1-zJ ledereen kan nu een pc gebruiken om zelf muziek te maken Ik wed niet meer, om niets, en met niemand yendel rokusshow Dagblad De Stem] a Oty>j JEE JUL f G3j (r3 INTERNET zaterdag 22 februari 1997 E5 M JJ 1 V i 1 1 723 r Technomaker: voor housefreaks SCHIJF limburger vakantierubriek fn en Recreatie" staat- evol aanbiedingen ideopresentatie 23/3 Leeuwarden 27/4 Maastricht o: tel. 0598-395830 ideopresentaties 997 e Boer Wendel, /98 is uit. tovendien verschijnt i. Exotische Stranden' eisburo of Rabobank.' data, onder het genot matieve, gratis, ssië bezoeken: rsfoort, 1/3 Nijmegen Haag, 9/3 Eindhoven' ch, 16/3 Breda. e informatieve, gratis lonesië/Azië/Australië. reservering bel 51 IS. RIANGLE TOURS duele en groepsreizen Indonesië in 1997 ir Baliv.a. 1275,- irtrek voor 31 maart 3-5321560 (SGR) ntietips vindt u in de ik "REIZEN RE VUE. Iverteren in de rubriek izen en Recreatie" il.: Tel.: 073-6125225 Fax: 073-6157283. iMEEN JAROKKO ve rondreis Marokko jn. 1.995,-vertrek op n 26 april nu 100.- ïg! incl. vliegreis, ho- vervoer etc. Div ver- ata. Folder? DJOSER 15126400 ANVR/SGR. I ARAVANS" amperland, vrij 28/2 za I en ma 3/3. 120 cam- s nieuw en gebruikt in vroom. Hymer.Dethleffs lobby en Arca-dealer Oamperrent verhuur, reng bemiddeling mog. ïruilers v.a. 5.000,-. moeziersw. Bergschen- hoek 010-5221515 1 regionale m bijvoor- ook om de Location: 1 http://www.dse.nl/stem Reacties: e-mail: l.Krijnen@uitg-zwn.nl chips bites ij De muziekstudio voorbij Door Martijn de Meulder Het is schemerduister in zijn ka mertje. Het enige raam wordt af gedekt door een donker rolgor dijn. Zijn beeldscherm gloeit, en door de enorme luidsprekers sprankelen de eerste tonen van wat later een prachtig lied blijkt te zijn. „Tja, het is even een pro beerseltje hoor," roept hij bescheiden. Niels Gorisse, achttien jaar oud, heeft een bijzonder talent voor muziek. Hij richt zich niet op conventionele instrumenten maar helemaal op het maken van muziek met behulp van zijn computer. De hele achterwand van zijn kamer in Teteringen is ingericht als studio. In een hoekje staat een monitor, onder de tafel zijn computer. Verder een Roland-synthesizer, een galmapparaat (een 'kermis- ding' vindt hij zelf), een FM-syn- thesizer en nog wat onbestemde regelpaneeltjes. Dat alles heeft hij gekoppeld aan een stereoto ren en op die manier ook aan de boxen aan weerszijden van de achterwand. Het is een indruk wekkend geheel, zeker als hij zijn toetsen aanslaat en enkele effecten laat horen. Gorisse maakt Midi-muziek. Midi is bekend, iedereen die wel eens een computerspelletje speelt, hoort Midi-klanken op de achtergrond. Daarnaast bestaat een groot deel van de heden daagse top-50 uit muziek met Midi-elementen. Toch kan in principe iedereen dit soort mu ziek maken. Het is niet nodig om er een dure studio voor af te hu ren. De electronicaprijzen bevin den zich immers in een constant dalende lijn, en met de minimale benodigdheden voor een eigen muziekfabriekje - een keyboard, een geluidskaart, de juiste soft ware en natuurlijk een computer - zijn al heel aardige resultaten te behalen. De kwaliteit van de compositie hangt daarbij af van de kwaliteit van de gebruikte apparatuur, en van de kundig heid van de mens achter de elec- tronica. Want zonder een beetje gevoel voor ritme kun je ook in de muziek niet ver komen. Wereldstandaard Dit zijn ook de ingrediënten die Gorisse gebruikt voor zijn com posities. Midi is de afkorting van Musical Instruments Digital In- Een lange naam voor een - 'WM 1 f? J Met wat apparatuur en creativiteit kan iedereen een heel aardig melodietje maken, zoals de 18-jarige Niels Gorisse uit Teteringen. foto