Schiphol en KLM oneens over groei Blokkades Spanje gaan door Heeft u vragen over de veiligheid van vlees? Defensie optimistisch over order Fokker Akkoord tussen NS en aannemers over verkoop spoorbouw k FNV wil verbod op uitzendarbeid in de bouw verlengen Zalm: 'Duitsland buiten EMU bij hoog tekort' 06-0036 jj Fedatrans bespeurt 'spoortje hoop' op oplossing en beton, scheidingen, Geldbingo Grote Geld Bingo extra Kleintje DE STEM ECONOMIE A7 Nieuw vluchtsysteem in najaar 076-5220600 van'bpstal bedrijfsobjekten Of wilt u een gratis folder over dit onderwerp aanvragen? Bel dan de gratis informatielijn van het Voorlichtingsbureau Vlees: van 8.oo - 23.00 uur, maandag t/m zaterdag Klachten over pizzareclame ECONOMIE KORT Ook Cera Bank op Nederlandse markt Hoogovens wil af van Brabant Alucast Brussel keurt overnames KNP BT goed AEG belooft energiezuiniger apparaten Reorganisatie bij Zwilling J.A. Henckels DSM daagt Mitsui Japan voor de rechter Forse bezuinigingen bij Singapore Airlines Koperhandelaar Sumitomo bekent schuld Topman Obemans stapt op bij Frans Maas Devies Océ: op volle kracht vooruit 18 FEBRUARI 1997 A6 )f ASM Lith. Hold 18827 136273 If Wall Street 3A 14/02 17/02 3f aegon 6414 gesloten 0 ahold 63'/i 3 akzo 75'/, 3f allied signal 73'/. amer.brands 5314 amer.tel.tel 39s/, amoco corp 86'/. asarcoinc. 29s/, asm intern 16/, asm lith 735/, baan company 49'/. bethl. steel 7'/. boeing co 107'/. burlington sfe 86/. can.pacific 26'/, chevron 68'/. chiquita 14s/, chrysler 34'/. citicorp 126/. cons.edison 31'/, digit.equipm. 34'/. dupontnemours 109s/, dow chemical 80s/. eastman kodak 92 exxon corp 103 ford motor 32s/, gen. electric 106'/. gen. motors 58s/. goodyear 53s/. hewlett-pack. 505/, int bus.mach. 145'/, itt industries 26 kim airlines 29/, kpn 35'/. mcdonnell 67'/, merek co. 97% mobil oil 131% oce vd grinten 127% omega financ. 38/, philips 42 royal dutch 180 sears roebuck 54% shell tr. 105% texaco inc. 102 travelers 55% unilever nv 188'/. united techn, 76 westinghouse 17 whitman corp 23% woolworth 19/, A advieskoers vk vorige koers sk slotkoers gistere n b bieden c ex claim d ex dividend e gedaan /bieden f gedaan/laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend 1 gedaan en bieden ex dividend 130,00 1566 1,90 b 4,30 b 135,00 2128 0,40 1,90 a 120,00 1567 12,50 b 16,30 125,00 1050 8,70 b 11,60 130,00 2647 5,80 b 8,90 135,00 3629 3,80 b 6,40 130,00 999 8,00 11,10 135,00 1725 6,00 b 8,90 85,00 3873 45,80 b 49,70 a 100,00 3184 36,80 b 40,80 a 125,00 6464 24,70 b 28,20 a 130,00 932 5,50 a 4,20 b 100,00 4878 8,30 8,10 a 125,00 2072 17,80 17,30 b 120,00 979 17,60 18,60 b 700,00 902 20,30 33,50 b 720,00 1643 5,90 14,50 b 730,00 2547 2,90 a 7,70 b 740,00 1829 1,00 3,00 b 720,00 1286 16,80 24,50 730,00 2506 11,50 b 19,00 740,00 1741 8,50 13,90 690,00 1552 1,40 0,80 a 700,00 3429 2,10 a 1,00 710,00 990 4,20 a 1,50 720,00 4628 7,70 2,30 730,00 2703 15,50 5,00 25,00 1223 1,40 1,30 30,00 1536 3,60 3,70 70,00 1184 2,50 3,50 72,50 1574 0,90 1,50 75,00 1474 0,30 0,50 70,00 1543 4,60 5,60 72,50 1119 3,40 4,20 b 75,00 3012 2,40 3,00 b 48,00 1387 26,50 a 27,80 60,00 1271 20,40 21,60 75,00 1445 13,60 •v.; 14,50 75,00 2086 12,40 12,30 65,00 2622 4,20 6,30 67,50 886 2,50 b 4,30 70,00 2325 1,60 b 2,80 65,00 2120 4,50 6,60 72,50 2259 1,50 a 2,50 55,00 2006 13,60 b 16,20 60,00 3511 11,30 12,80 62,50 2027 0,60 0,30 350,00 898 1,90 a 2,30 b 350,00 1321 13,60 a 16,00 95,00 902 3,30 4,60 T.k. open haardhout Tel. 0165-568232. 