslag lagen aan de Britse comedy No Place Like Home beo gen een lollig beeld te geven van een gezin waarin de kinderen het ouderlijk huis niet zijn uit te branden. Dat uitgangspunt werkte in de jaren tachtig uitstekend in Enge land, waar de BBC er vier seizoe nen achtereen tamelijk veel sier mee maakte. Dat succes werd vooral toegeschreven aan het om draaien van de perikelen die de generatiekloof in die dagen in menig gezin opwierp. „Dat was lachen destijds", licht dramaturg Bart Geraerdts toe. „Maar hoe reageren we daar in deze tijd op? Het grappige is dat de Britse serie z'n tijd ver vooruit was. De generatiekloof van toen bestaat niet meer. Het zijn juist de ouders die het oude vuur uit hun eigen jeugd nog bezitten en actie van hun kinderen verwach ten. Daardoor is deze bewerkte comedy nog zo helder als glas. Dat wordt opnieuw lachen." Dat valt nog te bezien. Met name de voorspelbaarheid van de tek sten, die vaak elke vorm van sub tiliteit ontberen, en de soms rond uit gebrekkige acteerprestaties, maken in ieder geval van de eer ste aflevering allerminst een reus achtige dijenkletser. Regisseur Mannin de Wildt is er niet in ge slaagd om zelfs doorgewinterde acteurs als Jules Hamel en Edda Barends in hun vader- en moe derrol overtuigend neer te zetten. Bovendien is het tempo waarin de situaties elkaar opvolgen der mate hoog opgevoerd dat ook de gebeurtenissen in het gezin slechts zelden naturel overko men. Als bijvoorbeeld pa en ma denken het rijk eindelijk hele maal alleen te hebben, keren alle kinderen vrijwel tegelijkertijd te rug op hun schreden en bevolken plotsklaps weer alle hoeken en gaten van het ouderlijke pand. I Serie 'Kind aan huis', maandag, RTL 4, 21.30 uur Jules Hamel (links). Edda Ba rends en Ellen Röhrman in 'Kind aan huis'. S3SS morgen... ATIE :t kantoor van de directie r worden aanbesteed: Ie provinciale wegen gedu- 'Filmfestival KIDS reist door de geschiedenis van de tienerfilm' ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D5 Gids Zeven jaar alweer is hij de be gripvolle Daniël uit 'Goede Tijden Slechte Tijden'. Goed voor zo'n twee miljoen kijkers per dag. Acteur Wim Zomer (52) vindt Daniël de grootste beloning uit zijn lange carriè re. Een gesprek over z'n twee grote passies: het theater en het circus. Maar ook over zijn Spaanse avontuur, straatarme jeugd en Groningse koppig heid. „Als iets mij niet aan staat kan ik vreselijk tekeer gaan." Daniël privé. Door Anja van den Akker Wim Zomer is exact op tijd. „Als ik een afspraak maak, verwacht ik dat beiden die 100 procent nakomen, het liefst 120 procent." Het laatste hapje late lunch wordt naar binnen gepropt. „Ik ben kop pig, ja. Te veel schipperen ligt mij niet." Wim Zomer, nèt 52 geworden, zit op zijn praatstoel. Een aimabele man vol herin neringen. Aan zijn jeugd in een commu nistisch dorp, z'n eigen theatergroep en die ondefinieerbare liefde voor het circus. Iedere winter geeft hij twintig voorstel lingen in zijn woonplaats Apeldoorn. „De enige keer dat ik uit de band spring. Ver der ben ik altijd thuis." Wim Zomer, alweer zeven jaar de sympa thieke Daniël in Goede Tijden Slechte Tijden, komt oorspronkelijk uit Finster- wolde. Een Gronings dorp waar de com munisten destijds de overhand hadden. „In Finsterwolde stonden de communis ten voor het recht. Maar de top-commu- nisten waren de enigen die een auto of een motor hadden. Ik heb nooit begrepen waarom het volk op die mensen moest stemmen. De gewone man had niks. Hoogstens een fiets. Naar de kerk gingen we nooit. De kerk staat geheel buiten mijn leven. Hoogstens ging je op zondag naar de zondagsschool omdat je je ver veelde. In de grote hervormde kerk moch ten alleen de boeren naar binnen. Die hadden hun eigen plaatsen gekocht. Wij hoorden daar niet bij. Dus probeerde de gereformeerde kerk onze zieltjes te win nen." „Mijn vader werkte op het gemeentehuis. Mijn moeder kwam uit een midden standsgezin. We hadden het arm. Ieder een had weinig in die tijd." „Ik heb drie broers. Eentje is veel ouder. Die ging het huis al uit toen ik nog klein was. We waren allemaal heel verschil lend. Ik vond het bijvoorbeeld