de stem/johan van gurp wereldstandaard in de aanstu ring van electronische instru menten. Gorisse vertelt hoe Midi in de praktijk werkt: „De com puter is uitgerust met een spe ciale insteekkaart met een Midi- aansluiting (interface) waar de synthesizer aan is verbonden. Als ik nu een toets aansla, wordt er een signaal naar de computer gestuurd. De interfacekaart ver taalt die volgens de Midi-stan- daard en kent er een geluid aan toe. Dat wordt vervolgens dieper de computer ingestuurd. Met de synthesizer kun je dus in princi pe geen geluiden maken, alleen elektrische signalen. De geluiden worden pas gegenereerd door speciale chips (DSP's) op de in- steekkkaart. Op de insteekkaart zitten er drie, ook in de synthesi zer zit er eentje. Maar die is na tuurlijk lang niet zo krachtig als de andere drie. De insteekkaart heeft daarnaast zo'n 676 ver schillende geluiden in zijn ge heugen." In totaal zijn er 16 Midi-kanalen, te vergelijken met sporen op een oude magneetband. Dat bete kent dat maximaal 16 geluiden (instrumenten) tegelijkertijd kunnen spelen. De Midi-stan- daard biedt door de onafhanke lijkheid van de synthesizertoet- sen ook de mogelijkheid om alle mogelijke geluiden aan een en kele toets toe te wijzen. Noten Voor het opnemen en bewerken van zijn liedjes gebruikt Gorisse een programma dat draait onder DOS. Het oude besturingssysteem is volgens hem goed genoeg, en zelfs een tien jaar oude XT-com- puter voldoet al voor het muzi kale werk. Als hij een toets aanslaat op de synthesizer, dan verschijnt de bijbehorende muzieknoot op zijn beeldscherm. Bij een kort riedel tje regent het al noten. Per Midi- kanaal speelt hij aparte instru menten in. Eventueel zijn ook bewerkingen van het dan ontsta ne muziekstuk mogelijk. Uitein delijk bewaart hij het op zijn harde schijf. De fijnafstelling van de geluiden en effecten in het muziekstuk maakt hij met een Windows-programma. Het resultaat mag er zijn. Gorisse maakt in opdracht lied jes, en onlangs heeft hij met zijn zingende vader (Rensz Gorisse) een cd opgenomen waarbij Go risse junior voor zo goed als het gehele begeleidingsorkest zorgt. Inmiddels is hij bezig met de voorbereiding van een nieuwe cd. Al verwacht hij pas over twee jaar het resultaat te kunnen pre senteren. Analoog De kwaliteit van het Midi-geluid is dus goed, maar het zou nog be ter kunnen. De ontwikkelingen iri dë wereld van de digitale mu ziek zijn hard gegaan. Van de eerste analoge synthesizers via FM-synthese naar de nu gangba re DSP's, het duurde maar 15 jaar. En er komt al weer een nieuwe techniek aan. Gorisse vertelt dat de toenemende kracht van de processoren in pe's ervoor zal zorgen dat DSP's steeds min der gebruikt gaan worden voor het opwekken en bewerken van de Midi-geluiden. Daardoor wordt het Midi-systeem flexibe ler en is het zogenaamde Physi cal Modeling mogelijk. Midi-ge- luid kan met die (rekenintensie ve) techniek beter bijgeschaafd worden. Het elektronische geluid dat bedoeld is als pianoaanslag, zal dan ook steeds meer op een echt piano-geluid gaan lijken. „Neem bijvoorbeeld de Roland Sound Canvas," vertelt Niels. „Die is behalve als insteekkaart ook al als softwarepakket te ver krijgen. Dus geen hardwarema- tige geluidsopwekking meer, maar volledig software-ge- stuurd." Het werken met muziek noemt Gorisse een hobby, toch wil hij er graag zijn beroep van maken. Afgelopen jaar haalde hij zijn Gymnasium-diploma en nu is hij bezig met de toelatingsexamens voor de Utrechtse Hogeschool voor de Kunsten, afdeling muziektechnologie. Ik ga me vandaag om te beginnen even op glad ijs begeven, maar als ik dat van tevoren netjes tegen u zeg pleit