Zwijgende film Germaine Dulac met levende muziek Debuutfilm 'De Kersenpluk' maakt indruk op filmfestivals z l DE STEM FILM D4 Afstudeerfilm Opa Spanning Moderne 'Romeo Juliet' valt tussen wal en schip 'La belle dame sans merci' zondag in Breda L 0 0 u VI 0 IV Q 0 IV U J _J f i i i DONDERDAG 27 FEBRUARI 1997 De soberheid van Arno Kranenborg Door Wil Kester Op het filmfestival van Mann heim waren ze nogal onder de indruk. Niet alleen bij de orga nistoren en de Duitse filmpers sloeg De Kersenpluk aan. Ook journalisten en producenten uit Canada en Italië en zelfs een Ethiopiër informeerden naar de regisseur van de film, Arno Kranenborg. Een maand eerder, op het Nederlands Filmfestival in Utrecht, was De Kersenpluk ook al een der gelijk onthaal ten deel geval- Logisch dat Arno Kranenburg met een goed gevoel uit Duits land naar Arnhem terugkeerde. Jammer alleen dat hij Edgar Eeitz in Mannheim was misgelo pen. De regisseur van de onover troffen tv-series Heimat en Die Zweite Heimat was net daags voor Kranenborgs aankomst en de vertoning van De Kersenpluk vertrokken. „Ik zou het mooi hebben gevonden wanneer ik met Eeitz over mijn film had kunnen praten. Per slot van rekening hebben wij wel iets gemeen met elkaar." Arno Kranenborg schrikt bijna van zijn eigen woorden. Alsof hij, iemand die net zijn eerste speel film heeft gedraaid, zich met de Grote Reitz zou willen meten. Zijn bescheidenheid is mooi, maar er zit wel degelijk een kern van waarheid in Kranenborgs opmerking. De Kersenpluk heeft absoluut iets weg van een Neder landse Zweite Heimat. Net als Reitz in zijn tv-serie heeft Kranenborg in zijn film een aan tal autobiografische elementen verwerkt. Ook hij werd op het platteland geboren, in het Drent- Finnbar Wilbrink en Ricky Koole in 'De Kersenpluk'. se Coevorden, 'net als trouwens Relus ter Beek en Mient Jan Fa- ber.' Kranenborg heeft de herinnerin gen aan zijn jeugd en de bijzon dere relatie die hij had met zijn opa vertaald naar de hoofdper soon Jan. Hij is een jongen van dertien, veertien jaar die in de tijd van de jaarlijkse kersenpluk bij zijn opa gaat logeren. Tijdens die logeerpartijen ont dekt Jan de liefde, terwijl de en kele jaren eerder weduwnaar ge worden opa langzaam afscheid neemt van het leven. „De Kersen pluk is een film over het verlies van onschuld en over mensen die van elkaar houden, maar daar moeilijk mee over weg kunnen," vat Kranenborg zijn film bondig samen. In zekere zin beschouwt hij De Kersenpluk als een variatie op zijn afstudeerfilm At Paris Top. Ook daarin staan mensen centraal aan wie het geluk altijd weer ont snapt. Afstuderen - in de audiovi suele richting aan de kunstacade mie in Enschede - deed Kranen borg in 1986. Maar aanvankelijk was er geen sprake van dat hij zijn leven voortaan aan het film ma ken zou wijden. „Ik schreef vooral muziek vóór films." Een ontmoeting met Eric de Kuy- per duwde Kranenborg toch in de richting van het maken vén. On der leiding van De Kuyper teken de hij samen met Paul Ruven, Pe ter Delpeut en Eric Velthuis voor de regie en het scenario van de Shaffy-workshopfilm Pierrot Lu naire. En vanaf dat moment, in 1990, hield Kranenborg zich af wisselend als scenarist, regisseur en producent bezig met films voor tv-series als Bij wijze van gezegde en Spijkertje van Mona Lisa. „Die ontmoeting met De Kuyper heeft grote invloed op mij gehad. Hij leerde me kijken. De films van bijvoorbeeld Antonioni of Fassbinder geven je een kijkje in FOTO JAN SCHUT de werkelijkheid. Die moet je le ren zien. Op school leer je struc tuur te geven aan dat kijken. Daar wordt je handschrift ge vormd." Tijdens zijn televisiebesognes vond Kranenborg tijd om aan zijn