'icht al u MüssifiÉau ken. T.k. 3-deliqe zitmaaier merk f ROBERLINE i.g.st. tel: 076-5414497 jingen en paardestallen. tel. 040-2869449 fax 2850360 ixstr. be- ach- jkeu- 1e ners, dente incl. R0ME&S0RRENT0 8 daagse vliegbusreis door Italië incl. exc. Vertrek 2b maart, 2, 9, 16 april van® 999,-. Lid SGR/ANVR vraag onze gratis reisgids Maaskant Reizen Tel. 0412-48:28:28^ Bingo/Kienen Café de Smidse, Clinge. woensd 19 febr. Aanv-2jj_j- te Clinge in Café de Landbouw op di. 18/2 Aanv. 20u. - Maak een reclame met een Het helpt. 11 DINSDAG 18 FEBRUARI 1997 pen Haag (anp) - Er zijn goe de garanties dat de Neder landse industrie een aantrek kelijk werkpakket krijgt bij de productie van de NH-90, een helikopterproject van de Kavo. Dat schrijft staatsse cretaris Meijling aan de Tweede Kamer. Voor ons land is hiermee een bedrag ge moeid van 1,4 tot 1,7 miljard gulden- pe NH-90 komt er in twee ver- des; een transport-helikopter voor de landmacht en een mari- tieme versie. Nederland schaft twintig maritieme helikopters aan als opvolger van de op de fregatten gestationneerde Lynx helikopters. Als gevolg daarvan zal Nederland voor zes tot zeven procent deelnemen in de produc tie van de helikopter. Voor Special Products, voorheen onderdeel van DAF, lijkt een be langrijke rol weggelegd bij het maken van de landingsgestellen. Voor het deel van Fokker dat nu onderdeel is van Stork, liggen orders in het verschiet voor het staartstuk en de 'huid' van de helikopter. De Nederlandse industrie is nu al betrokken bij de ontwikkeling van het toestel voor een bedrag van ongeveer driehonderd mil joen gulden. Bij de helikopter zijn vier landen betrokken: Duitsland, Frank rijk, Nederland en Italië. De be langrijkste producenten zullen zijn het Duitse concern Dasa en het Franse bedrijf Aerospatiale, de ondernemingen die samen werken in Eurocopter. In maart gaat een tweede prototype van de NH-90 de lucht in. Nu is de fase aangebroken dat het con sortium (samenwerkingsver band van bedrijven) van de NH- 90 met een offerte moet gaan ko men die voor de politici aan vaardbaar is. Van het consor tium maakt namens Nederland Fokker deel uit en namens Italië Agusta. Er bestaan nogal wat twijfels over de voortgang van het NH- 90 project. Frankrijk wil als ge volg van bezuinigingen minder helikopters gaan bestellen dan oorspronkelijk voorzien en de rol van dat land in het project zou daarmee volgens andere deelnemende landen minder moeten worden. De kwestie is ingewikkeld doordat Eurocopter ook de onderneming is die de Europese gevechtshelikopter Ti- gre moet bouwen. Met name over de plaats van de 'eindlijnen' van de productie van de NH-90 heli kopters is onenigheid ontstaan. Meijling schrijft over de voort gang van het project dat hij in januari met zijn Franse collega heeft gesproken. Die is het met hem 'eens over de noodzaak vast te houden aan het voornemen de eerste helikopters vanaf het jaar 2003 af te leveren'. De Tweede Kamer spreekt don derdag over de aanschaf van het defensie-materieel. Schiphol (anp) - De luchthaven Schiphol en de directie van KLM zijn het niet eens over de vraag of de groei van het luchtverkeer in de Haarlemmermeer aan banden moet worden gelegd. De luchthaven Schiphol is ervan overtuigd dat het noodzakelijk is de ongebreidelde groei van het jantal starts en