Onderzoek tegen Opel en Mercedes Klein bedrijf kreeg in Golfoorlog hardste klappen J] li m Hl Loterij moet buitenlandse concurrent dulden 'Managersverkiezing vooral een sport Breedbeeld-tv redding elektronicabranehe Dornier wil in 2000 vliegen op waterstof 1 =1 Ir n11 a 1 DE STEM ECONOMIE Wegens obstructie autoverkoop Warsteiner wil in Nederland bier verkopen Wonenbranche boerde goed Rel over bruggen op euro-biljet Cugla-directeur A. Sohier genomineerd als 'manager van het jaar' Stijgende verkoop bij dalende prijzen |Scheepvaartberichten Damrak stoomt doo 11111 ZATERDAG 15 FEBRUARI 1997 Den Haag (anp) - Nederland se loterijen moeten concur rentie dulden van hun buiten landse collega's. Het Neder landse verbod op reclame voor buitenlandse kansspelen is namelijk in strijd met Europe se regelgeving. Dat heeft de president van de rechtbank in Den Haag gisteren bepaald in het kort geding dat de Nationale Postcode Loterij (NPL) had aangespannen tegen de Süd- deutsche klassenlotterie. De NPL had geëist dat het Duitse bedrijf Schindler zou stoppen met reclame maken in Nederland voor de Klassenlotterie. De Post code Loterij beriep zich op het reclameverbod uit de Wet op de kansspelen. De NPL daagde ook PTT Post en ABN Amro omdat zij Schindler bij de reclame behulp zaam waren geweest. Volgens rechtbankpresident Van Delden is het reclameverbod dis criminerend ten opzichte van buitenlandse loterijen, die verder aan alle wettelijke eisen voldoen. De Nederlande overheid mag de invoer van reclamemateriaal en loterijbriefjes niet beperken om dat deze onder de vrijheid van dienstenverkeer uit het Europees Verdrag valt. Volgens de NPL is de Süddeut- sche klassenlotterie een oneerlij ke concurrent, omdat de Duitsers vaker een trekking mogen ver richten en daarbij meer prijzen geld uitkeren. Het vonnis geeft de Nederlandse loterij ook hierin geen gelijk. „De rechter zegt in feite dat er geen Europese binnengrenzen zijn voor loterijbedrijven. De lo terijen kunnen nu met elkaar de strijd aangaan: de Britse Natio nal Lottery kan bij wijze van spreken een kantoor in Amster dam openen," zegt een woord voerder van de NPL in een eerste reactie op het vonnis. Toch is de Postcode Loterij niet bang dat Spaanse en Duitse lote rijen die soms tot tien keer groter zijn, haar onder de voet lopen. „Buitenlandse loterijen hebben hogere prijzen, maar onze inleg gaat voor een groot deel naar goede doelen. Dat maakt ons aantrekkelijker." De NPL over weegt nog verder te procederen. Volgens het College van Toezicht op de Kansspelen doet de NPL daar verstandig aan. „Een vol gende rechter kan in deze zaak tot een andere conclusie komen. Uiteindelijk beslist alleen het Europese Hof van Justitie in Luxemburg of de Nederlandse wet in strijd is met het Europese recht." Brussel (ap) - De Europese Commissie is een onderzoek begon nen tegen Mercedes-Benz en Opel wegens het hinderen van de grensoverschrijdende autoverkoop in de Europese Unie. Auto kopers die niet te veel willen betalen kunnen het beste naar Ne derland gaan, zegt de Commissie. In Brussel werd bekendgemaakt dat handelaren uit verschillende landen een klacht hebben inge diend tegen Mercedes en Opel omdat die weigerden auto's te verkopen aan burgers uit andere EU-landen. De handelaren had den ontdekt dat de modellen die zij wilden inslaan goedkoper wa ren als zij direct in Duitsland werden gekocht. Met hun weigering zouden Mer cedes en Opel zich schuldig heb ben gemaakt aan obstructie van de vrije binnenmarkt van de EU. Bij Mercedes en Opel in Duits land is enige tijd geleden huiszoe king