Schiphol en
KLM oneens
over groei
Blokkades Spanje gaan door
Heeft u vragen over
de veiligheid van vlees?
Defensie optimistisch over order Fokker
Akkoord tussen NS
en aannemers over
verkoop spoorbouw
k
FNV wil verbod op
uitzendarbeid in
de bouw verlengen
Zalm: 'Duitsland buiten EMU bij hoog tekort'
06-0036 jj
Fedatrans bespeurt 'spoortje hoop' op oplossing
en beton,
scheidingen,
Geldbingo
Grote
Geld Bingo
extra
Kleintje
DE STEM
ECONOMIE
A7
Nieuw vluchtsysteem in najaar
076-5220600
van'bpstal
bedrijfsobjekten
Of wilt u een gratis folder over dit onderwerp aanvragen?
Bel dan de gratis informatielijn van het Voorlichtingsbureau Vlees:
van 8.oo - 23.00 uur, maandag t/m zaterdag
Klachten over
pizzareclame
ECONOMIE KORT
Ook Cera Bank op Nederlandse markt
Hoogovens wil af van Brabant Alucast
Brussel keurt overnames KNP BT goed
AEG belooft energiezuiniger apparaten
Reorganisatie bij Zwilling J.A. Henckels
DSM daagt Mitsui Japan voor de rechter
Forse bezuinigingen bij Singapore Airlines
Koperhandelaar Sumitomo bekent schuld
Topman Obemans stapt op bij Frans Maas
Devies Océ: op volle kracht vooruit
18 FEBRUARI 1997 A6
)f
ASM Lith. Hold
18827 136273
If
Wall Street
3A
14/02 17/02
3f
aegon
6414 gesloten
0
ahold
63'/i
3
akzo
75'/,
3f
allied signal
73'/.
amer.brands
5314
amer.tel.tel
39s/,
amoco corp
86'/.
asarcoinc.
29s/,
asm intern
16/,
asm lith
735/,
baan company
49'/.
bethl. steel
7'/.
boeing co
107'/.
burlington sfe
86/.
can.pacific
26'/,
chevron
68'/.
chiquita
14s/,
chrysler
34'/.
citicorp
126/.
cons.edison
31'/,
digit.equipm.
34'/.
dupontnemours
109s/,
dow chemical
80s/.
eastman kodak
92
exxon corp
103
ford motor
32s/,
gen. electric
106'/.
gen. motors
58s/.
goodyear
53s/.
hewlett-pack.
505/,
int bus.mach.
145'/,
itt industries
26
kim airlines
29/,
kpn
35'/.
mcdonnell
67'/,
merek co.
97%
mobil oil
131%
oce vd grinten
127%
omega financ.
38/,
philips
42
royal dutch
180
sears roebuck
54%
shell tr.
105%
texaco inc.
102
travelers
55%
unilever nv
188'/.
united techn,
76
westinghouse
17
whitman corp
23%
woolworth
19/,
A advieskoers
vk vorige koers
sk slotkoers gistere
n
b bieden
c ex claim
d ex dividend
e gedaan /bieden
f gedaan/laten
g bieden en ex dividend
h laten en dividend
k gedaan en laten ex dividend
1 gedaan en bieden ex dividend
130,00
1566 1,90 b
4,30 b
135,00
2128 0,40
1,90 a
120,00
1567 12,50 b
16,30
125,00
1050 8,70 b
11,60
130,00
2647 5,80 b
8,90
135,00
3629 3,80 b
6,40
130,00
999 8,00
11,10
135,00
1725 6,00 b
8,90
85,00
3873 45,80 b
49,70 a
100,00
3184 36,80 b
40,80 a
125,00
6464 24,70 b
28,20 a
130,00
932 5,50 a
4,20 b
100,00
4878 8,30
8,10 a
125,00
2072 17,80
17,30 b
120,00
979 17,60
18,60 b
700,00
902 20,30
33,50 b
720,00
1643 5,90
14,50 b
730,00
2547 2,90 a
7,70 b
740,00
1829 1,00
3,00 b
720,00
1286 16,80
24,50
730,00
2506 11,50 b
19,00
740,00
1741 8,50
13,90
690,00
1552 1,40
0,80 a
700,00
3429 2,10 a
1,00
710,00
990 4,20 a
1,50
720,00
4628 7,70
2,30
730,00
2703 15,50
5,00
25,00
1223 1,40
1,30
30,00
1536 3,60
3,70
70,00
1184 2,50
3,50
72,50
1574 0,90
1,50
75,00
1474 0,30
0,50
70,00
1543 4,60
5,60
72,50
1119 3,40
4,20 b
75,00
3012 2,40
3,00 b
48,00
1387 26,50 a
27,80
60,00
1271 20,40
21,60
75,00
1445 13,60
•v.; 14,50
75,00
2086 12,40
12,30
65,00
2622 4,20
6,30
67,50
886 2,50 b
4,30
70,00
2325 1,60 b
2,80
65,00
2120 4,50
6,60
72,50
2259 1,50 a
2,50
55,00
2006 13,60 b
16,20
60,00
3511 11,30
12,80
62,50
2027 0,60
0,30
350,00
898 1,90 a
2,30 b
350,00
1321 13,60 a
16,00
95,00
902 3,30
4,60
T.k. open haardhout
Tel. 0165-568232.
