Twee zusters in ban van gestoorde gebedsgenezer rden en woord Hevige hartstochten in 'Ogenzwart' van Kester Freriks Een Robin Hood ter zee KINDERBOEKEN Neo-nazi's in Zuid-Afrika D7 r Liefdesweek Dieptepunten Geweld Verdwijntruc Verdoold Behendig 3RUARI 1997 D6 itsvertoon - powerdressinq - 12 mrt)-'DuitsSteengoed'. 16e en 17e eeuw (t/m 9 mrt) -Alma-Tadema (1836-1912) deStem DONDERDAG 20 FEBRUARI 1997 de - kunsten - kunstvoorwer- de Hermitage - ma t/m zo -plaatsen het gebouw - 1-18.00 uur (tot 16 mrt) ..~n LFeldman en André Ja- dagelijks behalve ma 10.00- De 4.00 ohen wee tronen-schatten uit Pe- li t/m zo 10.00-17.00 uur (t/m 1U 1 Langenberg: mixed media - materiekunst-do t/m zo 13- )M /verpsestraat 27 - Bewegend tijd en ruimte - tijdens kan- !/m 9 mrt) nbergsestraat 8 - Rob Möhl- werk-di t/m zo 14.00-17.00 ^overzicht diverse werken en t) - 'Lightning 1- i.k.v. kleine William Speakman met Spi- t/m vr 10.00-17.00 uur-zaen :alaties' - werken van Machiel :n Wineke Gartz - do t/m zo lonne Hendriksen/Gemenqde 17 feb) 'rinsenlaan 8 - Dicky van den i - za 16.30-18.00 uur (t/m 27 isette van Donkelaar/schilde- o 10.00-21.00 - za 10.00-17.00 in van Lokhorst/schilderijen - (t/m 28 feb) lerstraat 16 - 'Recontres' - met i, A. van Campenhout en Lex mrt) uze uit de collectie' - Marijke Suchan Kinoshita/voorstelling ng - Design en identiteit - as- gen in de Europese keramiek feb tot 26 mei) ers/olieverfschilderijen - Cees ng/sieraden - di t/m zo 14.00- ieumpark 18-20 - 'Lof der zee- st uit de 17e eeuw (t/m 23 feb) pionier van Deense Art Nou- -17.00 üur (t/rfi'4 mei) (otterdam 1997 - 28 genomi- :straat 96 - 'Ruik de tijd, hoor uren van de kunstenaar Nico unst naar de natuur' - Hennie I Zuring/beeldhouwer - do t/m 23 feb) 50 - 'Engelen, monniken en nd - i.s.m. het Staats Historisch 00-za en zo 11.00-17.00 uur Braaksma foto erik hesmerg lint door het woordenla- m Roget. in de grote zaal expo- Friese kunstenaar Mach- ksma zijn merkwaardige -beelden, mobiele beei- adoe is een woord dat me maar dat zich in de be- 'an Braaksma een beteke- verwerven in de visuele icatie met de kijker- Da is de opzet. De mobihtei i met name een figuurlij- enis: het ontwikkelen van s is een beweging op zien irbij toont hij op een tv- ien 8 mm-animatiefilmpje deine, onbestemde vorm- kriskras over de vloer Dat is een mobiel gele- sbeeld ter bevordering begrip Cacadoe. Dat za feld het geval zijn, maar minteressant is het all - l. 01, Kloosterlaan 138, Breda^ sentatie duurt tot 16 maa tan donderdag t/m zondag ïkelijk van 1 tot 5 uur. Even de wolken aanraken jjor johan Diepstraten jet verschijnen van De grach- gordel betekende het einde de vriendschap tussen herten Meijsing en Kester feeriks. In deze sleutelroman dt Freriks beschreven als zuiplap die vrouwen las- ejvalt, uit taxi's wordt uitge lid, letterlijk in de goot ligt zwelgt in zijn ontreddering, et merkwaardige aan de jeuwe roman Ogenzwart van (ester Freriks is dat de karak- ierisering van de hoofdper- haarfijn aansluit op het jjeld dat Meijsing van zijn joegere vriend schetste. [ris van alles mis met de veerti- jtr Alfred Hertog in Ogenzwart. lijn vrouw Marijke Zaluwe heeft jij verlaten en hij mag één keer in jtweek zijn zevenjarige dochter- je Flora zien. Hij woont in een ïalige garage van de Heli's s met lekkende kranen, een kapotte gevelkachel en een hape- iende vlotter. In de walm van olie s benzine en meestal met de aas van de drank voor ogen, nerdenkt hij zijn leven. Je hoofdpersoon en de auteur »jn nooit