verricht om bewijs te vinden voor de obstructie, zei een EU- functionaris in Brussel. De klach ten tegen Mercedes zijn ingediend door handelaren uit Nederland, België en Spanje, bij Opel was dat Amsterdam (anp) - Terwijl Hei- neken en Grolsch proberen een voet tussen de deur te krijgen in Duitsland, heeft zich de eerste Duitse brouwer gemeld die in Nederland een marktpositie wil veroveren. Met de belofte van een omvangrijke reclamecampagne heeft Warsteiner een plaatsje veroverd op de schappen van en kele grote winkelketens en slijte rijen. Warsteiner probeert een positie te veroveren als duur luxe-pils, vergelijkbaar met Carlsberg. De Duitse brouwer is mede door de malaise in eigen land over de grens gaan kijken. Warsteiner heeft al een bescheiden positie opgebouwd in de horeca, waar inmiddels negenhonderd café's en restaurants het bier schenken. Bilthoven (anp) - De wonen branche heeft in 1996 na twee matige jaren goed geboerd. De omzet steeg met 4 procent. Ook dit jaar ligt een omzetstijging in het verschiet. Dit blijkt uit cijfers van het Eco nomisch Instituut voor het Mid den- en kleinbedrijf (EIM). Voor al de kurk- en parketzaken ver kochten veel. Volgens het EIM is de consument bezig met een in haalslag wat betreft de aanschaf van woninginrichtingsartikelen. Dat komt onder meer door de gunstige economie. alleen uit Nederland. Vorig na jaar stelde de Europese Commis sie al een onderzoek in tegen Volkswagen. Die fabriek zou zich eveneens aan obstructie schuldig hebben gemaakt. De Commissie maakte gisteren bekend dat van vijfenzeventig meest verkochte auto's in de EU er drieëntwintig het goedkoopst waren in Nederland. Portugal volgde met eenentwintig. Dertig modellen zijn in Duitsland het duurst. Volgens de EU tekent zich sinds 1995 de trend af dat fabri kanten en autohandelaren de prijsverschillen in de lidstaten proberen te begrenzen op 20 pro cent. Veertig van de vijfenzeven tig onderzochte modellen steken daar echter bovenuit, met als koplopers Fiat, Ford, Opel, Ci troen, Volkswagen, Nissan en Mitsubishi. BMW, Mercedes, Peu geot, Volvo, Audi, Seat, Honda, Mazda en Toyota zouden meer doen om binnen de perken te blij ven. Uit de statistiek valt te lezen dat de prijsverschillen bij grotere au to's niet zo dramatisch zijn, maar bij kleinere wagens als de Lancia Y, Opel Corsa en Volkswagen Po lo kan dat meer dan 30 procent zijn. Den Haag (anp) - Het Europe se Monetaire Instituut (EMI) zal de brugontwerpen op de euro-bankbiljetten van de hand van de Oostenrijker Ro bert Kalina mogelijk wijzigen. Tegen de afspraken in vertonen de afbeeldingen gelijkenis met bestaande of vroegere bruggen in een van de Europese landen. Bij de presentatie van de euro bankbiljetten zei EU-Commissa- ris Thibault de Silguy dat de bruggen op de biljetten zo vaag moeten zijn dat ze iedereen aan spreken en geen land een eigen brug er in kan herkennen. Ondanks maanden beraadslagin gen door alle lidstaten, heeft nie mand opgemerkt dat op drie bil jetten enkele van de beroemdste bruggen in Europa staan. En op een vierde biljet staat een pon ton-brug in India. Op het biljet van vijftig euro is de 16e eeuwse Rialto-brug in Vene tië herkenbaar. Op de groene 100-euro staat een brug die veel lijkt op de in 1956 afgebroken Pont de Neuilly in Parijs. De Pont de Normandie siert het paarse 500 eurobiljet. De Indiase pon ton-brug staat op het grijze 5 eu ro-biljet. Sohier: Goed als iemand van buiten je bedrijf onder de loep neemt. FOTO COR VIVEEN Door Paul Verlinden Breda - Het NAC-stadion, de Storm vloedkering, de Erasmusbrug, het nieu