»aan
tief
'dt.
We zijn muziek om naar te kijken'
DE STEM
Zondagavond keuze van liedje voor Eurovisie Songfestival
'Bloot en smerig scoren het hoogst'
Damesgroep Mrs. Einstein klaar voor Dublin
unicef
Reli-zender verbant
Pat Boone van scherm
Erotiek, nieuws, sport
en politiek trekpleisters
Radio Raïspromotie van
Noord-Afrikaanse muziek
D1
In twaalf weken
48 uur Kurt
Weill op radio
Elizabeth Taylor
geopereerd
aan hersentumor
Publiek debat
Klaas Gubbels
in De Beyerd
Wendy van Dijk en het succes van 'Over de Rooie'
I ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D5
Gids
(lel het Eurovisie Songfestival in Dublin
dor de deur, kunnen de kijkers zondag
«r telefoon hun voorkeur uitspreken
van de zes nummers van de mei-
Mrs. Einstein. Dit vijftal zal
jêderland zaterdag 3 mei vertegenwoor-
Jjjen op het internationale liedjesfestijn,
get rechtstreekse Nationaal Songfesti-
,31. waarop de definitieve Nederlandse
inzending uit de bus rolt, wordt ditmaal
«epresenteerd door Bart Peeters.
foor elk liedje is een eigen niet-gratis te
lefoonnummer beschikbaar. De nummers
lopen van 09 09 03 31 tot en met 09 09 03
36. De kijkers voorkeur bepaalt de helft
van het waarderingscijfer. De overige
punten worden toegekend door regionale
jury's van muzikale deskundigen.
Mrs. Einstein bestaat uit Suzanne Venne-
ker, Paulette Willemse, Saskia van Zut-
phen, Marjolein Spijkers en Linda Snoe-
ij, die hun repertoire omschrijven als
'muziek om naar te kijken.' Zij zingen
achtereenvolgens Ik doe alsof (Erwin de
Graaff), Dat liefde zo moet zijn (Hans van
Hemert Claudia Robbens), Samen
Sterk (Tjeerd van Zanen Alan Mi
chael), Niemand heeft nog tijd (Ed Hooij-
mans), Toen de aarde stilstond (Guus
Willemse) en Laat het los (J. van der
Wolf).
De liedjes zijn vooraf opgenomen, maar
tijdens de NOS-uitzending voor het eerst
te horen. Het winnende nummer wordt
aan het eind van de uitzending tussen
22.30 en 23.00 uur wèl live gezongen.
Mrs. Einstein is voor het tv-publiek geen
onbekende. In 1994 was de formatie op
zondagavond te beluisteren in Brand
punt met een speciaal voor haar gecom
poneerd liefdeslied voor diverse politici.
De groep zette ook de Tros TV Show luis
ter bij, ter gelegenheid van de uitreiking
van de Thorbeckeprijs aan Frits Bol-
kestein. Ook zongen de dames commer
cials in het tv-programma De Verleiding
van Astrid Joosten. Bovendien trok Mrs.
Einstein twee maal met een programma
langs de theaters.
NPS-directeur Willem van Beusekom is
zeer te spreken over de kwaliteit van de
ingezonden liedjes. Hij vindt het verheu
De groep Mrs. Einstein, die
Nederland gaat vertegenwoor
digen op het Eurovisie Song
festival, trekt al twee seizoe
nen het land door om de Heren
van de Schepping te confronte
ren met de relativiteit van hun
belangrijkheid. Zulks tot groot
vermaak van de heren zelf.
Maar ook niet minder tot dat
van het damesdom. Een ge
sprek met Saskia van Zutphen,
een van de dames van Mrs.
Einstein.
Boor Koos Tuitjer
De echte mevrouw Einstein was een be
klagenswaardige vrouw, weet Saskia van
Zutphen. Net als andere echtgenotes van
beroemde mannen, stond zij geheel in de
stbaduw van haar genie. Terwijl ook be
iend is, dat zij (mevrouw Einstein) het
brein achter meneer Einstein (E=MC-
bwadraat) was.
Sirs. Einstein trekt al twee theaterpro
gramma's achtereen ten strijde tegen een
eeuwig drama. Waarin de zich op zijn
borst kloppende man de hoofdrol heeft
opgeëist, terwijl mevrouw - verborgen in
ie coulissen - druk staat te souffleren.
