Er kleven risico's aan nieuwe munt' Consument kijkt de kat uit de boom bij chipkaart' Bruggenhoofd in Singapore voor Fokker Services Banken niet onder de indruk van plannen fiscus in België Hoogleraar Jos de Beus: 'Iedereen wil alleen de baten van monetaire unie' 4Beunhazen branche oldtimers aanpakken' Grote onrust bij personeel chemiebedrijven Unilever DE STEM ECONOMIE A6 van'opstal bedrijfsobjekten Transporteurs woedend op premier Spanje ECONOMIE KORT De Meeuw zorgt snel voor (tijdelijke) ruimte 11111 DONDERDAG 20 FEBRUARI 1997 ^sterdam (anp) - De banken jjogen dan schermen met de oordelen van de chipkaart, liet is de consument die uit eindelijk bepaalt of de elek- tronische beurs ook een succes wordt. Onze voorspelling is dat de mas sa de kat uit de boom zal kijken en dat is wel zo verstandig", zo stelde directeur van de Consu mentenbond D. Westendorp gis teren op een congres over chip kaarten. De consument is volgens Westen dorp namelijk niet degene waar voor de kaart in de markt wordt gezet. „Dat is de incassant of de bank. Die spaart kosten, bindt de klant en heeft zicht op het klant gedrag." Naast bezorgd dat de consument opdraait voor de kosten van de elektronische portemonnee, is de Consumentenbond toch ook ge rust op een goede afloop: „De consument is degene die het suc ces zal bepalen," aldus directeur Westendorp. De Chipknip van de banken, de Chipper van Postbank en PTT Telecom, maar ook spaarkaarten die de detailhandel uitgeeft en de zorgkaarten van verzekeraars: ze zullen allemaal aan de eisen moe ten voldoen, die de klant eraan stelt. De kaarthouder wil voldoende overzicht houden op z'n finan ciën, en wil z'n chipkaart overal kunnen gebruiken. Dat alles moet gratis zijn. Sterker nog: Westendorp vindt het niet meer dan billijk, als de banken rente zouden geven over het tegoed dat meestal een tijdje op de kaarten blijft staan. Directeur betalingsverkeer van Rabobank Nederland J. Verhae- gen benadrukte eerder op het congres dat vooral consumenten welvaren bij de chipkaarttechno logie. Verbaasd is hij verder over de kritiek van de detailhandel dat de Chipknip te duur is: „Niet alleen omdat ik ervan overtuigd ben dat de Chipknip goedkoper is dan contant geld, maar ook om dat die geluiden in een eerder stadium heel anders klonken," aldus Verhaegen. Vorige maand diende MKB Ne derland, waarbij vooral winke liers zijn aangesloten, een klacht in bij minister Wijers van Econo mische Zaken over de tarieven die de banken in rekening bren gen voor chipkaart-betalingen. Halverwege 1995 meldde de or ganisatie nog dat zij de Chip knip-tarieven niet onredelijk vond. Volgens Verhaegen zijn de gewraakte tarieven (11,5 cent per betaling) inderdaad reëel en ge baseerd op zorgvuldige bereke ningen. De zogenoemde multifunctiona liteit van de kaarten, dat wil zeg gen de mogelijkheid om de chip kaart als vervoersbewijs, spaar- pas of identiteitskaart te gebrui ken, valt de Consumentenbond voorlopig tegen. Westendorp: „De aanbieders zouden wat meer creativiteit moeten steken in het ontwikkelen van functies die echt ten bate van de consumenten uit pakken." BEGIN 1998 wordt be slist welke Europese lan den mee gaan doen aan de Economische en Mo netaire Unie. In Neder land komt het publieke debat over die eenheids munt pas sinds kort op gang. Hoogleraar wijsbe geerte en PvdA'er Jos de Beus was een van de eer sten die felle kritiek le verde op de EMU. „Ie dereen wil alleen de ba ten." Door Elly Lammers Den Haag - „De angst van men sen voor het verlies van de gul den is gewoon reëel. Geld is ver trouwen hè. De komst van de euro betekent een