Olie stuwt
winst Shell
naar record
Plan doorstart Fokker krijgt serieus gestalte
Geen gedwongen
ontslagen
bij Hoogovens
Phü
Gru
rod<
'Kraker-investering versterkt Moerdijk'
.Iteifiïi
Blokkades in Spanje steeds grimmiger
Air M
bedrij
Gerucl
DE STEM
ECONOMIE
A6
Nettowinst ruim eenderde hoger
Philips doet
smartcard weg
Op nippertje akkóord nieuwe CAO
ECONOMIE KORT
Voorlopig
11111
VRIJDAG 14 FEBRUARI 1997
Van onze verslaggever
Den Haag - De investering van 250 mil
joen gulden in de uitbreiding van de ethy-
leenkraker kan een trekker zijn voor
nieuwe investeringen rond Shell Chemie
Moerdijk.
Dat zegt de topman van Shell Nederland, J.
Slechte, in een toelichting op de ontwikkelin
gen van zijn maatschappij. Met de uitbreiding
krijgt Shell Moerdijk een kraker van wereld
klasse, zegt Slechte. „Moerdijk wordt met de
kosten dan echt leidend."
De scherpe kostenreducties hebben de positie
van Shell Moerdijk als vestigingsplaats flink
versterkt, onderstreept Slechte. Shell Chemie
Nederland kon als geheel de kosten de laatste
jaren met 250 miljoen gulden drukken. „Echt
een succesverhaal."
Hij wijst erop dat de investeringen van Mon-
tell (200 miljoen gulden) en Basell (930 mil
joen gulden) zijn binnengesleept na een con
currentiestrijd met locaties in respectievelijk
Antwerpen en Duitsland.
De uitbreiding van de kraker is mede voor de
ze nieuwe klanten op Moerdijk bedoeld. Maar
voor overige capaciteit zijn nieuwe fabrieken
goed denkbaar: ethyleen en propeen, de pro
ducten van de naftas-kraker, zijn de basis
stoffen voor hele reeksen van kunststoffen.
„Moerdijk heeft de gunstige locatie voor de
wereldmarkten, een gunstige infrastructuur
en de ruimte. Zo'n vestiging trekt daardoor
steeds meer investeringen," constateert
Slechte.
Bovendien is Nederland zonder meer al aan
trekkelijker geworden door een beheerste
loonkostenontwikkeling en een goede kwali
teit van toeleveranciers, zegt hij.
Shell Nederland is vorig jaar uit de rode cij
fers gebleven, zegt Slechte. De raffinaderij
van Pernis draaide operationeel verlies, maar
kon door voorraadwinsten toch een winst no
teren. De mega-investering van 3,5 miljard
gulden in het Per-plus-project op Pernis
wordt in het tweede kwartaal van dit jaar
afgerond.
Koninklijke Shell Groep
£5.691*
nettowinst per jaar in
miljoenen ponnen sterling
£4.070
£4.375
£3.064
£3.000
1992
1993
1994
1995
a. 15
1996
bedrijfsresultaten per sector
miljoen
1995
1996
Exploratie en
productie
1.866
3.245
Raffinage en
verkoop
1.517
2.036
Chemie
1.092
762
Andere bedrijfs
sectoren
111
12
Niet sector
gebonden posten
I
-95
-193 t
Door Willem Reijn
Den Haag - Olie blijkt eens te meer zwart goud voor Shell. De
hoge olieprijzen hebben de winst van Koninklijke Olie opge
stuwd naar een nieuw record.
De netto-winst van de olie- en chemiegigant steeg in 1996 naar
15 miljard gulden, daarmee het historisch record van 1995 met
35 procent overtreffend.
Door de olieprijzen steeg het re
sultaat in de divisie exploratie en
productie met vijf miljard gul
den. Raffinage en verkoop profi
teerden vooral van voorraadwin
sten buiten de Verenigde Staten.
De chemie zag de winst met veer
tig procent dalen.
Vooral het vierde kwartaal was
voor het olieconcern ronduit sen
sationeel. De olieprijs lag toen
met 23,65 dollar per vat Noord-
zee-olie veertig procent boven
het niveau van de laatste drie
maanden van 1995.
Explosief
De omzet en de winst spoten
daardoor omhoog. De omzet
kwam 36 procent hoger uit op 62
miljard gulden en de winst groei
de met 111 procent explosief tot 4
miljard gulden.