Kiet zelden vindt het drama zijn ontkno-
in het besluit van de man om voor-
goed te vertrekken. Want zodra hij zeker
van zijn positie in de maatschappij,
raakt zijn fluisterende steun en toever
laat overbodig.
is Mrs. Einstein nu een groot genoe
gen om de mannelijke soort op haar beurt
relativeren. Niet alleen op de podia
van de schouwburgen. De vijf dames, in
strumentaal bijgestaan door twee heren,
Wen ook elders op. Van het Amstel Ho
tel tot in grote kantoorcomplexen. Op
uitnodiging doorgaans van de heren.
Want de heren uit het zaken- en bedrijfs
leven vinden Mrs. Einstein maar wat
leuk.
npalmen
Saskia van Zutphen: „Er is er nog nooit
één weggelopen. We palmen de heren al
tijd eerst in om ze vervolgens stevig aan
de nette pakken te kunnen hangen. Maar
vinden het kostelijk. Er is nooit enig
misverstand. Dat komt, denk ik, omdat
we over en weer weten wat we aan elkaar
kebben."
te. Einstein opereert vanaf 1990. Daar
voor maakte de kern van de groep deel
Jitvan De Meisjes. Aan populariteit ont
liet De Meisjes niet. Maar na ver-
van tijd kwam de gedachte op dat
bet voor eenieder goed was om een eigen
teg te zoeken in de showbizz. De Meisjes
turnden het veld. Totdat er bij sommigen
te wringen. Saskia van Zut-
>Mrs. Einstein met Bart Peeters: We zijn een familie.'
phen: „Na verloop van tijd miste ik het
gevoel van De Meisjes. Paulette Willemse
en Suzanne Venneker bleken daar ook
mee rond te lopen. Gedrieën besloten we
een nieuwe start te maken. Zo is Mrs.
Einstein ontstaan."
De reputatie van de inmiddels tot vijf
vrouwen uitgebreide groep begint na
twee theaterseizoenen langzaamaan te
groeien. „Maar om echt door te stoten,
heb je toch de tv nodig," zegt Saskia van
Zutphen.
Mrs. Einstein trekt zich dan ook op aan
dé kans van haar leven: het Eurovisieson
gfestival. „We hoeven niet eens te win
nen," hebben de dames van Mrs. Einstein
al juichend laten weten. Zó geweldig vin
den ze die uitverkiezing. Er daar wordt
ditmaal niets aan af gerelativeerd.
Zingen is de grote kracht van Mrs. Ein
stein. Het live op een toneel bewegen niet
minder. Saskia van Zutphen: „Je moet
naar ons kijken. We zijn namelijk muziek
om naar te kijken. Ikzelf vind het het
leukst om voor grote zalen te spelen. Hoe
meer mensen, hoe spannender. Ik ben
toch het meest een circuspaard. Repete
ren haat ik. Ik kan niet zonder publiek."
Teksten en arrangementen komen tot nu
toe geheel uit de koker van Mrs Einstein.
Saskia (afgestudeerd aan de Kleinkun-
stakademie) is bedreven in het schrijven
van teksten. Paulette (eveneens van de
Kleinkunstakademie) blinkt uit in het
schrijven van de arrangementen. Saskia
vol bewondering: „Vier-, vijfstemmig, ze
draait er haar hand niet voor om. Dat is
evengoed een gigantische klus. Eerst
unisono en dan uitwaaieren naar vijf ver
schillende stemmen. Ikzelf zing de hoog
ste partij. Maar ik pas eigenlijk overal
in."
De hoogste stem betekent voor Saskia
van Zutphen niet het hoogste lied. Sas
kia: „De hoogste stem behoort een folie-
tje te zijn, dat over het geheel ligt. Niet
meer. Er is niemand in de groep, die zich
ten koste van anderen wil profileren. Bij
ons zorgt iedereen voor het product, nie
mand voor zichzelf. We hebben dan ook
niet het gedoe van: wie overheerst er
wie?"
Familie
„Laatst werd me gevraagd: zijn jullie
vriendinnen? Daar zat ik vreselijk mee.
Dat waren we namelijk niet. Maar ja, dat
hoort toch wel zo te zijn?"
Op een avond kwam ik er achter wat we
wél zijn. Ik had een solootje, de anderen
stonden een koortje te vormen. Toen ik ze
daar zo braaf zag staan, wist ik het: we
zijn een familie. Familie is veel closer dan
vriendinnen."
ZATERDAG 22 FEBRUARI 1997
gend dat er relatief onbekende componis
ten meedingen. „De NOS stimuleert al
tijd een open inschrijving bij het Songfes
tival. Zo krijgen ook componisten buiten
het bekende circuit gelegenheid hun kun
nen te tonen."
