|Een vader met begrip voor zijn rol De woedende puzzels van Johan :e gaat voor ns Liberg 1 Philippe Catherine speelt in Terneuzen Charles van Tassel in 'Hans en Grietje' bij Opera Zuid 2 ui 0 3 MUZIEK Realistisch Probaat middel Spontaniteit Musicologie Nederlandse gitaarband in Breda en Bergen op Zoom Geïnspireerd Brouwsel UI N RDAG 20 FEBRUARI 1997 D2 STEM DONDERDAG 20 FEBRUARI 1997 D3 AMSTERDAM neel - Stadsschouwburg Amsterdam -20ui - première do 27 feb (wo 26 feb t/m 2 m'rt) ANTWERPEN tès - door KNS - Bourlaschouwbura - ;n nn 3 feb, 26 t/m 28 feb)) S a0° er Kroetz - door Toneelgroep Amsterdam r (za en zo) BREDA hoeft het niet' - cabaret - Chassétheater - DEN BOSCH liegwerk - Theater aan de Parade - Parade GENT nd - van Sam Shepard - door KNS - NTG st 15.00 uur - wo t/m zo (t/m 7 mrt) reografie - door Kon. Ballet van Vlaanderen r (vr t/m zo) ROOSENDAAL - met 'Bandkaai' - Schouwburg de Kring - TILBURG a. Joke de Kruijf en Joep Onderdelinden - 5 uur (vr en za) ulle Roeckers - cabaret - Schouwburg Tilburg ONDERDAG ANTWERPEN eografieën van Jan Fabre - op muziek van n de Beethoven Academie - Rode zaal Singel BREDA - door Hoofdstad Operette - Chassétheater D A - i.k.v. Serie Nieuwe Theatermakers - DEN BOSCH an het Oosten - Theater aan de Parade - Pa- EINDHOVEN oor het Zuidelijk Toneel - Stadsschouwburg ETTEN LEUR Staatsopera Tatarstan - De Nobelaer - 20.15 MIDDELBURG houwburg-20.15 uur OOSTERHOUT t 'Chickentales' - cabaret - De Bussel - 20.15 ROOSENDAAL I - Schouwburg de Kring - 20.15 uur TILBURG rlands Dans Theater I - Schouwburg Tilburg - VRIJDAG ERGENOPZOOM - Stadsschouwburg de Maagd - Grote Markt BREDA het Nationaal Ballet Orkest van Letland - er van het Oosten - Chassétheater - 20.45 uur ETTEN LEUR - 4 nationale karikaturen in de voorstelling 1.00 uur TERNEUZEN van show 'Gemeen Goed' - Zuidlandtheater ZATERDAG BREDA d richten wij een visioen in' - toneel - Chas- ETTEN LEUR 'Soms verdwaal ik in een draak' - kinderthea- 5.00 uur OOSTERHOUT 'Wolven Huilen' - CC De Bussel - 20.15 uur ROOSENDAAL jalat - toneel - Schouwburg De Kring - 21.00 ZONDAG BREDA amilietheater (8+) - door Opus One - Chas- DINSDAG AMSTERDAM Ier - door de Nationale Reisopera - Stads- -20.15 uur BREDA esp van hout' - Chassé Theater - 20.45 uur BRUGGE iow/cabaret - met Youp van 't Hek - Stads- TERNEUZEN flamenco - Zuidlandtheater - 20.00 uur WOENSDAG BREDA eel - Chassé Theater - 20.30 uur ETTEN-LEUR and ever' - muziektheater - De Nobelaer -I ROOSENDAAL en - Vlaamse familiekroniek - Schouwburg de j 15 uur TiLBURG door Tine Ruysschaert - Schouwburg Tilburg rg op 25 februari in De Bussel in 0°st^' )r. De reden is bijzonder: precies op d s Dat is medisch geregeld en ook is al z neisje wordt. De show De vier jaargen] rhout te zien. Eerder staat Hans Lioeri rt. ■joorCamiel Hamans j en Grietje horen in de leerkamer, niet op de plan- i van de grote schouwbur- i, Dat was ook de oorspron kelijke bedoeling van Engel- Lrt Humperdinck, de Duitse I omponist en niet de Britse Ijannezanger van enige de- I fjjiia her. Zijn zuster had het llprookje van de gebroeders Ijrimm bewerkt voor tussen de [schuifdeuren. Een wat ver luchte versie voor haar kroost. 