we ministerie van Vrom. Het zijn voor beelden van bouwwerken waaraan het Bredase bedrijf Cugla de afgelopen ja ren zijn droge cement-mortels geleverd heeft. „Eigenlijk moet ik bescheiden zijn, maar we zijn nu eenmaal toeleve rancier bij vrijwel alle grote werken in Nederland," zegt directeur A. Sohier van Cugla. Sohier mag de bescheidenheid best even la ten varen. Hij heeft van Cugla (vijfentwintig werknemers) een goed renderend en kwali- teitsgericht bedrijf gemaakt met een duide lijke strategie. Dat concludeert althans de jury van de verkiezing voor 'Manager van het Jaar 1996'. Met vijf andere directeuren is Sohier genomineerd voor deze prestigieu ze titel. Volgende week donderdag wordt in de finale in Noordwijk bepaald wie de win naar wordt. De 56-jarige Sohier weet nog steeds niet wie hem voorgedragen heeft voor de titel. Het zou een zakenrelatie kunnen zijn, maar ook iemand van een van de twee branchevereni gingen waar Cugla bij aangesloten is, want Cugla onderscheidt twee activiteiten: droge cementgebonden mortels én hulpstoffen voor mortels en beton. Daarbij gaat het zo wel om handel als productie. Afnemers voor de mortels zijn grote bouwondernemingen, terwijl de hulpstoffen vooral aan betonbe drijven geleverd worden. In het voortraject van de managersverkie zing moest Sohier een aantal zaken over Cugla op een rij zetten voor de jury: de be drijfsvoering, de marktpositie en enkele jaarrekeningen. „En vervolgens kreeg ik be richt dat ik bij de laatste twaalf zat, terwijl er zo'n tweehonderd kandidaten waren." Het voor Sohier meest interessante gedeelte van de verkiezing startte op dat moment. Twee dagen lang 'stiefelden' een bedrijfsad viseur en een financiële consultant van KPMG door zijn bedrijf. „Wij zijn wel ge wend gecontroleerd te worden want we zijn van voor tot achter gecertificeerd. Maar het is aardig als iemand van buiten de branche je bedrijf eens onder de loep neemt." De KPMG-consultants waren zeer tevreden over Cugla. Het bedrijf kreeg een rapport cijfer waar Sohier 'in positieve zin van schrok'. Maar er kwamen ook dingen aan de orde die nog enige bijsturing behoefden. „Het bleek dat onze budgetbeheersing beter kon. De afdelingshoofden wisten te weinig van de budgetten waarmee ze werkten. Van dat bedrijfsonderzoek hebben we dus best het een en ander geleerd. En voor de rest is zo'n verkiezing vooral sport." Na het KPMG-onderzoek kwam Sohier bij de laatste zes terecht. Mocht hij donderdag 'manager van het jaar' worden, dan is het een bekroning van het werk dat hij.al meer dan twintig jaar voor Cugla doet. Sohier startte in 1973 bij het bedrijf, toen een importeur van hulpstoffen en gevestigd tussen 'kerk en de kroeg' op de Ginneken- markt in Breda. Een jaar later nam hij Cug la over omdat de eigenaar er geen geld meer in wilde steken. In de jaren daarna startte het bedrijf met productie van droge mortels en later ook van hulpstoffen. Ondertussen verhuisde Cugla naar Breda-Noord waar vorig jaar twee nieuwe fabrieken gebouwd werden. In het blad Management Team noemt Sohier de Monoliet-affaire het absolute dieptepunt in de geschiedenis van Cugla. „Dat speelde in 1976, toen gingen de betonelementen van Monoliet rotten. Wij hadden daarvoor de hulpstoffen geleverd en kregen de schuld in de schoenen geschoven. Er hingen ons grote claims boven het hoofd. Al snel bleek dat ons geen blaam trof omdat het een produc tiefout betrof, maar het heeft lang geduurd voor we daar over heen waren, want veel af nemers dachten 'waar rook is, is vuur'. Dat was een beroerde tijd, zowel privé als zake