Tijdens het Nationaal Songfestival ont
vangt Peeters ook enkele gasten, onder
wie Corry Brokken, die in 1957 het Euro
visie Songfestival won.
(Zondag, Nederland 2, 20.45 en 22.30
uur)
Los Angeles (dpa) - De Ameri
kaanse religieuze tv-zender Tri
nity Broadcasting Network
heeft de wekelijkse gospel-uit
zending van Pat Boone in de ijs
kast gezet omdat de zanger bij
de uitreiking van de American
Music Awards in januari was
verschenen in heavy-metalkle-
ding. Talrijke televisiezenders
in de hele wereld nemen de
show van de 62-jarige Boone
over. Volgens de Los Angeles
Times van donderdag heeft Tri
nity besloten Boone van het
scherm te verbannen nadat er
een stroom van klachten was
binnengekomen over de outfit
van de zanger, die in zijn al
tientallen jaren durende carriè
re altijd het image van de nette
buurjongen heeft gehad. Op de
gala-avond verscheen hij in een
leren pak met ontblote borst en
een hondenhalsband om.
Trinity wil Boone's show pas
weer uitzenden als hij zijn op
treden 'tot volle tevredenheid'
kan verklaren. De zender vraagt
de kijkers tot dat moment voor
de zanger te bidden.
Boone, die aan het begin van
zijn carrière vaak met zijn lied
jes op de hitparade stond, ver
wijdert zich met zijn muziek
steeds meer van de pop-gospels.
Zijn optreden in het gewraakte
leren pak noemde hij een publi
citeitsstunt voor zijn album In a
Meal Mood/No More Mr. Nice
Guy, dat uit 'voorzichtige hea-
vy-metalsongs bestaat'.
Hilversum (anp) - Na tien uur 's
avonds nam in de koude januari
maand het percentage van de be
volking dat voor de buis zat bin
nen een half uur af van bijna 40
tot 35 procent. Rond elven was dat
maar net iets meer dan 25 procent
en een half uur later keek nog een
op de vijf Nederlanders.
Uit het overzicht van de kijkcij
fers van de afdeling Kijk- en Luis
teronderzoek van de NOS over de
eerste maand van dit jaar blijkt
dat tussen tien en twaalf uur 's
avonds met name Nederland 3 en
SBS6 hun marktaandeel wisten te
vergroten.
Nederland 3 trekt dan 15 procent
van de kijkers tegen 7,3 procent
tussen acht en tien. SBS zit in de
laatste twee uren van het etmaal
op 13 procent van de kijkers tegen
8,2 procent in de prime time van
acht tot tien.
Nederland 3 zit in deze avonduren
op de buis met het Journaal, Nova
Hilversum (anp) - De NPS brengt
vanaf maandag 24 februari twaalf
maandagavonden van 20.00 tot
24.00 uur een radiodocumentaire
over de componist Kurt Weill. Er
zijn niet alleen veel tijdgenoten
van Weill te beluisteren, ook komt
(vrijwel) onbekend of zelden ge
speeld werk van Weill aan bod.
De documentaire van componist
Willem Breuker en documentaire
maakster Carry de Swaan bevat
in de tweede aflevering bijvoor
beeld uitvoeringen van de eerste
twee bewaard gebleven opera's
van Weill: Der Protagonist uit
1925 en Royal Palace uit 1926. De
Dreigroschenoper uit 1928, de
vrucht van de samenwerking tus
sen Bertolt Brecht en Weill, komt
in aflevering drie aan de orde.
In de vijfde aflevering (maandag
31 maart) is Brecht ingeruild voor
Caspar Neher. Met hem maakte
Weill de opera Die Bürgschaft met
een bezetting voor symfonie-or
kest, klassiek geschoolde zangers
en twee koren.
en Den Haag Vandaag: nieuws,
sport, actualiteiten en politiek.
SBS6 heeft ook vast om half elf in
de avond zijn Hart van Nederland
(nieuws), omringd met sport (vrij
dag), TV Privé (dinsdag), een
speelfilm (maandag, zaterdag) en
softe erotiek (De Wallen op Stap
op maandag, en een erotische film
op vrijdag).
Los Angeles (ap) - De actrice Eli
zabeth Taylor heeft donderdag
een vier uur durende operatie
doorstaan, waarbij een vijf centi
meter grote hersentumor achter
haar linkeroor is weggehaald. Be
handelend neurochirurg Martin
Cooper van het Cedars-Sinai Me
dical Centre in Los Angeles ver
wacht een 'volledig herstel'.