ik mezelf meteen al een beetje vrij voor het onverhoopte geval dat ik er doorheen zou zakken. Wie mijn bij drage van vorige week gelezen heeft, weet dat ik toen vanuit Byron Bay, een stuk of twintig melige vakantiefo to's op internet gezet heb. Dat was alleen maar om aan te tonen wat nu al mogelijk is met een simpel digitaal cameraatje, een laptop en een inter net-account. De reacties die ik een week later opgevist heb vanaf een an dere lokatie in het immense Australië zijn wisselend. De een vindt het leuk, de ander niks en een derde gelooft er geen bal van. Overigens was vorige week mijn ge paste trots na het succesvol overpom pen van die tekst en foto's de volgen de morgen ook snel verdwenen toen de juf achter de balie van het Lord By ron Resort met een stralende glimlach de telefoonrekening produceerde: of ik maar even 63 dollar wilde bijbe talen. Het was me even ontgaan dat Byron Bay net in een andere staat ligt dan Brisbane. Het doet er in dat geval niets toe dat de on derlinge afstand, naar Australi sche begrippen, met tweehon derd 'clicks' oftewel kilometers, ongeveer anderhalve steenworp is. 'Byron ligt in New South Wales en 'Brizzy' is Queensland', aldus die op geruimde juf, 'en dat is interstate, an der tarief in plaats van de afstand, en ik kan er verder ook niets aan doen dat mijn baas er nog wat bovenop gooit...' Goed, inmiddels zit ik weer in Queensland, maar nu zo'n duizend kilometer verder naar het westen, 'way beyond the black stump', zoals ze dat hier noemen. Een blik in het te lefoonboek heeft me geleerd dat in terstate calls over zo'n afstand weer in een hele andere categorie vallen en dat ik die hoorn maar beter zo lang mogelijk op de haak kan laten liggen. Want Compuserve mag dan zo zijn gemakken hebben, een snelle en be trouwbare internet-verbinding valt daar nog steeds niet onder. Maar even een paar dagen niet internetten dus en volgende week in Sydney of in Melbourne nog maar eens even pro beren, waar de local calls gratis zijn, hoe lang ze ook duren. Al zou dat de komende jaren wel eens snel gaan kunnen veranderen. Dat omdat, met de toename van het aantal internet accounts, niet het internet zelf maar de telefoonnetwerken overbezet zou den raken. Met Compuserve als mail-provider is nog steeds niets mis. Aanloggen, op het mail-icoontje dicken en binnen vier minuten had-ie een stuk of zesendertig achterstallige emails bin nengehaald, waaronder een comple te week van Daily Planets, de dagelijk se e-zine onder leiding van Francisco van Jole. En de Webkrant van Marco Apeldoorn, iets minder regelmatig, maar daarom niet minder vol met al lerlei nieuwtjes vanuit Cyberspace. Die je zelf ook wel zou kunnen vin den, maar het is net zo gemakkelijk als iemand anders dat voor je doet. En, in dit geval, een heel stuk goedko per. Hoewel de Australische kranten, in vergelijking met de Nederlandse, opvallende veel aandacht aan compu ters en internet besteden. The Austra lian heeft zowel dinsdag als op zater dag een compleet internet-katern, die op dinsdag zelfs een pagina of twin tig, terwijl de andere grote kranten minstens een keer peer week flink uit pakken met een extra editie compu ters en wat dies meer zij. Ik blijf dus via het papier aardig op de hoogte, maar het is leuk om daarnaast het nieuws vanuit een Nederlandse in valshoek te kunnen blijven volgen. Daarmee ben ik op dat gladde ijs voornoemd aangekomen: tot mijn plezier lees ik dat er in Amerika al campings aan beginnen te komen met voorzieningen voor reizende websurfers. Ik citeer een Daily Planet van vorige week: „De ANWB-cam- pinggids kan weer een icoontje toe voegen aan het assortiment dat aan