Rome-gangers gaven Denemarken een Gouden Eeuw Beelden met ingebouwde storing ui ui 0 Z 0 Leuke kastjes en hoge woorden Ha z 0 de Stem Bertel Thorvaldsen ster op expositie in Den Haag Z 3 KUIMS pESTEM Paus Smachtend Geheim Introvert Verlangen h Ui L GO Vacature I Het is een vertrouw Herkenbaar 111 DONDERDAG 27 FEBRUARI 1997 D6 Door Koos Tuitjer De Gouden Eeuw staat voor voorspoed. Wij Nederlanders plakken dat etiket op de rijk dom die we in de 17 de eeuw genoten. Als de Denen over de Gouden Eeuw spreken, bedoe len zij het begin van de 19de eeuw. Een periode nota bene waarin bankroet op bankroet volgde. Maar als goudstan daard hanteren zij 'culturele bloei'. Gouden Deense kunste naars zijn vanaf zaterdag in het Museum het Paleis in Den Haag te zien. Hun reputatie groeit wereldwijd. Nederlanders zijn in vergelijking met de Denen, ronduit opschep pers. Strikt genomen is onze uit verkiezing van de 17e eeuw als dé Gouden Eeuw een kwestie van armoe. De behoefte om over een gouden eeuw te praten, was een vroeg 19e eeuws modeverschijn sel onder de jonge Europese sta ten. Als natie moest je iets eigen artistieks naar voren halen om je op te beroemen. Wij Nederlan ders hadden toen niemand bij de hand. En daarom grepen we te rug op Rembrandt en Vermeer, die al 150 jaar dood waren. De Denen hoefden geen blik 'oude kunst' open te trekken. Begin 1800 was de tijd waarin een zichzelf respecterend jong kunstenaar ter verdere lering naar het buitenland vertrok. Ro me was het Mekka van de Kun sten. De klassieke oudheid stond toen hemelhoog aangeschreven. Daar kon je in Rome je hart aan ophalen. Denemarken riep nu zijn succes volle kunstenaars uit die stad te rug. Net alsof er een voetbalin terland gespeeld moest worden, waarbij je immers ook terugvalt op het naar elders uitgeweken ta lent. Thuis in Kopenhagen, vielen hen opdrachten en professoraten ten deel. Kunstenaars in de dop lieten zich gretig door de Rome- gangers inspireren. De Deense schilderkunst bloeide hevig. Een naam die daar aller eerst mee verbonden is, is die van Cristoffer Wilhelm Eckersberg. Hij is bij uitstek de vader van de Deense schilders. Wilhelm Bendz, Christen Köbke, J.Th. Lundbye, Wilhelm Marstrand en Constantin Hansen waren zijn talentvolle volgelingen. Zij allen vormen nu ook de voorhoede van de Grote Parade van de Deense Gouden Eeuw in het Haags Mu seum het Paleis. Maar één naam prijkt boven alle andere uit. De naam van de oer vader Bertel Thorvaldsen. Geen schilder, maar een beeldhouwer. Hij was een kanjer. Zijn op drachtgevers waren vorsten, staatslieden en zelfs de paus. Zelfs, omdat Thorvaldsen protes tant was en bleef. Voor het Vati- caan vormde dat geen enkel be letsel om hem aan te stellen als pauselijk hoogleraar. Evenzo werd hem de bouw van het graf monument voor Pius VII toever trouwd. Thorvaldsen was de spil van het (Deense) kunstleven in Rome. Constantin Hansen: 'Deense kunstenaars in Rome' (1837). Zelf was hij in 1797 in de stad aangekomen om er zich geduren de drie jaar verder te bekwamen. De reis naar Rome was een ge bruikelijke stap voor een talent volle leerling aan de Kopenhaag- se academie. De jonge beeldhou wer genoot een akademiebeurs. Om reiskosten te besparen, was hij met een koninklijk fregat meegereisd. Op het moment dat Thorvaldsen het schip verliet, lichtte hij voor veertig jaar zijn Deense hielen. Vaak zou hij op het punt staan om terug te keren. Maar steeds waren er excuses om in Rome te blijven. Al met al groeide hij uit tot de meest populaire beeldhou wer van Europa. En