Jan Versweyveld, decorontwerper van Het Zuidelijk Toneel Losse flarden drama uit sociale woede DE STEM Spiegel Overgang Esthetiek Tendens RO Theater brengt 'Woyzeck' van Georg Büchner Try-out Uitdaging Smaadschrift UË STEM Com Dip DONDERDAG 27 FEBRUARI 1997 'Niets is zomaar gedaan in mijn werk' Door Peter van Vlerken Decorontwerper Jan Verswey veld spreekt veel in de meer voudsvorm: wij van Het Zui delijk Toneel. 'Wij', dat zijn vooral ook regisseur Ivo van Hove en Jan Versweyveld, die de as vormen van HZT en ge zichtsbepalend zijn voor het Eindhovense gezelschap. Gevraagd naar de essentie van hun samenwerking zoekt Vers weyveld naar woorden. Hij spreekt van 'een kluwen', van 'wederzijdse intuïtie' en van heel veel gesprekken 'altijd en overal'. Theater maken, vindt Verswey veld, is steeds opnieuw het warm water uitvinden. Altijd weer die vraag: hoe pakken we een stuk aan? De regisseur gaat voor het oog van het publiek voorop, maar hij vormt een twee-eenheid met de decorontwerper. Zeker is dat Versweyveld een deel toekomt van de lauwerkrans die Van Hove is omgehangen met zijn benoe ming tot leider van het Holland Festival. Het duo zorgde de afgelopen ja ren voor spraakmakende voor stellingen. Zoals De tramlijn die verlangen heet, met op het toneel een voor velerlei uitleg vatbare badkuip, gevuld met louterend water, maar eveneens te beschou wen als een poel van verderf. Versweyveld weet niet meer pre cies of die vondst van hem was of van Van Hove. „Het resultaat van samenspraak tussen decoront werp en regie." De badkuip stond voor hem ook voor ontsnapping en ontspanning. Of neem de spiegel in Caligula, groot op de voorgrond van het podium geplaatst en daardoor het zicht ontnemend op een deel van het decor, maar des te meer een openbaring van het gemoed van de keizer. „Over wat die spie gel allemaal betekende, heb ik een bladzijde volgeschreven. Het was het ultieme middel om de in nerlijke monologen van Caligula te reflecteren naar de zaal. Via de spiegel kon de toeschouwer hem in de ziel kijken. Hij staat voor veel meer. Narcisme natuurlijk ook." Voor Het begeren onder de olmen zette Versweyveld levende koeien op het toneel, schijtend en wel. Niet om te choqueren, volgens de decorbouwer. „Ik vind het juist hele lieve dieren. Ik zou het ver haal van de boer in het stuk niet anders hebben kunnen vertellen. Koeien zijn voor mij de essentie van wat een boerderij is. Daar voor wordt geploeterd." Het moesten per se levende koeien zijn. „Iets wat dood is, heeft niet dezelfde waarde." De deining over de koeien vindt hij achteraf mooi meegenomen, omdat het meehielp de voorstelling tot een succes te maken. „Maar choque ren om te choqueren is inhouds loos. Wat je maakt moet onder bouwd zijn." Bij Rijkemanshuis plaatste Vers weyveld eindeloos lijkende rijen naaimachines achter de acteurs, de monotonie van textielarbeid verbeeldend. Hij wilde met de naaimachine 'als typisch vrouwe lijk symbool' ook iets zeggen over de macht van vrouwen. „Die naalden, dat zijn scherpe gevaar lijke dingen ook." Lastiger van betekenis te voor zien was de engel die in De Cenci aarzelend in de donkerte zijn weg zocht van lichtpunt naar licht punt. Hij wilde een heelal tonen. „Een put, een hel, een hemel, wat dan ook. De engel moest erboven zweven, niets te maken hebben met de gewone stervelingen." Het decor van het liefdesdrama Flirt, het nieuwste stuk van Het Zuidelijk Toneel - overigens niet in een regie van Van Hove, maar van gastregisseur Peter van Kraaij -, heeft