geeft welke faciliteiten er op cam pings beschikbaar zijn. Dat valt al thans op te maken uit de site van Cruising America. Fiets-, kind- en hondvriendelijke campings waren er al. Nu komt ook de modem-vriende lijke camping. Op een speciale pagina is een overzicht te vinden van cam pings in Noord-Amerika die facilitei ten hebben voor de trekkende inter- net-gebruiker. Het tijdperk waarin we verlost worden van het 'Groeten Uit'- kaartjes-gestuur lijkt aan te breken." Einde citaat. Da's allemaal mooi, maar is het ook waar? De Daily Planet geeft er een adres bij, maar dat kan ik dus nu niet nakijken, dus ik moet het maar even voor zoete koek aanne men. Maar ik ben een beetje scep tisch, want de Daily Planet is er niet vies van om iemand een loer te draai en. Omdat ik die dingen een week lang heb opgepot, lees ik ze nu in de verkeerde volgorde en zo heb ik net kunnen vernemen dat De Volkskrant in een leugentje van de Planet getrapt is. Dat hebben ze, naar eigen zeggen, en met kennelijke trots gedaan, omdat een hoop kranten nogal wat berichten vanuit de Planet over blijken te nemen zonder bronvermelding, en dat zit ze niet lekker. Dat bericht over een niet bestaande internet-mavo, blijk baar klakkeloos overgenomen door de Volkskrant, staat in de zelfde aflevering als waar het boven staande over die camping in staat. Zouden ze twee van die fopperds in één editie gestopt hebben? U moet mij maar niet kwalijk nemen dat ik een paar dollar in mijn zak wil hou den, maar u moet zelf maar even kij ken of het allemaal klopt. Volgens de Planet, en als ik lieg dan doe ik dat nu in commissie, is dat adres http:/lwww.cruising - ameri- ca.com/phone.html In een andere Planet, maar het kan ook een Webkrant geweest zijn, dat ben ik, met excuses aan Francisco of Marco, even kwijt, lees ik een andere oplossing voor emailen 'on the road'. Blijkt dat ik mijn computertje hele maal niet meer mee hoef te nemen. Er is een nieuw programma dat je thuis op je PC kan installeren, voorop gesteld dat het minstens een Pentium 75 met een Voice Modem en nog wat toeters en bellen is, en dat je email voor je opleest als je er een verbinding mee legt. Dat zou ik wel eens willen zien (en horen) maar ik vrees dat ook in dit geval enige skepsis gerechtvaar digd is. Het programma, onder de naam Email Reader zou het mogelijk moeten maken dat je via bepaalde toetsen op je telefoon, dan wel door het toespreken van je PC, je email zou moeten kunnen oplezen, en vervol gens opslaan als gelezen. Da's ook al lemaal allemachtig prachtig, maar dan zal je zien, en zeker het aspect dat het programma alleen geschikt is voor Windows 95 doet me het ergste vrezen, dat die PC meteen nadat je de deur achter je dichtgeslagen hebt, een lekkere vastloper krijgt. Ik wed, zonder er verder iets van af te weten dat het ding zichzelf in zo'n geval niet automatisch herstart, ook al heb je daarvoor een of andere voorziening getroffen. Moet je zeker je schoon moeder of de werkster gaan bellen, of die alsjeblieft even op de reset- knop knop wil gaan duwen en dat ze niet van het gepiep moet schrikken enzovoort. Maar wie er desondanks in geinteresseert is moet vooral even gaan kijken. Ik wed, wacht even, laat ik maar even niet meer wedden, want ik weet ook niet hoe cyberspace er over drie maanden uitziet, laat staan over een jaar. Gelukkig ben ik niet de enige die wel eens blundert, zo moge tenslotte blijken uit een trio historische mis kleunen die de Webkrant weer er gens anders vandaan gehaald heeft. Hier zijn ze: „What use could this company make of an electrical toy?" Met deze woorden weigerde de di recteur van de telegraaf-onderne- ming Western