Pesten vaak uitstekend bewaard klassengeheim Zeeuws-Ylaamse instanties en basisscholen pakken probleem bij de wortels aan Vroeger werd er ook gepest, maar toen viel het niet zo op' 'Als er gepest wordt, merk je dat aan de sfeer in de klas' ZEELAND C4 ZATERDAG 15 FEBRUARI 1997 Door Sanne Schelfaut Pesten de rest pest en ik ik stik ik houd me stoer mij krijgen ze niet klein ik verberg de pijn 't stopt als ik me niet verroer waarom pakken ze mij altijd thuis zeggen ze dat 't slijt ik voel me steeds zo alleen en ik ben bang van top tot teen IfflA EEN kwart van de kinderen in het Isisonderwijs wordt met een zekere regel- jepest. Dat kan zijn door fysiek, psy- of seksueel geweld. Slaan, schoppen, fatn, akelige bijnamen of geheel negeren. Machtig procent van de gevallen grijpt de ttracht niet in. Tweederde van de leerlin- j{D durft er thuis niet over te praten. Dat Ijkt uit de laatste cijfers van het Algemeen ogisch Studiecentrum in Utrecht, ïarmerende cijfers. Hoe is het gesteld met id pestprobleem op basisscholen in js-Vlaanderen? Loopt het uit de hand wordt er alles aan gedaan om het pesten 'fjentegaan? Jleze cijfers geven aan hoe schrijnend de si- eis op dit moment," zegt pestdeskundi- van der Meer van het Algemeen Peda- ;ch Studiecentrum in Utrecht. „Op )l worden veel kinderen gepest zonder il iemand het merkt. Want pesten is een onzichtbaar, uitstekend bewaard klassenge- 1 aldus Van der Meer. Folgens de pest-deskundige houden kinde- er altijd wat aan over. Ze kunnen niet Japen, hebben buikpijn en klagen over pijn. Hun prestaties op school blijven iter. De pesters zelf lopen een vier maal zo jotekans om in crimineel gedrag te verval- k Omdat de effecten desastreus zijn, moet er is aan worden gedaan om pesten te voor- i" vindt Van der Meer. Dan is het pro- 'olgens hem simpel in de hand te hou- Vier jaar geleden hebben vier ouderor- saties al een vijfstappenplan opgesteld een eind te maken aan pesten. Daarin «sat onder meer hoe het slachtoffer kan «den geholpen, maar ook de pester. Ook 'at het plan adviezen voor leerkrachten en Ui j ^at aUemaal niet helpt, kan de leerling van school worden Vo Halt JWviaanderen houdt onder meer het r° Halt zich intensief bezig met de bestrij- j f pesten op basisscholen, rolt Dekker, coördinator van Buro Halt: jVlnd het een verschrikkelijk idee dat aaiden kinderen elke dag met lood in de °enen naar school gaan. De laatste jaren tve d ^'er pas ec^ structureel nagedacht oorzaken en gevolgen van pesten. lots,Ze^ ^at Pesten de afgelopen jaren tef'l 'oe§enomen> maar daar heb ik m'n Ha» S ?V8r' Vroeger werd er ook gepest, Wd» zo °P- kom ze^ uit de y ""JWereld, stond een aantal jaren ge it V°ri°r t'e ^as' besteedden toen min- ttriPan aan Pesten, het gebeurde ach- J„,ruS' Heel subtiel, nu is het meer in het .Ppar, in de klas." Dekker wordt er nu echt gepraat Ut inf pestPr°hlematiek. „Je eerste bron '°8d ?rmat'e daarbij zijn de leerlingen. Atrial weet le niet waarover je praat. il(rn n het mee, zij vertellen over de pro- »n ale ze meemaken. Eind vorig jaar J s, ,We voor de Zeeuws-Vlaamse scholen .jili leaag georganiseerd. Thema was de Meerl'S° ^a* moeter gebeuren om el- 'ig het gevoel te geven dat ze zonder kleerscheuren naar school kunnen, dat ze zich veilig voelen? Het is makkelijk om te zeggen dat we erover moeten praten, maar waar liggen de oorzaken? Als ik het ant woord wist, was ik miljonair. Het zit zo com plex in elkaar, er zijn zoveel oorzaken te noemen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Als je ziet wat voor