Eindelijk weer een echte Citroën
TUB
Woestijn van Mauretanië krijgt Partner Grand Raid niet kapot
:e DRUIFFIE
s Peeters
Jan de Ruyter
Kaatje
eve Poepie
love you forever
ke en ome Eric
hondje Pipo
gela Beattie
Kanjer
J.V.
MARTINE
POES
MARY
CARIN
Berlingo Multispace, eenvoudig en met slechts twee deuren
Rijden met klassieker
Grapj es over Lada
Kia bouwt sportwagen na
Magnetische skidragers
Selectie Auto van de Eeuw
DB STEM
AUTO VERKEER
E3
A/ild Thing,
xy man XXX
y Valentijnsdag
Rien
met me trouwen??
Mas
XXX Betty
sjes Je smurfje
ou zoveel van jou
Ben Schwantz
ouw Kontje xxx
ur best friend xxx
Lieve Eenhoorn
A
Valentijn
LIEFSTE
I JE
Ik hou van jou!
***0mdat ik zoveel
van je hou***
Emmer water
Zand
Netjes
Veelzijdig
AUTONIEUWS KORT
1997
X 52
VRIJDAG 14 FEBRUARI 1997
sterk, dat het alle mogelijke
nen zal overwinnen!
e H. is nu nog steeds 'n droom
ie zoveel tijd1 K.V.J.
r, Koos en Jeanette in 't Veen
s, Mariëllen en Hans Jongene'elen
I, Jos2e en Werner Sanders
WALDA XXX
bent een kanjer
en tweede op de hele wereld
dagen dan is''t zover
Ik hou van je
maanden mijn lieve vrouw!
Al bijna 27 JAAR
it blijft voor altijd blauw
oor ik nog steeds een paauw
xxx Speedy xxx
Kneedown
les voor mij. Ik hou van jou
htbij en toch zo verweg
:n, ik blijf van je houden H.W.XXXX
e is je weet wel HARRY
Ik hou van je
ouw Havenbaron" XXX
ar nog steeds mijn BOLLEKE
/e you André en Jiminy XXX
wang, maar vreugde, bijheid kracht en
Je die de angst doodt. Jij bent mijn
de.... Zeer onbekende bekende
maagd of schorpioen.
EN
steeds
ef.
ANNIE
XXX Marien
REMCO V.HUNEN
Kusje van SAN DB
Een paar dagen ravotten in de Afrikaanse woestijn met de Partner Grand Raid.
Avontuur met een Peugeot
Eigenlijk is het een Citroën,
die hem verkoopt onder de
naamBerlingo. Maar onderne-
mingszusje Peugeot noemt de
auto Partner. Ontworpen door
Citroën met een beetje hulp
van de Italiaanse meester Ber-
tone. Peugeot wilde het voer
tuig eens uitgebreid testen. In
het zand van Mauretanië.
Door Rien van der Steen
Peugeot heeft iets met Afrika. Het merk
heeft daar zelfs assemblagefabrieken. En
wie rondreist op dat continent ziet om de
haverklap een Peugeot. Meestal zeer be
jaard. De nieuwe Peugeot Partner Grand
Md is van eind januari tot begin van de
afgelopen week onderworpen aan een
avontuurlijke route door de woestenij
van Mauretanië. De Sahara tussen de
kreeftskeerkring en de twintigste breed
tecirkel. Op wat problemen met radiato
ren, veerpoten en ruiten na, vooral veel
ruiten, bracht de auto het er voortreffe
lijk af. Hij was in elk geval aan de bui
tenkant nog heel.
Na een uur of zeven vliegen, landt de
Boeing 727 op de airstrip van Atar, mid
den in Mauretanië. Een land onder Ma
rokko in West-Afrika. Bijna tweeëneen
half keer zo groot als Frankrijk en met
een inwonertal van 2,2 miljoen. Het
'vliegveld' van Atar is niets meer dan een
betonnen baan van een paar kilometers.
Enkele ogenblikken voor de landing in
de avond heeft iemand terwille van enig
zicht een reeks olielampjes aan weerszij
den van de baan aangestoken. Want
stroom is er niet. De temperatuur ligt zo
rond de tien graden Celsius. Terwijl het
bij vertrek in Nederland nog zo'n drie
graden onder nul was.
