Kennis voor 'Dummies' ETTERS Vedior Postorderen, de bestelgids voor succesvol zaken doen Winkelen via kabel Japanners knuffelen met elektronisch ei TJRES Spruitjes over de elektronische snelweg EET wijzer SURPLUS E2 ASB is nu ook ti Oostburg! :ible workforce Concurrentie Ideëel Verzendkosten Uitgever van boeken voor 'onbenullen' bestrijkt steeds groter terrein Toeval Opstand Televisie 997 51» deSTEM VRIJDAG 14 FEBRUARI 1997 - Tel. 0114-313016 J5AG-ZATERDAG-ZONDAG OOR EEN DANSCURSIis i jr: op zondagmiddag in Hulst op woensdagavond in Hulst8 en: half september. .DERBEEK Tel.: (0114)319037 jen voor icement, erving jdior asb den voor tknemers op zoek reot aan de slag in één van nde functies (M/V): iemedewerkers. Voor onze jen Terneuzen, Oostburg en I wij op zoek naar gemoti- roductiekrachten. Voor de j Terneuzen eventueel met merachtergrond. Het bezit n vervoer is een pre. Het be- k o.a. in ploegendiensten, ttersonen: Lieneke de Wolf en akker van onze vestiging in en. Marja Kielman en Eldina /an onze vestiging in Oost- wemiek Veldhoen en Ingrid Wagt van de vestiging Hulst. makers. Wij hebben regel werk voor diverse schoonmaak te op verschillende projecten, op zoek naar werk voor een r per dag? Neem dan contact op. Contactpersoon: Inè1 van de vestiging Terneuzen. ik/keukenhulp. Voor enkele mts in de omgeving van Oost eken wij hulpkoks. Bent u be et de Roemeense smaak/keu- teeft u ervaring met het opma- borden? Bel dan met de vesti- istburg. Contactpersoon: üelman. r. Voor een bedrijf in de omge- n Hulst zijn wij op zoek naar cker brood/banket. Het betreft ctie voor langere tijd per mei/ 97. Heeft u de juiste diploma's? dan contact op met de vesti- Ist. Contactpersoon: Anne- ildhoen. 'houdsmonteur. Voor een be- Terneuzen zoeken wij een on- idsmonteur met een afgeronde ng MTS-Electrotechniek. De amheden zijn o.a. het uitvoe- reparaties en onderhoud van kte gereedschappen, (las)ma- en toebehoren. Het betreft een met toekomstperspectieven iverse projecten op verschillen- ities. Contactpersoon: Lieneke If van de vestiging Terneuzen. rders/plaatopzetters. Voor n isoleerders/plaatopzetters wij regelmatig werk in de om- van Terneuzen. Wanneer u in zit bent van VVA-I is dat een int u per direct of binnen afzien- d beschikbaar? Neem dan con- i met de vestiging Terneuzen. :tpersoon: Lieneke de Wolf- istaande vacatures zijn slechts lectie uit ons totaal pakket. Ook ndere functies kunt u altijd bij irecht voor informatie. 'euwe adres voor werk is /verijstraat 1, 4501 CM Oostburg/ onnummer: (0117) 454760. meer informatie kunt u contact men met één van de vestiginger edior asb: Noordstraat 81, Ter- in. Telefoon: (0115) 618600. Vis 5-7, Hulst. Telefoon: (0114) 00. Het succes van een pak papier Het is maar goed dat er sterke postbodes zijn. Want als de voor- of na jaarscatalogi weer rond gebracht moeten worden, gaan er kilo's papier mee in de rode fietstas. Er is echter een nare bijkom stigheid voor de bezor ger: er komen steeds meer boeken bij. Via de bestelgids is het namelijk succesvol zaken doen. Door Kirsten Poorta Een kwart van de Nederlanders baalt via de telefoon of bestelbon nel eens een nieuwe trui, dekbed of kunstwerk in huis. Hoewel de meeste mensen er nog steeds niet voor uit durven komen dat de nieuwe jas van de Otto of Neckermann komt, neemt het postorderen alleen maar toe. Seem nu de Wehkamp. Het gi gantische warenhuis op papier is al jarenlang marktleider van de tomeshoppingbedrijven in Ne derland. Vijftig procent van de huishoudens krijgt de Wehkamp thuis. Het bedrijf kan zich meten met zaken als C A en Peek Cloppenburg. Twintigduizend bestellingen ver laten iedere dag de magazijnen van het Zwolsche bedrijf. De badkleding is zeer populair. Maar ook de verkoop van hard- mre als televisies en magnetrons moet niet onderschat worden. Al les is tegenwoordig via een gids te halen en kan net zo makkelijk weer retour gestuurd worden. Dus waarom zou de klant de deur nog uitgaan? De concurrentie voor bedrijven als Wehkamp wordt alleen maar groter. Je hebt de Klinger, Otto en Neckermann. En er komen er steeds bij. Dat blijkt wel uit de toename van het aantal catalogi die de brievenbussen vullen. Via Yves Rocher is make-up te be stellen en via ECI boeken en cd's. Ook kan kunst aan huis bezorgd worden via de gids van Graphics Home Gallery uit Breda. 