jongens er bij ons komen. Door het uitlokken van vechtpartijen komen ze via de politie bij ons terecht. Dan vraag je hen: Waar ben je in godsnaam mee bezig, waarom gebruik je geweld? Dan krijg je bijna altijd de volgende antwoorden: Als je zelf een klap uitdeelt, word je kennelijk ge accepteerd, dan ben je de macho. Als je dat niet doet, ben je een mietje en wie wil dat nou? Het is net als bij de apen, de meest agressieve van het stel, wint. Je moet kenne lijk van je afbijten, wil je niet gepest wor den. Jongens gaan snel' op de vuist, meiden zijn vaak valser, gemener. Ik heb bijvoor beeld een meisje begeleid die een soort 'Efte- lingtrauma' heeft overgehouden uit haar ba sisschoolperiode. Elke keer als de klas met de bus op schoolreis ging, wilde er niemand naast haar zitten. Dat is zo vernederend voor haar geweest dat ze nu nog de kriebels krijgt als iemand het over een pretpark heeft." Onderzoek Nu pas wordt er onderzoek gedaan naar de gevolgen van pesten op de lange termijn. Uit de resultaten blijkt dat velen er behoorlijke klappen van hebben gekregen. Maatschap pelijk gezien functioneren pestslachtoffers niet goed, ze kunnen geen langdurige vriendschappen opbouwen en sommigen plegen op latere leeftijd zelfs zelfmoord door de vernederingen die ze in hun jeugd hebben moeten doorstaan. Sinds een jaar is Halt bezig het pestpro bleem 'bij de wortels' aan te pakken. Dek ker: „We geven op de Zeeuws-Vlaamse scho len veel voorlichting over pesten. Er is een groot verschil in de manier waarop je die voorlichting geeft. Het is niet zo dat we het klaslokaal binnenstappen met de vraag: Hé, jongens en meiden wie wordt er hier gepest? Dat werkt natuurlijk voor geen meter, dan loopt de helft weg. Nee, we pakken het veel serieuzer aan. We begeleiden de gepesten en de pestkoppen op een open en eerlijke ma nier. We vragen ons af welke gedachtenwe- reld iemand heeft die in staat is om een an der zo vernederend te behandelen. En waar om laat een slachtoffer het zover komen dat hij of zij in elkaar wordt geslagen, waarom bijt iemand niet van zich af?" „Uit de praktijk blijkt dat je vooral door moet praten, de discussie blijven aanwakke ren. Er speelt zich zoveel af in die hoofdjes. Vaak zijn de grootste pesters zelf ook gepest en proberen ze wraak te nemen op een ander. Ook de verharding van de maatschappij speelt een rol. Die kids zien zoveel geweld op televisie dat ze er immuun voor worden. Het is normaal geworden dat er minimaal tien doden per avond op het scherm voorbij ko men. Wij vonden het doodeng toen er twintig jaar geleden hier in Terneuzen een lijk aan spoelde. Voor de meeste jongeren is dat niet meer zo eng. Of wat dacht je van gokken. Te genwoordig zijn er op elke school meerdere gokverslaafden, ook al bij de bovenbouw van basisscholen. Vroeger was gokken iets uit Las Vegas, dat stond ver van je bed. Net als bij drank, daar werd je draaierig van, maar echt verslaafd was bijna niemand. Dat is nu wel anders, alles lijkt zo gewoon ge worden. Drugs, xtc, paddestoelen noem maar op, hoe gekker hoe beter. Wat is nog normaal, waar ligt de grens? Al deze ontwik kelingen zorgen ervoor dat de jeugd agres siever wordt, vijandiger ten opzichte van an dere kinderen," aldus de Halt-coördinator. Onderwijzers Volgens Dekker kunnen ook de leerkrachten steeds vaker de gedachtenwereld van hun leerlingen niet meer volgen. „Housemuziek, gabberscene? Velen snappen echt niet meer waar kinderen mee bezig zijn en dat is een slechte zaak. Ik spreek regelmatig met on derwijzers, die