DE STEM 'Hel is een totale kaalslag' Moralistische kunst voor een kleine beurs Mahler beleven kun je leren Jonge acteur Thomas de Bres in 6Phaedra' van Theater van het Oosten Erik Vos gaat opera regisseren in Carré Belcanto-festival wordt 'summerschool' «•ss.d'si'sar" Performance-drama uit Wales naar Etten-Leur Oude Nederlandse prenten in Rijksmuseum in Amsterdam pE STEM nederland 1 nederland 2 belgië frans 1 belgië frans 2 I 16.10 lei Bla bla (h) 17.05 Tour des salles j I") 17.35 Autosport races van Spa (h) I 8.00 lei Bla bla (h) 19.00 Du bout des ai- I es 19.30 Nieuws 20.00 La musique habite au 21. Werken van Mozart en Beethoven, uitgevoerd door het filharmonisch orkest Sarajevo Riet Yehudi Menuhin, viool «'■Is Tous les violons du monde (h) 21.50 «enfilm 22.00 Nieuws 22.25 Javas -35 L'hebdo (h) 23.05 La pensee socia- 'lste 23.35 PME Créateurs duitsland 1 Duitsland 2 Jp rtl dui bbc bbc Gids Door Ermy Brok Acteur Thomas de Bres (23) heeft gevochten met zijn rol van Hippolytus in Jean Racines classicisti sche tragedie Phaedra. „Als ik hem tegenover me zou hebben, zou ik zeggen: 'Oen! Vergeet die eer en leef die liefde'." Hippolytus, oorspronkelijk een figuur in vertellingen van Euri pides en Seneca, wijst uit eerbe sef de schandelijke liefde van zijn stiefmoeder Phaedra af. Phaedra's voedster schildert Hippolytus echter als de verlei der af bij zijn vader Theseus, de koning van Athene, waarop de vader zijn zoon vervloekt. Hip polytus komt wreed om het le ven. Inmiddels is de strijd gestre den: morgen staat het Theater van het Oosten in Schouwburg Tilburg met Phaedra, in een re gie van Mark Timmer. De Bres, afkomstig uit Berkel- Enschot, ontdekte zijn liefde voor het toneel toen hij in Til- burg-Noord op de middelbare school zat. „Ik was meer bezig met de schooltoneelclub dan met school. Huiswerk maken was ideeën bedenken voor toneel stukken en decors. Al die plan- i onder mijn bureauleg ger, zodat ik ze gauw kon weg moffelen als ik huiswerk-contro le van mijn ouders kreeg." Twee Nederlandse leraren hiel pen bij de voorbereiding van zijn auditie voor Toneelschool Maast richt en bij de eerste poging werd De Bres aangenomen. Daarna ging het snel. Na een toneel schoolstage bij Toneelgroep Am sterdam kreeg hij rollen in Lulu bij toneelgroep Hollandia en in Thomas de Bres: „Durf te leven, sodeju. Dat is eigenlijk mijn verhaal. Ik zeg het tegen anderen, maar ook tegen mezelf." FOTO THEO VAN ZWAM de Van den Ende-theaterproduc- tie Torch Song Trilogy. Vorig jaar vroeg het Theater van het Oosten hem voor de rol van Jozef in de Jozef trilogie, een muziektheater productie naar de bijbelvertellin gen van Vondel. Na de speelpe riode van Phaedra ligt er bij het Arnhemse gezelschap weer een rol voor hem klaar in De ijsman kome van Eugene O'Neill. De rol in Phaedra is goed voor zijn ontwikkeling, als acteur, vindt De Bres. „Ik wil omgaan met handicaps, spelen in stukken die wat de vorm betreft niet makkelijk zijn." Racine's stuk ken zijn aan strenge vormregels gebonden en vertaler Laurens Spoor handhaafde in zijn Neder landse versie van Phaedra Raci nes onberijmde alexandrijnen. Die tekst is voor regisseur Mark Timmer bepalend voor de stijl van de voorstelling. „Mark geeft vooral regie-aanwij zingen over de interpretatie. Hij gaat zo ver terug naar Racine dat je drie dingen overhoudt: Racine, je tegenspeler en jezelf. Het is een totale kaalslag; woord voor woord moet je