Meeliften met Miss Saigon
DE STEM
Franstalig theater
voor scholieren
De musical, de sponsors, de souvenirs en arrangementen
Christelijke ouderen
bezorgd om omroepen
Steeds meer klachten
over NOS-monopolie
op programmagegevens
Blur
Link Wray
Weird Machine
Jean Michel Jarre
pE STEM
Gids
Door Ron Buitenhuis
Zeven keer per week vult een wolk van parfums en after
shaves het VSB-Circustheater in Scheveningen. Als cul-
tuurminnend Nederland een avondje gaat 'Miss Saigon-
nen' dan gebeurt dat uiteraard op z'n paasbest. Onlangs
was de lucht helemaal zwanger van de amber- en jasmijn-
geuren. Toen bevolkten namelijk duizend drogisten uit
heel Nederland de zaal. Ze waren de VIP-gasten van het
cosmeticamerk Biodermal.
Biodermal is een van de vele
sponsors van het Circustheater.
De musical Miss Saigon wordt op
zijn beurt gesponsord door Mer
cedes Benz, Fortis Nederland en
Zanussi. Die financiële injecties
geven recht op een theaterloge
met zes stoelen plus vijftig tot
honderd gratis kaarten. Verder
genieten sponsors voorrang bij
het reserveren van 'normale' en-
treekaarten. En daar wordt grif
gebruik van gemaakt.
„Ofschoon er wekelijks bijna
12.000 mensen kunnen gaan kij
ken, weet iedereen hoe moeilijk
het is om aan een kaartje voor de
musical te komen", zegt D. de
Vroom van Drs. Schreuder Labo
ratoria, producent van Biodermal.
„Het leek ons daarom een aardige
afsluiting van het jaar onze klan
ten, de drogisten dus, op een
avondje Miss Saigon te tracteren.
We hebben die duizend kaartjes
gewoon moeten betalen (100 tot
125 gulden, red.) dus dat komt in
clusief dineetje vooraf en drankje
na, ruim boven een ton uit. Of zo
iets bijdraagt tot een hogere om
zet van Biodermalproducten valt
nog niet te zeggen, maar daar doe
je het ook niet primair voor. Zo'n
actie is goed voor onze naamsbe
kendheid, maar vooral voor de
persoonlijke contacten met onze
afnemers."
Imago
Relatiemarkering heet zoiets in
'hét bedrijfslévëri. Het doelbewust
onderhouden c.q. oppoetsen van
zakenrelaties via dineetjes, reis
jes, symposia en het regelen van
allerlei priviléges. Daarbij geldt
het omgedraaide gezegde: in het
oog, in het hart. Relaties inviteren
voor cultuurhappenings a la Miss
Saigon, de Jan Steen-tentoonstel-
ling of het Concertgebouworkest
verhoogt niet alleen de naamsbe
kendheid van de sponsor, het is
ook een slimme manier om het
imago en het sociale gezicht van
het bedrijf te presenteren. Niet
elk bedrijf wil geassocieerd wor
den met shirtreclame bij een of
andere voetbalclub.
„We merken dat onze relaties zeer
gecharmeerd zijn van onze Miss
Saigon-avonden", zegt marke
tingmanager Charlotte Hartmann
van Zanussi Nederland. „Het
heeft met de betere kunst en cul
tuur te maken, dus genereert het
ook een vleugje grandeur. Het ge
voel dat je je in de bovenlaag, zeg
maar de top A-klasse, beweegt.
Het doet het altijd goed als je te
gen je buurvrouw kunt zeggen dat
je volgende week al naar Miss
Saigon gaat."
Na zo'n avondje Circustheater is
het gewoon makkelijker zaken
doen volgens Hartmann. „De in
formele sfeer die je in het theater
opbouwt blijft naderhand be
staan. Je kunt eerder een gezicht
plaatsen bij de naam van een
klant en je converseert sneller op
jij- en jou-niveau. Er is opeens
méér dan alleen maar een zakelij
ke band."