'Voor mensen die hun woonomgeving graag stijlvol willen aankleden, maar voor wie de drempel naar Postorderbedrijven leggen letterlijk en figuurlijk heel wat gewicht in de schaal. foto marc bolsius een galerie toch te hoog is,' meldt de folder. Kalenderwisselaars, designlampjes en sculptures lo pen het best. „Consumenten vinden het be langrijk persoonlijk contact te hebben met een bedrijf. Dat is de toegevoegde waarde waardoor de catalogi nog steeds succesvol zijn. Kunst is voor veel mensen en bedrijven vrij ontoegankelijk. Ze weten niet naar welke galeries en winkels ze moeten gaan om iets geschikts te vinden. De kunstca talogus biedt het op een presen teerblaadje aan," meent direc teur J. Oomen van Grafics Home Galery. Ook sommige ideëele stichtingen brengen bestelgidsen op de markt. Het Wereld Natuurfonds, Greenpeace en de Stichting DOEN (Duurzame Ontwikkeling en Natuurbescherming) bijvoor beeld. Deze laatste brengt twee maal per jaar een catalogus op de markt. De natuurliefhebber die graag ecologisch verantwoorde producten gebruikt en draagt is in de gids meteen van alle mark ten thuis. Handgemaakte kleding uit de Derde Wereldlanden, cosmetica en gebruiksartikelen staan in één overzichtelijk boek je- Postorderen draait om het ge mak. Wehkamp-directeur Th. Schellekens. „Mensen willen iets kopen op het moment dat het no dig is. Een voorbeeld daarvan heb ik zelf meegemaakt. Mijn vrouw en ik wilden een flinke fietstocht maken. Maar we had den geeri fatsoenlijke fietsen. Toen heb*" ik even de Wehkamp gebeld. De volgende morgen om negen uur reed er een busje voor met onze fietsen. Geweldig toch." Catalogi zijn succesvol omdat ze toegankelijk en voor iedereen zijn. Kleding bijvoorbeeld is niet trendsettend, maar wel trendy. Voor elk wat wils dus. Vanuit al le lagen van de bevolking wordt aan homeshopping gedaan. Voor veel klanten is het kopen op kre diet een uitkomst. Uit een onder zoek van de Consumentenbond naar het functioneren van Weh kamp, Klingel, Neckermann en Otto bleek dat bestellen op afbe taling een dure zaak kan zijn. Postorderbedrijven rekenen na melijk de wettelijk toegestane maximumrentes. Een voorbeeld: een wasmachine van 2000 gulden wordt in 25 termijnen afbetaald. De klant is dan aan rente 465 gul den kwijt. Bij een bank zou dat 186,00 zijn. De verzendkosten van de postor deraars verschillen nogal, zo blijkt uit het onderzoek van de Consumentenbond. Wehkamp is het gunstigst en vraagt 6,95 voor de bezorgkosten. Necker mann rekent voor de 24-uursser- vice ƒ27,50. Otto laat iets nog dezelfde dag van de bestelling bezorgen voor 50,00 en rekent normaal 7,95 per verzending. Die verzendkosten lijken de kop ers weinig te interesseren. Win kelen onder het genot van een kopje koffie heeft nu eenmaal een prijs. En dat blijkt heel po pulair. Om de service naar de klant te verbeteren, hebben postorderbe drijven met de Consumenten bond nieuwe voorwaarden opge steld. Sinds kort is er een Ge schillencommissie Thuiswinkel in Den Haag waar klanten met klachten naar toe kunnen. Postorderbedrijven mogen dan wel kilo's papier aan de man brengen, winkelen kan ook via het Internet, cd-rom en cd-i. Wehkamp heeft sinds vorige week ook een Web-rom, een combinatie tussen cd-rom en het Internet. „Het is iets yoor de liefhebber. We verwachten niet dat gezinnen nu massaal achter de computer gaan zitten," zegt voorlichtster J. Vrolijk. Postorderbedrijven vinden het belangrijk bovenop nieuwe media-ontwikkelingen te zit ten. Wehkamp-directeur