landingen vanaf volgend jaar aan banden te leg gen. KLM gelooft echter dat 'een redelijke groei' nog mogelijk blijft. Dit jaar kunnen de 350.000 vlieg bewegingen nog binnen de ge- luidsgrenzen worden verwerkt. Voorde jaren daarna ontstaan er echter problemen in dit opzicht, zo is de overtuiging van Schip- hol-topman H. Smits. De KLM- directie gelooft dat het mogelijk is de beschikbare geluidsruimte nog efficiënter te gebruiken. Dat zou betekenen dat ook de komen de jaren een doorgaande groei op Schiphol nog tot de mogelijkhe den behoort. Volgens een woordvoerster van Schiphol zal deze zomer duide lijk moeten worden op basis van welke richtlijnen de groei aan banden wordt gelegd. Dat is ove rigens geen kwestie die de lucht haven op eigen kracht kan oplos sen. Gezien de bestaande verdra gen op luchtvaartgebied zal ook de rijksoverheid in de ontwikke ling van dat beleid een belangrij ke rol spelen. KLM begint dit najaar met het zogeheten zesblokkensysteem. Dat houdt in dat het aantal spits uren op Schiphol verdubbelt. Een woordvoerster van Schiphol legt er de nadruk op dat er dit jaar nog geen enkel probleem is bij de afwikkeling van de geplande vluchten. Volgens KLM spreidt iet nieuwe systeem het vliegver keer juist beter over de dag. Bij het afremmen van de ontwik kelingen zal volgens Schiphol na drukkelijk gekeken worden naar de netwerkfunctie van de lucht haven. Vluchten die daaraan bij dragen, zullen zoveel mogelijk worden ontzien. KLM denkt dat oiaatregelen als het weren van la waaiige vliegtuigen en het verbe teren van de aanvliegprocedures Schiphol de komende jaren nog soelaas kunnen bieden. De problemen met de geluids- grenzen doen zich vooral de ko mende zes jaar voor. Als de vijfde baan in 2003 klaar is, komt er op nieuw ruimte beschikbaar. Presi dent-directeur Smits van Schip hol denkt aan de mogelijkheid om de beperkte ruimte op Schip hol toe te laten wijzen door een commissie, waarin naast de luchthaven ook de rijkslucht vaartdienst en de maatschappij en zitten. Minister De Boer (Milieu) wil dat de discussienota over de toe komst van luchthaven Schiphol wordt herschreven. De minister wil een evenwichtiger stuk, waarin ook alternatieven voor uitbreiding van Schiphol na drukkelijker aan bod komen. Vorige week lekte een ontwerp- nota over de toekomst van Schip hol uit. Daarin werd uiteengezet dat de groei van het luchtverkeer noopt tot het openen van een fili aal van Schiphol. Daarvoor zou den drie locaties in aanmerking komen: in zee, het Markermeer of in Flevoland. Het aantal mensen dat op Schip hol werkt, is in een jaar tijd met 6,2 procent toegenomen. De vliegtuigfabriek Fokker, die vo rig jaar failliet ging, is hierin niet meegeteld. Vooral KLM is ver antwoordelijk voor de groei van het aantal banen op de luchtha ven. Op 31 oktober werkten op Schip hol 43.401 mensen. Dat waren er 2528 meer dan een jaar eerder. Het aantal KLM'ers op Schiphol was 1138 hoger dan een jaar eer der. Vergeleken met de landelijke ontwikkeling van de werkgele genheid steekt Schiphol al lange re tijd gunstig af. Tussen 1991 en 1996 nam het aantal banen op de luchthaven toe met een jaarlijks gemiddelde van 3,4 procent. Lan delijk bleef de groei in die perio de steken op 1,4 procent per jaar. Utrecht (anp) - NS hebben overeenstemming bereikt over de gedeeltelijke verkoop van de spoorbouwactiviteiten aan aanne- ®ers Koninklijke Volker Stevin