Olie stuwt winst Shell naar record Plan doorstart Fokker krijgt serieus gestalte Geen gedwongen ontslagen bij Hoogovens Phü Gru rod< 'Kraker-investering versterkt Moerdijk' .Iteifiïi Blokkades in Spanje steeds grimmiger Air M bedrij Gerucl DE STEM ECONOMIE A6 Nettowinst ruim eenderde hoger Philips doet smartcard weg Op nippertje akkóord nieuwe CAO ECONOMIE KORT Voorlopig 11111 VRIJDAG 14 FEBRUARI 1997 Van onze verslaggever Den Haag - De investering van 250 mil joen gulden in de uitbreiding van de ethy- leenkraker kan een trekker zijn voor nieuwe investeringen rond Shell Chemie Moerdijk. Dat zegt de topman van Shell Nederland, J. Slechte, in een toelichting op de ontwikkelin gen van zijn maatschappij. Met de uitbreiding krijgt Shell Moerdijk een kraker van wereld klasse, zegt Slechte. „Moerdijk wordt met de kosten dan echt leidend." De scherpe kostenreducties hebben de positie van Shell Moerdijk als vestigingsplaats flink versterkt, onderstreept Slechte. Shell Chemie Nederland kon als geheel de kosten de laatste jaren met 250 miljoen gulden drukken. „Echt een succesverhaal." Hij wijst erop dat de investeringen van Mon- tell (200 miljoen gulden) en Basell (930 mil joen gulden) zijn binnengesleept na een con currentiestrijd met locaties in respectievelijk Antwerpen en Duitsland. De uitbreiding van de kraker is mede voor de ze nieuwe klanten op Moerdijk bedoeld. Maar voor overige capaciteit zijn nieuwe fabrieken goed denkbaar: ethyleen en propeen, de pro ducten van de naftas-kraker, zijn de basis stoffen voor hele reeksen van kunststoffen. „Moerdijk heeft de gunstige locatie voor de wereldmarkten, een gunstige infrastructuur en de ruimte. Zo'n vestiging trekt daardoor steeds meer investeringen," constateert Slechte. Bovendien is Nederland zonder meer al aan trekkelijker geworden door een beheerste loonkostenontwikkeling en een goede kwali teit van toeleveranciers, zegt hij. Shell Nederland is vorig jaar uit de rode cij fers gebleven, zegt Slechte. De raffinaderij van Pernis draaide operationeel verlies, maar kon door voorraadwinsten toch een winst no teren. De mega-investering van 3,5 miljard gulden in het Per-plus-project op Pernis wordt in het tweede kwartaal van dit jaar afgerond. Koninklijke Shell Groep £5.691* nettowinst per jaar in miljoenen ponnen sterling £4.070 £4.375 £3.064 £3.000 1992 1993 1994 1995 a. 15 1996 bedrijfsresultaten per sector miljoen 1995 1996 Exploratie en productie 1.866 3.245 Raffinage en verkoop 1.517 2.036 Chemie 1.092 762 Andere bedrijfs sectoren 111 12 Niet sector gebonden posten I -95 -193 t Door Willem Reijn Den Haag - Olie blijkt eens te meer zwart goud voor Shell. De hoge olieprijzen hebben de winst van Koninklijke Olie opge stuwd naar een nieuw record. De netto-winst van de olie- en chemiegigant steeg in 1996 naar 15 miljard gulden, daarmee het historisch record van 1995 met 35 procent overtreffend. Door de olieprijzen steeg het re sultaat in de divisie exploratie en productie met vijf miljard gul den. Raffinage en verkoop profi teerden vooral van voorraadwin sten buiten de Verenigde Staten. De chemie zag de winst met veer tig procent dalen. Vooral het vierde kwartaal was voor het olieconcern ronduit sen sationeel. De olieprijs lag toen met 23,65 dollar per vat Noord- zee-olie veertig procent boven het niveau van de laatste drie maanden van 1995. Explosief De omzet en de winst spoten daardoor omhoog. De omzet kwam 36 procent hoger uit op 62 miljard gulden en de winst groei de met 111 procent explosief tot 4 miljard gulden. Over heel 1996 groeide