'icht
al u
MüssifiÉau
ken.
T.k. 3-deliqe zitmaaier merk
f
ROBERLINE
i.g.st.
tel: 076-5414497
jingen en paardestallen.
tel. 040-2869449 fax 2850360
ixstr.
be-
ach-
jkeu-
1e
ners,
dente
incl.
R0ME&S0RRENT0
8 daagse vliegbusreis door
Italië incl. exc. Vertrek 2b
maart, 2, 9, 16 april van®
999,-. Lid SGR/ANVR
vraag onze gratis reisgids
Maaskant Reizen
Tel. 0412-48:28:28^
Bingo/Kienen
Café de Smidse, Clinge.
woensd 19 febr. Aanv-2jj_j-
te Clinge in Café de
Landbouw op di. 18/2
Aanv. 20u. -
Maak een
reclame met een
Het helpt.
11
DINSDAG 18 FEBRUARI 1997
pen Haag (anp) - Er zijn goe
de garanties dat de Neder
landse industrie een aantrek
kelijk werkpakket krijgt bij
de productie van de NH-90,
een helikopterproject van de
Kavo. Dat schrijft staatsse
cretaris Meijling aan de
Tweede Kamer. Voor ons land
is hiermee een bedrag ge
moeid van 1,4 tot 1,7 miljard
gulden-
pe NH-90 komt er in twee ver-
des; een transport-helikopter
voor de landmacht en een mari-
tieme versie. Nederland schaft
twintig maritieme helikopters
aan als opvolger van de op de
fregatten gestationneerde Lynx
helikopters. Als gevolg daarvan
zal Nederland voor zes tot zeven
procent deelnemen in de produc
tie van de helikopter.
Voor Special Products, voorheen
onderdeel van DAF, lijkt een be
langrijke rol weggelegd bij het
maken van de landingsgestellen.
Voor het deel van Fokker dat nu
onderdeel is van Stork, liggen
orders in het verschiet voor het
staartstuk en de 'huid' van de
helikopter.
De Nederlandse industrie is nu
al betrokken bij de ontwikkeling
van het toestel voor een bedrag
van ongeveer driehonderd mil
joen gulden.
Bij de helikopter zijn vier landen
betrokken: Duitsland, Frank
rijk, Nederland en Italië. De be
langrijkste producenten zullen
zijn het Duitse concern Dasa en
het Franse bedrijf Aerospatiale,
de ondernemingen die samen
werken in Eurocopter. In maart
gaat een tweede prototype van
de NH-90 de lucht in. Nu is de
fase aangebroken dat het con
sortium (samenwerkingsver
band van bedrijven) van de NH-
90 met een offerte moet gaan ko
men die voor de politici aan
vaardbaar is. Van het consor
tium maakt namens Nederland
Fokker deel uit en namens Italië
Agusta.
Er bestaan nogal wat twijfels
over de voortgang van het NH-
90 project. Frankrijk wil als ge
volg van bezuinigingen minder
helikopters gaan bestellen dan
oorspronkelijk voorzien en de
rol van dat land in het project
zou daarmee volgens andere
deelnemende landen minder
moeten worden. De kwestie is
ingewikkeld doordat Eurocopter
ook de onderneming is die de
Europese gevechtshelikopter Ti-
gre moet bouwen. Met name over
de plaats van de 'eindlijnen' van
de productie van de NH-90 heli
kopters is onenigheid ontstaan.