Hotelovernachting
De divisie inbouwapparatuur van
Zanussi koopt één tot twee keer
per maand veertig stoelen in het
Circustheater, telkens voor twin
tig keukenhandelaren plus aan
hang. Hartmann: „Je vergroot het
effect als je de partners ook uitno-
digd". Ook bij Zanussi wordt vóór
de musical gedineerd en na afloop
tot in de nachtelijke uurtjes ge
borreld. Gasten uit het verre Lim
burg of Groningen krijgen er
daarom een hotelovernachting
bij.
Verder is Zanussi als sponsor ge
rechtigd het orginele logo van de
Miss Saigonmusical te gebruiken
op briefpapier, dealer-mailings en
in advertenties. Begin 1998, als de
belangrijkste relaties aan de beurt
zijn geweest, komt er nog een al
gemene dealeractie: wie vijf appa
raten van Zanussi verkoopt kan
een gratis entreebewijs vergaren.
Fortis Nederland, de moeder
maatschappij van onder meer
VSB-bank, Top Lease en Amev-
verzekeringen, huurt voor haar
relaties regelmatig een theatervak
met 98 stoelen af. Die zijn niet be
doeld voor de gewone polis- of re
keninghouders, maar voor de di
recties van assurantie- en accoun
tantskantoren of (lease-)auto-
dealers. Wel kunnen houders van
een Visa-card (een ander dochter
bedrijf) soms met voorrang een
kaartje reserveren. „Het is een
gouden zet", getuigt marketing-
Een Schevenings restaurant heeft een Miss Saigon-ambiance gekregen en het personeel bedient in
passende kledij.
manager Hetty Verboom van For
tis. „We worden sufgebeld door
onze kantoren en allerlei relaties.
Of we niet iets kunnen regelen
voor ze."
Exclusief
Ook public relationsbaas Huub
Dubbelman van Mercedes Benz
beoordeelt de sponsoring van
Miss Saigon als een 'waar feest'.
„Via ons Mercedes Magazine, -
een periodiek voor Mercedesrij-
ders - zijn inmiddels 800 arrange
menten verkocht. Verder kunnen
onze dealers voor zichzelf èn voor
hun (nieuwe) klanten, via geheime
telefoonnummers de reserveerlijn
van het Circustheater bereiken.
Dat resulteert er in dat iemand
binnen twee maanden naar Miss
Saigon kan, terwijl hij anders
wellicht tot 1998 zou moeten
wachten."
„Tot mei van dit jaar hebben we
exclusieve contracten hiervoor,
zodat andere automerken ons niet
kunnen naapen. Voor selecte
groepjes relaties, zeg maar busi-
ness-to-business, kunnen we zelfs
na afloop van de musical een ont
moeting met producent Joop van
den Ende of hoofdrolspeler Wil
lem Nijholt arrangeren. Voor
mensen die hun hele leven in het
zakenmilieu vertoeven is het toch
vaak een openbaring om eens in
de creatieve keuken van de kunst
en theaterwereld te kijken."
En creatief zijn ze bij Joop van
den Ende Productions. Behalve de
gebruikelijke promotie- en recla
mecampagnes, kent Miss Saigon
het grootste merchandising-as-
sortiment uit de Nederlandse
theatergeschiedenis. In de vitrines
van het Circustheater liggen ruim
veertig hebbedingetjes met het lo
go van de muscial geëtaleerd:
mokken, T-shirts, handdoeken,
cd's, telefoonkaarten, oorbellen,
broches, verrekijkers, caps en as
bakken.
„We zijn ruim anderhalf jaar be
zig geweest om die souvenirs
klaar te krijgen", zegt merchandi-
sing-manager Rob Blokker.
„Mensen kunnen zich niet voor
stellen wat er bij komt kijken om
zo'n assortiment op te bouwen.
Elk idee, elke vorm, elke kleur
moet vooraf goedgekeurd worden
door musical-eigenaar Cameron
Mackintosh in Londen. Ze zijn
daar vreselijk streng. In. het logo
van Miss Saigon - een helicopter
voor een ondergaande zon - zitten
ook de ogen en de mond van een
vrouw verwerkt. Als die millime
ters te dicht bij elkaar staan
wordt alles afgekeurd. De attri
buten moeten ook allemaal de
zelfde rood-bruine Burgundi
kleur hebben."
Diner
Het meeliften is alleen weggelegd
voor de sponsors van de musical.
