Eindelijk weer een echte Citroën TUB Woestijn van Mauretanië krijgt Partner Grand Raid niet kapot :e DRUIFFIE s Peeters Jan de Ruyter Kaatje eve Poepie love you forever ke en ome Eric hondje Pipo gela Beattie Kanjer J.V. MARTINE POES MARY CARIN Berlingo Multispace, eenvoudig en met slechts twee deuren Rijden met klassieker Grapj es over Lada Kia bouwt sportwagen na Magnetische skidragers Selectie Auto van de Eeuw DB STEM AUTO VERKEER E3 A/ild Thing, xy man XXX y Valentijnsdag Rien met me trouwen?? Mas XXX Betty sjes Je smurfje ou zoveel van jou Ben Schwantz ouw Kontje xxx ur best friend xxx Lieve Eenhoorn A Valentijn LIEFSTE I JE Ik hou van jou! ***0mdat ik zoveel van je hou*** Emmer water Zand Netjes Veelzijdig AUTONIEUWS KORT 1997 X 52 VRIJDAG 14 FEBRUARI 1997 sterk, dat het alle mogelijke nen zal overwinnen! e H. is nu nog steeds 'n droom ie zoveel tijd1 K.V.J. r, Koos en Jeanette in 't Veen s, Mariëllen en Hans Jongene'elen I, Jos2e en Werner Sanders WALDA XXX bent een kanjer en tweede op de hele wereld dagen dan is''t zover Ik hou van je maanden mijn lieve vrouw! Al bijna 27 JAAR it blijft voor altijd blauw oor ik nog steeds een paauw xxx Speedy xxx Kneedown les voor mij. Ik hou van jou htbij en toch zo verweg :n, ik blijf van je houden H.W.XXXX e is je weet wel HARRY Ik hou van je ouw Havenbaron" XXX ar nog steeds mijn BOLLEKE /e you André en Jiminy XXX wang, maar vreugde, bijheid kracht en Je die de angst doodt. Jij bent mijn de.... Zeer onbekende bekende maagd of schorpioen. EN steeds ef. ANNIE XXX Marien REMCO V.HUNEN Kusje van SAN DB Een paar dagen ravotten in de Afrikaanse woestijn met de Partner Grand Raid. Avontuur met een Peugeot Eigenlijk is het een Citroën, die hem verkoopt onder de naamBerlingo. Maar onderne- mingszusje Peugeot noemt de auto Partner. Ontworpen door Citroën met een beetje hulp van de Italiaanse meester Ber- tone. Peugeot wilde het voer tuig eens uitgebreid testen. In het zand van Mauretanië. Door Rien van der Steen Peugeot heeft iets met Afrika. Het merk heeft daar zelfs assemblagefabrieken. En wie rondreist op dat continent ziet om de haverklap een Peugeot. Meestal zeer be jaard. De nieuwe Peugeot Partner Grand Md is van eind januari tot begin van de afgelopen week onderworpen aan een avontuurlijke route door de woestenij van Mauretanië. De Sahara tussen de kreeftskeerkring en de twintigste breed tecirkel. Op wat problemen met radiato ren, veerpoten en ruiten na, vooral veel ruiten, bracht de auto het er voortreffe lijk af. Hij was in elk geval aan de bui tenkant nog heel. Na een uur of zeven vliegen, landt de Boeing 727 op de airstrip van Atar, mid den in Mauretanië. Een land onder Ma rokko in West-Afrika. Bijna tweeëneen half keer zo groot als Frankrijk en met een inwonertal van 2,2 miljoen. Het 'vliegveld' van Atar is niets meer dan een betonnen baan van een paar kilometers. Enkele ogenblikken voor de landing in de avond heeft iemand terwille van enig zicht een reeks olielampjes aan weerszij den van de baan aangestoken. Want stroom is er niet. De temperatuur ligt zo rond de tien graden Celsius. Terwijl het bij vertrek in Nederland nog zo'n drie graden onder nul was. De kennismaking met de Peugeot Part ner wordt vooral een kennismaking met zand. Eindeloos veel zand. Rood zand. Na drie dagen zit het in koffer, toilettas, onderbroek, oren, fototoestel