»aan tief 'dt. We zijn muziek om naar te kijken' DE STEM Zondagavond keuze van liedje voor Eurovisie Songfestival 'Bloot en smerig scoren het hoogst' Damesgroep Mrs. Einstein klaar voor Dublin unicef Reli-zender verbant Pat Boone van scherm Erotiek, nieuws, sport en politiek trekpleisters Radio Raïspromotie van Noord-Afrikaanse muziek D1 In twaalf weken 48 uur Kurt Weill op radio Elizabeth Taylor geopereerd aan hersentumor Publiek debat Klaas Gubbels in De Beyerd Wendy van Dijk en het succes van 'Over de Rooie' I ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D5 Gids (lel het Eurovisie Songfestival in Dublin dor de deur, kunnen de kijkers zondag «r telefoon hun voorkeur uitspreken van de zes nummers van de mei- Mrs. Einstein. Dit vijftal zal jêderland zaterdag 3 mei vertegenwoor- Jjjen op het internationale liedjesfestijn, get rechtstreekse Nationaal Songfesti- ,31. waarop de definitieve Nederlandse inzending uit de bus rolt, wordt ditmaal «epresenteerd door Bart Peeters. foor elk liedje is een eigen niet-gratis te lefoonnummer beschikbaar. De nummers lopen van 09 09 03 31 tot en met 09 09 03 36. De kijkers voorkeur bepaalt de helft van het waarderingscijfer. De overige punten worden toegekend door regionale jury's van muzikale deskundigen. Mrs. Einstein bestaat uit Suzanne Venne- ker, Paulette Willemse, Saskia van Zut- phen, Marjolein Spijkers en Linda Snoe- ij, die hun repertoire omschrijven als 'muziek om naar te kijken.' Zij zingen achtereenvolgens Ik doe alsof (Erwin de Graaff), Dat liefde zo moet zijn (Hans van Hemert Claudia Robbens), Samen Sterk (Tjeerd van Zanen Alan Mi chael), Niemand heeft nog tijd (Ed Hooij- mans), Toen de aarde stilstond (Guus Willemse) en Laat het los (J. van der Wolf). De liedjes zijn vooraf opgenomen, maar tijdens de NOS-uitzending voor het eerst te horen. Het winnende nummer wordt aan het eind van de uitzending tussen 22.30 en 23.00 uur wèl live gezongen. Mrs. Einstein is voor het tv-publiek geen onbekende. In 1994 was de formatie op zondagavond te beluisteren in Brand punt met een speciaal voor haar gecom poneerd liefdeslied voor diverse politici. De groep zette ook de Tros TV Show luis ter bij, ter gelegenheid van de uitreiking van de Thorbeckeprijs aan Frits Bol- kestein. Ook zongen de dames commer cials in het tv-programma De Verleiding van Astrid Joosten. Bovendien trok Mrs. Einstein twee maal met een programma langs de theaters. NPS-directeur Willem van Beusekom is zeer te spreken over de kwaliteit van de ingezonden liedjes. Hij vindt het verheu De groep Mrs. Einstein, die Nederland gaat vertegenwoor digen op het Eurovisie Song festival, trekt al twee seizoe nen het land door om de Heren van de Schepping te confronte ren met de relativiteit van hun belangrijkheid. Zulks tot groot vermaak van de heren zelf. Maar ook niet minder tot dat van het damesdom. Een ge sprek met Saskia van Zutphen, een van de dames van Mrs. Einstein. Boor Koos Tuitjer De echte mevrouw Einstein was een be klagenswaardige vrouw, weet Saskia van Zutphen. Net als andere echtgenotes van beroemde mannen, stond zij geheel in de stbaduw van haar genie. Terwijl ook be iend is, dat zij (mevrouw Einstein) het brein achter meneer Einstein (E=MC- bwadraat) was. Sirs. Einstein trekt al twee theaterpro gramma's achtereen ten strijde tegen een eeuwig drama. Waarin de zich op zijn borst kloppende man de hoofdrol heeft opgeëist, terwijl mevrouw - verborgen in ie coulissen - druk staat te souffleren. Kiet zelden vindt het drama zijn ontkno- in het besluit van de man om voor- goed te vertrekken. Want zodra hij zeker van zijn positie in de maatschappij, raakt zijn fluisterende