de nor maalste zaak van de wereld om met kran ten en tijdschriften te lopen. Het geld dat ik daarmee verdiende ging in de huis- houdpot. Mijn jongere broer weigerde dat. Die wilde ook niet naar school, heeft geen enkele opleiding afgemaakt. Toch is hij heel goed terechtgekomen. In de jour nalistiek." Trommeltje „Later, toen ik dertien, veertien jaar was, hoefde ik van thuis niet meer met die kran ten te lopen. We hadden inmiddels een sto merij. Maar ik dacht: die kranten ga ik voortaan zelf doen. Het geld mocht ik hou den. Alle dubbeltjes gingen in een trom meltje. Sparen heb ik altijd heel belangrijk gevonden. Nu hecht ik meer aan léven." „Vroeger dacht ik altijd: leven is met va kantie gaan. Lekker op het strand liggen. Nu ben ik naast GTST het liefst bezig met mijn circus. Dat zit zo. Ik doe de boek houding voor circus Aladdin. In de winter organiseer ik mijn eigen circus, met mate riaal van Aladdin, 's Zomers reis ik door Europa en zoek de artiesten uit. Voor het Wim Zomer: „Ik bemoei me hier overal mee. Dat heb ik als voorwaarde gesteld." Wim Zomer-circus in de winter." Hij lacht. „Leven is voor mij dingen ondernemen die ik altijd al heb willen doen. Ik heb lang genoeg op stranden gelegen. Ik ben overal geweest. Eigenlijk is het een ramp: dat vliegen en wachten. Op elkaar gepakt liggen in de zon. In de rij staan voor een restaurant. Trekken door de Himalaya of iets dergelijks? Daar heb ik geen zin in. Ik ben absoluut niet avontuurlijk aangelegd. Ik ben rijk zat in mijn geest. Kruiwagen Vanuit een soort eigenwijsheid begon Wim Zomer na de toneelschool in 1968 met zijn eigen theatergroep. Twintig jaar lang hield hij dat vol, zonder een cent subsidie. „We vlogen met onze eigen vliegtuigjes. Ikzelf als piloot. We rolden van de ene productie in de andere, daar hoefde ik niks voor te doen." Ook geen kruiwagen? „Zonder kruiwagen lukt het vaak niet. Ik heb er ook één ge had. Nee, ik zeg niet welke. Een kruiwa gen bouw je op. Je zet hem als het ware zelf in elkaar. Je komt iemand tegen, die iets voor je doet. Maar je moet dan wel waarmaken wat hij van jou verwacht. Je moet daarnaast een harde kant hebben. Anders red je het niet. Als iets mij niet aanstaat, kan ik vreselijk tekeer gaan. Te gen jonge acteurs die zeuren zeg ik vaak: 'Er lopen duizenden mensen rond die jouw kans niet krijgen'. Ik geloof niet dat het tegenwoordig makkelijker is om car rière te maken. Ik kom vaak mensen tegen die goed zijn, maar de kans niet krijgen." „De liefde voor het theater heb ik waar schijnlijk bij mijn geboorte meegekregen. Mijn vader was heel muzikaal. Mijn echte vader bedoel ik. Die overleed voordat ik geboren was. Mijn moeder trouwde met de broer van mijn vader, dus het bleef in de familie. Ik ben nooit op zoek gegaan naar gegevens over mijn echte vader, dat vond ik een beetje lullig ten opzichte van de man die altijd zo goed voor me is ge weest. Als ik met de kranten rondging, zeiden ze in het dorp altijd: je bent precies je vader. Maar dan bedoelden ze mijn échte vader. Mijn moeder heeft me nooit veel van hem verteld. „Ik durfde ook niet veel te vragen. Nu komt dat gevoel meer te willen weten langzamerhand boven. Maar mijn ouders zijn al heel lang dood en de enige die iets weet is mijn oudste broer die ik zelden zie. De behoefte is niet zo groot om naar hem toe te gaan. Misschien wil je naarma te je ouder wordt dingen uit je leven af maken. Om die reden heb ik ook een boek geschreven dat nooit zal worden uitgege ven. Ik ben ermee begonnen om bepaalde dingen van me af te schrijven. Ik zat met zoveel. De armoede, mijn vader die heel vaak ziek was en uiteindelijk 85 is gewor den. Gek, mijn moeder had nooit wat en stierf toen ze 62 was. Toen mijn vader doodging was ik erbij. Ik heb zijn hand vastgehouden. Op zijn verjaardag sliep hij in. Helemaal tevreden. Een mooiere dood is er niet." Spanje Wim Zomer heeft een tijdlang in Spanje gewoond. Vlak bij het tweede huis van Joop van den Ende. „Nee, daar ken ik hem niet van. Joop was er nooit. Hoog stens zes weken per jaar, waarin hij zes keer op en neer naar Nederland reed voor zaken. Met de auto, want