en haren. Contactlenzen kunnen een half uur na aankomst al uit. Peugeot heeft midden in de woestijn ten tenkampjes voor de nacht ingericht. Met toiletgebouwtjes waar een emmer water staat. Om te kunnen douchen. Nooit ver moed dat één emmer water zo verkwik kend kan zijn na een dag stofhappen. Zelfs de GSM-telef oon werkt niet. De Peugeots Grand Raid zijn min of meer de opvolger van de Simca/Matra Rancho uit de jaren zeventig. Een twee- De Peugeot Grand Raid is min of meer de opvolger van de Simca/Matra Rancho uit de jaren zeventig. Een tweezits bestelwagen, maar stoer aangekleed met een grote bull bar voorop en beschermbeugels op de achterdeurtjes. zits bestelwagen, maar stoer aangekleed, alsof voor het terrein geschapen. Met een grote bull bar voorop en beschermbeu gels op de achterdeurtjes. De aandrijving bestaat uit een 1.9 liter diesel, die de voorwielen met slechts 71 pk bedient. Om de auto's een beetje voor het woes- tijngebruik toe te rusten, heeft Peugeot de achterwielophanging wat verzwaard en een beschermplaat onder de motor ge schroefd. Na enkele dagen hotsebotsen door het onherbergzame gebied van Mauretanië is de Partner nog steeds heel. Hetgeen moeilijk te begrijpen valt. Uren rijden over weggetjes die, behalve uit zand, be staan uit scherpe stenen, diepe gaten en een stoffig uitzicht. Vooral nadat een van de zeldzaam tegemoetkomende vracht auto's met een venijnig steentje de zijruit uit onze auto heeft gemikt, neemt de hoeveelheid zand in de auto onrustba rende vormen aan. Uit de ventilatieka nalen had een niet aflatende stroom fijn stof het interieur van de auto al het aan zien gegeven of hij 33 jaar met open ra men in een schuurtje achter een zand- straalbedrijf gestaan had. De Partner komt in het rulle zand een heel eind, mits op tempo gehouden. Nu en dan wordt lucht uit de voorbanden gelaten voor meer grip. Een band met 1.0 Bar luchtdruk trekt zich aardig be kwaam door het zand. Een band met 'schouder' rukt het niet in de woestijn. Hoe minder profiel de band heeft hoe be ter. Afrikanen weten het zelf ook. Met alle gevaren vandien als ze met hun af tandse voertuigen op betere wegen op snelheid komen. Vogels zien we in de Sahara van Maure tanië nauwelijks. Veel kamelen en dro medarissen, wat geiten en een enkele hond zijn de enige tekenen van leven in de buurt van de dorpjes of de groepjes le men hutten. De temperatuur overdag stijgt naar ruim dertig graden. Beweg wijzering ontbreekt compleet. Hier helpt alleen een kompas. Op de Route Nationale no.l, een brede zandweg die als belangrijkste verkeersa der dienstdoet, passeert toch minstens elke tien minuten een volgepakte bejaar de vrachtwagen met vriendelijk wuiven de Mauretaniërs erin, erop en eraan. Er zijn zelfs heuse wegwerkzaamheden met hoogst moderne wegenbouwmachi- nes. Hopen gravel langs de weg als ver vanger van asfalt. Een eind verder be geeft een getergde voorband het. De wang is opengereten door een scherpe steen. De woestijnweg lijkt nog het meest op een wasbord. Bij lage snelheid is het net of de complete auto uit elkaar rammelt. „Een snelheid van ca. 80 km/h is het best voor u en voor de techniek," melden de Peugeot-mensen via de intercom. Inder daad. De auto dreunt en deint iets min der. Bij een oase drommen kinderen, die om 'une cadeau' bedelen. Een pen is al goed. Een munt ook. Na drie dagen