Het maken van een clip
vraagt vooral geduld
1managers van
Acteurs gezocht voor tv-serie
Succesvolle
zeventien
(D
ft
0)
H
0
O
O
T-Bear op solotour
FNV vreest vaker bedrijfsongeval jongeren
1 2) No Mercy When I die
2(1) No Doubt - Don't speak
3 3) BN'ERS VOOR BNN - Hij gaat voor C!
4 (11En Voque Don't let go (love)
5 6) Xzibit - Paparazzi
6 (18) U2 - Discotheque
7 5) Madonna - Don't cry for me Argen
tina
8 8) Ginuwine - Pony
9 9) Gala - Freed from desire
10 7) Spice Girls - 2 Become 1
11(4) Gabber Piet - Hakke Zage
12 (25) Charly Lownoise Mental Theo
- Party
13 (10) Mc Rage - Fuck the macarena
14 (20) Sarah Brightman 81 Andrea Bo-
celli - Time to say
15 (39) Monstars of Space Jam - Hit'm
high
Whiti
16 (13) Whitney Houston - Step by step
17 (19) Erik Huizebosch - Huizebosch, Hu
zebosch
18 (12) Marco Borsato - De Waarheid
19(16) Khaled-Aicha
20 (32) De Mosselman - Mossels
21 (15) Toni Braxton - Un Break my heart
22(14) 3T -1 Need you
23 (27) LL Cool J -1 need love/Mama said
knock you out
24 (22) Red 5 - Da beat goes
25(30) ICT - Lasciati Tentare
26 (90) R. Kelly -1 believe I can fly
27 (24) Robert Miles Feat. Maria Naylei
- One one
28 (23) Grooveyard - Mary go wild
29 (28) Barbra Streisand/Bryan Adams
I finally found
30 (45) LL Cool J - Ain't nobody
31 (17) Hakkuhbar - Gabbertje
32 (41) N-Sync -1 want you back
33 (26) 2 Pac -1 ain't mad at 'cha
34 (57) Gabber Wijfie - Klappus in je handjt
35 (21) Flamman 81 Abraxas Feat. Mc
Remsy - Good to go
36 (38) Faithless - Salva Mea
37 (29) Az Yet-Last night
38 (31) Braids-The - Bohemian rhapsody
39 (59) Chris Rea/Shirley Bassey - Disco
La Passione
40 (-) Backstreet Boys - Anywhere for
you
41 (37) Prodigy - Breathe
42 (54) Chicane - Offshore
43 (58) Mc Lyte - Cold rock a party
44 (36) Linda Roos Si Jessica - Lange nacht
45 (34) Critical Mass - Happy generation
46(35) Dune-Who wants to live forever
47 (33) The Kelly Family -1 can't help myself
48 (40) Backstreet Boys - Quit playing ga
mes
49 (42) Total Touch - One moment your
mind
50 (49) Guus Meeuwis Vagant - Ver
liefd zijn
51 (53) The Offspring - All I want
52 (60) Puff Johnson - Over and over
53 (-) Apollo 440 - Ain't talkin' bout dub
54 (46) Van Dik Hout - Laat het los (live)
55 (44) Anneke Douma - Bonkevaart
56 (48) Delinquent Habits - Tres delin-
quentes
57 (47) George Michael - Older
58 (43) Rene Froger - In dreams
59 (66) The Mike Flowers Pops - Don't cry
for me Argentina
60 (51) Total Touch - Somebody else's lover
61(67) Re-Play - ik denk aan jou
62 (-) De Nachroaf Frans Tneunisz -
Zing 'ns eve, spring 'ns eve
63 (50) David Bowie - Little Wonder
64 (-) B.B.E.-Flash
65 {--) White Town - Your woman
66(56) Blackstreet Feat Dr. Dre - No diggrty
67(62) Faithless-„Insomnia"