Europa vormde in die dagen de complete wereld. Bij Thorvaldsen vonden zijn jon ge landgenoten een onthaal. Hij hielp hen op weg en bemoedigde hen door werk aan te kopen. Want net als zijn eigen opdracht gevers, de vorsten en staatslie den, legde ook de beeldhouwer een verzameling aan. Intussen wachtte het Deense va derland smachtend op de terug keer van de grote held. En niet al leen het Vaderland. Ook zijn ou ders. Thorvaldsen beloofde steeds van alles, maar bleef in Rome. Zijn vader en moeder zou den hun zoon nooit weer terug zien. Maar uiteindelijk keerde de Grote Zoon, als grijsaard welis waar, terug. De koning stuurde nu ongevraagd een oorlogsschip. Maar er kwamen meer schepen aan de verhuizing te pas. Met Thorvaldson kwam zijn complete ligt hij ook begraven. Het mu seum werd om een patio heen ge bouwd. In die patio was het graf van de meester al voorzien. Thorvaldsen met zijn herschapen antieke wereld, zou later sterk aan gezag inboeten. Maar de schilders die eigenlijk een beetje onder zijn faam gebukt gingen, atelier inclusief een interessante verzameling overvaren. Even had er in Kopenhagen nog flinke paniek geheerst over de bestemming van die schatten. De beeldhouwer had, naar horen zeggen, overwogen in Rome een paleis te kopen om daarin een privémuseum onder te brengen. De Denen beloofden Thorvaldsen op stel en sprong een eigen mu seum in Kopenhagen. Die belofte werd zonder uitstel nagekomen. In stijl - de Italiaan se stijl - verrees dat museum in het stadsbeeld. De beeldhouwer stierf temidden van zijn kunst. En letterlijk temidden daarvan hebben het pleidooi gewonnen. Ook in het Museum Het Paleis. Thorvaldsen is weliswaar met een flinke collectie vertegen woordigd, maar dan gaat het vooral om zijn tekeningen. Het 'probleem' met Thorvaldsen is praktisch gesproken de aard en de maat van zijn werken. Het museum in Kopenhagen herbergt een indrukwekkende hoeveelheid gipsmodellen voor en marmeren kopieën van elders geplaatste werken. Er is dus genoeg om uit te lenen. Maar het werk is lastig te trans porteren. Den Haag moet het stellen met enkele reliëfs en een beeld. Maar het vertoon van Thorvaldsens koele schoonheid is in ieder geval gegarandeerd. Met de schilders wordt stevig uit gepakt in Den Haag. En niet al leen omdat een schilderij eenvou diger te vervoeren valt. De Deen se schilderkunst uit de periode 1800-1850 (de jaren van de Gou den Eeuw) heeft namelijk iets heel eigens. Dit in tegenstelling tot Thorvaldsens werk. Dat was uitgesproken internationaal. Het geheim van de Deense schil derkunst ligt in de figuur van Eckersberg besloten. Op zijn zo genoemde Grand Tour was Rome de tweede halteplaats. Eerder was Eckersberg twee jaar werk zaam geweest op het atelier van Jacques-Louis David. De be roemde Parijse schilder, voor wie geen zee te hoog ging. De Meester dan van de dramatische tonelen, maar tegelijkertijd een realis tische fijnproever. In Rome ging Eckersberg later een heel eigen weg. Hij ging de straat op om zijn onderwerpen te zoeken. Dat was toen een hoogst ongebruikelijke stap voor een schilder. Maar zo ontdekte de Deen wat het daglicht teweeg kan brengen in een schilderij. Er kwam nóg iets opmerkelijks kijken. In zijn schilderijen filter- 'Zuidplein' van Ronald Zuurmond Door Frits de Coninck Op de uitnodiging voor zijn ten toonstelling in De Verschijning in Tilburg zien we een foto van het atelier van Ronald Zuurmond. Op het hoekje van een tafel een pot met schilderskwasten, wat tubes, handschoenen en onduide lijke bussen. Op de achtergrond