|Een vader met begrip voor zijn rol
De woedende puzzels van Johan
:e gaat voor
ns Liberg
1
Philippe Catherine
speelt in Terneuzen
Charles van Tassel in 'Hans en Grietje' bij Opera Zuid
2
ui
0
3
MUZIEK
Realistisch
Probaat middel
Spontaniteit
Musicologie
Nederlandse gitaarband in Breda en Bergen op Zoom
Geïnspireerd
Brouwsel
UI
N
RDAG 20 FEBRUARI 1997 D2 STEM
DONDERDAG 20 FEBRUARI 1997
D3
AMSTERDAM
neel - Stadsschouwburg Amsterdam -20ui
- première do 27 feb (wo 26 feb t/m 2 m'rt)
ANTWERPEN
tès - door KNS - Bourlaschouwbura - ;n nn
3 feb, 26 t/m 28 feb)) S a0°
er Kroetz - door Toneelgroep Amsterdam
r (za en zo)
BREDA
hoeft het niet' - cabaret - Chassétheater -
DEN BOSCH
liegwerk - Theater aan de Parade - Parade
GENT
nd - van Sam Shepard - door KNS - NTG st
15.00 uur - wo t/m zo (t/m 7 mrt)
reografie - door Kon. Ballet van Vlaanderen
r (vr t/m zo)
ROOSENDAAL
- met 'Bandkaai' - Schouwburg de Kring -
TILBURG
a. Joke de Kruijf en Joep Onderdelinden -
5 uur (vr en za)
ulle Roeckers - cabaret - Schouwburg Tilburg
ONDERDAG
ANTWERPEN
eografieën van Jan Fabre - op muziek van
n de Beethoven Academie - Rode zaal Singel
BREDA
- door Hoofdstad Operette - Chassétheater
D A - i.k.v. Serie Nieuwe Theatermakers -
DEN BOSCH
an het Oosten - Theater aan de Parade - Pa-
EINDHOVEN
oor het Zuidelijk Toneel - Stadsschouwburg
ETTEN LEUR
Staatsopera Tatarstan - De Nobelaer - 20.15
MIDDELBURG
houwburg-20.15 uur
OOSTERHOUT
t 'Chickentales' - cabaret - De Bussel - 20.15
ROOSENDAAL
I - Schouwburg de Kring - 20.15 uur
TILBURG
rlands Dans Theater I - Schouwburg Tilburg -
VRIJDAG
ERGENOPZOOM
- Stadsschouwburg de Maagd - Grote Markt
BREDA
het Nationaal Ballet Orkest van Letland -
er van het Oosten - Chassétheater - 20.45 uur
ETTEN LEUR
- 4 nationale karikaturen in de voorstelling
1.00 uur
TERNEUZEN
van show 'Gemeen Goed' - Zuidlandtheater
ZATERDAG
BREDA
d richten wij een visioen in' - toneel - Chas-
ETTEN LEUR
'Soms verdwaal ik in een draak' - kinderthea-
5.00 uur
OOSTERHOUT
'Wolven Huilen' - CC De Bussel - 20.15 uur
ROOSENDAAL
jalat - toneel - Schouwburg De Kring - 21.00
ZONDAG
BREDA
amilietheater (8+) - door Opus One - Chas-
DINSDAG
AMSTERDAM
Ier - door de Nationale Reisopera - Stads-
-20.15 uur
BREDA
esp van hout' - Chassé Theater - 20.45 uur
BRUGGE
iow/cabaret - met Youp van 't Hek - Stads-
TERNEUZEN
flamenco - Zuidlandtheater - 20.00 uur
WOENSDAG
BREDA
eel - Chassé Theater - 20.30 uur
ETTEN-LEUR
and ever' - muziektheater - De Nobelaer -I
ROOSENDAAL
en - Vlaamse familiekroniek - Schouwburg de j
15 uur
TiLBURG
door Tine Ruysschaert - Schouwburg Tilburg
rg op 25 februari in De Bussel in 0°st^'
)r. De reden is bijzonder: precies op d s
Dat is medisch geregeld en ook is al z
neisje wordt. De show De vier jaargen]
rhout te zien. Eerder staat Hans Lioeri
rt.