dezelfde, maar in dit pal is de autobiografie overdui- lelijk. Hertog is geboren in Indo- nsië als zoon van een KLM-tele- jalist en repatrieert in de jaren rijftig naar Nederland. Wat Her tog overkomt in zijn huwelijk is mor een deel identiek aan het jersoonlijke leven van Freriks. is natuurlijk niet voor niets ie passages waarin Hertog op stap gaat met Flora van een groot ilevingsvermogen getuigen. sche, mooi geschreven frag- nenten zijn het, over het onver- n van Hertog om een echte vader te zijn. Bat komt omdat hij zich onvoor waardelijk stort in een liefdes avontuur met de twaalf jaar oudere Nina van Renesse, een vrouw met twee volwassen kin- i en inmiddels een zilveren hwelijksfeest achter de rug. ig is zo geobsedeerd door laar, dat hij alle andere levens verwoest. Begeerte en extase, dat t enige wat telt. 'De passie moest aldoor hoger opgezweept, lat geweten steeds meer gesust. In een vernietigend egoïsme a ka richtten ze in beide gezin- onherstelbare schade aan.' faperiode van de roman is de Band april 1993 waarin Nina Muit te breken met Hertog om dat ze toch kiest' voor de gebor genheid van haar gezin. 'Alfred luister,' zo luidt het voorstel, 'eerst gaan we een goddeloos lan ge en heerlijke liefdesweek er gens heen, naar het buitenland, en daarna breek ik met je. Voor goed. Ik wil zonder jou zijn. Niet door onze passie gesloopt wor den.' Acht lange hoofdstukken van de roman zijn gecentreerd rond deze aankondiging van het einde, geschreven vanuit Villa Heli's Angels. Op de laatste pagi na verschijnt Nina in het krot van Hertog als een engel uit de hemel. Maar dat zou wel eens een geest verschijning kunnen zijn. De ingrediënten van het onstui mige liefdesverhaal heeft Freriks al na zo'n vijftig pagina's wegge geven en de lezer heeft dan nog ruim tweehonderd pagina's te gaan. Het basisgegeven van de roman is niet de sterkste uitge werkte verhaallijn. De hartstoch ten zijn hevig en dat gelooft de le zer op den duur wel. 'Rozen moet je met een scherp mes flink afsnijden en in heet wa ter zetten, dan gaan ze gillen en bloeien ze meteen open,' had Ni- na als welkomstgroet in zijn nieuwe woning gezegd. 'Je moet ze straffen, pijnigen. Ze moeten bloeden.' Dat Nina hem als een bos rozen behandelt en dat Alf red niet aan zijn lot ontkomt, ligt in de lijn der verwachting. Kester Freriks wéét dat een roman niet gedragen kan worden door dit bekende thema alleen. Geen wonder dat hij de roman naar een hoger plan wil trekken. 'Er waren twee rijken, dat van God en dat van de wereld, en die twee verdroegen elkaar niet in het hart van de mens'. Op dit motto van Julien Green varieert Kester Franks in de overige acht hoofdstukken waarin hij vooral de dieptepunten uit het leven Alfred Hertog laat passeren. De romanticus Alfred tegenover de realist Kester Freriks. Het bij zondere van juist deze passages is dat Freriks en passant een mooi tijdsbeeld geeft van de zeventig en tachtig. In de verte doen twee lange hoofdstukken in Ogenzwart den ken aan de Sneeuwnacht in sep tember van A.F.Th, van der Heij den. Het gaat weliswaar niet om een kroegentocht waarin Van der Heijden afdaalt naar de duistere spelonken van de menselijke ziel, maar bij Kester Freriks is het ef fect hetzelfde. Twee autotochten beschrijft hij, één van Amster- Kester Freriks dam naar Antwerpen die strandt in Abcoude en één van Minnea- foto klaas koppe polis naar New York op zoek naar een verloren liefde, waarin Alfred vergezeld wordt door lou che dronkelappen, door vrienden Hoor Marjan