lijk." Het gaat Cugla inmiddels al lang Weer voor de wind. Het bedrijf draaide in 1996 een omzet van 13,5 miljoen gulden en maakt een rendement van 35 procent (winst als percen tage van het geïnvesteerd vermogen). Laboratorium Volgens Sohier onderscheidt Cugla zich van de (grote) concurrentie door niet alleen hulpstoffen en mortel te leveren, maar ook te adviseren over de methode waarop het materiaal het best toegepast kan worden. „De klanten lopen daardoor minder risico, besparen tijd en verdienen dus geld." Sohier zweert dan ook bij hoog kwalificeerd perso neel: in Cugla's buitendienst lopen bijvoor beeld alleen hts'ers rond. Cugla heeft ook een eigen laboratorium waarin continu aan de kwaliteit van hulp stoffen en mortels gewerkt wordt. Ook on derzoekt men nu welke eigenschappen mor tel nodig heeft om verwerkt te kunnen wor den in boortunnels. Sohier verwacht dat de aanleg van dergelijke tunnels in de toe komst een grote vlucht gaat nemen en wil dat Cugla daar dan als toeleverancier klaar voor is. Zelf verwacht Sohier nog een jaar of zes in het bedrijf te werken. Eigenaar van Cugla is hij sinds vijf jaar al niet meer. Hij verkocht zijn belang aan Mebin, een betonmortelcen- tral in Den Bosch. Eerder al was het bedrijf De Hoop uit Terneuzen aandeelhouder ge worden. Spijt van het besluit om zijn belang te ver kopen, heeft Sohier niet. „Het is vooral een strategische keuze geweest. Nu is Cugla on derdeel van een keten en is verzekerd van afnemers. Cugla kan zo in toekomst goed in de markt blijven staan en dat vind ik het be langrijkste. BIJNA zeven jaar na de Golfoorlog ontvangen volgende maand de eerste Nederlandse gedupeer den hun 'compensatie'. In totaal moet Irak één mil jard gulden aan Neder land betalen. Pas als alle particulieren schadeloos zijn gesteld, komen de zwaar getroffen kleine bedrijven aan de beurt want de goed verzekerde grote bedrijven hebben hun schadevergoeding al lang binnen. Van onze verslaggever RIK Janssen wordt er nog regel matig mee geconfronteerd en dat zijn niet de prettigste momenten. Niet alleen bracht de Golfoorlog zijn Enschedese familiebedrijf ME Plastics tot op de rand van de afgrond, zijn vader zag zijn le venswerk in augustus 1990 in één klap vernietigd en stierf kort daarna aan een hartaanval. Rik: „Op de dag dat de geallieer de troepen met hun aanval be gonnen, hebben we mijn vader gecremeerd. Het was hem alle maal te veel geworden. Het be drijf was bijna kapot. Ik zal daarom niet rusten voordat ik die schadevergoeding binnen heb." Genoegdoening Waren veel Nederlandse gedu peerden, zowel particulieren als bedrijven, vlak na de Golfoorlog nog zeer gebrand op een finan ciële genoegdoening, de hoop op een spoedige uitbetaling was al in maart 1992 vervlogen. Verlie zer Irak was immers failliet en door een wereldwijd handelsem bargo ook beroofd van inkom sten uit de olieverkoop. „Mis schien dat er over tien jaar wat geld beschikbaar komt," hield het ministerie van Buitenlandse Zaken de morrende Nederlandse schuldeisers voor. Niet veel later hield bijna niemand nog reke ning met welke herstelbetaling dan ook. Desondanks diende Middle East (ME) Plastics uit Enschede in 1993 als eerste Ne derlandse bedrijf een schade claim in. Het werd een lijvig rap port. „Het was geen groot be drag," vertelt Rik Janssen (34). „Ongeveer zes ton, maar voor een klein bedrijf als dat van ons ver schrikkelijk veel geld. Veel be langrijker dan die miljoenen- strop waar grote bedrijven mee geconfronteerd werden." De claim van ME Plastics werd uit eindelijk door de speciale VN- commissie, die de