A Honda Prelude gewoner en goedkoper BMW 5 Touring: fraaie styling en dikke prijs Kosten navigatiesysteem binnen enkele jaren naar 1000 gulden DE STEM SURPLUS Langer Fraai aanbod Nieuwe Audi A6 Vernieuwde Honda Civic Parkeer-piloot Cabriobeurs in Autotron Opel van de toekomst Chinese motorfiets Toyota op oorlogspad Ford Rusland Karakter Enorme stappen 'Af fabriek' Actualiseren Intelligenter ringsbijdrage, jaar m Gids en PTT Gids, Autoverhuur Autoverhuur A. de Jong BV ipeciaal weekendtarief, irsonenwagens, vrijdag avond tot zondagavond !0,- excl. Laan van Belgie 53, Roosendaal. I. 0165-555551Ook uw idres voor bestelbusjes. Rioolontstop. Voor al uw VERSTOPPINGEN 10NINCX. 076-5878658. Zonwering volaut. zonnescherm meter, vr. pr. 1.000,- 68-323291 na 18u 389 98.000 6.950,- 391 50.000 11.950,- 993 68.000 12.500,- 993 35.000 16.950,- 994 44.500 14.950,- 995 10.000 16.950,- 994 27.500 22.950,- 994 26.500 19.950,- 996 18.000 26.950,- 988 125.000 5.250,- 991 78.000 13.950,- 991 126.000 13.950,- 992 152.000 13.950,- 993 69.000 16.950,- 994 95.000 30.950,- 993 122.200 22.500,- 994 82.000 33.950,- 994 90.000 38.950,- 990 56.000 7.950,- DRIJVEN B.V. lealer :hendijk 195 39 44 er oef- tent MITSUBISHI MOTORS Nooit meer de weg kwijt VRIJDAG 28 FEBRUARI 1997 E3 I die Mitsubishi groot maken. De nieuwe Prelude lijkt eigenlijk in niets op zijn voorganger. Maar is wel beter betaalbaar. Door Rien van der Steen De auto ziet er telkens weer an ders uit, maar dat heeft Honda met meer modellen. De laatste Prelude zag er gelikt uit, kostte ook tamelijk veel geld en werd aanvankelijk ook goed ver kocht. Gaandeweg kwam de klad er in. En vorig jaar zette de importeur in Ridderkerk er nog maar een kleine 75 af. Tijd voor een nieuwe Prelude dus. De Japanse sportcoupé heeft weer een totaal ander ui terlijk. Ziet er eigenlijk braaf uit, vergeleken met de huidige versie. Maar hij is er wel op vooruitgegaan in gebruiksge mak. Met een heuse kofferbak, die ook goed toegankelijk is. Opvallend zijn de grote kop lampen, maar dat heb je wel bij meer Honda's van de laatste tijd. De nieuwe Prelude is acht cen timeter langer en heeft tradi tioneel weer veel techniek aan boord. Het meeste daarvan wel in het duurste model, maar ja. Die heeft onder de kap een VTEC-motor met variabele kleptiming, elektronisch gere gelde vierwielbesturing, uit de racewereld afkomstige double wishbone-ophangmg rondom en een viertraps automatische transmissie met desgewenst sportshift. Dat is hetzelfde systeem als Porsche, Audi en een handjevol andere merken hebben. Een automaat dus, die eventueel ook gewoon te schakelen is door tegen de pook aan te tik ken. Omhoog tikken is opscha- kelen, omlaag is terug. De 2.2 VTEC-motor maakt verschrik kelijk veel toeren. Bijna 8.000 kan hij er aan. Verder heeft Honda ook nog een techniek die over- en onderstuur tegen gaat door een van de aangedre ven voorwielen meer of minder trekkracht te geven. De nieuwe Prelude kost in zijn gewone uitvoering met 2.0i/134 pk 49.990,- De oude was toch zeven mille duurder. En als je van zo'n lage 2+2 auto houdt is de nieuweling een fraai aan bod. Want de concurrentie zit toch echt een forse streep ho ger. De duurste, de 2.2Ï/185 met abs, vierwielbesturing en nog wat andere bonbons uit de technische Honda-doos, moet 67.990,- opbrengen. Wie voor een Opel Calibra de Alfa GTV, Toyota Celica of Mitsubishi Eclipse met verge lijkbare uitrusting en