en NBM Amstelland. Volker Stevin neemt alle aandelen 'R Groep (voorheen Electro Rail) over, dertig procent van het sPoorwegonderhoud plus de helft !an de nieuwbouw van bovenlei- imfen en installatietechniek. BM krijgt twintig procent van e spoorbouwactiviteiten. Wat °g rest van de NS-bedrijven gaat sar Strukton Groep, een volle dochter van NS. j re°rganisatie zijn ongeveer wuizend NS'ers betrokken. Tea tweeduizend van hen gaan nfunaar de toekomstige kopers. hebben toegezegd zich 'maximaal in te spannen' voor het behoud van de werkgelegenheid in de spoorbouw. De CAO-onderhandelingen tussen de vorig jaar opgerichte Werkge versvereniging Railinfrastructuur en de vervoers- en bouwbonden over een nieuwe branche-CAO zijn nog in volle gang. Met de gedeeltelijke verkoop van de bouw- en onderhoudsactivitei- ten zorgen NS voor meer concur rentie op de spoorbouwmarkt, die binnenkort opengaat voor buiten landse bedrijven. De drie bedrij ven worden concurrenten. (ADVERTENTIE) verhuren, verkopen, beleggen.- v Madrid/Zoetermeer (afp/anp) - In de onderhan delingen tussen de Spaanse regering en Fedatrans, de or ganisator van de anderhalve week oude wegblokkades, is 'enige vooruitgang' geboekt. José Luis Soldevilla, woord voerder van het stakingseo- mité van Fedatrans, bespeur de gisteren een 'spoortje hoop' op een oplossing. De blokkades gaan echter ge woon door. De regering is bereid om niet langer vergunningen voor nieu we transportbedrijven af te ge ven. De Spaanse vervoerssector is zeer versnipperd. De grote vervoerders klagen over de vele kleine eenmansbedrijven, die amper winstgevend zijn. Overigens hebben de expedi teurs die niet deelnemen aan de actie gedreigd met protestacties als de regering toegeeft aan de eisen van Fedatrans. Deze wil met name een verlaging van de (verplichte) pensioenleeftijd van 65 naar zestig jaar. De situatie op de Spaanse we gen normaliseert zich volgens de autoriteiten steeds meer, be halve in het noordwesten van het land. Ordetroepen staan op de belangrijkste knelpunten. Als ze dat willen, krijgen trans porteurs een escorte van de Guardia Civil. Zo is een kon vooi van vijfhonderd Portugese trucks onderweg van Portugal naar Frankrijk. De afgelopen dagen kregen bui tenlandse vrachtrijders bij sta- kingsposten stenen door hun ruiten. Gisteren nog raakte een Portugese trucker in Baracaldo, vlakbij Bilbao, daarbij in het gezicht gewond. In een dorp dichtbij werden banden van trucks doorgesneden. De vakbond van taxichauffeurs CTE had de aanhang opgeroe pen om ook in actie te komen. Zij wil dezelfde concessies van de regering, zoals een lagere dieselbrandstof. Maar de deelname bleef giste ren bescheiden. In Barcelona legden taxichauffeurs zes uur het werk neer en blokkeerden ze enkele wegen. In Madrid blokkeerden zo'n tweehonderd chauffeurs de weg voor een demonstratie Demonstrerende taxichauffeurs voor het ministerie van Transport in Madrid. voor het ministerie van Trans port. De Nederlandse vervoer dersorganisaties EVO, TLN en KNOV hebben gisteren een be roep gedaan op premier Kok. Zij willen dat hij druk uitoefent op zijn Spaanse collega Aznar teneinde snel tot een oplossing te komen van het arbeidscon flict. Aznar is vandaag te gast bij Kok wegens het Nederland se EU-voorzitterschap. Brussel (anp) - Duitsland zal zelf nooit toe willen treden tot de Economische en Monetaire Unie (EMU) met een begro tingstekort