de omzet met 23 procent van 176 naar 216 miljard gulden. De olieprijs kwam met een gemiddelde van 20,65 dollar over het hele jaar ruim vijftien procent hoger uit dan in 1995. Zonder voorraadef- fecten groeide de winst van Shell overigens 27 procent naar 14 mil jard gulden. Shell wil de productie van olie en gas de komende vijf jaar met ge middeld zeven procent per jaar opvoeren. Het aandeel van de olie- en gaswinning in het budget van 120 miljard gulden tot 2002, stijgt daarom van 50 naar 57 pro cent. Belangrijke investeringens- gebieden zijn Tsjaad, de Filippij nen en Nigeria. Trots Topman drs. C. Herkströter zegt trots te zijn op de geleverde pres tatie. Het rendement van Shell is met 13,2 procent ruim boven de doelstelling van 12 procent te rechtgekomen. Vier jaar terug lag het rendement nog op 8 procent, waarop Shell een ingrijpende re organisatie doorvoerde om slan ker en slagvaardig te kunnen opereren. „We kunnen hier uitstekend mee voor de dag komen," zegt Herk ströter. Met een kaspositie van 23 miljard gulden behoort het con cern als enige chemie-bedrijf tot de top 6 ter wereld. Herkströter onderstreept dat de winst niet alleen is komen aan waaien. Voortdurende kostenre ducties hebben de marges in de productie vergroot. Per vat olie maakt Shell zo 40 dollarcent minder kosten. Geen voorspelling Shell is voorzichtig over de ont wikkeling van de olieprijs in 1997. „Mogelijk zal de toename van het aanbod door de hervat ting van de ruwe-olie-export uit Irak en de aanhoudende uitbrei ding van niet-OPEC-productie de groei van de vraag in 1997 overtreffen, als gevolg waarvan die prijzen weer zouden kunnen dalen," meldt het concern. Herkströter: „We proberen na- Eindhoven (anp) - Philips ver koopt zijn smartcard-activitei ten. Daarmee snijdt het concern opnieuw 100 miljoen gulden om zet weg. De smartcard-business van Philips is gevestigd in Frank rijk. Er zijn driehonderd werkne mers bij betrokken. De activiteiten gaan over naar de Britse onderneming De la Rue, waarmee Philips een intentiever klaring, heeft ondertekend. De smartcard-activiteiten staan bij het Eindhovense concern bekend als de PSCS, Philips Smart Card Systems. tuurlijk zo te opereren dat we bij een daling van de olieprijs niet meteen nat gaan." De topman wil echter op geen enkele wijze een voorspelling doen over de winst ontwikkeling dit jaar, behalve dan 'dat wij er alles en alles aan zullen doen om het resultaat van 1996 te evenaren'. De raffinage liet een hogere winst noteren van circa vijf miljard gulden, mede omdat er minder bijzondere lasten voor reorgani saties hoefden te worden gereser veerd. Het bedrijfsresultaat bleef nagenoeg op hetzelfde peil. Shell kondigde eerder deze week aan de capaciteit in Zwitserland en Frankrijk terug te brengen. Het rendement in de chemie vol doet nog niet aan de Shell-norm van twaalf procent. Toch toont Herkströter zich niet ontevreden, ondanks het veertig procent lage re resultaat van circa twee mil jard gulden. Het vierde kwartaal groeide het resultaat met 157 procent, maar in 1995 was de winst met 170 mil joen dan ook erg mager. Herk ströter is daarom voorzichtig. „We moeten afwachten of een zwaluw zomer maakt." Shell verwacht veel van de joint- ventures die het bedrijf aangaat met collega's als Montedison (Montell) en BASF (Basell). De herschikking van portefeuilles moet leiden tot hogere efficiency en daarmee een verbetering van het rendement. Splitsing Shell stelt de aandeelhouders voor om de aandelen te splitsen in een verhouding een op vier. De koers van het aandeel