overeenkomsten met dat van De Cenci, in elk ge val is er duidelijk de hand van Versweyveld in te herkennen. Ook hier lichtpuntjes in een zwarte ruimte. Voor Versweyveld kunnen het sterren in de nacht zijn of een stad in de verte vol kicks en genot, het isolement be nadrukkend van Fritz en de an dere personages die voor op het toneel de illusie in stand houden dat het met de liefde nog iets zou kunnen worden. Hij wilde amorfe leegheid en diepe donkerte creë ren rondom een vleugel, waarop daardoor des te meer de focus kwam te liggen. Een vleugel met een wit laken, dienst doend als dansvloer, tafel en bed tegelijk. Versweyveld: „Een vlot van Me- Jan Versweyveld: „Niet alles hoeft ingevuld te zijn. Veel wordt toevertrouwd aan de fantasie van de toeschouwer. Theater wordt er grootser door. foto kees martens dusa, een reddingsboei waar Fritz zich aan vast klampt. Hij zit in het middelpunt, voor de ande ren is er eigenlijk geen plaats." Als bij toverslag is er het specta culair georkestreerde change ment naar het appartement van Christine. De donkerte maakt plaats voor wanden van licht. Een overgang naar een hele ande re stemming ook. Versweyveld vertelt dat hij bij zijn ontwerp voor Flirt voor het eerst is uitge gaan van de mentale toestand van de personages, van hun in nerlijk en van de manier waarop zij in het leven staan. Daardoor kan zijn decor worden opgevat als 'een mentale ruimte'. Christine kijkt open naar de we reld en naar de liefde, heeft geen geheimen. Het decor is helder en transparant en daardoor bedrei gend voor Fritz die nergens hou vast vindt. Het doek met de licht jes uit het eerste deel van het stuk is nu een onweerswolk geworden, die steeds donkerder en dreigen der boven de gebeurtenissen hangt. De frivole vleugel is in de orkestbak gezakt, maar nog wel zichtbaar. „Het graf van Fritz", volgens Versweyveld. „De kist staat al klaar ook al leeft hij nog. Zijn dood is onontkoombaar." Decor en licht - ook zijn afdelin- g -, alles moet betekenis hebben in de ogen van Versweyveld. „Als ik het ontleed, merk ik dat niets er 'zomaar' is in mijn ontwerpen. Ik kan niet verdragen dat iets op het toneel alleen maar mooi staat te wezen. Het decor moet er niet uitzien alsof alles een betekenis heeft, maar het moet wel een be tekenis hebben. Ik doe nooit iets alleen maar om de esthetiek. Wel ben ik altijd heel blij als het de cor na het hele proces van den ken, repeteren en uitvoeren een esthetische waarde krijgt." De laatste jaren heeft een drasti sche kaalslag plaatsgehad op het toneel. Al dan niet existentiële eenzaamheid is vaak terugkerend thema bij toneel, maar dat heeft er volgens de decorontwerper niets mee te maken. „De kaalslag is een kwestie van evolutie. We zijn weggedreven van het realis me en het naturalisme. Theater is een heel zelfstandige kunstvorm geworden, waarschijnlijk door de bereikbaarheid voor iedereen van beeldcultuur via televisie en vi deo. Theater heeft geen behoefte meer aan nep-realisme. Het is niet altijd gemakkelijk om af stand te doen van rekwisieten, maar uiteindelijk werkt het enorm bevrijdend, zowel voor de acteurs als voor de makers van het stuk. Niet alles hoeft ingevuld te zijn. Veel wordt toevertrouwd aan de fantasie van de toeschou wer. Theater wordt er grootser door." Voor Flirt, een vertaling van Lie- belei van de Oostenrijkse fin-de- siècle schrijver Arthur Schnitz- ler, had het voor de hand gelegen als Versweyveld zijn toevlucht had gezocht tot de Jugendstil. Juist niet, vindt hijzelf. Hij is