■joorCamiel Hamans
j en Grietje horen in de
leerkamer, niet op de plan-
i van de grote schouwbur-
i, Dat was ook de oorspron
kelijke bedoeling van Engel-
Lrt Humperdinck, de Duitse
I omponist en niet de Britse
Ijannezanger van enige de-
I fjjiia her. Zijn zuster had het
llprookje van de gebroeders
Ijrimm bewerkt voor tussen de
[schuifdeuren. Een wat ver
luchte versie voor haar kroost.
13roerflief, assistent van Wagner
I- Jayreuth, leek het een aardig
Jee er wat muziek bij te maken.
get groeide uit tot een succes-
cpera. Sedert 1893 vrijwel conti
nu op het repertoire van elk be
langrijk theater in Duitsland,
ingeland en zelfs Frankrijk en
Italië. Alleen in Nederland een
betrekkelijk onbekend stuk.
Opera Zuid presenteert het werk
aanstaande zaterdag te Maast
richt in een enscenering van ver
trekkend artistiek leider Aidan
lang en onder de muzikale lei
ding van Ed Spanjaard.
Hans en Grietje, of beter Hansel
té Gretel zoals de officiële
aaam luidt, is een sprookje. En
dat betekent in de visie van Lang
niet uitsluitend zoete sfeer en
magische effecten, maar vooral
een morele les. Sprookjes begin-
nen in de realiteit, gaan over een
werkelijk probleem en zoeken
na de kinderlijke fantasie een
oplossing. In Humperdincks
Hinsel und Gretel is het thema
de uitzichtsloze armoe. De
ouders zijn niet in staat hun ge-
zin behoorlijk te voeden, hoe
hard iedereen, zelfs het kleine
jongentje en meisje, ook werkt.
Vader, in tegenstelling tot zijn
heksachtige vrouw een type lam
me goedzak, weet absoluut niet
wat te doen. Zijn berustende
conclusie aan het eind van de
goed aflopende opera is dan ook
dat godsvertrouwen uitkomst
biedt: 'Wenn die Not aufs Höch-
sie steigt, Gott der Herr die Hand
uns reicht'. Zijn kinderen zijn
minder afwachtend en daardoor
in feite veel volwassener. Zij
vechten terug en lokken de heks
in haar eigen val. De omkering
van dit klassieke ouder-kind pa
troon is ontroerend, maar boven
al komisch.
nsv Jz9>hO 5 A
Charles van Tassel, de Ameri
kaans-Nederlandse bariton, die
de rol van de vader speelt in deze
uitvoering, voelt zich zeer op zijn
plaats in de interpretatie van Ai
dan Lang. „Onze Hans en Grietje
is nauwelijks sprookjesachtig,
bijna een realistisch drama. De
wreedheid van de ouders komt
niet voort uit een duivelse in
borst, maar uit onmacht. De
moeder is gek geworden door de
druk van de armoe en ziet geen
enkele uitweg meer. Vader is een
halve nietsnut, een leuke, gezelli
ge vent die als hij een beetje geld
op zak heeft en met vrienden is,
Charles van Tassel, klaar voor de vaderrol in 'Hans en Grietje' van Humperdinck
Hans en Grietje zoals ze worden voorgesteld op de publiciteitsfo
to van Opera Zuid. foto jesse de haas
te lang in het café blijft hangen.
Het is geen kwaaierik of alles op
het spel zettende dronkaard, eer
der een opvliegende, af en toe
driftige man met behoorlijk wat
bonhommie. Als hij lichtelijk
aangeschoten terugkomt van de
markt, heeft hij dan ook als de
klassieke zaterdagse drinker een
knapzak vol lekkernij bij zich."
„Hij is bezorgd over zijn kinde
ren. Dat Hans en Grietje het bos
in gestuurd zijn, verwijt hij zich
zelf, maar nog meer zijn vrouw.