Koninklij ke Olie was de laatste jaren ver drievoudigd en dat kwam de ver handelbaarheid niet ten goede, vindt het concern. De beurs reageerde enthousiast op de goede Shell-cijfers, hoewel die niet extreem afweken van de verwachtingen. Het aandeel steeg met 3,5 procent van 335,80 gul den naar 347,50 gulden. l 'T iiV"--- '^•7/' Twee Franse chauffeurs, die vastzitten in een blokkade in de buurt van het Spaanse Santander, doden de tijd met een drankje. Op de achtergrond een auto van de Nederlandse vervoerder Harry Vos. foto reuter Door Martje van Nes Etten-Leur - Zijn stem klinkt droevig. „Vannacht hebben Spaanse chauffeurs zes banden van de vrachtwa gen van een van mijn chauf feurs kapot gesneden." „De vrachtwagen was door de politie op een terrein bij een res taurant gezet, de chauffeur was gaan slapen, werd 's morgens wakker en ontdekte het," vertelt G. van Overveld van het trans portbedrijf Van Overveld in Et- ten-Leur. Vernielingen door Spaanse ac tievoerders bij de blokkades zijn aan de orde van de dag. De sfeer wordt dreigender. Vandaag precies een week al staat zestig procent van zijn be drijf - zestien chauffeurs - noodgedwongen geparkeerd op terreinen rond de Spaanse we gen. En dat is niet voor de eerste keer. Met de wegblokkades in Frankrijk vorig jaar, waren de zelfde chauffeurs de pineut. „Ze blijven er heel rustig onder," zegt Van Overveld. „Onze chauffeurs zijn gewend lang van huis te zijn. Transport en Logistiek Neder land (TLN) zet alles op alles om de honderd gestrande chauf feurs weer de weg op te krijgen. Er zijn brieven gestuurd naar de Spaanse minister van Transport en minister van Verkeer Jorrits- ma, waarin aangedrongen wordt op het ondernemen van actie. De actievoerders dirigeren het vrachtverkeer naar nabijgelegen industrieterreinen of benzine stations, in plaats van het letter lijk blokkeren van de wegen, zo als eind vorig jaar in Frankrijk. Over de reden van deze Spaanse aanpak blijft het volgens de TLN-woordvoerster gissen: „Of de actievoerders weten dat de regering minder snel ingrijpt als de wegen vrij zijn, of ze doen het echt uit coulantie voor de chauf feurs, die door hun verblijf op parkeerplaatsen of benzinesta tions in de meeste gevallen een douche en wat te eten bij de hand hebben. Het doel van de actievoerders is de economie plat leggen. Dat is duidelijk. Op zich maakt het daarbij niet uit of de autoweg geblokkeerd is of niet. Als de vrachtwagens maar niet verder kunnen." Persvoorlichter van de onderne mersorganisatie logistiek en transport (EVO) D. Andela vreest dat het einde van de pro blemen nog niet in zicht is: „Sterker nog, ik denk dat ze al leen opgelost worden als de Spaanse bevolking de actie beu is. De winkels raken steeds min der bevoorraad, fabrieken staan op sluiten en de brandstofvoor- aad is bijna uitgeput. Als de ac tievoerders de steun van de be volking verliezen, verhaalt zich dat op de politiek en dan is het zo afgelopen met de acties." Of de ondernemersorganisatie de nodige stappen onderneemt om de chauffeurs van hun arm zalige verblijf op een willekeu rig industrieterrein te verlossen? „We hebben een compleet crisis team in het leven geroepen. Ze ker op het gebied van de calami teiten die zich voordoen bij de acties, zijn veel van onze mensen actief. Een van onze leden heeft vanmorgen van een actievoerder een steen tegen zijn gezicht ge kregen. Het is niet te geloven." De agressie van de actievoerders neemt in hevigheid toe. Met de verlaging van de pensioenge rechtigde leeftijd, waarvoor de actievoerders pleiten, heeft dit weinig