krijgen een paar collega's het te kwaad met hun ingewanden. Mo gelijk kan het vliegtuig niet landen van wege de zandstormen die ons 's nachts al in de tent geteisterd hebben. Zand tussen de tanden. In de neusgaten. Het gevoel 'blij als ik weer thuis ben' overheerst. Een echte douche lonkt. En een echt bed. Zonder zand. Leuke auto wel, zo'n Peu geot Partner. Volgens een techneut zijn die duizend kilometer woestijn minstens zo moordend als 200.000 echte kilome ters. Het zal best. Door Rob van Ginneken Voor de liefhebber moet een Ci- ®>ën zo eigenwijs mogelijk zijn. «als de Eend, de DS en al die andere befaamde Citroëns dat wit waren. Maar daarmee wil het ;e «atste tijd absoluut niet vlot an. Op de ZX en Saxo valt welis waar niet zo gek veel af te dingen, naar een totaal eigen smoeltje of een eigenzinnig design? Nee, dat wam er de laatste tijd niet zo van... J Ons is het niet zo gek dat de nieu- ve Berlingo Multispace onder applaus wordt ingehaald. ,a™urtijk, zijn basis is eenvou- ®j is afgeleid van een be- J swagentje. Maar was de Eend °oit bedoeld om de boer met ajn mandje eieren over een land weg te laten zweven? Op dezelfde m 'er 's dit zonder meer de meest gedurfde Citroën, die sinds i !}et taht heeft gezien, tem 's een apart ruimte- y? Je- Met zijn opmerkelijke goedje maakt hij er geen ge- m van dat pure interieurruim- j. °yenaan de verlanglijst van dat ^p™erPers heeft gestaan. En lent °°k wel als Je eenmaal ^gestapt. Hoofdruimte? Al St fen hoge hoed dragen. vui„,r a, erin> waar je bijna ÏÏiterK kunt steken- Op de heïnf^"k Passen trouwens heel Jth]k drie volwassen passa giers naast elkaar. En dat kunnen maar weinig auto's de Berlingo nazeggen. Overigens heeft Citroën zowel voor- als achterin voor heel fat soenlijke zitmeubels gezorgd. Je zou niet zeggen, dat zijn vader een bestelauto is. Het is alleen even lastig dat er achterin niet echt iets is om je aan vast te hou den. Achterdeuren - met bijbeho rende grepen - zijn er namelijk jammer genoeg niet. Je moet het gewoon met twee deuren doen. De ontwerpers tekenden wel een soort bergnetjes langs de boven kant. Maar die zitten zo hoog dat je bijna op moet staan om je boekjes of pakje sigaretten eruit te halen. Overigens krijg je voor in ook een soort legvak boven je hoofd. Helemaal achterin hetzelfde ver haal. Onder een roldek een baga geruimte van ver boven modaal formaat. Eenvoudig afgewerkt, maar opvallend diep, breed en hoog. Zodat het idee om de Mul tispace als gezins- en vrijetijds auto in te zetten helemaal niet zo gek is. En een koelkast past er bij de verhuizing ook wel in. Overigens heeft deze Berlingo Multispace een grote achterklep. En niet de deurtjes van een bes teller. Wel zo prettig, want in de De Berlingo Multispace is eigenzinnig, zoals het een echte Citroën volgens de liefhebbers betaamt. achteruitkijkspiegel staan de middenstijlen nu niet meer in de weg. En het levert bij de visstek een eventueel afdak van fiks for maat op. Citroën heeft zich duidelijk sterk gemaakt voor een eigen karakter. De Multispace is slechts in drie kleuren leverbaar en heeft in alle drie varianten een aangepast in terieur, met speelse kleurtjes en bijvoorbeeld bijpassend getinte veiligheidsgordels. Het geheel ziet er verrassend volwassen uit. Dat geldt trouwens ook voor de uitrusting. Naast de gangbare za ken krijgt hij bijvoorbeeld elek