steun en toever laat overbodig. is Mrs. Einstein nu een groot genoe gen om de mannelijke soort op haar beurt relativeren. Niet alleen op de podia van de schouwburgen. De vijf dames, in strumentaal bijgestaan door twee heren, Wen ook elders op. Van het Amstel Ho tel tot in grote kantoorcomplexen. Op uitnodiging doorgaans van de heren. Want de heren uit het zaken- en bedrijfs leven vinden Mrs. Einstein maar wat leuk. npalmen Saskia van Zutphen: „Er is er nog nooit één weggelopen. We palmen de heren al tijd eerst in om ze vervolgens stevig aan de nette pakken te kunnen hangen. Maar vinden het kostelijk. Er is nooit enig misverstand. Dat komt, denk ik, omdat we over en weer weten wat we aan elkaar kebben." te. Einstein opereert vanaf 1990. Daar voor maakte de kern van de groep deel Jitvan De Meisjes. Aan populariteit ont liet De Meisjes niet. Maar na ver- van tijd kwam de gedachte op dat bet voor eenieder goed was om een eigen teg te zoeken in de showbizz. De Meisjes turnden het veld. Totdat er bij sommigen te wringen. Saskia van Zut- >Mrs. Einstein met Bart Peeters: We zijn een familie.' phen: „Na verloop van tijd miste ik het gevoel van De Meisjes. Paulette Willemse en Suzanne Venneker bleken daar ook mee rond te lopen. Gedrieën besloten we een nieuwe start te maken. Zo is Mrs. Einstein ontstaan." De reputatie van de inmiddels tot vijf vrouwen uitgebreide groep begint na twee theaterseizoenen langzaamaan te groeien. „Maar om echt door te stoten, heb je toch de tv nodig," zegt Saskia van Zutphen. Mrs. Einstein trekt zich dan ook op aan dé kans van haar leven: het Eurovisieson gfestival. „We hoeven niet eens te win nen," hebben de dames van Mrs. Einstein al juichend laten weten. Zó geweldig vin den ze die uitverkiezing. Er daar wordt ditmaal niets aan af gerelativeerd. Zingen is de grote kracht van Mrs. Ein stein. Het live op een toneel bewegen niet minder. Saskia van Zutphen: „Je moet naar ons kijken. We zijn namelijk muziek om naar te kijken. Ikzelf vind het het leukst om voor grote zalen te spelen. Hoe meer mensen, hoe spannender. Ik ben toch het meest een circuspaard. Repete ren haat ik. Ik kan niet zonder publiek." Teksten en arrangementen komen tot nu toe geheel uit de koker van Mrs Einstein. Saskia (afgestudeerd aan de Kleinkun- stakademie) is bedreven in het schrijven van teksten. Paulette (eveneens van de Kleinkunstakademie) blinkt uit in het schrijven van de arrangementen. Saskia vol bewondering: „Vier-, vijfstemmig, ze draait er haar hand niet voor om. Dat is evengoed een gigantische klus. Eerst unisono en dan uitwaaieren naar vijf ver schillende stemmen. Ikzelf zing de hoog ste partij. Maar ik pas eigenlijk overal in." De hoogste stem betekent voor Saskia van Zutphen niet het hoogste lied. Sas kia: „De hoogste stem behoort een folie- tje te zijn, dat over het geheel ligt. Niet meer. Er is niemand in de groep, die zich ten koste van anderen wil profileren. Bij ons zorgt iedereen voor het product, nie mand voor zichzelf. We hebben dan ook niet het gedoe van: wie overheerst er wie?" Familie „Laatst werd me gevraagd: zijn jullie vriendinnen? Daar zat ik vreselijk mee. Dat waren we namelijk niet. Maar ja, dat hoort toch wel zo te zijn?" Op een avond kwam ik er achter wat we wél zijn. Ik had een solootje, de anderen stonden een koortje te vormen. Toen ik ze daar zo braaf zag staan, wist ik het: we zijn een familie. Familie is veel closer dan vriendinnen." ZATERDAG 22 FEBRUARI 1997 gend dat er relatief onbekende componis ten meedingen. „De NOS stimuleert al tijd een open inschrijving bij het Songfes tival. Zo krijgen ook componisten buiten het bekende circuit gelegenheid