Organografie als reddingsoperatie 'Barokmuziek is zaak van specialisten geworden' u Schubert neutraal bij Artiskwartet z Geschiedenis van het orgel in encyclopedie van 12 delen DE stem MUZIEK Complex Nationaal Authentieke 'Johannes' een primeur voor Zuid-Nederland Diploma Verschillen Oostenrijks strijkkwartet in Chassé ui Ui N 3 I I I I I DONDERDAG 27 FEBRUARI 1997 D3 DAG 27 FEBRUARI 1997 D2 ANTWERPEN Gasstraat 90 en in Monty avondvoor«0i ur (t/m 13 mrt) Tel' bethencourt - door TIL - Het Klokhuis - uur (tot 23 mrt) s - door KNS - Bourlaschouwburg - 20.00 uur tershow Scherven- Arenbergschouwburg BREDA ach Vegas' - Chassé Theater (vr en za 20.00 meel - Chassé Theater - 20.30 uur (vr en za) Maagden - Chassé Theater (za 20.45 uur - zó Theater - 20.00 uur (ma en di) BRUGGE er - van Wannes van de Velde - met 1 .30 uur (do en vr, 13 t/m 15 mrt) GENT nd - van Sam Shepard - door KNS - NTG St 15.00 uur - wo t/m zo (t/m 7 mrt) erzberg - door KNS - NTG Minnemeers - wn uur (1 t/m 30 mrt) TILBURG irgetijden - cabaret - Schouwburg Tilburg DONDERDAG ANTWERPEN eografieën van Jan Fabre - op muziek van 20.00 uur ERGENOP ZOOM Vlaamse Theater Antigone - inclusief voor- iurg de Maagd - Grote Markt 32 - 20.00 uur BREDA lag ik es met je praten?' - Chassé Theater - ETTEN LEUR jbelaer- 20.15 uur OOSTERHOUT ïuzikale uitspattingen - De Bussel - 20.15 uur TILBURG or Het Zuidelijk Toneel - 20.15 uur VRIJDAG ETTEN LEUR - muziekprogramma rondom oeuvre Annie Kleinsma - Theater De Nobelaer - 20.15 uur OOSTERHOUT Goden en Mensen - door Folkloristisch >0.15 uur ROOSENDAAL eater - Schouwburg de Kring - 20.15 uur ZATERDAG ANTWERPEN Mara - choreografie Meryl Tankard - door Vlaamse Opera - 20.00 uur ERGEN OP ZOOM loor Balletgezelschap van Tatarstan - Stads- 0.15 uur BRUGGE huwelijk - toneel van Area - met Jules Croi- >ijk - 20.00 uur TERNEUZEN ud en Nieuw - Zuidlandtheater - 20.00 uur ZONDAG ETTEN-LEUR One - De Nobelaer -19.00 uur TERNEUZEN s - familievoorstelling - Zuidlandtheater WOENSDAG OOSTERHOUT ns, muziek en beeldende kunst - De Bussel TERNEUZEN aret 'Sex' - Zuidlandtheater - 20.00 uur TILBURG - door het Noord Nederlands Toneel 15 uur ei' - cabaret - Schouwburg Tilburg - 20.30 uur eet ia- ra- :lfs ren ran ien ige on- ten nd- ge- ing in na- in- pg- ar- on- ven van ing bot in ge ide op po- Hj- in ra de asi- its- nee de eke ote do op aak nde ad- ge- es- rar- efs len. Zelf werd hij steeds ernstiger door vervolging bedreigd. Voordat de politie echter genoeg bewijzen tegen hem kon verza melen, vluchtte hij naar Straats,- burg. Om de vlucht naar Frank rijk te kunnen bekostigen, schreef hij in vijf weken het enige toneelstuk dat nog tijdens zijn le ven zou verschijnen, zij het in verbasterde boekvorm: Dantons Dood. Een briljante studie over de teloorgang van de Franse Re volutie, die een klassieker op het wereldrepertoire zou worden. Georg Büchner weigerde te schrijven in de idealistische tra ditie van zijn tijd. Van de hoogge stemde politieke idealen en de dichterlijke retoriek van zijn tijdgenoot Schiller moest hij niets hebben. Zijn taal was direct en volks. „Het idealisme", meen de de nog piepjonge revolutio nair, „is de smadelijke verachting van de menselijke natuur. De gedachte dat voor de meeste mensen zelfs de schamelste ge noegens en vreugden onbereikba; re kostbaarheden zijn, maakt nu] zeer bitter. De wet is in handen van een onbeduidende klasse van aanzienlijken en geleerden, die zich met dit machtsapparaat de heerschappij toeëigenen." Begin 1837 als hij het satirische blijspel Leonce en Lena heeft voltooid en werkt aan Woyze* wordt Büchner plotseling ziek- Zijn verloofde Minna Jae# komt naar Zürich waar