script voor De Kersenpluk te schrijven. „Ik wilde iets met mijn herinneringen aan opa doen. En tegelijk laten zien wat er nog van vroeger over is. Want ook op het platteland rukken de Blokkers op. Daarom wilde ik mijn film een documentaire waarde meege ven. Ja, net als in Heimat, of in Het is een schone dag geweest van Jos de Putter". Met die laatste film heeft De Ker senpluk gemeen dat er weinig dialogen in zitten. „De beelden moeten het verhaal vertellen. Dat was ook het geval in mijn relatie met opa. Wanneer ik bij hem lo geerde dan maakten we wel eens een tochtje op de brommer - ik achterop. Na een half uurtje rij den stopte opa vaak en bleef dan een minuut of tien staan. Zonder een woord te zeggen, alleen maar over het land uitkijkend. Achter af heeft dat erg tot mijn verbeel ding gesproken." Deze herinnering vertaalde Kra nenborg naar De Kersenpluk met als resultaat een aansprekende scène vol onderhuidse spanning. Geen theatrale, uitbundige effec ten, maar sobere en toch prachti ge beelden. Deze soberheid is te gelijkertijd de grote kracht van de film. Zij geeft de kijker een warm, intiem gevoel. Opgewondenheid is de maker trouwens ook geheel vreemd. „Ik wilde gewoon een mooie, kunst zinnige film maken," zegt Arno Kranenborg. „Op een eerlijke manier probeer ik mijn verhaal te vertellen. Eerlijkheid duurt im mers het langst. Het is ook een re den waarom ik me niet thuis voel in Amsterdam. De stad is me te groot, geeft te veel indrukken. Er is me daar te veel competitie. En volgens mij heeft competitie niet veel met kunst van doen. „Trouwens," en nu wordt Arno Kranenborg zowaar even fel, „het is een misverstand te denken dat mensen die in de provincie wonen per se provincialen zijn." 'De Kersenpluk' van Arno Kranenborg draait in Chassé Cinema in Breda. Hopeloze liefde, hopeloze film Door Max Steenberghe Terwijl Shakespeare-lief- hebbers in gespannen af wachting zijn van Kenneth Branaghs derde opus, Ham let, komt opeens een Ameri kaanse moderne versie van Romeo Julia voorbij flit sen. Dat hij echt voorbij flitst is zeer waarschijnlijk, want de film is niet meer dan een zoveelste poging een klassiek drama in een moderne tijd te zetten - ook met Shakespearestukken al vele malen geprobeerd - en opnieuw faalt de opzet. Wellicht dat het verhaal van Ro- Meo en Julia wel overeind zou kunnen blijven in een MTV-set- '•ng, maar omdat de tekst letter lijk de originele is, komen er kronkels in de verhaallijn en is ®e algemene indruk zacht ge- zegd karikaturaal en bepaald ""geloofwaardig. Romeo is een Montague, wiens familie al eeuwenlang om on- Leonardo DiCaprio loopt tussen neon-kruisen in de kerk in de film 'Romeo en Juliet'. duidelijke redenen strijdt met de Capulets. Als Romeo tijdens een feest een meisje ontmoet en een hevige liefde opvlamt, blijkt de deerne uiteraard Juliet Capu- let. De twee trouwen in het ge heim, maar de volgende ochtend wordt Juliet door haar onweten de vader (Paul Sorvino) uitge huwelijkt aan een rijke jonge ling. Met de priester (Peter Post- lethwaite), die hobbiet in plan- tensapjes, bedenkt ze een list: dankzij een kruidenelixer raakt ze schijndood, zodat haar fami lie afscheid van haar neemt en Romeo haar even later kan doen herrijzen. Romeo is echter net even buiten de deur als de post bode langskomt, weet niks van het plan, ziet zijn geliefde opge baard en maakt zichzelf van kant. Waarop Juliet weer bij komt met het lijk van haar vriendje naast zich. Op zich een dijk van een ver haal, gezet in prachtige verzen. En verfilmd met vlagen mooie beelden. Maar het werkt niet in de moderne tijd. Het oude Vero na is Verona Beach geworden, de Montagues en Capulets zijn motorbendes