13roerflief, assistent van Wagner I- Jayreuth, leek het een aardig Jee er wat muziek bij te maken. get groeide uit tot een succes- cpera. Sedert 1893 vrijwel conti nu op het repertoire van elk be langrijk theater in Duitsland, ingeland en zelfs Frankrijk en Italië. Alleen in Nederland een betrekkelijk onbekend stuk. Opera Zuid presenteert het werk aanstaande zaterdag te Maast richt in een enscenering van ver trekkend artistiek leider Aidan lang en onder de muzikale lei ding van Ed Spanjaard. Hans en Grietje, of beter Hansel té Gretel zoals de officiële aaam luidt, is een sprookje. En dat betekent in de visie van Lang niet uitsluitend zoete sfeer en magische effecten, maar vooral een morele les. Sprookjes begin- nen in de realiteit, gaan over een werkelijk probleem en zoeken na de kinderlijke fantasie een oplossing. In Humperdincks Hinsel und Gretel is het thema de uitzichtsloze armoe. De ouders zijn niet in staat hun ge- zin behoorlijk te voeden, hoe hard iedereen, zelfs het kleine jongentje en meisje, ook werkt. Vader, in tegenstelling tot zijn heksachtige vrouw een type lam me goedzak, weet absoluut niet wat te doen. Zijn berustende conclusie aan het eind van de goed aflopende opera is dan ook dat godsvertrouwen uitkomst biedt: 'Wenn die Not aufs Höch- sie steigt, Gott der Herr die Hand uns reicht'. Zijn kinderen zijn minder afwachtend en daardoor in feite veel volwassener. Zij vechten terug en lokken de heks in haar eigen val. De omkering van dit klassieke ouder-kind pa troon is ontroerend, maar boven al komisch. nsv Jz9>hO 5 A Charles van Tassel, de Ameri kaans-Nederlandse bariton, die de rol van de vader speelt in deze uitvoering, voelt zich zeer op zijn plaats in de interpretatie van Ai dan Lang. „Onze Hans en Grietje is nauwelijks sprookjesachtig, bijna een realistisch drama. De wreedheid van de ouders komt niet voort uit een duivelse in borst, maar uit onmacht. De moeder is gek geworden door de druk van de armoe en ziet geen enkele uitweg meer. Vader is een halve nietsnut, een leuke, gezelli ge vent die als hij een beetje geld op zak heeft en met vrienden is, Charles van Tassel, klaar voor de vaderrol in 'Hans en Grietje' van Humperdinck Hans en Grietje zoals ze worden voorgesteld op de publiciteitsfo to van Opera Zuid. foto jesse de haas te lang in het café blijft hangen. Het is geen kwaaierik of alles op het spel zettende dronkaard, eer der een opvliegende, af en toe driftige man met behoorlijk wat bonhommie. Als hij lichtelijk aangeschoten terugkomt van de markt, heeft hij dan ook als de klassieke zaterdagse drinker een knapzak vol lekkernij bij zich." „Hij is bezorgd over zijn kinde ren. Dat Hans en Grietje het bos in gestuurd zijn, verwijt hij zich zelf, maar nog meer zijn vrouw. Op haar is hij woedend en dat is iets, wat zeer herkenbaar is. Va ders hebben wel een ouderin stinct, maar als puntje bij paaltje komt, laten ze het merendeel van de zorg aan hun .vrouwen over. Sedert ik zelf kinderen heb, nu pas een kleine vijf jaartzie ik dat nbjf'bete'f. Mijn vroïïvii"zingt ook en ik draag mijn deel bij aan de opvoeding, maar in drukke tij den komt de hoofdverantwoor delijkheid toch in hoofdzaak op haar neer. Het is een bron van conflicten en van schuldgevoel." „Josse, onze jongste van ander half, huilt 's nachts vaak. Ik heb een probaat middel gevonden om het kind rustig te krijgen en tege lijk mijn tijd efficiënt te gebrui ken. Ik zeg de tekst op waarmee ik bezig ben, de Schone Müllerin bijvoorbeeld of de rol van be zembinder Peter in deze opera. Als ik 's ochtends met de blokken speel, net zo. Desondanks komt er meer op mijn vrouw neer. In een repetitieperiode ben ik veel van huis en dan staat zij er alleen voor." „Ik ben bijna zestig en ik heb dus zeer moeten wennen aan dit nieuwe leven. Je moet anders, ge concentreerder met je tijd om gaan. Er is een verantwoorde lijkheid bijgekomen, maar niet meer tijd. Dat heeft me geleerd dat tijd relatief is, niet absoluut. Schönberg had daar een aardige over. Hij had een leerlinge die keer op keer slecht voorbereid op les kwam. Ze klaagde steeds dat ze niet genoeg tijd had, Schön berg vroeg haar toen hoeveel uren er in een dag gagn. 