Taylor zal nog 24 uur op de inten
sive care moeten blijven, aldus
Cooper, die voorts zei te verwach
ten dat onderzoek van het verwij
derde weefsel zal uitwijzen dat
het om een goedaardige tumor
gaat. De actrice wordt 27 februari
65 jaar.
Van onze verslaggever
Breda - Zondagmiddag staan per
soon en werk van beeldend kun
stenaar Klaas Gubbels centraal
tijdens een openbaar debat in De
Beyerd. Daar loopt een overzicht
stentoonstelling van Klaas Gub
bels. De kunstenaar zal in gesprek
treden met de kunstjournaliste
Betty van Garrel (NRC/Handels-
blad, HP/De Tijd). Het debat be
gint om 15.00 uur en er geldt de
normale toegangsprijs voor De
Beyerd. Klaas Gubbels legt zich al
tientallen jaren toe op het vereeu
wigen van tafels en koffiekannen.
Volgens de laatste berichten zou
de Hema geïnteresseerd zijn een
Gubbels-koffiekan op de markt te
brengen - overigens een wens van
de kunstenaar zelf.
inwerkperiode gaat
inistraties verzorgen,
s contacten met onze
ies. U bent een man
ouw met een op-
ng op MBO-niveau,
atiseerde salaris-
rnnis van fiscale en
lebt goede communi-
n u bent accuraat en
op een uitstekende
iern pakket secun-
len. Onze omvang en
[bestand staan garant
pectieven.
ij een organisatie die
in werken, stuur dan
atie naar Deloitte
J.P.J.F. van Vugt RA,
Breda.
kunt u bellen met de
elefoon 076-5232323.
V Alert
Druk heeft ze het: elke
werkdag presenteert zij
twee programma's, beide
bij SBS 6, beide in de
vooravond. Het ene,
Over de Rooie is welis
waar spraakmakender
dan het andere, Broodje
Aap Show, maar ook die
scoort niet slecht. Wendy
van Dijk timmert hard
aan de weg naar boven
in de amusementswereld.
Door Marcel Frost
•Ree, mijn laatste slokje," roept
endy van Dijk als de serveer
der het bijna lege jus d'orange-
fi«s van tafel pakt. Lachend zet
Je vrouw het glas terug, met een
Mik waaraan valt af te lezen dat
oeiden elkaar al langer dan van-
?aag kennen. Als de fotograaf
Duiten bij Hotel Hart van Weesp
«os van Van Dijk neemt,
ebxonneert een voorbijrijdende
®auffeur. Een fan? Ze zwaait en
agt „Dat was mijn vader."
endy van Dijk heeft het naar
!lt zin in haar geboorteplaats.
ben Weesp slechts twee jaar
ji1 rouw Seweest, toen woonde
in Amersfoort. Nee, dat was
het niet."
Jf het verleden speelde de 26-ja-
'Se Van Dijk onder meer in de
er>e Flodder en was zij de vaste
actrice in Boobytrap. Met Over
de Rooie brak Wendy van Dijk
samen met co-presentator Mat
thias Scholten definitief door bij
het grote publiek. Toen SBS 6
onlangs reclameposters van de
presentatrice uitdeelde, kwamen
bijna honderdvijftig mensen er
eentje ophalen. Bijna iedereen
kent het programma, bijna ie
dereen heeft er een uitgesproken
mening over. Sommigen hopen
op de dag dat zij zelf de kans
krijgen om duizend gulden te
verdienen met iets dat, op z'n
zachtst gezegd, vreemd is. Weer
anderen hebben geen goed
woord over voor het geldspelle
tje.
Kraaykamp
Sinds begin dit jaar presenteert
Wendy van Dijk bij SBS 7 ook
de Broodje Aap Showwaarin
een wisselend panel (onder aan
voering van Johnny Kraaykamp
jr.) ongelooflijke verhalen op
hun waarheid moeten beoorde
len.
Twee programma's dus, in de
vooravond, elke werkdag, dat
betekent druk, druk druk. „Aan
vankelijk zou ik Over de Rooie
afbouwen. Hoe precies wisten
we nog niet, misschien dat Mat
thias wat meer dingen zou gaan
doen. Ook is er kort sprake ge
weest van een ander meisje,
maar dat vond men toch geen
goed idee. Maar ja, uiteindelijk
is het zo gebleven, hoewel SBS
bang was dat ik te veel op tv te
zien zou zijn. Je loopt toch de
kans op een overkill. Nu blijkt
dat die twee programma's heel
goed samen gaan, ze zijn geluk
kig totaal verschillend. En zo
lang de opnamen goed op elkaar
zijn afgestemd, kan ik het com
bineren."
