en en wol
n b.v.
- Axel
Twee jonge Algerijnen
in Parijse smeltkroes
'101 Dalmatians'
schattig en komisch
Passie in de woestijn in 'The English Patient'
showroom
jeuwe collecties
(jn binnen.
D4
DE STEM
Jcaninc
TERNEUZEN
voor complete
BADKAMERS
Lische installaties
Sublieme bewerking van Disney-tekenfilm uit 1961
!DE - TEL. 0114-671212
t»
fee eS föerijnse neven in Parijs in de tragi-komedie 'Salut Cousin!'. Links Alilo, kersvers uit Alge-
I 1 echts Mokrane, tweede generatie Algerijn in Frankrijk. foto Laurence tremolet
DONDERDAG 20 FEBRUARI 1997
In de documentaire Paris was a woman blikt de Engelse cineaste
Greta Schiller terug op de groep van intellectuele, kunstzinnig-excen-
trieke vrouwen, die tussen de twee wereldoorlogen (1920-1945) op de
linkeroever van Parijs leefden en werkten. Zij bevonden zich veelal
rond de Amerikaanse schrijfster en kunstverzamelaar Gertrude Stein
en haar vriendin Alice B. Toklas. In die tijd hadden tal van buitenland
se kunstenaars hun toevlucht in Parijs gezocht, zoals Joyce en Heming
way, die ook de boekhandel Shakespeare Company van de Ameri
kaanse Sylvia Beach frequenteerden. De film is een portret van een
aantal markante vrouwen onder wie ook de excentrieke schrijfster
Djuna Barnes en de kunstcritica Janet Flanner. (Zondagmiddag om
16.00 uur in Chassé Cinema in Breda, Engels gesproken, niet onderti
teld)
De maandagavond-klassieker in Chassé Cinema Breda is op 24 februa
ri Tales of ordinary madness van Marco Ferreri uit 1881Om de pijn
en de absurditeit van zijn leven te verzachten, zoekt een dichter (Ben
Gazzara) troost in de drank, de poëzie en bij vrouwen. De gekte
wordt geestig verbeeld in deze film, gebaseerd op een verhalenbun
del van zelfkantschrijver Charles Bukowski.
In Trees Lounge, het speelfilmdebuut van acteur Steve Buscemi, wor
den eenzame drinkers in een bar op Long Island (New York) sfeervol
en weemoedig geportretteerd. Buscemi speelt zelf een werkloze au
tomonteur, die zich steeds verder in de nesten werkt. (Chassé Cinema
in Breda)
The Celluloid Closet van Rob Epstein en Jeffrey Friedman is een
even schokkende als geestige documentaire over de manier waarop
Hollywood altijd is omgegaan met homoseksualiteit. Via talloze sail
lante filmfragmenten uit oudere speelfilms en interviews met kop
stukken als Tony Curtis, Shirley MacLaine en Whoopi Goldberg krijgt
men een boeiende inzage in hoe de censuur homoseksuele betrekkin
gen onschadelijk maakte. De op het Filmfestival van Berlijn en het
Sundance Film Festival bekroonde documentaire draait zondagmid
dag als Gay Cinema in Chassé Cinema in Breda.
Fideï et Arti in Oudenbosch vertoont vanavond het indringende Zero
Kelvin van de Deen Hans Petter Moland. Een psychologische en fysie
ke strijd tussen drie mannen en tegen de kou, de sneeuw en het ijs tij
dens een expeditie in de jaren twintig aan de Noordpool.
Filmclub Cinema Paradiso draait Jude, de verfilming van Michael Win-
terbottom van de 19e eeuwse roman van Thomas Hardy over de
noodlottige slagen in het leven en de liefde van een boerenjongen
met grote intellectuele gaven. Op maandag en dinsdag in Cinemac-
tueel in Bergen op Zoom en op woensdag in City in Roosendaal.
