de stem Breitner fotografeerde met een grote liefde voor tegenlicht >E KRANT. Hoe kunt u The Living Planet Campaign tot een succes maken -donateur Samenhang Lage standpunten Camera's IVI u FILM KUNS BOEKE vl 8 MAART ANT HAALT. •Wees zuinig met papier en gebruik bij \ourkeur alleen hergebruikt papier; •(üebruik alleen aantoonbaar duurzaam geproduceerd hout (het bout moet dan een zoge naamd KSC-keurmerk hebben); Koop als u in het buitenland bent geen soinenirs die gemaakt zijn \an bedreigde diersoorten of" planten: •Wees zuinig met water: •Maak bewust gebruik \an was- en schoonmaakmiddelen, (iebruik bi j \oorkcur produk- ten als schoonmaakazi jn. groene zeep etc. Vermijd het gebruik van produkten met chloor; •Wees zuinig met energie (spaarlampen, zuinige cv-ketel, dubbele beglazing): Kies \oor groene stroom: •En niet te vergeten... word donateur van het Wereld Natuur Fonds! helpen. U kunt dus ook bijdragen aan het succes van de campagne. In ons eentje voelen we ons misschien Is machteloos. Maar samen met ande ren kunnen we daadwerkelijk een vuist maken. Wordt er naar ons geluisterd. Hebben we invloed bij regeringen. En dat voor slechts 30,- per jaar. Want met dat bedrag i- bent u al donateur van het Wereld ;s Natuur Fonds. En steunt u The id Living Planet Campaign. met het WNF zet ik mij in voor het behoud chtig het WNF hierbij, tot wederopzegging- ing af te schrijven: De Haarlemmerstraat ter hoogte van de Binnen Wier ing erstraat in Amsterdam (1906-1907). Georg Breitner fotografeerde bij voorkeur gewone mensen op straat. De schilder en zijn camera Anderhalf jaar geleden ont dekte Doriann Kransberg, fo tografe van het Gemeentear chief in Amsterdam zomaar toevallig 263 glasnegatieven van de schilder George Breit ner. Uit de met zorg gecom poneerde foto's van Amster dam bleek dat fotograferen voor Breitner heel wat meer was dan het maken van snel le snapshots ter voorberei ding op zijn schilderijen. Een expositie en een boek stellen iedereen in staat de prachtige foto's van bijna een eeuw ge leden te bestuderen en te be wonderen. Door Gerrit van den Hoven Als George Hendrik Breitner (1857-1923) waarschijnlijk zo rond 1889 met fotograferen be gint, houdt hij daarover zijn mond. Hij heeft dan al enige naam als schilder opgebouwd in de kring van de Tachtigers, de groep van met name schrijvers rond het tijdschrift De Nieuwe Gids, die juist rond die tijd naam gingen maken. De Tachti gers, voorstanders van gevoels- kunst, waardeerden Breitner vooral omdat diens schilderijen zo zonder voorbereiding ineens ontstaan leken te zijn. Breitner kende de Tachtigers dankzij zijn vriend, de fotograaf Willem Witsen die veel portret ten maakte van de Tachtigers. Maar foto's, tja, dat werd in de hippe kunstkringen van een eeuw terug niet gezien als kunst. Een foto gaf slechts dom de realiteit weer en het draaide in die dagen immers juist om de gevoelsexpressie van de kunste naar. Dat Breitner fotografeer de was al langer bekend. In 1961 dook uit de nalatenschap van Breitners kunsthandelaar Siedenburg een wasmand op vol negatieven die terecht kwam bij het Rijksbureau voor Kunsthis torische Documentatie. De re cente ontdekking van 263 glas negatieven in het Gemeentear chief van Amsterdam nuance ren het beeld van Breitner als fotograaf. De foto's waren, zo bleek, helemaal niet de snel ge maakte snapshot van een schil der als voorbereiding bij het maken van schilderijen. De ne gatieven toonden aan dat Breit ner een hartstochtelijk foto graaf was die een zich ontwik kelende stad vast wilde leggen. Het Amsterdamse Gemeentear chief heeft een expositie inge richt met de glasnegatieven en samen met uitgeverij Thoth een boek met foto's en schilderijen uitgebracht. De ontdekster van de negatieven, de fotografe Do riann Kransberg vertelde voor afgaande aan de opening aan ie der die het horen wilde over haar vondst. Ze zocht naar mo gelijkheden voor het inscannen van oude negatieven, maakte een opvallend doosje open en dacht: 'Verrek, een Breitner'. Het was een negatief met daar op een dienstbode op de Prin sengracht die het beeldkader uitwandelde en instinctief voel de Kransberg dat het een Breit ner moest zijn. Later bleek ook het handschrift op de doosjes te kloppen. Conservator Anneke van Veen heeft een keuze gemaakt uit de negatieven. G.H. Breitner, foto graaf en schilder van het Am sterdamse stadsgezicht is een uitermate boeiende expositie geworden. Dat komt met name ook doordat Van Veen ook en kele schilderijen en aquarellen heeft laten ophangen, die in sa menhang met de foto's en enke le snelle schetsen die Breitner in zakboekjes maakten een duide lijk beeld geven van de werk wijze