hun kun nen te tonen." Tijdens het Nationaal Songfestival ont vangt Peeters ook enkele gasten, onder wie Corry Brokken, die in 1957 het Euro visie Songfestival won. (Zondag, Nederland 2, 20.45 en 22.30 uur) Los Angeles (dpa) - De Ameri kaanse religieuze tv-zender Tri nity Broadcasting Network heeft de wekelijkse gospel-uit zending van Pat Boone in de ijs kast gezet omdat de zanger bij de uitreiking van de American Music Awards in januari was verschenen in heavy-metalkle- ding. Talrijke televisiezenders in de hele wereld nemen de show van de 62-jarige Boone over. Volgens de Los Angeles Times van donderdag heeft Tri nity besloten Boone van het scherm te verbannen nadat er een stroom van klachten was binnengekomen over de outfit van de zanger, die in zijn al tientallen jaren durende carriè re altijd het image van de nette buurjongen heeft gehad. Op de gala-avond verscheen hij in een leren pak met ontblote borst en een hondenhalsband om. Trinity wil Boone's show pas weer uitzenden als hij zijn op treden 'tot volle tevredenheid' kan verklaren. De zender vraagt de kijkers tot dat moment voor de zanger te bidden. Boone, die aan het begin van zijn carrière vaak met zijn lied jes op de hitparade stond, ver wijdert zich met zijn muziek steeds meer van de pop-gospels. Zijn optreden in het gewraakte leren pak noemde hij een publi citeitsstunt voor zijn album In a Meal Mood/No More Mr. Nice Guy, dat uit 'voorzichtige hea- vy-metalsongs bestaat'. Hilversum (anp) - Na tien uur 's avonds nam in de koude januari maand het percentage van de be volking dat voor de buis zat bin nen een half uur af van bijna 40 tot 35 procent. Rond elven was dat maar net iets meer dan 25 procent en een half uur later keek nog een op de vijf Nederlanders. Uit het overzicht van de kijkcij fers van de afdeling Kijk- en Luis teronderzoek van de NOS over de eerste maand van dit jaar blijkt dat tussen tien en twaalf uur 's avonds met name Nederland 3 en SBS6 hun marktaandeel wisten te vergroten. Nederland 3 trekt dan 15 procent van de kijkers tegen 7,3 procent tussen acht en tien. SBS zit in de laatste twee uren van het etmaal op 13 procent van de kijkers tegen 8,2 procent in de prime time van acht tot tien. Nederland 3 zit in deze avonduren op de buis met het Journaal, Nova Hilversum (anp) - De NPS brengt vanaf maandag 24 februari twaalf maandagavonden van 20.00 tot 24.00 uur een radiodocumentaire over de componist Kurt Weill. Er zijn niet alleen veel tijdgenoten van Weill te beluisteren, ook komt (vrijwel) onbekend of zelden ge speeld werk van Weill aan bod. De documentaire van componist Willem Breuker en documentaire maakster Carry de Swaan bevat in de tweede aflevering bijvoor beeld uitvoeringen van de eerste twee bewaard gebleven opera's van Weill: Der Protagonist uit 1925 en Royal Palace uit 1926. De Dreigroschenoper uit 1928, de vrucht van de samenwerking tus sen Bertolt Brecht en Weill, komt in aflevering drie aan de orde. In de vijfde aflevering (maandag 31 maart) is Brecht ingeruild voor Caspar Neher. Met hem maakte Weill de opera Die Bürgschaft met een bezetting voor symfonie-or kest, klassiek geschoolde zangers en twee koren. en Den Haag Vandaag: nieuws, sport, actualiteiten en politiek. SBS6 heeft ook vast om half elf in de avond zijn Hart van Nederland (nieuws), omringd met sport (vrij dag), TV Privé (dinsdag), een speelfilm (maandag, zaterdag) en softe erotiek (De Wallen op Stap op maandag, en een erotische film op vrijdag). Los Angeles (ap) - De actrice Eli zabeth Taylor heeft donderdag een vier uur durende operatie doorstaan, waarbij een vijf centi meter grote hersentumor achter haar linkeroor is