hij in haar bijzijn overlijdt aan tyfus, nog maar 23 jaar oud. Een vroeg rijp genie dat met zijn fragmen tarische, pessimistisch-realis- tische toneelstukken en de novel le Lenz zijn tijd ver vooruit was. Voor Bertolt Brecht, de marxis tische toneelvernieuwer, bete kende het werk van Büchner een belangrijke inspiratiebron, ter wijl Alban Berg zich in 1925 doo Woyzeck liet inspireren tot z'J gelijknamige opera, minstens2 beroemd als het toneelstuk zett- 'Woyzeck' van Georg Büchner door het R Theater (regie Peter de Baan) is op vr Jjws 28 februari in De Kring in Roosendaal Ij 1 out), 20 maart in Schouwburg Tilburg, april in Den Bosch, 3 april in Eindhoven. Door Hans Rooseboom Het oudste orgel van Nederland is te vinden in Middelburg. Het instru ment is gebouwd in 1479 en heeft een plaats in het Abdijcomplex in het hart van de Zeeuwse hoofdstad. Vóór 1479 bestonden er ook al orgels in Nederland, maar van die oudere orgels is er niet één bewaard. Daarom begint de geschiedenis van het instrument met dat orgel in de Middelburgse Abdij. Ongeveer tweeduizend orgels, gebouwd in vijf eeuwen, vormen het corpus waar op orgelminnend Nederland trots is. Het is een aantal dat de constatering recht vaardigt dat Nederland een 'orgelland bij uitstek' is. Dat er in Nederland zo veel historische orgels zijn heeft volgens kenners een eenvoudige verklaring. Dat is gewoon de Nederlandse zuinigheid. 'Het speelt nog, dus laat maar staan'. In Duitsland, Frankrijk en Italië werden orgels vaak al na dertig jaar weer opgeruimd. Het Nederlands orgelbezit wordt echter bedreigd. Bijvoorbeeld door de ontker kelijking. Voor de kapitale orgels wordt wel gezorgd, maar wat gebeurt er met al die achterafkerkjes die soms juweeltjes van orgels herbergen? Om dfie bange vraag het hoofd te bieden is het Natio naal instituut voor de Orgelkunst in het leven geroepen. De eerste en belangrijkste stap in de red dingsoperatie van het Nederlands orgel is de integrale beschrijving van alle Ne derlandse orgels. Het resultaat is een reeks van 12 delen vol historische, tech nische en artistieke data, kortom 12 de len vol degelijke organografie. Het eerste deel van Het historische orgel in Nederland 1479-1971 is zojuist ver schenen en geeft een indruk van de op zet. Het is de bedoeling dat het twaalfde deel vóór het jaar 2000 klaar is. De beschrijvingen gelden niet alleen het klinkende werk, ook de vaak monumen tale kasten worden vanuit kunst- en ar chitectuurhistorische hoek onder de loep genomen. Doordat elk orgel met een staatsiefoto in kleur is vertegenwoordigd hebben we ook een prachtig kijkboek in handen. De technische beschrijving van de orgels geschiedt volgens een vast stramien, aan de hand van de volgende punten: locatie, bouwer, jaar van oplevering, werkinde ling, dispositie, werktuigelijke registers, samenstelling vulstemmen, toonhoogte, Het orgel van de Bredase Grote Kerk temperatuur, manuaalomvang, pedaal- omvang, windvoorziening, winddruk, plaats klaviatuur. Een orgel is, dat blijkt alleen al uit deze opsomming, een com plex organisme, onderwerp van een aparte wetenschap, de orgelkunde of or- ganologie. Orgels blijken zich te mogen verheugen in een leger van liefhebbers. Dat bleek vorige week toen deel I van de reeks werd gepresenteerd in de Utrechtse Domkerk. Daar waren minstens duizend belangstellenden en betrokkenen aan wezig. Veel van die liefhebbers hebben hun liefde voor het orgel in de kerk opge daan. Trouwens, ook veel mensen heb ben hun afkeer van het orgel in de kerk opgedaan. Nederland telt ook tal van ac- foto de stem johan van gurp tieve amateurorganisten. Zij allen delen de kick van het orgelspelen, van