motori sering naar de winkel gaat, moet een dikkere portemonnee meenemen. Alleen de Probe van Ford is duidelijk goedko per. Honda wil dit jaar 500 Prelu des verkopen. Van het huidige model gingen er het eerste jaar 600 van de showroom uit. Dat zakte het tweede jaar snel in naar de helft. Ach, het is het lot van dit soort auto's. Kijk naar de Opel Tigra, de MX-en van Mazda of de Nissan NX. De nieuwe Audi A6 verschijnt eind mei bij de dealers. De prij zen voor Nederland worden half maart bekendgemaakt. Al vanaf het begin is de auto le verbaar met drie 5-kleps benzi nemotoren, twee zescilinders en een 1,8 liter viercilinder tur bo die 150 pk op de wielen brengt. Verder is er direct al een direct ingespoten turbodie sel en volgt later nog een 1,8 li ter benzinemotor met 125 pk. De A6 is volgens de importeur een echte grote reiswagen. On geacht motor of interieurversie heeft iedere A6 een uitgebreide standaard-uitrusting met twee front- en zij-airbags voor, elek trisch verstelbare voorstoelen en ramen en lichtmetalen vel gen. Op het topmodel met 2,8 liter motor zit ook standaard een volautomatische airco. Een motor met een inhoud van 1,8 liter en een vermogen van 170 pk is de opwindende ver nieuwing van de Honda Civic vijfdeurs. De 1,5 benzinemotor met VTEC-techniek (variabele inlaat) is ook aangepakt en le vert nu iets meer vermogen (115 pk) tegen minder brand stof. Volgens Honda zal de ver nieuwde vijfdeurs Civic een bredere kopersgroep trekken, temeer omdat de styling van het autofront wat uitgeproke- ner is. De Civic vijfdeurs heeft standaard voortaan twee air bags, een vernieuwde achter bank en een in hoogte verstel bare bestuurdersstoel. De auto wordt is vanaf 33.500 gulden leverbaar na de Geneefse auto salon en is daarmee 'ca. 500 gul den duurder dan het huidige model. Een parkeer-piloot, een hulp middel om de auto veiliger en vooral handiger te kunnen par keren, was tot nu toe een ui terst normaal accessoire op du re Mercedessen en BMW's. Ook een Ford Scorpio heeft zo'n systeem hier en daar aan boord. Akoestische elementjes in de achterbumper zenden tij dens het achteruitrijden signa- De nieuwe A6. len uit, die door obstakels weerkaatst worden. Een waar- schuwingstoon in de auto geeft aan hoe dicht de auto het ob stakel genaderd is. Bij sommige auto's waarschuwen behalve akoestische ook optische signa len. De parkeer-piloot wordt voortaan ook geleverd door Opel. En niet alleen op de duurdere Sintra's, Omega's en Vectra's, maar ook op de Corsa, Astra en bijvoorbeeld Tigra. Het parkeerhulpje kost 897 gulden. In het Autotron te Rosmalen wordt op 21, 22 en 23 maart Cabrio '97 gehouden. Op deze zesde editie van het evenement laat een groot aantal impor teurs zien wat voor open auto's ze voor de zomer in de aanbie ding hebben. De kijkbeurs is vrijdags open van 14.00 tot 20.00 uur en zaterdag en zon dag van 10.00 tot 17.00 uur. De open auto of cabriolet staat nog steeds in de belangstelling. Vorig jaar werden in Neder land 4.454 cabrolets verkocht, 426 meer dan een jaar daar voor. Renault toont onder meer de Mégane Cabrio, die vanaf 25 april leverbaar wordt. Van Porsche staat er de nieuwe Boxster en Jaguar laat de fraaie open XK8 zien. De AutoRai is nog maar amper achter de rug (bijna 447.000 bezoekers, een kleine 2000 meer dan in 1995) of de auto industrie staat alweer klaar om de laatste snufjes te tonen in Genève. Op de autosalon daar, van 6 tot 