Op haar is hij woedend en dat is
iets, wat zeer herkenbaar is. Va
ders hebben wel een ouderin
stinct, maar als puntje bij paaltje
komt, laten ze het merendeel van
de zorg aan hun .vrouwen over.
Sedert ik zelf kinderen heb, nu
pas een kleine vijf jaartzie ik dat
nbjf'bete'f. Mijn vroïïvii"zingt ook
en ik draag mijn deel bij aan de
opvoeding, maar in drukke tij
den komt de hoofdverantwoor
delijkheid toch in hoofdzaak op
haar neer. Het is een bron van
conflicten en van schuldgevoel."
„Josse, onze jongste van ander
half, huilt 's nachts vaak. Ik heb
een probaat middel gevonden om
het kind rustig te krijgen en tege
lijk mijn tijd efficiënt te gebrui
ken. Ik zeg de tekst op waarmee
ik bezig ben, de Schone Müllerin
bijvoorbeeld of de rol van be
zembinder Peter in deze opera.
Als ik 's ochtends met de blokken
speel, net zo. Desondanks komt
er meer op mijn vrouw neer. In
een repetitieperiode ben ik veel
van huis en dan staat zij er alleen
voor."
„Ik ben bijna zestig en ik heb dus
zeer moeten wennen aan dit
nieuwe leven. Je moet anders, ge
concentreerder met je tijd om
gaan. Er is een verantwoorde
lijkheid bijgekomen, maar niet
meer tijd. Dat heeft me geleerd
dat tijd relatief is, niet absoluut.
Schönberg had daar een aardige
over. Hij had een leerlinge die
keer op keer slecht voorbereid op
les kwam. Ze klaagde steeds dat
ze niet genoeg tijd had, Schön
berg vroeg haar toen hoeveel
uren er in een dag gagn. 'Vieren
twintig' was het vanzelfspreken
de, maar volgens Schönberg
omjuiste antwoord: 'Zoveel als je
erin wilt doen.' Hij had gelijk, als
je verstandig met je tijd omgaat,
kun je veel meer doen dan als je
maar vermorsend met je dag en
agenda omgaat."
„Bij de voorbereiding van deze
rol heb ik daar veel aangehad.
Voor mij is het, hoe vreemd het
met mijn Amerikaanse achter
grond en mijn ervaring aan Duit
se operahuizen ook klinkt, de
eerste Hansel und Gretel. Ik ken
de de opera zelfs niet, alleen de
ouverture, want die was de her-
kenningsmuziek van een Ameri
kaans planetarium waar ik in
mijn jeugd vaak kwam. Ik hoor
de een jaar geleden dat Opera
foto deen van meer
Zuid nog niemand had voor
Peter en heb me daarom heel
brutaal zelf aangemeld. Ik kreeg
de rol en moest hem toen in een
maand of acht instuderen. Nor
maal is het bij opera zo dat je een
jaar of twee vooruit plant. De
grote sterren natuurlijk nog veel
vroeger. Die liggen vijf, zes jaar
tevoren vast."
„Niet dat ik bij de eerste repeti
tie doorgaans mijn hele rol al
volledig ken. Dat wil ik niet, dan
verlies je de spontaniteit en bied
je de regisseur en dirigent ook te
weinig mogelijkheid een andere,
dan de door jou ingeslagen weg
te kiezen. Ik zoek naar coördina
tie tussen wat de muziek en tekst
enerzijds en de spel- en bewe
gingsvisie van de regisseur an
derzijds van me verlangen. Van
daar dat ik de rol bij het begin
van een repetitieperiode pas glo
baal beheers. Maar ook daarvoor
is maanden studie nodig. Niet el
ke dag uren, maar je moet wel el
ke dag even bezig zijn met de
muziek."
„Met lied en oratorium is dat an
ders. En die doe ik beide ook.