weten wat je zegt, zodat het stuk uit de as herrijst. Die strakke vorm dwingt je na te denken over het invullen van je personage - en dat kan alleen met jezelf. Zelfkennis blijf ik heel belangrijk vinden." Verliefd De strijd tussen vorm en inhoud in het theater fascineert Thomas de Bres, of het nu gaat om de confrontatie tussen Racines vor melijkheid en de persoonlijkheid van de acteur of om het conflict tussen de codes van eer en de liefde bij Hippolytus. „Durf te leven, sodeju. Dat is eigenlijk mijn verhaal. Ik zeg het tegen an deren, maar ook tegen mezelf. Als ik verliefd word bijvoor beeld, ga ik toch elke avond spe len, dan ga ik er ook niet in mee. Het is een angst om los te laten, maar je moet juist durven te zijn wie je bent. Helemaal." Toch is het volgens de jonge ac teur een utopie te denken dat al le vormelijkheid overboord gezet kan worden. „Er zou geen thea ter meer zijn, want zonder con flict geen drama. We zouden te rug zijn in het paradijs, maar de mens zou afsterven." Lachend: „Dan zouden de beesten revan che gaan nemen. Zolang de men sen nog beesten zijn, hebben de beesten geen kans van slagen." Het zijn geen gelukkige persona ges die De Bres te spelen krijgt. Jozef wordt door zijn broers als slaaf verkocht, Hippolytus be koopt zijn eerzaamheid met zijn leven en in De ijsman kome gaat hij een jongen spelen die zelf moord pleegt nadat hij zijn moe der heeft verraden. „Ik heb wel sympathie voor mensen die de moeilijkere weg kiezen", zegt De Bres. Voor Hamlet bijvoorbeeld. „Shakespeare zou ik een keer willen spelen, omdat hij het alle maal uitspreekt: dat je als acteur naar een soort nulpunt in jezelf moet zoeken, naar onbevangen heid, totale rust. Ik bedoel, 'te zijn of niet te zijn, dat is de vraag', dat is precies wat ik ei genlijk ook zeg." 'Phaedra' door Theater van het Oosten. Op 18 febr. in Tilburg, Schouwburg, 20.30 uur; 20 febr. in Den Boscn, Theater a/d Parade, 20.30 uur. Door Lauran Toorians Tegenwoordig waarschuwt Postbus 51 ons tegen de geva ren van het gewone leven, ter wijl talloze soapseries ons een emotionele spiegel voorhou den. In de zestiende en de ze ventiende eeuw lag deze taak bij de schilderkunst en, veel sterker nog, de prentkunst. Het Rijksprentenkabinet exposeert een representatieve keuze uit Nederlandse genreprenten uit de periode 1550-1700. Prenten waren goedkoop - een stuiver voor een doorsnee formaat - en werden in grote oplagen ge drukt. Daarmee waren zij voor ie dereen in de samenleving bereik baar, en bereikte hun boodschap ook iedereen. En die boodschap was niet mis te verstaan. Anders dan bij de vergelijkbare genre schilderijen, hadden de prenten namelijk vaak een onderschrift met al dan niet op rijm een mora liserende boodschap. De aard van die boodschap wijkt meestal nau welijks af van wat de overheid ons tegenwoordig via Postbus 51 voorhoudt: roken is ongezond, drank maakt meer kapot..., gok ken is sociaal ongewenst en seks kan gevaarlijk zijn. Het belangrijkste verschil zit hem eigenlijk nog in dat laatste thema: seks. Gaat het nu bijna uitsluitend om het fysieke gevaar dat Aids heet, bij onze voorouders moest de 'Kaartspelers' van Theodor Rombouts, circa 1628-1630 prostitutie het vooral ontgelden omdat die in de praktijk vaak ge paard ging met diefstal en oplich terij. Een geliefd thema in de prentkunst was dan ook de simpe le ziel die zich laat verleiden door een mooie jonge vrouw, zonder in de