aanspraken op schadevergoedingen moest be oordelen, ook geaccepteerd. Maar op de vraag wanneer tot uitbetaling zou worden overge gaan, kreeg Rik Janssen steevast te horen: „U hoort nog van ons." In de jaren vóór de invasie van Koeweit deed het familiebedrijf uit Enschede goede zaken in kunstleer, plastic en textiel met veel landen in het Midden-Oos ten. Met name in Koeweit ging het ME Plastics redelijk voor de wind en de vooruitzichten waren bijzonder goed. „Op het moment dat Irak bin nenviel, hadden we onze klanten uit Koeweit hier op bezoek", ver telt Janssen. „Snel werd duide lijk dat we alles kwijt waren. We hadden daar zes containers met spullen staan en die hebben we nooit meer teruggezien. Mijn va der had toen het gevoel dat het voor ons afgelopen was. In het hele Midden-Oosten lag de han del plat." Nooit heeft Rik Janssen zich kunnen neerleggen bij de moge lijkheid dat de schade niet ver goed zou worden. Ook toen de meeste bedrijven en particulie ren zich min of meer met dat idee hadden verzoend, kreeg Janssen kamerlid Van Walsem (D66) weer zo ver om minister Van Mierlo aan de tand te voelen. Barsten Rik Janssen: „Ik vind dat de Ne derlandse regering ons heeft la ten barsten. Alle grote bedrijven waren goed verzekerd maar de kleintjes, die door die oorlog re latief veel te lijden hadden, zijn nooit financieel ondersteund. Wij hebben die moeilijke periode helemaal op eigen kracht moeten overbruggen en daar hebben we tot op de dag van vandaag last van. Ik heb nota bene wel eens van Buitenlandse Zaken te horen gekregen dat ik mijn strop- in Koeweit maar moest beschouwen als 'gewoon' ondernemersrisico." Veel grote bedrijven, die met langlopende projecten in de ge troffen regio actief waren, had den ten tijde van het uitbreken van de Golfoorlog een goede ver zekering via de Nederlandsche Credietverzekerings Maatschap pij (NCM). „Ze hadden bijna al lemaal bij ons een zogeheten 'po litiek risico-verzekering' waar de Nederlandse staat borg voor stond," zegt een NCM-woord- voerder. „Daarmee was de mees te schade afgedekt en die hebben we toen ook snel vergoed. Voor kleine bedrijven is zo'n verzeke ring tegen de risico's van zaken doen met landen als Irak of Koe weit veel te duur." „Grote bedrijven, die de klap van de Golfoorlog makkelijk konden opvangen, hebben hun schade vergoeding op kosten van de be lastingbetaler dus al lang bin nen, terwijl wij nog altijd zitten te wachten." Rik Janssen be schouwt dat als een grote on rechtvaardigheid. Schadeclaim „Ik heb daar bijzonder veel moeite mee. Bedrijven als ME Plastics dragen immers ook hun steentje bij aan de Nederlandse economie dus hebben in tijden van nood ook recht op steun. En ik geloof niet dat Philips toen als direct gevolg van de Golfoorlog mensen heeft moeten ontslaan. Wij wel. Maar ja, we zijn veel te klein om ergens indruk te ma ken." Inmiddels is de rentedragende schadeclaim van ME PLastics op Irak opgelopen tot meer dan acht ton, maar de handel met Koeweit is gezakt tot twintig procent van wat het ooit was. Stel, u kunt fantastisch op schieten met de buurt. Samen de krant lezen. Eikaars kinderen naar school brengen. Bij ziekte insprin gen. Zelfs de auto wordt uit geleend. Kortom, zülke men sen. In een vlaag van mis plaatst sentiment besluit u na het jaarlijkse zomerfeest als bewijs van de saamhorigheid voortaan al het geld in de buurt op één hoop te gooien. Veel efficiënter dan iedereen zijn eigen portemonnee, zo rekent de overbuurman voor, We doen toch al zoveel sa men, dus waarom iedere keer met veel rompslomp afreke nen. Op het einde van het jaar strijkt wat je te veel of te wei nig hebt betaald toch wel glad. Al na een week zijn de eerste aanvullende regels nodig. 