ULST Winkels geven mode voor forse vrouwen eindelijk een prominente plaats Kleur Zelfbewuster Lijdensweg Lingerie Yoefc brengt kleding in de maten 42 tot 60. IDIE STADS- EN /ING T.B.V. HET <N DE DOOR DE El- ONDE WONINGEN februari 1997 gedurende 4 werp van een te nemen de subsidiegelden stads- g voor het jaar 1997 ter In- g Stads- en Dorpsontwikke- n en Wonen (kamer 208) in .rote Markt 21 te Hulst. telt de gemeenteraad voor chikbaar ten behoeve van ie de Subsidieverordening nieuwing 1994 voor het ver- Ie eigenaar bewoonde wo- jgemeenfe en andere be- jnnen tot uiterlijk 17 maart acties indienen bij burge- uders, Postbus 49, 4560 AA ien, nadat ze zich daarvoor aangemeld, hun zienswijze Lit mondeling naar voren ndag 10 maart 1997 is daar |genheid voor in het Stads- .londelinge reacties worden (Sraad ter inzage gelegd. De j het bepalen van zijn stana- in de vergadering van 2/ jsidiegelden voor de stads- ïg aan de orde komen. /ET R.O. van Hulst brengt ter open- ,st college van burgemeester ornemens is in afwijking van leidende bestemmingspian- ing van artikel 18a van de ,'lijke Ordening, toestemming het uitvoeren van onder men: en carport en schutting op ;ob Catslaan 27 te Hulst; rt op het perceel de Genes te Hulst. 17 februari 1997 liggen de turende twee weken op a n Dorpsontwikkeling van rie, kamer 208 (bureau Bou- voor eenieder ter inzag®, lenkingen heeft tegen ee tie gedurende voornoemd ndienen bij burgemeester e 1997 wethouders van Hulst, mr. dr. A.A.L.G.M. Kessen, H.J. van Geesbergen. Lingerie in de maten XL tot XXXL van Intimate. De maat is vol 'J?,en van de modellen uit de grote-maten- c°llectie van Ulla Popken. Door Hans Jacobs 'Wat er was?," vraagt ze. Ze graait in het rek. „Dit." Het is vleeskleurig. Een brede band, waarin op strategische plekken baleinen zijn verwerkt. Het voelt stevig aan, een vlees- wurgband, een heupharnas. Stiknaden vormen de steunberen van het schier onneembare basti on. Een step-in. „En dit," zegt ze en ze haalt een wit exemplaar tevoorschijn. De variatie is compleet. De vlagge- schepen onder de mammoetvloot van de erotiek waarmee mijn opa het moest doen. „Alleen uw opa?" Ingrid Weidauer van Ulla Des sous uit het Duitse Leinach helpt je snel uit de de droom. „Dit was de keus die dames in grote maten tot voor een jaar of acht hadden. Dit, en dat alléén in twee kleuren. Meer was er niet." En als je het al kon vinden tussen de steunkousen en de andere hulpstukken in de wat ze in het Duits zo wrang een Sanitats- winkel noemen. „Maar het kan sinds een paar jaar ook anders," zegt ze. En op nieuw grijpt ze in het rek. „Dit". Het is rood en bevallig. Een body. „Wel maat 56," zegt ze. En ze grijpt opnieuw in het bonte pallet waarin Rubens zijn pense len liefdevol kan dopen. „En dit, en dit en dit." De grote leegte tussen de maten 44 en 60 begint kleur te krijgen. Een gewaagde string maat 60 is te koop, net als een moderne jurk in zwart en oranje in maat 58 of een kanten body in maat 56. Sinds een paar jaar wordt het im mense gat in de markt gevuld. Jonge zelfbewuste dikke vrou wen pikken het niet langer meer en stellen aan de markt hun ei sen. Ze hebben geen zin meer om achter in de winkel in een hoek gedrukt te worden. Ze hebben geen zin meer om met een dik hoofd in paskamers waar je je kont niet kunt keren hobbezak ken en tenten te passen. Ze heb ben geen zin meer in de tirannie van het modebeeld. Vijfendertig procent van de vrouwen draagt maat 42 en groter. En de groep wordt steeds groter, maar in de modewereld danst nog steeds het anorexia-model op het plankier. Wie niet aan het Schifferiaanse ideaalmodel voldoet, valt uit de boot. Dik zijn als een handicap, als een ziekte. De slachtoffers van de terreur van de modebla den, van de glossy's van de mode waarbij de wereld bij maat 42 op houdt. Wie niet aan het ideaalbeeld vol doet kan het lichaam aanpassen en onderwerpen aan de terreur van het afslanken, de gouden jo jo-industrie van afvallen, aanko men, afvallen. „Hongeren zul je bedoelen," zo zegt ze. „En het ergste is dat zelfs artsen zeggen: je zult het er wel opgegeten hebben. Maar bij de meeste vrouwen heeft dik zijn he le andere oorzaken." Lijden dus. Of jezelf en je kilo's verbergen in tenten van saaie jurken. Kopen in een winkel was er lang niet bij. En als er al grote maten waren, werden ze ergens in een hoek ver borgen. Vrouwen die wat leuks wilden kopen kwamen terecht in een winkel met positiekleding. Zeven jaar