Meijling schrijft over de voort
gang van het project dat hij in
januari met zijn Franse collega
heeft gesproken. Die is het met
hem 'eens over de noodzaak vast
te houden aan het voornemen de
eerste helikopters vanaf het jaar
2003 af te leveren'.
De Tweede Kamer spreekt don
derdag over de aanschaf van het
defensie-materieel.
Schiphol (anp) - De luchthaven Schiphol en de directie van KLM
zijn het niet eens over de vraag of de groei van het luchtverkeer
in de Haarlemmermeer aan banden moet worden gelegd.
De luchthaven Schiphol is ervan
overtuigd dat het noodzakelijk is
de ongebreidelde groei van het
jantal starts en landingen vanaf
volgend jaar aan banden te leg
gen. KLM gelooft echter dat 'een
redelijke groei' nog mogelijk
blijft.
Dit jaar kunnen de 350.000 vlieg
bewegingen nog binnen de ge-
luidsgrenzen worden verwerkt.
Voorde jaren daarna ontstaan er
echter problemen in dit opzicht,
zo is de overtuiging van Schip-
hol-topman H. Smits. De KLM-
directie gelooft dat het mogelijk
is de beschikbare geluidsruimte
nog efficiënter te gebruiken. Dat
zou betekenen dat ook de komen
de jaren een doorgaande groei op
Schiphol nog tot de mogelijkhe
den behoort.
Volgens een woordvoerster van
Schiphol zal deze zomer duide
lijk moeten worden op basis van
welke richtlijnen de groei aan
banden wordt gelegd. Dat is ove
rigens geen kwestie die de lucht
haven op eigen kracht kan oplos
sen. Gezien de bestaande verdra
gen op luchtvaartgebied zal ook
de rijksoverheid in de ontwikke
ling van dat beleid een belangrij
ke rol spelen.
KLM begint dit najaar met het
zogeheten zesblokkensysteem.
Dat houdt in dat het aantal spits
uren op Schiphol verdubbelt. Een
woordvoerster van Schiphol legt
er de nadruk op dat er dit jaar
nog geen enkel probleem is bij de
afwikkeling van de geplande
vluchten. Volgens KLM spreidt
iet nieuwe systeem het vliegver
keer juist beter over de dag.
Bij het afremmen van de ontwik
kelingen zal volgens Schiphol na
drukkelijk gekeken worden naar
de netwerkfunctie van de lucht
haven. Vluchten die daaraan bij
dragen, zullen zoveel mogelijk
worden ontzien. KLM denkt dat
oiaatregelen als het weren van la
waaiige vliegtuigen en het verbe
teren van de aanvliegprocedures
Schiphol de komende jaren nog
soelaas kunnen bieden.
De problemen met de geluids-
grenzen doen zich vooral de ko
mende zes jaar voor. Als de vijfde
baan in 2003 klaar is, komt er op
nieuw ruimte beschikbaar. Presi
dent-directeur Smits van Schip
hol denkt aan de mogelijkheid
om de beperkte ruimte op Schip
hol toe te laten wijzen door een
commissie, waarin naast de
luchthaven ook de rijkslucht
vaartdienst en de maatschappij
en zitten.
Minister De Boer (Milieu) wil dat
de discussienota over de toe
komst van luchthaven Schiphol
wordt herschreven. De minister
wil een evenwichtiger stuk,
waarin ook alternatieven voor
uitbreiding van Schiphol na
drukkelijker aan bod komen.
Vorige week lekte een ontwerp-
nota over de toekomst van Schip
hol uit. Daarin werd uiteengezet
dat de groei van het luchtverkeer
noopt tot het openen van een fili
aal van Schiphol. Daarvoor zou
den drie locaties in aanmerking
komen: in zee, het Markermeer of
in Flevoland.
Het aantal mensen dat op Schip
hol werkt, is in een jaar tijd met
6,2 procent toegenomen. De
vliegtuigfabriek Fokker, die vo
rig jaar failliet ging, is hierin niet
meegeteld. Vooral KLM is ver
antwoordelijk voor de groei van
het aantal banen op de luchtha
ven.
