Tyrrell: oud, arm en optimistisch Dad< Dancing na overli Het team De Grondlegger aar 7/ Ferrari JSfegy 0Q (0 8 00 w M M 6È W Het technisch brein De auto DE STEM FORMULE 1 (fa) 4. San Marino 5 Monaco 7. Canda 8. Frankrijk (n) 14. Oostenrijk 15. Luxemburg 17. Portugal poorrijden nj Axelse kinderen krijgen hun zin Jonge dieven aangehouden BRABANTHALLEN ZATERDAG 22 FEBRUARI 1997 B4 Versnellingsbak ƒ180.000,- Spoiler ƒ20.000,- Motor ƒ340.000,- Beschermhuis bedrading 24.000,- Carrosserie ƒ14.000,- Door Bert Willemsen en Maurice Ambaum De voorbereidingen op het nieuwe Formule I-seizoen zijn in volle gang. Jos Verstappen heeft onderdak gevonden bij Tyrrell, dat als volstrekte outsider op 9 maart in Australië begint. Het Engelse raceteam is een van de oudste in de Formule I, kampt al jaren met geldgebrek maar begint telkens weer optimistisch aan een nieuw seizoen. Prijzen zijn bij benadering Als Jos Verstappen dit seizoen successen wil behalen, doet hij er goed aan om al direct in de eerste races toe te slaan. Dat blijkt uit de gang van zaken bij Tyrrell gedurende de laatste jaren. Tyrrell had telkens een veelbelovend begin maar zakte daarna steeds verder terug. Vorig seizoen pakte Mika Salo zijn WK-punten in de eerste zes van de zestien Grand Prix-races met klasseringen als zesde (Australië), vijfde (Brazilië) en weer vijfde (Monaco). De oorzaak schuilt in het krappe budget. Topteams hebben onge veer tweehonderd miljoen dollar tot hun beschikking. De mindere goden, zoals Tyrrell, moeten het met zo'n vijftig miljoen dollar stel len. Dat verschil in budget komt ook tot uitdrukking in de mogelijk heden om de auto verder te ontwikkelen. Tyrrell blijkt de laatste ja ren met een redelijke wagen aan het seizoen te beginnen. Daarna gaan de ontwikkelingen bij de meeste concurrenten sneller. Arm maakt vindingrijk, ook in de Formule I. Het aftasten van de grenzen vormt een noodzaak. Tyrrell heeft ondervonden dat het daarbij niet te ver mag gaan. In 1984 probeerde Tyrrell de wagen lichter te maken dan reglementair was toegestaan. Na de race werd naar vernuftige middelen gegrepen om bij de controle de gewichts limiet te halen. Zo was er sprake van kleine loden bolletjes die tege lijk met de brandstof in de tank werden gebracht. De internationale autosport federatie (FISA) kreeg er lucht van en Tyrrell werd uit het klassement van het wereldkampioenschap ge schrapt. Zulke geintjes werken averechts op reputatie en sponsoring. Tyrrell kijkt dus wel uit om nog eens zo zwaar over de schreef te gaan. Het wil een ander middel aanwenden om vooruit te komen. Een driele dige deal met Japan moet geld en succes brengen. PIAA werd de nieuwe hoofdsponsor. Deze industriële gigant fabriceert auto-onderdelen, kleding, horlo ges, parfum en nog veel meer. Satoru Nakajima, de eerste Japanse autocoureur die een compleet Formule I-seizoen afwerkte, .keerde als sportdirecteur terug bij Tyrrell. Via zijn firma Na kajima Planning hoopt Tyrrell nog meer Japanse sponsors bin nen te halen. Ook werd de 22-jarige Tora- nosuke 'Torro' Takagi aange trokken als testrijder. Hij is voorbestemd om over een jaar de plaats van Verstappen of Sa lo over te nemen. De dreiging uit Japan kan Vers tappen niet nerveus maken. Hij kent geen angst voor het ooster se machtsblok. „Een sponsor wil zo goed mogelijke prestaties en zoveel mogelijk publiciteit. Als dat Tyrrell lukt dan is PIAA te vreden." De black box Alle Formule-1 wagens zijn dit seizoen voorzien van een Accident Data Recorder (ADR), een soort black box zoals die ook in vliegtuigen wordt gebruikt. Op deze datarecorder worden tijdens de