Mes In haar vorige roman Schemerwe- 'ili wist de jonge Engelse schrijf- fa Julie Myerson hypnotiserend ongelooflijk spannend de spookbeelden op te roepen die het van een jonge, hoogzwange- f vrouw vertralden. Een wreed drong zich als een irpoel op aan de ■'-jarige Susan. Geestelijk ontre- W begint ze, ondanks zwanger- ™ap en huwelijk, een opwinden- *e verhouding met een Ameri- ®nse kunstenaar, die door de mteur buitengewoon erotisch geschreven. »e'grote verbeeldingskracht wist "e schrijfster Susans slechte ■®gdervaringen, hallucinaties en 'OKenspinsels op te roepen. Ook Jjoaar nieuwe roman De Aanra- duikt Myerson in het verle- van haar personages en ook aa® is genoeg te vinden om hun Wukkingen als volwassene te ®men verklaren. itmaal gaat het om twee zusters, ®na en Gayle, die door een ^ambitieuze moeder in een "ek zijn gedrukt. Of daaraan de n ''ge rugziekte van de mooie °nna te wijten is, wordt niet he- Haal duidelijk, wel wordt ge- ggereerd dat het misschien een gebeelde ziekte is. Donna be st!? za°k voort met een wandel- ma "i1331 ^aar man Will is des- 1 dol op haar, ook in bed. Kin, y'e 'lee®: een dochtertje, ma v 3ar ze zdelsveel van houdt, ar het kind is niet bepaald uit e geboren. Gayles vriend was ,sa®st het kind werd ver- j. tijdens een bondage die uit til0!? een ëescheurd condoom, star ,00t Gayle, een verpleeg- 5 Ho? krijgen. Ook nog broer Simon, een nietsnut. is bezeten van de gedachte WorHt vn®er *e w°rden, maar het naar door de dokter ernstig vanwege haar slechte li- Julie Myerson chamelijk conditie: haar bekken is ontwricht. Als ze toch zwanger is geraakt, tegen Wills wens in, maar even later een miskraam krijgt, raakt ze geestelijk zo van de wijs dat ze geweld tegen zichzelf ge bruikt en ook haar huisraad ver nielt. De vijfde figuur in dit web van ge schonden relaties is de gods dienstwaanzinnige gebedsgenezer Frank Chapman. Hij wordt in het begin van het boek door de twee zusters gewond aangetroffen op straat, neergeslagen door onbe kenden. De twee zusters ontfer men zich over hem, terwijl Gayle hem in het ziekenhuis waar ze werkt steeds opzoekt. Hoewel geen van beiden, noch Will, gelo ven in zijn Blijde Boodschap-ver- kondigingen en halleluja-geroep, komen zij toch onder zijn invloed. Frank Chapman heeft de gehandi capte Donna blijkbaar voor zijn ongeval op straat al een keer ge zien. Hij wil haar genezen, omdat zij hem sterk herinnert aan zijn jong aan leukemie overleden zoon Tom. Frank is geobsedeerd door de herinnering aan zijn weinig ge lukkige huwelijk met een katho lieke, Hongaarse vrouw, die even eens al dood is en die hij voortdu rend wilde bekeren tot zijn eigen sekte. Het schuldgevoel over Toms die alle illusies in het leven zijn ontnomen. Alfred citeert voor het drankorgel naast hem de slotre gels van Kerouacs On the road, zijn lievelingsboek en kijkt naar het zwarte asfalt. 'Het licht van de koplampen was een nietige vlek in de leegte, waarvan zij geen van tweeën wisten waar die zou eindigen.' De lezer weet dat allang. In bijna alle boeken van Kester Freriks is de tragiek van het leven dat de euforie zo onverbiddelijk kort duurt. 'Even de wolken aanra ken, en weer terug de diepte in.' Er is maar één mogelijkheid om aan het lot te ontkomen. Alfred komt op een idee door de legende van de beruchte bankrover Jesse James die na een overval vluchtte op een paard dat was beslagen met ijzers die achterstevoren on der de hoeven zaten. 