Op 31 oktober werkten op Schip
hol 43.401 mensen. Dat waren er
2528 meer dan een jaar eerder.
Het aantal KLM'ers op Schiphol
was 1138 hoger dan een jaar eer
der. Vergeleken met de landelijke
ontwikkeling van de werkgele
genheid steekt Schiphol al lange
re tijd gunstig af. Tussen 1991 en
1996 nam het aantal banen op de
luchthaven toe met een jaarlijks
gemiddelde van 3,4 procent. Lan
delijk bleef de groei in die perio
de steken op 1,4 procent per jaar.
Utrecht (anp) - NS hebben overeenstemming bereikt over de
gedeeltelijke verkoop van de spoorbouwactiviteiten aan aanne-
®ers Koninklijke Volker Stevin en NBM Amstelland.
Volker Stevin neemt alle aandelen
'R Groep (voorheen Electro Rail)
over, dertig procent van het
sPoorwegonderhoud plus de helft
!an de nieuwbouw van bovenlei-
imfen en installatietechniek.
BM krijgt twintig procent van
e spoorbouwactiviteiten. Wat
°g rest van de NS-bedrijven gaat
sar Strukton Groep, een volle
dochter van NS.
j re°rganisatie zijn ongeveer
wuizend NS'ers betrokken.
Tea tweeduizend van hen gaan
nfunaar de toekomstige kopers.
hebben toegezegd zich
'maximaal in te spannen' voor het
behoud van de werkgelegenheid
in de spoorbouw.
De CAO-onderhandelingen tussen
de vorig jaar opgerichte Werkge
versvereniging Railinfrastructuur
en de vervoers- en bouwbonden
over een nieuwe branche-CAO
zijn nog in volle gang.
Met de gedeeltelijke verkoop van
de bouw- en onderhoudsactivitei-
ten zorgen NS voor meer concur
rentie op de spoorbouwmarkt, die
binnenkort opengaat voor buiten
landse bedrijven. De drie bedrij
ven worden concurrenten.
(ADVERTENTIE)
verhuren,
verkopen, beleggen.-
v
Madrid/Zoetermeer
(afp/anp) - In de onderhan
delingen tussen de Spaanse
regering en Fedatrans, de or
ganisator van de anderhalve
week oude wegblokkades, is
'enige vooruitgang' geboekt.
José Luis Soldevilla, woord
voerder van het stakingseo-
mité van Fedatrans, bespeur
de gisteren een 'spoortje
hoop' op een oplossing. De
blokkades gaan echter ge
woon door.
De regering is bereid om niet
langer vergunningen voor nieu
we transportbedrijven af te ge
ven. De Spaanse vervoerssector
is zeer versnipperd. De grote
vervoerders klagen over de vele
kleine eenmansbedrijven, die
amper winstgevend zijn.
Overigens hebben de expedi
teurs die niet deelnemen aan de
actie gedreigd met protestacties
als de regering toegeeft aan de
eisen van Fedatrans. Deze wil
met name een verlaging van de
(verplichte) pensioenleeftijd
van 65 naar zestig jaar.
De situatie op de Spaanse we
gen normaliseert zich volgens
de autoriteiten steeds meer, be
halve in het noordwesten van
het land. Ordetroepen staan op
de belangrijkste knelpunten.
Als ze dat willen, krijgen trans
porteurs een escorte van de
Guardia Civil. Zo is een kon
vooi van vijfhonderd Portugese
trucks onderweg van Portugal
naar Frankrijk.
De afgelopen dagen kregen bui
tenlandse vrachtrijders bij sta-
kingsposten stenen door hun
ruiten. Gisteren nog raakte een
Portugese trucker in Baracaldo,
vlakbij Bilbao, daarbij in het
gezicht gewond. In een dorp
dichtbij werden banden van
trucks doorgesneden.
De vakbond van taxichauffeurs
CTE had de aanhang opgeroe
pen om ook in actie te komen.
Zij wil dezelfde concessies van
de regering, zoals een lagere
dieselbrandstof.
Maar de deelname bleef giste
ren bescheiden. In Barcelona
legden taxichauffeurs zes uur
het werk neer en blokkeerden
ze enkele wegen.