BERGEN OP ZOOM
Cinemactueel 1-2-3 -Space Jam -101 Dalmatiers - First Wives Club -
Ransom - De klokkenluider van de Notre Dame
Cinema Paradiso - Jude
Roxy 1 - Star Trek: First Contact -101 Dalmatiers
Roxy 2 - Space Jam
UJ BREDA
Grand - Space Jam (a.l)
Mignon - Dragonhead: (a.l)
<Cinesol 1 - Ransom (16 j)
Pinokkio (a.l)
Cinesol 2 - The Mirror had two faces (a.l)
Cinesol 3 - Star Trek first Contact (12 j)
Casino 1-101 Dalmatiers Nederlandse en originele versie
Casino 2 - First Wives Club - Matilda
P Casino 3 - English Patient
Casino 4 - De klokkenluider van Notre Dame - Evita
Chassé Cinema - Salut Cousin - Trees Lounge - Breaking the Waves -
J| Secrets and Lies - The Celluloid Closet - Paris was a woman - Tales of a
ordinary madness - Pietje Kodstaad - James and the giant peach
GEERTRUIDENBERG
Centraal 1 2 -101 Dalmatiers - Evita - Matilda
GOES
Grand Theater Goes -101 Dalmatiers - Ransom
Podium't Beest - Fargo - An Angel at my Table
HULST
Koning van Engeland -101 Dalmatiers - Space Jam - Evita - Ransom
- The Leopard Son - First Wives Club - Dragonhead - Star Trek - The
Glimmerman - De klokkenluider van Notre Dame - Matilda
MIDDELBURG
Cinema Middelburg The mirror has two faces - De Nieuwe Moeder
- Yu-Dou - Cet obscur objet du désir
ROOSENDAAL
City 1-2-3 - Space Jam -101 Dalmatiers - The First Wives Club - Ran
som - De klokkenluider van de Notre Dame
Cinema Paradiso - Jude
TILBURG
Heuvelpoort 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - Ransom (16 j) - De klokkenluider van
Notre Dame (a.l) - Star Trek (12 j) - Matilda (a.l) - The First Wives Club
(a.l) - The Leopard Son (a.l) - Space Jam (a.l) - The English Patient (12 j)
- Evita (a.l)
Cinecitta 1 - Microcosmos - Alexander Nevsky
Cinecitta 2 - Breaking the Waves - Microcosmos
Cinecitta 3 - The portrait of a lady - Bound
Midi -101 Dalmatiers Nederlandse en originele versie
VLISSINGEN
Alhambra Theater - Space Jam - Star Trek -101 Dalmatiers Neder
landse en originele versie - Mathilda - de klokkenluider van Notre Da
me - Ransom
ANTWERPEN
Metropolis
Zaal 1 - 14.30,17.00 en 20.00 uur ID4
22.30 uur the Substitute
Zaal 2 -14.30 en 17.00 uur Pinokkio
20.00 en 22.30 uur Courage under Fire
Zaal 3 -14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The First Wives Club
Zaal 4 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur One Fine Day
Zaal 5 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Ghost and the darkness
Zaal 6 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The people vs Harry Flint
Zaal 7 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Star trek
Zaal 8 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Space Jam
Zaal 9 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Maximum Risk
Zaal 10 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Day Light
Zaal 11 -14.30 uur Dragon Head
17.00,20.00 en 22.30 uur the Relic
Zaal 12 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Shine
Zaal 13 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Sleepers
Zaal 14 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Evita
Zaal 15 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Podrait of a Lady
Zaal 16 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The mirror has two faces
Zaal 17 -14.30 en 17.00 uur De klokkenluider van Notre Dame
20.00 en 22.30 uur A time to kill
Zaal 18 -14.30 uur The hunchback of Notre Dame
17.00, 20.00 en 22.30 uur Lost Highway
Zaal 19 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Extreme measures
Zaal 20-14.30 uur Jack
17.00, 20.00 en 22.30 uur Ransom
Zaal 21 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Ransom
Zaal 22 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Frighteners
Zaal 23 - 14.30 en 17.00 uur Harriet the spy
20.00 uur Mission Impossible
22.30 uur The Glimmerman
Zaal 24 -14.30 en 17.00 uur Matilda
20.00 en 22.30 uur The long kiss goodnight
Voor aanvangstijden van regionale bioscopen zie de Dagklapper
op de regionale pagina.
