Het maken van een clip vraagt vooral geduld 1managers van Acteurs gezocht voor tv-serie Succesvolle zeventien (D ft 0) H 0 O O T-Bear op solotour FNV vreest vaker bedrijfsongeval jongeren 1 2) No Mercy When I die 2(1) No Doubt - Don't speak 3 3) BN'ERS VOOR BNN - Hij gaat voor C! 4 (11En Voque Don't let go (love) 5 6) Xzibit - Paparazzi 6 (18) U2 - Discotheque 7 5) Madonna - Don't cry for me Argen tina 8 8) Ginuwine - Pony 9 9) Gala - Freed from desire 10 7) Spice Girls - 2 Become 1 11(4) Gabber Piet - Hakke Zage 12 (25) Charly Lownoise Mental Theo - Party 13 (10) Mc Rage - Fuck the macarena 14 (20) Sarah Brightman 81 Andrea Bo- celli - Time to say 15 (39) Monstars of Space Jam - Hit'm high Whiti 16 (13) Whitney Houston - Step by step 17 (19) Erik Huizebosch - Huizebosch, Hu zebosch 18 (12) Marco Borsato - De Waarheid 19(16) Khaled-Aicha 20 (32) De Mosselman - Mossels 21 (15) Toni Braxton - Un Break my heart 22(14) 3T -1 Need you 23 (27) LL Cool J -1 need love/Mama said knock you out 24 (22) Red 5 - Da beat goes 25(30) ICT - Lasciati Tentare 26 (90) R. Kelly -1 believe I can fly 27 (24) Robert Miles Feat. Maria Naylei - One one 28 (23) Grooveyard - Mary go wild 29 (28) Barbra Streisand/Bryan Adams I finally found 30 (45) LL Cool J - Ain't nobody 31 (17) Hakkuhbar - Gabbertje 32 (41) N-Sync -1 want you back 33 (26) 2 Pac -1 ain't mad at 'cha 34 (57) Gabber Wijfie - Klappus in je handjt 35 (21) Flamman 81 Abraxas Feat. Mc Remsy - Good to go 36 (38) Faithless - Salva Mea 37 (29) Az Yet-Last night 38 (31) Braids-The - Bohemian rhapsody 39 (59) Chris Rea/Shirley Bassey - Disco La Passione 40 (-) Backstreet Boys - Anywhere for you 41 (37) Prodigy - Breathe 42 (54) Chicane - Offshore 43 (58) Mc Lyte - Cold rock a party 44 (36) Linda Roos Si Jessica - Lange nacht 45 (34) Critical Mass - Happy generation 46(35) Dune-Who wants to live forever 47 (33) The Kelly Family -1 can't help myself 48 (40) Backstreet Boys - Quit playing ga mes 49 (42) Total Touch - One moment your mind 50 (49) Guus Meeuwis Vagant - Ver liefd zijn 51 (53) The Offspring - All I want 52 (60) Puff Johnson - Over and over 53 (-) Apollo 440 - Ain't talkin' bout dub 54 (46) Van Dik Hout - Laat het los (live) 55 (44) Anneke Douma - Bonkevaart 56 (48) Delinquent Habits - Tres delin- quentes 57 (47) George Michael - Older 58 (43) Rene Froger - In dreams 59 (66) The Mike Flowers Pops - Don't cry for me Argentina 60 (51) Total Touch - Somebody else's lover 61(67) Re-Play - ik denk aan jou 62 (-) De Nachroaf Frans Tneunisz - Zing 'ns eve, spring 'ns eve 63 (50) David Bowie - Little Wonder 64 (-) B.B.E.-Flash 65 {--) White Town - Your woman 66(56) Blackstreet Feat Dr. Dre - No diggrty 67(62) Faithless-„Insomnia" 68 Linda, Roos 81 Jessica-Goeie dingen 69 Hans Kraay Jr.-Hep ie luis? 70(75) Herman Brood Van Dik Hout -Pijn 71 (81) Darre Van Dijk - Je kan de hele wereld aan 72 (73) Velvet - Weg van jou 73 (70) Jean Michel Jarre - Oxygene 8 74 (79) Texas - Say what you want 75 (64) Rob de Nijs - Banger hart 76 (71) Lisa Stansfield - People hold on 77 (76) K's Choice-Dad 78 (-) Boyzone - A different beat 79 (83) Mark Morrison - Horny 80 (92) De Kast - De ideale vrouw 81 (86) Andre Hazes - Lach toch nog een keer naar mij 82 (-) Live - Lakini's Juice 83 Twenty 4 Seven - If you want my love 84 (-) Clouseau - Dat ze de mooiste is 85 (-) Mark Owen - Clementine 86 (74) Armand van Helden - The funk phenomena (old school) 87 (99) Blur - Beetlebum 88 (87) Donna Lewis -1 love you always forever 89 (84) Zucchero