hij vloog des tijds nog niet. Je zag Joop hoogstens een keer bij de bakker of de kruidenier." „In Nederland had ik zoveel werk, dat ik dacht: ze vragen me heus wel als ik in het buitenland woon. Dat was niet zo. Boven dien kwamen mijn theaterplannen daar niet van de grond en gaf mijn eigen radio station te veel rompslomp." Waarom Spanje? „Het klimaat is heerlijk, de mensen zijn hartstikke leuk en de na tuur is prachtig. Nee, geen Italië. Ik ben nog nooit in Italië geweest, maar sinds de douane me daar een keer helemaal heeft uitgekleed, moet ik er niets meer van heb ben. Frans spreek ik niet, ondanks die zes jaar op de middelbare school. Ik kom al tijd weer op Spanje terecht. Het is alsof ik daar ook ooit geboren ben." Eenmaal te rug in Nederland kwam al snel een aan bieding. Circus „Acteren is alles voor me, meer dan het circus geloof ik'. Het circus kost me te veel energie. Dat is geen luiheid, ik houd dat lichamelijk gewoon niet vol. Circus is af schuwelijke armoe. Van de winter hadden we temperaturen van min twintig graden. Alle slangen waren bevroren, niemand had water. Dat wil ik veertien dagen doen, maar niet langer. Gelukkig ben ik niet in een circusfamilie geboren. Ik kom vaak mensen tegen die zeggen: Ik haat het circus, maar ik kan er niet uit. Er is bijna geen vernieuwing in het circus. Heel veel artiesten doen al honderd jaar hetzelfde. De acts gaan over van vader op zoon. En dat is iets waar Wim Zomer met zijn circus verandering in wil brengen. Niet de acts zijn anders, wel de manier waarop hij ze 'verpakt'. ZATERDAG 1 MAART 1997 'Lucia di Lammermoor' in Breda Breda - Chassé Theater. Opera 'Lucia di Lammermoor' van Gaetano Donizetti, door Staatsopera Rousse. Gehoord en gezien op donderdagavond 27 februari 1997. Door Jan de Breet De Italianen maakten in het Chassé Thater de dienst uit. In de middenzaal zorgde Marco Borsato voor groot publiek vermaak en in de grote zaal blies dé Bulgaarse Staatsope ra Rousse het verhaal van Lu cia di Lammermoor nieuw le ven in. Donizetti's verklanking van dit verhaal vond voor het eerst plaats in 1837 en was destijds, in de hoogtijdagen van de veris- tische opera direct een door slaand succes. In de loop der tij den is dat succes nogal afgezwakt en tegenwoordig wordt het werk ook niet al te vaak meer gepro grammeerd. Met in mijn oren nog een gran dioos pleidooi voor deze opera, enkele jaren terug door een bege nadigde operagroep in de Opera in Praag, was mijn nieuwsgierig heid naar de zetting door de Staatsopera Rousse danig ge wekt. Maar het moet gezegd: de indruk die deze Oosteuropeanen maakten kwam, niet uit op het zelfde hoge niveau als dat wat nog in de herinnering achterge bleven was. Een eenvoudige opgave is het ook niet om met dit libretto een ver tolking te maken, waarin de so listen alle aan de aan hen gestel de eisen voldoen en om met dit gegeven een statisch toneelbeeld te voorkomen. Dat lukte dus ook niet helemaal. Van onvoldoende prestatie was zeker geen sprake. Met name in het solisten-team werden vele wensen vervuld. Op vallend sonoor en -eerbiedwaar dig zette Diman Panchev de rol van de priester op de planken. Roumen Doikov kreeg in de slot scène uitgebreid de kans om tot grote bezieling te komen Hij maakte met zijn stem grote in druk. Levendig, zeer betrokken en glanzend van klank speelde Stoy- an Ivanov de rol van Enrico de broer van Lucia. De inbreng van Elena Stoyanova (Lucia) gaf bin nen de technische realisatie zeer weinig problemen en in haar waanzin-aria aan het slot wist zij ook acterend zeer te overtuigen. De zwijgende rol van het haar omringende koor gaf aan dit mo ment extra spanning. Toch was het jammer dat bij alle stemacro batiek die coloratuurzingen nu eenmaal met zich meebrengt, de intonatie bij deze soliste nogal eens te wewnsen overliet. Het orkest begeleidde accuraat en produceerde een mooi timbre. Kleine ongelukjes her en der de den weinig afbreuk aan het ge heel. Dirigent Metodi Matakiew koos bij dit alles eerder voor in- gehoudenheid dan voor lekker uitpakken. Ook het koor bleef mooi binnen de perken en liet ho ren over grote muzikaliteit te be schikken. Hun