van meer dan drie procent. Een discussie over het aantal tienden van percentages dat het tekort hoger mag zijn dan de Maastricht-norm, is in de ogen van minister Zalm van Finan ciën zinloos. Dat zei de minister gisteren na afloop van een vergadering met zijn Europese collega's in Brussel. WD-leider Bolkestein stelde on langs dat Nederland de euro niet moet in voeren als blijkt dat Duitsland en Frankrijk bij kwalificatie voor de EMU een hoger be grotingstekort hebben dan drie procent. Dat percentage is het belangrijkste criterium dat volgend jaar april wordt gehanteerd bij de beoordeling welke landen deelnemen aan de muntunie. Bolkestein wil de deelname-crite ria scherp hanteren. Zalm wil niet vooruitlopen op de hoogte van het Duitse begrotingstekort. Critici vrezen dat dit hoger zal oplopen dan de voor dit jaar voorspelde 2,9 procent door de recordwerk loosheid in Duitsland. Daardoor zou er minder belastinggeld bin nenkomen, terwijl de uitgaven voor sociale zekerheid stijgen. De Nederlandse bewindsman zegt dat de re- Zalm. FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP latief hoge dollarkoers echter weer een posi tief effect heeft op de Duitse en Europese economie. Ook de lage rente op de kapitaal markt maakt Europese investeringen aan trekkelijker. Zalm noemt een hoger Duits begrotingstekort daarom 'hypothetisch'. „En op hypotheses ga ik niet in." Hij zegt er verder van overtuigd te zijn dat Duitsland met een tekort hoger dan drie procent ook niet in de EMU wil stappen. De hoge dollarkoers is volgens Zalm een 'tij delijke extra impuls'. „We moeten niet de il lusie hebben het werkloosheidsprobleem hiermee op te kunnen lossen. Daarvoor zijn structurele ingrepen nodig, zoals we die ook al Nederland hebben gepleegd. Dan moeten we eerder denken aan lastenverlichting en structurele veranderingen op de arbeids markt." De Europese ministers van Financiën gingen gisteren akkoord met de Belgische aanpak voor invoering van de euro. Deze gaat uit van een tekort van 2,8 procent voor het lo pende begrotingsjaar. In 2000 zou dit uit moeten komen op 1,4 procent. De staatsschuld, die volgens de Maastricht normen niet meer dan zestig procent van het bruto nationaal product (bnp) zou mogen zijn, blijft dit jaar met 127 procent echter nog te hoog. Zalm wilde zich niet uitlaten over de kwalificatie van België op dit punt. De ministers gaven na hun vergadering een verklaring uit waarin zij hun voorzichtige instemming met de Belgische aanpak uit spraken. (ADVERTENTIE) VoonjCHnNestuRuu Vt£ES Amsterdam (anp) - Bij de Recla me Codecommissie is een stort vloed aan klachten binnengeko men over posters van de keten New York Pizza. Plat, ordinair en nodeloos kwetsend zou de recla me zijn, waarop een naakte, jon ge vrouw is te zien met een pizza doos voor haar kruis en de tekst 'de lekkerste dozen van Neder land'. „Het is gewoon veel te grof", al dus onderwijzeres M. van der Sterre, een van indieners van een klacht. Leuven - De Belgische Cera Bank wil over enkele maanden een fili aal openen in Maastricht. In een later stadium wil Cera ook kanto ren openen in Breda en Sluis. Cera, van oudsher de Belgische boerenleenbank, is qua grootte de zesde bank van België. De bank zegt zich in Nederland onder meer te willen richten op Belgische exportbedrijven die actief zijn op de Nederlandse markt. Cera wil echter ook een aandeel verwerven van de