het re geren - zoals organisten het noemen - over al dat hout en die metalen pijpen, het heersen over al dat geluid. Het historische orgel in Nederland is een nationale onderneming. Het geld voor het project, waaraan alle vooraanstande organologen meewerken, komt van het Prins Bernard Fonds, de Rijksdient voor de Monumentenzorg, de Stichting Alge mene Loterij Nederland, de Bank Neder landse Gemeenten en veel gemeente- en kerkbesturen. Deel I van Het historische orgel in Ne derland behandelt de orgels die gebouwd werden tussen 1479 en 1725. Die orgels zijn te vinden in onder meer: 1497 Middelburg, Abdij 1534 Breda, Grote of OLV Kerk 1612 Hulst, St. Willibrordusbasiliek 1624 Roosendaal, Oudheidkundig Mu seum De Ghulden Roos 1643 Goes, Grote of Maria Magdalena- kerk 1680 Steenbergen, Hervormde kerk 1680 Woudrichem, Hervormde kerk 1680 Aardenburg, St. Baafskerk 1693 Midddelburg, Nieuwe kerk 1699 Etten-Leur, Raadszaal 1700 Schijf, St. Martinuskerk 1707 Middelburg, Evangelisch-Lutherse kerk 1717 Etten-Leur, Trouwkerkje 'Het Historische Orgel in Nederland 1479-1971'. Twaalf delen. Uitg. Inmerc/NIvO. Prijs tot 1 april 97 per deel, daarna 139. Tel. 075 6476767 Door Hans Rooseboom Voor de allereerste maal wordt in Breda een uitvoering van de Johannes Passion van Jo- hann Sebastian Bach ten gehore gebracht waarbij het koor zingt in originele barok- stemming en het orkest speelt op authen tieke instrumenten. Op zondag 2 maart leidt de Bredase dirigent Geert van den Dungen het Concertkoor Bre da en het Barokorkest Florilegium Musicum uit Den Haag in deze authentieke weergave van Bachs passiemuziek. Authentieke uitvoeringen van barokmuziek door amateurkoren zijn zeldzame gebeurte nissen. Geert van den Dungen verklaart: „Zo'n uitvoering is een dure zaak. Daarom bezuinigen veel koren bij de uitvoering van de Johannes op het gebruik van authentieke instrumenten zoals Bach die voorschrijft. De luit wordt bijvoorbeeld weggelaten, en voor de viola da gamba wordt gewoon een cello gebruikt." Het Bach Collegium Breda heeft er alles aan gedaan om de klankkleur te benaderen zoals Bach die in zijn hoofd gehad moet hebben. „Het orkest waarmee wij werken, overigens wel vaker, is Florilegium Musicum uit Den Haag. Dat is een gespecialiseerd barokor kest. De musici gebruiken onder meer viole d'amore, viole da gamba, oboe d'amore, oboe da caccia, etc." Het is een groot voordeel om met zo'n gespe cialiseerd orkest te mogen werken, zo on dervindt dirigent Van den Dungen. „Deze musici kennen het stuk zo goed dat we geen tijd hoeven te besteden aan de partijen of aan de muziek zelf. Ik kan de repetities ge bruiken om allerlei interpretatieve moge- üjkheden in te studeren." Barokmuziek spelen is uitgegroeid tot een vak apart. Sinds twintig jaar kun je het vak als hoofdrichting studeren en er een diplo ma in behalen. „Barokmuziek is een totaal Geert van den Dungen: „De 'Johannes Passion' is veel positiever. Christus is hier de handelende persoon. In de 'Matthaus' is hij het slachtoffer.foto willem biauw andere wijze van muziekmaken," aldus Geert van den Dungen. „Ik wed dat musici van Het Brabants Orkest het niet meer kun nen. De barokmuziek is helemaal uit de tra ditionele orkestprogramma's verdwenen en een zaak van specialisten geworden." Zulke specialisten vormen dus het ensemble Florilegium Musicum, voortgekomen uit de boezem van het Koninklijke Conservato rium in Den Haag. „Bij deze deskundigen moest ik dus bijpassende zang-solisten vin den, die eveneens in de Barokpraktijk zijn geschoold. Het allermoeilijkste was echter om mijn koor aansluiting te laten vinden. Het zijn amateurs. Ik mag zeggn dat het ge lukt