opstelling bleef inderdaad statisch, maar hun aankleding was zeer verzorgd. Belichting en decors pasten pri ma in de sfeer. Slechts een half gevulde zaal was getuige van het schouwspel, waarbij best nog eens opgemerkt mag worden dat Donizetti onder dit verhaal mu ziek schreef, die soms dan wel wat schools is maar aan de ande re kant nu eens zeer charmant, dan weer indringend, maar in ie der geval vaak verrassend is. „Ik ben theaterregisseur in het circus. Ik maakt het lichtontwerp, zoek de num mers bij elkaar, bedenk andere muziek, voeg nieuwe dingen toe. Mijn nummers moeten een emotie uitstralen. Het moet nooit zo spannend zijn dat je denkt: str aks valt er iemand dood. De mensen moe ten op het puntje van hun stoel zitten van de spanning, van het lachen of van de ont roering. Zo hadden we een Russisch tra pezenummer op muziek van Richard Strauss. Dan schiet ik vol." Wim Zomer geniet van dat jaarlijkse tussendoortje. „Eigenlijk ben ik een ongedurig mens." Voorwaarde Waarom zit hij dan al zo lang bij GTST? „Die vraag stel ik mezelf ook vaak. Ik roep altijd: ik weet niet of ik nog wel doorga. Mijn contract loopt steeds vier maanden, dat geldt voor iedereen. Toch zeg ik steeds weer ja. Ik kan niet zonder toneelspelen. Bovendien is dit een vrij luxueus leventje. Het leuke is ook dat in je verhaallijn de meest onmogelijke dingen voorkomen. Dat ligt ook aan mezelf. Ik bemoei me overal mee. Dat heb ik als voorwaarde gesteld. Ik wil mijn mening kunnen geven over alles en iedereen hier. Ook als iemand niet voldoet." Daniël (met dezelfde achternaam) treft het in de dagelijkse soap niet bepaald met zijn vrouwen. „Gelukkig heb ik pri vé al achttien jaar dezelfde partner. Ik heb het goed. Daniël vind ik de grootste beloning uit mijn carrière. Toch wil ik het weieens wat rustiger aan doen. We moeten daar maar eens over praten. Voor 'Goede Tijden Slechte Tijden' zou een periode zonder Daniël helemaal niet zo erg zijn." Den Haag (anp) - Het drieluik met de geboorte van Christus dat in de vijftiende eeuw werd geschilderd door Gerard David, is in het Haagse Mauritshuis slechts even compleet. Na de tentoon stelling ervan tot 22 juni, zullen de drie voorpanelen als van ouds worden gescheiden van de twee achterpanelen. De voorpanelen gaat terug naar de eigenaar, The Metropolitan Museum of Art in New York, de achterpanelen blijven in het Mauritshuis, dat ze als sinds ja ren in bruikleen heeft van het Rijksmuseum. Noch in New York, noch in Den Haag voelt men er iets voor om het drieluik voorgoed in de oorspronkelijke, complete staat te brengen. Het Mauritshuis wil de twee met bos gezichten beschilderde achterpa nelen niet missen en de Metropo litan ziet het Mauritshuis al aan komen met het verzoek om de drie voorpanelen dan maar in Den Haag te laten. Wel zit de kans erin dat het drie luik opnieuw tijdelijk verenigd zal worden, over een tijdje in de Metropolitan. Het beroemde mu seum in hartje New York bereidt een grote tentoonstelling van zijn Vlaamse meesters voor en de Ge rard David zou daar prima in passen. De geboorte van Christus van Gerard David (1460-1523) is het pronkstuk van de tentoonstelling Kunst op vleugelsdie vanaf van daag in het Mauritshuis te zien is. Er zijn in totaal tien twee-, drie- en meerluiken uit de vijf tiende en zestiende eeuw te zien. In vroeger tijden moeten de ker ken vol hebben gehangen met dit soort werken. Door de Beelden storm en door de Reformatie is een groot deel ten onder gegaan. Geschat wordt dat er maar een paar procent van alle luiken over is. Het drieluik van David werd overigens pas in de jaren dertig van deze eeuw uit elkaar ge haald. Omdat de bostaferelen waren overgeschilderd met een Efteling-achtig kasteel, dacht men dat de achterkanten niets met David te maken hadden. Men zaagde ze eraf. De stukken kwamen via een omweg in het Rijksmuseum terecht, waar rest auratoren ze zoveel mogelijk in oorspronkelijke staat herstelden. r voornoemd (kamer D107) en, :l. btw). de en ondertekende girobetaal- Middelburg. Enveloppe adres- jovenhoek "Aanvraag bestek";

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 35