te genstander van anecdotiek en de coratie. Hij voelt zich ook niet ge houden aan de tekst. De acteurs spreken in Flirt van prenten aan de wand en bloemen in een vaas, maar niets van dat al is terug te vinden in het decor. Versweyveld zegt een eigen verhaal te willen vertellen met zijn decor en bij het ontwerpen alleen naar de grote lijn in de tekst te kijken. Een andere tendens is het toneel uit te bouwen in de richting van de zaal. Versweyveld: „Daar ben ik, in alle bescheidenheid, de va der van geweest. De reden is het contact met het publiek te verbe teren. Ik wilde door de poort van het toneel heenbreken, zodat de toeschouwer in dezelfde ruimte komt te zitten als de acteurs." Hij merkt bij zichzelf bij het kijken naar toneel dat hij dat prettiger vindt. „Je hoeft de acteurs niet ergens achter te zoeken en het is ook veel beter voor het geluid." Versweyveld (38) had de bedoe ling om schilder of etser te wor den. Vanuit Brussel ging hij naar de kunstacademie in Antwerpen, waar hij al snel de stap zette naar het theatermaken. Vindt hij het niet vervelend dat zijn kunst weg is als een stuk gespeeld is? „Er blijven hooguit een paar foto's over. Dat is eigen aan theater. Maar ik zit er niet mee. Het is juist bevrijdend. Je draagt wel iets mee van wat je in het verle den hebt gemaakt, maar je wordt er niet dagelijks mee geconfron teerd, zoals een schilder met doe ken die nog altijd niet de deur uit zijn." Hij vindt het eigenlijk fan tastisch voor de toeschouwer dat het vluchtig is. „De kracht van theater is dat het een eenmalige gebeurtenis is en dat het publiek ervan kan maken wat het wil." 'Flirt' van Het Zuidelijk Toneel, met een de cor van Jan Versweyveld, is morgenavond (28 febr.) in het Chassé Theater in Breda. ANTWERPEN Gasstraat 90 en in Monty - avondvoorst(|l 'burg Festival der Beweeging lingen om 20.00 en 21.30 uur (t/m 13 mrt) In Godsnaam - van Joao bethencourt - door TIL - Het Klokhuis t/m za 20.00 uur - zo 15.00 uur (tot 23 mrt) Roberto Zucco - van Koltès - door KNS - Bourlaschouwburq - 20 00 n„ (2o15.00uur)(doenvr) JI Youp van 't Hek - theatershow Scherven- Arenbergschouwbt 20.15 uur (do en vr) BREDA Tineke Schouten - met 'Lach Vegas' - Chassé Theater (vr en za uur - zo 14.30 uur) Flirt - door het Zuidelijk Toneel - Chassé Theater - 20.30 uur (vr en a Muts - door De Bloeiende Maagden - Chassé Theater (za 20.45 uur 15.00 uur) Urbanus - cabaret - Chassé Theater - 20.00 uur (ma en di) BRUGGE Omtrent Edmund Rossler - van Wannes van de Velde - met Mich Walschaerts - De Korre - 20.30 uur (do en vr, 13 t/m 15 mrt) GENT De Rand van het Verstand - van Sam Shepard - door KNS - NTGst Baafsplein - 20.00 uur - zo 15.00 uur - wo t/m zo (t/m 7 mrt) De Caracal - van Judith Herzberg - door KNS - NTG Minnemeers-w t/m za 20.00 uur - zo 15.00 uur (1 t/m 30 mrt) TILBURG Hans Liberg - De Vier Jaargetijden - cabaret - Schouwburg Tilburg 20.15 uur (vr en za) DONDERDAG ANTWERPEN 3 Danssolo's - drie choreografieën van Jan Fabre - op muziek van Knapik - Rode zaal Singel - 20.00 uur BERGEN OP ZOOM De Kersentuin - door het Vlaamse Theater Antigone - inclusief voor bespreking - Stadsschouwburg de Maagd - Grote Markt 32 - 20.00uur BREDA Pieter de Rij cabaret 'Mag ik es met je praten?' - Chassé Theater 20.45 uur ETTEN LEUR Niet uit het raam - De Nobelaer - 20.15 uur OOSTERHOUT Eelt - speelse mythe met muzikale uitspattingen - De Bussel - 20.15uur TILBURG Trojaanse Vrouwen - door Het Zuidelijk Toneel - 20.15 uur VRIJDAG ETTEN LEUR Hoera, we zijn