is. Overigens hebben wij voor dit hele project subsidie gekregen van de landelijke korenorganisatie." De Johannes Passion is het kleinere broertje van de machtige Mat thaus (1729). Kleiner, maar wel ouder (1724). Beide oratoria vertellen het lijdens verhaal, maar er zijn grote verschillen. Zo duurt de Johannes aanmerkelijk korter: nog geen twee uur. Maar er is vooral een verschil in sfeer. Geert van den Dungen: „De Johannes Pas sion is veel positiever, althans wat de tekst betreft. Christus is hier de handelende per soon, de hoofdpersoon die het heft in han den neemt. In de Matthaus is hij het slacht offer, daar overkomt hem alles. In de Johan nes wordt de kruisdood als een overwinning afgeschilderd, als iets dat vooruitloopt op de Opstanding." De verschillen zijn duidelijk te horen in het begin- en slotkoor van beide Passionen. „Zowel het openingskoor ('Herr, unser Her- rscher') als het slotkoor van de Johannes Passion zijn een lofgezang op de almacht van de Heer. De Matthaus, Passion is senti menteler, tragischer, en dramatischer." Bach heeft voor zijn Johannes verschillende passages uit het evangelie van Matthaus ge leend, zoals de verloochening door Petrus, het onweer en het scheuren van het voor hang op het negende uur. De solisten die zondag aantreden zijn de Engelse tenor Robert Coupe, die de rol van Evangelist zingt. De Christuspartij wordt vertolkt door de bas Jelle Draijer. De klei nere rollen (Petrus, Pilatus, hogepriester) zijn voor Elma van den Dool (sopraan), My- ra Kroese (alt), Marcel Beekman (tenor) en Tom Sol (bas). Ad van Sleuwen verzorgt het orgelcontinuo. Johann Sebastian Bach: 'Johannes Passion'. Door het Con certkoor Breda, Barokorkest Florilegium Musicum, vocale solisten. Muzikale leiding: Geert van den Dungen. Zondag 2 maart, Christus Koningkerk Breda, 20.15 uur. Kaarten verkrijgbaar bij muziekhandel Spronk en de WV Breda. Breda - Chassé Theater (Middenzaal). Rabobank Kamermuziekserie. Optre den van Artiskwartet met Schubertpro- gramma. Gehoord op 25 februari 1997. Door Frans Baljeu Dat Schubert als liedcomponist gelijk als grootmeester is ge start, is een ook door niet Schu- bert-fanaten erkend fenomeen. Dat dit voor de achttien strijk kwartetten die Schubert schreef minder opgaat, bleek in het programma met twee jonge en een laat strijkwartet dat het Oostenrijkse Artiskwartet in het Chassé Theater uitvoerde. Dit in 1980 aan de Wiener Musik- hochschule opgerichte kwartet, dat speelt op een prachtig instru mentarium, lijkt zich te richten op een perfectie die door ed-tech- niek verwende luisteraars ver wachten. Het Artiskwartet, dat vooral in het piano een mooie ho mogene klank heeft, speelt daar door soms zo beheerst, dat het ge heel nog al eens neutraal over komt. Jammer is dat de rust die cellist, de altist en de tweede vio list uitstralen, vaak verstoord wordt door de primarius, die soms te hoekig klonk ten op zich- te van de anderen. Door de al genoemde neutraliteit misten de jeugdkwartetten Deutsch 32 en 36 de wat over moedige Spielfreude, terwijl het emotionele kwartet 'Der Tod und das Madchen' geen enkel moment echte huivering opriep. Een en ander werd wel in de hand ge werkt door de wat matte klank van de zaal. Het Artiskwartet zat voor op het podium met slechts wat Concor dia Brabants Orkest-panelen achter zich. Van andere kamer muziekconcerten, waar de or kestkamer was opgebouwd, her inner ik me een veel helderder klankbeeld van de middenzaal. Daar waar het kwartet in super- pianissimo's excelleerde in het tastbaar maken van de stilte, was er storende (airco?)ruis in de zaal aanwezig. Opvallende momenten waren er in elk uitgevoerd werk. Zo