het raam van een deur die niet nader vast te stellen uitzicht geeft op de buitenwereld. De foto is in dia-negatief en dus met omgekeerd licht, een bijkom stigheid misschien maar wel een r die typerend is voor waar Zuur mond in zijn werk mee bezig is. Hij schildert met een overdaad aan verf een beeld van de werke lijkheid en schudt dat weer door elkaar. Eenduidig is zijn werk nergens. Ronald Zuurmond is een jonge schilder (1964) die nog maar wei nig geëxposeerd heeft. Die eigen lijk ook nog maar net schildert. Na tal van baantjes en een studie sociologie werd hij-in 1991 op de academie in Tilburg aangeno men. Om er na nog geen twee jaar weer vlug van af te gaan. Hij be sloot om het zelf uit te zoeken en dat doet hij inderdaad, op een buitengewoon interessante ma nier. Hij is een kunstenaar die iets te zeggen heeft, met een eigen blik op de werkelijkheid in een zeer eigen handschrift. Niet aca demisch, wellicht wat onhandig maar in ieder geval persoonlijk, beter nog: eigenzinnig. Hij maakt schilderijen, bijna al lemaal op bescheiden, klein for maat waarin de weergave van de zichtbare wereld wringt en wrikt. Het beeld dat hij schildert, heeft als het ware een ingebouwde sto ring die maakt dat de geschilder de voorstelling nooit helemaal is wat ze lijkt. Alsof we nergens volledig greep op datgene mogen krijgen wat we denken te herken nen. Hij toont in De Verschijning tien recente schilderijen. De tentoon stelling heeft hij getiteld Binnen landen 2/Ruis waarmee hij een verbinding maakt met zijn vorige tentoonstelling in de Amster damse galerie De Praktijk die al lerwegen aandacht trok. Een op merkelijk eigen geluid in Neder land. De binnenlanden van Zuur mond, dat zijn schilderijen die een introverte, stille wereld op roepen. Bij de kijker treedt tij dens het proces van interpretatie een zekere ruis op, een storing bij het opvangen van de signalen die wij voor geluid aanzien. Het schilderij Space-cake toont een kaal en onherbergzaam land schap in zwart en grijstinten. Al thans, wij denken al vlug dat zon schilderij een landschap voor stelt. Onderaan een strook zwart, daarboven een hoge, grijze ruim te waarin met wanner soort grijs een grote vlek is geschilderd. Als dat een wolk is, dan is het zwart de aarde en het grijs de eindeloze lucht. Alle ingrediënten voor een landschap lijken aanwezig. Maar over het hele beeld verspreid heeft de schilder ingegrepen door in de toch al vette verflaag kleine toetsen in rood aan te brengen als mazelen op een verfhuid. Het is alsof hij tegelijk ook wil ontkennen dat dit schilderij een landschap is. Wij kunnen wel denken dat het een landschap is, maar het is en blijft een schilderij met eigen wetten. En die schrij ven nergens voor dat wat wij zien ook werkelijk zo is. René Magrit- te heeft dit probleem vlijmscherp aan de orde gesteld in zijn schil dering van een pijp waaronder hij met penseel schreef: Ceci n'est pas une pipe. Hij schilderde de perfecte pijp, zodanig dat het beeld voor iedereen ook een pijp is. Maar wat Magritte wilde zeg gen was: kijk maar, er staat niet wat er staat. Het is tenslotte een schilderij. Met dat bedoelde verschil tussen beeld en werkelijkheid heeft elke kunstenaar te maken. Ronald Zuurmond stelt het thema aan de orde door ruis aan te brengen in onze verwerking van wat hij als beeld maakt. Door een landschap te schilderen en het terzelfder tijd ook te ontkennen. Een bo vendien door net zoveel aandacht te vragen voor het schilderen zelf als voor de voorstelling. Zuidplein is een klein, intrige