weggehaald. Be handelend neurochirurg Martin Cooper van het Cedars-Sinai Me dical Centre in Los Angeles ver wacht een 'volledig herstel'. Taylor zal nog 24 uur op de inten sive care moeten blijven, aldus Cooper, die voorts zei te verwach ten dat onderzoek van het verwij derde weefsel zal uitwijzen dat het om een goedaardige tumor gaat. De actrice wordt 27 februari 65 jaar. Van onze verslaggever Breda - Zondagmiddag staan per soon en werk van beeldend kun stenaar Klaas Gubbels centraal tijdens een openbaar debat in De Beyerd. Daar loopt een overzicht stentoonstelling van Klaas Gub bels. De kunstenaar zal in gesprek treden met de kunstjournaliste Betty van Garrel (NRC/Handels- blad, HP/De Tijd). Het debat be gint om 15.00 uur en er geldt de normale toegangsprijs voor De Beyerd. Klaas Gubbels legt zich al tientallen jaren toe op het vereeu wigen van tafels en koffiekannen. Volgens de laatste berichten zou de Hema geïnteresseerd zijn een Gubbels-koffiekan op de markt te brengen - overigens een wens van de kunstenaar zelf. inwerkperiode gaat inistraties verzorgen, s contacten met onze ies. U bent een man ouw met een op- ng op MBO-niveau, atiseerde salaris- rnnis van fiscale en lebt goede communi- n u bent accuraat en op een uitstekende iern pakket secun- len. Onze omvang en [bestand staan garant pectieven. ij een organisatie die in werken, stuur dan atie naar Deloitte J.P.J.F. van Vugt RA, Breda. kunt u bellen met de elefoon 076-5232323. V Alert Druk heeft ze het: elke werkdag presenteert zij twee programma's, beide bij SBS 6, beide in de vooravond. Het ene, Over de Rooie is welis waar spraakmakender dan het andere, Broodje Aap Show, maar ook die scoort niet slecht. Wendy van Dijk timmert hard aan de weg naar boven in de amusementswereld. Door Marcel Frost •Ree, mijn laatste slokje," roept endy van Dijk als de serveer der het bijna lege jus d'orange- fi«s van tafel pakt. Lachend zet Je vrouw het glas terug, met een Mik waaraan valt af te lezen dat oeiden elkaar al langer dan van- ?aag kennen. Als de fotograaf Duiten bij Hotel Hart van Weesp «os van Van Dijk neemt, ebxonneert een voorbijrijdende ®auffeur. Een fan? Ze zwaait en agt „Dat was mijn vader." endy van Dijk heeft het naar !lt zin in haar geboorteplaats. ben Weesp slechts twee jaar ji1 rouw Seweest, toen woonde in Amersfoort. Nee, dat was het niet." Jf het verleden speelde de 26-ja- 'Se Van Dijk onder meer in de er>e Flodder en was zij de vaste actrice in Boobytrap. Met Over de Rooie brak Wendy van Dijk samen met co-presentator Mat thias Scholten definitief door bij het grote publiek. Toen SBS 6 onlangs reclameposters van de presentatrice uitdeelde, kwamen bijna honderdvijftig mensen er eentje ophalen. Bijna iedereen kent het programma, bijna ie dereen heeft er een uitgesproken mening over. Sommigen hopen op de dag dat zij zelf de kans krijgen om duizend gulden te verdienen met iets dat, op z'n zachtst gezegd, vreemd is. Weer anderen hebben geen goed woord over voor het geldspelle tje. Kraaykamp Sinds begin dit jaar presenteert Wendy van Dijk bij SBS 7 ook de Broodje Aap Showwaarin een wisselend panel (onder aan voering van Johnny Kraaykamp jr.) ongelooflijke verhalen op hun waarheid moeten beoorde len. Twee programma's dus, in de vooravond, elke werkdag, dat betekent druk, druk druk. „Aan vankelijk zou ik Over de Rooie afbouwen. Hoe precies wisten we nog niet, misschien dat Mat thias wat meer dingen zou gaan doen. Ook is er kort sprake ge weest van een ander meisje, maar dat vond men toch geen goed idee. Maar ja, uiteindelijk is het zo gebleven, hoewel SBS bang was dat ik te veel op tv te zien zou zijn. Je loopt toch de