In Madrid blokkeerden zo'n
tweehonderd chauffeurs de
weg voor een demonstratie
Demonstrerende taxichauffeurs voor het ministerie van Transport in Madrid.
voor het ministerie van Trans
port. De Nederlandse vervoer
dersorganisaties EVO, TLN en
KNOV hebben gisteren een be
roep gedaan op premier Kok.
Zij willen dat hij druk uitoefent
op zijn Spaanse collega Aznar
teneinde snel tot een oplossing
te komen van het arbeidscon
flict. Aznar is vandaag te gast
bij Kok wegens het Nederland
se EU-voorzitterschap.
Brussel (anp) - Duitsland zal zelf nooit
toe willen treden tot de Economische en
Monetaire Unie (EMU) met een begro
tingstekort van meer dan drie procent.
Een discussie over het aantal tienden
van percentages dat het tekort hoger
mag zijn dan de Maastricht-norm, is in
de ogen van minister Zalm van Finan
ciën zinloos.
Dat zei de minister gisteren na afloop van
een vergadering met zijn Europese collega's
in Brussel. WD-leider Bolkestein stelde on
langs dat Nederland de euro niet moet in
voeren als blijkt dat Duitsland en Frankrijk
bij kwalificatie voor de EMU een hoger be
grotingstekort hebben dan drie procent. Dat
percentage is het belangrijkste criterium dat
volgend jaar april wordt gehanteerd bij de
beoordeling welke landen deelnemen aan de
muntunie. Bolkestein wil de deelname-crite
ria scherp hanteren.
Zalm wil niet vooruitlopen op de hoogte van
het Duitse begrotingstekort. Critici vrezen
dat dit hoger zal oplopen dan de voor dit jaar
voorspelde 2,9 procent door de recordwerk
loosheid in Duitsland.
Daardoor zou er minder belastinggeld bin
nenkomen, terwijl de uitgaven voor sociale
zekerheid stijgen.
De Nederlandse bewindsman zegt dat de re-
Zalm.
FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP
latief hoge dollarkoers echter weer een posi
tief effect heeft op de Duitse en Europese
economie. Ook de lage rente op de kapitaal
markt maakt Europese investeringen aan
trekkelijker. Zalm noemt een hoger Duits
begrotingstekort daarom 'hypothetisch'.
„En op hypotheses ga ik niet in." Hij zegt er
verder van overtuigd te zijn dat Duitsland
met een tekort hoger dan drie procent ook
niet in de EMU wil stappen.
De hoge dollarkoers is volgens Zalm een 'tij
delijke extra impuls'. „We moeten niet de il
lusie hebben het werkloosheidsprobleem
hiermee op te kunnen lossen. Daarvoor zijn
structurele ingrepen nodig, zoals we die ook
al Nederland hebben gepleegd. Dan moeten
we eerder denken aan lastenverlichting en
structurele veranderingen op de arbeids
markt."
De Europese ministers van Financiën gingen
gisteren akkoord met de Belgische aanpak
voor invoering van de euro. Deze gaat uit
van een tekort van 2,8 procent voor het lo
pende begrotingsjaar. In 2000 zou dit uit
moeten komen op 1,4 procent.
De staatsschuld, die volgens de Maastricht
normen niet meer dan zestig procent van het
bruto nationaal product (bnp) zou mogen
zijn, blijft dit jaar met 127 procent echter
nog te hoog. Zalm wilde zich niet uitlaten
over de kwalificatie van België op dit punt.
De ministers gaven na hun vergadering een
verklaring uit waarin zij hun voorzichtige
instemming met de Belgische aanpak uit
spraken.
(ADVERTENTIE)
VoonjCHnNestuRuu Vt£ES
Amsterdam (anp) - Bij de Recla
me Codecommissie is een stort
vloed aan klachten binnengeko
men over posters van de keten
New York Pizza. Plat, ordinair en
nodeloos kwetsend zou de recla
me zijn, waarop een naakte, jon
ge vrouw is te zien met een pizza
doos voor haar kruis en de tekst
'de lekkerste dozen van Neder
land'.
„Het is gewoon veel te grof", al
dus onderwijzeres M. van der
Sterre, een van indieners van een
klacht.
