Industrieel monument Van Nelle wacht op nieuwe bestemming Hevi Eran Schaerf en Marijke van Warmerdam in Antwerpen Engelse woorden en een bedacht woord Liefdesweek DESTEM BEELDENDE KUN pE STEM Schijnwerpers Tegenstelling Minimaal Subtiel D Geweld Boor Johan Diepstraten get verschijnen van De grach tengordel betekende het einde van de vriendschap tussen Geerten Meijsing en Kester Freriks. In deze sleutelroman wordt Freriks beschreven als een zuiplap die vrouwen las tigvalt, uit taxi's wordt uitge gooid, letterlijk in de goot ligt en zwelgt in zijn ontreddering, get merkwaardige aan de nieuwe roman Ogenzwart van Kester Freriks is dat de karak terisering van de hoofdper soon haarfijn aansluit op het beeld dat Meijsing van zijn vroegere vriend schetste, gr is van alles mis met de veerti ger Alfred Hertog in Ogenzwart. Zijn vrouw Marijke Zaluwe heeft tij verlaten en hij mag één keer in de week zijn zevenjarige dochter tje Flora zien. Hij woont in een voormalige garage van de Heli's Angels met lekkende kranen, een kapotte gevelkachel en een hape rende vlotter. In de walm van olie en benzine en meestal met de waas van de drank voor ogen, overdenkt hij zijn leven. De hoofdpersoon en de auteur zijn nooit dezelfde, maar in dit geval is de autobiografie overdui delijk. Hertog is geboren in Indo nesië als zoon van een KLM-tele- gafist en repatrieert in de jaren vijftig naar Nederland. Wat Her tog overkomt in zijn huwelijk is voor een deel identiek aan het persoonlijke leven van Freriks. Het is natuurlijk niet voor niets dat de passages waarin Hertog op stap gaat met Flora van een groot inlevingsvermogen getuigen. Tragische, mooi geschreven frag menten zijn het, over het onver mogen van Hertog om een echte vader te zijn. Dat komt omdat hij zich onvoor waardelijk stort in een liefdes avontuur met de twaalf jaar oudere Nina van Renesse, een vrouw met twee volwassen kin deren en inmiddels een zilveren huwelijksfeest achter de rug. Hertog is zo geobsedeerd door haar, dat hij alle andere levens verwoest. Begeerte en extase, dat is het enige wat telt. 'De passie moest aldoor hoger opgezweept, het geweten steeds meer gesust. In een vernietigend egoïsme a ieux richtten ze in beide gezin nen onherstelbare schade aan.' Kernperiode van de roman is de maand april 1993 waarin Nina besluit te breken met Hertog om- DONDERDAG 20 FEBRUARI 1997 Dfi De bezoeker op een wandelpodium gezet Door Frits de Coninck De vier kunstenaars die met hun werk aanwezig zijn in het MUHKA in Antwerpen heb ben op zich weinig met elkaar te maken. Ze komen uit ver schillende landen en tonen een verschillende mentaliteit. Uit Nederland is er Marijke van Warmerdam, uit Duitsland Eran Schaerf, uit België Ann Veronica Janssens en de oude meester Raoul de Keyser. Ze maken op het oog heel ver schillend werk. Maar toch, elk van hun presentaties maakt een energie vrij die tezamen van het MUHKA een opwindende ge beurtenis maken. Daarbij ge voegd een aantal opmerkelijke, diverse aankopen binnen de vaste collectie en dat maakt de ten toonstellingsruimtes van het MUHKA tot een avontuurlijke ontmoeting met eigentijdse kunst. Eran Schaerf (Tel Aviv, 1962) opent op de begane grond met een barokke installatie die de ruimtes en de aandacht van de kijker volledig in beslag neemt. Onder de titel Recasting heeft hij de zalen gevuld met pallets, een diversiteit aan stoffen, tekstfrag menten, een lint van woorden, geluid, licht en alles bij elkaar: beweging. Je wordt als bezoeker letterlijk opgetild en de installa tie ingevoerd. Hij heeft de pallets in twee of drie lagen gestapeld en naast elkaar gelegd zodat een reusachtig plankier