'Vieren twintig' was het vanzelfspreken de, maar volgens Schönberg omjuiste antwoord: 'Zoveel als je erin wilt doen.' Hij had gelijk, als je verstandig met je tijd omgaat, kun je veel meer doen dan als je maar vermorsend met je dag en agenda omgaat." „Bij de voorbereiding van deze rol heb ik daar veel aangehad. Voor mij is het, hoe vreemd het met mijn Amerikaanse achter grond en mijn ervaring aan Duit se operahuizen ook klinkt, de eerste Hansel und Gretel. Ik ken de de opera zelfs niet, alleen de ouverture, want die was de her- kenningsmuziek van een Ameri kaans planetarium waar ik in mijn jeugd vaak kwam. Ik hoor de een jaar geleden dat Opera foto deen van meer Zuid nog niemand had voor Peter en heb me daarom heel brutaal zelf aangemeld. Ik kreeg de rol en moest hem toen in een maand of acht instuderen. Nor maal is het bij opera zo dat je een jaar of twee vooruit plant. De grote sterren natuurlijk nog veel vroeger. Die liggen vijf, zes jaar tevoren vast." „Niet dat ik bij de eerste repeti tie doorgaans mijn hele rol al volledig ken. Dat wil ik niet, dan verlies je de spontaniteit en bied je de regisseur en dirigent ook te weinig mogelijkheid een andere, dan de door jou ingeslagen weg te kiezen. Ik zoek naar coördina tie tussen wat de muziek en tekst enerzijds en de spel- en bewe gingsvisie van de regisseur an derzijds van me verlangen. Van daar dat ik de rol bij het begin van een repetitieperiode pas glo baal beheers. Maar ook daarvoor is maanden studie nodig. Niet el ke dag uren, maar je moet wel el ke dag even bezig zijn met de muziek." „Met lied en oratorium is dat an ders. En die doe ik beide ook. Veel Matthaus en liederen van Claudel op muziek van Milhaud, Hendrik en Jurriaan Andriessen of Van Baaren. Bij liederen start ik meestal niet, zoals bij opera, met het bekijken van de muziek maar met de tekst. Zo'n Schone Müllerin bijvoorbeeld leer ik eerst volledig uit mijn hoofd, ik probeer vast te stellen wat er staat, wat er bedoeld wordt, ga dan na hoe de melodie erbij aan sluit of juist contrasteert en wat dat volgens mij betekent voor de interpretatie. Een echt vaste me thode waarmee ik een nieuwe partij te lijf ga, heb ik niet. Ik ben niet zo schools en doctrinair. Dat komt vast door mijn achter grond." „Min of meer toevallig ben ik in de professionele muziek terecht gekomen. In eerste instantie ben ik helemaal niet als zanger opge leid. Mijn vader, telg uit een van oorsprong Nederlands scheeps bouwersgeslacht Van Tessel dat zich in de tweede helft van de ze ventiende eeuw aan de Hudson- baai boven New York gevestigd heeft, had een goede stem. In de crisistijd kom hij daar als semi- prof in de kerk zijn inkomsten behoorlijk mee aanvullen. Zin gen was thuis dus niet abnor maal, maar dan als hobby. Ik zat als jongenssopraan in een kerk koor, naderhand in een Renais- sancekoor en in een universi teitskoor. Aan dat college stu deerde ik Chinees en filosofie." „In het begin van de jaren zestig raakte ik actief in de studenten beweging en kreeg een baantje als vakbondsfunctionaris. Ver volgens kon ik voor mijn ver volgstudie een beurs krijgen voor de Universiteit van Chicago. Voorwaarde was wel dat ik het managment op me nam van een moderne muziekgroep. Vanaf dat moment ben ik me serieus met musicologie en zang bezig gaan houden. Een workshop opera hoorde daarbij. In die periode heb ik mijn debuut buiten de kerk gemaakt met een stuk van Schönberg en behaalde ik een prijsje in Tanglewood." „In 1967 ben ik naar