was het karakterverschil waarmee het mineur-andante ten opzichte van de andere delen van het kwartet nr.2 in C werd geprofi leerd, zeer verrassend; verder boeide de felle episode in de fina le van dit werk. In het openings- deel van het kwartet nr.3 in Bes was er veel aandacht voor de lo gica van de muzikale motief- bouw. In de finale werd de aandacht ge trokken door een versnelling, die door de genoemde beheersing on voldoende uit de bocht dreigde te vliegen. In het kwartet nr. 14 in d was het vooral het dynamische profiel dat aandacht trok. Het spelen op klankschoonheid stond echter echte uitbarstingen in de weg. Deze wat gereserveerd uitgevoer de bekentenismuziek kreeg een applaus dat daarmee in over stemming was. 0 ANTWERPEN The Sound of Music - door Kon. Ballet van Vlaanderen - Stads schouwburg -19.30 uur - zo IS.OO uur (do en vr) GENT La Boheme - opera van Puccini - Vlaamse Opera en solisten o.l.v. Silvio Varviso - Vlaamse Opera - 20.00 uur wo 5 en vr 7 mrt, 9/3 om 15.00 uur, 11,13 en 16 mrt) DONDERDAG BREDA Opera Lucia di Lammermoor - door Staatsopera Rousse - Chassé Theater - 20.00 uur Techno House DJ-Contest - - PARA - - 22.30 uur ROTTERDAM Tish Hinojosa - Rotown 22.00 uur VRIJDAG ANTWERPEN Concert hedendaagse muziek - door Kon. Filharmonisch Orkest van Vlaanderen - Singel - 20.00 uur BREDA Eurythmie - voorjaarstoernee - Chassé Theater - 20.45 uur Max 404 - - PARA - 21.00 uur ZATERDAG ANTWERPEN Zauber der Operette 5 - Lehar, Strauss en Weense melodieën - door BRTN Koor en Filharmonisch orkest en solisten - Elisabethzaai - 20.00 uur BERGEN OP ZOOM Mark Foggo's Skasters - en Let's Quit - Botte Hommel - 21.30 uur EINDHOVEN Night of the Swing - o.a. Mr. Acker Bilk en Kenny Ball uit Engeland - Muziekcentrum Frits Philips - Heuvel Galerie 140 - 20.15-02.00 uur ETTEN LEUR Volendam Music On Tour - met Piet Veerman, Annie Schilder en Ge orge Baker - De Nobelaer - 20.15 uur GENT Doudou Ndiaye Rose Ensemble - De Vooruit -15.00 en 20.00 uur OOSTERHOUT Marco Borsato - De Bussel - 20.15 uur (uitverkocht) ROOSENDAAL Raymond van het Groenewoud - Schouwburg de Kring - 20.15 uur TILBURG Ronald Brautigam Isabelle van Keulen - Concertzaal Tilburg - 20.30 uur ZUNDERT Thé Lau, Willem Ennes en Nighthawks At The Diner - Cultureel Centrum Van Gogh 20.00 uur EINDHOVEN Test Department - Effenaar 22.00 uur ZONDAG ANTWERPEN Kapelconcert - Kon. Filharmonisch Orkest van Vlaanderen - Elisabeth- kapel Elzenveld -11.00 uur BREDA I Denise Jannah Quintet - Chassé Theater -15.00 uur DEN BOSCH Pist-On T-Nailed - Willem II TILBURG Musicorda - Concertzaal Tilburg - 20.30 uur Varttina en Bloem - Noorderligt - - 20.00 uur DINSDAG ANTWERPEN Die letzten Leiden des Erlösers - van Telemann - door Koor en or kest Collegium Vocale o.l.v. Herreweqhe - Sinqel - 20.00 uur BREDA Het Brabants Orkest - met werken van Sibelius en Franck - Chassé- theater - 20.30 uur - voorbespreking om 19.45 uur EINDHOVEN Ensemble Amarillis - en mezzosopraan Maryseult Wieczorek - Mu ziekcentrum Frits Philips - 20.15 uur Holmes Brothers - Effenaar - 20.30 uur OOSTERHOUT Closer than ever - musical met o.a. Henk Poort en Marjolein Keuning -De Bussel-20.15 uur ROOSENDAAL Don Pasquale - Opera van Donizotti - door staatsopera Cluj. - Schouw burg De Kring-20.15 uur TERNEUZEN Intermezzo Group - Zuidlandtheater - 20.00 uur TILBURG Tony Macalpine en Spanked - Noorderligt - - 20.30 uur WOENSDAG EINDHOVEN Georgisch Kamerorkest - werken van Prokoviev, Taktakisjvili, Paga- nini/Denisov en Tsjaikovsky - Muziekcentrum Frits Philips - - 20.15 uur Raymond van het Groenewoud, zaterdag in Roosendaal

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 21