Sugar Fornaciari - Cosi celeste 90 (-) Spiros - Denk ook aan mij 91 (-) Franklin Brown - Stop! 92 (-) Tracy Bonham - The One 93 (97) Babyface - Every time I close my eyes 94 (93) Elton John 81 Luciano Pavarotti - Live like horses 95 (85) Reef - Place your hands 96(91) Lois Lane - Simply beautiful 97 (-) Frank Galan 8r Sandra Kim - Al camino de la vida 98 (72) Urban Dance Squad - Temporarily expendable 99 (80) Clouseau - Nobelprijs 100 (98) Frans Bauer - Eenskoi jou 'n dag komt er voor EindredactiePaul Verlinden Reacties Vind je jezelf heel Interessant heb je een goed idee of wil je gewoon je gal spuwen? Schrijf of bel naar: Ragazzi, Postbus 3229, 4800 MB Breda. Telefoon: 076-5312379. Eddy Szarzynski maakte eerst deel uit van Lipstick, onder andere bekend van de hit I'm a raver. Amper een jaar na oprichting besloot de 22-jarige rapper onder de naam T-Bear op solotour te gaan. Mecado deed een goede aanbie ding waar hij op inging en onlangs bracht deze platenmaatschappij zijn eer- ste nummer Happy Rave uit. Binnenkort is Eddy van plan een promotietour nee te maken door Brazilië, Maleisië, Korea en Duitsland. tSl Door Claire Verpaalen Een winst van f 32.349.750,75 met je eigen bedrijfje en dat op je zeven tiende. Ronny de Ridder, Ad Knaap, René Wander en Robbert-Jan Pauli des, allemaal zes atheneum-leerlin gen aan het Dongemondcollege in Raamsdonkveer, kregen het voor el kaar. Weliswaar fictief, maar toch. De jongens deden mee aan het Natio nale Managementspel en omdat ze van de vierhonderd teams die meede den de hoogste winst behaalden, wonnen ze alle vier een multimedia- computer. „In het blad Pauze stond een bon om mee te doen aan de wedstrijd. Je moest je voorstellen dat je een managersteam was van een be drijf dat buzzers en mobiele telefoons verkoopt. Het draaide voor ons in eer ste instantie om de prijs en omdat we toch samen aan een tafel zitten bij economie2, hebben we een team ge vormd. We hebben in de klas nog grapjes lopen maken. Zo van: die computer gaan we wel effe winnen. Wisten wij veel dat dat ook echt zou gebeuren," lacht Ad. Voor de jongens werd hun klaslokaal een vergaderzaal en hun slaapkamer een directieruimte. Volgens econo miedocent Henk Dubbelman nam de Dongemond Telecommunication Group, zoals de vier hun team noem den, de wedstrijd erg serieus. „Om de twee weken kregen ze veran deringen op de markt en vijf pro bleemsituaties voorgelegd. Aan de hand daarvan moesten ze een tactiek bepalen en de oplossingen die ze hadden gevonden weer opsturen naar de organisatie. Zo waren er vijf rondes die samen een heel boekjaar voorstelden. Soms kwamen ze om ad vies naar mij toe maar ik heb eigenlijk alleen maar gezegd dat winst maken vaak betekent dat je risico's moet ne men." Na tien weken bleek welke teams de meeste winst had behaald. Even leek het erop dat de Dongemond Tele communication Group niet naar de fi nale ging, want in hun poule werden ze tweede. „We kregen een brief waarin stond dat we het niet gehaald hadden, dus wij dachten: jammer maar helaas. Een week later liet de organistatie weten dat we toch door mochten want het team dat eerste was geworden, was gediskwalifi ceerd," zegt Ronny. Om ook daadwerkelijk aanwezig te zijn bij de finale moest het team nog een hindernis nemen. „We hadden die dag een luistertoets Nederlands," vertelt René. „Daar baalden we ei genlijk wel van, want we waren al zo ver gekomen. We zijn toen aan de schoolleiding gaan vragen of er mis schien iets geregeld kon worden, maar daar deden ze eerst