trisch bedienbare ramen en - spiegels en centrale vergrende ling mee. Maar ook stuurbe krachtiging en een airbag. Maar rijdt het ook een beetje? Dat valt reuze mee. Als je de mo numental e borstkas en bovenge- vel bekijkt, zou je denken dat hij ongeveer even veel wind moet vangen als het paleis op de Dam. Toch blijkt het doosje met zijn vrij bescheiden 1.4-litermotor nog aardige stappen te nemen. Een stoplichtsprinter is het niet, maar je kunt met zijn 55 kW/75 pk vlot meekomen. Overigens komt er in een later stadium ook een 1.8-liter, waarschijnlijk met 66 kW/90 pk. Wie per se wil die selen kan bij de 1.9D terecht. Ook de wegligging valt zeker niet te gen. Kortom: hij ziet er leuk uit, heeft een uiterst eigenwijs karakter, krijgt een redelijk comfortabele inrichting mee, is voor een auto van dit formaat ongekend veel zijdig en kost nog niet te gek veel ook. De Multispace is er namelijk vanaf 31.990 gulden. Stormen wij nu met zijn allen naar de show room om ons zo'n ruimterakker aan te schaffen? Zoals het wat stroefjes draaiende Citroën zon der twijfel vurig hoopt? Die kans lijkt klein, maar hij zou toch een paar duizend liefhebbers moeten trekken. Zo eigenzinnig is de Multispace gewoon wel. Einde lijk weer eens een echte Citroën, zogezegd. En alleen bij dat idee hoor je ze bij de Amsterdamse importeur al tevreden spinnen... '100 Klassiekers voor alledag' heet deel 2 van het boek van de hand van auteur/uitgever Jan Haakman, dat de consument kan helpen bij het kiezen van een oude auto. Sinds auto's van 25 jaar en ouder vrijgesteld zijn van houderschapsbelasting, is de belangstelling voor dat soort auto's sterk gestegen. Boven dien zijn de kosten voor ge bruik van moderne auto's sterk gestegen. Voor zakelijk ge bruikte auto's maakt het veel uit of de bijtelling van 20 of 24 over de nieuwprijs geheven wordt over een Kever uit 1965 5000,-) of over een VW Golf uit 1997 (ƒ33.000,-). Het boek van Haakman belicht de histo rie van een honderdtal klassie kers, evenals de nadelen van het gebruik ervan, de waarde en onderhoudsprijzen. Het boek omvat 264 pagina's met veel foto's en is vanaf 10 maart voor 25,- te koop in de boek handel. »Ik ben eens ooit ingehaald door een Lada. Maar die stond op een trailer. Een Lada. Als je hem voltankt is hij in één klap twee keer zo veel waard. »Weet u waarom een Lada ach terruitverwarming heeft? Dan krijgt je niet van die koude handen bij het duwen! Grapjes van Youp van 't Hek. De conferencier hielp Buckler genadeloos naar het hierna maals. Ook automerk Lada kreeg een gevoelige knauw. Maar Lada blijft er schijnbaar stoïcijns onder. In het tijdschrift Trojka van deze maand, dat ieder die sinds 1988 een Lada gekocht heeft thuisgestuurd krijgt, wordt Van 't Hek 'Lada's eigen hof nar' genoemd. Onder het kopje 'Met dank aan Youp' wordt aangevoerd dat Lada nou een maal een gemakkelijke prooi voor grappenmakers is. „Dat moet je relativeren, want Lada heeft volop bestaansrecht", al dus Bert Emmens van de Lada Club Nederland. Nog maar een paar dan: *Waarom heeft een Lada een vierde pedaal? Om de airbag mee op te pompen. *En wat is een Lada GTI? Een Lada met een tennisbal op de trekhaak. 