geworden, lopen in de jongste mode-outfits van Dolce en Gabana en maken zich volslagen belachelijk als ze el kaar rijmend proberen vol te pompen met 9 mm kogels (waar op een politiecommissaris tus senbeiden komt met de uitroep: 'Werpt uw ontwijde zwaarden neer'). Als Romeo een xtc'tje slikt doet hij dat met de wens: 'Hij die mijn voorganger is, stel le mijn ziel. En als hij zijn grote liefde levenloos vindt, roept hij geen hartgrondig 'shit', maar mompelt: 'Sterren, ik loochen u.' Nee, het is goed bedoeld - de op zet van regisseur Baz Luhrmann was de jeugd meer te interesse ren in klassiekers - maar dat ging hem in zijn voorganger Strictly Ballroom beter af. Nu zal de jeugd zich ergeren aan de gezwollen taal en zullen Shake- speare-adepten zich storen aan de blaffers en het visuele ge weld. Geen moderne klassieker dus, maar een klassiek voorbeeld van de wal en het schip. Wat de film nog enigszins leuk maakt zijn de bijrollen als die van maffiakoning Paul Sorvino, de beukbaas Brian Dennehy en vooral Postlethwaite. De laatste heeft meer Shakespeare's op de planken gezet als films gedraaid en alleen hij krijgt de lappen tekst geloofwaardig over zijn lippen. 'Romeo Juliet' draait in Cinesol 3 in Breda. Van onze filmredactie Germaine Dulac (1882-1942) was een van de eerste vrouwen die films ®aakten. Een Franse feministe, die v°ornamelijk bekend staat als het Middelpunt van de avantgardistische lmbeweging in het Parijs van de ja- t!® twintig waar zij bevriend was Met o.a. Abel Gance en René Clair. Enkele van Dulacs experimentele films ^egen in die tijd in ons land bekendheid middels vertoning door de Amsterdamse umliga, de voorloper van c fen' Dat Germaine Dulac ook enkele ier< heefti "ga, de voorloper van de latere film- huizen. Midere, meer toegankelijke publieksfilms 1 gemaakt, bleef lang onbekend. Tientallen jaren lang lag een kopie van haar film La belle dame sans merci uit 1921 onder de titel De wraak eener vrouw onopgemerkt in een kelder in Ap pelscha. Totdat het Nederlands Filmmu seum de kopie ontdekte en haar liet res taureren en van muziek voorzien. Het verhaal gaat over een femme fatale, Lola de Sandoval (Tania Deleyme), die door een man zo genadeloos in de steek is gelaten dat zij zich met haar charmes wreekt op andere mannen, in de film overigens meer schematische types dan uitgewerkte personages. Er verschijnen figuren in beeld onder de noemer 'de charmeur', 'de huisvriend' en 'de bedrogen echtgenote'. Zelf wordt Lo la aanvankelijk geafficheerd als 'de ge nadeloze schone'. Ze meent dat 'het hart van een man is als een bloem die je verf rommelt en wegwerpt', zoals een van de vele tussentitels vermeldt. Dulac illus treerde dit heel letterlijk; Lola pakt peinzend een bloem, verfrommelt die en gooit haar op de grond. Oorzaak van Lola's vrouwelijke wraak zucht is Guy d'Amaury, zo lezen we on deraan een brief die zij ontvangt. Hij vraagt of ze zo wreed geworden is omdat hij haar in de steek heeft gelaten en wil haar die avond weer terugzien. Lola gaat hier op in, maar laat zich niet opnieuw door hem in het ongeluk storten. In plaats daarvan zorgt zij er geraffineerd voor dat zijn puberzoon verliefd op haar wordt, met fatale gevolgen. Belangrijker dan het verloop van het verhaal zijn de poëtische scènes waarin de weemoed en het lijden van de perso nages uitvoerig in beeld worden ge bracht. Modern en boeiend zijn de snelle shotwisselingen en parallelmontages, die kernachtig de situatie van de verschil lende personages omvatten. Modern is ook het gebrek aan moralisme in dit im pressionistische verhaal over een fatale vrouw wier wraakzucht aan het slot om slaat in een lotsverbondenheid met een