en en wol n b.v. - Axel Twee jonge Algerijnen in Parijse smeltkroes '101 Dalmatians' schattig en komisch Passie in de woestijn in 'The English Patient' showroom jeuwe collecties (jn binnen. D4 DE STEM Jcaninc TERNEUZEN voor complete BADKAMERS Lische installaties Sublieme bewerking van Disney-tekenfilm uit 1961 !DE - TEL. 0114-671212 t» fee eS föerijnse neven in Parijs in de tragi-komedie 'Salut Cousin!'. Links Alilo, kersvers uit Alge- I 1 echts Mokrane, tweede generatie Algerijn in Frankrijk. foto Laurence tremolet DONDERDAG 20 FEBRUARI 1997 In de documentaire Paris was a woman blikt de Engelse cineaste Greta Schiller terug op de groep van intellectuele, kunstzinnig-excen- trieke vrouwen, die tussen de twee wereldoorlogen (1920-1945) op de linkeroever van Parijs leefden en werkten. Zij bevonden zich veelal rond de Amerikaanse schrijfster en kunstverzamelaar Gertrude Stein en haar vriendin Alice B. Toklas. In die tijd hadden tal van buitenland se kunstenaars hun toevlucht in Parijs gezocht, zoals Joyce en Heming way, die ook de boekhandel Shakespeare Company van de Ameri kaanse Sylvia Beach frequenteerden. De film is een portret van een aantal markante vrouwen onder wie ook de excentrieke schrijfster Djuna Barnes en de kunstcritica Janet Flanner. (Zondagmiddag om 16.00 uur in Chassé Cinema in Breda, Engels gesproken, niet onderti teld) De maandagavond-klassieker in Chassé Cinema Breda is op 24 februa ri Tales of ordinary madness van Marco Ferreri uit 1881Om de pijn en de absurditeit van zijn leven te verzachten, zoekt een dichter (Ben Gazzara) troost in de drank, de poëzie en bij vrouwen. De gekte wordt geestig verbeeld in deze film, gebaseerd op een verhalenbun del van zelfkantschrijver Charles Bukowski. In Trees Lounge, het speelfilmdebuut van acteur Steve Buscemi, wor den eenzame drinkers in een bar op Long Island (New York) sfeervol en weemoedig geportretteerd. Buscemi speelt zelf een werkloze au tomonteur, die zich steeds verder in de nesten werkt. (Chassé Cinema in Breda) The Celluloid Closet van Rob Epstein en Jeffrey Friedman is een even schokkende als geestige documentaire over de manier waarop Hollywood altijd is omgegaan met homoseksualiteit. Via talloze sail lante filmfragmenten uit oudere speelfilms en interviews met kop stukken als Tony Curtis, Shirley MacLaine en Whoopi Goldberg krijgt men een boeiende inzage in hoe de censuur homoseksuele betrekkin gen onschadelijk maakte. De op het Filmfestival van Berlijn en het Sundance Film Festival bekroonde documentaire draait zondagmid dag als Gay Cinema in Chassé Cinema in Breda. Fideï et Arti in Oudenbosch vertoont vanavond het indringende Zero Kelvin van de Deen Hans Petter Moland. Een psychologische en fysie ke strijd tussen drie mannen en tegen de kou, de sneeuw en het ijs tij dens een expeditie in de jaren twintig aan de Noordpool. Filmclub Cinema Paradiso draait Jude, de verfilming van Michael Win- terbottom van de 19e eeuwse roman van Thomas Hardy over de noodlottige slagen in het leven en de liefde van een boerenjongen met grote intellectuele gaven. Op maandag en dinsdag in Cinemac- tueel in Bergen op Zoom en op woensdag in City in Roosendaal. BERGEN OP ZOOM Cinemactueel 1-2-3 -Space Jam -101 Dalmatiers - First Wives Club - Ransom - De klokkenluider van de Notre Dame Cinema Paradiso - Jude Roxy 1 - Star Trek: First Contact -101 Dalmatiers Roxy 2 - Space Jam UJ BREDA Grand - Space Jam (a.l) Mignon - Dragonhead: (a.l) <Cinesol 1 - Ransom (16 j) Pinokkio (a.l) Cinesol 2 - The Mirror had two faces (a.l) Cinesol 3 - Star Trek first Contact (12 j) Casino 1-101 Dalmatiers Nederlandse en originele versie Casino 2 - First Wives Club - Matilda P Casino 3 - English Patient Casino 4 - De klokkenluider van Notre Dame - Evita Chassé Cinema - Salut Cousin - Trees Lounge - Breaking the Waves - J| Secrets and Lies - The Celluloid Closet - Paris was a woman - Tales of a ordinary madness - Pietje Kodstaad - James and the giant peach GEERTRUIDENBERG Centraal 1 2 -101 Dalmatiers - Evita - Matilda GOES Grand Theater Goes -101 Dalmatiers - Ransom Podium't Beest - Fargo - An Angel at my Table HULST Koning van Engeland -101 Dalmatiers - Space Jam - Evita - Ransom - The Leopard Son - First Wives Club - Dragonhead - Star Trek - The Glimmerman - De klokkenluider van Notre Dame - Matilda MIDDELBURG Cinema Middelburg The mirror has two faces - De Nieuwe Moeder - Yu-Dou - Cet obscur objet du désir ROOSENDAAL City 1-2-3 - Space Jam -101 Dalmatiers - The First Wives Club - Ran som - De klokkenluider van de Notre Dame Cinema Paradiso - Jude TILBURG Heuvelpoort 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - Ransom (16 j) - De klokkenluider van Notre Dame (a.l) - Star Trek (12 j) - Matilda (a.l) - The First Wives Club (a.l) - The Leopard Son (a.l) - Space Jam (a.l) - The English Patient (12 j) - Evita (a.l) Cinecitta 1 - Microcosmos - Alexander Nevsky Cinecitta 2 - Breaking the Waves - Microcosmos Cinecitta 3 - The portrait of a lady - Bound Midi -101 Dalmatiers Nederlandse en originele versie VLISSINGEN Alhambra Theater - Space Jam - Star Trek -101 Dalmatiers Neder landse en originele versie - Mathilda - de klokkenluider van Notre Da me - Ransom ANTWERPEN Metropolis Zaal 1 - 14.30,17.00 en 20.00 uur ID4 22.30 uur the Substitute Zaal 2 -14.30 en 17.00 uur Pinokkio 20.00 en 22.30 uur Courage under Fire Zaal 3 -14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The First Wives Club Zaal 4 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur One Fine Day Zaal 5 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Ghost and the darkness Zaal 6 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The people vs Harry Flint Zaal 7 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Star trek Zaal 8 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Space Jam Zaal 9 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Maximum Risk Zaal 10 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Day Light Zaal 11 -14.30 uur Dragon Head 17.00,20.00 en 22.30 uur the Relic Zaal 12 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Shine Zaal 13 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Sleepers Zaal 14 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Evita Zaal 15 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Podrait of a Lady Zaal 16 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The mirror has two faces Zaal 17 -14.30 en 17.00 uur De klokkenluider van Notre Dame 20.00 en 22.30 uur A time to kill Zaal 18 -14.30 uur The hunchback of Notre Dame 17.00, 20.00 en 22.30 uur Lost Highway Zaal 19 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Extreme measures Zaal 20-14.30 uur Jack 17.00, 20.00 en 22.30 uur Ransom Zaal 21 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Ransom Zaal 22 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Frighteners Zaal 23 - 14.30 en 17.00 uur Harriet the spy 20.00 uur Mission Impossible 22.30 uur The Glimmerman Zaal 24 -14.30 en 17.00 uur Matilda 20.00 en 22.30 uur The long kiss goodnight Voor aanvangstijden van regionale bioscopen zie de Dagklapper op de regionale pagina. \RI1997 zelfmaakmode Axelsestraat 68 Tel. 0115-618315 Hollywood niet meer kan Hoor Jos Kessels De internationale filmwereld trekt deze dagen een lang neus naar Hollywood. Dat heeft te maken met de recente Oscar nominaties, die dit jaar voor namelijk richting het Engelse Lands End wijzen, met voorop English Patient van Anthony Minghella met twaalf opties. De Britten hebben de film ge maakt die Hollywood heeft afge leerd, zo wordt geconstateerd.- Daarmee wordt bedoeld het epi sche romantische drama, waar de droomfabriek steeds patent op had. In zekere zin klopt dat, want The English Patient past in de traditie van de grote hartstochtelijke ci nema en treedt in de zandsporen van Out of Africa, met als grote verschil dat de film van Minghella veel breder en zuiverder is. Die English Patient begint met beelden van een vliegtuig, dat bo ven de woestijn vliegt, met aan boord een ogenschijnlijk slapende vrouw en een verbeten kijkende bestuurder. Dan verdwijnt het voertuig plots in een verzengend vuur, alsof het de hel als bestem ming heeft gekozen. Dan schuift de film op naar Italië, naar 1944. De ziekenverpleegster Jana (Juliette Binoche) heeft zich ontfermd over een zwaarverbran- de, stervende man, die the English Patient genoemd wordt. In een verlaten klooster legt ze hem op