Veel Matthaus en liederen van
Claudel op muziek van Milhaud,
Hendrik en Jurriaan Andriessen
of Van Baaren. Bij liederen start
ik meestal niet, zoals bij opera,
met het bekijken van de muziek
maar met de tekst. Zo'n Schone
Müllerin bijvoorbeeld leer ik
eerst volledig uit mijn hoofd, ik
probeer vast te stellen wat er
staat, wat er bedoeld wordt, ga
dan na hoe de melodie erbij aan
sluit of juist contrasteert en wat
dat volgens mij betekent voor de
interpretatie. Een echt vaste me
thode waarmee ik een nieuwe
partij te lijf ga, heb ik niet. Ik
ben niet zo schools en doctrinair.
Dat komt vast door mijn achter
grond."
„Min of meer toevallig ben ik in
de professionele muziek terecht
gekomen. In eerste instantie ben
ik helemaal niet als zanger opge
leid. Mijn vader, telg uit een van
oorsprong Nederlands scheeps
bouwersgeslacht Van Tessel dat
zich in de tweede helft van de ze
ventiende eeuw aan de Hudson-
baai boven New York gevestigd
heeft, had een goede stem. In de
crisistijd kom hij daar als semi-
prof in de kerk zijn inkomsten
behoorlijk mee aanvullen. Zin
gen was thuis dus niet abnor
maal, maar dan als hobby. Ik zat
als jongenssopraan in een kerk
koor, naderhand in een Renais-
sancekoor en in een universi
teitskoor. Aan dat college stu
deerde ik Chinees en filosofie."
„In het begin van de jaren zestig
raakte ik actief in de studenten
beweging en kreeg een baantje
als vakbondsfunctionaris. Ver
volgens kon ik voor mijn ver
volgstudie een beurs krijgen voor
de Universiteit van Chicago.
Voorwaarde was wel dat ik het
managment op me nam van een
moderne muziekgroep. Vanaf dat
moment ben ik me serieus met
musicologie en zang bezig gaan
houden. Een workshop opera
hoorde daarbij. In die periode
heb ik mijn debuut buiten de
kerk gemaakt met een stuk van
Schönberg en behaalde ik een
prijsje in Tanglewood."
„In 1967 ben ik naar Europa ge
komen en heb geauditeerd bij
Duitse operahuizen. Mijn eerste
aanstelling was in Bremerhaven,
na drie jaar kreeg ik een contract
in Kassei, een groter theater. Bij
die ensembles heb ik het vak on
der de knie gekregen. Je moest er
meteen behoorlijke rollen doen,
het hele repertoire. Opera, ope
rette, musical. In dubbelbezet-
ting met een collega zong je alles
wat op je weg kwam."
„Vanwege een Nederlandse
vriendin wilde ik daarna naar
Nederland. Het werd Forum in
Enschede. Daar heb ik tot 1977
gezeten. Vanaf die tijd woon ik in
/Amsterdam en ben ik free lancer.
Nog steeds, hoewel ik dit jaar
zestig word. Het eind is gelukkig
nog niet in zicht. Volgend seizoen
doe ik bijvoorbeeld weer een rol
letje in het Muziektheater, in Les
Dialogues des Carmélites van
Poulenc."
I 'Hërisel und Gretel' van Engelbert
Humperdinck door Opera Zuid.
Maastricht 22 februari, Venlo 25
februari. Eindhoven 27 februari,
Sittard 1 maart, Den Bosch 4
maart, Breda 14 maart, Tilburg 15
maart en Heerlen 18 maart.
Door Rob Musters
De Noord-Hollandse gitaargroep Johan
vond het vorig jaar november wel leuk
on eens een cd'tje uit te brengen. Dan
gebeurt er iets, wat niemand had durven
komen. De melodieuze, ruige poplied
jes slaan meteen in als een bom. Prompt
wordt de band door de nationale pers
gebombardeerd tot de grote vaderlandse
belofte van de popmuziek. Contracten
voor de grote popfestivals Pinkpop en
Lowlands werden getekend en deze
Teek maakte het label Excelsior bekend
jat de cd nationwide in Amerika uit
komt. Wordt 1997 het jaar van Johan?
vermoeden wel dat het een leuke
Plaat zou worden," is de bescheiden
reactie van zanger-gitarist en liedjes
schrijver Jacco de Greeuw (26) op alle
consternatie die het eerste cd'tje van
pjn groep Johan heeft opgeroepen. Het
p zeker voor Nederlandse begrippen
pok een ongelooflijk verhaal. Vier jon
gens uit Hoorn besluiten in 1995 om een
plternatieve gitaarband op te richten. Ze
en een jaar uit om nummers te
schrijven en opnames te maken, zonder
al te hoge verwachtingen. De cd wordt
uitgebracht in november '96 op het Ex
celsior label.