De kennismaking met de Peugeot Part
ner wordt vooral een kennismaking met
zand. Eindeloos veel zand. Rood zand.
Na drie dagen zit het in koffer, toilettas,
onderbroek, oren, fototoestel en haren.
Contactlenzen kunnen een half uur na
aankomst al uit.
Peugeot heeft midden in de woestijn ten
tenkampjes voor de nacht ingericht. Met
toiletgebouwtjes waar een emmer water
staat. Om te kunnen douchen. Nooit ver
moed dat één emmer water zo verkwik
kend kan zijn na een dag stofhappen.
Zelfs de GSM-telef oon werkt niet.
De Peugeots Grand Raid zijn min of
meer de opvolger van de Simca/Matra
Rancho uit de jaren zeventig. Een twee-
De Peugeot Grand Raid is min of meer de opvolger van de Simca/Matra Rancho uit de jaren zeventig. Een tweezits bestelwagen, maar stoer aangekleed met een
grote bull bar voorop en beschermbeugels op de achterdeurtjes.
zits bestelwagen, maar stoer aangekleed,
alsof voor het terrein geschapen. Met een
grote bull bar voorop en beschermbeu
gels op de achterdeurtjes. De aandrijving
bestaat uit een 1.9 liter diesel, die de
voorwielen met slechts 71 pk bedient.
Om de auto's een beetje voor het woes-
tijngebruik toe te rusten, heeft Peugeot
de achterwielophanging wat verzwaard
en een beschermplaat onder de motor ge
schroefd.
Na enkele dagen hotsebotsen door het
onherbergzame gebied van Mauretanië
is de Partner nog steeds heel. Hetgeen
moeilijk te begrijpen valt. Uren rijden
over weggetjes die, behalve uit zand, be
staan uit scherpe stenen, diepe gaten en
een stoffig uitzicht. Vooral nadat een van
de zeldzaam tegemoetkomende vracht
auto's met een venijnig steentje de zijruit
uit onze auto heeft gemikt, neemt de
hoeveelheid zand in de auto onrustba
rende vormen aan. Uit de ventilatieka
nalen had een niet aflatende stroom fijn
stof het interieur van de auto al het aan
zien gegeven of hij 33 jaar met open ra
men in een schuurtje achter een zand-
straalbedrijf gestaan had.
De Partner komt in het rulle zand een
heel eind, mits op tempo gehouden. Nu
en dan wordt lucht uit de voorbanden
gelaten voor meer grip. Een band met 1.0
Bar luchtdruk trekt zich aardig be
kwaam door het zand. Een band met
'schouder' rukt het niet in de woestijn.
Hoe minder profiel de band heeft hoe be
ter. Afrikanen weten het zelf ook. Met
alle gevaren vandien als ze met hun af
tandse voertuigen op betere wegen op
snelheid komen.
Vogels zien we in de Sahara van Maure
tanië nauwelijks. Veel kamelen en dro
medarissen, wat geiten en een enkele
hond zijn de enige tekenen van leven in
de buurt van de dorpjes of de groepjes le
men hutten. De temperatuur overdag
stijgt naar ruim dertig graden. Beweg
wijzering ontbreekt compleet. Hier helpt
alleen een kompas.
Op de Route Nationale no.l, een brede
zandweg die als belangrijkste verkeersa
der dienstdoet, passeert toch minstens
elke tien minuten een volgepakte bejaar
de vrachtwagen met vriendelijk wuiven
de Mauretaniërs erin, erop en eraan.
Er zijn zelfs heuse wegwerkzaamheden
met hoogst moderne wegenbouwmachi-
nes. Hopen gravel langs de weg als ver
vanger van asfalt. Een eind verder be
geeft een getergde voorband het. De
wang is opengereten door een scherpe
steen.
De woestijnweg lijkt nog het meest op
een wasbord. Bij lage snelheid is het net
of de complete auto uit elkaar rammelt.
„Een snelheid van ca. 80 km/h is het best
voor u en voor de techniek," melden de
Peugeot-mensen via de intercom. Inder
daad. De auto dreunt en deint iets min
der. Bij een oase drommen kinderen, die
om 'une cadeau' bedelen. Een pen is al
goed. Een munt ook.