Europa ge komen en heb geauditeerd bij Duitse operahuizen. Mijn eerste aanstelling was in Bremerhaven, na drie jaar kreeg ik een contract in Kassei, een groter theater. Bij die ensembles heb ik het vak on der de knie gekregen. Je moest er meteen behoorlijke rollen doen, het hele repertoire. Opera, ope rette, musical. In dubbelbezet- ting met een collega zong je alles wat op je weg kwam." „Vanwege een Nederlandse vriendin wilde ik daarna naar Nederland. Het werd Forum in Enschede. Daar heb ik tot 1977 gezeten. Vanaf die tijd woon ik in /Amsterdam en ben ik free lancer. Nog steeds, hoewel ik dit jaar zestig word. Het eind is gelukkig nog niet in zicht. Volgend seizoen doe ik bijvoorbeeld weer een rol letje in het Muziektheater, in Les Dialogues des Carmélites van Poulenc." I 'Hërisel und Gretel' van Engelbert Humperdinck door Opera Zuid. Maastricht 22 februari, Venlo 25 februari. Eindhoven 27 februari, Sittard 1 maart, Den Bosch 4 maart, Breda 14 maart, Tilburg 15 maart en Heerlen 18 maart. Door Rob Musters De Noord-Hollandse gitaargroep Johan vond het vorig jaar november wel leuk on eens een cd'tje uit te brengen. Dan gebeurt er iets, wat niemand had durven komen. De melodieuze, ruige poplied jes slaan meteen in als een bom. Prompt wordt de band door de nationale pers gebombardeerd tot de grote vaderlandse belofte van de popmuziek. Contracten voor de grote popfestivals Pinkpop en Lowlands werden getekend en deze Teek maakte het label Excelsior bekend jat de cd nationwide in Amerika uit komt. Wordt 1997 het jaar van Johan? vermoeden wel dat het een leuke Plaat zou worden," is de bescheiden reactie van zanger-gitarist en liedjes schrijver Jacco de Greeuw (26) op alle consternatie die het eerste cd'tje van pjn groep Johan heeft opgeroepen. Het p zeker voor Nederlandse begrippen pok een ongelooflijk verhaal. Vier jon gens uit Hoorn besluiten in 1995 om een plternatieve gitaarband op te richten. Ze en een jaar uit om nummers te schrijven en opnames te maken, zonder al te hoge verwachtingen. De cd wordt uitgebracht in november '96 op het Ex celsior label. De melodieuze doch ruige liedjes zijn geïnspireerd op jaren zestig groepen als The Beatles, maar bevatten ook punk en grunge-invloeden. Deze combinatie blijkt te werken, want de recensies in de kranten en muziekbladen zijn lovend. „Grootse en meeslepende gitaarpop," schreef muziekkrant Oor, „IJzersterke composities," meldde de Volkskrant en het Amerikaanse tijdschrift Billboard vergeleek het Hoornse kwartet met The Foo Fighters. De Greeuw: „Al die positieve reacties De nieuwe gitaarband Johan maakte één van de leukste cd's van 1996. foto boom agency hebben ons best wel overdonderd. Ik kan het gelukkig goed relativeren. Wij hoeven niet zo nodig een grote band te worden. Live zijn we gewoon vier jon gens met drums en gitaren. Echt heel ba sic rock 'n' roll. Het gaat ons om de lied jes, de rest moet nog groeien." De groep Johan bestaat nu dik een jaar. Het lijkt alsof de band zomaar uit de lucht komt vallen. Toch ging er het één en ander aan vooraf. Zanger Jacco de Greeuw en gitarist Remco Krull speel den vanaf 1991 zonder veel succes in new wave bandjes als Little Mary Big en Visions of Johanna. Eind '95 voegden drummer Wim Kwakman en bassist Niels de Wit zich bij de band. De Wit kwam uit de roemruchte punkformatie The Vernon Walters. Na de komst van deze ervaren bassist gebeurde er iets met de band. De nummers werden direc ter, ruiger en vooral losser. Het kwartet uit Hoorn veranderde met succes van een zweverige Johanna in een trefzekere Johan. Het creatieve proces kreeg een stevige impuls. De