andere vrouw, die eveneens van de ver keerde man houdt. Dulac wilde, zoals zij zelf in een com mentaar opmerkte, 'een sfeer van ele gantie, charme en gratie', die ook tot uit drukking komt in de gedetailleerd uitge voerde decors. De Franse liederen en pianomuziek van rond de eeuwwisseling die bij deze zwijgende film ten gehore wordt gebracht, passen heel mooi bij de beelden en stuwen die zelfs op emotione rende wijze voort. Maud Nelissen en Frank Mol kozen de Franse muziekstukken en integreerden deze met veel inzicht en gevoel in het filmverhaal. Deze muziek, o.a. van Poulenc, Fauré en Debussy, wordt ter plekke uitgevoerd door pianiste Maud Nelissen, bariton Willem Korteling en sopraan Wynanda Zeevaarder. 'La belle dame sans merci' van Germaine Dulac draait op zondag 2 maart om 14.00 uur met levende muziek in Chasse Cinema in Breda. 0 0 1 Niet zelden overweldigend romantisch is de Britse speelfilm The English Patient van Anthony Minghelia, genomineerd voor maar liefst twaalf Oscars. Het is het in de Sahara gesitueerde, bran dende liefdesverhaal van een Hongaarse graaf (Ralph Fiennes) en een getrouwde vrouw (Kristin Scott Thomas) aan het begin van de Tweede Wereldoorlog. In 1944 wordt een zwaarverbrande, ge heimzinnige man in een Italiaans ziekenhuis verpleegd door Juliette Binoche. De kijker weet dat het de Hongaarse avonturier is. Zijn geschiedenis wordt in schitterende flash-backs verteld, afgewisseld met de veel minder overtuigender ziekenhuisscènes. (Casino 3 in Breda, De Koning van Engeland in Hulst) De fascinerende film Mephisto van de Hongaar Istvan Szabo naar de roman van Klaus Mann uit 1936 is op 2 maart de maan dagavond-klassieker in Chassé Cinema Breda. Het is de drama tische, opwindende geschiedenis van een beroemd Duits acteur in de nazi-tijd die geen afstand kan doen van het succes en zich compromitteert met de nazi's. Schitterend geacteerd door Karl- Maria Brandauer. Hollow Reed van de Britse regisseuse Angela Pope gaat over een 9-jarig jongetje dat na de scheiding van zijn ouders bij zijn moe der en haar nieuwe vriend woont. Zijn vader ontdekt dat het jo chie mishandeld wordt door de gewelddadige vriend en probeert de voogdij over zijn zoon te krijgen. Vader woont inmiddels sa men met een vriend en deze homoseksuele relatie wordt door de rechter niet als ideaal beschouwd om een kind op te voeden. Een mooie dramatische film. Draait in Chassé Cinema. Filmclub Cinema Paradiso draait Una giornata particolare van Ettore Scola, de ontroerende film over de 'romance' tussen een vervolgde, intellectuele homoseksueel (Marcello Mastroianni) en een eenvoudige volksvrouw (Sophia Loren) in het fascistische Italië van Mussolini. Op maandag in Cinemactueel in Bergen op Zoom en op woensdag in City in Roosendaal. Op dinsdag in Ci nemactueel: Fargo, de meesterlijke zwarte misdaadkomedie van de broers Coen. Fideï et Arti in Oudenbosch vertoont vanavond Mon Homme van Bertrand Blier, waarin Anouk Grimberg een al te onderdanige hoer uithangt, die iedere klant diepgelukkig wil maken. Ze wordt verliefd op een ontrouwe souteneur die in de bajes belandt en wil trouwen met een doodgewone man. Een mislukte, veel te vette film van een eerder bijzonder cineast. BREDA Grand - Space Jam (a.l) Mignon - Dragonheart (a.l) Cinesol 1 - Ransom (16 j) Pinokkio (a.l) Cinesol 2 - Star Trek First Contact (12 j) Cinesol 3 - Romeo Juliet (16 j) Casino 1-101 Dalmatiers Nederlandse en originele versie Casino 2 - First Wives Club - Matilda Casino 3 - English Patient Casino 4 - De klokkenluider van Notre Dame - Evita Chassé Cinema - De Kersenpluk - Hollow Reed - Breaking the Waves - Secrets and Lies - La Belle Dame sans Merci - The Birdcage - Mephis to - Pippi zet de boel op stelten (4+) BERGEN OP ZOOM Cinemactueel 1-2-3 -Space Jam -101 Dalmatiers - First Wives Club - Ransom - De klokkenluider van de Notre Dame Cinema Paradiso - Una Giornata Particulare - Fargo Roxy 1 - Star Trek: First Contact -101 Dalmatiers Roxy 2 - Space Jam GEERTRUIDENBERG Centraal 1 2 -101 Dalmatiers - Evita - Matilda GOES Grand Theater Goes -101 Dalmatiers - Ransom Podium't Beest - Dead Man Walking HULST Koning van Engeland -101 Dalmatiers - Space Jam - Evita - Ransom - The English Patient - Romeo and Juliet - Star Trek - The Glimmerman - De klokkenluider van Notre Dame MIDDELBURG Cinema Middelburg - Romeo and Juliet - Breaking the Waves - An Angel at my Table OOSTERHOUT Filmtheater - Le huitième Jour OUDENBOSCH Fidei et Arti - Mon Homme ROOSENDAAL City 1-2-3 - Space Jam -101 Dalmatiers - The First Wives Club - Ran som - De klokkenluider van de Notre Dame Cinema Paradiso - Una Giornata Particulare TILBURG Heuvelpoort 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - Ransom (16 j) - De klokkenluider van Notre Dame (a.l) - Star Trek (12 j) - Matilda (a.l) - The First Wives Club (a.l) - The Leopard Son (a.l) - Space Jam (a.l) - The English Patient (12 j) - Evita (a.l) Cinecitta 1 - Romeo and Juliet - Gilda Cinecitta 2 - The portrait of a lady - Bound Cinecitta 3 - Microcosmos - Secrets and lies Midi -101 Dalmatiers Nederlandse en originele versie Filmtheater Louis - The last supper - Synthetic pleasures - Blind Chance - Big Time - Repelsteeltje - VLISSINGEN Alhambra Theater - Space Jam - Star Trek -101 Dalmatiers Nederland se en originele versie - De klokkenluider van Notre Dame - Ransom - Eng lish Patient ANTWERPEN Metropolis Zaal 1 -14.30 uur The Hunchback of Notre Dame 17.00, 20.00 en 22.30 uur Portrait of a lady Zaal 2 -14.30 en 17.00 uur De klokkenluider van de Notre Dame 20.00 en 22.30 uur A tome to kill Zaal 3 - 14.30, 17.00, 20.00 en 22.30 uur The First Wives Club Zaal 4 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Star Trek Zaal 5 -14.30 en 20.00 uur The English Patient 22.45 uur Fierce Creatures Zaal 6 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Space Jam Zaal 7 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Mars attacks Zaal 8 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The ghost and the darkness Zaal 9 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur One fine day Zaal 10 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Trigger effect Zaal 11 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The mirror has two faces Zaal 12 -14.30 uur Pinokkio 17.00, 20.00 en 22.30 uur Shine Zaal 13 -17.00 uur The English Patient 14.30, 20.00 en 22.30 uur Extreme measures Zaal 14 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Evita Zaal 15 -14.30 en 17.00 uur Matilda 20.00 en 22.30 uur Courage under fire Zaal 16 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Daylight Zaal 17 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Frighteners Zaal 18 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Lost Highway Zaal 19 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Sleepers Zaal 20 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Ransom Zaal 21 - 14.30,17.00 en 20.00 uur Fierce Creatures 22.00 uur The English Patient Zaal 22 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The people vs Harry Flint Zaal 23 - 14.30 en 17.00 uur ID4 20.00 en 22.30 uur The relic Zaal 24 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Maximum Risk Voor aanvangstijden van regionale bioscopen zie de Dagklapper op de regionale pagina. V

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 23