Zeker het Bilderberg Hotel in
Scheveningen maakt daar dank
baar gebruik van. Sinds eind vo
rig jaar verspreid manager Ed
Jongen brochures met Miss Sai-
gon-arrangementen, compleet
met het orginele logo. Voor 299 tot
385 gulden per persoon biedt het
hotel een overnachting, een vier
gangen-diner, een ontbijtbuffet
plus een theaterkaartje (al dan
niet voor de VIP-loge). Zes avon
den per week vertrekt vanaf het
hotel een rij taxi's met dertig tot
veertig gasten richting Circus
theater.
Ed Jongen: „Speciaal voor deze
musical hebben we ons restaurant
helemaal laten verbouwen in een
Miss Saigon-ambiance. Onze
chefkok heeft in Londen twee da
gen in de befaamde boekhandel
Books for Cooks rondgestruind
om een speciaal East meets West
diner (westerse gerechten met
Vietnamese kruiden) samen te
stellen."
Het meest opvallende is echter de
bediening. Acht serveersters met
Aziatisch uiterlijk en vier Hol
landse obers gaan gekleed in res
pectievelijk Vietnamese kleder
dracht en Amerikaanse legeruni
formen. En om de link met de mu
sical compleet te maken, heten ze
allemaal Kim of Chris, gelijk de
hoofdrolspelers.
DE NIEUWE, titelloze Blur-cd
opent met het fraaie beatleske
Beetlebum.
Niks nieuws onder de zon; Blur
slaat weer de bekende op de six
ties geënte weg van de Britpop
in. Fout! Na de opener blijkt al
snel dat zanger Damon Albarn
en de zijnen een andere richting
zijn ingeslagen. Na de succesvol
le en hitgevoelige cd's Parklife
en The Great Escape heeft Blur
op zijn vijfde plaat voor een
meer gedurfde en ruigere aan
pak gekozen.
De expirementeerdrift viert
hoogtij op Blur. Zo kiest de
groep geregeld voor een lo-fi
aanpak, zoals in Song 2 en het
mooie Your're So Great. Een
nummer als Country Sad Ballad
is, zoals Blur zelf zegt, door Pa
vement geïnspireerd terwijl we
in M.O.R en Strange News From
Antother Star overduidelijk de
invloed van (de vroege) David
Bowie horen. Verder komen we
nog punkrock Chinese Bombs),
gothic Death Of A Party) en on
bestemde geluidskunst The
From Retro) tegen. Eigenlijk is
alleen het melodieuze Look Insi
de America nog een echte Brit-
popper.
Uit bovenstaande opsomming
zou geconcludeerd kunnen wor
den dat de nieuwe cd een be
hoorlijk zooitje ongeregeld is.
Dat klopt. Al is wispelturig wel
licht een betere kwalificatie.
Maar hoe uiteenlopend de stijlen
ook zijn, dat neemt niet weg dat
meeste songs van uitstekende
kwaliteit zijn.
Blur zal veel van zijn oude fans
met deze niet erg toeganklijke cd
van zich vervreemden, maar dat
de groep van de veilige Britpop-
weg af durft te stappen, verdient
een pluim. (Food/Parlop-
hone/Emi).
PAUL VERLINDEN
LINK WRAY maakte ooit een
klassiek gitaarnummer met
Rumble, dat het onlangs nog
goed deed in de soundtracks van
de speelfilms Independence Day
en Pulp Fiction. Rumble is ech
ter al bijna veertig jaar oud, en
Link Wray is inmiddels 67. Toch
is er na ruim vijftien jaar waarin
hij weinig tot niets van zich liet
horen weer een plaat met hem
gemaakt, ongetwijfeld geïnspi
reerd door de cult-status die zijn
harde, instrumentale gitaarmu
ziek door die soundtracks heeft
gekregen. Zijn platenmaat
schappij kondigt voor later dit
jaar bovendien nog een geheel
akoestische cd aan.
Op het elektrische Shadowman
laat een nog steeds stoer uitzien
de Wray zich begeleiden door
twee jonge muzikanten, drum
mer Rob Louwers en bassist/or
ganist Eric Greevers, die er uit
ziet als een vergeten broertje Ra-
mone.