'Het zou toch wel handig zijn om eikaars huissleutel te heb ben om te kijken waar de ge meenschappelijke portemon nee uithangt. Je mag natuur lijk ook de achterdeur open laten'. 'Zeg, mijn linkerbuurman wil een nieuwe Audi kopen, ter wijl wij een Escort rijden. Bo vendien werkt mijn andere buurman bij de Peugeot gara ge, dus die ziet het ook niet zitten. Ik wil daar op zijn minst over praten'. 'Nou, wij zeggen toch ook niet dat jullie elke dag bij de snackbar hangen in plaats van zelf te koken. Bovendien heb ben we ontdekt dat jullie zoon Frans drugs gebruikt. Ja, ook hasj is drugs. Nou, mooi niet van mijn geld'. De eens zo gezellige buurt is binnen een maand omge woeld tot de meest beklem mende straat van de regio. Al leen verhuizen biedt nog uit komst. Als bewoner van een straat weten we het wel, maar als Nederlander verkeren we nog in de roes van het zomerfeest. De overbuurman heeft net uitgelegd dat we beter al het geld op één hoop kunnen gooien: de euro. Dat is beter voor de economie en het be drijfsleven. Met een ongeken de gretigheid wurmen pre mier Kok, bankpresident Dui- senberg en de rest van de poli tiek zich naar voren om niets van de financiële verbroede ring te missen. Maar is het niet de gretigheid van een ko nijn dat voordringt bij de slacht? Want ook de euro vraagt om aanvullende regels. Eenheid in monetaire beleid is on denkbaar zonder ook het eco nomische en politieke beleid te verenigen. Van de pakweg zeven muntunies die Europa na 1800 heeft gekend, zijn al leen diegene overgebleven waar de monetaire eenheid uiteindelijk - al of niet met veel geweld-overginginpoii. tieke eenheid. De vormin» van Italië door Garibaldi, het ontstaan van de Duitse een heidsstaat onder Bismarck en Zwitserland zijn daarvan de restanten. De overige munt unies gingen met veel rumoer weer ten onder, waarvan en kele met bloedig geweld, zo als de Pruisisch-Oostenrijkse in de vorige eeuw. De gang van monetaire naar politieke eenheid staat ons ook te wachten. Sla de kran ten open en elke dag wordt duidelijker dat we in het kiel zog van de euro steeds meer van onze zelfstandigheid prijs geven aan met name Duits land en Frankrijk. Het verdriet van Nederland De euro is het startschot van een ontwikkeling die ons land reduceert tot een verlaten uit hoek van Europa. 'Duisen- berg spreekt geen Frans', zo liet een hoge Frans ambtenaar afgelopen week misprijzend weten. Inderdaad, hij spreekt Nederlands. Ook een Europe se taal. Nog wel, maar als we kritiekloos verder gaan met het weggeven van ons land is het straks nog slechts een on verstaanbaar dialect binnen Europa en zal de voertaal voor een glanzende Europese carrière een andere zijn. De muisjes Kok en Van Mier lo huppelen ondertussen blij moedig met de olifanten Frankrijk en Duitsland over de Europese brug en roepen voortdurend: wat stampen we toch lekker. Maar hun keuzes en handelen zijn nooit inzet geweest van verkiezingen. Het Europese pad wordt afge wandeld zonder dat de burger er zich over heeft uitgespro ken. Nooit is uitgelegd wat de uiteindelijke implicaties van de euro zijn. Afgelopen week plaatste een Larense zaken man voor het eerst een adver tentie over de gevaren. Hope lijk mengen ook anderen zich in het debat. Misschien reali seren de politici zich dan dat ze het mandaat hebben gekre gen om het land te besturen en niet om het weg te geven. Zoetermeer (anp) - Dankzij stijgende verkopen van beeld-tv's en camreeorders