Th. Schellekens: „Als er een nieuw product op de markt komt, kunnen we dat vaak niet meer in de catalogus plaatsen. We bieden het wel direct op het In ternet aan." Tot nu toe staan er nog geen files op de elektroni sche snelweg. Slechts enkele honderden bestellingen wor den er per jaar via dit compu tersysteem gedaan. Schellekens is daarom onder andere lid van de Initiatief groep Elektronische Snelweg, voorgezeten door minister Wij- ers (Economische Zaken), waarbij hij onderzoek doet naar onder andere de twee-ka- belyveg.. „Twee miljoen huis- houdëhs zijn daar over twee tot drie jaar op aangesloten. Al die gezinnen zouden dan een-z aansluiting op het Internet kunnen nemen, zodat we een groter bereik hebben," zegt hij. Wehkamp doet ook mee aan de ontwikkeling van de bodyscan, een apparaat dat met behulp van laserstralen de omvang van iemand in enkele seconden precies kan meten. Zo kan kle ding op maat worden aangebo den. Voor de postorderbedrij ven is dit een uitkomst, omdat er dan minder kleding retour gaat en de keuze voor de klant veelzijdiger is. Vijf jaar geleden bewees 'DOS voor Dummies' dat romputerhandboeken Diet saai en vervelend hoeven zijn. Het 'Dum- mies'-concept is succes vol gebleken, met wereld wijd meer dan dertig mil joen verkochte exempla ren. En sinds kort is er roeer dan alleen compu ters en software 'voor Dummies'. Dt)or Niels Swinkels Het is zo'n vijf jaar geleden dat in jUMrika het eerste 'Dummies'- "oek verscheen. Dit boek, 'DOS '°or Dummies', was een ware re- ken comPuterhandboe- ïiM?aats van zoveelste vuist- u j®' gortdroge en frustrerende andleiding die alleen bestemd ek 'oor ingewijden, was 'DOS l Dummies' een computer- jJ j er comPleet anders uit- S aan wat er tot dan toe op de was. Op relatief eenvoudi- e lnf°rmatie wil omtrent welen in deze bijlage, kan Sskantooruren bellen naar 076-5312344 of 076-5312272. Sffift reageren kan ook. n adres daarvoor is: oe Stem, redactie Surplus, Ebuj3229.4800 MB Breda, ondredactie: Wim van Leest. ge wijze en in gewone-mensentaal werden de moeilijkheden van DOS uitgelegd, met zoveel moge lijk humor, relativeringsvermo gen en zelfs cartoons. Het werd een enorm succes. Inmiddels zijn er wereldwijd meer dan dertig miljoen 'Dum- mies'-boeken verschenen, ver spreid over zo'n driehonderd ti tels en meer dan dertig verschil lende talen. Het merendeel is nog steeds gewijd aan computers en software, maar de uitgever, IDG Books Worldwide, heeft zich in middels ook buiten de computer- markt begeven. Aanvankelijk met 'Sex voor Dummies', maar in Amerika is er inmiddels een hele waslijst van andere lifestyle- 'Dummies'-boeken verschenen. Sinds kort zijn er zelfs cd's (audio en cd-rom tegelijk) met 'Klassie ke Muziek voor Dummies'. Het is de bedoeling dat een deel van de ze nieuwe 'Dummies'-producten in de loop van dit jaar ook in Ne derland wordt gelanceerd. John Kilcullen, de huidige direc teur van IDG Books, kreeg het idee voorde 'Dummies'-serie al in 1987. In een softwarewinkel, er gens in New York hoorde hij toe vallig hoe een klant vroeg om een handig, elementair boek over DOS. En omdat hij helemaal niks van computers wist, zei de klant, zocht hij zoiets als DOS voor dummies (domkoppen red.). Kil cullen zag onmiddellijk de moge lijkheden van dit concept. In 1991 verscheen het eerste boek. „Iedereen verklaarde mij voor gek," zegt Kilcullen in het hoofd kantoor van IDG Books in Foster City, even ten zuiden van San Francisco. „We braken alle mar- ketingregels. Deskundigen keur den het concept van het 'Dum- mies'-boek af. Het geel van de kaft was veel te schreeuwerig, de toon te badinerend, je lezers uit maken voor 'dummies' was een belediging en bovendien was de nieuwste versie van DOS al een half jaar op de markt. Voor een handleiding bij nieuwe software kwam het boek veel te laat. We beseften dat het een groot zake lijk risico was. Bovendien hadden we al twee 'normale' DOS-boeken