\RI1997
zelfmaakmode
Axelsestraat 68
Tel. 0115-618315
Hollywood niet meer kan
Hoor Jos Kessels
De internationale filmwereld
trekt deze dagen een lang neus
naar Hollywood. Dat heeft te
maken met de recente Oscar
nominaties, die dit jaar voor
namelijk richting het Engelse
Lands End wijzen, met voorop
English Patient van
Anthony Minghella met twaalf
opties.
De Britten hebben de film ge
maakt die Hollywood heeft afge
leerd, zo wordt geconstateerd.-
Daarmee wordt bedoeld het epi
sche romantische drama, waar de
droomfabriek steeds patent op
had.
In zekere zin klopt dat, want The
English Patient past in de traditie
van de grote hartstochtelijke ci
nema en treedt in de zandsporen
van Out of Africa, met als grote
verschil dat de film van Minghella
veel breder en zuiverder is.
Die English Patient begint met
beelden van een vliegtuig, dat bo
ven de woestijn vliegt, met aan
boord een ogenschijnlijk slapende
vrouw en een verbeten kijkende
bestuurder. Dan verdwijnt het
voertuig plots in een verzengend
vuur, alsof het de hel als bestem
ming heeft gekozen.
Dan schuift de film op naar Italië,
naar 1944. De ziekenverpleegster
Jana (Juliette Binoche) heeft zich
ontfermd over een zwaarverbran-
de, stervende man, die the English
Patient genoemd wordt. In een
verlaten klooster legt ze hem op
bed, vastbesloten hem tot de laat
ste adem te verzorgen.
Bit de gesprekken wordt het Jana
duidelijk dat het om een erudiete,
cynische man gaat. Als kijker we
ten we al meer dan het meisje. De
Ralph Fiennes en Kristin Scott Thomas in 'The English Patient'
verminkte man heet graaf Almasy
(Ralph Fiennes), een rijke Hon
gaarse avonturier en onderzoeker,
die voor de oorlog is neergestre
ken in de Sahara. Daar maakt hij
kennis met een groep Engelsen,
waaronder het jonge echtpaar
Geoffrey en Katherine Clifton
(Kristin Scott Thomas). Almasy
voelt zich aangetrokken tot Ka
therine en zij tot hem. Als de oor
log uitbreekt branden hun harten
in de woestijn, met tragische ge
volgen.
Regisseur Minghella vertelt dit
verhaal in flashbacks, steeds af
gewisseld met de geschiedenis van
de verpleegster Hana, die haar
dierbaren verliest en zich wanho
pig vastklampt aan de patiënt.
Ook zij zal de liefde leren kennen
en letterlijk opgetrokken worden
in de wereld van kunst en schoon
heid.
De grootste verdienste van Ming
hella is dat hij het gecompliceerde
scenario helder en krachtig over
de ronden brengt. De film duurt
ruim tweeëneenhalf uur, maar
zakt nooit weg. De vele persona
ges, verwikkelingen en tijds
sprongen worden doordacht en
gedetailleerd gebracht. Wat de
film onderscheidt van Hollywood
is de beheersing van emoties, on
danks het vuur van de passie.
Minghella trekt dat door in de
spelregie. Fiennes en Scott Tho
mas zijn goed voor verzengende
blikken, maar het zand wordt niet
verdikt met een kunstmatig ka
naal van tranen.
Deze degelijkheid krijgt een ver
nislaag van geestelijke verfijning
en poëzie, zonder hoogdravend te
worden. Zo wordt regelmatig ge
put uit het werk van Herodotus en
dan speciaal het verhaal van Cy-
ges, een bediende, die op een dag
de naakte koningin begluurde. Zij
stelde hem voor de keus zichzelf
te doden of de koning. Cyges koos
het laatste.