Union de aankoop van de telefoonmaatschappij van Graham Bell te fiatteren. „Computers zullen in de toekomst waarschijnlijk niet meer dan ander halve ton wegen", aldus het nog steeds zeer lezenswaardige blad Po pulair Mechanics in 1949 bij een be schouwing van de ontwikkeling van de computertechniek. De laatste is nog maar twintig jaar oud, maar wel de grootste vergissing. Dit zei de oprichter en directeur van Digital Equipment in 1977: „Er is geen enkele reden voor wie dan ook om een computer in huis te hebben". Ik wed niet meer, zelfs niet met die grappenmaker die me per email heeft laten weten dat hij er geen barst van gelooft dat ik in Australië zit en dat ik al die foto's vanaf de redactie van De Stem gestuurd heb. Ook al zou ik graag die tatoeage op zijn voorhoofd zien die hij zegt aan te zullen laten brengen als ik alles kan bewijzen. Ik gun hem zijn ongeschonden aanzien en koester me nog maar even in de wetenschap dat ik hier beneden zit en hij daarboven. Alle adressen uit deze Interface zijn te vinden via de voorpagina De Stem Online. Klamath heeft een nieuwe naam Dat Intel een bedrijf is dat bruist van de nieuwe ideeën, valt na tuurlijk af te leiden uit haar spannende namen voor nieuwe pro cessoren. De nieuwste consumentenchip stond tot nu toe bekend onder de naam Klamath, maar nu hij bijna de markt op moet krijgt-ie een nieuwe naam: Pentium Tja. Die Pentium II is niet meer dan een lichte variant van de Pentium Pro en is daartoe ontdaan van de eache-eenheid binnen de processorbehuizing. Een ontwerp dat weliswaar minder snel is dan dat van de Pen- tium-Pro, maar stukken goedkoper. De chip maakt gebruik van MMX en is mede daardoor iets sneller dan de Pentium-Pro. In tel richt zich met de chip aanvankelijk op de zakelijke markt voor 32-bits besturingssystemen (zoals Windows NT). Waar schijnlijk werken de eerste modellen van de Pentium n op een kloksnelheid van 266 Mhz. Dancedubs op het internet Dance is in, reeds jaren is deze muziekstroming een massa-arti kel. Geen top-40 is te beluisteren zonder dat je overspoeld wordt door rijkelijk van bassdrums voorziene vormen van Dance-mu- ziek. Halverwege de jaren tachtig begon de muziekstroming in kleine clubs in Europa en de VS. En dat zijn de plekken waar nu nog steeds de meest progressieve liefhebbers rondlopen en waar dus de sterkste muziekontwikkeling plaats vindt. Een aantal van die danceclubs heeft heel aardige internetsites. Zoals in Neder land de Roxy, de It, Escape Venue en de sinds donderdag hero pende Mazzo in Amsterdam. Het mooist is echter de site van de iets kleinere (maar niet minder bekende!) Waakzaamheid uit Koog aan de Zaan. De site wordt beheerd door een aparte Webmaster die de inhoud dan ook iedere week ververst. Op de site is niet alleen de agenda en de geschiedenis van De Waakzaamheid te vinden, maar ook foto's en beschrijvingen van de DJ's. Een fotopagina en, heel aar dig, iedere maand de nieuwste flyer. Op de Britse Clublt-site, kunnen zowel DJ's als andere liefhebbers van dancemuziek te recht, foto's, een prachtige flyercollectie en zelfs muziek in Rea- laudioformaat zijn daar te vinden. Alle adressen zijn te vinden via De Stem Online. De gouden muziekgids Iedereen die op zoek is naar muziekbestanden en links op het World Wide Web, zou eens langs moeten gaan bij Mario's Music Yellow pages. Zijn site vormt een enorme database met alle mo gelijke links naar 'muziek op het Web'. Dat loopt uiteen van de sites van platenmaatschappijen tot een lijst van radiostations die in Realaudio via internet uitzenden. Ook zijn er hitlijsten uit de hele wereld terug te vinden en er is een overzicht van popbands. De