Eer
Mooie versie van Tsjechovs 'Kersentuin'
Freek de Jonge weergaloos in 'jubileumshow
1
Jeroen van den Berg regisseert 'De Thuiskomst'
U
Geboorte gaat voor
bij Hans Liberg
DE STEM
PE STEM
Hoer
Clichématig
Contrast
Uniform
Intrigerend
Oranjehotel
h
111
I
h
Realistisc
Geïnspi:
DONDERDAG 20 FEBRUARI 1997 D2
'Er is helemaal geen
diepgang bij Pinter'
Door Ido Broersma
'Ik had genoeg problemen met het
schrijven van het stuk. Ik heb
geen tijd over de zin ervan na te
denken', heeft de Engelse toneel
schrijver Harold Pinter (66) eens
over zijn De Thuiskomst gezegd.
Sindsdien hield menig criticus en
wetenschapper zich met het nut
en de bedoeling van Pinters twee
de, grote internationale succes
- na The Caretaker - bezig.
De jonge regisseur Jeroen van
den Berg durfde het bij het Thea
ter van het Oosten in Arnhem aan
om zijn visie op het speciaal door
Maaike Bleeker vertaalde toneel
stuk The Homecoming op de
planken te zetten. Het gaat zater
dagavond in het Arnhemse Thea
ter aan de Rijn in première en
daarna volgt een tournee door het
land, die tot begin april duurt.
De titel slaat op de terugkeer van
Teddy, docent filosofie in Ameri
ka, met zijn vrouw Ruth naar zijn
ouderlijk huis, ergens in het
noorden van Londen. Die terug
keer is volgens Jeroen van den
Berg een soort testcase om te kij
ken of hij na zes jaar Amerika
zijn ouderlijk milieu is ontgroeid.
Vooraf heeft hij haar gerustge
steld: „Niet zenuwachtig zijn.
Het is mijn familie. Het zijn geen
kannibalen".
Het blijkt veel meer de thuis
komst van Ruth te zijn. Zij wordt
als schoondochter gretig geac
cepteerd in de ruige mannenhuis-
houding van Teddy's vader en ex-
slager Max, zijn broer Sam, de
taxichauffeur, en de zonen Joey,
de prijsbokser, en Lenny, een
pooierstype. Ze wordt enthou
siast als (mede-)kostwinster inge
haald, want er zijn monden te
vullen. Zij mag de mannen sek
sueel behagen en in de stad de
hoer spelen. Teddy protesteert
niet en laat zijn vrouw in het mi
lieu achter. Hij gaat niet eens
merkbaar ontgoocheld terug naar
Amerika.
Een wonderlijk en nogal plat ge
geven, waar Pinter zelf niets aan
toe te voegen had. Uit de dialo
gen, die soms uit flarden taal be
staan, is een gespannen sfeer van
concurrentie, dreiging en agressie
te destilleren. Het lijkt moeilijk
als regisseur en acteur aan het
stuk inhoud te geven, omdat de
karakters van de personages nau
welijks worden beschreven.
Jeroen van den Berg probeert dan
ook zoveel mogelijk open te laten,
Loes Wouterson en Richard Gonlag in 'De Thuiskomst'
omdat de interpretaties van het
stuk, dat in 1965 voor het eerst
werd opgevoerd en later vooral in
de Verenigde Staten een groot
succes werd, sterk uiteenlopen.
Harold Pinter heeft er ook vragen
over schijn en werkelijkheid, over
zijn en niet-zijri en niet-zien in
gestopt. In het stuk komen ver
schillende stijlen voor, en soms
lijkt het realistisch, doelloos en
tegenstrijdig. The Homecoming
steekt toch ook als één geheel in
elkaar.
Jeroen van den Berg vindt de
tekst heel direct, maar niet plat.
„Peppi en Kokki, dat is plat. 't
Gaat wel over allerlei clichémati
ge verhoudingen, maar best wel
op een intelligente manier. Ik
vind dat Pinter vaak verkeerd
wordt gespeeld. Hij suggereert
diepgang, terwijl er helemaal
geen diepgang is." Pinter geeft
veel stiltes aan. „Wij springen
niet zo netjes met de stiltes om",
bekent Van den Berg. De acteurs
spelen de tekst zo naturel moge
lijk, want vet spel heeft Dé Thuis
komst niet nodig.