grote veran dering. Kok en Zalm zouden niet moeten ontkennen dat er ri sico's kleven aan die nieuwe munt. Je moet dat vooraf durven zeggen en niet alleen verkoop praatjes houden als 'de trein zit op het goede spoor' en 'het is voor iedereen beter'." Hoogleraar in de wijsbegeerte Jos de Beus heeft zich de afgelo pen dagen verbaasd over 'de overdreven afstand' die politiek Den Haag heeft genomen van de kritiek vorige week van een gro te groep hoogleraren op de Eco nomische en Monetaire Unie (EMU). De Beus zelf liet zich al eerder alarmerend uit over de mogelijke gevolgen die de komst van de eenheidsmunt in 2002 heeft. De monetaire eenwording in deze vorm kan een recept zijn voor hoge werkloosheid en het inzakken van de economische groei, waarschuwen hij en de andere academici. Veel te laat Tweede-Kamerleden riepen on middellijk dat de kritiek veel te laat komt. „Onzin", zegt De Beus, „De afspraken in Dublin zijn pas acht weken oud. En in de Europese Raad kunnen we nog steeds besluiten niet in die trein te stappen." Sinds 1992, toen in Maastricht de basis voor de EMU werd ge legd, zijn de Europese lidstaten flink aan het bezuinigen. Wie mee wil doen aan de EMU mag begin 1998 geen hoger financie ringstekort hebben dan drie procent van het nationale inko men. Het stabiliteitspact van eind 1996 schrijft voor dat lid staten naar een nog lager tekort moeten streven, om economi sche dalen op te kunnen vangen. EMU-landen die straks buiten hun financiële boekje gaan kun nen voor miljarden worden be boet. „Dus je hebt het verschijnsel dat vijftien landen tegelijkertijd fors aan het bezuinigen slaan. Dat leidt tot vraaguitval en on derbesteding, een recept voor recessie. Overheden investeren minder, de werkloosheid loopt op. Economen zeggen wel eens: waarom is die monetaire unie eigenlijk zo'n fitnessclub, waar van je alleen maar lid mag wor den als je eerst broodmager bent? Het model voor de EMU deugt niet, vindt de Groningse hoogleraar en PvdA-denker met zijn mede-criticasters. Het be leid richt zich eenzijdig op te rugdringing van de inflatie en de overheidsfinanciën. Zo'n neo-liberale politiek holt de so ciale zekerheid uit en doet te weinig aan werkloosheidsbe strijding. Dat gaat ten koste van de zwakkeren in Europa, de 20 miljoen werklozen en 50 miljoen armen. Wantrouwen Volgens De Beus komt de EMU in feite te vroeg. Er heerst nog te veel onderling wantrouwen. „Als je samen een muntunie gaat vormen, dan moet je elkaar vertrouwen. Nu het erop aan komt blijkt steeds dat we dat niet doen. Want waarom komen er in het stabiliteitspact alleen boetes voor? Dat is wantrouwen. Als er straks één munt is, kan het gebeuren dat een regio voor een economische crisis komt te staan. Als de overheid ter plekke geen blaam treft, zou de rest van Europa financieel te hulp moe ten schieten." Zoals in Amerika? „Ja. Het federale belastingsys teem zit daar zo in elkaar dat je meer geld krijgt van Washing ton als de economie in je staat inzakt. Tevens nemen je af drachten automatisch af. In Eu ropa is de bereidheid om tot zo'n systeem te komen nul. Niemand is bereid iets in te leveren voor die monetaire unie. Iedereen wil alleen de baten. Maar zo kun je je niet vernieuwen." Daarnaast noemt De Beus het een 'waani dee' dat de economische en mo netaire unie kan functioneren zonder dat Europa zich buigt over de democratie binnen zijn grenzen. In Europa gaat de een wording tot nog toe sluipender wijs, via 'de achterdeur' van de economie. „Men denkt dat na de munt de politieke eenwording vanzelf volgt. Maar zo werkt het niet meer. Op andere terreinen verhardt de