ontstaat dat als wandelpodium dient. Zoiets als een podium dat de manne quins boven de bezoekers aan een modeshow verheft om de nieuw ste modellen beter te kunnen zien. Zo ongeveer voelt het plan kier van Schaerf. Tussen de planken van de pallets liggen repen papier met de tekst van een Afrikaans lied dat dro men over emigratie naar Frank rijk bezingt. Links en rechts in de aanpalende ruimtes heeft hij aan de plafonds lappen en kleding ge hangen. Textiel is het altijd, maar de vorm varieert van amorfe lap pen tot kant-en-klare kleding stukken, maar dan wel oncon ventioneel van snit. Het theatrale effect wordt versterkt door twee sterke schijnwerpers die op een toren van pallets staan en een ge luidsinstallatie. Het plankier loopt uit op een reusachtige rol groen zeildoek die als een tekstrol dient. Daarop staan woorden en frasen in het Engels die in ieder geval gemeen hebben dat ze met textiel te ma ken hebben. De mise-en-scène van de textiele vormen ziet er buitengewoon overwogen uit, De zaal met de installatie 'Recasting' van Eran Schaerf zonder dat betekenis en bedoe ling van het geheel duidelijk zijn. Je voelt je in een ruimte achter het toneel waar alle requisieten zich bevinden, waar de verkleed partij zich voltrekt en waar het wachten is op het toneelstuk dat niet gespeeld wordt. De overdaad van Eran Schaerf vindt haar contrast in het werk van Marijke van Warmerdam (1959), van wie de eerste installa tie zich op de begane grond van het MUHKA bevindt. Groter te genstelling is inderdaad moeilijk denkbaar. Met minimale midde len die heel dicht bij de werke lijkheid liggen en toch net geen werkelijkheid zijn, bereikt ze een enorm effect. Een kwestie van een uitermate economisch ge bruik van beeldmiddelen, scherp, intelligent en helder. Het televisiescherm op de begane grond toont het videofilmpje Fietsuit 1994 dat maar een paar minuten duurt. De camera is ge richt op het grensvlak van straat en huismuur. Door het beeld zien we ineens een meisje fietsen. Ze fietst een paar rondjes, verdwijnt voor even, komt terug en ver dwijnt voorgoed. Het beeld wordt vergezeld van geluiden uit de straat: de fietsbel, kerkklokken. Een filmpje zonder begin, zonder einde, een cyclus die altijd maar doorgaat en daardoor allerlei as sociaties en dus ook interpetaties oproept die nergens een definitie ve bevestiging vinden. De kijker blijft letterlijk en fi guurlijk tussen beeld en werke lijkheid in hangen. Nog sterker gebeurt dat in Frame, een instal latie die ze speciaal voor deze presentatie heeft gemaakt. We zien een gefilmd groepsportet van een gezelschap mensen die met de rug naar de kijker toe naar buiten kijken en commen taar geven op wat ze zien. Wij, kijkers, zien niks. Wij staan in de lege ruimte met achter ons de projector, op de grond vier ge luidsboxen en voor ons het beeld. Daarmee ben je fysiek deel van de werkelijkheid van de installa tie en toch voor een deel buiten staander bij het beeld dat je ziet. Je ziet de mensen, je hoort ze maar je kunt ze niet aanraken en ze hebben het over iets dat buiten ons blikveld ligt. Van nog minder materieel en grijpbaar karakter is de installa tie die Ann Veronica Janssens ge maakt heeft. Bekend van haar zijn de minimale ingrepen die ze verricht in een bestaande ruimte met als doel de beleving van de ruimte te intensiveren. De erva ring van de kijker moet de ruimte vergroten. Zo plaatste ze in park Wolfslaar in Breda twee jaar ge leden spiegels op de grond in een omsloten deel van de oude tuin. De weerspiegeling van lucht, licht en wolken had een geweldig effect op de beleving van die rela tief beperkte ruimte. Hier in het MUHKA