Over heel 1996 groeide de omzet
met 23 procent van 176 naar 216
miljard gulden. De olieprijs
kwam met een gemiddelde van
20,65 dollar over het hele jaar
ruim vijftien procent hoger uit
dan in 1995. Zonder voorraadef-
fecten groeide de winst van Shell
overigens 27 procent naar 14 mil
jard gulden.
Shell wil de productie van olie en
gas de komende vijf jaar met ge
middeld zeven procent per jaar
opvoeren. Het aandeel van de
olie- en gaswinning in het budget
van 120 miljard gulden tot 2002,
stijgt daarom van 50 naar 57 pro
cent. Belangrijke investeringens-
gebieden zijn Tsjaad, de Filippij
nen en Nigeria.
Trots
Topman drs. C. Herkströter zegt
trots te zijn op de geleverde pres
tatie. Het rendement van Shell is
met 13,2 procent ruim boven de
doelstelling van 12 procent te
rechtgekomen. Vier jaar terug lag
het rendement nog op 8 procent,
waarop Shell een ingrijpende re
organisatie doorvoerde om slan
ker en slagvaardig te kunnen
opereren.
„We kunnen hier uitstekend mee
voor de dag komen," zegt Herk
ströter. Met een kaspositie van 23
miljard gulden behoort het con
cern als enige chemie-bedrijf tot
de top 6 ter wereld.
Herkströter onderstreept dat de
winst niet alleen is komen aan
waaien. Voortdurende kostenre
ducties hebben de marges in de
productie vergroot. Per vat olie
maakt Shell zo 40 dollarcent
minder kosten.
Geen voorspelling
Shell is voorzichtig over de ont
wikkeling van de olieprijs in
1997. „Mogelijk zal de toename
van het aanbod door de hervat
ting van de ruwe-olie-export uit
Irak en de aanhoudende uitbrei
ding van niet-OPEC-productie
de groei van de vraag in 1997
overtreffen, als gevolg waarvan
die prijzen weer zouden kunnen
dalen," meldt het concern.
Herkströter: „We proberen na-
Eindhoven (anp) - Philips ver
koopt zijn smartcard-activitei
ten. Daarmee snijdt het concern
opnieuw 100 miljoen gulden om
zet weg. De smartcard-business
van Philips is gevestigd in Frank
rijk. Er zijn driehonderd werkne
mers bij betrokken.
De activiteiten gaan over naar de
Britse onderneming De la Rue,
waarmee Philips een intentiever
klaring, heeft ondertekend. De
smartcard-activiteiten staan bij
het Eindhovense concern bekend
als de PSCS, Philips Smart Card
Systems.
tuurlijk zo te opereren dat we bij
een daling van de olieprijs niet
meteen nat gaan." De topman wil
echter op geen enkele wijze een
voorspelling doen over de winst
ontwikkeling dit jaar, behalve
dan 'dat wij er alles en alles aan
zullen doen om het resultaat van
1996 te evenaren'.
De raffinage liet een hogere winst
noteren van circa vijf miljard
gulden, mede omdat er minder
bijzondere lasten voor reorgani
saties hoefden te worden gereser
veerd. Het bedrijfsresultaat bleef
nagenoeg op hetzelfde peil. Shell
kondigde eerder deze week aan
de capaciteit in Zwitserland en
Frankrijk terug te brengen.
Het rendement in de chemie vol
doet nog niet aan de Shell-norm
van twaalf procent. Toch toont
Herkströter zich niet ontevreden,
ondanks het veertig procent lage
re resultaat van circa twee mil
jard gulden.
Het vierde kwartaal groeide het
resultaat met 157 procent, maar
in 1995 was de winst met 170 mil
joen dan ook erg mager. Herk
ströter is daarom voorzichtig.
„We moeten afwachten of een
zwaluw zomer maakt."
Shell verwacht veel van de joint-
ventures die het bedrijf aangaat
met collega's als Montedison
(Montell) en BASF (Basell). De
herschikking van portefeuilles
moet leiden tot hogere efficiency
en daarmee een verbetering van
het rendement.