De cd opent met Rumble ont the
Docks, een bewerking van zijn
klassieke gitaarhit. De plaats
telt ook twee covers, Elvis Pre
sley's Heartbreak Hotel en Run
through the Jungle van John Fo-
gerty. De gitaren gillen en kra
ken als kolengruis in een elektri
sche mixer. Met de volumeknop
niet op 10 maar op 11. Het geluid
van Shadowman is ruig en span
nend, alsof de muziek nog steeds
in een aftands jaren-vijf tig stu-
diootje is opgenomen, met de
man achter de knoppen in een
constante staat van delirium.
Een lekkere plaat derhalve, die
echter ook minpunten kent. Zo is
Link Wray's stem, al nooit zijn
beste kant, na 67 jaar wél versle
ten. De stem is vaak zo naar de
achtergrond gemixt, dat hij am
per meer te horen is. En ook de
nieuwe nummers zijn niet alle
maal even overtuigend. Maar ja,
het niveau van Rumble is ook
moeilijk te evenaren. Dat is ook
het kenmerk van een legende,
dat hij ooit iets unieks gemaakt
heeft. (Ace Records)
JOEP TROMMELEN
NEW WAVE mag weer. Bekende
bands als Radiohead, Elastica en
Weezer laten zich inspireren
door illustere voorgangers als
Wire, U2 en Gary Numan. Oude
hits van new wave groepen als
Sisters of Mercy, Joy Division en
The Cure zorgen voor volle dans
vloeren.
De Brabantse formatie Weird
Machine grijpt op haar gelijkna
mige cd ook terug op de succes
volle muzieksoort uit de tachti
ger jaren. Alle vertrouwde new
wave-elementen zijn op deze
eerste cd terug te vinden: de
dansbare discobeats, de pom
pende baslijnen, de symfonische
tapijtjes van de keyboardspeler
en de hartverscheurende zang.
Weird Machine weet de sfeer van
de jaren tachtig geluidstech
nisch uitstekend op te roepen.
Toch blijft de cd als geheel onder
de maat. Dat ligt aan de compo
sities en de arrangementen. De
liedjes zijn dichtgesmeerd met
Jean Michel Jarre trekt op zijn nieuwe plaat alle registers van
ouderwetse synthesizers open. foto ap
overbodige keyboardriedeltjes
en gitaarloopjes. Het gevolg is,
dat de muziek niet meer kan
ademen. Een goed nummer heeft
geen franje nodig. Het lijkt erop
dat de band achter een woud van
arrangementen tracht te verhul
len, dat het merendeel van de
songs te zwak zijn om op cd uit
te brengen. De meeste liedjes
missen iedere spanning en kab
belen voorspelbaar hun einde te
gemoet. Toch is er een lichtpunt.
De cd bevat drie goede num
mers, die bij nadere bestudering
allemaal van de hand van zan
ger, gitarist Jeroen Erkens blij
ken te zijn. Jammer genoeg
kreeg hij niet meer ruimte op de
ze schijf. Deze liedjes springen
eruit qua compositie en zang. Ze
weten de aandacht vast te hou
den en hebben alledrie een pak
kend refrein, op een prettige
ontspannen manier ingezongen
door Erkens zelf. De man heeft
duidelijk talent. Als Weird Ma
chine de ambitie heeft om verder
te komen, dan zullen ze zich
moeten concentreren op eikaars
sterke punten. Laat Erkens
voortaan gewoon alle nummers
schrijven, want op deze cd doet
de band haar naam echt te veel
eer aan.
ROB MUSTERS
BIJ DE huidige staat techniek op
keyboards-gebied is het amper
nog voor te stellen dat er een tijd
is geweest dat synthesizers hele
beperkte apparaten waren. De
eerste ARP's en Moog's blonken
destijds vooral uit, omdat ze on
gewone, elektronische klanken
produceerden die vervolgens
met een gewoon klavier konden
worden verwerkt.
De eerste synthesizer-platen wa
ren dan ook niet veel meer dan
elektronische deuntjes a la Pop
corn.
Sindsdien is er verschrikkelijk
veel veranderd en zijn de moge
lijkheden van synthesizers en
aanverwanten schier onbeperkt.