is de omzetdaling in de elektronica branehe vorig jaar bijna tot staan gekomen. De omzet kwam in 1996 met ruim 5,2 miljard gulden 1 procent lager uit dan het jaar ervoor. De twee jaar ervoor daalden de omzetten jaarlijks met 2 procent. Dit blijkt uit een marktonder zoek van de branchevereniging Fiar, de verenging van fabrikan ten, importeurs en agenten in de elektronica. De gemiddelde ver koopprijzen daalden. Een toena me van het aantal toestellen dat over de toonbank ging, kon die daling compenseren. In 1996 was 10 procent van de verkochte televisies van breed beeld formaat. Het jaar daarvoor was dat 2 procent. „Door zijn ho gere kassa-aanslag een impuls voor de omzet," aldus de Fiar. Het totaal aantal verkochte tv's steeg met 3 procent naar 930.000 stuks. De omzet in geld steeg met 5 procent naar 1,08 miljard gul den. Ook de digitale camrecorder is een steun voor de branche. Er werden er 135.000 verkocht, een stijging met 4 procent. Dit lever de de branche 265 miljoen omzet op, een stijging van 2 procent. Het aantal verkochte videorecor ders bleef met 560.000 stuks ge lijk, maar de omzet daalde 10 procent naar 395 miljoen gulden. Bij de geluidsapparatuur daalde de omzet zowel in aantallen (4 procent) als in waarde (8 pro- Het aantal verkochte breedbeeld- tv's zou volgens de Fiar groter zijn geweest als er meer uitzen dingen in breedbeeld waren ge weest. Voor de organisatie staa het als een paal boven water da dit type de toekomst heeft. „Fa brikanten en detaillisten zuk® hier in de toekomst de vruchten van plukken. Ook de digitale camrecorder zal zijn opmars voortzetten." PESTEM Wessling/Den Haag (anp) - De Duitse vliegtuigfabrikant Dor^ nier werkt aan een lijnvliegtuig op waterstof. Een passagier» vliegtuig moet binnen twee jaar op deze manier de lucht in. Daartoe wordt een Do-328 met straalmotoren omgebouwd. Volge® deskundigen van Dornier, een vorig jaar afgestoten Dasa-docnj zijn er gunstige ervaringen met het vliegen op waterstof, hebben meer energie en verbranden schoner. Dat laatste bet dat er geen uitstoot van kooldioxide is. Daar staat tegenover da gebruik van waterstof veel aanpassingen vergt. De tank met ™ep0, re waterstof moeten een druk van 4,5 bar kunnen weerstaan. D 328 wordt wel aangeduid als de Mercedes onder de vliegtuigen. Om het toestel, dat plaats biedt aan drieëndertig personen, ges te maken voor waterstof worden twee tanks onder de vleuge - hangen. Bij een temperatuur van min 253 graden Celsius wor waterstof in vloeibare vorm in de tanks gebracht. Drie POIÏ1Pent0I.pn ke tank zorgen voor het transport van de waterstof naar de mo Door de tanks is het toestel duizend kilo zwaarder. Sinds 1988 er een Tupolev 155 die de motor kan laten werken op aardgas, stof of kerosine. „miraAL 13 140 nw Spurnhead nr H AMANDA-1 13 870 ono Antigua nr Kkornah ANDREALON 13 60 z St C T^iaribo nr Munguba, ANKERGRAC ?f,.Tunis, APOLLOGRACHT 13 0 No '1 f Istanbul, ARROW 14 200 zo Pakm unuston nr Alkmaar, BALTIC LINK 1 Kado 14 30 ozo Visby nr Velsen, BAT7 gblnG - «ni i-i- - -ii-r\ i- Rl OEMGRACHT 14 760 w Freeto -i rfnrm nr Rotterdam, CEMILE 14 red' f nr Cristobal, COOL EXPRESS 13 ïnonF'ORA 14 rede Brixham, CORAL fffisS 14 te Fremantle, DANIELLA nFLFBORG 13 30 zw Gotland nr 1 uuaDura nr Brisbane, DOCKEXPRESS ill SPIRIT 13 25 w Corsica nr Livorno, „,nr Brisbane, EEMSBORG 14 te Drt yf, feMSHORN 14 pass Dover nr F K,1 nr Las Palmas, EGELANTIERSGI &DSGRACHT 14 95 nw Jeddah nr i E Rnse nr Ashdod, ENGELINA BROE ssMUSGRACHT 14 te Kwangyang, FE ïcnnlJK 14 40 ozo Wight nr Helsingbi ,nn FLINTERMAR 14 te Salerno, FLIT