Splitsing
Shell stelt de aandeelhouders
voor om de aandelen te splitsen
in een verhouding een op vier. De
koers van het aandeel Koninklij
ke Olie was de laatste jaren ver
drievoudigd en dat kwam de ver
handelbaarheid niet ten goede,
vindt het concern.
De beurs reageerde enthousiast
op de goede Shell-cijfers, hoewel
die niet extreem afweken van de
verwachtingen. Het aandeel steeg
met 3,5 procent van 335,80 gul
den naar 347,50 gulden.
l 'T
iiV"--- '^•7/'
Twee Franse chauffeurs, die vastzitten in een blokkade in de buurt van het Spaanse Santander, doden de tijd met een drankje. Op
de achtergrond een auto van de Nederlandse vervoerder Harry Vos. foto reuter
Door Martje van Nes
Etten-Leur - Zijn stem
klinkt droevig. „Vannacht
hebben Spaanse chauffeurs
zes banden van de vrachtwa
gen van een van mijn chauf
feurs kapot gesneden."
„De vrachtwagen was door de
politie op een terrein bij een res
taurant gezet, de chauffeur was
gaan slapen, werd 's morgens
wakker en ontdekte het," vertelt
G. van Overveld van het trans
portbedrijf Van Overveld in Et-
ten-Leur.
Vernielingen door Spaanse ac
tievoerders bij de blokkades zijn
aan de orde van de dag. De sfeer
wordt dreigender.
Vandaag precies een week al
staat zestig procent van zijn be
drijf - zestien chauffeurs -
noodgedwongen geparkeerd op
terreinen rond de Spaanse we
gen.
En dat is niet voor de eerste
keer. Met de wegblokkades in
Frankrijk vorig jaar, waren de
zelfde chauffeurs de pineut. „Ze
blijven er heel rustig onder,"
zegt Van Overveld. „Onze
chauffeurs zijn gewend lang van
huis te zijn.
Transport en Logistiek Neder
land (TLN) zet alles op alles om
de honderd gestrande chauf
feurs weer de weg op te krijgen.
Er zijn brieven gestuurd naar de
Spaanse minister van Transport
en minister van Verkeer Jorrits-
ma, waarin aangedrongen wordt
op het ondernemen van actie.
De actievoerders dirigeren het
vrachtverkeer naar nabijgelegen
industrieterreinen of benzine
stations, in plaats van het letter
lijk blokkeren van de wegen, zo
als eind vorig jaar in Frankrijk.
Over de reden van deze Spaanse
aanpak blijft het volgens de
TLN-woordvoerster gissen: „Of
de actievoerders weten dat de
regering minder snel ingrijpt als
de wegen vrij zijn, of ze doen het
echt uit coulantie voor de chauf
feurs, die door hun verblijf op
parkeerplaatsen of benzinesta
tions in de meeste gevallen een
douche en wat te eten bij de
hand hebben. Het doel van de
actievoerders is de economie
plat leggen. Dat is duidelijk. Op
zich maakt het daarbij niet uit
of de autoweg geblokkeerd is of
niet. Als de vrachtwagens maar
niet verder kunnen."
Persvoorlichter van de onderne
mersorganisatie logistiek en
transport (EVO) D. Andela
vreest dat het einde van de pro
blemen nog niet in zicht is:
„Sterker nog, ik denk dat ze al
leen opgelost worden als de
Spaanse bevolking de actie beu
is. De winkels raken steeds min
der bevoorraad, fabrieken staan
op sluiten en de brandstofvoor-
aad is bijna uitgeput. Als de ac
tievoerders de steun van de be
volking verliezen, verhaalt zich
dat op de politiek en dan is het
zo afgelopen met de acties."
Of de ondernemersorganisatie
de nodige stappen onderneemt
om de chauffeurs van hun arm
zalige verblijf op een willekeu
rig industrieterrein te verlossen?
„We hebben een compleet crisis
team in het leven geroepen. Ze
ker op het gebied van de calami
teiten die zich voordoen bij de
acties, zijn veel van onze mensen
actief. Een van onze leden heeft
vanmorgen van een actievoerder
een steen tegen zijn gezicht ge
kregen. Het is niet te geloven."
De agressie van de actievoerders
neemt in hevigheid toe. Met de
verlaging van de pensioenge
rechtigde leeftijd, waarvoor de
actievoerders pleiten, heeft dit
weinig meer te maken.