bed, vastbesloten hem tot de laat ste adem te verzorgen. Bit de gesprekken wordt het Jana duidelijk dat het om een erudiete, cynische man gaat. Als kijker we ten we al meer dan het meisje. De Ralph Fiennes en Kristin Scott Thomas in 'The English Patient' verminkte man heet graaf Almasy (Ralph Fiennes), een rijke Hon gaarse avonturier en onderzoeker, die voor de oorlog is neergestre ken in de Sahara. Daar maakt hij kennis met een groep Engelsen, waaronder het jonge echtpaar Geoffrey en Katherine Clifton (Kristin Scott Thomas). Almasy voelt zich aangetrokken tot Ka therine en zij tot hem. Als de oor log uitbreekt branden hun harten in de woestijn, met tragische ge volgen. Regisseur Minghella vertelt dit verhaal in flashbacks, steeds af gewisseld met de geschiedenis van de verpleegster Hana, die haar dierbaren verliest en zich wanho pig vastklampt aan de patiënt. Ook zij zal de liefde leren kennen en letterlijk opgetrokken worden in de wereld van kunst en schoon heid. De grootste verdienste van Ming hella is dat hij het gecompliceerde scenario helder en krachtig over de ronden brengt. De film duurt ruim tweeëneenhalf uur, maar zakt nooit weg. De vele persona ges, verwikkelingen en tijds sprongen worden doordacht en gedetailleerd gebracht. Wat de film onderscheidt van Hollywood is de beheersing van emoties, on danks het vuur van de passie. Minghella trekt dat door in de spelregie. Fiennes en Scott Tho mas zijn goed voor verzengende blikken, maar het zand wordt niet verdikt met een kunstmatig ka naal van tranen. Deze degelijkheid krijgt een ver nislaag van geestelijke verfijning en poëzie, zonder hoogdravend te worden. Zo wordt regelmatig ge put uit het werk van Herodotus en dan speciaal het verhaal van Cy- ges, een bediende, die op een dag de naakte koningin begluurde. Zij stelde hem voor de keus zichzelf te doden of de koning. Cyges koos het laatste. Dit verhaal is een vooraankondi ging van de gedoemde liefde van Almasy en Katherine, die zich overgeven aan het vuur en er door verteerd zullen worden. De vlam men slaan ook op de kijker over en na afloop ben je niet meer ver baasd over het enthousiasme dat deze film ontketend heeft. 'The English Patient' van Anthony Minghella is te zien in Casino 3 in Breda en Heuvelpoort 4 in Tilburg. Door Marjan Mes Alle fundamentalistische gru welen in zijn vaderland ten spijt heeft de Algerijnse regis seur Merzak Allouache zijn best gedaan om van Salut Cou sin! een lichtvoetige film te maken. Hij speelt zich dan ook niet af in Algerije, zoals zijn 'orige meermalen bekroonde Bat el-Oued City, waarin de politieke repressie in Algiers indrukwekkend voelbaar werd gemaakt, maar in Parijs. Daar beeft de cineast een veilig heenkomen gezocht en zich tot doel gesteld om de Algerijnse problematiek positief en hoop vol te benaderen. Met een vaak nonchalant bewe gende camera noteert de filmer in Muf Cousin! spelenderwijs de lotgevallen in de Franse hoofd stad van twee jonge Algerijnen, Mokrane en Alilo. Twee naïeve jongens, die samen de culturele kloof vertegenwoordigen tussen %rijnen uit het thuisland en in Frankrijk. Alilo komt kersvers uit Algerije aan, met de bedoeling om een Partij luxe kleding op te halen 'oor de zwarte markt in zijn ■and. Omdat hij het adres kwijt is, brengt hij noodgedwongen en kele dagen door met neef Mokra ne, die al jaren in Parijs woont, in een sjofel appartement in de mul tinationale volksbuurt Belleville. De Parijse neef noemt zich kort weg Mok, trots op zijn Franse status, die hij ook opzichtig de monstreert in zijn vlotte sport- kleding, en in de rap-nummers die hij zingt op de fabels van La Fontaine. Hij koestert illusies over een toekomst als artiest, maar heeft een crimineel verle den en blijkt helemaal niet zo ze ker van zijn verblijfsvergunning. De moreel onwankelbare, kin derlijke Alilo laat zich al meteen in elkaar slaan door een stelletje racisten, maar blijft vooralsnog geïmponeerd door de luxe en vrijheden van de Franse hoofd stad waar andere leden van zijn familie het in zijn ogen gemaakt hebben. Mok is in de gevaarlijke smeltkroes, waarin hij moet zien te overleven, neurotisch gewor den. Hij beweert zelfs niet zonder zijn psychiater te kunnen. Mok houdt het in het geniep