hobbyist kan er terecht op een pagina waar een grote hoe veelheid Midi- en Modbestanden te downloaden zijn. Het adres van deze site is zoals gewoonlijk te vinden via de voorpagina van De Stem Online. Door Martijn de Meulder De computer kun je gebruiken om muziek te maken. Thuis kun je aan de slag gaan met Midi of, voor wie van harder houdt, met de zogenaamde Mod-trackers. Die laatste zijn programma's waarmee een aantal geluidsfrag menten (samples) aan elkaar te plakken zijn. Daarmee zijn hele aardige resultaten te behalen, maar het gebruik van de inge wikkelde Mod-trackers vereist een massa tijd. Easy Computing lijkt aan dat laatste probleem een einde te willen maken met Technomaker. Een programma waarmee het mogelijk is om los se geluids-samples via zes ver schillende sporen aan elkaar te lassen. Niet via Mod-editing, maar met het gebruik van dood gewone .wav bestanden. Technomaker is inderdaad enorm eenvoudig in het gebruik. Het gedeelte van de handleiding dat het gebruik van het pro gramma beschrijft, is slechts vijf pagina's dik, en dat is meer dan genoeg. Een druk op de knop Nieuwe mix maakt een nieuw, leeg, mu ziekbestand aan. En onder de knop Sample zit een rolmenuutje met geluidsfragmenten verbor gen. Die geluidsfragmenten zijn heel divers en lopen uiteen van een standaard bassdrum en hi- hat, tot een aantal uitspraken van een dame in een benauwde positie. Na het aanklikken van zo'n fragment 'kleeft' een klein balkje dat de lengte van het frag ment aangeeft aan de muiscur sor. Vervolgens is dat in een van de zes sporen te plakken. Even tueel is het kopiëren van de sample mogelijk zodat je uit een enkele bassdrum een complete bassline kunt halen. Werkend op deze manier is het mogelijk om spoor één bijvoorbeeld te voor zien van de bassdrum, spoor twee de hihat, spoor drie de strings, en spoor vier het stemge luid. Alle samples zijn zo gepro duceerd dat ze heel gemakkelijk met elkaar samenvallen in het ritme. Het resultaat is een heel aardige compositie dat u naar ei gen inzicht kunt opbouwen. CD-ROM RECENSIES Technomaker is in zijn stan daardversie het meest geschikt voor het maken van hardcore house, of juist voor het meer zweverige Ambient. Voor het produceren van Mellow is het programma minder geschikt, niet alleen vanwege de onmoge lijkheid om de afspeelsnelheid (170 Bpm) te veranderen, maar ook de standaard-samplebiblio theek is daarvoor wat te beperkt. Meer samples zijn binnen te ha len via Technomaker Plus, een cd-rom vol met nieuwe geluids fragmenten. Nog meer samples kun je eventueel ook via het in ternet downloaden. Ben je dan nog niet tevreden, dan biedt Technomaker ook de mogelijk heid om .wav bestanden te im porteren. Da's leuk, dan kun je je eigen stemgeluid in een house- nummer verwerken. Technomaker slaat gemaakte composities tussentijds op in het eigen .mix formaat. Als je dan helemaal tevreden bent met het nummer, dan kun je het om laten zetten naar stereo 16-bits, 44.4 Khz .wav formaat. Al met al is Technomaker(plus) een heel aardige cd-rom waar mee op eenvoudige wijze leuke composities gemaakt kunnen worden. De nieuwe BBE zul je met Technomaker niet worden, maar dat je er een eindje mee in de richting komt, is vrij zeker. De prijs is heel acceptabel. Technomaker en Technomaker Plus worden op de markt ge bracht door Easy Computing. Systeemeisen: 486DX50 pc, 8 Mb voor Windows 3.11, 16 Mb voor Windows '95, Soundblaster 16 of compatible, double speed cd- rom: sneller aanbevolen. Prijzen: 59,90 (Technomaker) en 29,95 (Technomaker Plus). Technomaker, je eigen dancemuziek zonder veel moeite.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 47