kans op een overkill. Nu blijkt dat die twee programma's heel goed samen gaan, ze zijn geluk kig totaal verschillend. En zo lang de opnamen goed op elkaar zijn afgestemd, kan ik het com bineren." Schaamtegrens In den beginne maakte Over de Rooie de tongen los. Er was vooral kritiek op de relatief goedkope vorm van televisiema ken: beloof iemand duizend gul den en de schaamtegrens van de man/vrouw in kwestie blijkt op eens veel lager te liggen. In je blootje de skipiste omlaag, borsten voelen, tongzoenen met wildvreemden, slagroom van etalageruiten likken, strippoker op de markt, een strook uit je kapsel laten scheren: mensen doen veel voor het befaamde groene briefje. „Nu horen we er bijna niets mee over, het is ge woon geaccepteerd. Ik denk wel dat er genoeg mensen zijn die graag gezien hadden dat we nooit meer terug waren geko men." Het programma was aanvanke lijk maar voor een korte periode gepland, vooral om SBS 6 op een radicale wijze aan het pu bliek voor te stellen. „We hadden al een geweldig eindfeest gehad, met z'n allen per boot door de grachten van Amsterdam en maar vieren. Kregen we later te horen dat we maar gewoon door moesten gaan," lacht ze. In de begintijd moest zij, en Mat thias ook, de mensen vaak over halen mee te doen. „Dat is nu he lemaal niet meer zo. We willen absoluut niet dat mensen mee doen die er eigenlijk geen zin in hebben. Echt, we vragen soms wel tien keer of ze het zeker we ten. Zelfs mensen die twijfelen, hebben we liever niet." Gewenning Of het is gewenning, of Over de Rooie is niet meer zo extreem als in de beginperiode. „Dat laatste klopt, denk ik. De humor hoeft niet alleen in viezigheid of naakt te zitten, dat is wel erg gemakke lijk. We hebben genoeg andere leuke dingen verzonnen," zegt Van Dijk. „Wist je dat we al meer dan duizend verschillende spelletjes hebben gespeeld? Maar, bloot en smerig blijft het beste scoren, dat heeft meteen z'n weerslag op de kijkcijfers." Duizend gulden is een fors be drag. Hoeveel doen er voor de kick mee, hoeveel voor het geld? „Bij de meesten is het fifty-fif- ty," antwoordt de presentatrice overtuigd. „Mensen vinden het erg leuk om op tv komen, maar duizend piek is ook lekker. We letten er wel op dat personen het niet alleen voor het geld doen. Meestal zie je dat, die zitten ge woon niet lekker in hun vel als ze meespelen." Iedereen die in de uitzending te zien is, heeft daar met een hand tekening toestemming voor ge geven. „Iedereen, ook mensen die weigeren om mee te spelen. Als iemand zegt: 'Ik vind het een klote programma,' dan vraag ik 'Mogen wij uw reactie gebrui- Wendy van Dijk: Matthias is recht voor zijn raap, ik draai er meer omheen.foto dijkstra ken'. Als ze daarmee akkoord gaan, moeten ze even een formu lier ondertekenen." De zaken die Van Dijk en Schol ten aan het publiek voorleggen, zijn soms op het genante af. „Toch heb ik met geen enkel spel moeite. Oh ja, er zit genoeg bij wat ik zelf niet zou doen, maar het ligt er ook maar net aan wie je wat wanneer vraagt. Matthias is meer recht voor zijn raap dan ik. Hij stelt je iets voor, pats- boem, doen of laten? Ik draai er omheen, probeer het iets liever te maken, speel een spelletje. Beide manieren hebben zo hun eigen charmes." Met Over de Rooie komen de presentatoren in heel Nederland. „We draaien het allerliefste in Brabant. Die mensen zijn zo har telijk. en gezellig. Iedereen staat meteen klaar, wil direct helpen. De Amsterdammer komt toch al drie keer per dag een camera ploeg tegen, die kijkt daar niet echt meer van op of om." (SBS 6, maandag tot en met vrijdag, 18.25 en 19.30 uur)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 33