rend doek, nadrukkelijk en dik geschilderd. Bovenaan vette verf streken die als een gordijn in de denkbeeldige ruimte hangen. Daaronder met paletmes een paar witte, brede sporen van links naar rechts over het doek, over andere andere kleuren heen 0 lU j STAATSMUSEUM VOOR KUNST IN KOPENHAGEN de Eckersberg het warme Ro meinse licht via zijn eigen kleur gevoel. Dit in tegenstelling tot de anderen. Zij dompelden zich on der in alle warmte. Maar op Eckersberg kreeg Rome toch wei nig vat. De stad moest zich schik ken naar de koele en nuchtere kleuren van het noorden. Met andere woorden: de schilder bleef zichzelf. Gesterkt in zich zelf, keerde de kunstenaar terug in Kopenhagen. Hij kwam er als geroepen. Want aan de academie was zojuist een vacature ont staan. Eckersbergs visie werd nu wet. De jonge schilders schikten zich daar maar al te graag naar. En met zijn allen ontdekten zij Denemarken. En voor al die in spanningen wachtte hen het goud. De Deense Gouden Eeuw wordt de laatste decennia steeds sterker gewaardeerd. De wereld begint de periode te ontdekken. Buitenlandse musea haasten zich onderhand om representatieve werken aan te kopen. De ten toonstelling in het Museum het Paleis is nu ook een stap verder naar grotere bekendheid onder de niet-Deense kunstkijkers. 'De Gouden Eeuw in Denemarken'. Muse um Het Paleis, Lange Voorhout 74, Den Haag. Van 1 maart tot en met 19 mei. Di. t/m zo. 11-17 uur. AMSTERDAM Van Gogh Museum Paulus Potterstraat 7 - Alma-Tadema (1836-1912) - retrospectief - ma t/m zo 10.00-17.00 uur (t/m 2 mrt) De Nieuwe Kerk de Dam - 'De keizerin en de kunsten' - ma t/m zo 10.00-18.00 uur (t/m 13 april) APELDOORN Paleis Het Loo Koninklijk Park 1 - 'Tussen twee tronen' - schatten uit Petershof van Peter de Grote tot Nicolaas II - di t/m zo 10.00-17.00 uur (t/m 2 apr) BAARLE-NASSAU De Verbeelding Klokkenstraat 12 - 'Tijdloze Geheimzinnigheid' - Pe- ter Langenberg/mixed media - Hans van der Weijden/objekten - Loes Plant/materiekunst - do t/m zo 13.00-17.00 uur (t/m 23 mrt) BERGEN OP ZOOM Kunstkader, kunst vormgeving Antwerpsestraat 27 - 'Bewegend Licht' - Jean-Marc Spaans/fotowerken - licht, tijd en ruimte - tijdens kantooruren op afspraak - vr 13.00-17.00 uur (t/m 9 mrt) Gemeentemuseum Markiezenhof Steenbergsestraat 8 - Rob Mohl- mann/schilderijen, blik van boven en ander werk - di t/m zo 14.00- 17.00 uur (t/m 23 mrt) BREDA De Beyerd Boschstraat 22 - Klaas Gubbels/overzicht diverse werken en technieken van 1958 tot heden (t/m 23 mrt) - 'Lightning 1' - i.k.v. kleine tentoonstellingen jonge kunstenaars - door William Speakman met Spiritual Teenage Moodmaker (tot 9 mrt) - di t/m vr 10.00-17.00 uur - za en zo 13.00-17.00 uur Chassé Galerie Claudius Prinsenlaan 8 - Leonne Hendriksen/Gemeng- de Techniek (t/m 27 feb) - Kunst in de krant - 38 spraakmakende kunst pagina's uit de jaren '80 en '90 - i.k.v. 75-jarig bestaan de Volkskrant (1 mrt t/m 3 apr) -ma t/m za 13.00-18.00 uur Chassé Galerie Artiestencafé Claudius Prinsenlaan 8 - Dicky van den Noort/schilderijen - Pim Derene/schilderijen - za 16.30-18.00 uur (t/m 27 feb) Galerie Segeren Raadhuisstraat 10 - Louisette van Donkelaar/schil derijen en grafieken - di t/m vr 10.00-18.00 - do 10.00-21.00 - za 10.00- 17.00 uur (t/m 15 mrt) Galerie Molenaars Ginnekenweg 79 - Jan van Lokhorst/schilderijen (t/m 28 feb)- schilder en dichter Jan Vanriet/bijzondere schilderijen (1 t/m 21 mrt)-wot/m vr 13.00-17.30-za 11.00-17.00 uur DEN HAAG Het Paleis Lange Voorhout 74 - Deense Kunst uit de Deense Gouden Eeuw (1800-1850) - een