16 maart, laat Opel een nieuwe designstudie zien, de Signum. Een auto die de maat van een Omega Station wagon heeft. De aandrijving van deze rijdende conceptcar - het merendeel van prototypes kan nog geen meter rijden- wordt verzorgd door een veel belovende turbodiesel met vier kleppen per cilinder en een in houd van drie liter. De motor brengt het tot 175 pk en dat is zeer veel voor een diesel. Het uiterlijk van de Signum valt op door de stevige oppervlakken. In de verte heeft de auto ook wat weg van de Plymouth Pronto, die begin januari als studiemodel op de show van Detroit stond. Naast de Signum staat er een nieuwe editie van de Opel Cor sa. Onder de kap zit een drieci linder benzinemotor met twaalf kleppen en een inhoud van één liter. De krachtbron is ontwikkeld voor de kleine Opel van de toekomst, de Maxx. Op el verwacht van de nieuwe su- perzuinige Corsa, die ook een iets gewijzigd onderstel heeft, dit jaar 470.000 exemplaren te verkopen. Van de huidige Cor sa zijn er sinds 1993 wereld wijd 2,6 miljoen verkocht. In Nederland komen binnen kort voor het eerst motoren van Chinese makelij op de markt. De tweewielers dragen de naam van het roemruchte Franse automerk Mors en kos ten iets meer dan 6.000 gulden. De 125cc-motoren wegen maar 130 kilo en hebben een topsnel heid van 110 kilometer per uur. Het merk Mors stond aan de basis van de Franse automo- bielmarkt. Ooit was Mors zelfs het voorbeeld voor André Ci troen. In 1956 ging de automo- bieltak volledig over op elek- trisch-huishoudelijke appara tuur. President-directeur G. Voortman van Mors Europe hoopt met de lancering van de lichte Chinese motoren een om wenteling van de markt teweeg brengen. Veel motorliefhebbers kiezen nu nog voor de zwaar dere modellen, maar Voortman denkt dat de consument in de toekomst de motor steeds vaker zal gebruiken voor stadsritjes, boodschappen en woon-werk- verkeer. De Chinese motoren passen volgens hem precies in dit plaatje. Hij omschrijft de Mors-motoren als een staaltje Japanse techniek in een Chi nees jasje. De eerste twee mo torfietsen komen waarschijn lijk voor Pasen op de Neder landse markt. De Chinezen zijn inmiddels bezig met de ontwik keling van zwaardere modellen en werken ook aan de bouw van (brom)scooters. Toyota wil dit jaar over de hele wereld vijf miljoen auto's ver kopen. President Okuda van Toyota Motor Corporation heeft gezegd, dat hij het markt aandeel van zijn merk in Japan weer boven 40 wil brengen en wereldwijd boven de huidi ge 12,9 Om de nieuwe doelstellingen te bereiken moet Toyota de ver kopen dit jaar met 5 verho gen. De productie in de buiten landse fabrieken ('transplants') wordt met 7 opgevoerd tot 1,45 miljoen auto's. Ford is bezig met de bouw van een assemblagefabriek in Minsk. Vanaf juli dit jaar wor den daar jaarlijks 5000 Escorts en 1000 Transits gebouwd. Ford heeft intussen 21 dealers in Rusland, die tezamen vorig jaar 3000 auto's verkochten. Door Rob van Ginneken Bij een stationwagon neem je ei genlijk automatisch aan dat die meer ruimte biedt dan zijn se dan- en hatchback broeders. Toch? Nou, de praktijk wijst een tikje anders uit. Vooral als je richting luxe middenklasse kijkt. Naast de vaste teksten over 'jong en dynamisch' uiteraard 'exclu sief' en 'uiterst veelzijdig' heerst er in de hoek van de reclameman nen vaak een indringende stilte als de feitelijke inhoud van de laadbak aan de beurt komt. De kenner weet dan