„Maar," zegt Andela, „de weg is
een uitlaatklep voor sociale on
rust. Bij hun Franse collega's
hebben de Spanjaarden gezien
dat ze met de blokkades succes
boekten. En wat zij kunnen,
kunnen wij ook, is dan de gang
bare redenering."
Met alleen het opheffen van de
blokkades zijn de problemen
niet opgelost. TLN verzekert
zich te verdiepen in de schade
vergoeding: Hoe en wanneer is
nog niet duidelijk.
„Schadevergoeding is absoluut
een belangrijk punt. Maar je
hebt verschillende soorten scha
den. We moeten eerst uitzoeken
welke schade we op wie kunnen
verhalen en welke niet," aldus
Hempenius.
Behalve de vernielingen die aan
de vrachtwagens zijn aange
richt, zijn de meeste goederen
bedorven: „Neem de vrachtwa
gens vol met bloemen. Speciaal
voor Valentijnsdag zijn ze op
weg naar het zonnige zuiden.
Hun plek van bestemming heb
ben ze in elk geval niet op tijd
bereikt."
Of ze ooit nog aankomen is de
vraag, want de EVO heeft gere
geld dat dit weekend een aantal
chauffers terug naar huis kan
vliegen als de blokkades dan
nog niet opgeheven, zijn. De
vrachtwagens blijven dan ach
ter. Wat daarmee gebeurt, zijn
zorgen voor morgen.
Van onze verslaggever
Amsterdam/Den Haag - De
plannen van Begemann-voor-
mannen André Deleye en
Jeroen van den Nieuwen-
huyzen om Fokker toch te la
ten doorstarten, krijgen se
rieus vorm. Dat de doorstart
nu ook reëel wordt, is volgens
een woordvoerder van Stork
echter een voorbarige conclu
sie. De Rabobank bevestigt
betrokken te zijn bij de nieu
we plannen.
Beursspeculanten reageerden met
enthousiasme op de berichten. De
koers van het Fokker-aandeel
sprong bijna veertig cent omhoog
tot 0,90. Het certificaat staat
imiddels op de incourante markt.
Fokker werd uit de officiële note
ring verwijderd na het faillisse
ment op 15 maart 1996.
Bronnen in Den Haag bevestigen
dat er reeds voor 400 miljoen gul
den aan vermogen is gevonden om
Fokker 2 te financieren. Een be
langrijke partij daarbij is een Sin
gaporese financiële instelling, die
geld in het project wil steken. Be
langrijkste drempels liggen in
Duitsland en Noord-Ierland. Dasa
en Shorts hebben nog geen toe
zeggingen gedaan over de levering
van rompen en vleugels.
Stork is in bespreking met Deleye
om ook deel te nemen in Fokker 2.
Stork nam eerder de gezonde de
len van het oude Fokker, Fokker
Aviation, uit de failliete boedel
over. Bedrijven als Fokker Elmo
De productie van (onder meer) de Fokker 100 wordt wellicht toch voortgezet.
en Fokker Papendrecht zouden
kunnen toeleveren aan de vlieg-
tuig-nieuwbouw.
Stork toonde zich overigens niet
erg enthousiast om opnieuw te
praten over een doorstart, nadat
het 'Oranje-scenario' en de be
sprekingen met Samsung pijnlijk
strandden. Een woordvoerder van
Stork onderstreept dat zijn con
cern geen grote rol zal spelen bij
een eventuele doorstart: „Bij de
deelname moet je eerder aan tien
dan aan dertig procent denken."
Bovendien zou Stork zich nog niet
hebben gecommitteerd aan de
plannen van Deleye. „We zijn nog
niet over de streep getrokken."
Maar Stork heeft bij de overname
van Fokker Aviation moeten belo
ven aan een doorstart van de
vliegtuig-nieuwbouw te zullen
meewerken. Dat was een ontbin
dende voorwaarde in het contract.
Een eventuele doorstart zou ook
consequenties kunnen hebben
voor de plannen van Fokker Ser
vices in Woensdrecht, dat werkt
aan een complete modernisering
van de oude Fokker 28-vloot.
Klanten krijgen dan de keuze tus
sen die modernisering en het aan
schaffen van nieuwe vliegtuigen,
die door de lage kostenstructuur
van Fokker 2 voor relatief lage
prijzen kunnen worden aange
schaft. De woordvoerder van
Stork onderkent die concurrentie,
maar zegt dat waarschijnlijk toch
verschillende soorten markten
worden bediend met de twee pro
ducten.