normaal! - muziekprogramma rondom oeuvre Ami! M.G. Schmidt - o.a. Simone Kleinsma - Theater De Nobelaer - 20,15» OOSTERHOUT Moeder India, dans van Goden en Mensen - door Folkloristisch Danstheater - De Bussel - 20.15 uur ROOSENDAAL Woyzeck - try out - RO Theater - Schouwburg de Kring - 20.15 uur ZATERDAG ANTWERPEN Furioso en Songs with Mara - choreografie Meryl Tankard-A Australian Dance Theatre - Vlaamse Opera - 20.00 uur BERGEN OP ZOOM The Sleeping Beauty - door Balletgezelschap van Tatarstan - Sta schouwburg de Maagd - 20.15 uur BRUGGE We met.. - de stad en het huwelijk - toneel van Area - met Jules Ooi- set en Jo De Meyere - De Dijk - 20.00 uur TERNEUZEN Hans Dorrestijn - viert Oud en Nieuw - Zuidlandtheater - 20.00 uur ZONDAG ETTEN-LEUR Jungle Book - door Opus One - De Nobelaer -19.00 uur TERNEUZEN De wereld van Matthijs - familievoorstelling - Zuidlandtheater 15.00 uur WOENSDAG OOSTERHOUT Scapino Rotterdam - dans, muziek en beeldende kunst - De Bussel 20.15 uur TERNEUZEN Vliegende Panters - cabaret 'Sex' - Zuidlandtheater - 20.00 uur TILBURG De Twaalf Gezworenen - door het Noord Nederlands Toneel Schouwburg Tilburg - 20.15 uur Mars Teunisz - met 'De Kei' - cabaret - Schouwburg Tilburg - 2O.30M Door Marjan Mes Op 3 juni 1821 om half tien 's avonds stak de 41-jarige werk loze pruikenmaker Johann Christian Woyzeck de 46-jari- ge Johanna Woost neer met een mes. Hij stak haar zeven maal, het slachtoffer stierf binnen een paar minuten. De dader werd vlakbij de plaats des onheils aangehouden en bekende bijna onmiddellijk. Terwijl Woyzeck in de gevange nis zat, verscheen twee maanden later in een plaatselijke krant het bericht dat hij aan 'periodieke waanzin' zou hebben geleden. Aanleiding voor zijn verdediger om een psychisch onderzoek te eisen, dat werd uitgevoerd door een zekere Dr. Clarus. Hoewel deze 'zenuwarts' Woy zeck vólkomen toerekeningsvat baar achtte, bleven de geruchten over diens geestelijke verwarring aanhouden en volgde een tweede onderzoek door dr. Clarus, die opnieuw constateerde dat de moordenaar niets mankeerde. Zo werd Woyzeck op 27 augustus 1824 alsnog onthoofd. De zaak zou een allang vergeten incident zijn gebleven, ware het niet dat een geniale student in de filosofie en natuurwetenschap, Georg Büchner, het rapport van dr. Clarus in een bekend medisch tijdschrijft onder ogen kreeg. De jongeman hield er revolutionaire denkbeelden op na, verzette zich actief tegen de totalitaire Hessi- sche monarchie en schreef litera tuur. In zijn nooit voltooide, fragmen tarische toneelstuk Woyzeck schildert Georg Büchner (1813- 1837) zijn tragische anti-held af als een simpele soldaat die niet op de eerste plaats uit jaloezie handelt, maar die door een on rechtvaardige samenleving tot zijn noodlottige daad wordt ge dreven. Het waren in Büchners verbazingwekkend moderne op vatting vooral de omstandighe den die een mens tot zijn daden brengen. Büchners Franz Woy zeck is een eenvoudige fuselier die niet bij machte is om uitdruk king te geven aan wat in hem leeft. Hij is daarom gedoemd om te worden vertrapt en gebruikt door zijn meerderen. Zijn vrouw Marie is Woyzecks enige houvast in het leven, maar zij bedriegt hem met een brute tamboer-ma joor. De regimentsarts gebruikt de soldaat voor een zogenaamd wetenschappelijk experiment, een dieet van louter erwten, en ook de kapitein misbruikt hem voor zijn eigen ambities. Peter de Baan heeft Woyzeck bij het RO Theater geregisseerd, met zijn belangrijkste jonge acteur Stefan de Walle in de titelrol