Na drie dagen krijgen een paar collega's
het te kwaad met hun ingewanden. Mo
gelijk kan het vliegtuig niet landen van
wege de zandstormen die ons 's nachts al
in de tent geteisterd hebben. Zand tussen
de tanden. In de neusgaten. Het gevoel
'blij als ik weer thuis ben' overheerst.
Een echte douche lonkt. En een echt bed.
Zonder zand. Leuke auto wel, zo'n Peu
geot Partner. Volgens een techneut zijn
die duizend kilometer woestijn minstens
zo moordend als 200.000 echte kilome
ters.
Het zal best.
Door Rob van Ginneken
Voor de liefhebber moet een Ci-
®>ën zo eigenwijs mogelijk zijn.
«als de Eend, de DS en al die
andere befaamde Citroëns dat
wit waren. Maar daarmee wil het
;e «atste tijd absoluut niet vlot
an. Op de ZX en Saxo valt welis
waar niet zo gek veel af te dingen,
naar een totaal eigen smoeltje of
een eigenzinnig design? Nee, dat
wam er de laatste tijd niet zo
van... J
Ons is het niet zo gek dat de nieu-
ve Berlingo Multispace onder
applaus wordt ingehaald.
,a™urtijk, zijn basis is eenvou-
®j is afgeleid van een be-
J swagentje. Maar was de Eend
°oit bedoeld om de boer met
ajn mandje eieren over een land
weg te laten zweven? Op dezelfde
m 'er 's dit zonder meer de
meest gedurfde Citroën, die sinds
i !}et taht heeft gezien,
tem 's een apart ruimte-
y? Je- Met zijn opmerkelijke
goedje maakt hij er geen ge-
m van dat pure interieurruim-
j. °yenaan de verlanglijst van
dat ^p™erPers heeft gestaan. En
lent °°k wel als Je eenmaal
^gestapt. Hoofdruimte? Al
St fen hoge hoed dragen.
vui„,r a, erin> waar je bijna
ÏÏiterK kunt steken- Op de
heïnf^"k Passen trouwens heel
Jth]k drie volwassen passa
giers naast elkaar. En dat kunnen
maar weinig auto's de Berlingo
nazeggen.
Overigens heeft Citroën zowel
voor- als achterin voor heel fat
soenlijke zitmeubels gezorgd. Je
zou niet zeggen, dat zijn vader
een bestelauto is. Het is alleen
even lastig dat er achterin niet
echt iets is om je aan vast te hou
den. Achterdeuren - met bijbeho
rende grepen - zijn er namelijk
jammer genoeg niet. Je moet het
gewoon met twee deuren doen.
De ontwerpers tekenden wel een
soort bergnetjes langs de boven
kant. Maar die zitten zo hoog dat
je bijna op moet staan om je
boekjes of pakje sigaretten eruit
te halen. Overigens krijg je voor
in ook een soort legvak boven je
hoofd.
Helemaal achterin hetzelfde ver
haal. Onder een roldek een baga
geruimte van ver boven modaal
formaat. Eenvoudig afgewerkt,
maar opvallend diep, breed en
hoog. Zodat het idee om de Mul
tispace als gezins- en vrijetijds
auto in te zetten helemaal niet zo
gek is. En een koelkast past er bij
de verhuizing ook wel in.
Overigens heeft deze Berlingo
Multispace een grote achterklep.
En niet de deurtjes van een bes
teller. Wel zo prettig, want in de
De Berlingo Multispace is eigenzinnig, zoals het een echte Citroën volgens de liefhebbers betaamt.
achteruitkijkspiegel staan de
middenstijlen nu niet meer in de
weg. En het levert bij de visstek
een eventueel afdak van fiks for
maat op.
Citroën heeft zich duidelijk sterk
gemaakt voor een eigen karakter.
De Multispace is slechts in drie
kleuren leverbaar en heeft in alle
drie varianten een aangepast in
terieur, met speelse kleurtjes en
bijvoorbeeld bijpassend getinte
veiligheidsgordels. Het geheel
ziet er verrassend volwassen uit.