genoeg. Styling heeft het gewonnen van de kubie ke decimeters bergruimte. Ook de nieuwe BMW 5 Touring lijkt op het eerste gezicht die kant op te gaan. Een bijzonder fraaie auto, daar niet van. Busi ness class van de bovenste plank. Maar de sedan noteert 460 liter en het ogenschijnlijk grotere Touring-model 410 liter. Daar valt niet aan te ontkomen. Wat doet de heren dus vermoeden dat je met de Touring inderdaad veel makkelijker je ski's, golftassen of andere sportspulletjes vervoert? Dit keer geen stilte als antwoord. Er wordt weliswaar enigszins om de juiste inhoud van de koffer ruimte heen gedraaid, maar er blijkt toch ook een verhaal achter te zitten. „Voor ons geldt dat elk nieuw model ook het karakter van een BMW moet houden. Het formaat van de Touring is ongeveer gelijk aan de sedan. Door de ver door getrokken ramen en de wat aflo- INFORMATIE surplus Wie nadere informatie wil omtrent artikelen in deze bijlage, kan tijdens kantooruren bellen naar 076-5312344 of 076-5312272. Schriftelijk reageren kan ook. Het adres daarvoor is: De Stem, redactie Surplus, postbus 3229,4800 MB Breda. Eindredactie: Wim van Leest. De fraai gelijnde en goed uitgeruste BMW 5 Touring is niet echt sportief. Maar wel veelzijdig. pende daklijn houdt hij een spor tieve snit. Dat kost centimeters, maar we hebben de laadruimte vervolgens wel een optimale vorm gegeven." Om styling en ruimte zo goed mo gelijk te combineren, ontwikkel den de techneuten zelfs een nieu we lichtmetalen achteras. Waar bij de veerbenen niet pront om hoog staan - en dus hinderlijk in de weg - maar de schokdempers schuin naast de as liggen. Het re sultaat is een keurig rechthoekig en opvallend breed laadvlak, met bergvakken naast en onder de vloer. De 5 Touring heeft stan daard niveauregeling. Komt goed uit, want hij mag een immense aanhangerlast van bijna twee ton trekken. Een fikse caravan, den ken wij Nederlanders dan, maar de Beiers zullen zonder twijfel een boot- of paardentrailer in ge dachten gehad hebben. Terug naar binnen. Uiteraard is de rugleuning achterin in delen neerklapbaar. Maar ook met vier inzittenden zijn er extra moge lijkheden. De rolcassette waaruit normaal het dekje over de baga geruimte komt, bevat bijvoor beeld ook een stevig nét. Dat kan omhoog getrokken worden. Ook achter de voorstoelen. Daarmee wordt het laden tot boven het bankniveau wat veiliger. Ook handig om de dalmatiër zonder schroom achterin te kunnen zet ten. Die kan daar eventueel ui terst elegant ingezet worden. BMW levert als accessoire name lijk een handig laadvlak, dat sim pelweg 60 centimeter naar buiten wordt getrokken en dan 75 kilo mag dragen. Ook handig om even op te zitten bij het aantrekken van de golfschoenen. Zodat de broek niet tegen de misschien groezelige bumper kan komen. De laadruimte is ook direct be reikbaar door alleen de achter ruit op te klappen. Tja, we verkeren met de Touring in luxe kringen. Het prijskaartje vermeldt dan ook een fiks bedrag vanaf 89 mille. Wat kopen we daar verder voor? Met de veelzij digheid is inderdaad weinig mis. Blijft over: het comfort de veilig heid en de zo graag benadrukte dynamiek. Wat dat laatst betreft is het resultaat tweeledig. Slanke lijn of niet, met een gewicht van iets boven de 1500 kilo schoon aan de haak is er toch honderd kilo aan Touring-vetrolletjes aangekomen. Een echt duveltje op de weg is het dus niet, maar daar staat tegen over dat hij zeker