68 Linda, Roos 81 Jessica-Goeie dingen
69 Hans Kraay Jr.-Hep ie luis?
70(75) Herman Brood Van Dik Hout -Pijn
71 (81) Darre Van Dijk - Je kan de hele
wereld aan
72 (73) Velvet - Weg van jou
73 (70) Jean Michel Jarre - Oxygene 8
74 (79) Texas - Say what you want
75 (64) Rob de Nijs - Banger hart
76 (71) Lisa Stansfield - People hold on
77 (76) K's Choice-Dad
78 (-) Boyzone - A different beat
79 (83) Mark Morrison - Horny
80 (92) De Kast - De ideale vrouw
81 (86) Andre Hazes - Lach toch nog een
keer naar mij
82 (-) Live - Lakini's Juice
83 Twenty 4 Seven - If you want
my love
84 (-) Clouseau - Dat ze de mooiste is
85 (-) Mark Owen - Clementine
86 (74) Armand van Helden - The funk
phenomena (old school)
87 (99) Blur - Beetlebum
88 (87) Donna Lewis -1 love you always
forever
89 (84) Zucchero Sugar Fornaciari - Cosi
celeste
90 (-) Spiros - Denk ook aan mij
91 (-) Franklin Brown - Stop!
92 (-) Tracy Bonham - The One
93 (97) Babyface - Every time I close my eyes
94 (93) Elton John 81 Luciano Pavarotti -
Live like horses
95 (85) Reef - Place your hands
96(91) Lois Lane - Simply beautiful
97 (-) Frank Galan 8r Sandra Kim - Al
camino de la vida
98 (72) Urban Dance Squad - Temporarily
expendable
99 (80) Clouseau - Nobelprijs
100 (98) Frans Bauer - Eenskoi
jou 'n dag
komt er voor
EindredactiePaul Verlinden
Reacties Vind je jezelf heel Interessant
heb je een goed idee of wil je gewoon je
gal spuwen?
Schrijf of bel naar: Ragazzi,
Postbus 3229, 4800 MB Breda.
Telefoon: 076-5312379.
Eddy Szarzynski maakte eerst deel uit van Lipstick, onder andere bekend van
de hit I'm a raver. Amper een jaar na oprichting besloot de 22-jarige rapper
onder de naam T-Bear op solotour te gaan. Mecado deed een goede aanbie
ding waar hij op inging en onlangs bracht deze platenmaatschappij zijn eer-
ste nummer Happy Rave uit. Binnenkort is Eddy van plan een promotietour
nee te maken door Brazilië, Maleisië, Korea en Duitsland.
tSl
Door Claire Verpaalen
Een winst van f 32.349.750,75 met je
eigen bedrijfje en dat op je zeven
tiende. Ronny de Ridder, Ad Knaap,
René Wander en Robbert-Jan Pauli
des, allemaal zes atheneum-leerlin
gen aan het Dongemondcollege in
Raamsdonkveer, kregen het voor el
kaar. Weliswaar fictief, maar toch.
De jongens deden mee aan het Natio
nale Managementspel en omdat ze
van de vierhonderd teams die meede
den de hoogste winst behaalden,
wonnen ze alle vier een multimedia-
computer. „In het blad Pauze stond
een bon om mee te doen aan de
wedstrijd. Je moest je voorstellen dat
je een managersteam was van een be
drijf dat buzzers en mobiele telefoons
verkoopt. Het draaide voor ons in eer
ste instantie om de prijs en omdat we
toch samen aan een tafel zitten bij
economie2, hebben we een team ge
vormd. We hebben in de klas nog
grapjes lopen maken. Zo van: die
computer gaan we wel effe winnen.
Wisten wij veel dat dat ook echt zou
gebeuren," lacht Ad.
Voor de jongens werd hun klaslokaal
een vergaderzaal en hun slaapkamer
een directieruimte. Volgens econo
miedocent Henk Dubbelman nam de
Dongemond Telecommunication
Group, zoals de vier hun team noem
den, de wedstrijd erg serieus.
„Om de twee weken kregen ze veran
deringen op de markt en vijf pro
bleemsituaties voorgelegd. Aan de
hand daarvan moesten ze een tactiek
bepalen en de oplossingen die ze
hadden gevonden weer opsturen
naar de organisatie. Zo waren er vijf
rondes die samen een heel boekjaar
voorstelden. Soms kwamen ze om ad
vies naar mij toe maar ik heb eigenlijk
alleen maar gezegd dat winst maken
vaak betekent dat je risico's moet ne
men."
Na tien weken bleek welke teams de
meeste winst had behaald. Even leek
het erop dat de Dongemond Tele
communication Group niet naar de fi
nale ging, want in hun poule werden
ze tweede. „We kregen een brief
waarin stond dat we het niet gehaald
hadden, dus wij dachten: jammer
maar helaas. Een week later liet de
organistatie weten dat we toch door
mochten want het team dat eerste
was geworden, was gediskwalifi
ceerd," zegt Ronny.