gaten te hebben dat zijzelf of een handlanger er met zijn beurs vandoor gaat. Op de achtergrond staat dan vaak nog eens een nar die als het ware de toeschouwer uitnodigt om mee te lachen om de ze stommiteit. Op andere prenten is het dan weer een vrouw die zich, meestal in licht beschonken toestand, laat betasten door een oudere man. Als de handeling op zichzelf al niet onzedig genoeg is, staat er op de achtergrond nog wel een persoon die middels een onmiskenbaar ge baar duidelijk maakt wat het ver volg zal zijn. Een mooi voorbeeld hiervan is een prent van Johannes Visscher, naar een ontwerp van Adriaen van Ostade. Ter lering is op deze pent geen tekst toege voegd, maar wel hangt aan de schouw achter de hoofdpersonen een prent waarop een vrouw een stevig pak slaag op haar ontblote achterste krijgt, terwijl naast die prent ook nog eens een roe hangt. Natuurlijk komen ook talloze an dere thema's in prenten aan bod. Zo zijn er reeksen over de jaarge tijden, kinderspelen, of tamelijk neutrale afbeeldingen van huise lijke bezigheden. Vaak is ook de vermeende domheid van de boe ren onderwerp. Dat afbeeldingen van ondeugden duidelijk in de meerderheid zijn, zal te maken hebben met het feit dat het daar naar aantrekkelijker kijken is dan naar de deugd. Elke minuut soap serie bevestigt dat en wat dat be treft is er dus niets veranderd. De expositie in het Rijksprenten kabinet (in het Rijksmuseum) is vrijwel geheel samengesteld met prenten uit de rijke eigen collec tie. Er hangen prenten vanaf on geveer 1550 tot en met produkten van grote meesters als Rem brandt. Er is bij de presentatie niet alleen bewust gekozen voor drukken van een hoge kwaliteit en met een visuele aantrekkings kracht die ook vanaf de museum- wand tot zijn recht komt. Ook MAANDAG 17 FEBRUARI 1997 Van onze kunstredactie Kort na elkaar presenteert De Nobelaer in Etten-Leur twee buitenlandse bewegingstheaterachtige groepen; het Spaanse Teatro Comico Yllana op 21 februari en de groep Earthfall uit Wales op 26 februari. De twee groepen zijn door HDV-Produc- ties uit Tilburg naar ons land gehaald voor een toernee. Bij een demonstratie werd haar beste vriendin, Anna Soares, ont voerd en drie jaar lang opgeslo ten in een kamer op een geheime locatie. Ze werd zo ernstig ge marteld dat ze verlamd raakte. Het bloedstollende relaas van An na Soares en Margarida Morini js de basis van de voorstelling waarin acteurs en musici de ex treme lichamelijke relatie tussen gevangenen en beul onderzoeken in heftige maar ook ontroerende scènes, zonder pamflettisme of moralisme. Earthfall laat daarbij zien hoe liefde en geweld griezelig dicht bij elkaar liggen. 'De bood schap is sterk, de emotie ram', aldus een krant uit Cardiff. Eerder baarde Earthfall opzien met 1 1, een indrukwekkende dansvoorstelling naar aanleiding van een krantefoto uit Serajewo met de dode lichamen van twee geliefden die op hun vlucht uit de stad door scherpschutters wer den gedood, waarna hun lijken vijf dagen in een stuk niemands land bleven liggen. Op donderdag 20 februari komt de Staatsopera van Tatarstan naar De Nobelaer met het klas- siek-romantische balletsprookje The Sleeping Beauty, het 19e eeuwse academische danswerk van Tsjaikowsky en Petipa dat met zijn feestelijke ensembles en virtuoze solo's en duetten tot het beste van de Russische ballet kunst behoort. Eerder verraste het enorme gezelschap uit Kasan ons land met voorstellingen van