Dat geldt trouwens ook voor de
uitrusting. Naast de gangbare za
ken krijgt hij bijvoorbeeld elek
trisch bedienbare ramen en -
spiegels en centrale vergrende
ling mee. Maar ook stuurbe
krachtiging en een airbag.
Maar rijdt het ook een beetje?
Dat valt reuze mee. Als je de mo
numental e borstkas en bovenge-
vel bekijkt, zou je denken dat hij
ongeveer even veel wind moet
vangen als het paleis op de Dam.
Toch blijkt het doosje met zijn
vrij bescheiden 1.4-litermotor
nog aardige stappen te nemen.
Een stoplichtsprinter is het niet,
maar je kunt met zijn 55 kW/75
pk vlot meekomen. Overigens
komt er in een later stadium ook
een 1.8-liter, waarschijnlijk met
66 kW/90 pk. Wie per se wil die
selen kan bij de 1.9D terecht. Ook
de wegligging valt zeker niet te
gen.
Kortom: hij ziet er leuk uit, heeft
een uiterst eigenwijs karakter,
krijgt een redelijk comfortabele
inrichting mee, is voor een auto
van dit formaat ongekend veel
zijdig en kost nog niet te gek veel
ook. De Multispace is er namelijk
vanaf 31.990 gulden. Stormen wij
nu met zijn allen naar de show
room om ons zo'n ruimterakker
aan te schaffen? Zoals het wat
stroefjes draaiende Citroën zon
der twijfel vurig hoopt? Die kans
lijkt klein, maar hij zou toch een
paar duizend liefhebbers moeten
trekken. Zo eigenzinnig is de
Multispace gewoon wel. Einde
lijk weer eens een echte Citroën,
zogezegd. En alleen bij dat idee
hoor je ze bij de Amsterdamse
importeur al tevreden spinnen...
'100 Klassiekers voor alledag'
heet deel 2 van het boek van de
hand van auteur/uitgever Jan
Haakman, dat de consument
kan helpen bij het kiezen van
een oude auto. Sinds auto's van
25 jaar en ouder vrijgesteld zijn
van houderschapsbelasting, is
de belangstelling voor dat soort
auto's sterk gestegen. Boven
dien zijn de kosten voor ge
bruik van moderne auto's sterk
gestegen. Voor zakelijk ge
bruikte auto's maakt het veel
uit of de bijtelling van 20 of 24
over de nieuwprijs geheven
wordt over een Kever uit 1965
5000,-) of over een VW Golf
uit 1997 (ƒ33.000,-). Het boek
van Haakman belicht de histo
rie van een honderdtal klassie
kers, evenals de nadelen van
het gebruik ervan, de waarde
en onderhoudsprijzen. Het
boek omvat 264 pagina's met
veel foto's en is vanaf 10 maart
voor 25,- te koop in de boek
handel.
»Ik ben eens ooit ingehaald
door een Lada. Maar die stond
op een trailer.
Een Lada. Als je hem voltankt
is hij in één klap twee keer zo
veel waard.
»Weet u waarom een Lada ach
terruitverwarming heeft? Dan
krijgt je niet van die koude
handen bij het duwen!
Grapjes van Youp van 't Hek.
De conferencier hielp Buckler
genadeloos naar het hierna
maals.
Ook automerk Lada kreeg een
gevoelige knauw. Maar Lada
blijft er schijnbaar stoïcijns
onder.
In het tijdschrift Trojka van
deze maand, dat ieder die sinds
1988 een Lada gekocht heeft
thuisgestuurd krijgt, wordt
Van 't Hek 'Lada's eigen hof
nar' genoemd. Onder het kopje
'Met dank aan Youp' wordt
aangevoerd dat Lada nou een
maal een gemakkelijke prooi
voor grappenmakers is. „Dat
moet je relativeren, want Lada
heeft volop bestaansrecht", al
dus Bert Emmens van de Lada
Club Nederland.
Nog maar een paar dan:
*Waarom heeft een Lada een
vierde pedaal? Om de airbag
mee op te pompen.
*En wat is een Lada GTI? Een
Lada met een tennisbal op de
trekhaak.