meer te maken. „Maar," zegt Andela, „de weg is een uitlaatklep voor sociale on rust. Bij hun Franse collega's hebben de Spanjaarden gezien dat ze met de blokkades succes boekten. En wat zij kunnen, kunnen wij ook, is dan de gang bare redenering." Met alleen het opheffen van de blokkades zijn de problemen niet opgelost. TLN verzekert zich te verdiepen in de schade vergoeding: Hoe en wanneer is nog niet duidelijk. „Schadevergoeding is absoluut een belangrijk punt. Maar je hebt verschillende soorten scha den. We moeten eerst uitzoeken welke schade we op wie kunnen verhalen en welke niet," aldus Hempenius. Behalve de vernielingen die aan de vrachtwagens zijn aange richt, zijn de meeste goederen bedorven: „Neem de vrachtwa gens vol met bloemen. Speciaal voor Valentijnsdag zijn ze op weg naar het zonnige zuiden. Hun plek van bestemming heb ben ze in elk geval niet op tijd bereikt." Of ze ooit nog aankomen is de vraag, want de EVO heeft gere geld dat dit weekend een aantal chauffers terug naar huis kan vliegen als de blokkades dan nog niet opgeheven, zijn. De vrachtwagens blijven dan ach ter. Wat daarmee gebeurt, zijn zorgen voor morgen. Van onze verslaggever Amsterdam/Den Haag - De plannen van Begemann-voor- mannen André Deleye en Jeroen van den Nieuwen- huyzen om Fokker toch te la ten doorstarten, krijgen se rieus vorm. Dat de doorstart nu ook reëel wordt, is volgens een woordvoerder van Stork echter een voorbarige conclu sie. De Rabobank bevestigt betrokken te zijn bij de nieu we plannen. Beursspeculanten reageerden met enthousiasme op de berichten. De koers van het Fokker-aandeel sprong bijna veertig cent omhoog tot 0,90. Het certificaat staat imiddels op de incourante markt. Fokker werd uit de officiële note ring verwijderd na het faillisse ment op 15 maart 1996. Bronnen in Den Haag bevestigen dat er reeds voor 400 miljoen gul den aan vermogen is gevonden om Fokker 2 te financieren. Een be langrijke partij daarbij is een Sin gaporese financiële instelling, die geld in het project wil steken. Be langrijkste drempels liggen in Duitsland en Noord-Ierland. Dasa en Shorts hebben nog geen toe zeggingen gedaan over de levering van rompen en vleugels. Stork is in bespreking met Deleye om ook deel te nemen in Fokker 2. Stork nam eerder de gezonde de len van het oude Fokker, Fokker Aviation, uit de failliete boedel over. Bedrijven als Fokker Elmo De productie van (onder meer) de Fokker 100 wordt wellicht toch voortgezet. en Fokker Papendrecht zouden kunnen toeleveren aan de vlieg- tuig-nieuwbouw. Stork toonde zich overigens niet erg enthousiast om opnieuw te praten over een doorstart, nadat het 'Oranje-scenario' en de be sprekingen met Samsung pijnlijk strandden. Een woordvoerder van Stork onderstreept dat zijn con cern geen grote rol zal spelen bij een eventuele doorstart: „Bij de deelname moet je eerder aan tien dan aan dertig procent denken." Bovendien zou Stork zich nog niet hebben gecommitteerd aan de plannen van Deleye. „We zijn nog niet over de streep getrokken." Maar Stork heeft bij de overname van Fokker Aviation moeten belo ven aan een doorstart van de vliegtuig-nieuwbouw te zullen meewerken. Dat was een ontbin dende voorwaarde in het contract. Een eventuele doorstart zou ook consequenties kunnen hebben voor de plannen van Fokker Ser vices in Woensdrecht, dat werkt aan een complete modernisering van de oude Fokker 28-vloot. Klanten krijgen dan de keuze tus sen die modernisering en het aan schaffen van nieuwe vliegtuigen, die door de lage kostenstructuur van Fokker 2 voor relatief