Deleye en Van den Nieuwen-
huyzen hebben zich tot 1 maart de
tijd gegeven om tot concrete resul
taten te komen. De curatoren la
ten tot 1 juni nog vliegtuigen bou
wen door het failliete Fokker.
IJmuiden (anp) - Hoogovens en vakbonden zijn het gisteren
toch nog eens geworden over een nieuwe CAO. De bonden vin-
den dat ze genoeg zekerheden hebben gekregen om te voorla
men, dat werknemers tegen hun zin het bedrijf moeten veria,
ten.
Ze zijn ook tevreden over de
loonsverhoging van 5,5 procent
in de tweejarige CAO.
De industriebonden van FNV en
CNV leggen het resultaat met een
positief advies voor aan hun le
den. Als die instemmen zijn sta
kingen van debaan. Door een
ATV-afspraak leggen De Unie en
de VHP het neutraal voor.
Hoogovens kan nu het perso
neelsbestand in zes jaar tijd te
rugbrengen tot 8500 werknemers.
Het bedrijf wil aan de ene kant
drieduizend mensen kwijt en aan
de andere kant duizend jong hoog
opgeleide werknemers aanne-
'men. Dit is volgens het bedrijf
nodig om concurrerend te kun
nen blijven werken en om meer
evenwicht in de leeftijdsopbouw
van het personeel te krijgen.
„Deze afspraken helpen onze
productiviteitsverbetering te rea
liseren. We kunnen de hoeveel
heid personeel verminderen zon
der dat het met gedwongen ont
slag gepaard gaat," aldus een te
vreden J. Heusdens, directeur
Staal en onderhandelaar namens
Hoogovens.
De CAO regelt dat bij uitbeste
ding van werk er eerst overeen
stemming met de bonden moet
zijn. Mochten partijen het onver
hoopt niet eens worden oordeelt
een door de bonden aan te wijzen
extern bureau wat redelijk is.
Dat oordeel is bindend. Externe
detachering gebeurt alleen op ba
sis van vrijwilligheid.
Deze formulering beschouwen de
bonden als voldoende garantie,
dat er geen mensen tegen hun zin
het bedrijf moeten verlaten. Over
deze zekerheid is in totaal 125
uur onderhandeld. Met name
laatste sesie van 23 uur stond it
het teken van deze twee afspra.
ken.
„Het is belangrijk dat wenueen
positie hebben om mee te praten
over uitbesteden van werk. Dat ij
uniek in Nederland. Onze leden
waren bang dat een eventueel
uitbesteden van werk zonder
overleg met hen zou gaan," ver-
dedigt onderhandelaar J. Duijj.
hoven van de Industriebond FNV
zijn instemming met mogelijk
uitbesteden van werk.
Verder is er een pakket maatre-
gelen afgesproken waarmee ij.
tern ruimte komt om meer men-
sen aan het werk te houden
Ouderen tussen de 55 en 59 ja®
kunnen in deeltijd gaan werken.
Van elk uur dat ze korter werken
betaalt Hoogovens de helft.
De groep tussen de 55 en 57 jaar
kan twee jaar eerder met' ver-
vroegd pensioen. Het bedrijf
neemt 95 procent van de extra
kosten voor rekening.
Hoogovens liet in de nachtelijke
onderhandelingen het veto op
korter werken varen. De vierdui
zend mensen op de kantoren zet
ten een eerste kleine stap naar
een 36-urige werkweek.
Wegens het collectieve karakter
en het feit dat het ten koste gaat
van een individueel spaarrege
ling van vrije dagen, wijzen De
Unie en de VHP het akkoord op
dit punt af.
Hoogovens ontwikkelt een beleid
dat vrijwillig vertrek moet stimu
leren. Samen met omscholing en
herplaatsing denken de partijen
dat de inkrimping zonder veel so
ciale pijn zal gaan.
Daarna zou de productie op een
laag pitje moeten worden voortge
zet en langzaam weer groeien. Ge
noemd worden aantallen van zes
tot acht vliegtuigen aansluitend
op het Venster 2-programma van
de curatoren. Omdat toestellen in
de categorie van zeventig tot hon
derd stoelen op dit moment moei
lijk te bestellen zijn, is er nog
steeds een lijst van klanten met
orders voor totaal dertig tot veer
tig vliegtuigen beschikbaar.