Leuven - De Belgische Cera Bank wil over enkele maanden een fili
aal openen in Maastricht. In een later stadium wil Cera ook kanto
ren openen in Breda en Sluis.
Cera, van oudsher de Belgische boerenleenbank, is qua grootte de
zesde bank van België. De bank zegt zich in Nederland onder meer
te willen richten op Belgische exportbedrijven die actief zijn op de
Nederlandse markt. Cera wil echter ook een aandeel verwerven van
de lokale markt. Steeds meer Belgische banken vestigen filialen in
Nederland. Ook de Generale Bank en de Krediet Bank bewegen zich
op de Nederlandse markt.
Oss - Hoogovens Aluminium overweegt het vijftig-procentsbelang
in Brabant Alucast te verkopen. Hoogovens beschouwt deze alumi
nium hogedrukgieterij niet meer als kernactiviteit. Bedoeling is
Brabant Alucast samen met het Italiaanse Stampas onder een nieuw
te vormen moedermaatschappij te brengen. De aandelen van deze
holding komen in handen van Stampas zelf en drie investerings
maatschappijen: BVB, ABN Amro Investeringen en General Electric.
De nieuwe onderneming heeft een omzet van tweehonderd miljoen
gulden. De 330 werknemers van Brabant Alucast realiseerden tot
nog toe een omzet van honderd miljoen gulden.
Brussel - De Europese Commissie in Brussel heeft haar goedkeuring
gegeven aan de verwerving van twee papierdistributeurs door KNP
BT. Het betreft het Duitse Wilhelm Seiler en het Italiaanse Bunzl
Italia, tot nu toe eigendom van het Britse Bunzl Groep. Volgens de
Europese Commissie verwerft KNP BT ondanks de nieuwe aanko
pen geen monopoliepositie op de Europese markt. Er blijven vol
doende spelers over op de papiermarkt om gezonde concurrentie te
waarborgen, aldus de commissie.
Rijswijk - Het Duitse AEG, dat onder andere koelkasten, wasma
chines en fornuizen fabriceert, zorgt dat zijn nieuwe producten voor
het jaar 2000 gemiddeld een kwart minder energie verbruiken dan
nu. Dat is de kern van de officiële overeenkomst die het bedrijf in
Frankfurt heeft gesloten met Wereldnatuurfonds. Het fonds sloot
eerder al soortgelijke overeenkomsten af met bedrijven in de bouw
en projectontwikkelaars.
Vroomshoop - Zwilling J.A. Henckels, de Duitse fabrikant van
(koks)messen, scharen en aanverwante artikelen, snijdt in de orga
nisatie in Nederland. Het bedrijf sluit de productievestiging in
Vroomshoop. In totaal verdwijnen 28 banen. Zwilling J.A. Henckels
wil verder de in Vroomshoop gevestigde verkooporganisatie naar
een centraal gelegen plaats in Nederland verplaatsen. De eigen win
kels blijven ongemoeid.
Heerlen - Chemieconcern DSM heeft bij een rechtbank in Tokyo een
schadeclaim ingediend van 'vele miljoenen' tegen de Japanse
branchegenoot Mitsui. DSM maakte vorig jaar september bekend
een procedure tegen Mitsui te overwegen, omdat de Japanners in
breuk zouden hebben gemaakt op het octrooi van DSM op de super
sterke vezel Dyneema. DSM wachtte echter met de procedure totdat
duidelijk was dat een mogelijke overwinning in deze zaak zou op
wegen tegen de hoge kosten. Ook wist het concern nog niet wat het
door toedoen van Mitsui aan omzet heeft moeten derven.
Dyneema is een DSM-product. Mitsui maakte het zonder toestem
ming na en verkoopt het in Japan al sinds 1990.
Singapore - Zelfs Singapore Airlines (SIA), de meest winstgevende
luchtvaartmaatschappij ter wereld, moet bezuinigen. De koersstij
ging van de Singaporese dollar en de stijgende kosten nopen SIA
daartoe, stelt vice-president Cheong Choong Koong. De maatschap
pij is van plan zes Airbussen van het type A310 te verkopen, die in
1985 voor 420 miljoen dollar per stuk werden aangeschaft. Verder
wil Singapore Airlines op enkele vluchten de eersteklas-afdeling af
schaffen en de dienstverlening beperken.