o.a. Het Zwanenmeer en Giselle. Op 1 maart is deze spectaculaire dansvoorstelling ook in Bergen op Zoom en op 28 maart in Roosendaal. Het komische beeldend theater Yllana uit Madrid komt met de hilarische voorstelling !Muu! waarin het stierenvechten op de korrel wordt genomen. Zij biedt een aaneenschakeling van kol derieke scènes, waarin de natio nale sport van Spanje woordloos en zonder een druppel bloed te vergieten wordt bespot, maar ook het diepgewortelde machismo. Hanengedrag en stierenvechten horen bij elkaar laten de vier ma tadors in !Muu! op groteske en absurde wijze zien. Hun caprio len en rituelen komen aan bod, vanaf het kostumeringsritueel in de kleedkamer tot en met de be slissende confrontatie met de stier, 2.432 kilo zwaar. Het beest zelf blijft onzichtbaar maar is met zijn geloei en gebries (muu) wel te horen. Het overmoedige viertal klappertandt van angst voor de onzichtbare tegenstan der, hervindt moed, jut elkaar op, valt aan en blaast de smadelijke aftocht. De Madrileense groep, in 1991 opgericht, heeft op buitenlandse festivals veel succes geoogst met '.Muul, ondermeer in Edinburgh, op het prestigieuze Just for Laughs Festival in Montreal en op het Singapore Festival of Arts. 'Een vleesgeworden cartoon' werd de voorstelling genoemd. De muziektheatergroep Earthfall uit Cardiff is van een heel andere orde. Dit spraakmakende gezel schap kiest voor de dramatische (politieke) actualiteit in een hef tige combinatie van beweging, acteren en levende muziek. In De Nobelaer wordt het nieuwe pro gramma Forever and ever uitge voerd, gebaseerd op de waar ge beurde geschiedenis van twee Braziliaanse vrouwen en de beul die hen martelde. Actrice Margarida Morini van Earthfall nam als jong meisje in Brazilië in de jaren zeventig deel aan betogingen tegen het regime. I De Staatsopera van Tatarstan is op donderdag 20 februari in Etten- Leur met 'The Sleeping Beauty'. I Teatro Comico Yllana is op vrij dag 21 februari in De Nobelaerin Etten-Leur met '!Muu! en Earth fall uit Wales op woensdag 26 februari. gaan de gekozen prenten vaak vergezeld van 'ondersteunende' prenten die ofwel de voorstelling ofwel de gebruikte techniek nog eens extra toelichten. De samen hang tussen de diverse afbeeldin gen wordt daardoor nog eens extra benadrukt, iets wat met al leen begeleidende tekst toch vaak maar behelpen blijft. Bij de expositie verscheen tevens een catalogus waarin alle prenten uitvoerig worden besproken en die is voorzien van een interessante in leiding. Na de doorgeslagen mode om alles in de genrekunst symbo lisch te willen interpreteren, levert dit boek een belangrijke bijdrage aan een hernieuwde waardering van deze kunstvorm die weliswaar 'ter lering ende vermaeck' diende, maar die toch ook een soort visuele lof der zotheid vormde. Het gaat ten slotte om een kunstvorm die voor iedereen bereikbaar was. Ko pers waren zowel gewone mensen, die er de wanden van hun huis mee opsierden, als verzamelaars die de prenten in mappen bewaarden en hun best deden zoveel mogelijk van de mooiste exemplaren te be machtigen. Het zijn juist deze ver zamelobjecten die bewaard bleven, en die nu in het Rijksprentenkabi net alsnog een tijdje aan de muur mogen pronken. 