concurrentie tussen de lidstaten zich. Mijn vrees is dat er zo van bijvoorbeeld het milieubeleid en infrastructuur- beleid niets terecht komt. Er be staat een groot risico dat we str aks een economisch efficiënt Europa hebben dat totaal onde mocratisch is. Europa is mo menteel vooral een netwerk van elites en geheime onderonsjes." Daarom is er een fundamenteel en politiek debat nodig over de verdere eenwording van Euro pa. „Een debat levert iedereen winst op. Sociaaldemocraten moeten zich prominenter in de discussie mengen. WD-leider Bolkestein benadrukt vooral dat de munt hard moet zijn. Hij wil niet meedoen als onze gave gul den eraan gaat. Zelf probeer ik een enigszins links gezichtspunt te vertolken. Mijn maatstaf is of we met de monetaire eenwor ding een beschaafdere samenle ving krijgen met meer werkgele genheid en een schoner milieu." Hoe ziet De Beus de toekomst van de EMU? Het wordt steeds onzekerder of Duitsland en Frankrijk wel kunnen voldoen aan de criteria, als begin 1998 de kopgroep voor de EMU wordt gevormd. Water bij de wijn „Als volgend jaar slechts één of twee landen aan de criteria vol doen, moet de hele club weer op nieuw nadenken. Misschien be ginnen we wel met een grote groep en met wat minder stren ge criteria. Dan zal Nederland water bij de wijn moeten doen. Mogelijk kan een verwaterde unie toch een verstandig econo misch beleid voeren, waarin werkloosheidsbestrijding een plaats krijgt. Ik kan daar wel mee leven." Maar dat is kiezen voor een zwakkere munt. „Ja. Maar een aantal landen zal zeggen dat de ontwikkeling toch goed is. En afstel is heel proble matisch en duur, dus laten we het maar doen." Hoe kan premier Kok mensen dan garanderen dat hun spaar geld niet minder waard wordt? „Kok zal zeggen: We hebben Duisenberg en de Europese bank zal heel goed opletten. Bo vendien kunnen de overheden niet onverantwoord met hun schatkist omgaan. Om die reden hoeven we niet bang te zijn. Hij zal zo'n verhaal moeten houden. Dat er wel gesmokkeld is, maar dat het overkomelijk is." Hoogleraar J. de Beus: 'Er bestaat een groot risico dat we straks een economisch efficiënt Europa hebben dat totaal ondemocratisch is'. foto wiebe kiestra Rosmalen (anp) - Er moet een einde komen aan beunhaze rij bij het restaureren van oldtimers en klassiekers. Lief hebbers van bejaarde automobielen moeten weten welke bedrijven wel en niet te vertrouwen zijn. Met de beurs RestoClassic '97 wil het Autotron in Rosmalen de hobbyisten een steuntje in de rug geven. Op de beurs (1 en 2 maart) wordt onder andere de nieuwe vakgroep van de Nederlandse Vereniging van Ondernemers in het Carrosse- riebedrijf (FOCWA) gepresen teerd. De groep, die speciaal voor de oldtimerbranche in het leven is geroepen, telt on geveer dertig leden. Het wordt de eerste beurs in Europa die helemaal is gewijd aan het restaureren van oude auto's. Liefhebbers kunnen ruim 150 opgeknapte klassie kers bewonderen en soms ko pen en kennis maken met echt vakmanschap. Autotron organiseert de beurs om vakbekwame bedrijven aan liefhebbers te presenteren. In het verleden noemden veel onvakkundige firma's in deze branche zich bekwaam, waar door bezitters en geïnteres seerden knoeiers en toprestau- rateurs niet van elkaar konden onderscheiden. Ruim veertig bedrijven tonen hun vakkundigheid aan de hand van onder meer video's, foto's en tentoongestelde au tomobielen. Reparatie van motoren, her stellen van bumpers en reno vatie van lederen bekleding; alle aspecten van restauratie van klassiekers en oldtimers komen aan bod. Van onze redactie economie Naarden - Fokker Services met een