race gegevens over de auto (zoals snelheid van alle vier wielen, gaspedaalstand, stuurhoek, rondetelling, acceleratie etc.) van seconde tot seconde vastgelegd. Zo kan na een eventuele crash de oorzaak gemakkelijker worden vastgesteld. Het apparaat meet 171 x 178 x 57 mm en weegt 1,8 kg. De ADR is in de cockpit ondergebracht. „Eindelijk," zei Ken Tyrrell toen Jos Verstappen afgelopen herfst een contract bij zijn team tekende. Want Tyrrell heeft een hart voor jong talent. Hij ontdekte Jackie Stewart, die het Tyrrell-team aan drie wereldtitels (1969, '71 en '73) hielp. Ook Ronnie Peterson, Jody Scheckter, Michele Alboreto en Jean Alesi maakten dank zij Tyrrell furore in de Formule I. Zijn haar is grijs, zijn gelaat doorgroefd en de dagelijkse leiding van het raceteam heeft hij overgedragen aan zoon Bob en vriend Harvey Postlethwaite. Maar de 72-jarige Ken Tyrrell heeft nog steeds de su pervisie over de renstal die hij 29 jaar geleden heeft opgericht en die zijn naam draagt. Het Tyrrell-team reed sinds 1968 418 Formule I- races. Bij al die wedstrijden stond baas Ken langs de kant. Ken Tyrrell gaat door het leven met het etiket van houthakker. Sa men met zijn broer Bert begon hij in 1946 een houthandel en ver diende daarmee het geld dat het mogelijk maakte om vijf jaar later in de autosport te stappen. De kennismaking kwam heel toevallig tot stand. Tyrrell speelde bij een voetbalclub in zijn woonplaats Guild ford op het middenveld. Met zijn ploegmakkers maakte hij in een bus een uitstapje naar een autorace op het circuit van Silverstone. Ken was direct ver kocht. Nog geen jaar later ging hij zelf racen. Aan het einde van de jaren vijftig kwam Ken Tyrrell tot de ontdekking dat hij alleen als teambaas de abso lute top zou berei ken. Na successen in de Formule II, III en de Formule Junior I zette hij in 1968 de stap naar de Formule I. De beginjaren waren zeer succesvol, maar daarna zakte het team steeds verder af. Tyrrell bleek wel een kan jer in de kunst om het hoofd boven water te houden. Al kan hij van de successen uit het verleden alleen nog maar dromen. FORMULE 1-TEAMS 1997 Constructeur nr.. coureurs geb. datum GP's zeges co 2 Damon Hill (GBr) Pedro Diniz (Bra) 17-09-1960 22-05-1970 67 33 21 0 00 4 Jacques Villeneuve (Can) Heinz-Harald Frentzen (Dui) 09-04-1971 18-05-1967 16 48 4 0 (6) Michael Schumacher (Dui) Eddie Irvine (GBr) 03-01-1969 10-11-1965 85 48 22 0 Benettoa*»&»7mm- i®P|^J?5g Renautëwtó» Jean Alesi (Fra) Gerhard Berger (Oos) 11-06-1964 27-08-1959 118 196 1 9 McLaren-Mercedes Jffcggk Jf Mcuaren Mika Hakkinen (Fin) David Coulthard (GBr) 28-09-1968 27-03-1971 79 41 0 1 ISÏ. C3 (li) w fa) 15 16 W fa) (19 Ralf Schumacher (Dui) Giancarlo Fisichella (Ita) Olivier Panis (Fra) Shinji Nakano (Jap) Johnny Herbert (GBr) Nicola Larini (Ita) Jos Verstappen (Ned) Mika Salo (Fin) Ukyo Katayama (Jap) Jarno Trulli (Ita) Rubens Barichello (Bra) Jan Magnussen (Den) 30-06-1975 14-01-1973 02-09-1966 01-04-1971 25-06-1964 19-03-1964 04-03-1972 30-11-1966 29-05-1963 13-07-1974 23-05-1972 04-07-1973 0 8 49 0 96 44 31 35 78 0 64 1 0 0 1 0 2 0 0 0 0 0 0 0 t*4 Ricardo Rosset (Bra) Vincenzo Sospiri (Ita) 27-07-1968 09-10-1966 15 0 0 0 Het technisch brein van Tyrrell luistert naar de naam van Harvey Postlethwaite, een achternaam om je tong over te breken. Post lethwaite heeft in de Formule I een goede roep gekregen. Er is alom respect voor zijn kennis en voor zijn ontwerpen. Maar ook een topper als Postlethwaite heeft bittere nederlagen moe ten slikken. Het jaar 1996 was voor de ontwerper een mindere perio de. Tyrrell deed door een slechte motor