'Spiegel van alledag. Nederlandse genreprenten 1550-1700'. Tot en met 4 mei in het Rijksmuseum in Amsterdam. Open: dagelijks 10-17 uur. Den Haag/Amsterdam (anp) - Toneelregisseur Erik Vos gaat een opera regisseren. Het Amsterdamse theater Carré maakt, in eigen huis, de productie van de voorstelling mogelijk als cadeau aan Vos. De vertrekkende artistiek leider van De Appel bracht maar liefst zeventien verschillende voorstellingen in Carré op de planken. „Dat vonden ze nogal bijzonder. Ze zeiden: 'we hebben een voor je'. Ik dacht wel dat het iets meer dan een bos bloemen zou zijn, plakboek ofzo", aldus een opgetogen Vos donderdag. Hij mag zelf een (bestaande) opera uitzoeken. Hij denkt aan opera's van Mozart, Purcell of aan een Italiaanse opera uit deze eeuw. Het zal nog ze ker twee jaar duren voordat de opera zijn première in Carré zal beleven. I Dordrecht (anp) - Het Belcanto-festival in Dordrecht verandert van opzet. De organisatie richt zich in 1997 met een summer- school volledig op aankomend zangtalent. 07.00 Journaal q7 05 Roseanne 29 Ontbijt tv met 8.00 en 8.30 Jour naal; 7.43 en 8.15 Sportjournaal (906 Get the Picture (h) 0933 Ook dat nog (h) ]019 Vesuvius (h) 103 De late ochtend (tot 11.48) ,5.07 Kookgek Co (h) i; 35 'n Goeiedag met Jos Brink ]6 29 The Cosby Show ,658 Alles kits met Bamboo Bears; 17.22 Quatro; 17.47 Alles kits kwis ,7 57 Roseanne, comedy ,125 Get the Picture ,j 55 ja, natuurlijk: Baboons (1) ,9 23 Waku waku, spelletje 20.00 Journaal 20 24 Netwerk, actualiteiten 21.03 Opsporing verzocht 2,.59 De beesten, de baas: De natuur van Koos Vos, voorheen schaap herder 22.29 Dokument: T.B.S. - Voordeel van de twijfel, 4-delige documentaire over ontoerekingsvatbare crimine len en hun behandeling in de TBS- Kliniek. Deel 1 23.14 Miniatuur: Leo Bron 23 22 Murder One, rechtbankserie (tot 00.05) 09.30 Zig zag: De oude Egyptenaren (tot 09.50) 10.00 Huisje, boompje, beestje (tot 10.20) 10,30 Bisteboat: Ferklaaifeest (h, tot 10.40) 11.00 Wat en waar is wiskunde. Afl. 1 (tot 11.20) 11.30 Mijlpalen in de natuurweten schappen. Afl. 1 (tot 11.45) 12.30 Como dice (Spaans voor begin ners) 13.00 Studio Sport (h) 15.00 Spreekuur. Serviceprogramma. Thema: Politiek 15.54 (PP): CDA (h) 16.00 Journaal 16.08 De ark van Stekeltje 16.36 The Waltons, serie 17.20 Peter (h) 17.29 2Vandaag, actualiteiten met 17.30 en 18.00 Journaal, 18.43 Sportjournaal en 18.51 Hoofdpun ten uit het nieuws 19.02 Het pakhuis (h) 19.28 Radar, consumentenrubriek 20.00 Helmut Lotti, registratie concert m.m.v. het Golden Symphonic Or chestra o.l.v. André Walschaerts (slot) 20.33 Monument, magazine 21.16 Door weer en wind, documen taire over weersituaties. Deel 1: Manilla 21.45 Operatie Afrika, reportage over Interplast Holland, een organisatie die op basis van vrijwilligheid re constructieve operaties uitvoert bij ernstig verminkte kinderen in ont- 12.50 Nieuws 13.15 Du bout des ailes 13.45 (K+ZW) Inédits, 2-delige documen taire over het agrarische erfgoed in Wal lonië. Deel 1 (h) 14.40 Courants d'art (h) 15.15 La chanson du siècle (h) 16.15 On bekend 16.40 Die Schwarzwaldklinik, se rie 17.30 The Fall Guy, misdaadserie 18.30 Regions soir 18.50 Cartes sur table, magazine 19.10 Le quotidien des sports 19.30 Nieuws 20.10 L'écran témoin: And Then There was One, Amerikaanse tv-film uit 1994 21.45 Débat. Discussieprogram ma n.a.v. de hiervoor uitgezonden film. Thema: Kinderen en aids 23.05 Nieuws 23.30 Javas (h) 23.45 La pensee et les hommes, filosofisch magazine (tot 23.55) De organisatie wil daarmee het komende jaar ruim 250.000 gul den bezuinigen. De begroting in 1996 was meer dan een miljoen