heeft ze twee grote zalen gevuld met nevel en geluid, een rooksculptuur noemt ze het. Een verblijf in die sculp tuur is buitengewoon vervreem dend. Het zicht is beperkt tot en kele meters om je heen wat de be kende zaal tot een bedreigend, onbekend terrein maakt. De oriëntatie is je ontnomen. Het on zeker verblijf slaat om in schrik als uit de nevel ineens een andere bezoeker opduikt. Zo wordt de tentoonstellingsruimte zelf een fascinerend beeld, waarbij het begrip beeld tot een minimum is gereduceerd. Wat de kunstenaar Ad Reinhardt formuleerde: Sculptuur is datgene waarover je struikelt als je een stap achteruit zet om een schilderij beter te bekijken. Het is geweldig om te zien hoe een meester als Raoul de Keyser, geboren in 1930, zijn schilder kunst blijft vernieuwen en steeds opnieuw het verschijnsel schilde rij aan de orde stelt. Hij toont hier zijn werk uit 1995, anders dan zijn vorige werk en toch al tijd weer pure schilderkunst. Ui termate subtiel en stil, minimaal van voorstelling maar overdadig van zeggingskracht. Elk doek (al tijd op klein formaat) is een leeg geschilderd vlak met enkele lij nen of vlakken, zo neergezet dat ze van de rand van het doek weg blijven en zo de ervaren opper vlakte enorm vergroten. Tegelijk delen ze het vlak dat een verkleinde en intieme gebeurte nis wordt. Klein van voorstelling, groots van mededeling, waar de woorden het altijd bij afleggen. Zo moet schilderkunst zijn. In de bovenzalen van het MUHKA, een letterlijke bekroning van een huis vol artistieke avonturen. MUHKA, Leuvenstraat, Antwer pen. De presentaties zijn te zien tot 30 maart, elke dag van 10 tot 5 uur, maandag uitgezonderd. De Van Nelle-fabriek in Rotterdam uit 1931: parel van het Nieuwe Bouwen. FOTO ARCHIEF DE STEM Door Paul van der Steen Volgende week donderdag wordt het themajaar afgesloten dat Ne derland moest doordringen van de waarde van zijn industrieel erfgoed. Desondanks blijft het behoud van monumenten van be drijvigheid een zaak van lange adem, zo blijkt bijvoorbeeld bij de Van Nelle-fabriek in Rotter dam. Zelfs de reclame op de fabriek heeft een beschermde status. Als straks Van Nelle uit het complex in de Spaanse Polder in Rotter dam is verdwenen, blijven de let ters op het dak herinneren aan de oude eigenaar. Het is weinig gebouwen gegeven om nauwelijks vijftig jaar na op levering op de rijksmonumenten lijst te belanden: de uit 1931 da terende Van Nelle-fabriek lukte het in 1983. Maar ook daarvoor was 'de parel van het Nieuwe Bouwen' al niet weg te slaan uit nationale en internationale ar chitectuurboeken. Nog altijd is de belangstelling voor het complex niet verflauwd. Het gebouw wordt bijna dage lijks door vele fotografen op de gevoelige plaat vereeuwigd. Vooral 's morgens, als de zon de voorzijde van Het Glazen Paleis vol in het licht zet. Rondleidin gen worden officieel niet gege ven, maar desondanks struint nog zo'n 130 keer per jaar een groep onder begeleiding van een gids door de fabriek. Zelfs vanuit Japan komen de belangstellen den naar Rotterdam. In de nabije toekomst zou het jonge monument wel eens nog meer geïnteresseerden kunnen gaan trekken. De overheid heeft plannen om het ontwerp van de architecten Brinkman en Van der Vlugt voor te dragen voor de Unesco-werelderfgoedlijst. Maar voor het zover is, moet er eerst een nieuwe bestemming zijn ge vonden voor de fabriek. Twee jaar geleden maakte Sara Lee/DE - sinds 1989 eigenaar van Van Nelle - duidelijk dat ze voor het jaar 2000 zou zijn ver trokken uit het complex. Niet dat de verhuizing zolang in beslag zou nemen. Koffie, thee en des serts worden er in Rotterdam niet meer gemaakt. Alleen