met de turbo diesel of een van de grotere zes- pitters werkelijk enorme stappen neemt. Het weggedrag is uiterst solide. Sportief is het woord niet, maar de Touring is wel een heer lijke rijmachine. Uiteraard krijgt deze wat exclu sievere - en niet te vergeten 7500 gulden duurdere - versie net als de sedan alles mee waar je al op rekende. Naast voor de hand lig gende accessoires vind je onder andere ook abs, twee airbags, twee side-airbags, elektronische stabiliteits- en tractieregeling en de radio-cassettespeler. Plus ni veauregeling dus. Door Rien van der Steen Als het aan Blaupunkt en Philips ligt, wordt 1997 het jaar van de doorbraak van het autonavigatiesysteem. De twee belangrijkste aanbieders in Nederland zijn Philips met Carin en Blaupunkt met de TravelPilot. De Japanse nummer één Alpine is van plan rond mei een Neder lands navigatiesysteem te intro duceren. Het bedrijf TeleAtlas denkt dat binnen vijf jaar een na vigatiesysteem in de auto net zo gewoon is als een airco nu. Navigatiesystemen die de auto mobilist via een beeldscherm de weg wijzen zijn in Japan al lan ger te koop. De jongere chauffeur heeft zich er daar grootscheeps op gestort. In vier jaar tijd zijn in Japan meer dan 1,5 miljoen navi gatiesystemen verkocht. Maar hier kan het ook: Bosch/Blau- punkt verkopen sinds kort Tra- velpilot, dat gebruik maakt van het Global Positioning System GPS, een wereldwijd plaatsbepa lingssysteem met behulp van sa tellieten. Volgens Ad Bastiaan- sen, marketing-directeur van producent TeleAtlas, worden er dit jaar nog minstens 60.000 in Europa verkocht. Tegen betaling van ruwweg acht mille. En de groei houdt niet op, aldus Basti- aansen: tegen het jaar 2000 wor den er ca. 2,5 miljoen autonavi gatiesystemen in Europa aan de man gebracht. Want ze worden snel goedkoper. Op exact dezelfde manier als dat gebeurd is met andere consumen- tenelektronika. Bastiaansen is ervan overtuigd dat de navigatie systemen over vijf jaar ca. 700 tot 1000 gulden zullen kosten. „Kijk naar de portable telefoon. En de cd-speler. Wij leveren nu al navi- gatie-cd's aan Porsche, Audi en Mercedes. Ook de VW Passat en de Ford Mondeo kunnen er straks 'af fabriek' mee uitgerust wor den. Een navigatiesysteem in een auto is over enkele jaren net zo gewoon als airconditioning nu." Volgens TeleAtlas verschijnt er straks naast cd-roms met digitale kaarten een verscheidenheid aan thema-cd's. „Want de consument zal steeds selectiever met het enorme aanbod aan informatie om moeten gaan. Als hij over een deelgebied alle beschikbare in formatie wil zal daar een speciale cd-rom voor zijn", zegt Ad Basti aansen. Wie straks om negen uur 's avonds in een onbekende straat in Hannover staat, vraagt aan het systeem waar binnen een rijaf stand van tien minuten een be taalbaar hotel ligt, waar ze ook nog de creditcard van American Express accepteren. Maar ook de locatie en beschrijving van res taurants, musea en toeristische routes worden toegevoegd aan de digitale kaart. „We actualiseren de gegevens el ke dag en twee keer per jaar ko men er nieuwe cd's met de laatste gegevens." TeleAtlas, het kantoor van de holding staat in Den Bosch, be gon twaalf jaar geleden en is daarmee een van de oudste on dernemingen in deze jonge indus trie-sector. „We namen vroeger locaties op met peperdure videowagens. Dat is nu allemaal niet meer nodig omdat de informatie nu via ande re kanalen komt." TeleAtlas