gulden. Volgens directeur Nicolai Cok be tekent het omgooien van het roer geen artistieke aderlating. „Het betekent wel dat we het festival definitief een andere richting ge ven", zegt Cok. De organisatie heeft wereldwijd op conservatoria folders verspreid om aankomend zangtalent aan te trekken voor de summerschoolD' zangers wordt een gratis verblijf» Dordrecht aangeboden. Van 0 augustus tot 14 september vr" hun een intensieve begeleb Uiteindelijk nemen de zang® deel aan de festival-producties. Enkele tientallen jonge zang® worden geselecteerd voor deen»; me aan de summerschool. He Belcanto-festival wordt dit voor de vijfde keer gehouden. Door Hans Rooseboom Op vrijdag 21 februari gaat in De Nieu we Veste in Breda de cursus De symfo nieën van Gustav Mahler van start. Ge durende tien avonden krijgen muziek liefhebbers inzicht in de thema's en de structuur van het symfonische werk van Mahler. De cursus - opgebouwd rond de begrippen analyseren, beluisteren, beleven - is een ini tiatief van Anton van Kalmthout, hoofd van de afdeling muziek en dans van De Nieuwe Veste. Van Kalmthout geeft de cursus zelf. Op tien avonden komen successievelijk de tien symfonieën van Mahler aan de orde. Ie dere cursusavond wordt één symfonie in zijn geheel ten gehore gebracht. De cursusleider geeft een inleiding vóór ieder deel. Dat lijkt wat veel inleiding, maar afzonderlijke sym- foniedelen bij Mahler duren soms langer dan een hele symfonie van bijvoorbeeld Mozart. Een inleiding per symfonie is bij Mahler on doenlijk. Tijdens het draaien van de muziek wordt al les wat je hoort via overhead-projectie in beeld gebracht. Thema's, verwijzingen, tek sten, etc. Anton van Kalmthout heeft dat monnikenwerk op zich genomen. „Ik heb de hele Mahler in beeld gebracht. Voorzover ik weet heeft niemand dat nog op deze wijze gedaan." Het opmerkelijke van de symfonieën van Gustav Mahler is dat ze onderling totaal ver schillend zijn, al zijn ze allemaal in Mahlers onverwisselbare idioom geschreven. Elke symfonie is een apart individu, een nieuw avontuur. Anton van Kalmthout: „Ik heb een dergelijke analyse ook willen toepassen op de symfonieën van Anton Bruckner. Maar na twee symfonieën ben ik daarmee gestopt. Er valt al snel niets nieuws meer in te ontdek ken. Heb je er één gehad, dan weet je ook hoe de rest is gestructureerd. Maar bij Mahler is iedere symfonie een nieuwe ontdekkings reis." Analyses kunnen behulpzaam zijn bij het luisteren naar muziek, zeker als het om zul ke gecompliceerde en gestructureerde mu ziek gaat als de symfonieën van Mahler. Van Kalmthout: „Er zijn muziekliefhebbers die zeggen: je moet muziek niet analyseren. Mu ziek is om naar te luisteren. Natuurlijk is dat zo! Maar het herkennen van thema's en het zien van partituren kan bijdragen aan ver hoging van het luistergenot. Sommige aspec ten van de muziek kun je niet horen maar wel zien." „Neem de Tweede Symfonie, bijgenaamd Auferstehung. Ik toon aan hoe Mahler het thema van het eerste deel, dat erg tragisch is, in het laatste deel gebruikt om de blijde op standing te verklanken. Hetzelfde thema wordt dus gebruikt voor twee tegengestelde doeleinden." Dat er over de symfonieën van Gustav Ma hler het nodige valt te zeggen blijkt wel uit het feit dat de schrijver Simon Vestdijk er in de jaren '50 een compleet boek aan wijdde. Uitgangspunt van dat boek is de afwisseling van spanning en ontspanning die Vestdijk in de opeenvolgende