keuze van meesterwerken uit diverse musea van Kopenhagen - di t/m zo 11.00-17.00 uur (1 mrt t/m 19 mei) Mauritshuis Korte Vijverberg 8 - 'Kunst op vleugels' - drieluik van Gerard David - twee- en drieluiken van de laat Middeleeuwen - di t/m za 10.00-17.00 uur-zo 11.00-17.00 uur (1 mrtt/m22jun) EINDHOVEN Van Abbemuseum Vonderweg 1 - 'Een keuze uit de collectie' - Ma rijke van Warmerdam; 'Enkel, dubbel, dwars' - Suchan Kinoshita/voor- stelling (t/m 13 apr) ROTTERDAM Museum Boijmans Van Beuningen Museumpark 18-20 - Thorvald Bindesboll 1846-1908-vergeten pionier van Deense Art Nouveau - di t/m za 10.00-17.00 uur-zo 11.00-17.00 uur (t/m 4 mei) Kunsthal Westzeedijk 341 - Designprijs Rotterdam 1997 - 28 genomi neerde producten (t/m 16 mrt) die hier en daar zichtbaar zijn. Alsof je de sneeuw wegkrabt om de aarde te zien. En onderaan een bodem van zwart. Zuidplein is het beeld van een lege, verlaten ruimte, de uitdrukking van het verlangen naar iets wat wellicht helemaal niet bestaat. Maar dat is een zaak van de kij ker. Zuurmond noemt zijn werk dagdromen. Dingen zien, langdu rig bekijken en vooral associaties toestaan. In Oever schildert hij een waterschap met lage horizon en hoge lucht in rose en wit waarin de bomen ballonnen zijn geworden die met verftouwtjes aan de aarde hangen. Ronald Zuurmond is een zeer opmerke lijk talent wiens werk een ge makkelijke communicatie heeft met de kijker. Daarom wellicht staan er ook twee gemakkelijke stoelen en krijgt de kijker na mens de kunstenaar koffie aan geboden. De kijker moet zich thuis kunnen voelen in een ge schilderde wereld waarin dit keer geen mens te bekennen valt. De Verschijning, Lanciersstraat 42, Tilburg. De presentatie van Ronald Zuurmond duurt tot 3 maart en is te zien van donderdag t/m zondag van 1 tot 5 uur. Werk van Hans van der Weijden Door Frits de Coninck Galerie De Verbeelding in Baar- le-Nassau heeft in haar nieuwe tentoonstelling kunst bij elkaar gebracht onder de titel Tijdloze geheimzinnigheid, een titel die teveel eer verschaft aan werk dat te weinig voorstelt. Een titel met zoveel verwachting en gewicht drukt dood wat zich daaronder schuilhoudt en van zichzelf te weinig substantie heeft. Daar is niet veel geheimzinnigs aan. Ech te kunst is geheimzinnig wanneer zich betekenissen opdringen die niet afdoende in woorden vallen te vatten. Bij voorbeeld omdat ze zich in domeinen bewegen waar onze logica en onze taal niet met een toegang hebben. Maar bij de kunst van Peter Langenberg, Hans van der Weij den en Loes Plant valt niet zo veel te raden. En tijdloos is hun werk alleen maar in zoverre het net zo goed tien of twintig jaar geleden gemaakt had kunnen zijn. Dat klinkt misschien wel tijdloos, maar anders dan in dit geval bedoeld. Het leukst om te zien zijn de klei ne beelden van Hans van der We ijden. Het zijn vooral kastjes die hij maakt en het materiaal is zink. In de kastjes zijn allerlei kleinoden opgeborgen, keurig achter glas, precieus gemaakt, zorgvuldig tentoongesteld. Alsof het om zaken van onschatbare waarde gaat. Onschatbaar niet, bijzonder wel. Het zijn kleine dingen van overal bij elkaar ge haald: veertjes, stukjes touw, kraaltjes, schelpen, stenen, glas, fragmenten tekst enz. De vorm van de kastjes doet op een gemakkelijke manier denken aan religieuze, rituele voorwer pen. Aan een tabernakel, een monstrans, een reliquiarium. Za ken die uit het centrum van onze dagelijkse christelijke cultuur min of meer zijn verdwenen. Een vleug van voorbije tijd hangt om de kastjes van Van der