hebben het over 'uit de loop graven komen' als ze weer voor de klas moe ten staan. Niet zo'n leuke werksituatie lijkt mij. Gelukkig zijn er genoeg leerkrachten die minder last hebben van stress. Leraren moeten zich flexibeler opstellen om mee te gaan met de gedachten van hun leerlingen." Buro Halt heeft in samenwerking met het Regionaal Pedagogisch Centrum Zeeland (RPCZ) op zeven Zeeuws-Vlaamse scholen, zowel basisscholen als voortgezet onderwijs, HM Pesten gebeurt negen van de tien keer in het geniep. een project opgestart om het pestprobleem structureel aan te pakken. Docenten van de ze scholen overleggen een keer in de maand met elkaar over hun ervaringen in de klas. Dekker: „We laten leerkrachten hun erva ringen opschrijven. Rechtstreeks uit de praktijk, dat werkt volgens ons het beste. We werken niet langer met lespakketten van de overheid. Die informatie is te algemeen, niet gespecialiseerd op deze streek. En dat heb ben we juist nodig, kinderen en leerkrachten moeten situaties herkennen, wil je het pro bleem oplossen. En dat is een stuk moeilijker als je leest over veiligheid in de metro of tram, daar heb je als Zeeuws-Vlaming wei nig aan." Trainingsprogramma Pakt Halt het pestprobleem grondig aan, Ab van den Bosch van het Regionaal Pedago gisch Centrum Zeeland (RPCZ) afdeling Ter- neuzen doet dat eveneens. In opdracht van het RPCZ schreef hij een trainingsprogram ma, getiteld 'Verbetering van Pedagogisch klimaat en aanpak van pesten op school'. Van den Bosch definieert pesten als volgt: het langdurig/herhaaldelijk uitoefenen van geestelijk en/of lichamelijk geweld door een groep of persoon tegen een eenling die niet (meer) in staat is zichzelf te verdedigen. Sinds een jaar geeft Van den Bosch op ver zoek presentaties over pesten op Zeeuws- Vlaamse (basis)scholen. „Sinds vijf jaar is de pestproblematiek in Nederland volop in beeld. Dit naar aanleiding van een onder zoek van T. Mooij over pesten. Toen bleek dat onder 1,5 miljoen leerlingen uit het ba sisonderwijs twintig procent regelmatig of vaker pest en uit hetzelfde onderzoek bleek verder dat 23 procent van de 1,5 miljoen kin deren regelmatig worden gepest. Uit de meest recente cijfers blijkt dat er al 25 pro cent van het aantal basisscholieren regelma tig wordt gepest. Het is dus van groot belang dat we dit enorme probleem structureel aan pakken om herhaling zo veel mogelijk te voorkomen." Er bestaan geen cijfers over pesten op Zeeuws-Vlaamse scholen maar Van den Bosch onderschrijft dat ook in deze streek het pestprobleem groot is. „Ik krijg regelmatig signalen van scholen dat het pestprobleem hen boven het hoofd groeit. Daarom is het van belang dat het pestprobleem grondig wordt aangepakt om dat de gevolgen voor het slachtoffer zeer in grijpend zijn en de pester, zonder correctie, kans loopt op ontwikkeling van crimineel gedrag. Als er leerlingen gepest worden, merk je dat gelijk aan de sfeer in de klas. De situatie is ongezond voor de hele groep. Aan pakken is in het belang van iedereen omdat slachtoffers faalangstig kunnen worden en hun persoonsontwikkeling achter loopt." Verschillende Zeeuws-Vlaamse basisscholen maken gebruik van het trainingsprogramma van Van den Bosch. „Ja, De Scheldeschool in Terneuzen heeft dit programma zelfs in z'n geheel overgenomen en met veel succes wordt het op deze school toegepast. Het pro gramma bestaat uit een soort raamwerk dat je kan onderverdelen in een korte en een lan- ge-termijnaanpak. Bij de korte aanpak wordt de pester met zijn gedrag geconfronteerd