Hij heeft het stuk zelf nooit echt
gezien. Wel zag de regisseur een
Engelse tv-versie op video, maar
die vond hij te oubollig. „Die was
zo realistisch en traag, zoals Pin
ter altijd gespeeld wordt. Ik was
er niet echt van onder de indruk."
De regisseur heeft zich ook wei
nig aangetrokken van de door
Pinter aangegeven inrichting van
de huiskamer, waar het zich alle
maal afspeelt. Slechts twee oude,
versleten en steunende leren cra-
pauds geven het milieu aan. „Het
is niet Klarendal of zo, of de Lon-
dense wijk waar Pinter woonde,
of een arbeiderswijk. Wij hebben
er geen arbeidersmilieu van ge
maakt. Het is niet de Familie
Doorsnee", geeft Van den Berg
aan.
Verder zijn er alleen de speelvloer
en een groot projectiedoek aan de
achterkant. Als contrast tegen
over de inhoud van het stuk wor
den er beelden uit de natuur op
geprojecteerd. Catharina Schol
ten, die voor het toneelbeeld te
kent, heeft er zonsondergangen
en maansopkomsten aan het
Zandvoortse strand voor vastge
legd.
Bart Klever speelt vader Max, ex-
FOTO BAS MARIÉN
slager. „Hij wil graag de pa
triarch zijn, maar is het niet. Hij
speelt de pater familias, maar hij
is meer de moeder, die de bood
schappen regelt", duidt Jeroen
van den Berg het personage van
de vader. Sam, zijn broer van 63,
een rol van Frans de Wit, is de ij-
dele taxichauffeur. „Eerst wilden
we hem in uniform steken, maar
daar hebben we van afgezien. Dat
lag er een beetje te dik bovenop,
vonden we", stelt Van den Berg.
Richard Gonlag vertolkt de rol
van Teddy, de filosoof, die als het
ware verliest. Lenny is het perso
nage dat in de gemeenschap
stookt en opjut en op het juiste
moment speldenprikjes uitdeelt.
Zijn rol neemt Olaf Malmberg
voor zijn rekening. Joey, een rol
van Leo Janssens, werkt in een
autosloperij. Hij is een simpele
amateurbokser, maar toch een
goede jongen, en één met een gou
den hart. „Als je vaak genoeg lens
geslagen wordt dan word je er
wel zo eentje", zegt Loes Wouter
son, op haar voorhoofd wijzend.
Zij vertolkt de rol van Ruth.
De Arnhemse actrice - inmiddels
weer op de tv te zien als de frêle
studente Henriëtte in een herha
ling van de succesvolle serie Bij
nader inzien - dicht Ruth een in-
trigrerend karakter toe. „Pinter
heeft iets onuitgesprokens en dat
geldt zeker voor deze vrouw. Het
hangt van de toeschouwer af wat
die van het karakter vindt. Het
hangt er ook van af wat voor
soort mens je bent en met wie je
het meest in het stuk sympathi
seert. De tekst laat nog veel te
wensen over. Wat dat betreft is de
voorstelling een leuke avond om
jezelf tegen te komen, denk ik."
Anders dan Teddy lijkt Ruth het
milieu waar ze in terecht komt
aan te kunnen. Volgens Loes
Wouterson is het niet eenvoudig
antwoord te geven op de vraag
waarom het haar wel lukt. „Naar
mijn idee is zij degene die de con
sequenties durft te trekken van
wat ze tegen komt. Wat zij tegen
komt kan zij overleven, absoluut.
Overleven is een vorm van aan
passen, op een manier dat je er
zelf niet aan onderdoor gaat.
Maar dat vertelt het verhaal
niet", aldus Loes Wouterson.
De begin-dertiger Jeroen van den
Berg geldt nog steeds als een aan
stormend theatertalent. Met het
eigen toneelgezelschapje Het
Oranjehotel, dat hij met Ivar van
Hurk en Maaike Bleeker heeft,
brengt hij producties uit en voert
gastregies. De Raad voor Cultuur
vindt Het Oranjehotel een belofte
voor de toekomst, maar wilde het
niet blijvend subsdiëren. Eerst
moet de eigen stijl meer worden
uitgekristalliseerd.
Het Oranjehotel, nu nog onderge
bracht in een pand van de Am
sterdamse Theaterschool, verlaat
de hoofdstad. Aan het eind van
het jaar wordt het theaterhuis en
thousiast in Groningen inge
haald, waar meer faciliteiten
voorhanden zijn.