Toch houdt de Franse synthesi
zer-goeroe Jean Michel Jarre het
op zijn nieuwe cd Oxygene 7-13
bij de oer-synthesizers. Hij
noemt ze 'de Stradivariussen
van de elektronische muziek' en
beschouwt de beperkte moge
lijkheden ervan juist als een uit
daging om daadwerkelijk mu
ziek te moeten creëren.
Vernieuwende klanken kom je
op Oxygene 7-13 dan ook amper
tegen. Jarre borduurt voort op
de vertrouwde melodieën van
vroegere succesnummers. De ene
keer hanteert hij een lage ver
snelling en onstaan er wat dro
merige werkstukjes, de andere
keer zit er wat meer pit en ont
staat er zowaar iets dansbaars
zoals in het huidige hitje Oxygen
8.
Voor de liefhebbers van Jarre zal
Oxygen 7-13 verplichte kost
zijn. Al zijn ze beperkt, hij trekt
toch alle registers open. De op
pervlakkige luisteraar waant
zich bij het horen van deze plaat
terug in de jaren zeventig en be
denkt dan wellicht dat hij Jarre
wel eens spannender melodieën
heeft horen spelen. (Epic)
WIM VAN LEEST
WOENSDAG 19 FEBRUARI 1997 Dl
Zwolle (anp) - De protestants-christelijke ouderenbond
PCOB is bezorgd om de ontwikkelingen in omroepland. De
identiteit van de publieke omroepen is in gevaar, klaagt de
bond.
„Het in de wereld zo unieke omroepstelsel, dat zo'n belangrijke
rol speelt in de handhaving van de democratie, verdwijnt uit het
zicht", waarschuwt de bond staatssecretaris Nuis (media) giste-
ren in een brief.
De PCOB is niet alleen geschrokken van het verhogen van het lid
maatschapsgeld met vijftien naar vijfentwintig gulden. Ook de
nieuwe structuren leveren gevaar op. „Als in een raad van bestuur
drie onafhankelijke leden en zogenaamde nétmanagers worden
benoemd, dan duurt het niet lang of er gebeurt hetzelfde als in de
gezondheidszorg en het welzijnswerk. Vele mensen en vooral
ouderen raken op deze manier de herkenningspunten kwijt."
Purmerend (anp) - Het programmablad voor schotelbezitters
Free Satellite Watcher heeft zich als derde geschaard in de rij
van uitgevers die bij de politiek zich beklagen over het NOS-
monopolie om de programmagegevens.
Holding Maatschappij De Tele
graaf ging het schotelprogram
mablad voor met een klacht bij
de Tweede Kamer. De derde par
tij, de uitgever van het grens
streekblad De Troubadour, pro
beert het monopolie via de rech
ter te doorbreken.
Free Satellite Watcher stuit bij
de NOS op een consequente wei
gering van aanlevering van pro
grammagegevens van Nederland
1, 2 en 3. De directeur van het
tweewekelijkse blad, Erik Bruin,
meent dat zijn lezers in niet be-
kabelde gebieden die gegevens
willen omdat zij deze drie pu
blieke vaderlandse netten vaak
via de antenne ontvangen.
Met de Holland Media Groep
heeft Bruin problemen wegens
overname van programmagege
vens van RTL4, RTL5 en Veroni
ca. Tot dusver koopt het blad de
gegevens van een Luxemburgs
bedrijf. De programmagegevens
werden tot dusver, al sinds de
RTL-stations bestonden, zonder
problemen in het blad opgeno
men. Op 11 december vorig jaar
heeft HMG het blad echter ge
sommeerd iedere publicatie van
deze gegevens achterwege te la
ten. Free Satellite Watcher wijt
dit onder meer aan een reddings
poging voor het „slecht lopende
blad Veronica Satellite".
Free Satellite Watcher meent
dat hier sprake is van concur
rentievervalsing. De situatie met
betrekking tot de HMG-pro-
grammagegevens (RTL, Veroni
ca) vertoont overeenkomst met
die van het streekblad De Trou
badour. Dat verwerft zijn gege
vens via een Brussels kantoor.