uitgegeven die totaal waren ge flopt. Maar een van onze stelre gels is: 'altijd blijven proberen'." Kilcullen weet waarom de 'Dum- mies'-boeken zo aanslaan bij het grote publiek. „Het protestbord op de kaft is een teken van op stand tegen de gevestigde orde in de computerindustrie: techneuten die het ene na het andere saaie, droge en ondoorgrondelijke handboek produceren. De mensen begrepen er niks van, konden - dus - niet met de software over weg en raakten gefrustreerd. Maar iedereen wil leren. Ze wil len gewoon genoeg weten om zo'n ding te kunnen -gebruiken. En daar zijn onze boeken zo goed voor." IDG besloot om wereldwijd het 'Dummies'-beeldmerk te handha ven. Ook het woord 'Dummies' werd in zoveel mogelijk talen ge handhaafd. Voor een aantal ande re talen is naar een goed synoniem gezocht. Op de Franse markt heet 'Sex voor Dummies' bijvoorbeeld 'Le Sexe pour Les Nuls'. Met 'Sex voor Dummies', ge schreven door de Amerikaanse sexuloge Dr. Ruth, waagde IDG Books zich voor het eerst buiten de computer- en softwaremarkt. „Niemand zal zichzelf tot seksu ele 'dummie' verklaren door dit boek te kopen," zeiden de critici. Maar John Kilcullen bleek op nieuw gelijk te hebben. 'Dummie' is ondertussen een soort Geuzen naam geworden. Mensen hebben het druk, ze hebben niet veel tijd, maar ze willen hun kennis ver groten. Niet alleen op zakelijk en technisch gebied, maar ook in hun vrije tijd." Er zijn inmiddels Dummies-boe- ken over onderwerpen als tuinie ren, koken, fitness, rode wijn, witte wijn, bier, kinderopvoe ding, honden, katten, investeren, belastingen, videorecorders en - camera's, solliciteren, golf en schaken. Een cd-serie is de eerste poging het 'Dummies-concept buiten de boekenbranche toe te passen. En daar blijft het niet bij. John Kil cullen denkt al weer veel verder. Aan een informatief televisiepro gramma bijvoorbeeld. Of aan spelletjes, cursussen op allerlei gebied, websites, talen, reizen en zelfs aan kleding. Kilcullen: „We hebben bewezen dat we nummer één worden zodra we ergens in stappen. We hebben het meest verkochte DOS-boek, het beste golfboek enzovoorts. En het blijft doorgaan. De mogelijkheden zijn onbegrensd." Japanse kinderen zijn dol op hun nieuwe huisdier. foto reuter Door Kirsten Poorta In Japan is het niet vreemd als je voorbijgangers plotseling een ei ziet kussen of strelen. Voor een knuffel heeft het misschien wel een harde buitenkant, maar het gaat om de inhoud. In het ei be vindt zich een virtueel kuiken dat tip-top verzorgd moet wor den wil het overleven. Tamagochi heet het computer kuiken. Het heeft voedsel nodig om te groeien en wanneer het te weinig aandacht krijgt gaat het dood van verdriet. Een paar keer per dag moet er dus op een knop je gedrukt worden. Om het 'dier' een plas te laten doen, de keutels op te ruimen en het een liefko zende brok virtueel voedsel te geven. Als er niet goed genoeg voor het beestje gezorgd wordt, zal het uiteindelijk doodgaan. Hartstikke gek, zullen wij in Ne derland zeggen. Maar Japanners hebben in him huiskamers zel den ruimte voor een huisdier. Het ei is daarom een uitkomst voor alle mensen die een beetje warmte en gezelschap best kun nen gebruiken. Dat heeft niets te maken met leeftijd: kinderen, mannen en vrouwen en zelfs be jaarden lopen met het ei over straat. Twee maanden geleden werden de Tamagochi geïntroduceerd door fabrikant Bandai en nu al zijn er al 550.000 elektronische eieren verkocht. De fabrikant verwacht dat het er binnen een half jaar zes miljoen zijn. Het speeltje, dat zo'n zestien dollar kost, is voortdurend uitverkocht. Op straat worden er prijzen voor betaald die boven de driehon derd dollar uitstijgen. Achter het virtuele kuiken zit naast een leuk geintje ook een moraal. Het leert vooral jonge meiden zorgzaam en verant woordelijk te zijn. In de Verenig de Staten krijgen middelbare scholieren soms ook een - echt - ei mee naar huis om voor te zor