'Wie een béétje gevoel voor hu
mor heeft kan er smakelijk om
lachen. Ook als-ie zelf Lada
rijdt', aldus het blad voor de
Ladarijder.
De Elan van Kia heeft een heel andere voor- en achterkant
dan de bekende Elan die Lotus bouwde.
Het Engelse Lotus is al een tijdje in handen van het Maleisische
automerk Proton. Maar de rechten van de Lotus Elan zijn door
Kia in Korea opgekocht. En Kia is vast van plan goede sier te ma
ken met de in eigen beheer ontwikkelde Kia Elan.
Het 2+2 autootje is voor een bedrag van ca. 150 miljoen gulden in
drie jaar tijd ontwikkeld. De aandrijving op de voorwielen wordt
verzorgd door de 1.8 liter viercilinder die ook de Kia Clarus
voortbeweegt. De motor brengt, zonder turbo, een indrukwek
kend vermogen van 205 pk op de been. De Elan accelereert ermee
van 0 tot 100 km/u in 7,4 sec.
Geheel naar Lotus-traditie is de Elan opgebouwd met als basis
een ruggegraat-chassis. De carrosserie bestaat uit kunststof. De
auto, met wegvouwbare kap, weegt slechts 1.070 kilogram. Kia
was vooral geïnteresseerd in Lotus om ervaring op te doen met de
bouw van kunststof carrosserieën. De auto zal in enkele landen
van Europa leverbaar worden. Niet in Nederland. Want door on
ze hoge belastingmaatstaven zou de auto op ongeveer honderd
duizend gulden uitkomen. Dus blijft Kia het in Nederland voorlo
pig gewoon met de Pride, de Sephia, de Clarus en de Sportage
doen. Het merk heeft inmiddels 80 dealers in Nederland. Vorig
jaar verkocht Kia hier in totaal 2756 auto's. Half dit jaar komt een
nieuwe lichte bestelwagen, de Pregio.
Magnetische skidragers op het autodak voorkomen grote
stellages en combinaties met bijvoorbeeld een skikoffer.
Een skidrager die rechtstreeks
op het dak van de auto kan
worden vastgeklikt. De combi
natie van een allesdrager met
ski-koffer of -drager is dan
overbodig. De klikvast skidra
ger is gemaakt van slagvast
kunststof. De set heeft een
magnetische plaat die enkele
honderden kilo's trek- en duw-
gewicht aan kan. De Duitse
Tüv heeft het systeem goedge
keurd tot een rijsnelheid van
130 km/u. Lakschade wordt
voorkomen door een rubber
ring.
De dragers zijn voorzien van
cilindersloten om de ski's tegen
diefstal te beveiligen. Een set is
geschikt om twee paar ski's te
vervoeren. De drager kost
89,- bij Halfords.
Het comité dat de verkiezing voor de Auto van de Eeuw organi
seert, heeft in Amsterdam de eerste 200 geselecteerde auto's be
kendgemaakt. De auto's werden gekozen uit een totaal van 716
verschillende auto's, die in de loop van de afgelopen eeuw in de
wereld op de markt zijn gebracht. I
n september van dit jaar zal in Frankfurt een lijst met 100 voor de
titel in aanmerking komende auto's openbaar gemaakt worden.
Dan is de beurt aan het publiek om te kiezen en tenslotte blijft er
een lijst met 25 auto's over, waaruit een internationale jury de vijf
finalisten kiest. In december 1999 wordt daaruit de winnaar ge
kozen. Kandidaten zijn in elk geval de Volkswagen Kever, de Ci
troën Traction Avant en de Porsche 911. Momenteel zijn Enge
land, de VS en Italië achtereenvolgens de hoogst geëindigde auto-
producerende landen. Ferrari, Mercedes-Benz en Ford voeren de
merkenlijst aan.
In tegenstelling tot de Auto van het Jaar, een Europese aangele
genheid, wordt de verkiezing 'Car of the Century' wereldwijd op
gezet. Van de honderd auto's die eind dit jaar geselecteerd wor
den, worden op verscheidene plekken in de wereld tentoonstellin
gen gehouden. Het publiek kan daarbij voorkeurstemmen afge-