hoofdvestiging in Woensd- recht opent op 1 maart een eigen regionale vestiging voor het Verre Oosten. Daartoe neemt de Stork-dochter een onder- houdscentrum voor vliegtuigen in Singapore over. Binnen drie jaar moet de vestiging een omzet van honderd miljoen gulden draaien. De organisatie krijgt de naam Fokker Services Asia Ltd. Twin tig medewerkers van Fokker Ser vices Nederland zullen het be drijf opstarten. In de eerste fase zullen de activiteiten vooral ge richt zijn op het onderhouden en modificeren van Fokker-toestel len, waarvan er in deze regio 250 rondvliegen. In de volgende fase zal het bedrijf zijn uitgebreid naar een totale service-organisa tie voor vliegtuigen en logistieke en technische dienstverlening. Het bedrijf moet dan ook aan an dere regio-toestellen als ATR's werken. Fokker Services ziet het als een noodzaak om zich dichter bij de markten te vestigen. De Ameri kaanse markt wordt sinds f ja nuari vanuit Atlanta bewerkt door Fokker Services Inc. Rela ties in Indonesië worden al jaren ondersteund vanuit een eigen kantoor in Jakarta. Voor het opzetten van de Aziati sche organisatie heeft Fokker Aviation, de moeder van Fokker Services, het Singaporese bedrijf LAB Asia Pacific overgenomen. Volgens het vakblad Flight kla gen klanten in de Azië-Pacific- regio over de after-sales van Fok ker, dat een jaar terug failliet ging. Door ter plaatse een eigen service-centrum te vestigen moe ten die klanten worden behou den. Voor de omzet van Fokker Aviation is niet alleen de service zelf van belang, maar zeker ook de lucratieve toelevering van fe- serve-onderdelen. Dochters pis Fokker Elmo (Woensdrecht) en Aerostructures (Papendrecht) profiteren van die handel. Door Rein van der Helm Trineuzen - Er kwamen gis termorgen wel wat veront- Biste telefoontjes binnen. Zowel in België als in Neder- and. Maar in bankkringen langs de grens haalde men er de schouders over op. Niet eeht onder de indruk van de Plannen van de fiscus om in lage te krijgen in buiten landse banktegoeden van Nederlanders. Minister Zalm is hierover in on derhandeling met zijn Belgische collega om over en weer infor matie uit te wisselen. De Bel- S'sche krant "et Laatste Nieuws bracht het aiders: 'Nederland wil Bel gische spaarder verklikken', wpte het grootste dagblad van flaanderen. "oordvoerders van banken in e Zeeuws-Vlaamse grensstreek ,'jn er niet echt van onder de in- zo laten ze weten. Zalm volgens hen alleen maar efls 'stevig aan de boom schud- en omdat hij boos is op de Bel gische bank Krediet aan de Nij- JfWd, 'Het blauw fabriekske', ais de zuiderburen deze in- ling vertederd noemen. Die Lrf ert een agressieve ad- entiecampagne Nederland- spaarders te lokken. Ge kermd wordt met een bankge heim,. dat overigens officieel niet bestaat. De Belgische minister Maystadt gooide dinsdag al olie op de gol ven. Zijn ministerie gaf een ver klaring uit waaruit blijkt dat van overleg over het automa tisch uitwisselen van gegevens over spaartegoeden tussen Ne derland en België geen sprake is. Hij heeft trouwens een eigen wapen in de strijd gegooid. Elke Belg is sinds kort verplicht aan te geven of hij een bankreke ning in het buitenland heeft. Achterhalen wat daarop staat, is echter een andere zaak. De Belgische Vereniging van Banken reageerde als door een adder gebeten. Zo'n overeen komst met Nederland heeft geen enkele zin, is gezegd. Het enige resultaat zou zijn dat de (ongetwijfeld omvangrijke) Ne derlandse spaartegoeden op Belgische rekeningen worden weggesluisd naar andere lan den. Trouwens, ter geruststel ling van vele spaarders: voor uitwisselen van dit