een beetje moeilijk over." De roostermaker van het Dongemond kwam ten slotte met een oplossing. De managers in spé mochten, onder surveillance van de rector, het tenta men eerder op de dag maken. De finale bestond uit twee elemen ten. Het eerste was weer een 'mana- gementronde' en het tweede was een creatieve opdracht. „We moesten een logo en een slogan voor ons bedrijf verzinnen," vertelt Robbert-Jan. „Maar toevallig hadden we die al een tijdje geleden verzonnen. Ik had na melijk een nieuwe kleurenprinter die ik graag uitwilde proberen, dus heb ik een plaatje van WordPerfect afge haald en het een beetje veranderd. De andere teams gingen aan de slag met stiften en potloden, maar wij hadden het logo en de slogan ge woon bij ons dus waren al klaar." Het logo, dat een rinkelende tele foon voorstelt, en de slogan 'We ma ke you call' viel bij de jury zo in de smaak dat de Dongemond Telecom munication Group ook bij de creatie ve opdracht de eerste prijs veroverde. „We waren al tevreden dat we in die ronde eerste werden, dus toen we hoorden dat we het hele spel gewon nen hadden, waren we helemaal blij," zegt Ronny. De vier hebben geen ambities om in de toekomst een echt bedrijf te be ginnen. „Het was leuk en ook wel leerzaam om mee te doen, maar er komt toch wel veel kijken bij een ei gen bedrijf. Trouwens, waar haal je op onze leeftijd een startkapitaal vandaan?", vraagt René zich af. Toch zijn de vier vrienden van plan om volgend jaar weer mee te doen aan de managementspel, maar dan aan de wedstrijd die speciaal voor studenten wordt georganiseerd. Drie van de vier gaan informatica stude ren en de andere gaat natuurkunde doen. „We wonen dan waarschijnlijk op kamers in verschillende steden, maar we hebben dan toch een fax en e-mail, dus overleggen op afstand zal niet zo'n probleem zijn." Ronny de Ridder, Ad Knaap, Robbert-Jan Paulides en René Wander doen-volgend jaar weer mee aan managementspel, maar dan als student. FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP Zilvergeschminkte dansers Kinderen die figureren in de clip SOL FILMprodukties, bekend van on der andere de programma's Tussen eten en afwas en Ik hou van lawaai zoekt jongeren die willen acteren in een 8-delige dramaserie. Deze serie zal gaan over jongeren met een han dicap in relatie tot jongeren zonder een handicap. Voor de hoofdrollen is SOL FILMpro- 1 dukties op zoek naar jongeren tussen de 16 en 20 jaar (of die daar voor kun- l nen doorgaan} - Belangrijk is dat. je ac- teerervaring hebt, op reisafstand van Breda of Rotterdam woont en be schikbaar bent voor opnames in de zomervakantie en repetities vanaf april (voornamelijk in het weekend). Vooral ook is SOL FILMprodukties op zoek naar jongeren met een handicap (dwarslaesie, jeugd-reuma, spastisch, diabetes etc.) „Je hoeft niet perse ervaring met het spelen in tv-series te hebben. Het kan ook dat iemand bij de plaatselijke to- neelvereniging is aangesloten of op school in een musical heeft meege daan. Dat telt allemaal als ervaring. Waar wij op letten is dat de acteurs zichzelf goed kunnen uitdrukken en kunnen verplaatsen in een ander," verduidelijkt Ingrid van Gent van SOL FILMprodukties. In elke aflevering van de serie zal een jongere met een bepaalde handicap of ziekte centraal staan. Het uitgangs punt zal zijn: mensen met een handï- De FNV vreest een toenemend aantal bedrijfsonge vallen onder jeugdige werknemers als gevolg van de versoepelde regelgeving die per 1 maart in werking treedt. Jongeren onder de achttien jaar