'Wie een béétje gevoel voor hu mor heeft kan er smakelijk om lachen. Ook als-ie zelf Lada rijdt', aldus het blad voor de Ladarijder. De Elan van Kia heeft een heel andere voor- en achterkant dan de bekende Elan die Lotus bouwde. Het Engelse Lotus is al een tijdje in handen van het Maleisische automerk Proton. Maar de rechten van de Lotus Elan zijn door Kia in Korea opgekocht. En Kia is vast van plan goede sier te ma ken met de in eigen beheer ontwikkelde Kia Elan. Het 2+2 autootje is voor een bedrag van ca. 150 miljoen gulden in drie jaar tijd ontwikkeld. De aandrijving op de voorwielen wordt verzorgd door de 1.8 liter viercilinder die ook de Kia Clarus voortbeweegt. De motor brengt, zonder turbo, een indrukwek kend vermogen van 205 pk op de been. De Elan accelereert ermee van 0 tot 100 km/u in 7,4 sec. Geheel naar Lotus-traditie is de Elan opgebouwd met als basis een ruggegraat-chassis. De carrosserie bestaat uit kunststof. De auto, met wegvouwbare kap, weegt slechts 1.070 kilogram. Kia was vooral geïnteresseerd in Lotus om ervaring op te doen met de bouw van kunststof carrosserieën. De auto zal in enkele landen van Europa leverbaar worden. Niet in Nederland. Want door on ze hoge belastingmaatstaven zou de auto op ongeveer honderd duizend gulden uitkomen. Dus blijft Kia het in Nederland voorlo pig gewoon met de Pride, de Sephia, de Clarus en de Sportage doen. Het merk heeft inmiddels 80 dealers in Nederland. Vorig jaar verkocht Kia hier in totaal 2756 auto's. Half dit jaar komt een nieuwe lichte bestelwagen, de Pregio. Magnetische skidragers op het autodak voorkomen grote stellages en combinaties met bijvoorbeeld een skikoffer. Een skidrager die rechtstreeks op het dak van de auto kan worden vastgeklikt. De combi natie van een allesdrager met ski-koffer of -drager is dan overbodig. De klikvast skidra ger is gemaakt van slagvast kunststof. De set heeft een magnetische plaat die enkele honderden kilo's trek- en duw- gewicht aan kan. De Duitse Tüv heeft het systeem goedge keurd tot een rijsnelheid van 130 km/u. Lakschade wordt voorkomen door een rubber ring. De dragers zijn voorzien van cilindersloten om de ski's tegen diefstal te beveiligen. Een set is geschikt om twee paar ski's te vervoeren. De drager kost 89,- bij Halfords. Het comité dat de verkiezing voor de Auto van de Eeuw organi seert, heeft in Amsterdam de eerste 200 geselecteerde auto's be kendgemaakt. De auto's werden gekozen uit een totaal van 716 verschillende auto's, die in de loop van de afgelopen eeuw in de wereld op de markt zijn gebracht. I n september van dit jaar zal in Frankfurt een lijst met 100 voor de titel in aanmerking komende auto's openbaar gemaakt worden. Dan is de beurt aan het publiek om te kiezen en tenslotte blijft er een lijst met 25 auto's over, waaruit een internationale jury de vijf finalisten kiest. In december 1999 wordt daaruit de winnaar ge kozen. Kandidaten zijn in elk geval de Volkswagen Kever, de Ci troën Traction Avant en de Porsche 911. Momenteel zijn Enge land, de VS en Italië achtereenvolgens de hoogst geëindigde auto- producerende landen. Ferrari, Mercedes-Benz en Ford voeren de merkenlijst aan. In tegenstelling tot de Auto van het Jaar, een Europese aangele genheid, wordt de verkiezing 'Car of the Century' wereldwijd op gezet. Van de honderd auto's die eind dit jaar geselecteerd wor den, worden op verscheidene plekken in de wereld tentoonstellin gen gehouden. Het publiek kan daarbij voorkeurstemmen afge-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 25