'De verdwijntruc van Jesse James bracht hem op de gedachte dat je, ondanks het voortschrijden van de tijd, kon teruggaan in de jaren die voorbij waren alsof het verle den niet definitief achter je ligt. Een troostrijk beeld, dat van heimwee een kracht maakte. De kracht om zonder vals sentiment het verleden weer binnen te tre den.' Het probleem voor Alfred is dat zijn verleden verdeeld is over meer huizen en steden 'dan hij kon verdragen'. Hij voelt zich nergens thuis, hij is een verdool de, ontworteld. En als hij een thuis vindt, in zijn huwelijk bij voorbeeld, kan hij in die entoura ge geen adem halen. Het paradijs wordt de tapkast, tussen de drin kers en lapzwansen, verdoolden en zoekers naar onverwacht ge luk, zoals Alfred hen noemt. Hier vertelt hij zijn verhalen, te gen zichzelf. 'Herinneringen. Verre en dichtbije, het maakt niet uit. Terugdenken over het verle den is als vissen met een net in zee, dat je over de bodem haalt. De gebeurtenissen en feiten dwarrelen omhoog, vermengen zich met elkaar. In het sleepnet komen ze allemaal samen.' Dat is de roman Ogenzwart ge worden. Het is een boek dat ge schreven is met een tomeloze in zet en al vergaloppeert Kester Freriks zich af en toe, het is wel een vlijmscherp portret van ie mand die in de versukkeling is geraakt. Kester Freriks: 'Ogenzwart'. Uitg. Meulenhoff, prijs 39,90. Door Johan Diepstraten De ideale thriller bevat een spannende intrige, heeft geloof waardige hoofdpersonen, be hoort op zijn minst goed ge schreven te zijn en heeft iets extra's waarin het boek zich on derscheidt van andere misdaad romans. De debuutthriller van Conny Braam, Zwavel, komt dicht in de buurt van het beste in dit genre. Door haar jarenlange ervaring als voorzitster van de Anti Apartsheids Beweging Neder land is Conny Braam een kenner van Zuid-Afrika. Het ligt voor de hand dat de thriller vooral een geëngageerde politieke meerwaarde heeft gekregen. De rechercheur moordzaken Tess Minnaert belandt na de gruwe lijke moord op de Zuidafrikaan- se Mirjam Tsabala in het land dat Conny Braam zo goed kent. Als geen ander beschrijft zij de geuren en kleuren van Zuid- Afrika en vanzelfsprekend wordt er door de romanpersonages aar dig wat gediscussieerd over de toekomst van het land, net nadat Mandela president is geworden. Uit eerste hand krijgt Tess Mi- naaert de politieke dilemma's te horen waarmee de zwarte bevol king heeft te maken. 'Fuck you. Stom blank wijf, wat denk jij van ons te begrijpen. Arrogante trut. Denk maar niet dat je be grijpt wat het is om in een township op te groeien. Hoe het voelt om vanaf je geboorte een uitzichtloze toekomst vol verne deringen in het smoel te staren. Hoe het is om je nooit veilig te voelen. Hoe het is om te leven met de wetenschap dat je van die zwarte huid, dat haar, die neus nooit afkomt.' Zuid-Afrika staat op het breuk vlak van de geschiedenis en het mag waar zijn dat het Westen hoopvol de ontwikkelingen volgt, de problemen zijn onge kend. In navolging van Adriaan van Dis en Henk van Woerden schetst Conny Braam een ont hutsend beeld van de volgens haar werkelijke situatie in Zuid- Afrika. Dat geeft de thriller een extra dimensie, hoe terloops die informatie ook in de verhaallij nen is verwerkt. Want in eerste instantie is Zwavel toch een spannende thriller waarin een mooie link wordt gelegd tussen de tweede wereldoorlog en de re cente uitwassen in Namibië. Tess Minnaert is opgegroeid in een Limburgs dorp waar in sep- Conny Braam foto do visser tember 1944 iets is voorgevallen wat vergelijkbaar is met het be kende drama van de Vloeiweide