Weijden. Loes Plant toont in De Verbeel ding naïef aandoende schilde rijen. Zonder concrete voorstel ling maar met des te merkwaar diger titels als De kleine messet- trek in tijd en ruimte en Het' vleugels uitslaan. Het zij hier de titels die het werk moeten opdof fen. Loes Plant houdt zich bezig met materiekunst. Haar werken bestaan uit weefsels van verschil lende soort die ze met verschil lende kleuren bewerkt. De ver binding van weefselstructuur en verf zorgt voor een steeds andere huid, en dat is het dan. In hun ef fect hebben die werken iets ele gants, iets wat het oog voor even bezighoudt, maar zeker geen me tafysische dimensies waar de uit nodigingstekst over spreekt Waarom zulke hoge woorden ge bruiken om de dingen boven zichzelf uit te tillen? Peter Langenberg doet dat overi gens zelf ook in zijn werk dat i' een mengeling van diverse tech nieken is uitgevoerd. Het is werk dat een heleboel op een poëtisch! manier probeert te vertellen maar waarbij de vormtaal z° zwak is dat een echte boodschap verloren gaat. Niet de bedoeling van de kunstenaar maar de vor» van de mededeling bepaalt de strekking van de boodschap. Galerie De Verbeelding, Klokkenstraat li Baarle-Nassau. Open van donderdag thi zon dag van t tot 5 uur. De tentoonstelling V ze geheimzinnigheid' duurt tot 23 maart. Dn Door Johan Diepstraten in het werk i Siebelink: de vrouw (alles draait in de 1 Vera overweegt na I delbare school wat I gaan studeren. 'Wat I later met die studie I lands moeten begin I zou uiteindelijk v I klas komen. Dat laatste wat ze wilde [het leven van haai i voor zich. De m I schermers, de stapel I werken die gecor I moesten worden. I vak Nederlands m [opstellen en teksta [zou dat nog meer zij] I In Laatste schooldag (1 I Siebelink de onderwijsw I hij als docent Frans zo gr [minutieus beschreven. B [omgeving waarin weerlr [ren gemakkelijk slachtoi ■den, omdat ze niet best ■tegen de vernederingen v Jga's en scholieren. Ook ii ■het weer raak. De hoofr ■mag in deze roman een v ldige docente worden op lias Athene-gymnasium, (zeilt in een situatie waar dwongen wordt ontslag ti JDe rector rommelt met e Ires en van behoorlijk b< Igeen sprake. De eindex Isultaten liggen onder he [lijk gemiddelde, de aan [van scholieren stagneert Iputatie van het gymnasii leen flinke deuk gekreger (als vanouds een echte Si Scholengemeenschap vol i interviews heeft Jan S r meermalen op gewezei een realistische lil schrijft, maar de roman foor Marjan Mes [/e vertellingen van de [ehrijver Su Tong zijn z fend dat de lezer ze als e foor zijn geestesoog z paaien. Geen wonder da frcineast Zhang Yimoi jovelle, Een schare vrou pcubines, verfilmde. He Jet meesterwerk Raise vnternwaarin het feoda r Sestalte kreeg in de die fn een (onzichtbare) rijk over vijf gekochte, vei e vrouwen. Izijn nu in het Nederlan P e roman Mi (Rijst) u 'engt Su Tong China oj een huiveringwekkend L j n' Hoewel de wre Efdenis van de strae r gehongerde wees Wuloi OeeWn de jaren twii r 'g lijkt het een actue pal. rijst, het volksvoeds' pia waaraan Wulong aL febiu"8611 ernstië gebrek F ad, wordt het wrangt V van een wrede samer L misdadige eler antwoordelijk zijn J Irti!,6 00rziening- L. .lnkt alsof Rijst een P is, maar dat is het feriH mSt' ^et ^eest als een F e gangster- en familit fenvpr^ 6en i°ngeman Iweest6"^?10^6 20 gro dat hij geobsi Inrit u °0r rhst en mach 61 111 de corrupte rij [der ]n toekomstige 'ornk-euwe hteraire tijd! Uur7,Lse literatuur He 1 rdt Su Tong een v vc SC

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 26