mogen voor taan onder deskundig toezicht bepaalde gevaarlijke werkzaamheden uitoefenen die nu nog verboden zijn. Volgens de FNV bieden de nieuwe voorschriften te weinig bescherming. De regeling van de arbeidsomstandigheden van jon ge werknemers is opgenomen in het Arbeidsomstan dighedenbesluit, dat vanaf volgende maand van kracht is. De richtlijnen vervangen het uit 1919 date rende Arbeidsbesluit Jeugdigen. In de nieuwe regeling komen enkele verboden te vervallen. Zo mogen vijftien-, zestien- en zeventienja rigen straks achter de lopende band staan, met wilde of giftige dieren werken en arbeid verrichten op plaatsen waar instortingsgevaar dreigt. Deze werk zaamheden zijn toegestaan op voorwaarde dat er voldoende toezicht op de jongeren is. De FNV maakt zich grote zorgen over de gevolgen van deze veranderingen voor de veiligheid en de ge zondheid van werkende jongeren. „Jongeren onder de achttien jaar mogen straks op een heftruck rijden, terwijl bij de arbeidsinspectie gebleken is dat daarbij veel ernstige ongelukken gebeuren. Ze gaan op de vork zitten en raken beklemd tussen de heftruck en een muur of ze vallen ervan af," vertelt projectmede werker Marieke Koning van de FNV Jongeren. De vakbeweging denkt dat het aantal bedrijfsonge- lukken onder jonge werknemers sterk zal toenemen. Nu al zijn zij twee keer zo vaak het slachtoffer van een bedrijfsongeval dan hun oudere collega's. Vooral vakantiewerkers zijn de dupe. Zij zijn tijdelijk in dienst zijn en kennen de risico's van het bedrijf niet. Bovendien hebben zij meestal geen ervaring en on derschatten zij de gevaren. Volgens de FNV is het onduidelijk wat het toezicht op jonge werknemers in de praktijk inhoudt. Hoe be paalt een werkgever of iemand deskundig genoeg is om toezicht te houden? En hoe ver moeten bedrijven hierin gaan? Moet er constant oogcontact zijn met de jonge werknemer of is in de buurt rondlopen vol doende? Duidelijke maatstaven hierover ontbreken, stelt de FNV. cap zijn niet abnormaal maar hebben net zo als een ander positieve en ne gatieve igenschappen. Elke aflevering zal 30 minuten duren en wordt uitge zonden door de EO op prime time. Iets voor jou? Stuur dan een brief met pasfoto en een omschrijving van jezelf (acteerervaring, hobby's, wanneer je beschikbaar bent etc.) naar: SOL FILM produkties, Postbus 1032 4801 BA in Breda, t.a.v. Ingrid van Gent (tel. 076- 522O080). Door Liesbeth Oeseburg Videoclips schieten voorbij op je tv en duren vaak niet langer dan een mi nuut of drie, vier. Het maken ervan neemt echter heel wat meer tijd in be slag. Ragazzi nam een kijkje achter de schermen bij het opnemen van een clip en merkte dat je hiervoor vooral een flinke dosis geduld nodig hebt. Een zaterdagmiddag in Edam. Er is haast geen levende ziel te bekennen in het schilderachtige Noord-Hollandse landschap. Niets wijst er dan ook op dat in een oud fort, achteraf gelegen tussen de weilanden, al vanaf 's och tends zeven uur mensen bezig zijn met de voorbereidingen voor de opnames van een videoclip. Uren zal er gewerkt voor een filmpje met een speeltijd van 3.43 minuten. Artiest T-Bear, in het 'echt' genaamd Eddy Szarzynski (22), wacht koukleu mend op de opname van de volgende shot. Al enkele uren is hij in het koude gangenstelsel bezig met het acteren voor de videoclip die zijn nummer Happy Rave zal gaan begeleiden. Het is een happy hardcore versie van Da vid's Song van The Kelly Family, uitge bracht door de nieuwe platenmaat schappij Mecado. De korte inhoud van de (onlangs uit