'De thuiskomst' is op 21 februari
in het Chassé Theater in Breda, op
18 maart in Theater aan de Para
de in Den Bosch em op 1 april in
de Stadsschouwburg in Eindho
ven.
Van onze kunstredactie
Het Vlaamse Theater Antigone,
bekend om zijn schitterende,
heldere en eigentijdse vertolking
van klassiekers, speelt deze
maanden een mooie, lichtvoetige
versie van De Kersentuin van
Anton Tsjechov.
Het drama uit 1904, dat door de
auteur zelf als een blijspel werd
gezien, gaat over de overgang
van de oude naar de nieuwe tijd
en afscheid nemen. Ljoebov
Andrejevna (Chris Lomme), die
haar geld er in Parijs heeft door
gejaagd, moet haar landgoed in
clusief haar geliefde kersentuin
verkopen aan de jonge zaken
man Lopachin (Michel Pas). Een
'nieuwe rijke' wiens vader en
grootvader nog als lijfeigenen
bij de grootgrondbezitster heb
ben gewerkt.
Bijna alle andere figuren in de
omgeving van de oudere, licht
zinnige grootgrondbezitster
Ljoebov willen net als zij hun
ogen sluiten voor de nieuwe tijd,
Lieve twijfelaars zijn het vol
weemoed naar een verleden dat
hen evenmin gelukkig heeft ge
maakt. Maar dromen blijven ze
over die weelderige wereld die
voorgoed voorbij is.
Duizendmaal is het stuk al opge
voerd, maar iedere keer is het ei
genlijk weer nieuw, omdat Tsje
chov zijn weemoedige dromers
laat praten zoals mensen echt
praten. Ze maken hun zinnen
niet af, maar men kan hun ge
dachten raden. Ze treffen elkaar
tijdens toevallige ontmoetingen
en spreken hun gevoelens nooit
echt helemaal uit. Moderner kan
het niet.
Bovendien zijn de angst voor een
nieuw tijdperk en het conflict
tussen de generaties een immer
actueel gegeven, dat door regis
seur Ignace Cornelissen van de
Kortrijkse toneelgroep Antigone
in een terloopse, soms vrolijke
spelstijl wordt opgeroepen.
Er wordt een eigentijds tempo
aangehouden terwijl de Russi
sche melancholie op een moder
ne manier terugkeert zonder
Tsjechovs sfeer en bedoelingen
geweld aan te doen. De uitstra
ling van de figuren is vooral ook
heel fysiek, terwijl het stuk ge
speeld als een blijspel, een des te
schrijnender effect heeft.
'De Kersentuin' van Anton Tsje
chov is op donderdag 27 februa
ri in De Maagd in Bergen op
Zoom, 13 maart in De Kring in
Roosendaal, 19 maart in het
Chassé Theater in Breda, 25
maart in De Bussel in Ooster
hout.
Scène uit Tsjechovs 'Kersen
tuin' door Theater Antigone.
V.l.n.r. Michel Pas, Chris Lom-
me en Bram van der Vlugt.
FOTO KARI DECOCK
Freek de Jonge met 'Gemeen
Goed'. Gezien: try out op 14 fe
bruari in De Nieuwe Doelen in
Gorinchem. Te zien in onder
meer Stadsschouwburg Middel
burg (vanavond), Zuidlandthea-
ter Terneuzen (vrijdag 21 fe
bruari), Stadsschouwburg Eind
hoven (zaterdag 22 februari),
Luxor Theater Rotterdam (17 en
18 maart), Chassé Theater Breda
(20 tot en met 25 maart) en Carré
Amsterdam (7 april tot en met 17
mei).
Door René van der Velden
„Op een dag bleek dat je de geest
had. Op een dag is die magie
voorbij, voorbij, voorbij, voor
goed ,orbij."
Freek de Jonge zingt het in zijn
nieuwste programma Gemeen
Goed in een lied over zijn helden,
onder wie John Lennon. Mensen
die de afgelopen jaren Neerlands
topcabaretier hebben ingeruild
voor een van zijn navolgers, van
wie Youp van 't Hek uitgegroeid
is tot zijn 'grootste concurrent',
zullen hier een autobiografische
uitleg aan geven. Ik niet. Gemeen
Goed is meer dan gemeen goed.