in een klein deel van het gebouw hangt nog de indringende geur van ta bak; hier wordt nog shag ver pakt. De termijn van vijf jaar vond Sa ra Lee/DE noodzakelijk om zorgvuldig te kunnen zoeken naar een nieuwe bestemming voor het monumentale gebouw in de Spaanse Polder. Voor de mul tinational is het meer dan een ge woon vertrek: het is als een af scheid van een dierbaar kind. Van de monumentale waarde van de Van Nelle-fabriek hoeft in middels niemand meer overtuigd te worden. Die is onomstreden. Het gebouw is niet alleen hét voorbeeld van het Nieuwe Bou wen in Nederland, maar dankt, haar charme ook aan de kleine afwijkingen van die strakke en modernistische bouwstijl: de ronde bonbonnière op het dak, de schuine 'loopbruggen' en het in een bocht gebouwde kantoor gebouw. Van Nelles topman Van der Leeuw rammelde eind jaren twintig flink met de geldbuidel voor een nieuwe fabriek. Dat kon: Van Nelle was destijds nog onbetwist marktleider. Lucht, licht en reinheid waren dé uit gangspunten bij het ontwerp. Geen wonder dat glas één van de belangrijkste materialen bij de bouw was. Uitzonderlijk was ook de grote aandacht voor hygiëne: elke afdeling kreeg haar eigen was- en kleedruimte. Ook waar het op de productie aankwam, was de fabriek uiterst modern. Toch is het niet erg waarschijn lijk dat de opvolger van Van Nel le in de blikvanger van het in dustrieterrein Spaanse Polder ook een fabrikant is. A. Six, die als secretaris van de vennoot schap Sara Lee/DE belast is met het zoeken van een nieuwe be stemming voor onder meer 25.000 vierkante meter aan pro ductie vloeren, denkt eerder aan kantoren, zorginstellingen of 'iets in de recreatieve of museale sfeer'. Duidelijk is in ieder geval dat er links en rechts het een en ander verbouwd zal moeten wor den. „Alles heilig verklaren heeft geen zin", is de stellige overtui ging van Six. „Uitsluitend con serveren levert een glazen paleis op dat niet glanst. Het gebouw moet een nieuwe plaats krijgen in het maatschappelijk en econo misch leven. Niet ten koste van alles. Aan de transparantie en het uiterlijk van het pand moet je niet komen." Om die reden sluit Six het bou wen van appartementen in de fa briek uit. „Dan kan het licht niet meer door het gebouw heen. Daarom is bijvoorbeeld ook de in de pers geopperde suggestie om de kasten van de gemeentelijke archiefdienst hier onder te bren gen geen goed voorstel." Over concrete belangstelling voor het Van Nelle-gebouw is Six geheimzinnig. Namen wil hij niet noemen. Voor welke prijs het monument weg moet, wenst hij evenmin te verklappen. Dat Sara Lee/DE voor 2000 een nieu we eigenaar voor het pand met enorme oppervlaktes aan enkel glas heeft gevonden, durft Six wel met stelligheid te beweren. Of liever: meerdere eigenaren. De secretaris van de vennoot schap verwacht dat meerdere ge bruikers onderdak gaan vinden in de voormalige fabriek. „Dan wordt het een verzamelge bouw, maar wel met één basis functie, bijvoorbeeld zorg of kantoren. Dat voorkomt dat het een allegaartje wordt en het ka rakter van het monument wordt aangetast." ULVENHOUT Galerie De Pekhoeve Dorpstraat 92 - 'Kunst naar de natuur' Hennie van Dijk/wildschilder en illustrator - Ewoud Zuring/beeldhouwer - do t/m za 11.00-18.00 uur - zo 13.00-17.00 uur (t/m 23 feb) UTRECHT Museum Catharijneconvent Westsingel 50 - 'Engelen, monniken en demonen' - naïve kunst uit het oude Rusland - i.s.m. het Staats Historisch Museum uit Moskou - di t/m vr 10.00-17.00 - za en zo 11.00-17.00 uur (t/m 2 mrt) Ooor Marjan Mes In haar vorige roman Schemerwe- Kld wist de jonge Engelse schrijf ster Julie Myerson hypnotiserend en ongelooflijk