en Sabrina van Halderen als een dit maal donkere Marie, de van man nen afhankelijke volksvrouw. Op 28 februari wordt er een try-out van gehouden in schouwburg De Kring in Roosendaal, sinds vele jaren de vaste plek waar het Rot terdamse gezelschap zijn voor stellingen uitprobeert. Dit seizoen vertolkte Stefan de Walle al een subtiele rol als de hoffelijk-hypocriete minnaar binnen de bedriegelijke fagade van een driehoeksverhouding in Pinters Bedrog, door Peter de Baan sterk geregisseerd. In 1995 had hij al grote indruk gemaakt als Prior, een jonge, wijze aids- patiënt in de alom geprezen, ruim zes uur durende voorstelling An- Stefan de Walle en Sabrina van Halderen spelen de hoofdrollen in de voorstelling 'Woyzeck' van Georg Büchner bij het RO Theater. foto reyn van koolwijk gels in America. Stefan de Walle ontving er een Louis d'Or-nomi- natie voor. Met zijn guitige uitstraling en droogkomische talent was de ac teur ook geknipt voor het kluch tenproject van Koos Terpstra vo rig seizoen bij het RO Theater: drie komedies in drie maanden, waarbij De Walle ondermeer in travestie de show stal in De tante van Charlie. De Walle heeft zich na de Arnhemse toneelschool bij het RO Theater in tien jaar tijd langzaam maar zeker ontwikkeld tot een superieur acteur die zich dankzij een intense voorberei ding op iedere voorstelling weet los te zingen van de techniek. Met zijn losse 'brokstukken' en open einde is Woyzeck een uitda ging voor telkens nieuwe genera ties regisseurs en acteurs. Zelfs de volgorde van de korte, met een heftige intensiteit geladen scènes is ongewis omdat de auteur over leed voordat hij de bladen van zijn manuscript had kunnen nummeren. Pas ver na Büchners voortijdige dood in 1837 vond men vier on voltooide Wbi/zecfc-fragmenten in een bijna onleesbaar hand schrift tussen zijn nagelaten ge schriften. De eerste uitvoering van het stuk vond pas in 1913 in München plaats waar de toenma lige expressionisten onder de in druk kwamen van de duizeling wekkende vaart waarmee de ar me soldaat Woyzeck op zijn on dergang afstevent. Georg Büchners jonge leven stond geheel in het teken van agressieve verontwaardiging over sociaal onrecht en bot machtsmisbruik. Hij werd in 1813 in het gezin van een arts ge boren in Goddelau, maar groeide op in Darmstadt waar hij zich op het gymnasium al als buitenspo rig intelligent deed kennen. Tij dens zijn studie medicijnen in Straatsburg kwam hij in aanra king met de denkbeelden van de Franse Revolutie en met opposi tiegroepen die het feodale Duits land ten val wilden brengen. Samen met de radicale dominee Ludwig Weidig publiceerde de jonge revolutionair het politieke pamflet Der Hessische Landbote waarin de misstanden in het do delijk conservatieve Hessen op vlammende wijze aan de kaak werden gesteld. Verschillende medewerkers van het smaad schrift werden wegens staatsge vaarlijke activiteiten gearres teerd en in de gevangenis gemar teld, waarna Büchner vergeefs probeerde om hen te bevrijden. Zelf werd hij steeds door vervolging bedreigd. Voordat de politie echter bewijzen tegen hem kon melen, vluchtte hij naar Straat burg. Om de vlucht naar rijk te kunnen bek schreef hij in vijf weken het enijt toneelstuk dat nog tijdens zijn Ie-' ven zou verschijnen, zij het it verbasterde boekvorm: Dunt* Dood. Een briljante studie ovet de teloorgang van de Franse Et- volutie, die een klassieker op1 wereldrepertoire zou worden. Georg Büchner weigerde I' schrijven in de idealistische tra ditie van zijn tijd. Van de