gen. De opdracht is dan het on gekookte ei een week bij zich te dragen, maar het moet wel intact blijven. Opvoeders doelen met de opdracht op de zorg die de tie ners later ook voor baby's en peuters moeten dragen. Bij de Tamagochi gaat het op voeden een stuk gemakkelijker. Als een echt ei breekt, is het niet meer te repareren en zo is het in wezen ook met een kind. De Ta magochi trekken zich van die wijze les niets aan. Als het kui ken dood gaat, is er nog geen man overboord. Met een druk op de knop wordt er gewoon weer een nieuwe geboren en kan het opgroei-spelletje weer van voor af aan beginnen. Het kuiken houdt tenslotte zijn snavel wel dicht. Een selectie 'Dummies'-boeken bestemd voor Nederland. foto rick gerharter Door Marijke Prins De laatste tijd surf ik nog wel eens op Internet en zo kwam ik laatst uit bij een waarachtige site over spruitjes (http://www.sproutS.nl). Het is een voor de genteresseerde ui terst boeiende winkel vol weetjes en wetenswaardigheden en re cepten. Zo kan ik nu vertellen dat er jaarlijks acht miljard spruitjes worden gekweekt in Nederland, maar dat meer dan tachtig procent naar Duitsland wordt geëxporteerd waar ze als 'Rosenkohl', een veel mooiere naam trouwens, de winkel uit gaan. Die acht miljard worden gekweekt door zo'n 750 telers, voorna melijk in West-Brabant en Zeeland; een deel van Nederland met relatief het minste vorst, want daar kunnen veel spruitjes niet te gen. De volkswijsheid dat 'de vorst er over heen moet' is dus nep. Het gros van de telers schakelt inmiddels over op milieuvriende lijker teelt (herkenbaar aan het logo met de groene vlinder) en nog meer goed nieuws van de website: de volautomatische pan- klaarmaehine is bijna gereed voor productie! De Stichting Spruitjes, in 1994 opgericht toen de consumptie van deze spreekwoordelijke groente gevaarlijk begon te dalen, maak te zich vooral zorgen over de geringe bereidheid van de Neder lander om een spruitje schoon te maken, de belangrijkste reden dat men ze niet meer kocht. Er moest dus een 'panklaarmachine' komen. Negen miljoen gulden werd uitgetrokken voor 'imagoverbete- ring'. Dat leidde tot een ijzingwekkende taalvondst als 'Jonge spruiten - maak ze wild', de slagzin waaronder de campagne vaart. Maar hoe weinig geld er missschien nog op de begroting stond, de kurk moet van de champagnefles zijn gegaan toen Henk Angenent de Elfstedentocht won. Want nu schrijft en praat Jan en Alleman over spruitjes en niet meer over spruit jesgeur. Zelfs De Nieuwe Revue, toch een blad met een jong en niet tot groente schoonmaken genegen lezerspubliek, wijdde een artikel aan het product. En dan nu ik. Ik maak ze sinds jaar en dag eenvoudig klaar. Eerst kort de kook erover. Want dat is de belangrijkste manier om spruitjes licht verteerbaar en geu rig te houden: ze zeker niet langer laten koken dan zo'n 15 mi nuten. voor vier personen Spruitjes in de oven 750 - 900 gram spruiten, 750-1000 gram aardappelen, 125 gram kaas, drie eetlepels bloem, 30 gram boter, 'A liter lauwe melk, zout en peper naar smaak en een snufje knoflookpoeder en kerrie. Verwarm de oven op 175 graden. Maak de aardappelen schoon, snijdt die in niet te grote blokjes en kook ze in 5 minuten beetgaar. Maak ook de spruitjes schoon en blancheer die vijf minuten. Smelt de boter in een steelpannetje en laat hierin de bloem brui sen. Giet onder voordurend roeren (liefst met een garde) voor zichtig de melk in de pan en klop gedurig. Wanneer een mooie gladde saus is ontstaan, gaat de 100 gram kaas erbij, alsmede de kruiden. Laat de saus 5 minuten zachtjes koken. Stort de groenten in een lage ovenschaal en giet de saas erover heen. Het restant van 25 gram kaas wordt dan over de schotel ge strooid. Zet de schotel in de oven. De schotel is klaar als de saus begint te bubbelen (circa 25 minu ten). Lekker als vegetarische schotel (met sla). 'U

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 23