van de schilder. Het fraaiste voorbeeld is de aquarel Vier waspitten (1893- 1894). De hiervoor beschreven foto, genomen op de Prinsen gracht in 1893, heeft duidelijk model gestaan voor de door Breitner geschilderde gevels. Zelfs de advertentietekst op de gevel is overgenomen. Voor een van de drie meisjes op de aqua rel diende een portretfoto van de schilder Mancini als voor beeld. Van de drie andere vrou wen is een schets te zien van een notitieboekjes. Een ander voorbeeld waaruit de werkwijze van Breitner te her leiden valt is het olieverfschil derij Keizersgracht hoek Regu liersgracht (1895-1898). Op de tentoonstelling hangt ook de fo to die Breitner gebruikt heeft voor zijn schilderij. En ook uit het spelen met lichtdonker con trasten in de foto's blijkt duide lijk dat foto's voor Breitner een belangrijk hulpmiddel waren bij het maken van zijn schilde rijen en aquarellen. Alles kon later een plek krijgen. Wat de nieuw ontdekte glasne gatieven vooral duidelijk ma ken is dat Breitner fotograferen zag als een op zichzelf staand ambacht. Hij had een heel eigen kijk op hoe een foto genomen moest worden. Zo werkte hij vaak met lichtgevoelige platen en met zeldzame vierkante 10x10 negatieven, negatieven die hij speciaal moest bestellen, omdat ze niet in de winkel te koop waren. Ook bij het maken van de foto's toont hij een eigen stijl. Hij fotografeerde vaak vanuit opvallende, ongewoon lage standpunten, veelal met een on gewoon fel tegenlicht en werkte graag in extreme weersomstan- digden. Breitner was als foto graaf ook niet zo geïnteresseerd in monumenten, deftige por tretten of nieuwsfeiten. Hij trok de Amsterdamse wij ken in en fotografeerde als een schilder. Hij wilde net als op zijn schilderijen het 'echte' le ven in beweging vastleggen. Zie bijvoorbeeld zijn fraaie serie sfeervolle foto's die hij maakte van de Oudezijds Achterburg wal, waar het late middaglicht langs de gevels speelt en ze weerspiegelt in de gracht. Het is opvallend te zien hoe de ontwikkeling van Breitner ana loog verloopt aan die van de Berlijnse kunstenaar Heinrich Zille die het volkse Berlijn in de jaren 1897-1903 vastlegde op de gevoelige plaat en die zijn op zich zelf staande foto's ook ge bruikte als basis voor zijn teke ningen. Breitner werkte vermoedelijk met meerdere camera's. De meeste negatieven hebben het formaat 13x18. Het maken van deze foto's dien de te gebeuren met een zware camera die op een statief moest worden geplaatst. Waarschijn lijk is dat voor Breitner de re den geweest om in de Amster damse binnenstad te werken. Twee camera's die Breitner waarschijnlijk gebruikte, zijn op de expositie te zien: een Guy Edison camera voor 9x12 nega tieven, een zogenaamde valpla- tencamera waarbij de glaspla ten in het magazijn vielen en dat de fotograaf de mogelijk heid gaf in een serie te werken. Ook de 13x18, een houten balg camera staat geëxposeerd. De camera voor de 10x10 negatie ven is nooit terug gevonden. Waarschijnlijk heeft Breitner die zelf gemaakt. Nog een be wijs voor de theorie dat voor Breitner fotograferen heel be langrijk was. Ook al hield hij er zijn mond over, G.H. Breitner, fotograaf en schilder van het Amsterdamse stadsgezicht. T/m 27 april in Gemeentearchief Amsterdam, Amsteldijk 67. Ma t/m zo 11-17 uur. Cata logus uitgegeven bij Thoth, prijs f. 49.50. Bij de tentoonstelling is ook een brochu re met een wandelroute uitgebracht, verkrijgbaar bij de boekwinicdel van het Gemeentearchief. Rieta Bergsma en Tineke de Ruiter: 'G.H. Breitner: fotograaf en schilder van het Amsterdamse stadsgezicht. Met 365 illus traties. Uitg. Thoth, prijs 49,50 De originele doosjes waarin Breitner zijn 9x12 glasnegatieven be waarde. Grote Gids 11111 DONDERDAG 27 FEBRUARI 1997 D1 gekomen om uw wat oudere ngezonde occasion, naart, een doorlopende show ;ebruikte auto 10% korting 'olgens het 'ATS' elektronische Km Kleur Prijs 030.000 rood 27.950.- 065.000 rood 19.950.- 055.000 grijs 18.450.- 141.000 grijs 08.750.- 134.000 blauw 03.750.- 040.000 blauw 28.950.- 131.000 blauw 06.400.- 107.000 groen 13.450.- 080.000 blauw 24.950.- 116.000 beige 06.950.- 130.000 blauw 15.950.- 052.000 blauw 18.850.- 122.000 blauw 07.450.- 060.000 blauw 15.950.- 096.000 wit 07.950.- 035.000 rood 16.950.- 155.000 rood 03.750.- 073.000 blauw 16.950.- 183.000 grijs 06.450.- 229.000 blauw 09.950.- man vrouw Encyclopedie als monument voor het orgel PAGINA D3 Indrukwekkend filmdebuut Kranenborg PAGINA D4 Denemarken had ook een Gouden Eeuw PAGINA 6 Het volgende onderwijsdrama van Siebelink PAGINA D7 end vanaf 14.00 uur PAGINA D2 Toneeldecors van Jan Versweyveld

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 19