band slaagt erin om op een speelse manier een eigen geluid te maken. Liedjesschrijver De Greeuw: „Dat is ook de opzet van onze band. Tot nu toe heb ik de meeste nummers geschreven, maar ik laat de invulling daarvan helemaal open. Iedereen maakt zijn eigen partij. Er ontstaat dan een brouwsel, dat heel lekker of niet te zuipen is. Fouten zijn ook vaak briljant. De drummer zet op de cd het nummer Everybody Knows ver keerd in, maar het past perfect bij het liedje, daarom hebben we dat laten staan. Sommige fouten zijn zo mooi, dat we ze ingeoefend hebben. Dat losse en speelse komt van de lo-fi beweging. Dat heeft mijn hele manier van liedjes schrijven opengebroken. Lo-fi groepen zoals Guided By Voices werken heel im pulsief." „Ieder leuk idee wordt meteen op de band geslingerd. Ik vond dat een open baring. Het geeft zo'n vrijheid. Ik maak nu tientallen verschillende ideeën. Uit al die stukjes haal ik de beste momenten, die probeer ik dan weer met elkaar te verbinden tot er een goed nummer ont staat. Ik ben eigenlijk de hele dag aan het puzzelen en knutselen met muziek fragmenten. Steeds op zoek naar het perfecte popliedje" Het schrijven van popliedjes komt bij de band Johan voort uit een diepe onvrede met de huidige muziekwereld. De Greeuw: „Ik werkte in een magazijn, waar de hele dag radio 538 aanstond. Ik werd er gewoon depressief van." De Greeuw verheft zijn stem: „Die com merciële shit slaat nergens op. Alles lijkt op elkaar. Kan de helft van die bands niet gewoon ophouden? Het is absoluut te erg geworden. Onze muziek is een reactie op de shit die de hele dag langs komt. Ik kan me daar flink kwaad om maken. Daarom zijn wij zo obsessief op zoek naar goede songs. In de top hon derd moet je met een vergrootglas gaan zoeken naar iets leuks. Ik dacht, dan maak ik zelf wel een liedje. Daarom ben ik in een band gaan spelen." Gelukkig voor de Nederlandse popmu ziek hebben De Greeuw en consorten hun boosheid omgezet in prachtige songs. Het clubcircuit ligt inmiddels aan hun voeten. De band is al geboekt voor de grote popfestivals Pinkpop en Low lands. Amerika lonkt. Wordt 1997 het jaar van de grote door braak? Deze week maakte de platen maatschappij Excelsior bekend, dat de cd van Johan nationwide verspreid wordt over heel Amerika. De Greeuw: „We moeten rustig afwachten of de sin gle goed ontvangen wordt. Voorlopig blijven we gewoon lekker in Nederland optreden. Het gaat allemaal al erg snel, terwijl het ons voornamelijk om de mu ziek gaat. Live gaan we visueel wel iets extra's doen. We zijn echter geen stel acrobaten. Het zijn zuiver de liedjes die je voor je kop krijgt en hard. We houden van een fors volume, omdat we eigenlijk punkers zijn." Johan en Capablanca? Vanavond in Para, Van Coothplein 39 in Breda. Aanvang 21.00 uur. Entree ƒ12,50 (WK ƒ10,-) Johan met Simmer. Zaterdag 22 februari in Boho, Blokstallen 3 in Bergen op Zoom. 'ƒ10,- ANTWERPEN The Sound of Music - musical - door Kon. Ballet van Vlaanderen - Stadsschouwburg -19.30 uur - zo 15.00 uur (t/m zo 23 feb, di 25 feb t/m vr 28 feb) La Bohème - opera van Puccini - door Vlaamse Opera o.l.v. Silvio Var- viso - Vlaamse Opera - 20.00 uur (do, za en di) UTRECHT Orkest van de Achttiende Eeuw - Frans Bruggen/dirigent - werken van Schubert en Haydn - Vredenburg - 20.15 uur (do en vr) DONDERDAG ANTWERPEN Artis Strijkkwartet - werken van Webern, Berg en Schubert - Blauwe zaal Singel - 20.00 uur Kon. Filharmonisch Orkest van Vlaanderen - o.l.v. Grant Llewellyn - 'Parijs en Frans Impressionisme' - - Elisabethzaal - 20.00 uur BERGEN OP ZOOM Sinatra, the Bands, the Music - door o.a. Orkest