De melodieuze doch ruige liedjes zijn
geïnspireerd op jaren zestig groepen als
The Beatles, maar bevatten ook punk en
grunge-invloeden. Deze combinatie
blijkt te werken, want de recensies in de
kranten en muziekbladen zijn lovend.
„Grootse en meeslepende gitaarpop,"
schreef muziekkrant Oor, „IJzersterke
composities," meldde de Volkskrant en
het Amerikaanse tijdschrift Billboard
vergeleek het Hoornse kwartet met The
Foo Fighters.
De Greeuw: „Al die positieve reacties
De nieuwe gitaarband Johan maakte één van de leukste cd's van 1996.
foto boom agency
hebben ons best wel overdonderd. Ik
kan het gelukkig goed relativeren. Wij
hoeven niet zo nodig een grote band te
worden. Live zijn we gewoon vier jon
gens met drums en gitaren. Echt heel ba
sic rock 'n' roll. Het gaat ons om de lied
jes, de rest moet nog groeien."
De groep Johan bestaat nu dik een jaar.
Het lijkt alsof de band zomaar uit de
lucht komt vallen. Toch ging er het één
en ander aan vooraf. Zanger Jacco de
Greeuw en gitarist Remco Krull speel
den vanaf 1991 zonder veel succes in
new wave bandjes als Little Mary Big en
Visions of Johanna. Eind '95 voegden
drummer Wim Kwakman en bassist
Niels de Wit zich bij de band. De Wit
kwam uit de roemruchte punkformatie
The Vernon Walters. Na de komst van
deze ervaren bassist gebeurde er iets
met de band. De nummers werden direc
ter, ruiger en vooral losser.
Het kwartet uit Hoorn veranderde met
succes van een zweverige Johanna in een
trefzekere Johan. Het creatieve proces
kreeg een stevige impuls. De band slaagt
erin om op een speelse manier een eigen
geluid te maken.
Liedjesschrijver De Greeuw: „Dat is ook
de opzet van onze band. Tot nu toe heb
ik de meeste nummers geschreven, maar
ik laat de invulling daarvan helemaal
open. Iedereen maakt zijn eigen partij.
Er ontstaat dan een brouwsel, dat heel
lekker of niet te zuipen is. Fouten zijn
ook vaak briljant. De drummer zet op de
cd het nummer Everybody Knows ver
keerd in, maar het past perfect bij het
liedje, daarom hebben we dat laten
staan. Sommige fouten zijn zo mooi, dat
we ze ingeoefend hebben. Dat losse en
speelse komt van de lo-fi beweging. Dat
heeft mijn hele manier van liedjes
schrijven opengebroken. Lo-fi groepen
zoals Guided By Voices werken heel im
pulsief."
„Ieder leuk idee wordt meteen op de
band geslingerd. Ik vond dat een open
baring. Het geeft zo'n vrijheid. Ik maak
nu tientallen verschillende ideeën. Uit al
die stukjes haal ik de beste momenten,
die probeer ik dan weer met elkaar te
verbinden tot er een goed nummer ont
staat. Ik ben eigenlijk de hele dag aan
het puzzelen en knutselen met muziek
fragmenten. Steeds op zoek naar het
perfecte popliedje"
Het schrijven van popliedjes komt bij de
band Johan voort uit een diepe onvrede
met de huidige muziekwereld. De
Greeuw: „Ik werkte in een magazijn,
waar de hele dag radio 538 aanstond. Ik
werd er gewoon depressief van."