soort bank informatie is in België per se een wetswijziging nodig. De banken daar zijn, evenals in Ne derland, erg discreet. Alleen wanneer sprake is van een (mo gelijk) misdrijf wordt informa tie over een bankrekening ver schaft. Net zomin als Belgische banken graag Nederlandse spaartego eden zien wegvloeien, zien Ne derlandse banken dat van de miljarden franken die door Bel gen hier gestald zijn. Beide lan den profiteren in feite van de belastingontwijking (op rente) door hun onderdanen. Van het beheer van die gelden zijn hon derden banen afhankelijk, zo wel in Nederland als in België. Nergens is de 'bankdichtheid' zo groot als in de grensgebie den. En dat bijvoorbeeld de Ra- bo-bank in Sluis qua balansvo lume de tweede grote bank van deze organisatie in Nederland is, komt echt niet alleen doordat de plaatselijke middenstand zo goed floreert. Wat maatregelen met betrek king tot spaargelden voor nega tieve gevolgen kunnen hebben, blijkt uit de kapitaalvlucht die plaatsvond toen minister Ru- ding begin jaren '90 de bankin stellingen verplichtte informa tie over genoten rente op spaar rekeningen bij de belasting dienst te melden. Daarna ver dween een paar miljard gulden aan spaargeld 'over de grens'. Daarom dat de ferme taal van Zalm wel met een sisser afloopt. Alleen 'Het blauw fabriekske' zal zich ongetwijfeld matigen in zijn advertentie-uitingen. En misschien was dat wel het doel van Zalm, want die advertenties lokken toch wel wat Nederland se spaargeld de grens over. (ADVERTENTIE) nodig: winkel-hal-kantoor? 076-5220600 Den Haag (anp) - De 2000 werknemers van de Unilever-chemiebedrij- ven in Nederland maken zich grote zorgen over hun toekomst. Het concern kondigde vorige week tot ieders verrassing de verkoop aan van al zijn chemie-activiteiten, goed voor 9 procent van de concern- omzet. De Unilever-werknemers vrezen voor hun baan wanneer hun bedrij ven in handen vallen van branchegenoten. Ze willen dat het Neder lands-Britse concern zich bij de verkoop met name richt op bedrijven die niet in dezelfde sector actief zijn, zegt bestuurder Hans van der Windt van de Industriebond FNV. „Bij Quest bij voorbeeld zijn ze bang dat ze aan International Flavors Fragrances (IFF) worden verkocht." Die Amerikaanse onderneming heeft in Hilversum al een vestiging met bijna zeshonderd werknemers. De ondernemingsraden en bonden voerden dinsdag spoedoverleg. Overlappingen met al bestaande activiteiten van nieuwe eigenaren moeten zeer beperkt zijn en de bedrijven moeten als zelfstandige groe pen kunnen voortbestaan, vinden de bonden. Rijswijk (anp) - Drie Nederland se organisaties op het gebied van transport zijn woedend op de Spaanse premier Aznar, die dinsdag na een gesprek met pre mier Kok verklaarde dat vracht wagenchauffeurs in Spanje geen problemen ondervinden. Vol gens hen is dat volkomen on juist. In een gezamenlijke persverkla ring stellen Transport en Logis tiek Nederland en Koninklijk Nederlands Vervoer: „De Spaanse premier draait het Ne derlands publiek een rad voor ogen." Veel Nederlandse vracht wagens staan nog steeds vast in Spanje. De actievoerders bedrei gen chauffeurs met grof geweld, steken de banden door en gooien de ruiten van de cabines in. De Spaanse truckers eisen verla ging van de pensioenleeftijd van 65 naar 60 jaar. Een hulpploeg van Transport en Logistiek Nederland heeft giste ren contact gehad met Neder landse chauffeurs bij Santander. Daar staan in totaal 250 vracht wagens vast. Ook bij Irun, aan de Spaans- Franse grens, staan veel Neder landers vast. Topman Renault commissaris bij Philips Eindhoven - Topman Louis