lage prijzen kunnen worden aange schaft. De woordvoerder van Stork onderkent die concurrentie, maar zegt dat waarschijnlijk toch verschillende soorten markten worden bediend met de twee pro ducten. Deleye en Van den Nieuwen- huyzen hebben zich tot 1 maart de tijd gegeven om tot concrete resul taten te komen. De curatoren la ten tot 1 juni nog vliegtuigen bou wen door het failliete Fokker. IJmuiden (anp) - Hoogovens en vakbonden zijn het gisteren toch nog eens geworden over een nieuwe CAO. De bonden vin- den dat ze genoeg zekerheden hebben gekregen om te voorla men, dat werknemers tegen hun zin het bedrijf moeten veria, ten. Ze zijn ook tevreden over de loonsverhoging van 5,5 procent in de tweejarige CAO. De industriebonden van FNV en CNV leggen het resultaat met een positief advies voor aan hun le den. Als die instemmen zijn sta kingen van debaan. Door een ATV-afspraak leggen De Unie en de VHP het neutraal voor. Hoogovens kan nu het perso neelsbestand in zes jaar tijd te rugbrengen tot 8500 werknemers. Het bedrijf wil aan de ene kant drieduizend mensen kwijt en aan de andere kant duizend jong hoog opgeleide werknemers aanne- 'men. Dit is volgens het bedrijf nodig om concurrerend te kun nen blijven werken en om meer evenwicht in de leeftijdsopbouw van het personeel te krijgen. „Deze afspraken helpen onze productiviteitsverbetering te rea liseren. We kunnen de hoeveel heid personeel verminderen zon der dat het met gedwongen ont slag gepaard gaat," aldus een te vreden J. Heusdens, directeur Staal en onderhandelaar namens Hoogovens. De CAO regelt dat bij uitbeste ding van werk er eerst overeen stemming met de bonden moet zijn. Mochten partijen het onver hoopt niet eens worden oordeelt een door de bonden aan te wijzen extern bureau wat redelijk is. Dat oordeel is bindend. Externe detachering gebeurt alleen op ba sis van vrijwilligheid. Deze formulering beschouwen de bonden als voldoende garantie, dat er geen mensen tegen hun zin het bedrijf moeten verlaten. Over deze zekerheid is in totaal 125 uur onderhandeld. Met name laatste sesie van 23 uur stond it het teken van deze twee afspra. ken. „Het is belangrijk dat wenueen positie hebben om mee te praten over uitbesteden van werk. Dat ij uniek in Nederland. Onze leden waren bang dat een eventueel uitbesteden van werk zonder overleg met hen zou gaan," ver- dedigt onderhandelaar J. Duijj. hoven van de Industriebond FNV zijn instemming met mogelijk uitbesteden van werk. Verder is er een pakket maatre- gelen afgesproken waarmee ij. tern ruimte komt om meer men- sen aan het werk te houden Ouderen tussen de 55 en 59 ja® kunnen in deeltijd gaan werken. Van elk uur dat ze korter werken betaalt Hoogovens de helft. De groep tussen de 55 en 57 jaar kan twee jaar eerder met' ver- vroegd pensioen. Het bedrijf neemt 95 procent van de extra kosten voor rekening. Hoogovens liet in de nachtelijke onderhandelingen het veto op korter werken varen. De vierdui zend mensen op de kantoren zet ten een eerste kleine stap naar een 36-urige werkweek. Wegens het collectieve karakter en het feit dat het ten koste gaat van een individueel spaarrege ling van vrije dagen, wijzen De Unie en de VHP het akkoord op dit punt af. Hoogovens ontwikkelt een beleid dat vrijwillig vertrek moet stimu leren. Samen met omscholing en herplaatsing denken de partijen dat de inkrimping zonder veel so ciale pijn zal gaan. Daarna zou de productie op een laag pitje moeten worden voortge zet en langzaam weer groeien. Ge noemd worden aantallen van zes tot acht vliegtuigen aansluitend op het