De Greeuw verheft zijn stem: „Die com
merciële shit slaat nergens op. Alles lijkt
op elkaar. Kan de helft van die bands
niet gewoon ophouden? Het is absoluut
te erg geworden. Onze muziek is een
reactie op de shit die de hele dag langs
komt. Ik kan me daar flink kwaad om
maken. Daarom zijn wij zo obsessief op
zoek naar goede songs. In de top hon
derd moet je met een vergrootglas gaan
zoeken naar iets leuks. Ik dacht, dan
maak ik zelf wel een liedje. Daarom ben
ik in een band gaan spelen."
Gelukkig voor de Nederlandse popmu
ziek hebben De Greeuw en consorten
hun boosheid omgezet in prachtige
songs. Het clubcircuit ligt inmiddels aan
hun voeten. De band is al geboekt voor
de grote popfestivals Pinkpop en Low
lands. Amerika lonkt.
Wordt 1997 het jaar van de grote door
braak? Deze week maakte de platen
maatschappij Excelsior bekend, dat de
cd van Johan nationwide verspreid
wordt over heel Amerika. De Greeuw:
„We moeten rustig afwachten of de sin
gle goed ontvangen wordt. Voorlopig
blijven we gewoon lekker in Nederland
optreden. Het gaat allemaal al erg snel,
terwijl het ons voornamelijk om de mu
ziek gaat. Live gaan we visueel wel iets
extra's doen. We zijn echter geen stel
acrobaten. Het zijn zuiver de liedjes die
je voor je kop krijgt en hard. We houden
van een fors volume, omdat we eigenlijk
punkers zijn."
Johan en Capablanca? Vanavond in Para,
Van Coothplein 39 in Breda. Aanvang
21.00 uur. Entree ƒ12,50 (WK ƒ10,-)
Johan met Simmer. Zaterdag 22 februari
in Boho, Blokstallen 3 in Bergen op Zoom.
'ƒ10,-
ANTWERPEN
The Sound of Music - musical - door Kon. Ballet van Vlaanderen -
Stadsschouwburg -19.30 uur - zo 15.00 uur (t/m zo 23 feb, di 25 feb t/m
vr 28 feb)
La Bohème - opera van Puccini - door Vlaamse Opera o.l.v. Silvio Var-
viso - Vlaamse Opera - 20.00 uur (do, za en di)
UTRECHT
Orkest van de Achttiende Eeuw - Frans Bruggen/dirigent - werken
van Schubert en Haydn - Vredenburg - 20.15 uur (do en vr)
DONDERDAG
ANTWERPEN
Artis Strijkkwartet - werken van Webern, Berg en Schubert - Blauwe
zaal Singel - 20.00 uur
Kon. Filharmonisch Orkest van Vlaanderen - o.l.v. Grant Llewellyn
- 'Parijs en Frans Impressionisme' - - Elisabethzaal - 20.00 uur
BERGEN OP ZOOM
Sinatra, the Bands, the Music - door o.a. Orkest Koninklijke Luch-
macht - Stadsschouwburg de Maagd - Grote Markt 32 - 20.15 uur
BREDA
Johan Capablanca? - poppy gitaarrock - Poppodium PARA - Van
Coothplein 39-21.00 uur
EINDHOVEN
Het Brabants Orkest - Reinbert de Leeuw/dirigent en Vera Beths/viool
- werken van Stravinsky, Van Vlijmen, Messiaen en Dutilleux - Muziek
centrum Frits Philips - Heuvel Galerie 140 - 20.15 uur
TILBURG
Hans Visser Friends - One night hot music lil - Schouwburg Tilburg
- 20.30 uur
VRIJDAG
BREDA
Cold Turkey - jong Bredaas kwartet speelt melodieuze gitaarrock -
Poppodium PARA - Van Coothplein 39 - 21.00 uur
DEN HAAG
Residentie Orkest - George Pehlivanian/dirigent - Nederlandse mu