Dit verhaal is een vooraankondi
ging van de gedoemde liefde van
Almasy en Katherine, die zich
overgeven aan het vuur en er door
verteerd zullen worden. De vlam
men slaan ook op de kijker over
en na afloop ben je niet meer ver
baasd over het enthousiasme dat
deze film ontketend heeft.
'The English Patient' van Anthony
Minghella is te zien in Casino 3 in
Breda en Heuvelpoort 4 in Tilburg.
Door Marjan Mes
Alle fundamentalistische gru
welen in zijn vaderland ten
spijt heeft de Algerijnse regis
seur Merzak Allouache zijn
best gedaan om van Salut Cou
sin! een lichtvoetige film te
maken. Hij speelt zich dan ook
niet af in Algerije, zoals zijn
'orige meermalen bekroonde
Bat el-Oued City, waarin de
politieke repressie in Algiers
indrukwekkend voelbaar werd
gemaakt, maar in Parijs. Daar
beeft de cineast een veilig
heenkomen gezocht en zich tot
doel gesteld om de Algerijnse
problematiek positief en hoop
vol te benaderen.
Met een vaak nonchalant bewe
gende camera noteert de filmer in
Muf Cousin! spelenderwijs de
lotgevallen in de Franse hoofd
stad van twee jonge Algerijnen,
Mokrane en Alilo. Twee naïeve
jongens, die samen de culturele
kloof vertegenwoordigen tussen
%rijnen uit het thuisland en in
Frankrijk.
Alilo komt kersvers uit Algerije
aan, met de bedoeling om een
Partij luxe kleding op te halen
'oor de zwarte markt in zijn
■and. Omdat hij het adres kwijt
is, brengt hij noodgedwongen en
kele dagen door met neef Mokra
ne, die al jaren in Parijs woont, in
een sjofel appartement in de mul
tinationale volksbuurt Belleville.
De Parijse neef noemt zich kort
weg Mok, trots op zijn Franse
status, die hij ook opzichtig de
monstreert in zijn vlotte sport-
kleding, en in de rap-nummers
die hij zingt op de fabels van La
Fontaine. Hij koestert illusies
over een toekomst als artiest,
maar heeft een crimineel verle
den en blijkt helemaal niet zo ze
ker van zijn verblijfsvergunning.
De moreel onwankelbare, kin
derlijke Alilo laat zich al meteen
in elkaar slaan door een stelletje
racisten, maar blijft vooralsnog
geïmponeerd door de luxe en
vrijheden van de Franse hoofd
stad waar andere leden van zijn
familie het in zijn ogen gemaakt
hebben. Mok is in de gevaarlijke
smeltkroes, waarin hij moet zien
te overleven, neurotisch gewor
den. Hij beweert zelfs niet zonder
zijn psychiater te kunnen.
Mok houdt het in het geniep met
de blonde vriendin van een gok
ker en gaat vanwege het geld een
schijnhuwelijk aan. Alilo, die
voortdurend druk in de weer is
om zijn koffer met dure japonnen
op te sporen, wordt verliefd op
een Afrikaanse negerin, die net
door haar vriend in de steek is ge
laten. Een lieve, onschuldige ro
mance, die in schrille tegenstel
ling staat tot de gevaarlijke esca
pades van zijn neef.
Heel terloops passeren alle pro
blemen van de tweede generatie-
Algerijnen de revue, te schema
tisch eigenlijk om er door geroerd
te worden, terwijl de ramp in het
thuisland geheel op de achter
grond blijft. Alleen de Algerijnse
kleermaker bij wie Alilo uitein
delijk zijn koffer terugvindt, zegt
er iets over: 'Wat een puinhoop
hebben ze gemaakt van Algerije.
Ik woon hier al dertig jaar, maar
als daar iets gebeurt, snijdt het
doormijn ziel."