Venster 2-programma van de curatoren. Omdat toestellen in de categorie van zeventig tot hon derd stoelen op dit moment moei lijk te bestellen zijn, is er nog steeds een lijst van klanten met orders voor totaal dertig tot veer tig vliegtuigen beschikbaar. Volgens eerdere mededelingen van de twee bestuurders zal Bege- mann zelf geen leidende rol spelen in Fokker 2. Het initiatief is parti culier. Niet uitgesloten is dat oud- Begemann-leider Joep van den Nieuwenhuyzen opnieuw op duikt. Van hem is in Fokker-ver- band al geruime tijd niets meer vernomen. Deleye en Jeroen van den Nieuwenhuyzen waren giste ren overigens niet bereikbaar voor commentaar. Zij verbleven in het buitenland. „Maar niet in Singa pore," aldus een secretaresse in Brasschaat, waar de Begemann- directie tegenwoordig feitelijk ze telt. Een woordvoerder van het minis terie van Economische Zaken in Den Haag zegt geen commentaar te kunnen leveren. Wel is bekend dat Deleye geen speciale steun van Wijers verlangt. De staat zou slechts de normale exportkrediet faciliteiten hoeven te verlenen. De curatoren hebben eerder gezegd dat Deleye een laatste, dunne strohalm is om aan vast te houden. Stakingsdreiging Superclub van de baan Woerden - De stakingsdreiging bij de 22 winkels van Superclub (onder meer cd's) is van de baan. Het actiecomité van de FNV Dienstenbond is akkoqrd.gegaan met een verbeterd sociaal plan dat de directie heeft aangeboden. De winkelketen Superolub," onderdeel van Philips dat: de win kels afstoot, gaat sluiten, waardoor al het personeel op 1 april op straat komt te staan. In het nieuwe sociaal plan krijgen de 141 werknemers drie maanden salaris mee bij hun ontslag. De vak bondsleden wezen een eerder sociaal plan af waarin de directie één maand salaris aanbood. Bovendien kan een klein aantal winkels wellicht openblijven. Voor vier of vijf filialen is een kandidaatkoper, aldus de FNV Dienstenbond. De mensen die bij de betrokken filialen werken, houden hun baan. Het is niet duidelijk om welke winkels het gaat. Superclub, een van oorsprong Belgische keten, kwam in 1991 in handen van Philips. De laatste jaren draaiden de win kels met verlies. Axxicon vergroot winst met eenderde Vianen - Matrijzenproducent Axxicon heeft een goed jaar ach ter de rug. De nettowinst over het afgelopen jaar steeg met 31 procent van 4,7 miljoen gulden tot 6,1 miljoen guldén. Voor dit jaar verwacht het Vianense bedrijf een licht hogere omzet en nettowinst. Over 1996 zette Axxicon voor 90 miljoen gulden om. Dat is 3 procent minder dan in 1995. Axxicon maakt matrijzen voorde kunststofverwerkende industrie. Zo produceert de onderneming de cd-matrijs, die een wereldmarktaandeel van 50 procent heeft. Ook maakt ze betaalkaart-matrijzen. Axxicon heeft een kleine houdstermaatschappij in Vianen en verder zes werkmaatschappijen in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast is er sinds eind vorig jaar een verkoopkantoor in Atlanta (VS). Sabena en Virgin gaan samenwerken Brussel - Sabena en Virgin Express breiden hun samenwerking uit. Vanaf vandaag vliegen beide luchtvaartmaatschappijen op, de lijn Brussel-Barcelona, zoals ze al op Londen gezamenlijk een dienst uitbaten. Een overeenkomst voor Rome en Londen Gat- wick is in de maak. De Belgische luchtvaartmaatschappij ge bruikt de vrijgekomen vliegtuigen en personeelsleden om de fre quentie op andere lijnen, onder andere die op Venetië, te verho gen. Groot aantal inzendingen voor Effie Amsterdam - Dit jaar dingen niet minder dan 79 inzendingen naar de Effie; de belangrijkste