met de blonde vriendin van een gok ker en gaat vanwege het geld een schijnhuwelijk aan. Alilo, die voortdurend druk in de weer is om zijn koffer met dure japonnen op te sporen, wordt verliefd op een Afrikaanse negerin, die net door haar vriend in de steek is ge laten. Een lieve, onschuldige ro mance, die in schrille tegenstel ling staat tot de gevaarlijke esca pades van zijn neef. Heel terloops passeren alle pro blemen van de tweede generatie- Algerijnen de revue, te schema tisch eigenlijk om er door geroerd te worden, terwijl de ramp in het thuisland geheel op de achter grond blijft. Alleen de Algerijnse kleermaker bij wie Alilo uitein delijk zijn koffer terugvindt, zegt er iets over: 'Wat een puinhoop hebben ze gemaakt van Algerije. Ik woon hier al dertig jaar, maar als daar iets gebeurt, snijdt het doormijn ziel." Hoewel ze ontwapenend acteren, blijven de twee acteurs die Mok en Alilo uitbeelden, enigszins pamflettische figuren wier lot je niet echt kan raken. De film doet vooral veel aan Parijse sight seeing hoewel het voornamelijk een smoezelig Parijs is dat Al louache laat zien. De lichtvoetige komedie die de regisseur ongetwijfeld op het oog had, is Salut Cousin! niet gewor den. Daarvoor zijn de lotgevallen van zijn twee anti-helden net wat te zwaar door sociale problema tiek en te weinig door humor ge tekend. 'Salut Cousin!' van Merzak Al louache draait in Chassé Cinema in Breda. De politie verzamelt de Dalmatiers in '101 Dalmatians'. Britse film die in sier 2+2'A-zilsbank f 3.998. - \bank 2.340.-PA-zitsbank 2.125 ibank f 1.873.- dehuis. Cruella houdt alleen van bont en heeft een hekel aan de rest van de wereld. Als het huis van Roger en Anita verblijd wordt met vijftien pups, wil ze de hondjes kopen, omdat de boze vrouw het plan heeft opgevat om een nieuwe collectie te maken van Dalmatiër-vacht. Natuurlijk weigeren Roger en Anita de pups te verkopen, maar Cruella huurt twee boeven in, die de kleine viervoeters stelen. Alle honden van Londen komen vervolgens in actie, om deze puppenroof ongedaan te maken. 101 Dalmatians is met veel stijl, pakwerk en humor gemaakt. De vormgeving is prachtig, zowel wat betreft de decors als de aan kleding van de personages, met voorop Cruella, die meestal in extravagante kledingcombina- ties van zwart en wit door het beeld dendert. Haar kantoor en showroom zijn met veel smaak en fantasie ingericht. In contrast met deze trendy ruimten staan de knusse, sprookjesachtige Londense locaties en de golven de landschappen aan de zoom van de wereldstad. Van de ac teurs steelt Glenn Close met af stand de show. Haar timing en gezichtsmimiek, geaccentueerd door zware make up, zijn gran dioos en je ziet dat ze enorm veel plezier aan haar rol van feeks gehad moet hebben. Joely Ri chardson en Jeff Daniels komen eigenlijk alleen in het begin in het stuk voor, als Daniels ver zucht dat 'dwazen niet geboren worden, maar gemaakt door mooie meisjes'. De belangrijkste rol is natuurlijk ingeruimd voor de 101 Dalma tiers, deze aandoenlijke harten brekers, die het speelse en verte derende karakter van deze film bepalen. Een komische en schat tige film voor alle leeftijdsgroe pen. '101 Dalmatians' draait in Casino 1 in Breda, City in Roosendaal, Cinemactueel en Roxy in Bergen op Zoom en De Koning van En geland in Hulst. stijlvolle zitgroep nodigt uit om in ;te nemen. De hoge rug en ortabele lendensteun zorgen voor erfect zitgenot. Door Jos Kessels De laatste tijd worden diverse tekenfilms omgezet tot combi naties van animatie- en speel film, zoals Pinokkio, of als volledige speelfilm gebracht, zoals nu het geval is met 101 Dalmatians van Stephen He- rek. Met succes, want deze Disney-bewerking van de te kenfilm uit 1961 is werkelijk subliem. De film begint als Roger (Jeff Daniels) met zijn Dalmatiër Pongo door Londen fietst en plots meegesleurd wordt door zijn hond, omdat die in het voor bijgaan verliefd is geworden op Perdy, de Dalmatiër van Anita (Joely Richardson). Net als de twee honden vallen ook Roger en Anita voor elkaar en trouwen. Daarmee haalt ze de woede op de hals van Cruella De Vil (Glenn Close), de werkgeefster van Anita en bazin van een mo-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 17