Om ook daadwerkelijk aanwezig te
zijn bij de finale moest het team nog
een hindernis nemen. „We hadden
die dag een luistertoets Nederlands,"
vertelt René. „Daar baalden we ei
genlijk wel van, want we waren al zo
ver gekomen. We zijn toen aan de
schoolleiding gaan vragen of er mis
schien iets geregeld kon worden,
maar daar deden ze eerst een beetje
moeilijk over."
De roostermaker van het Dongemond
kwam ten slotte met een oplossing.
De managers in spé mochten, onder
surveillance van de rector, het tenta
men eerder op de dag maken.
De finale bestond uit twee elemen
ten. Het eerste was weer een 'mana-
gementronde' en het tweede was een
creatieve opdracht. „We moesten een
logo en een slogan voor ons bedrijf
verzinnen," vertelt Robbert-Jan.
„Maar toevallig hadden we die al een
tijdje geleden verzonnen. Ik had na
melijk een nieuwe kleurenprinter die
ik graag uitwilde proberen, dus heb
ik een plaatje van WordPerfect afge
haald en het een beetje veranderd.
De andere teams gingen aan de slag
met stiften en potloden, maar wij
hadden het logo en de slogan ge
woon bij ons dus waren al klaar."
Het logo, dat een rinkelende tele
foon voorstelt, en de slogan 'We ma
ke you call' viel bij de jury zo in de
smaak dat de Dongemond Telecom
munication Group ook bij de creatie
ve opdracht de eerste prijs veroverde.
„We waren al tevreden dat we in die
ronde eerste werden, dus toen we
hoorden dat we het hele spel gewon
nen hadden, waren we helemaal
blij," zegt Ronny.
De vier hebben geen ambities om in
de toekomst een echt bedrijf te be
ginnen. „Het was leuk en ook wel
leerzaam om mee te doen, maar er
komt toch wel veel kijken bij een ei
gen bedrijf. Trouwens, waar haal je
op onze leeftijd een startkapitaal
vandaan?", vraagt René zich af.
Toch zijn de vier vrienden van plan
om volgend jaar weer mee te doen
aan de managementspel, maar dan
aan de wedstrijd die speciaal voor
studenten wordt georganiseerd. Drie
van de vier gaan informatica stude
ren en de andere gaat natuurkunde
doen. „We wonen dan waarschijnlijk
op kamers in verschillende steden,
maar we hebben dan toch een fax en
e-mail, dus overleggen op afstand zal
niet zo'n probleem zijn."
Ronny de Ridder, Ad Knaap, Robbert-Jan Paulides en René Wander doen-volgend jaar weer mee aan managementspel, maar dan als student.
FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP
Zilvergeschminkte dansers Kinderen die figureren in de clip
SOL FILMprodukties, bekend van on
der andere de programma's Tussen
eten en afwas en Ik hou van lawaai
zoekt jongeren die willen acteren in
een 8-delige dramaserie. Deze serie
zal gaan over jongeren met een han
dicap in relatie tot jongeren zonder
een handicap.
Voor de hoofdrollen is SOL FILMpro-
1 dukties op zoek naar jongeren tussen
de 16 en 20 jaar (of die daar voor kun-
l nen doorgaan} - Belangrijk is dat. je ac-
teerervaring hebt, op reisafstand van
Breda of Rotterdam woont en be
schikbaar bent voor opnames in de
zomervakantie en repetities vanaf
april (voornamelijk in het weekend).
Vooral ook is SOL FILMprodukties op
zoek naar jongeren met een handicap
(dwarslaesie, jeugd-reuma, spastisch,
diabetes etc.)
„Je hoeft niet perse ervaring met het
spelen in tv-series te hebben. Het kan
ook dat iemand bij de plaatselijke to-
neelvereniging is aangesloten of op
school in een musical heeft meege
daan. Dat telt allemaal als ervaring.
Waar wij op letten is dat de acteurs
zichzelf goed kunnen uitdrukken en
kunnen verplaatsen in een ander,"
verduidelijkt Ingrid van Gent van SOL
FILMprodukties.