lokale markt. Steeds meer Belgische banken vestigen filialen in Nederland. Ook de Generale Bank en de Krediet Bank bewegen zich op de Nederlandse markt. Oss - Hoogovens Aluminium overweegt het vijftig-procentsbelang in Brabant Alucast te verkopen. Hoogovens beschouwt deze alumi nium hogedrukgieterij niet meer als kernactiviteit. Bedoeling is Brabant Alucast samen met het Italiaanse Stampas onder een nieuw te vormen moedermaatschappij te brengen. De aandelen van deze holding komen in handen van Stampas zelf en drie investerings maatschappijen: BVB, ABN Amro Investeringen en General Electric. De nieuwe onderneming heeft een omzet van tweehonderd miljoen gulden. De 330 werknemers van Brabant Alucast realiseerden tot nog toe een omzet van honderd miljoen gulden. Brussel - De Europese Commissie in Brussel heeft haar goedkeuring gegeven aan de verwerving van twee papierdistributeurs door KNP BT. Het betreft het Duitse Wilhelm Seiler en het Italiaanse Bunzl Italia, tot nu toe eigendom van het Britse Bunzl Groep. Volgens de Europese Commissie verwerft KNP BT ondanks de nieuwe aanko pen geen monopoliepositie op de Europese markt. Er blijven vol doende spelers over op de papiermarkt om gezonde concurrentie te waarborgen, aldus de commissie. Rijswijk - Het Duitse AEG, dat onder andere koelkasten, wasma chines en fornuizen fabriceert, zorgt dat zijn nieuwe producten voor het jaar 2000 gemiddeld een kwart minder energie verbruiken dan nu. Dat is de kern van de officiële overeenkomst die het bedrijf in Frankfurt heeft gesloten met Wereldnatuurfonds. Het fonds sloot eerder al soortgelijke overeenkomsten af met bedrijven in de bouw en projectontwikkelaars. Vroomshoop - Zwilling J.A. Henckels, de Duitse fabrikant van (koks)messen, scharen en aanverwante artikelen, snijdt in de orga nisatie in Nederland. Het bedrijf sluit de productievestiging in Vroomshoop. In totaal verdwijnen 28 banen. Zwilling J.A. Henckels wil verder de in Vroomshoop gevestigde verkooporganisatie naar een centraal gelegen plaats in Nederland verplaatsen. De eigen win kels blijven ongemoeid. Heerlen - Chemieconcern DSM heeft bij een rechtbank in Tokyo een schadeclaim ingediend van 'vele miljoenen' tegen de Japanse branchegenoot Mitsui. DSM maakte vorig jaar september bekend een procedure tegen Mitsui te overwegen, omdat de Japanners in breuk zouden hebben gemaakt op het octrooi van DSM op de super sterke vezel Dyneema. DSM wachtte echter met de procedure totdat duidelijk was dat een mogelijke overwinning in deze zaak zou op wegen tegen de hoge kosten. Ook wist het concern nog niet wat het door toedoen van Mitsui aan omzet heeft moeten derven. Dyneema is een DSM-product. Mitsui maakte het zonder toestem ming na en verkoopt het in Japan al sinds 1990. Singapore - Zelfs Singapore Airlines (SIA), de meest winstgevende luchtvaartmaatschappij ter wereld, moet bezuinigen. De koersstij ging van de Singaporese dollar en de stijgende kosten nopen SIA daartoe, stelt vice-president Cheong Choong Koong. De maatschap pij is van plan zes Airbussen van het type A310 te verkopen, die in 1985 voor 420 miljoen dollar per stuk werden aangeschaft. Verder wil Singapore Airlines op enkele vluchten de eersteklas-afdeling af schaffen en de dienstverlening beperken. Tokyo - De voormalige koperhandelaar Yasuo Hamanaka heeft gis teren bekend fraude en valsheid in geschrifte te hebben gepleegd. Hij