Het grensstreekblad (België-Ne-
derland) beroept zich er voor de
rechter op dat Belgische bladen,
zoals Humo, die vrij in Neder
land te koop zijn de Nederlandse
programmagegevens wel onge
straft mogen opnemen. Boven
dien mag Veronica sinds het
commercieel is geworden, in het
eigen programmablad nog steeds
de gegevens van de NOS en de
publieke omroepverenigingen
aanbieden.
De Tweede Kamer spreekt hier
over met staatssecretaris Nuis
op 10 maart, het gerechtshof in
Den Bosch doet over enkele
maanden uitsprak in hoger be
roep in de zaak van De Trouba
dour tegen de NOS.
NEDERLAND 1
Van onze kunstredactie
Het Franse toneelgezelschap Derniers Détails speelt deze en
volgende maand in o.a. Breda, Oosterhout en Middelburg de
voorstelling Bal-Trap van Xavier Durringer (1963), een Parijse
toneelauteur die al zijn stukken schrijft en regisseert bij zijn ei
gen gezelschap, het Théatre La Lézarde.
De voorstelling Bal-
Trap is geselecteerd
door het LOKV, het
Nederlands Insti
tuut voor Kunstedu
catie, in samenwer
king met Alliance
Frangaise, die een
Nederlandse thea-
tertoernee organi
seerden voor leer
lingen in de tweede
fase van het voort
gezet onderwijs.
Het gezelschap Der-
nies Détail werkt
sinds tien jaar in een
oude fabriek in
Sain-Quentin en
speelt klassieke en
moderne stukken,
van Sartre tot Bour-
det, van Molière tot
Durringer. Diens
Bal-Trap doet
enigszins denken
aan Wachten op Go-
dot van Beckett,
omdat de vijf perso
nages zich eveneens
in een verlaten om-
geving en in een uit- Jonge Franse acteurs van de groep Dernien
zichtloze situatie Détails spelen 'Bal-Trap'
D7.00
07.05
07.29
10.23
11.06
14.52
15.41
16.34
17.04
18.05
18.32
19.01
19.29
20.00
20.23
20.56
21.01
21.58
22.26
23.18
J(
111
B
Journaal
Roseanne
Ontbijt-TV
Journaal
Get the Picture (herh)
'n Goeiedag met
(herh)
Rondom tien (herh)
De late ochtend (tot
Aso Show (herh)
'n Goeiedag met Jos
Cosby Show, comedy
Alles kits, kindermagaz
Roseanne, comedy
Get the Picture, quiz
De heilige draad, 2-
mentaire (slot)
Weg van de snelwei
Barcelona
Journaal
Netwerk, actualiteitenn
Weeroverzicht
Pride Prejudice,
(herh)
Yoy, reportage over kui
Daniël
Close-Up, documentair:
pelcomplex Karnak in
TeeVee Studio. Gast:
ken (tot 23.53)
NEDERLAND 2
bevinden.
In tegenstelling tot de twee oude
mannen uit Godot gaat het hier
echter om jongeren voor wie seks
heel belangrijk is en die zich in
hedendaagse, realistische spreek
taal uitdrukken. Het stuk speelt
zich af in een dorpsgelegenheid
na afloop van een dansavond.
Een sjofel paar dat elkaar drie
jaar eerder ontmoette, probëert
dat moment weer op te roepen,
maar hun relatie is al te sterk
veranderd. Een musicus kan na
het feest niet meer naar huis. Een
meisje wacht op het einde van de
nacht, een man komt voorbij.
Zullen zij elkaar vinden? Het is
een nacht vol emoties over mis
lukte liefdes, onzekerheid, uit
zichtloosheid en geldgebrek.
De titel van het stuk, Bal-W
verwijst naar het apparaat waai-
mee op kleiduiven wordt gescho
ten, maar is tevens een woordspe
ling op het bal, de dansavond, e»
de (val)kuil en klem. Xavier Dur
ringer is een neo-realist die
volkse taal weergeeft van mens
aan de onderkant van de san®
leving. Een bijbehorende teks-
uitgave biedt daarbij uitleg e
verklaring.