In elke aflevering van de serie zal een
jongere met een bepaalde handicap
of ziekte centraal staan. Het uitgangs
punt zal zijn: mensen met een handï-
De FNV vreest een toenemend aantal bedrijfsonge
vallen onder jeugdige werknemers als gevolg van de
versoepelde regelgeving die per 1 maart in werking
treedt. Jongeren onder de achttien jaar mogen voor
taan onder deskundig toezicht bepaalde gevaarlijke
werkzaamheden uitoefenen die nu nog verboden
zijn. Volgens de FNV bieden de nieuwe voorschriften
te weinig bescherming.
De regeling van de arbeidsomstandigheden van jon
ge werknemers is opgenomen in het Arbeidsomstan
dighedenbesluit, dat vanaf volgende maand van
kracht is. De richtlijnen vervangen het uit 1919 date
rende Arbeidsbesluit Jeugdigen.
In de nieuwe regeling komen enkele verboden te
vervallen. Zo mogen vijftien-, zestien- en zeventienja
rigen straks achter de lopende band staan, met wilde
of giftige dieren werken en arbeid verrichten op
plaatsen waar instortingsgevaar dreigt. Deze werk
zaamheden zijn toegestaan op voorwaarde dat er
voldoende toezicht op de jongeren is.
De FNV maakt zich grote zorgen over de gevolgen
van deze veranderingen voor de veiligheid en de ge
zondheid van werkende jongeren. „Jongeren onder
de achttien jaar mogen straks op een heftruck rijden,
terwijl bij de arbeidsinspectie gebleken is dat daarbij
veel ernstige ongelukken gebeuren. Ze gaan op de
vork zitten en raken beklemd tussen de heftruck en
een muur of ze vallen ervan af," vertelt projectmede
werker Marieke Koning van de FNV Jongeren.
De vakbeweging denkt dat het aantal bedrijfsonge-
lukken onder jonge werknemers sterk zal toenemen.
Nu al zijn zij twee keer zo vaak het slachtoffer van
een bedrijfsongeval dan hun oudere collega's. Vooral
vakantiewerkers zijn de dupe. Zij zijn tijdelijk in
dienst zijn en kennen de risico's van het bedrijf niet.
Bovendien hebben zij meestal geen ervaring en on
derschatten zij de gevaren.
Volgens de FNV is het onduidelijk wat het toezicht
op jonge werknemers in de praktijk inhoudt. Hoe be
paalt een werkgever of iemand deskundig genoeg is
om toezicht te houden? En hoe ver moeten bedrijven
hierin gaan? Moet er constant oogcontact zijn met
de jonge werknemer of is in de buurt rondlopen vol
doende? Duidelijke maatstaven hierover ontbreken,
stelt de FNV.
cap zijn niet abnormaal maar hebben
net zo als een ander positieve en ne
gatieve igenschappen. Elke aflevering
zal 30 minuten duren en wordt uitge
zonden door de EO op prime time.
Iets voor jou? Stuur dan een brief met
pasfoto en een omschrijving van jezelf
(acteerervaring, hobby's, wanneer je
beschikbaar bent etc.) naar: SOL FILM
produkties, Postbus 1032 4801 BA in
Breda, t.a.v. Ingrid van Gent (tel. 076-
522O080).
Door Liesbeth Oeseburg
Videoclips schieten voorbij op je tv en
duren vaak niet langer dan een mi
nuut of drie, vier. Het maken ervan
neemt echter heel wat meer tijd in be
slag. Ragazzi nam een kijkje achter de
schermen bij het opnemen van een
clip en merkte dat je hiervoor vooral
een flinke dosis geduld nodig hebt.
Een zaterdagmiddag in Edam. Er is
haast geen levende ziel te bekennen
in het schilderachtige Noord-Hollandse
landschap. Niets wijst er dan ook op
dat in een oud fort, achteraf gelegen
tussen de weilanden, al vanaf 's och
tends zeven uur mensen bezig zijn met
de voorbereidingen voor de opnames
van een videoclip. Uren zal er gewerkt
voor een filmpje met een speeltijd van
3.43 minuten.
Artiest T-Bear, in het 'echt' genaamd
Eddy Szarzynski (22), wacht koukleu
mend op de opname van de volgende
shot. Al enkele uren is hij in het koude
gangenstelsel bezig met het acteren
voor de videoclip die zijn nummer
Happy Rave zal gaan begeleiden. Het
is een happy hardcore versie van Da
vid's Song van The Kelly Family, uitge
bracht door de nieuwe platenmaat
schappij Mecado.