gebrachte) clip: T-Bear en vier kinde ren lopen door een aantal lange en donkere gangen. Onderweg komen ze een aantal vreemde types tegen, zoals een sm-dame, een soort gang ster, een lasser en een bodybuilder. T-Bear loodst ze echter veilig door de gangen naar een verlichte ruimte met een zandhoop, waar zilverkleuri ge dansers wild bewegen. Rustig luistert T-Bear naar de techni sche details die cameraman Bert Pot bespreekt met regisseur Olaf van Ger- wen. Op zijn teken loopt hij met de kinderen naar het eind van de lange smalle gang. Daar wacht de regie-as sistent. Nadat deze weer via een por tofoon met de regisseur gecommuni ceerd heeft over de manier waarop de artiest moet lopen, kan er worden ge filmd. „Licht klaar, camera loopt, roll, ac tie!," klinkt het luid. T-Bear beweegt rappend door de gang, op de voet ge volgd door de vier kids die erachter aan moeten rennen. Het gebeuren wordt nauwlettend op een monitor gadegeslagen. Enkele seconden later is de shot weer voorbij. De kinderen, regie-assistent. Gedurende deze dag zullen er in verschillende ruimtes van het fort met verschillende mensen (ar tiest, kinderen, dansers en figuranten) steeds korte shots opgenomen worden die later in de studio gemonteerd wor den tot één vloeiende videoclip. In het lage gebouw bevinden zich veel gan gen, deuren en kleine en grotere ruimtes waar prima gefilmd kan wor den. In de gele, stoffige ruimtes struikel je haast over de draden en apparatuur. Ondertussen zijn in het naburige clubgebouwtje twee visagisten bezig met het zilver verven van de danseres sen en het aanbrengen van make-up op de gezichten van de figuranten. Een styliste is druk in de weer met kle ding van de figuranten. Eddy 'T-Bear' neemt tussen de middag even de tijd om een broodje naar binnen te wer ken. „Het is een vermoeiende dag," verzucht hij, „maar toch is het leuk om te doen. Deze dip is natuurlijk heel belangrijk voor mijn nieuwe singel. De videoclip bepaalt het imago." Er worden nu opnames met de figu ranten gemaakt en dus kan hij even uitblazen. Ook de kinderen moeten wachten. Charlene (7) merkt vanachter haar gameboy op dat ze het maar saai vindt. „We moeten telkens rennen." „Ach, ik vind het wel leuk," mompelt Steven (8). „Kinderen zijn nu eenmaal niet gewend om lang te wachten," al dus een van de moeders. Toch moeten ze nog even geduld hebben, want ze zullen nog een aantal uren in Edam moeten doorbrengen. De 24-jarige regisseur Olaf van Ger- wen bedacht het concept van de clip. „Je krijgt het nummer en de foto van de artiest op je bureau. Met een groep bespreek je het imago en de sfeer die je rond de artiest wilt opbouwen. Daarna krijg je de tijd om te brainstor men over hoe de clip ingevuld moet worden." In een week tijd moesten de voorbe reidingen voor de clip getroffen wor den. Binnen no time moest onder an dere apparatuur, een ruimte, dansers en figuranten tevoorschijn worden ge haald. „Dat gebeurt met een hoop mensen. De producer, (Jeroen Zwart jes), is verantwoordelijk voor het zake lijke gedeelte. Ik houd me vooral be zig met het creatieve gedeelte," aldus de regisseur. Over het eindresultaat is hij tevreden. „Het is gewoon een vre selijk lekkere dip geworden." Na veel geroep over en weer zal het tafereel nog een paar maal herhaald worden. „Laat ze niette hard ren nen", waarschuwt de cameraman de twee meisjes en twee jongens, stor men in één adem door naar de plaats waar limonade staat. „Mogen we ook cola?," schreeuwen ze.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 40