Hoewel ze ontwapenend acteren,
blijven de twee acteurs die Mok
en Alilo uitbeelden, enigszins
pamflettische figuren wier lot je
niet echt kan raken. De film doet
vooral veel aan Parijse sight
seeing hoewel het voornamelijk
een smoezelig Parijs is dat Al
louache laat zien.
De lichtvoetige komedie die de
regisseur ongetwijfeld op het oog
had, is Salut Cousin! niet gewor
den. Daarvoor zijn de lotgevallen
van zijn twee anti-helden net wat
te zwaar door sociale problema
tiek en te weinig door humor ge
tekend.
'Salut Cousin!' van Merzak Al
louache draait in Chassé Cinema
in Breda.
De politie verzamelt de Dalmatiers in '101 Dalmatians'.
Britse film die in
sier 2+2'A-zilsbank f 3.998. -
\bank 2.340.-PA-zitsbank 2.125
ibank f 1.873.-
dehuis. Cruella houdt alleen van
bont en heeft een hekel aan de
rest van de wereld. Als het huis
van Roger en Anita verblijd
wordt met vijftien pups, wil ze
de hondjes kopen, omdat de boze
vrouw het plan heeft opgevat om
een nieuwe collectie te maken
van Dalmatiër-vacht.
Natuurlijk weigeren Roger en
Anita de pups te verkopen, maar
Cruella huurt twee boeven in,
die de kleine viervoeters stelen.
Alle honden van Londen komen
vervolgens in actie, om deze
puppenroof ongedaan te maken.
101 Dalmatians is met veel stijl,
pakwerk en humor gemaakt. De
vormgeving is prachtig, zowel
wat betreft de decors als de aan
kleding van de personages, met
voorop Cruella, die meestal in
extravagante kledingcombina-
ties van zwart en wit door het
beeld dendert. Haar kantoor en
showroom zijn met veel smaak
en fantasie ingericht. In contrast
met deze trendy ruimten staan
de knusse, sprookjesachtige
Londense locaties en de golven
de landschappen aan de zoom
van de wereldstad. Van de ac
teurs steelt Glenn Close met af
stand de show. Haar timing en
gezichtsmimiek, geaccentueerd
door zware make up, zijn gran
dioos en je ziet dat ze enorm veel
plezier aan haar rol van feeks
gehad moet hebben. Joely Ri
chardson en Jeff Daniels komen
eigenlijk alleen in het begin in
het stuk voor, als Daniels ver
zucht dat 'dwazen niet geboren
worden, maar gemaakt door
mooie meisjes'.
De belangrijkste rol is natuurlijk
ingeruimd voor de 101 Dalma
tiers, deze aandoenlijke harten
brekers, die het speelse en verte
derende karakter van deze film
bepalen. Een komische en schat
tige film voor alle leeftijdsgroe
pen.
'101 Dalmatians' draait in Casino
1 in Breda, City in Roosendaal,
Cinemactueel en Roxy in Bergen
op Zoom en De Koning van En
geland in Hulst.
stijlvolle zitgroep nodigt uit om in
;te nemen. De hoge rug en
ortabele lendensteun zorgen voor
erfect zitgenot.
Door Jos Kessels
De laatste tijd worden diverse
tekenfilms omgezet tot combi
naties van animatie- en speel
film, zoals Pinokkio, of als
volledige speelfilm gebracht,
zoals nu het geval is met 101
Dalmatians van Stephen He-
rek. Met succes, want deze
Disney-bewerking van de te
kenfilm uit 1961 is werkelijk
subliem.
De film begint als Roger (Jeff
Daniels) met zijn Dalmatiër
Pongo door Londen fietst en
plots meegesleurd wordt door
zijn hond, omdat die in het voor
bijgaan verliefd is geworden op
Perdy, de Dalmatiër van Anita
(Joely Richardson). Net als de
twee honden vallen ook Roger en
Anita voor elkaar en trouwen.
Daarmee haalt ze de woede op
de hals van Cruella De Vil
(Glenn Close), de werkgeefster
van Anita en bazin van een mo-