De korte inhoud van de (onlangs uit
gebrachte) clip: T-Bear en vier kinde
ren lopen door een aantal lange en
donkere gangen. Onderweg komen
ze een aantal vreemde types tegen,
zoals een sm-dame, een soort gang
ster, een lasser en een bodybuilder.
T-Bear loodst ze echter veilig door
de gangen naar een verlichte ruimte
met een zandhoop, waar zilverkleuri
ge dansers wild bewegen.
Rustig luistert T-Bear naar de techni
sche details die cameraman Bert Pot
bespreekt met regisseur Olaf van Ger-
wen. Op zijn teken loopt hij met de
kinderen naar het eind van de lange
smalle gang. Daar wacht de regie-as
sistent. Nadat deze weer via een por
tofoon met de regisseur gecommuni
ceerd heeft over de manier waarop de
artiest moet lopen, kan er worden ge
filmd.
„Licht klaar, camera loopt, roll, ac
tie!," klinkt het luid. T-Bear beweegt
rappend door de gang, op de voet ge
volgd door de vier kids die erachter
aan moeten rennen. Het gebeuren
wordt nauwlettend op een monitor
gadegeslagen. Enkele seconden later
is de shot weer voorbij. De kinderen,
regie-assistent. Gedurende deze dag
zullen er in verschillende ruimtes van
het fort met verschillende mensen (ar
tiest, kinderen, dansers en figuranten)
steeds korte shots opgenomen worden
die later in de studio gemonteerd wor
den tot één vloeiende videoclip. In het
lage gebouw bevinden zich veel gan
gen, deuren en kleine en grotere
ruimtes waar prima gefilmd kan wor
den. In de gele, stoffige ruimtes
struikel je haast over de draden en
apparatuur.
Ondertussen zijn in het naburige
clubgebouwtje twee visagisten bezig
met het zilver verven van de danseres
sen en het aanbrengen van make-up
op de gezichten van de figuranten.
Een styliste is druk in de weer met kle
ding van de figuranten. Eddy 'T-Bear'
neemt tussen de middag even de tijd
om een broodje naar binnen te wer
ken. „Het is een vermoeiende dag,"
verzucht hij, „maar toch is het leuk om
te doen. Deze dip is natuurlijk heel
belangrijk voor mijn nieuwe singel. De
videoclip bepaalt het imago."
Er worden nu opnames met de figu
ranten gemaakt en dus kan hij even
uitblazen. Ook de kinderen moeten
wachten. Charlene (7) merkt vanachter
haar gameboy op dat ze het maar saai
vindt. „We moeten telkens rennen."
„Ach, ik vind het wel leuk," mompelt
Steven (8). „Kinderen zijn nu eenmaal
niet gewend om lang te wachten," al
dus een van de moeders. Toch moeten
ze nog even geduld hebben, want ze
zullen nog een aantal uren in Edam
moeten doorbrengen.
De 24-jarige regisseur Olaf van Ger-
wen bedacht het concept van de clip.
„Je krijgt het nummer en de foto van
de artiest op je bureau. Met een groep
bespreek je het imago en de sfeer die
je rond de artiest wilt opbouwen.
Daarna krijg je de tijd om te brainstor
men over hoe de clip ingevuld moet
worden."
In een week tijd moesten de voorbe
reidingen voor de clip getroffen wor
den. Binnen no time moest onder an
dere apparatuur, een ruimte, dansers
en figuranten tevoorschijn worden ge
haald. „Dat gebeurt met een hoop
mensen. De producer, (Jeroen Zwart
jes), is verantwoordelijk voor het zake
lijke gedeelte. Ik houd me vooral be
zig met het creatieve gedeelte," aldus
de regisseur. Over het eindresultaat is
hij tevreden. „Het is gewoon een vre
selijk lekkere dip geworden."
Na veel geroep over en weer zal het
tafereel nog een paar maal herhaald
worden. „Laat ze niette hard ren
nen", waarschuwt de cameraman de
twee meisjes en twee jongens, stor
men in één adem door naar de plaats
waar limonade staat. „Mogen we ook
cola?," schreeuwen ze.