bij Breda. Een verzetsgroep is verraden en tot op de dag van vandaag zijn er alleen geruchten en speculaties over de dader. Een oude Duitse oorlogsvriend van de oma van Tess woont in Johan nesburg en omdat Tess toch in Zuid-Afrika moet zijn vanwege de moord op het meisje, besluit ze een zoektocht te ondernemen naar het verleden en naar het ge heim dat oma meegenomen heeft in haar graf. Via een journalist van een links weekblad belandt ze uiteindelijk in Drakensbergen waar de oor logsvriend zou moeten wonen. Zonder dat ze het beseft, verzeilt ze in kringen van de Weervolven, een ondergrondse extreem rechtse organisatie die na de oorlog SS'ers hielp ontsnappen. De thriller is zo opgebouwd dat de lezer lang in onzekerheid blijft over de vraag wie wel en wie niet te vertrouwen zijn. Deze spanningsboog houdt Conny Braam tot het einde in stand. Zwavel is een thriller met een hoog actualiteitsgegeven, ge schreven vanuit een grote be trokkenheid met Zuid-Afrika. Het is de ideale combinatie. Conny Braam: 'Zwavel'. Uitg. Meulenhoff, prijs 39,90. vroege dood, een jongen die hij niet wilde of kon begrijpen, knaagt ook aan hem. Hoewel iedereen aarzelt, omdat Franks geëxalteerde geloofsver kondiging alleen maar irriteert, besluit de ongelukkige Donna toch gebruik te maken van diens bovennatuurlijke gaven. Het wordt een wonderbaarlijke verrij zenis, want kort na haar bezoek aan Frank Chapman is Donna he lemaal genezen. Ze dartelt rond als een jong veu len, maar echtgenoot Will weet niet hoe hij daar mee om moet gaan. Hij houdt niet meer van de gezonde Donna en begint een ver houding met Gayle, hoewel kort daarna blijkt dat Donna een kind verwacht. Dat Frank Chapman krankzinnig is, zal de verwarde Will aan den lijve ondervinden. Hoewel de titel De Aanraking en de foto op de omslag van de Ne derlandse vertaling vooral een erotische inhoud doen vermoeden, is niets minder waar. Evenmin slaagt Julie Myerson er dit keer in om het kwaad van het verleden tot een overtuigende voedingsbodem te maken voor de mislukkende re laties van haar hoofdfiguren. Be hendig monteerde zij heden en verleden van haar personages door elkaar, maar erg overtuigen doen haar karakters niet, noch hun gedrag. De gestoorde Frank Chapman is met zijn religieuze geblaat een volstrekt oninteressante figuur waar weinig demonisch vanuit gaat, noch enige andere overtui gingskracht. Zijn invloed op de zusters blijft daarom ook een zwak bedenksel. Abortus, zelfver minking, moord en doodslag; het komt allemaal ter sprake, maar Myersons proza mist ditmaal de hypnotiserende verbeeldings kracht die Schemerwereld zo fas cinerend maakte. Julie Myerson: 'De Aanraking'. Uitg. Anthos, prijs 34.90. Door Muriel Boll Het eerste boek van Simone van der Vlugt, Amulet, ging over hek sen en heksenjachten in 16630. In Bloedgeld, haar tweede boek, laat de schrijfster weer zien dat de Gouden Eeuw niet voor iedereen een hoogtepunt in cultuur en be schaving was. Er was veel armoe de, en daar maakten de Heren Ze ventien van de Verenigde Oostin- dische Compagnie handig gebruik van om rijkdommen voor zichzelf binnen te halen. Aan boord van de VOC-schepen heerste een streng regime, dus er kwamen nooit genoeg zeelieden uit vrije wil aanmonsteren. Er moest in kroegen geronseld wor den en men ging de wees en rasp huizen af op zoek naar jongens die hun ellendig bestaan hoopten te ontvluchten door het ruime sop te kiezen. Als Reinout het aanbod krijgt met de Batavia naar Java te zeilen, denkt hij dat dat altijd