nauwelijks mee en haalde zel den de finish. Voor de goede naam van Postlethwaite - ook al was hij niet eindverantwoordelijk voor de motor - is het daarom belangrijk dat Tyrrell dit jaar beter voor de dag komt en successen boekt. Postlethwaite werkte eerder voor March, Hesketh, Wolf en Ferrari. In 1988 stapte hij van Ferrari over naar Tyrrell. Het dienstverband duur de drie jaar. Ferrari haalde de 'verloren zoon' weer binnen. Maar het Italiaanse raceteam verloor Postlethwaite opnieuw aan Tyrrell, waar hij in de herfst van 1993 als managing director engineering werd bin nengehaald. Die functie bekleedt de aimabele Postlethwaite nog steeds en dat maakt hem de eindverantwoordelijke voor het ontwer pen van de wagen. De technisch leider van Tyrrell wordt geassisteerd door Mike Gascoyne, die op zijn beurt verantwoordelijk is voor de aërodyna mica. Hoewel de kwaliteit van de motor en de wagen in de Formule I van essen tieel belang zijn, weet Postlethwaite als geen ander dat zonder goede cou reurs zelfs met de beste bolide geen prijs te behalen valt. De Brit maakte zich daarom sterk voor de komst van Verstappen en voor het aanblijven van Salo, die ondanks een driejarig con tract werd gepolst door andere teams. „Ik heb twee jonge rijders nodig die snel zijn en in potentie een race kun nen winnen. Met Verstappen en Salo heb ik twee mogelijke winnaars in huis. Het is de taak van- Tyrrell om Verstappen en Salo het materiaal te geven waarmee ze kunnen scoren." Postlethwaite lijkt er heilig van over tuigd dat hij zal slagen in de missie om Tyrrell terug te brengen naar de top van de Formule I. „Ik heb hele hoge verwachtingen van de motor en de au to. Gedurende het seizoen zal met na me de motor nog de nodige verande ringen ondergaan. Pakken die alle maal positief uit, dan moeten Salo en zeker Verstappen in staat zijn om veel punten te pakken. Een supertalent als Verstappen moet met een goede motor iedere race in de top zes kunnen eindi gen." Bij het ontwerpen van de Tyrrell Ford 025 is er geen potlood of te kenbord aan te pas gekomen. „Die hebben we al in 1989 afgezwo ren," lacht technisch directeur Harvey Postlethwaite. De computer heeft dat werk overgenomen. In zijn dertigste Formule I-seizoen levert Tyrrell voor de 25e keer een eigen auto af. Het waren mooie maar soms ook gekke wagens, Zoals de legendarische P34 die vier kleine voorwieltjes had. Jody Scheckter won er in 1976 twee Grand Prix-races mee. De 025 van dit jaar is veel conventioneler. „Het is een voorzetting van de 024 waarmee we vorig seizoen reden," legt Postlethwaite uit. „Dat was op zichzelf best een goede auto. Het kwam er alleen niet uit doordat de Yamaha-motor te wensen over liet." De zoektocht naar succes voerde Tyrrell de laatste twaalf jaar langs verschillende motorbouwers. Renault, Honda, Illmor en Yamaha konden niet voor eeuwige roem zorgen. In 1993 beleefde Tyrrell het dieptepunt uit zijn historie. Het behaalde geen enkel punt voor het wereldkampioenschap. Ook afgelopen seizoen ging het niet best. De Yamaha-motor was niet' snel en betrouwbaar genoeg. Dus keert Tyrrell terug naar zijn oude liefde: Ford. Jos Verstappen kwam dat niet slecht uit. Hij heeft ervaring met Ford, want een mo tor van dat fabrikaat zat in de Benetton waarmee hij in 1994 zijn Formule I-debuut maakte. Tyrrell moet het wel stellen zonder de echte fabrieksmotoren. Die mag Ford contractueel alleen leveren aan het team van Tyrrells vroegere sterrijder Jackie Stewart. Voor Tyrrell rest de 'klantenuih voering'. Geen tien maar slechts acht cilinders. Dat betekent een structureel handicap van zo'n zestig pk en dus veel meer snelheid. De schokbrekers van de Tyrrell worden vervaardigd door het Ne derlandse bedrijf KONI. Voor de banden is de keuze gevallen op Goodyear. Technische aanpassingen seizoen 1997 O kreukelzone achterste deel versnellingsbak. Schokbestendig bij bots-snelheid tot 432 km/u. 0 Verstevigde achterophanging 0 Versteviging stuur en stuurkolom. Stuur moet 7 centimeter kunnen inklappen wanneer coureur met bepaalde kracht tegen stuur slaat. 