BORG 13 Pass Visbv nr Tornio, GERAR BORG 13 Pass Kielerkanaal nr Oulu, uaM-311 13 100 wnw Trinidad nr Sat upfrEPLEIN 14 70 w Vlissingen nr Dar na 13 vn Rahja nr Mantyluoto, ISABEI ra nRER 13 150 zw Balboa nr San Jose, Bermuda, JAMIE 14 90 nw Sao Vicentt «Liverpool, JO CALLUNA 13 310 no isno z Los Angeles nr Yokohama, JO Cristobal, JO LIND 5 verwte Cabedelo, iiiwiBO 14 pass Kvitsoy nr Brussel, .own JUMBO SPIRIT 13 230 z Tarantc End nr Ravenna, KIELGRACHT 13 v U75 wzw Adend nr Buatan, KONING bifrGRACHT 13 110 wnw La Coruna ni; J kobstad nr Napels, LEVANTGRACHT 1430 zo Kalmar anr Fecamp, LIJNBAA ij0 MAASBORG 14 50 o Stockholm ant nr Antwerpen, MAJESTIC 13 840 14 40 zw Ouessant nr Aviles, MELVIN/ NA 14 20 nw Ristna nr Hamburg, MER Hani MICHEL 14 20 z Wight nr Villa Ge tooren, MIGHTY SERVANT-2 12 260 STOND-1 13 10 zo Oland nr Newport, AFRICA 13 105 zo Socotra nr Port Kelar mra NEDLL DEJIMA 13 460 no Hono wnw Malta nr Port Said, NEDLL OCEA NEDLL ZEELANDIA 13 100 o Santos nr Lmn NEPTUNIC 13 te Port Douala, I» neuzen, NORMANDIC 13 210 n Dakar 180 wnw Nouakchott nr San Antonio, nr Tripoli, NOVA FRIESIA 14 300 zzw GAUCIA 13 40 w IJmuiden nr Dramma nrZeebrugge, NYANTIC 13 14 zw Boulc 40 z Babar nr Jakarta, PALMGRACHT 1 13 50 w Ouessant, PARKGRACHT 14 GRACHT 13 600 z Newfoundland nr Phi lalde, PIJLGRACHT 14 te Yokohama, PI PLUTO 14 te Heroya, PRINCE OF SEAS HAN WILLEM FRISO 14 pass Duinkerkt 210o Teesport nr Teesport, RACHEL 14 13 80 zw Tokyo nr Osaka, ROELOF 13 pi PER 13 68 zo Mayotte nr Durban, RUBY Stemming Amstt 1 2 3 4 5 6 7 woensdag 12 3 4 donder Amsterdam (anp) - De Amsterdamse e ten. Op grote schaal werd er weer gel Olies, Philips en Akzo het lieten afweter een nieuwe recordhoogte van 719,49. Alle seinen stonden weer op groen. W en wist zich ondanks winstnemingen v De dollar was stabiel en de obligatierm volgens handelaren weer eens bang dl re prijzen, hoewel niet alles. Toch leek sterdam aan een nieuwe Gouden Eeuw Koninklijke Olie moest flink terug na de kendmaking van fraaie jaarcijfers en e richting normale koersen", aldus een I 341,30. Veel binnenlandse beleggers wilden w cijfers, donderdag. Veel problemen leve al over in Amerikaanse handen. De not be laatste tijd flink in prijs is gestegen, 1.10 naar f285. flink in trek bleken voedings- en genots hoogte in naarf 351. Hierbij speelden o sing een rol. Nutricia won f 2,40 op f 323,30 en CSM f2,60 naarf 115,10. Maai se winsten op, zoals bij DSM die f 3,50 De koopwoede richtte zich ook op kleir als De Drie Electronics, Cap Gemini en tische toekomstverwachtingen vrijdag kant Kiene moest f 1,40 terug naarf 46, stukken uit een grote herplaatsing moe Amsterdamse wisselmarkt 13-02 14-1 1,88575-1,88825 1,04750-1,07750 1,0' I,4470-1,4570 1,4' 5,4375-5,4425 5,43 1,39475-1,39725 1,39 29,435-29,405 29,4 112,205-112,255 112 3,0795-3,0845 3,06 33,225-33,275 33,2 0,6690-0,7690 0,66 24,255-24,505 24,2 2,9920-3,0020 2,96 II,405-11,455 11,! 152,150-152,250 152 1,3060-1,3100 1,30 28,455-28,505 28,2 15,9450-15,9550 15,9 1,0960-1,1360 1,0! 1,3220-1.3420 1,32 1,3220-1,3320 1,31 0,4200-0,4400 0,41 25,595-25,645 25,1 130,575-130,625 129 2,1805-2,1855 2,17 "Mrikaanse dlr ■ntilliaanse gld Australische dlr bölgische frk(100} tanadesadlr kroon HOOI ouitsemarkdOD) 8r,0else pond 'ranse frk(ioo) ineksadr (100) hangkonBdlr(100) se Pond rtaLlire (10.0001 iapam Ven (10.000) "wzeelandse dlr" "°°rse kroon (100) ««tenr. sch. (1001 wriugasu esc (too) s'"9apore dlr «PJMMp8s. m u a-afrikaansa rand ,edse kroon (100) ™"Msefrk(ioo| t

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 10