ziek uit de romantiek - Dr Anton Philipszaal - 20.15 uur
No Doubt - Statenhal - 20.00 uur
ROTTERDAM
Sinatra - The Bands and the Music - door Kapel Koninklijke Lucht
macht - de Doelen - Schouwburgplein 50 - 20.15 uur
TILBURG
Schönberg Ensemble The Houdini's - muziek van Gil Evan en Du
ke Ellington - Concertzaal Tilburg - 20.30 uur
City Pig Unit - Noorderligt - 21.00 uur
ZATERDAG
BERGEN OP ZOOM
Johan Simmer - De Botte Hommel - Blokstallen 3 - 21.00 uur
Lucia di Lammermoor - door Staatsopera van Rousse - Stadsschouw
burg de Maagd - Grote Markt 32 - 20.15 uur
BREDA
Rosenberg Trio - Jan Molenaar Big Band - Chassétheater - 20.00 uur
BRUSSEL
Big Joe Louis, Sonny Rhodes, Smokey Wilson e.a. - Ancienne Bel-
gique -14.00 uur
DEN BOSCH
Eric Vaarzon Morel - Willem II - 21.00 uur
DEN HAAG
Schönberg Ensemble The Houdini's - i.k.v. Big Bands - Dr. Anton
Philipzaal-20.15 uur
ROTTERDAM
Rqiya Demsiriya - Marokkaanse muziek door vrouwelijke troubadour
(rraysa) - de Doelen - Schouwburgplein 50 - 20.15 uur
UTRECHT
Rotterdams Philharmonisch Orkest - Daniel Harding/dirigent - wer
ken van Berg, Strauss en Zemlinsky - Vredenburg - 20.15 uur
ZONDAG
BREDA
Gerard van Maasakkers - Chassé Theater -15.00 uur
DEN BOSCH
Orphanage Altar - Willem II -15.00 uur
EINDHOVEN
Ruth Jacot - extra concertshow - Muziekcentrum Frits Philips - Heuvel
Galerie 140-20.15 uur
ROTTERDAM
Zondagochtendconcert - door Jan Vayne - de Doelen - Schouwburg
plein 50-11.00 uur
Finale Erasmus Jazzprijs 1997 - in het Doelencafé - Schouwburg
plein 50-15.30 uur
TILBURG
Green Lizard, Them Me, RA-X en Milkman - Noorderligt -14.30
uur
MAANDAG
UTRECHT
Reinbert de Leeuw - pianowerken van Satie - Vredenburg - 20.15 uur
ZZ Top - Central Studio's
DINSDAG
BREDA
Artis kwartet - kamermuziek - met werken van Schubert - Chassé
Theater - 20.30 uur
Alcatrash - jonge Bredase Trashmetalband - Poppodium PARA - Van
Coothplein 39 - 21.00 uur
WOENSDAG
ANTWERPEN
Walter Boeykens - klarinet - Arenbergschouwburg - 20.15 uur
BREDA
Marcel Boudewijn de Groot - lichte muziek - Chassé Theater -
20.00 uur
DEN HAAG
Concentus Vocalis Wien - i.k.v. Great Choirs of Europa - werken van
Schubert, Mendelssohn en Wagner - Dr. Anton Philipzaal - 20.15 uur
TILBURG
Lucia di lammermoor - Staatsopera Russe - Schouwburg Tilburg -
20.15 uur
Aanvang 21.00 uur. Entree j
De Franse gitarist Philippe Ca
therine, die in de jazzwereld
geldt als de nummer één op zijn
instrument, treedt vrijdag op in
jazzclub Porgy Bess in Temeu-
zen.
Catherine wordt tijdens het con
cert bijgestaan door een aantal
Nederlandse collega's: Bert van
de Brink (piano), Hein van de
Geyn (bas) en Hans van Ooster
hout (drums).
Jazzclub Porgy Bess, die we
gens de exclusiviteit van de con
certen, veelal publiek uit de ge
hele Benelux trekt, is gevestigd
aan de Noordstraat 52 te Terneu
zen, Het optreden van het kwar
tet van Philippe Catherine begint
vrijdagavond om 21.00 uur.