De inmiddels de 50 gepasseerd
zijnde Freek de Jonge levert hier
mee het zoveelste bewijs heer en
meester te zijn in zijn vakgebied,
waarin hij zich zelfs na dertig
jaar nog weet te vernieuwen.
De verwachtingen waren deze
keer minder hoog gespannen dan
anders. Dat heeft alles te maken
met de voorgeschiedenis van dit
programma.
Zaansch Veem - The Musical zou
het worden, naar zijn gelijknami
ge boek, met optimaal gebruik
van moderne multimedia. Daar
kwam meer bij kijken dan was
voorzien waardoor dat plan in de
ijskast verdween. In plaats daar
van zou het Langzame Liedjes
worden, een slechts drie keer ge
speeld gelegenheidsprogramma
met Robert Jan Stips van The
Nits. Het resulteerde uiteindelijk
in Gemeen Goed, een programma
waarin Freek zijn veelzijdigheid
optimaal etaleert. Met twee op
vallende pluspunten: Freek zingt
meer dan hij de afgelopen jaren
gedaan heeft en er valt weer on
bedaarlijk te lachen.
Gemeen Goed heeft veel weg van
een jubileumprogramma. „Het is
precies ongeveer op de kop af
dertig jaar dat ik in dit malle vak
zit," zegt Freek de Jonge. Het po
dium is versierd met gekleurde
lampjes, vlaggetjes, bloemen en
cadeaus. Er hangen zelfs van die
bordjes met '30' en 'Hulde aan de
Jubilaris'. En alsof de duvel er
mee speelt: de breedlachende
bassist Martin Bakker lijkt spre
kend op Bram Vermeulen. Maar
wellicht is hier de wens de vader
van de nostalgische gedachte.
„Ik ga de hele avond liedjes zin
gen. Blijf nog even zitten," opent
Freek, die even later de Neder
landse liedkunst verrijkt met een
ontroerend hoogtepunt. Een lied
over een zoon die weet dat hij
meer aandacht zou moeten
schenken aan zijn oude moeder
maar er simpelweg niet toe komt.
Nu het nog kan, met echtgenote
Hella op viool, onthoud die titel!
Bijgestaan door Robert Jan Stips
(piano, keyboards), Roy Bakker
(drums) en de genoemde bassist
Martin Bakker - het speelplezier
spat er van af - zingt Freek
prachtige liedjes. Ingetogen en
serieus, maar ook kolderiek. Hij
schuwt zelfs de smartlapachtige
deuntjes niet. Om te besluiten
met een hartverscheurend Je
veux l'amour, vrij naar Raymond
van 't Groenewoud: 'Ik wil niet
dat een vrouw om me lacht, maar
dat ze huilt, heel de nacht.'
De samenwerking - vooral de sa
menzang - met Stips verliep tij
dens deze try out bepaald nog
niet gladjes, maar Freek heeft
zijn vak meer dan eens uitgelegd
als 'teksten stomweg uit het
hoofd leren en die opzeggen' dus
dat komt wel goed.
Om misverstanden te voorkomen:
Gemeen Goed is veel meer dan
een liedjesprogramma. De virtu
oze taalkunstenaar Freek de Jon
ge lult als vanouds, haalt herin
neringen op en doet zelfs weer
eens een heuse onzinconference a
la zijn grote voorbeeld Toon Her
mans.
Hoewel het programma meer dan
vroeger een aaneenschakeling is
van losse nummers, lijkt deze
voorstelling in wording toch weer
wel toe te groeien naar een rode
draad. Gebaseerd op twee the
ma's. Met onder meer een lied
over zwakbegaafden kiest Freek
de kant van mensen die uit de
maat, uit de pas lopen. Kern van
de voorstelling is de jaarlijks
rond 5 mei gesproken woorden
'Dit Nooit Meer'. „Ik ga niet voor
niets zo tekeer. Daar heb je Het
Weer."