0 Verstevigde voorophanging. Deze moet bij een botsing tot 60 graden kunnen buigen zonder te breken. 0 Extra spoilers zijn in deze zone niet toegestaan. 308,4 km 4895 m 0 193,7 km/u 27 april Imola 259,6 km 3328 m 11 mei 0 124 km/u Monte-Carlo 305 km 0190,5 km/u Montreal 306 km 305,3 km 4300 m 21 september 305,2 km 0 196 km/u Niirburgring 300 km lengte race (72) aantal ronden start I finish V* 4325 m -- rijrichting lengte circuit gemiddelde snelheid V-/ van winnaar in '96 N.B.: circuitlengtes, race-afstanden en aantal ronden onder voorbehoud 4250 m 0190,2 km/u 29 juni Magny-Cours 305,2 km 4360 m 0182,4 km/" 26 oktober Estorl1 nieuw circuit, ronderecord poor Harold de Puysseleijr Terneuzen - Doorrijden een aanrijding is een v( schijnsel dat zich in Zeeuw Vlaanderen de laatste jaren toenemende mate voordoi De politie slaagt er veelal ni in de daders te achterhalen. Dat blijkt uit cijfers van de po tie m Zeeuws-Vlaanderen ov de aantallen doorrijders na e aanrijding in de afgelopen v jaar. Vergeleken met twee jaar gi den is het aantal automobilist dat er na een botsing stilzw gend vandoor ging vorig jaar m Axel - De negenjarige Niek de Meyer en de tienjarige Meivin Rijckaert uit Axel krijgen hun zin. De speelter- reintjes in Axel worden ver boden voor honden en dus moet het daar voorbij zijn met de overlast van honden poep. Onlangs leverden de twee een hele lijst handtekeningen af bij burgemeester W. de Graaf. Niek en Meivin waren het beu dat hun broeken en die van hun vriendjes elke keer na het spelen onder de hondenpoep zaten. En het college van Burge meester en wethouders in Axel heeft geluisterd. Speel terreinen aan de Anthonie van Dijckstraat en aan de Singelweg/Emmastraat zijn al schoongemaakt. Verder heeft het college besloten de speelterreinen in Axel aan te wijzen als plaatsen waar geen honden meer mogen ko men. De politie gaat dat con troleren. Van onze verslaggever Terneuzen - De politie heeft vie jongens uit Terneuzen geverbal: seerd. Ze zijn gepakt voor dieJ stallen van kleding en sporl schoenen, met een totale waarc van 1500 gulden, uit een winke aan de Alvarezlaan in hun woon plaats. De politie ging speuren naar aan leiding van de meldingen van diefstallen. Ze stuitte daarbij vier jongens van 12,13 en 14 jaa oud. De meeste gestolen spulle zijn achterhaald. De jongens heb ben bekend. Ze pleegden de die: stallen om meer zakgeld te heb ben. Van onze verslaggever Vrasene - De ook door de Z< zochte dancing La Luna op grens bij Vrasene moet dicht vergunning die de gemeente tigd. Dat gebeurde als reactie op een massaal beroep dat de omwo nenden hadden ingesteld tegen de vergunning voor La Luna. Volgens de bewoners is er een flinke geluidshinder en heeft de buurt ook last van af- en aanrij dende verkeer. Het provinciebe stuur baseert de beslissing op gegevens van het Provinciaal Centrum voor Milieu-onder zoek. Dat kwam tot de slotsom (AD VEI NATIONALE IDEEËNBEURS VOOR TUINAANLEG EN DECORATIES 's-HERTOGENBOSCI DONDERDAG 27 EN VRIJDAG 28 FI VAN 10.00 TOT 22.00 UUR. ZATEI IN ZONDAG 2 MAART VAN 10.00 18-00 UUR. INFONUMMER (073) 629

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 20