en wordt het pro bleem in de klas met de leerlingen bespro ken. Via video's en boeken wordt geprobeerd de pester duidelijk te maken dat hij verkeerd bezig is. Ook wordt er veel aandacht besteed aan de zondebok en worden collega's en ouders van zowel slachtoffer als pester geïn formeerd over het gedrag van het kind. Voor de lange-termijnaanpak heeft Van den Bosch een activiteitenplan achter de hand waarbij er nog aandacht wordt besteed aan de houding van kinderen. Van den Bosch: „Het RPCZ kan samengevat scholen informatie geven over pesten, een strategie bedenken en invoeren binnen een school om het pesten tegen te gaan en we or ganiseren ouderavonden om ook de ouders te betrekken bij het pestprobleem wat heel be langrijk is." Basisscholen Basisschool De Meerpaal uit Terneuzen maakt geen gebruik van de diensten van Van den Bosch, maar is wel bezig het pesten zo veel mogelijk te voorkomen. Mevrouw D. van de Waal-van Dijk, groepsleerkracht van groep 7 en 8: „Onze school heeft vorig jaar het pestprotocol getekend. Dit is een initia tief van het ministerie van Onderwijs. Even eens hangen er sinds anderhalf jaar klasse- regels in onze schoollokalen. Hier staat on der meer in dat kinderen elkaar niet op het uiterlijk mogen beoordelen, dat niemand buitengesloten mag worden, kinderen niet met een bijnaam genoemd mogen worden et cetera. Het is nodig dat er duidelijke regels zijn over pesten. Op zich viel het pesten bij ons op school wel mee, maar vergeet niet dat we niet overal zicht op hebben. Wat er buiten de schooluren gebeurt, weten en zien we niet. Maar sinds de invoering van de klasseregels is het pesten zichtbaar verminderd. Kinde ren komen sneller naar de onderwijzers toe als er iets mis is." „Het is heel belangrijk dat kinderen weten FOTO CAMILE SCHELSTRAETE wanneer ze met hun problemen de hulp van hun onderwijzer kunnen inschakelen. Peste rijen moeten in een vroeg stadium worden aangepakt, anders escaleert de zaak en is het bijna onmogelijk het te stoppen. Daarbij is het ook van belang dat de kinderen goed het onderscheid weten tussen klikken en hulp inroepen van leerkrachten. Als een leerling zit te snoepen en een ander kind zegt dit in de klas, is dit duidelijk klikken. Maar als ze elkaar met pennen zitten te prikken, is het zaak dat kinderen dit bij hun onderwijzer melden," vertelt Van de Waal-Van Dijk. Op basisschool St.Bavo in Oostburg wordt er sinds kort ieder jaar een project gehouden waarbij de nadruk ligt op de bestrijding van pesten. Dit programma heet 'De zondebok' en is vooral bedoeld voor de midden- en bo venbouw. Volgens een leerkracht van St.Ba vo is men zeer alert als er signalen worden opgevangen dat kinderen pesten of worden gepest. „We voeren gesprekken met de kinderen over eventuele problemen die ze hebben. Je moet aangeven dat pesters fout zitten en dat werkt goed in de praktijk. Het is wel zo dat we pas sinds twee jaar hier druk mee bezig zijn. We merken bijvoorbeeld dat er steeds meer ouders naar ons toe komen als ze mer ken dat hun kind wordt gepest en dan gaan wij daar mee aan de slag." Ook basisschool de Nobelhorst uit Hulst neemt direct maatregelen als kinderen het slachtoffer zijn van pestkoppen. „Zodra wij het signaal krijgen dat er wordt gepest, wordt de leerling door ons grondig aange pakt. Wat dat betreft heeft onze school een ouderwetse instelling. Ze krijgen ontzettend op hun sodemieter als ze pesten en dat weten ze verdraaid goed," aldus directeur De Nijs.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 27