Q
Z
111
111
AMSTERDAM
Een Sneeuw - door Het Toneel - Stadsschouwburg Amsterdam -20 is
uur - zo matinee 14.00 uur - première do 27 feb (wo 26 feb t/m 2 irirt
ANTWERPEN
Roberto Zucco - van Koltès - door KNS - Bourlaschouwbura - ?nnn
uur (zo 15.00 uur)(t/m zo 23 feb, 26 t/m 28 feb))
De Drang - van Franz Xaver Kroetz - door Toneelgroep Amsterdam
Rode zaal Singel - 20.00 uur (za en zo)
BREDA
Bert Visscher - 'Voor ons hoeft het niet' - cabaret - Chassétheater
20.30 uur (do t/m za)
DEN BOSCH
Brigitte Kaandorp - en Vliegwerk - Theater aan de Parade - Parart
23 - 20.00 uur (do en vr)
GENT
De Rand van het Verstand - van Sam Shepard - door KNS - NTG St
Baafsplein - 20.00 uur - zo 15.00 uur - wo t/m zo (t/m 7 mrt)
De Drie Musketiers - choreografie - door Kon. Ballet van Vlaanderei
- Vlaamse Opera - 20.00 uur (vr t/m zo)
ROOSENDAAL
Waardenberg 81 de Jong - met 'Bandkaai' - Schouwburg de Kring
20.15 uur (vr en za)
TILBURG
Carlie - musical - met o.a. Joke de Kruijf en Joep Onderdelinden
Schouwburg Tilburg - 20.15 uur (vr en za)
Chickentales - door De Dulle Roeckers - cabaret - Schouwburg Tiiburo
- 20.30 uur (vr en za)
DONDERDAG
ANTWERPEN
3 Danssolo's - drie choreografieën van Jan Fabre - op muziek van
Knapik - door ballerina's en de Beethoven Academie - Rode zaal Sinqel
- 20.00 uur
BREDA
Viktoria und ihr Husar - door Hoofdstad Operette - Chassétheater -
20.00 uur
Tijlozen - door Kollektief D A - i.k.v. Serie Nieuwe Theatermakers -
Chassétheater - 20.45 uur
DEN BOSCH
Phaedra - door Theater van het Oosten - Theater aan de Parade Pa
rade 23 - 20.30 uur
EINDHOVEN
Trojaanse Vrouwen - door het Zuidelijk Toneel - Stadsschouwburg
Eindhoven-20.15 uur
ETTEN LEUR
The Sleeping Beauty - Staatsopera Tatarstan - De Nobelaer-20,15
uur
MIDDELBURG
Freek de Jonge - Stadsschouwburg - 20.15 uur
OOSTERHOUT
De Dulle Roeckers - met 'Chickentales' - cabaret - De Bussel -20.15
uur
ROOSENDAAL
Flirt - het Zuidelijk Toneel - Schouwburg de Kring - 20.15 uur
TILBURG
Pas-de-trois - door Nederlands Dans Theater I - Schouwburg Tilburg-
20.15 uur
VRIJDAG
BERGEN OP ZOOM
Fiesta Gitana - flamenco - Stadsschouwburg de Maagd - Grote Markt
32-20.15 uur
BREDA
Sleeping Beauty - door het Nationaal Ballet Orkest van Letland
Chassétheater - 20.00 uur
Thuiskomst - door Theater van het Oosten - Chassétheater - 20.45 uur
ETTEN LEUR
Theater Comico Yllana - 4 nationale karikaturen in de voorstelling
'MUU!' - De Nobelaer - 21.00 uur
TERNEUZEN
Freek de Jonge - try-out van show 'Gemeen Goed' - Zuidlandtheater
- 20.00 uur
ZATERDAG
BREDA
Delta - 'En voor het kind richten wij een visioen in' - toneel Chas
sétheater - 20.45 uur
ETTEN LEUR
Theater Artemis - met 'Soms verdwaal ik in een draak' - kinderthea
ter (4+) - De Nobelaer -15.00 uur
OOSTERHOUT
Theater De Korre - met 'Wolven Huilen' - CC De Bussel - 20.15 uur
ROOSENDAAL
Uit liefde voor Marie Salat - toneel - Schouwburg De Kring -21,00
uur
ZONDAG
BREDA
Jungle Book - jeugd/familietheater (8+) - door Opus One Chas
sétheater -14.30 uur
DINSDAG
AMSTERDAM
Der Fliegende Holander - door de Nationale Reisopera - Stads
schouwburg Amsterdam - 20.15 uur
BREDA
Herenleed - met 'Een wesp van hout' - Chassé Theater - 20.45 uur
BRUGGE
Scherven - one man show/cabaret - met Youp van 't Hek Stads
schouwburg - 20.00 uur
TERNEUZEN
Fiesta Gitana - Spaanse flamenco - Zuidlandtheater - 20.00 uur
WOENSDAG
BREDA
Bal Trap - franstalig toneel - Chassé Theater - 20.30 uur
ETTEN-LEUR
Earthfall - met 'Forever and ever' - muziektheater - De Nobelaer -|
20.15 uur
ROOSENDAAL
De Korre: Wolven Huilen - Vlaamse familiekroniek - Schouwburg
Kring - Kerkstraat 1 - 20.15 uur
TiLBURG A
Beatrijs - literair toneel - door Tine Ruysschaert - Schouwburg Tilburg
- 20.30 uur
De voorstelling die Hans Liberg op 25 februari in De Bussel in Ooster
hout zou geven, gaat niet door. De reden is bijzonder: precies op
dag moet zijn vrouw bevallen. Dat is medisch geregeld en ook is al 1
ker dat Liberg vader van een meisje wordt. De show De vierjaarm
den is nu op 14 april in Oosterhout te zien. Eerder staat Hans Libe
in Breda: op 13,14 en 15 maart.