vervalste documenten om voor zijn superieuren bij het handels concern Sumitomo verliezen van 2,6 miljard dollar te verdoezelen. Hamanaka zou met ongeautoriseerde transacties de prijzen op de wereldkopermarkt tien jaar lang hebben gemanipuleerd. Hij was daartoe in staat, omdat hij zich een goede positie op die markt had verworven en ongeveer vijf procent van de kopervoorraden onder zijn hoede had. Sumitomo behoort tot de grootste handelshuizen van Japan. Venlo - Bestuursvoorzitter R. Oliemans vertrekt onverwacht bij het expeditiebedrijf Frans Maas. De Raad van Commissarissen maakte gisteren bekend dat de 53-jarige Oliemans 'op korte termijn' terug treedt wegens 'persoonlijke redenen'. De onderneming weigert elke toelichting. Oliemans trad pas begin 1995 aan bij Frans Maas en heeft het be drijf met succes gereorganiseerd. Ook vorig jaar heeft de onderne ming goed gedraaid, zo blijkt uit de voorlopige jaarcijfers. De expe diteur boekte in 1996 een netto-resultaat van 24 miljoen gulden. Venlo - Op volle kracht vooruit. Dat is het devies bij Océ-van der Grinten, fabrikant van kopieermachines, printers en tekenkamer- apparatuur, die voortaan Océ gaat heten. Na het uitstekende boek jaar 1995/1996 (geëindigd op 30 november) denkt bestuursvoorzit ter dr. J. Pennings dat 'er voor het lopende jaar zeer waarschijnlijk wel weer een aardige winststijging in zit'. De nettowinst van Océ ging in het afgelopen boekjaar omhoog met 57 procent, van 108 mil joen naar 169 miljoen gulden. Per aandeel steeg de winst 'slechts' met 36 procent tot 9,06 gulden doordat het aantal stukken toenam. Dit verschijnsel zal zich ook dit jaar voordoen. Amersfoort (anp) - De Bouw- en Houtbond FNV vraagt minis ter Melkert (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) om het verbod op uitzendkrachten in de bouw nog even te handhaven. De bouwbond heeft nog steeds geen regeling kunnen treffen met de aannemers over uitzendarbeid. Uitzendwerk in de bouw is verbo den, maar op 1 januari 1998 wordt dit verbod opgeheven. De bouw bonden willen afspraken maken, waardoor uitzendarbeid in 1998 alleen op experimentele basis is toegestaan. De onderhandelingen over de bouw-CAO waarin dit moet wor den geregeld, verlopen echter ui terst moeizaam. Daarom pleitte voorzitter R. de Vries van de Bouw- en Houtbond FNV gisteren voor uitstel van het opheffen van het uitzendverbod. In de afbouw-sector (stucadoors, schilders) bereikten bonden en werkgevers wel overeenstemming over een experiment rond uit zendarbeid. De proef begint op 1 mei en duurt een jaar. De Vries wil nu dat Melkert wacht met het toe staan van uitzendwerk in de bouw tot dit experiment is afgelopen. Tijdens de CAO-onderhandelin gen voor de bouw waren de werk gevers tot nog toe niet bereid om een soortgelijk experiment als in de afbouw is overeengekomen, toe te zeggen. De bouwbonden staan huiverig tegenover uitzendarbeid. Uit zendkrachten kunnen een ge duchte concurrent zijn voor de bouwvakker in vaste dienst. Ten eerste verdient een uitzendkracht veel minder dan een vakman die volgens de dure bouw-CAO wordt beloond. Daarnaast gelden voor uitzendkrachten geen dure rege lingen, zoals het vorstverlet. De bouwbonden willen dat uitzend krachten volgens de CAO-schalen van de bouw worden beloond. De werkgevers vinden juist de uit- zend-loonsch'alen aantrejskelijk.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7