spannend de spookbeelden op te roepen die het leven van een jonge, hoogzwange re vrouw vergalden. Een wreed familieverleden drong zich als een duistere modderpoel op aan de "-jarige Susan. Geestelijk ontre geld begint ze, ondanks zwanger schap en huwelijk, een opwinden de verhouding met een Ameri kaanse kunstenaar, die door de auteur buitengewoon erotisch werd geschreven. Met grote verbeeldingskracht wist de schrijfster Susans slechte jeugdervaringen, hallucinaties en hersenspinsels op te roepen. Ook m haar nieuwe roman De Aanra- ™ng duikt Myerson in het verle den van haar personages en ook daarin is genoeg te vinden om hun Een mobiel 'Cacadoe-beeld' van Machiel Braaksma FOTO ERIK HESMERG Door Frits de Coninck De eerste presentaties van het nieuwe jaar in Lokaal 01 in Breda zijn dun. De meest intrigerende bijdrage hangt in de gang bene den. Het is een lijst van 1000 En gelse woorden genomen uit The saurus of English Words and Phrases van P.M. Roget, een bij zonder woordenboek uit 1883. Het bijzondere schuilt niet zo zeer in het abstracte karakter van de be grippen maar veel meer in het feit dat elk begrip altijd naar een an der begrip uit deze woordenschat verwijst. Als je eraan begint, kom je er dus niet meer uit, tenzij an dere omstandigheden dit bepalen. Er is feitelijk geen ontsnappen aan dit lexicologische systeem van woorden. Elke kunstenaar die in 1997 in Lokaal 01 werkt en ten toonstelt, kiest een begrip uit de 1000 woorden tellende lijst, waar mee dat begrip van een beeld wordt voorzien, zonder dat dat beeld een illustratie van de bete kenis wordt. Al die keuzes teza men vormen een lang en onvoor spelbaar lint door het woordenla byrint van Roget. Beneden in de grote zaal expo seert de Friese kunstenaar Mach iel Braaksma zijn merkwaardige Cacadoe-beelden, mobiele heel den. Cacadoe is een woord dat me bestaat, maar dat zich in de be doeling van Braaksma een beteke nis moet verwerven in de visuele communicatie met de kijker. Da ongeveer is de opzet. De rriobilitm heeft dan met name een figuurlij ke betekenis: het ontwikkelen van betekenis is een beweging op zi® zelf. Daarbij toont hij op een tv- scherm een 8 mm-animatiefilmpj waarop kleine, onbestemde vorm pjes zich kriskras over de vlo bewegen. Dat is een mobiel g®' genheidsbeeld ter bevordering van het begrip Cacadoe. Dat z ongetwijfeld het geval zijn, ma visueel oninteressant is het all maal wel. Lokaal 01, Kloosterlaan 138, Breda. De presentatie duurt tot 16 ma en is van donderdag t/m z°n toegankelijk van 1 tot 5 uur. jhislukkingen als volwassene te ?®nen verklaren, itmaal gaat het om twee zusters, ®na en Gayle, die door een overambitieuze moeder in een oek zijn gedrukt. Of daaraan de rnstige rugziekte van de mooie onna te wijten is, wordt niet he- reaal duidelijk, wel wordt ge- Sgereerd dat het misschien een geheelde ziekte is. Donna be- stM? voorf met een wandel- ma' ^aar man Will is des- 7n n °P ^aar' °°k bed- Kfh T*e heeft een dochtertje, uy, waar ze zielsveel van houdt, f "et; kind is niet bepaald uit geboren. Gayles vriend was Wpru? ,st en het kind werd ver- Ij tijdens een bondage die uit- T U°P een gescheurd condoom, stpr '00t Gayle, een verpleeg- is ii °m ^aar k™* krijgen. Ook ,jn,„aar no8 broer Simon, een hhhgsverslaafde nietsnut. om1na is bezeten van de gedachte Worru'un®er te worden, maar het ontra i ^00r de dokter ernstig oen vanwege haar slechte li- EINDHOVEN Van Abbemuseum Vonderweg 1 - 'Een keuze uit de collectie' - Marijke van Warmerdam/'Enkel, dubbel, dwars' - Suchan Kinoshita/voorstelling (23 feb t/m 13 april) GENT Museum voor Sierkunst en Vormgeving - Design en identiteit - as pecten