Door
Camiel Hamans
Hans en Grietje ho
kinderkamer, niet oj
ken van de grote sc
Sen. Dat was ook de
lelijke bedoeling v,
bert Humperdinck,
componist en niet
charmezanger van
cennia her. Zijn zust
sprookje van de
Grimm bewerkt voor
schuifdeuren. Een
zachte versie voor h;
Broerflief, assistent vi
in Bayreuth, leek het
idee er wat muziek bi]
Het groeide uit tot e
opera. Sedert 1893 vri
nu op het repertoire 1
langrijk theater in
Engeland en zelfs Fr
Italië. Alleen in Ned
betrekkelijk onbek<
Opera Zuid presenteei
aanstaande zaterdag
richt in een enscenerir
trekkend artistiek lei
Lang en onder de mu
ding van Ed Spanjaari
Hans en Grietje, of be
und Gretel zoals
naam luidt, is een sp
dat betekent in de visi
niet uitsluitend zoel
magische effecten, m;
een morele les. Sprooi
nen in de realiteit, gaa
werkelijk probleem
via de kinderlijke fa
oplossing. In Hun
Kansel und Gretel is
de uitzichtsloze ai
ouders zijn niet in sta
zin behoorlijk te vo
hard iedereen, zelfs
jongentje en meisje, oc
Vader, in tegenstellir
heksachtige vrouw eer
me goedzak, weet abs
wat te doen. Zijn
conclusie aan het eir
goed aflopende opera
dat godsvertrouwen
biedt: 'Wenn die Not
ste steigt, Gott der Hei
uns reicht'. Zijn kin
minder afwachtend ei
in feite veel volwas
vechten terug en lokk
in haar eigen val. De
van dit klassieke oude
troon is ontroerend, m
al komisch.
nsv t?e)'-«r1 5
Charles van Tassel,
kaans-Nederlandse b<
de rol van de vader sps
uitvoering, voelt zich 5
plaats in de interpreta
dan Lang. „Onze Hans
is nauwelijks sproo
bijna een realistisch
wreedheid van de ou
niet voort uit een di
borst, maar uit om
moeder is gek geword
druk van de armoe er
enkele uitweg meer. V
halve nietsnut, een leu
ge vent die als hij een
op zak heeft en met v
Door Rob Musters
De Noord-Hollandse
vond het vorig jaar n
om eens een cd'tje ui
gebeurt er iets, wat ni<
dromen. De melodieu
jes slaan meteen in al:
wordt de band door
gebombardeerd tot de
belofte van de popm
voor de grote popfes
Lowlands werden g
week maakte het label
dat de cd nationwidt
komt. Wordt 1997 het
«We vermoeden wel
plaat zou worden,"
reactie van zanger-g
schrijver Jacco de Gi
consternatie die het
:ijn groep Johan heef
s zeker voor Neder
iok een ongelooflijk
lens uit Hoorn besluit
dternatieve gitaarban
trekken een jaar uit
schrijven en opnames
al te hoge verwachtin
uitgebracht in noveml
celsior label.
De melodieuze doch
geïnspireerd op jaren
The Beatles, maar bev
grunge-invloeden. I
blijkt te werken, want
kranten en muziekbl
„Grootse en meeslej
schreef muziekkrant
composities," meldde
het Amerikaanse tijc
vergeleek het Hoornsi
Foo Fighters.
De Greeuw: „Al die
f
V