Volgens eerdere mededelingen
van de twee bestuurders zal Bege-
mann zelf geen leidende rol spelen
in Fokker 2. Het initiatief is parti
culier. Niet uitgesloten is dat oud-
Begemann-leider Joep van den
Nieuwenhuyzen opnieuw op
duikt. Van hem is in Fokker-ver-
band al geruime tijd niets meer
vernomen. Deleye en Jeroen van
den Nieuwenhuyzen waren giste
ren overigens niet bereikbaar voor
commentaar. Zij verbleven in het
buitenland. „Maar niet in Singa
pore," aldus een secretaresse in
Brasschaat, waar de Begemann-
directie tegenwoordig feitelijk ze
telt.
Een woordvoerder van het minis
terie van Economische Zaken in
Den Haag zegt geen commentaar
te kunnen leveren. Wel is bekend
dat Deleye geen speciale steun van
Wijers verlangt. De staat zou
slechts de normale exportkrediet
faciliteiten hoeven te verlenen. De
curatoren hebben eerder gezegd
dat Deleye een laatste, dunne
strohalm is om aan vast te houden.
Stakingsdreiging Superclub van de baan
Woerden - De stakingsdreiging bij de 22 winkels van Superclub
(onder meer cd's) is van de baan. Het actiecomité van de FNV
Dienstenbond is akkoqrd.gegaan met een verbeterd sociaal plan
dat de directie heeft aangeboden.
De winkelketen Superolub," onderdeel van Philips dat: de win
kels afstoot, gaat sluiten, waardoor al het personeel op 1 april op
straat komt te staan. In het nieuwe sociaal plan krijgen de 141
werknemers drie maanden salaris mee bij hun ontslag. De vak
bondsleden wezen een eerder sociaal plan af waarin de directie
één maand salaris aanbood.
Bovendien kan een klein aantal winkels wellicht openblijven.
Voor vier of vijf filialen is een kandidaatkoper, aldus de FNV
Dienstenbond. De mensen die bij de betrokken filialen werken,
houden hun baan. Het is niet duidelijk om welke winkels het
gaat. Superclub, een van oorsprong Belgische keten, kwam in
1991 in handen van Philips. De laatste jaren draaiden de win
kels met verlies.
Axxicon vergroot winst met eenderde
Vianen - Matrijzenproducent Axxicon heeft een goed jaar ach
ter de rug. De nettowinst over het afgelopen jaar steeg met 31
procent van 4,7 miljoen gulden tot 6,1 miljoen guldén. Voor dit
jaar verwacht het Vianense bedrijf een licht hogere omzet en
nettowinst.
Over 1996 zette Axxicon voor 90 miljoen gulden om. Dat is 3
procent minder dan in 1995. Axxicon maakt matrijzen voorde
kunststofverwerkende industrie. Zo produceert de onderneming
de cd-matrijs, die een wereldmarktaandeel van 50 procent heeft.
Ook maakt ze betaalkaart-matrijzen.
Axxicon heeft een kleine houdstermaatschappij in Vianen en
verder zes werkmaatschappijen in Nederland, Duitsland en het
Verenigd Koninkrijk. Daarnaast is er sinds eind vorig jaar een
verkoopkantoor in Atlanta (VS).
Sabena en Virgin gaan samenwerken
Brussel - Sabena en Virgin Express breiden hun samenwerking
uit. Vanaf vandaag vliegen beide luchtvaartmaatschappijen op,
de lijn Brussel-Barcelona, zoals ze al op Londen gezamenlijk een
dienst uitbaten. Een overeenkomst voor Rome en Londen Gat-
wick is in de maak. De Belgische luchtvaartmaatschappij ge
bruikt de vrijgekomen vliegtuigen en personeelsleden om de fre
quentie op andere lijnen, onder andere die op Venetië, te verho
gen.
Groot aantal inzendingen voor Effie
Amsterdam - Dit jaar dingen niet minder dan 79 inzendingen
naar de Effie; de belangrijkste Nederlandse reclameprijs. Dat
zijn er tien meer dan het recordaantal van vorig jaar.