Koninklijke Luch- macht - Stadsschouwburg de Maagd - Grote Markt 32 - 20.15 uur BREDA Johan Capablanca? - poppy gitaarrock - Poppodium PARA - Van Coothplein 39-21.00 uur EINDHOVEN Het Brabants Orkest - Reinbert de Leeuw/dirigent en Vera Beths/viool - werken van Stravinsky, Van Vlijmen, Messiaen en Dutilleux - Muziek centrum Frits Philips - Heuvel Galerie 140 - 20.15 uur TILBURG Hans Visser Friends - One night hot music lil - Schouwburg Tilburg - 20.30 uur VRIJDAG BREDA Cold Turkey - jong Bredaas kwartet speelt melodieuze gitaarrock - Poppodium PARA - Van Coothplein 39 - 21.00 uur DEN HAAG Residentie Orkest - George Pehlivanian/dirigent - Nederlandse mu ziek uit de romantiek - Dr Anton Philipszaal - 20.15 uur No Doubt - Statenhal - 20.00 uur ROTTERDAM Sinatra - The Bands and the Music - door Kapel Koninklijke Lucht macht - de Doelen - Schouwburgplein 50 - 20.15 uur TILBURG Schönberg Ensemble The Houdini's - muziek van Gil Evan en Du ke Ellington - Concertzaal Tilburg - 20.30 uur City Pig Unit - Noorderligt - 21.00 uur ZATERDAG BERGEN OP ZOOM Johan Simmer - De Botte Hommel - Blokstallen 3 - 21.00 uur Lucia di Lammermoor - door Staatsopera van Rousse - Stadsschouw burg de Maagd - Grote Markt 32 - 20.15 uur BREDA Rosenberg Trio - Jan Molenaar Big Band - Chassétheater - 20.00 uur BRUSSEL Big Joe Louis, Sonny Rhodes, Smokey Wilson e.a. - Ancienne Bel- gique -14.00 uur DEN BOSCH Eric Vaarzon Morel - Willem II - 21.00 uur DEN HAAG Schönberg Ensemble The Houdini's - i.k.v. Big Bands - Dr. Anton Philipzaal-20.15 uur ROTTERDAM Rqiya Demsiriya - Marokkaanse muziek door vrouwelijke troubadour (rraysa) - de Doelen - Schouwburgplein 50 - 20.15 uur UTRECHT Rotterdams Philharmonisch Orkest - Daniel Harding/dirigent - wer ken van Berg, Strauss en Zemlinsky - Vredenburg - 20.15 uur ZONDAG BREDA Gerard van Maasakkers - Chassé Theater -15.00 uur DEN BOSCH Orphanage Altar - Willem II -15.00 uur EINDHOVEN Ruth Jacot - extra concertshow - Muziekcentrum Frits Philips - Heuvel Galerie 140-20.15 uur ROTTERDAM Zondagochtendconcert - door Jan Vayne - de Doelen - Schouwburg plein 50-11.00 uur Finale Erasmus Jazzprijs 1997 - in het Doelencafé - Schouwburg plein 50-15.30 uur TILBURG Green Lizard, Them Me, RA-X en Milkman - Noorderligt -14.30 uur MAANDAG UTRECHT Reinbert de Leeuw - pianowerken van Satie - Vredenburg - 20.15 uur ZZ Top - Central Studio's DINSDAG BREDA Artis kwartet - kamermuziek - met werken van Schubert - Chassé Theater - 20.30 uur Alcatrash - jonge Bredase Trashmetalband - Poppodium PARA - Van Coothplein 39 - 21.00 uur WOENSDAG ANTWERPEN Walter Boeykens - klarinet - Arenbergschouwburg - 20.15 uur BREDA Marcel Boudewijn de Groot - lichte muziek - Chassé Theater - 20.00 uur DEN HAAG Concentus Vocalis Wien - i.k.v. Great Choirs of Europa - werken van Schubert, Mendelssohn en Wagner - Dr. Anton Philipzaal - 20.15 uur TILBURG Lucia di lammermoor - Staatsopera Russe - Schouwburg Tilburg - 20.15 uur Aanvang 21.00 uur. Entree j De Franse gitarist Philippe Ca therine, die in de jazzwereld geldt als de nummer één op zijn instrument, treedt vrijdag op in jazzclub Porgy Bess in Temeu- zen. Catherine wordt tijdens het con cert bijgestaan door een aantal Nederlandse collega's: Bert van de Brink (piano), Hein van de Geyn (bas) en Hans van Ooster hout (drums). Jazzclub Porgy Bess, die we gens de exclusiviteit van de con certen, veelal publiek uit de ge hele Benelux trekt, is gevestigd aan de Noordstraat 52 te Terneu zen, Het optreden van het kwar tet van Philippe Catherine begint vrijdagavond om 21.00 uur.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 15