'Bal-Trap' door de Franse theater
groep Derniers Détails is 0
woensdag 26 februari in e
Chassé Theater in Breda, 18 fl®
in Middelburg, 19 maart in 0
terhout.
09.00 Koekeloere (tot 09.15)
09.30 Ik Mik Loreland (tot 09
10.00 Wat een vondst (tot 10
12.30 Strip en cartoontekent
13.00 Ik weet het beter (hert
13.27 Voor hete vuren (herh)
13.52 Mensenlief (herh)
1427 Als leven pijn doet (he
15.00 Spreekuur
15.55 PP: Uitzending Unie 55
16.00 Journaal
16.08 Coco Jappe, animatie
16.36 Eindeloze ontdekking
lair-wetenschappelijk
voor de jeugd: Alexand
Bell en de telefoon
17.05 De dierenspoedkliniel
ge-serie
17.29 2Vandaag, actualiteiter
19.01 Licht op groen, milieui
19.28 Ik weet het beter, spel
19.56 Ouder worden in Euro
20.30 Studio Sport
21.56 Tijdsein, actualiteiten
22.30 Peter in de bushalte,
23.15 Studio NOS (tot 23.55)
NEDERLAND 3
12.00 Journaal
12.07 MiddagEditie, actuee
magazine
13.00 Journaal
13.08 B W (herh)
13,35 Lingo (herh)
13.58 Villa Achterwerk (herl
16.00 Journaal
16.07 Oppassen!!!
16.34 Kassa! (herh)
17.05 Who's the Boss?, com<
17.30 The Ocean Girl, jeugds
18.00 Villa Achterwerk, kin
ne met Gebroeders G
Buurman en buurman
BELGIË FRANS 1
12.50 Nieuws (tot 13.15) 17.:
Guy, misdaadserie 18.30 R(
'8,50 Cartes sur table, magazir
quotidien des sports 19.30 Nif
Strip-tease, magazine 21.15 De
dus: Le colonel Chabert, Frans
uit 1994 23.05 Coup de film;,
23.35 Laatste nieuws (tot 24.00]
BELGIË FRANS 2
'6.00 lei Bla bla, kindermagazir
pensée et les hommes 17.35 i
lion, paardensportmagazine T
Wa 19.00 Du bout des ailes;
19,30 Nieuws 20.00 Mémoires
portret voetballer Philippe AU
Atletiek: Cross Cup in Diek
Nieuws 22.30 Belgisch voetbal j
België-Lapland (tot 23.15)
I DUITSLAND 1
J5.30 Morgenmagazin, on
09.00 Tagesschau 09.03 Dallas,
lOYrobic - fit durch den Wintc
Ssschau 10.03 37f, reportage-
'mo Gesundheit, magazine
gesschau 11.04 Races, Duits/Ja^
«m uit 1983 12.55 Presses;
oportschau live/tennis: WTA-to
"over 16.00 Tagesschau 16.03
WW 17.00 Tagesschau 17.
ooulevardmagazine 17.55 Ver
o, serie 18.25 Marienhof, seri
rahnder, serie 20.00 Tagess
Portschau live/voetbal: kwart
owl, Karlsruher SC-FC Bayerj
i j Tagesthemen 23.00 Wil
gang für Ringo, tv-film 0
magazin 00.50 (ZW) Broadwa:
1938, speelfilm
DUITSLAND 2
95'30 Zie Duitsland 1.13.45
medisch magazine 14.10 En
/feunde und das Burgverl
al,'32 Theos Geburtstag:
"P'erbahn, jeugdserie 15.00
15.10 Alfred J. Kwakl
te Da"'Da"'' spelletje
'e 15-05 Ein Heim für Tierej
Abendmagazin
ne C.hLSerie 18,45 Leutehe
deel Heute 19'25 SOKC
*.rie 20'15 Achtung! Leb
Dub Zme 21,00 Abenteuer Fo
Heute'TlSChKaPPeliikhma9'
23 nn r> Kennzeichen
nal, n„erric'c' misdaadserie
Penioi Zeugen des Jahrl
Oi m ,r en industrieel Lud'
•lu w Face, speelfilm
UUITSLAND 3
Ennl? ToLe"Gym 08,3° Telekoll
9 5 09.00 Lokalzeit 11.OC