De prijs naar Amerikaans voorbeeld bestaat dit jaar veertien
jaar. De Gouden, Zilveren en Bronzen Effie gaan naar die recla
mecampagnes, die aantoonbaar een belangrijke of doorslagge
vende rol hebben gespeeld in een geslaagde marketingoperatie.
Daarmee onderscheidt de Effie zich van andere reclameprijzen.
Coberco schrapt 45 banen bij kaasdivisie
Zutphen - Bij de de kaasdivisie van zuivelcoöperatie Coberco
vervallen 45 arbeidsplaatsen. Het gaat om de vestigingen in
Meppel, Vollenhove en Huizen. De maatregel is genomen omdn'
Coberco efficiënter wil werken bij het opslaan, veredelen, ver
pakken en verladen van Edammerkaas.
Werknemers EBS akkoord met sanering
Rotterdam - De leden van de Vervoersbonden van FNV en CNV
bij het Rotterdamse overslagbedrijf European Bulk Services zijn
akkoord gegaan met de sanering van het bedrijf en het daarbij
behorende sociaal plan. De keuze is vooral ten gunste van het
sociaal plan uitgevallen, omdat anders een koude sanering
zelfs faillissement van EBS dreigde.
EBS wil van de huidige 650 werknemers er 276 kwijt. De werk
nemers hebben zich tot het uiterste tegen deze sanering verzet.
Een eerder sociaal plan, waarbij de vakbonden al akkoord wa
ren gegaan met het ontslag van 276 havenarbeiders, wezen de
werknemers nog massaal van de hand.
Na slepende onderhandelingen kwamen bonden en de EBS-di-
rectie begin vorige week tot een nieuw akkoord. Dat houdt W
dat de ontslagen werknemers langer in dienst blijven van een
stichting die nieuw werk voor hen gaat zoeken. Om dat te beta
len moeten echter alle werknemers van EBS 9 procent lóón inle
veren.
PESTEM
Van onze verslaggeve
Eindhoven - Ook
verlichting van Ph:
1996 de winst ten
was de daling bi
minder groot dan tr
andere sectoren va
tronica-concern.
philips Lighting b
meer fabrieken in T^
Roosendaal.
Volgens de gisteren j
he jaarcijfers was he
sultaat van Lighting
702 miljoen gulden,
van 28 procent ten o
1995.
Van onze verslaggeve
Eindhoven - Een ex
ruim 700 miljoen gi
joen gulden in de r
cern ruim 2,5 milja
een groot deel beste
Grundig.
Na het recordjaar 1
een winst van 2,5 mil
werd geboekt, noem
Cor Boonstra het vei
stellend. De omzet s
procent tot 69 milj<
maar de groei bleef a
prognoses waarop I
plannen had gebaseert
Tegelijkertijd hadden
koopprijzen een neg
van 5 procent op dt
drukten hogere finan
en een toegenomen be
het resultaat.
Vastberaden
Boonstra, die de afgeli
den harde kritiek het
op de situatie waarin
cern bij zijn aantreder
ber aantrof, sprak zijn
uit in de toekomst.
Hij toonde zich vastl
de winstgevendheid ti
en herhaalde zijn pr<
dit jaar kan worden
met èëfi'" po'sïtiève
Cijfers Philips 1996 I
Nettowinst
2,120
2.518
1994 1995
Hoofddorp (anp) -
drijven kunnen in|
Management Nedi
Air Miles, bekijkt
interesse hebben
belonen.
In Engeland en Car
groothandelsfirma's
materialen al Air
aannemers en loodj
de zusterbedrijven
In de tweede helft v
bepaalt LMNofook'
landse bedrijfsleven
in de Air Miles.
Het Air-Milesprogrci
beginsel voor de conl
markt opgezet, maa
nauwelijks worden
Ruim één op de dri
dens spaart al Air l
aangesloten bedrijv
onder Shell, Albert
p?or Chris Paulussen
Eindhoven - „Een
Pend spoor," noen
President Henk Bod
Qe geruchten dat hi
Zhn collega Frank
P het punt zou staa
hps te verlaten.
»En ik kan het weten,"
hef9? ,t0fy Van onenig
stil.. is in de ras
Bord ®n de groepsras
Dp absoluut geen spS
VaJaank°ndiging van 1
ïau iTUbba en het
n oud-topman Jan 1