Schweitzer van het Franse autocon cern Renault treedt toe tot de raad van commissarissen van Philips. Dat heeft Philips gisteren bekendgemaakt. Tegelijkertijd stelt pre sident-commissaris F. Maljers, ex-topman van Unilever, zich her kiesbaar. Twee andere leden van de raad van commissarissen, F. Ortoli en M. Kuilman, gaan met pensioen. Eerder deze maand stap te Jan Timmer, de ex-president van Philips, al op als commissaris, wegens 'persoonlijke overwegingen'. De aard van die overwegingen is nog steeds onduidelijk. Vliegen naar VS mogelijk duurder Washington - De voorgenomen samenwerking tussen British Air ways (BA) en American Airlines (AA) kan de consument duur ko men te staan. Een retourtje Londen-Washington zou weieens hon derd dollar 189) meer kunnen gaan kosten. Deze berekeningen zijn afkomstig van de Amerikaanse consumentenbond. Zij is tegen de samenwerking tenzij de twee luchtvaartmaatschappijen lan dingsrechten op de Londense luchthaven Heathrow afstaan. Vol gens de Amerikaanse bond wordt Heathrow anders een fort, gedo mineerd door BA en AA. Scherper toezicht op branche oud papier Den Haag - De Arbeidsinspectie gaat scherper toezien op naleving van veiligheidsregels in de oud-papierbranche. Een woordvoerder van het ministerie van Sociale Zaken, waar de inspectie onder valt, heeft dat gisteren gezegd. Aanleiding is de dood van een 16-jarige jongen dinsdagavond in Eindhoven. De tiener viel tijdens het opha len van oud papier in de kraakpersinstallatie van de papierwagen. Uit recent onderzoek van de Arbeidsinspectie bleek dat 16 procent van de bedrijven die oud papier ophalen, één of meer voertuigen gebruikt die niet aan de veiligheidseisen voldoen. Hero verkoopt belang in Rayner Groep Lenzburg - Het Zwitserse jam- en conservenconcern Hero heeft zijn belang in de Britse Rayner Group verkocht aan het manage ment van die onderneming. Rayner produceert en distribueert on der andere siropen en sauzen en halffabrikaten voor de voedings- middelenindustie. De onderneming draaide vorig jaar een omzet van 23,6 miljoen Britse pond. Rayner blijft wel jam- en aardappel producten van Hero distribueren. Transavia stoot 141 arbeidsplaatsen af Schiphol - De luchtvaartmaatschappij Transavia gaat een groot deel van de passage-activiteiten afstoten. Daarbij vervallen 141 arbeidsplaatsen. Transavia is momenteel in.bespreking met Aero Groundservice en Ogden Aviation voor het overnemen van de ac- tiviteiten.Onder de 141 betrokken werknemers zijn er zestig met een freelance-contract. Het gaat voornamelijk om balie-personeel dat zorgt voor het inchecken en helpen van de passagiers. Het plan is onderdeel van een drie-jarige bezuinigingsoperatie. Bundesbank: Duits tekort bedreigt EMU Frankfurt - De toetreding van Duitsland' tot'de Economische en Monetaire Unie loopt gevaar. Weliswaar voorziet Bonn voor het lopende jaar een begrotingstekort van 2,9 procent, maar de speel ruimte tot de toelatingseis van 3,0 procent uit het Verdrag van Maastricht is te klein geworden door de sombere economische ontwikkelingen van de laatste maanden. Deze waarschuwing uit de Bundesbank in haar jongste maandrapport. Een EMU zonder Duitsland, veruit de grootste economische macht van Europa, wordt ondenkbaar geacht. De Duitse centrale bank onderstreept in het stuk de forse groei van het aantal werklozen vorige maand tot een record van ruim 4,6 miljoen. (ADVERTENTIE) De Meeuw Oirschot B.V.. Tel. 0499-572024. De Meeuw Zwolle B.V.. Tel. 038-4773155. Internet-site: http://www.demeeuw.com E-mailadres: demeeuw@>pi net

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7