Nederlandse reclameprijs. Dat zijn er tien meer dan het recordaantal van vorig jaar. De prijs naar Amerikaans voorbeeld bestaat dit jaar veertien jaar. De Gouden, Zilveren en Bronzen Effie gaan naar die recla mecampagnes, die aantoonbaar een belangrijke of doorslagge vende rol hebben gespeeld in een geslaagde marketingoperatie. Daarmee onderscheidt de Effie zich van andere reclameprijzen. Coberco schrapt 45 banen bij kaasdivisie Zutphen - Bij de de kaasdivisie van zuivelcoöperatie Coberco vervallen 45 arbeidsplaatsen. Het gaat om de vestigingen in Meppel, Vollenhove en Huizen. De maatregel is genomen omdn' Coberco efficiënter wil werken bij het opslaan, veredelen, ver pakken en verladen van Edammerkaas. Werknemers EBS akkoord met sanering Rotterdam - De leden van de Vervoersbonden van FNV en CNV bij het Rotterdamse overslagbedrijf European Bulk Services zijn akkoord gegaan met de sanering van het bedrijf en het daarbij behorende sociaal plan. De keuze is vooral ten gunste van het sociaal plan uitgevallen, omdat anders een koude sanering zelfs faillissement van EBS dreigde. EBS wil van de huidige 650 werknemers er 276 kwijt. De werk nemers hebben zich tot het uiterste tegen deze sanering verzet. Een eerder sociaal plan, waarbij de vakbonden al akkoord wa ren gegaan met het ontslag van 276 havenarbeiders, wezen de werknemers nog massaal van de hand. Na slepende onderhandelingen kwamen bonden en de EBS-di- rectie begin vorige week tot een nieuw akkoord. Dat houdt W dat de ontslagen werknemers langer in dienst blijven van een stichting die nieuw werk voor hen gaat zoeken. Om dat te beta len moeten echter alle werknemers van EBS 9 procent lóón inle veren. PESTEM Van onze verslaggeve Eindhoven - Ook verlichting van Ph: 1996 de winst ten was de daling bi minder groot dan tr andere sectoren va tronica-concern. philips Lighting b meer fabrieken in T^ Roosendaal. Volgens de gisteren j he jaarcijfers was he sultaat van Lighting 702 miljoen gulden, van 28 procent ten o 1995. Van onze verslaggeve Eindhoven - Een ex ruim 700 miljoen gi joen gulden in de r cern ruim 2,5 milja een groot deel beste Grundig. Na het recordjaar 1 een winst van 2,5 mil werd geboekt, noem Cor Boonstra het vei stellend. De omzet s procent tot 69 milj< maar de groei bleef a prognoses waarop I plannen had gebaseert Tegelijkertijd hadden koopprijzen een neg van 5 procent op dt drukten hogere finan en een toegenomen be het resultaat. Vastberaden Boonstra, die de afgeli den harde kritiek het op de situatie waarin cern bij zijn aantreder ber aantrof, sprak zijn uit in de toekomst. Hij toonde zich vastl de winstgevendheid ti en herhaalde zijn pr< dit jaar kan worden met èëfi'" po'sïtiève Cijfers Philips 1996 I Nettowinst 2,120 2.518 1994 1995 Hoofddorp (anp) - drijven kunnen in| Management Nedi Air Miles, bekijkt interesse hebben belonen. In Engeland en Car groothandelsfirma's materialen al Air aannemers en loodj de zusterbedrijven In de tweede helft v bepaalt LMNofook' landse bedrijfsleven in de Air Miles. Het Air-Milesprogrci beginsel voor de conl markt opgezet, maa nauwelijks worden Ruim één op de dri dens spaart al Air l aangesloten bedrijv onder Shell, Albert p?or Chris Paulussen Eindhoven - „Een Pend spoor," noen President Henk Bod Qe geruchten dat hi Zhn collega Frank P het punt zou staa hps te verlaten. »En ik kan het weten," hef9? ,t0fy Van onenig stil.. is in de ras Bord ®n de groepsras Dp absoluut geen spS VaJaank°ndiging van 1 ïau iTUbba en het n oud-topman Jan 1

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 6