symfonieën constateerde. Hij gebruikte daarvoor de termen 'systole' en 'diastole', termen die in de medische we tenschap worden toegepast op de werking van het hart: samenknijpen en weer loslaten. Volgens Vestdijk begint Mahlers cyclus met een 'diastolische' symfonie: de Eerste. De Tweede is dan een 'systolische', enzovoort. De cursus van Anton van Kalmthout wordt gegeven in de concertzaal óf in de balletzaal van De Nieuwe Veste, afhankelijk van het aantal deelnemers. In ieder geval niet in een kleine ruimte. „Een kleinere ruimte is niet geschikt. Deze muziek heeft ruimte nodig om te klinken. Ik kan overigens maximaal 250 cursisten plaatsen," aldus een hoopvolle Anton van Kalmthout. Voor welke mensen is de Mahler-cursus be stemd? „Allereerst voor mensen die met Ma hler begaan zijn, de Mahlerianen. Maar na tuurlijk zijn ook mensen die Mahler niet kennen en daarin verandering willen bren gen van harte welkom." Alle cursisten krijgen na afloop de hele do cumentatie over de tien symfonieën van Ma hler in gebundelde vorm mee naar huis. De Kosten voor de cursus van 10 avonden a twee uur bedragen 193. Aanmelden kan aan de balie van De Nieuwe Veste, Molen straat 6 Breda of telefonisch via de nummers 076 522 64 00 of 076 520 21 03. Gustav Mahler: tien avonturen 0°Ün? Morgenmagazin 09.00 Tagesschau I# ML Mona Lisa, magazine 09.45 neippen für die Gesundheit 10.00 Ta- 1045 o 10,03 We'tspiegel, reportages tint 11 in DetJtschland, juridische L-®° Tagesschau 11.04 Musikanten- - 12-5S Presseschau 13.00 Ta- 9 chau 13.05 Mittagsmagazin 13.45 '«minus-News 14.00 Tagesschau 14.03 (hl ïa^ Zoo: Ramba-Samba in Brasilia orJr Cart°°ns im Ersten 15.00 Ta- 16 nn tU 15,03 Wunschbox, amusement 17 nn I39essc'lau 16.03 Fliege, talkshow ne'n _t9essc'1at' 17'15 Brisant, magazi- Mario u botene Liebe, serie 18.25 ExdpHt S6rie 20,00 Tagesschau 20.15 sirid t ins. Tierreich: Gemeinsam 21 nn n star^~l-öwinnen der Serengeti °3ga°zfno ?4«and.113'45 Gesundheit!, de auf h En'd B'yton: Fünf Freun- Theos rim Leuchtturm' jeugdserie 14.32 milieumanUr-Sta9Secke 14,35 mittendrin. Logo - V°?r de jeugd (h) 15,00 [15.35 'S'0"™3'15,10 Alfred J- Kwak 16.05 T„ In Sp8lletje 16,00 Heute Horsicht c m mediamagazine 16.10 4S «4157-00 Heu,e 17-15 Abend- (18-«TS Leut u Alte' m'sdaadserie te 19 25 M e' ma9a2ine 19.00 Heu- l»rte vprSnne^ind was Wunderbares, 2 'v-film 2i «Ij 15 Verda™tes Glück, Heute 22.15 Menace II So- 12.00 12.07 13.00 13.07 13.37 14.32 14.57 16.00 16.07 17.02 17.52 18.00 18.15 18.30 18.40 19.00 19.30 19.58 20.30 22.00 22.16 22.34 23.07 07.00 07.10 08.08 08.35 09.30 10.00 11.00 Th 11.45 12.30 13.10 Ei 14.10 15.00 16.00 16.10 17.00 17.05 18.30 19.00 19.30 Ni 20.00 20.30 21.30 22.00 W 23.00 Ni 23.50 Ca 00.40 01.25 08.15 Telr sus gesch Exklusiv: den in ein Diebe-gro Rohr 12.3 pol 13.31 14.00 Kaf 15.00 Hit Schilfmeei mt lang hi de jaren renmagaz nich-Könii strasse, se dammt lat 18.50 Ak 20.00 Tag beck, mis< privat, ge; Lindenstra 22.00 Mar Angst vor Duitsers in gel: Brant Jenseits 2! 00.30 Vo und Bindu 02.00) 07.00 Bus News, och News Ex- schoonhei! cussie 11.! peloze kol maaitijd te The Really gazine 12, ne 13.00 I me, spelle' lingspel 11 Nieuws 1 Honey, I'm 16.50 Pine and Badg Boy, teken ers Gold, jeugdjouri magazine Nieuws 20 and Now, EastEnder; re, corned ma, repo meets..., t; Fran Dresc ge-serie. I voormalig se crickett gegaan i Cry Freed' 02.20)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 10