van Europees design en Nieuwe wegen in de Europese keramiek - dagelijks behalve ma 09.30-17.00 uur (21 feb tot 26 mei) ROOSENDAAL Tongerlohuys Molenstraat 2 - Jan Vosters/olieverfschilderijen Cees Post en vijf leden NL Edelsmedenvereniging/sieraden - di t/m zo 14.00- 17.00 uur (t/m 3 mrt) ROTTERDAM Museum Boijmans Van Beuningen Museumpark 18-20 - 'Lof der zee vaart' - de Nederlandse marineschilderkunst uit de 17e eeuw (t/m 23 feb) -Thorvald Bindesboll 1846-1908-'vergeten pionier van Deense Art Nou veau' - di t/m za 10.00-17.00 uur - zo 11.00-17.00 Uur (t/m 4 mei) Kunsthal Westzeedijk 341 - Designprijs Rotterdam 1997 - 28 genomi neerde producten (t/m 16 mrt) TILBURG Het Nederlands Textielmuseum Goirkestraat 96 - 'Ruik de tijd, hoor beweging, kijk naar klank!' - geluidsculpturen van de kunstenaar Nico Parlevliet (t/m 23 mrt) AMSTERDAM Rijksmuseum Stadhouderskade 42 - 'Machtsvertoon' - powerdressin keuze uit de collectie Kostum 8i Textiel (t/m 2 mrt) - 'Duits Steenqoed' overzicht van gebruiks- en sierkeramiek uit 16e en 17e eeuw (t/m q m«i -mat/m zo 10.00-17.00uur Van Gogh Museum Paulus Potterstraat 7 - Alma-Tadema (1836-19™ retrospectief - ma t/m zo 10.00-17.00 uur De Nieuwe Kerk de Dam - De keizerin en de kunsten - kunstvoorwer pen uit de tijd van Catharina de Grote i.s.m. de Hermitage - ma t/m 10.00-18.00 uur (t/m 13 april) ANTWERPEN De Singel, wandelgangen - Architectuur: De plaats en het gebouw werken van Christian Kieckens - di t/m za 14.00-18.00 uur (tot 16 mrt) Museum voor Fotografie - foto's van Stephen L. Feldman en André Ja- sinski/foto's over Antwerps hotel Nautilus - dagelijks behalve ma lom' 17.00 uur (21 feb tot 14 april) APELDOORN Paleis Het Loo Koninklijk Park 1 -Tussen twee tronen - schatten uit Pe tershof van Peter de Grote tot Nicolaas II - di t/m zo 10.00-17 00 uur (t/m 2 april) BAARLE-NASSAU De Verbeelding Klokkenstraat 12 - Peter Langenberg: mixed media - Hans van der Weijden: objecten - Loes Plant: materiekunst - do t/m zo 13- 17 uur (23 febr. tot 23 maart) BERGEN OP ZOOM Kunstkader, kunst vormgeving Antwerpsestraat 27 - Bewegend Licht - Jean-Marc Spaans/fotowerken - licht, tijd en ruimte - tijdens kan tooruren op afspraak - vr 13.00-17.00 uur (t/m 9 mrt) Gemeentemuseum Markiezenhof Steenbergsestraat 8 - Rob Möhl- mann/schilderijen, blik van boven en ander werk - di t/m zo 14.00-17,00 uur (t/m 23 mrt) BREDA De Beyerd Boschstraat 22 - Klaas Gubbels/overzicht diverse werken en technieken van 1958 tot heden (t/m 23 mrt) - 'Lightning 1' - i.k.v. kleine tentoonstellingen jonge kunstenaars - door William Speakman met Spi ritual Teenage Moodmaker (tot 9 mrt) - di t/m vr 10.00-17.00 uur-zaen zo 13.00-17.00 uur Lokaal 01 Kloosterlaan 138 - 'Expositie Instalaties' - werken van Machiel Braaksma, Emma Rushton, Derek Tyman en Wineke Gartz - do t/m zo 13.00-17.00 uur (t/m 16 mrt) Chassé Galerie Claudius Prinsenlaan 8 - Leonne Hendriksen/Gemengde Techniek - ma t/m za 13.00-18.00 uur (t/m 27 feb) Chassé Galerie Artiestencafé Claudius Prinsenlaan 8 - Dicky van den Noort/schilderijen - Pim Derene/schilderijen - za 16.30-18.00 uur (t/m 27 feb) Galerie Segeren Raadhuisstraat 10 - Louisette van Donkelaar/schilde rijen en grafieken - di t/m vr 10.00-18.00 - do 10.00-21.00 - za 10.00-17.00 uur (t/m 15 mrt) Galerie Molenaars Ginnekenweg 79 - Jan van Lokhorst/schilderijen - wot/mvr 13.00-17.30-za 11.00-17.00 uur (t/m 28 feb) Nieuwe Brabantse Kunst Stichting Reigerstraat 16 - 'Recontres' - met werken van Laila Aguenaou, Arie Berkulin, A. van Campenhout en Lex van Lith - di t/m zo 13.00-17.00 uur (t/m 30 mrt)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 20