Schaamtegrens
In den beginne maakte Over de
Rooie de tongen los. Er was
vooral kritiek op de relatief
goedkope vorm van televisiema
ken: beloof iemand duizend gul
den en de schaamtegrens van de
man/vrouw in kwestie blijkt op
eens veel lager te liggen.
In je blootje de skipiste omlaag,
borsten voelen, tongzoenen met
wildvreemden, slagroom van
etalageruiten likken, strippoker
op de markt, een strook uit je
kapsel laten scheren: mensen
doen veel voor het befaamde
groene briefje. „Nu horen we er
bijna niets mee over, het is ge
woon geaccepteerd. Ik denk wel
dat er genoeg mensen zijn die
graag gezien hadden dat we
nooit meer terug waren geko
men."
Het programma was aanvanke
lijk maar voor een korte periode
gepland, vooral om SBS 6 op
een radicale wijze aan het pu
bliek voor te stellen. „We hadden
al een geweldig eindfeest gehad,
met z'n allen per boot door de
grachten van Amsterdam en
maar vieren. Kregen we later te
horen dat we maar gewoon door
moesten gaan," lacht ze.
In de begintijd moest zij, en Mat
thias ook, de mensen vaak over
halen mee te doen. „Dat is nu he
lemaal niet meer zo. We willen
absoluut niet dat mensen mee
doen die er eigenlijk geen zin in
hebben. Echt, we vragen soms
wel tien keer of ze het zeker we
ten. Zelfs mensen die twijfelen,
hebben we liever niet."
Gewenning
Of het is gewenning, of Over de
Rooie is niet meer zo extreem als
in de beginperiode. „Dat laatste
klopt, denk ik. De humor hoeft
niet alleen in viezigheid of naakt
te zitten, dat is wel erg gemakke
lijk. We hebben genoeg andere
leuke dingen verzonnen," zegt
Van Dijk. „Wist je dat we al
meer dan duizend verschillende
spelletjes hebben gespeeld?
Maar, bloot en smerig blijft het
beste scoren, dat heeft meteen
z'n weerslag op de kijkcijfers."
Duizend gulden is een fors be
drag. Hoeveel doen er voor de
kick mee, hoeveel voor het geld?
„Bij de meesten is het fifty-fif-
ty," antwoordt de presentatrice
overtuigd. „Mensen vinden het
erg leuk om op tv komen, maar
duizend piek is ook lekker. We
letten er wel op dat personen het
niet alleen voor het geld doen.
Meestal zie je dat, die zitten ge
woon niet lekker in hun vel als ze
meespelen."
Iedereen die in de uitzending te
zien is, heeft daar met een hand
tekening toestemming voor ge
geven. „Iedereen, ook mensen
die weigeren om mee te spelen.
Als iemand zegt: 'Ik vind het een
klote programma,' dan vraag ik
'Mogen wij uw reactie gebrui-
Wendy van Dijk: Matthias is recht voor zijn raap, ik draai er meer omheen.foto dijkstra
ken'. Als ze daarmee akkoord
gaan, moeten ze even een formu
lier ondertekenen."
De zaken die Van Dijk en Schol
ten aan het publiek voorleggen,
zijn soms op het genante af.
„Toch heb ik met geen enkel spel
moeite. Oh ja, er zit genoeg bij
wat ik zelf niet zou doen, maar
het ligt er ook maar net aan wie
je wat wanneer vraagt. Matthias
is meer recht voor zijn raap dan
ik. Hij stelt je iets voor, pats-
boem, doen of laten? Ik draai er
omheen, probeer het iets liever te
maken, speel een spelletje. Beide
manieren hebben zo hun eigen
charmes."
Met Over de Rooie komen de
presentatoren in heel Nederland.
„We draaien het allerliefste in
Brabant. Die mensen zijn zo har
telijk. en gezellig. Iedereen staat
meteen klaar, wil direct helpen.
De Amsterdammer komt toch al
drie keer per dag een camera
ploeg tegen, die kijkt daar niet
echt meer van op of om."
(SBS 6, maandag tot en met
vrijdag, 18.25 en 19.30 uur)