Tokyo - De voormalige koperhandelaar Yasuo Hamanaka heeft gis
teren bekend fraude en valsheid in geschrifte te hebben gepleegd.
Hij vervalste documenten om voor zijn superieuren bij het handels
concern Sumitomo verliezen van 2,6 miljard dollar te verdoezelen.
Hamanaka zou met ongeautoriseerde transacties de prijzen op de
wereldkopermarkt tien jaar lang hebben gemanipuleerd. Hij was
daartoe in staat, omdat hij zich een goede positie op die markt had
verworven en ongeveer vijf procent van de kopervoorraden onder
zijn hoede had. Sumitomo behoort tot de grootste handelshuizen
van Japan.
Venlo - Bestuursvoorzitter R. Oliemans vertrekt onverwacht bij het
expeditiebedrijf Frans Maas. De Raad van Commissarissen maakte
gisteren bekend dat de 53-jarige Oliemans 'op korte termijn' terug
treedt wegens 'persoonlijke redenen'. De onderneming weigert elke
toelichting.
Oliemans trad pas begin 1995 aan bij Frans Maas en heeft het be
drijf met succes gereorganiseerd. Ook vorig jaar heeft de onderne
ming goed gedraaid, zo blijkt uit de voorlopige jaarcijfers. De expe
diteur boekte in 1996 een netto-resultaat van 24 miljoen gulden.
Venlo - Op volle kracht vooruit. Dat is het devies bij Océ-van der
Grinten, fabrikant van kopieermachines, printers en tekenkamer-
apparatuur, die voortaan Océ gaat heten. Na het uitstekende boek
jaar 1995/1996 (geëindigd op 30 november) denkt bestuursvoorzit
ter dr. J. Pennings dat 'er voor het lopende jaar zeer waarschijnlijk
wel weer een aardige winststijging in zit'. De nettowinst van Océ
ging in het afgelopen boekjaar omhoog met 57 procent, van 108 mil
joen naar 169 miljoen gulden. Per aandeel steeg de winst 'slechts'
met 36 procent tot 9,06 gulden doordat het aantal stukken toenam.
Dit verschijnsel zal zich ook dit jaar voordoen.
Amersfoort (anp) - De Bouw- en Houtbond FNV vraagt minis
ter Melkert (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) om het verbod
op uitzendkrachten in de bouw nog even te handhaven. De
bouwbond heeft nog steeds geen regeling kunnen treffen met de
aannemers over uitzendarbeid.
Uitzendwerk in de bouw is verbo
den, maar op 1 januari 1998 wordt
dit verbod opgeheven. De bouw
bonden willen afspraken maken,
waardoor uitzendarbeid in 1998
alleen op experimentele basis is
toegestaan.
De onderhandelingen over de
bouw-CAO waarin dit moet wor
den geregeld, verlopen echter ui
terst moeizaam. Daarom pleitte
voorzitter R. de Vries van de
Bouw- en Houtbond FNV gisteren
voor uitstel van het opheffen van
het uitzendverbod.
In de afbouw-sector (stucadoors,
schilders) bereikten bonden en
werkgevers wel overeenstemming
over een experiment rond uit
zendarbeid. De proef begint op 1
mei en duurt een jaar. De Vries wil
nu dat Melkert wacht met het toe
staan van uitzendwerk in de bouw
tot dit experiment is afgelopen.
Tijdens de CAO-onderhandelin
gen voor de bouw waren de werk
gevers tot nog toe niet bereid om
een soortgelijk experiment als in
de afbouw is overeengekomen, toe
te zeggen.
De bouwbonden staan huiverig
tegenover uitzendarbeid. Uit
zendkrachten kunnen een ge
duchte concurrent zijn voor de
bouwvakker in vaste dienst. Ten
eerste verdient een uitzendkracht
veel minder dan een vakman die
volgens de dure bouw-CAO wordt
beloond. Daarnaast gelden voor
uitzendkrachten geen dure rege
lingen, zoals het vorstverlet. De
bouwbonden willen dat uitzend
krachten volgens de CAO-schalen
van de bouw worden beloond. De
werkgevers vinden juist de uit-
zend-loonsch'alen aantrejskelijk.