hoogge stemde politieke idealen en A dichterlijke retoriek van tijdgenoot Schiller moest niets hebben. Zijn taal was dired en volks. „Het idealisme", de de nog piepjonge revolulh nair, „is de smadelijke veracht»! van de menselijke natuur. (4®! gedachte dat voor de mensen zelfs de schamelste? noegens en vreugden onbereikba re kostbaarheden zijn, maakt®, zeer bitter. De wet is in han* van een onbeduidende klasse v® aanzienlijken en geleerden, zich met dit machtsapparaat heerschappij toeëigenen." Begin 1837 als hij het satirise® blijspel Leonce en Lena he® voltooid en werkt aan Woi/z® wordt Büchner plotseling Zijn verloofde Minna M' komt naar Zürich waar hij haar bijzijn overlijdt aan ty» nog maar 23 jaar oud. Een vroeg rijp genie dat met zijn fragi»®' tarische, pessimistisch-re* tische toneelstukken en de no* le Lenz zijn tijd ver vooruit ff® Voor Bertolt Brecht, de man® tische toneelvernieuwer, bete kende het werk van Büchner belangrijke inspiratiebron, wijl Alban Berg zich in 1925 d* Woyzeck liet inspireren tot »l gelijknamige opera, minstens" beroemd als het toneelstuk ze® 'Woyzeck' van Georg Büchner door hetk Theater (regie Peter de Baan) is op w 28 februari in De Kring in Roosendaal li out), 20 maart in Schouwburg Tilburg, april in Den Bosch, 3 april in Eindhoven. Door Hans Rooseboom Het oudste orgel t vinden in Middelb ment is gebouwd in plaats in het Abdi hart van de Zeeuwse Vóór 1479 bestonden Nederland, maar van i er niet één bewaard, geschiedenis van het orgel in de Middelbur, Ongeveer tweeduizen in vijf eeuwen, vormei op orgelminnend Nedr is een aantal dat de i vaardigt dat Nederla bij uitstek' is. Dat er in Nederland orgels zijn heeft vol eenvoudige verklaring Nederlandse zuinighe: dus laat maar staa Frankrijk en Italië we na dertig jaar weer op Het Nederlands orgel bedreigd. Bijvoorbeel kelijking. Voor de kap wel gezorgd, maar wa die achteraf kerkjes d van orgels herbergen vraag het hoofd te bi naai instituut voor de leven geroepen. De eerste en belangrijl drugsoperatie van het is de integrale beschri derlandse orgels. He reeks van 12 delen vo nische en artistieke d; len vol degelijke orgar Het eerste deel van He in Nederland 1479-15 schenen en geeft een zet. Het is de bedoelin deel vóór het jaar 200( De beschrijvingen gele klinkende werk, ook tale kasten worden va chitectuurhistorische genomen. Doordat staatsiefoto in kleur is hebben we ook een pri handen. De technische beschri geschiedt volgens een de hand van de volgeni bouwer, jaar van ople ling, dispositie, werkti samenstelling vulstem Door Hans Rooseboom Voor de allereerste j uitvoering van de Jo hann Sebastian Bac waarbij het koor zir stemming en het or! tieke instrumenten. Op zondag 2 maart lé Geert van den Dunge da en het Barokorkes uit Den Haag in deze van Bachs passiemuz Authentieke uitvoeri door amateurkoren z nissen. Geert van c „Zo'n uitvoering is e bezuinigen veel kore de Johannes op het g instrumenten zoals De luit wordt bijvoc voor de viola da gan cello gebruikt." Het Bach Collegium 1 gedaan om de klankk Bach die in zijn hoo: „Het orkest waarmee wel vaker, is Florilep Haag. Dat is een ge kest. De musici gebn d'amore, viole da p oboe da caccia, etc." Het is een groot voore cialiseerd orkest te dervindt dirigent Va musici kennen het sti tijd hoeven te bestee aan de muziek zelf. I bruiken om allerlei bjkheden in te studei Barokmuziek spelen vak apart. Sinds twii als hoofdrichting stu ma in behalen. „Bar<

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 20