be ter is dan in het rasphuis vijftig pond hout per dag te moeten ras pen. (Van het geraspte hout werd verf gemaakt.) Het is 1653. Het leven op zee valt niet mee; je moet hard werken, al tijd beducht zijn op vechtjassen, en als ook maar het geringste ver moeden bestaat van muiterij wordt er zwaar gestraft. Maar het ergste is dat er na een paar maan den scheurbuik uitbreekt. Een groot deel van de bemanning sterft doordat de schipper het ver tikt om de Kaapverdische Eilan den aan te doen om vers water en groenten in te nemen. Hoe sneller hij op Java is, hoe meer geld hij opstrijkt. Dat er voor de scheeps lui niet meer in het vat zit dan groen schuimend water, bedorven vlees en scheepsbeschuit waar je de maden eerst uit moet kloppen, doet hem niets. Je wilt steeds meer weten over het leven op de Batavia, want Van der Vlugt beschrijft het allemaal le vendig, met tempo en zonder de clichés die je vaak in historische boeken vindt. Natuurlijk hoort er wel een ziedende storm in zo'n verhaal. De schipper verdrinkt. Geholpen door de ontevredenheid van zijn maten lukt het Reinout om het gezag over te nemen. Hij Tekening van een VOC-schip in ontwikkelt zich tot een gentle- man-piraat, een Robin Hood ter zee, die schepen entert en lading, andere rijkdommen en geld, bloedgeld, in beslag neemt. De buit wordt gelijkelijk onder hem en zijn bemanning verdeeld. Moorden is er niet bij en het ge kaapte schip en zijn bemanning krijgen na de plundering vrije af tocht. Na een jaar of vijf wordt Michiel de Ruyter erop uitgestuurd om die hinderlijke piraat met wie de VOC nog een appeltje te schillen heeft, uit te schakelen. Lange tijd is Reinout hem te slim af, maar uit eindelijk wordt hij gevangen ge nomen en in Amsterdam door de Schepenen tot de galg veroor deeld. Behalve De Ruyter komen de cartograaf Johan Blaeu en de grondlegger van het Nederlands strafrecht Dirck Volkertszoon Coomhert in de marge van deze geschiedenis voor. Naast dit verhaal loopt een ver haal over Lutske, die in de buurt van de Amsterdamse Schreiersto ren woont. Met verstellen verdien je maar een paar centen en er is nergens werk te vinden, dus voor Lutske zit er niet anders op dan te gaan bedelen en stelen, ze krijgt zelfs een opleiding in beurzensnij- den. Op het laatst werkt ze in een 'Bloedgeld' bordeel. Van der Vlugt beschrijft het straatleven in de oudste buurt van Amsterdam heel sjeuïg. De kraampjes met vis en gebraden vlees, beurzensnijders, op de Dam staat iemand aan de kaak gesteld wegens tippelen waar het niet mag. Er zijn geen straten en stoe pen, zoals langs de deftige grach ten; hier en daar is een opstap- steen, verder moet je waden door modder, afval en uitwerpselen. De inhoud van een kakdoos wordt ge woon op straat gegooid. Onder het lezen vraag je je heel lang af wat de verhalen van Rein out en Lutske met elkaar te ma ken hebben. Pas op drievijfde van het boek wordt de link gelegd. Daar zeg ik verder niets over, dat moet een verrassing blijven. Het verhaal zou sterker zijn geweest, denk ik, als Van der Vlugt op de een of andere manier een verbin dend element had toegevoegd, al was het maar een vingerwijzing. De emoties van Reinout en Lutske gaan niet door diepe dalen of langs hoge hoog; ten, hun karak ters blijven wat vlak, maar zé ko men wel naar voren als sympa- thiejke jongeren die heel goed in onze tijd hadden kunnen leven. Simone van der Vlugt: 'Bloedgeld'. Uitg. Lemniscaat, prijs 27,50. Vanaf 11 jaar.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 21