maakt bijvoorbeeld ook alle kaarten voor de ANWB via het bedrijf Cartan in Houten. „Een van onze grootste zorgen is de groei in de hand te houden," bekent Bastiaansen. „Nu werken we in totaal met 480 personeels leden met produktiebedrijven in Gent en Hildesheim en vestigin gen in alle West-Europese lan den. Want navigatie is één sector. We leveren ook veel aan bijvoor beeld nutsbedrijven, de PTT, sommige politieregio's, bewa kingsdiensten." „In België gebruikt het nationale centrale alarmnummer digitale kaarten van TeleAtlas. Daar mag men de direct-automatische kop peling van geografische locatie en telefoonnummer gebruiken om een ambulance zo snel moge lijk op de plek van bestemming te krijgen. In Nederland mag die koppeling raar genoeg niet. Ter wijl veel bedrijven wel zo wer ken. Maar de overheid wil er nog niet aan. Typisch Nederlands, ja." „Routeplanning en fleetmanage- mentsystemen zijn de laatste vijf jaar op komen zetten. De trans portsector gebruikt onze gege vens om routes te plannen. Leuk: Ad Bastiaansen en het navigatiesysteem in zijn auto. foto marc bolsius van de industrie verplaatst onze zijn nu bezig om een werelds- welk apparaat. Voor navigatie- aandacht zich nu ook recht- tandaard voor elkaar te krijgen, cd-roms geldt dat nog niet. Die streeks naar de consument. We Een audio-cd werkt op ongeacht moeten aangepast ('geconver teerd') worden naar vijftien ver schillende systemen. In oktober dit jaar zijn we klaar met de specificatie van de we reldstandaard. Dan komen syste men waarbij cd's onderling uit wisselbaar zijn en backwards compatible, dus ook achteraf aanpasbaar aan de nieuwe stan daard. Die uitwisselbaarheid zal de markt alleen maar verder openbreken," verwacht Basti aansen. In totaal is een investering van bijna 350 miljoen gulden nodig om West-Europa digitaal in kaart te brengen. „Wat wij doen is maar voor drie bedrijven op de wereld wegge legd. In de VS zijn dat Sony- dochter ETAK en Navtech, waar Philips een belang in heeft. En in Europa zijn wij dat. In Japan is er ook nog een soortgelijk bedrijf, maar dat beperkt zich tot het land zelf." De auto met een navigatiesys teem is over een paar jaar dus ge meengoed. En het systeem wordt alsmaar intelligenter. Want wordt uitgebreid met Radio Data System en Traffic Message Center RDS/TMC. Dat meldt waar de fi les staan, stelt een alternatieve route samen en berekent de extra rijtijd. Bastiaansen verwacht dat RDS/TMC binnen twee jaar com mercieel beschikbaar is. Wie dacht dat het daarbij blijft: over een jaar of vijf werkt het naviga tiesysteem on-line. Vanuit de au to vraagt u de computer een rou te naar Hambach bij Saar- brücken uit te stippelen. Die zoekt telefonisch contact, meldt dat die service de gebruiker 3,50 zal kosten en tovert het juis te rij-advies op het beeldscherm pje op de audio- of navigatie-in- stallatie van de auto. Vakantiegidsen staan binnenkort ook niet meer alleen op papier, maar ook op cd-rom, die niet al leen de beste route, maar ook de globale kosten, mogelijkheden en tijdschema's aangeeft. Bastiaan sen: „Er komt een koppeling tus sen het informatiecentrum in de auto en de pc thuis. Met alle mo gelijkheden vandien". De auto van Bastiaansen heeft natuurlijk een navigatiesysteem. De afspraak met hem verloopt eenvoudig. 'Waar moet ik zijn?' Hij was een kwartier voor tijd op het rendez-vous aanwezig.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 25