geleden studeerde Si- mone van Garrel mode aan de Rietveldakademie in Amsterdam. De volslanke Simone maakte een studie naar grote maten. „Het was er gewoon niet. Ik vroeg het bij C&A: ga maar bij de positie kleding kijken of bij de herenaf deling, zeiden ze daar: de markt is te klein. En als ergens wel gro te maten te koop waren was het log, zakkerig, buiten alle propor ties." Simone ontwerpt nu voor Yoek, The Large Size Compagny, het bedrijf van Joke Timmer dat al leen maar kleding maakt in maat 42 tot 60. Een gat in de markt, zeggen ze bij Yoek, dat een pro ductie heeft van honderdduizen den die op 500 verkooppunten wordt verkocht. En Yoek dijt nog steeds uit en scoort. „It's great to be big," zo zegt ze. En ze klapt op haar heupen maat 52. De klap is gehoord. Dik tevreden zijn de dikkere vrouwen nog niet. Maar het be gint er op te lijken. Steeds vaker verhuizen de grote maten van de verre uithoeken naar het centrum van de winkel. Winkels in grote maten als Ulla Popken gaan met fleurige modebewuste etalages de concurrentie aan met de 'gewone' boetieks. Brutaal kijkt een stevi ge dame in rood corset de winkel straat in. Merken als Marina Ri- naldi en Zenza Nome fleuren hobbezakland op met hun mo derne, jonge creaties. Opnieuw is tijdens de jaarwisseling besloten om te gaan lijnen. Nu een maand later is het resultaat mager. Lij den of accepteren. De keuze wordt steeds makkelijker nu de kledingindustrie eindelijk de smaak van de grote maten te pak ken begint te krijgen. De nieuwe ontwikkeling past in het tijdsbeeld van jonge, ambiti euze vrouwen die langzaam maar zeker hun kilo's schroom afwer pen. „Vrouwen van nu zijn veel zelf bewuster geworden. Dik zijn is geen probleem. Ze ontdekken dat hun persoonlijkheid het sterke punt is." Jürgen Prien van Senza Nome, een kledingmerk uit Hamburg dat sterk aan de weg timmert: „Wij maken geen kleding die je in een hoek van een winkel hangt. Wij willen naast merken als Es prit of Mexx hangen. Daar horen wij thuis, daar horen onze klan ten ook thuis." Grote maten niet meer als outcast, als verschoppe lingen. Tot voor een aantal jaren hadden dikke mensen een pro bleem. Jürgen Prien: „Er zat niets anders op dan je in grote kleding te verbergen. Afleiden was het motto: afleiden van je gewicht. Dus verstopten ze zich in grote kleding, hingen zich zich vol met sieraden. Maar in plaats van af te leiden, trokken ze juist de aan dacht. De vrouw van nu heeft geen zin meer om zich te verstop pen. Ze is sterk genoeg om voor zichzelf te kiezen." Oranje met zwart. Broeken, rok ken. Het ziet er uit als in een nor male winkel. „Zo moet het ook zijn. Waarom zouden dikke men sen daar geen recht op hebben. Dik zijn is geen handicap meer. Dikke vrouwen verdienen een ge lijke behandeling als de slanke types. Ook voor hen moet leuke aantrekkelijke kleding gewoon midden in de winkel aan het rek hangen. Gewoon naast de kleding van Esprit." Ergens in ons is een geheime tuin waar we ons aangenaam voelen, is de filosofie van Prien. „Wij vertalen dat gevoel in onze kle ding." „Vrouwen ervaren de keuzemo gelijkheid die ze nu krijgen als een bevrijding. Ze willen er bij horen en ze horen er nu bij. Ze waren zo verstrikt in het spel van diëten, therapiën, afvallen, dat ze bijna vergeten waren wie ze zélf waren. Wij geven ze nu de kans om zichzelf opnieuw te ontdek ken." Halverwege de jaren tachtig had ze met haar man in Duitsland een boetiek in positiekleding. Ulla Popken. Het viel haar op dat steeds vaker jonge vrouwen in de winkel kwamen die niet zwanger waren. Dikke vrouwen die ner gens anders konden slagen en die geen zin hadden in de conserva tieve tenten die er toen alleen maar te koop waren. Ulla Popken was zakenvrouw genoeg om in het gat te duiken. Makkelijk ging het niet, veel leveranciers zagen de grote maten niet zitten, maar ze zette door en ze kon haar eer ste boetiek openen: Jonge mode vanaf 42. Veel vrouwen waren verbaasd over het totale aanbod: van kleding, onderkleding en kousen. „Ze konden hun tranen niet be dwingen," aldus Ulla Popken, „'eindelijk is er ook een winkel alleen voor ons', zeiden ze. Ik wil vrouwen niet belachelijk maken, ik wil dat vrouwen er zo aantrek kelijk mogelijk uitzien." Boven- en onderkleding. „Als je er onder leuk uitziet, je lekker voelt, dan zit je bovenkleding ook veel beter." Ze is zelf ondertussen in de maat 48 tot 50 gegroeid. „Maar als je me ziet zeggen mensen: Dat had ik niet gedacht. Mijn doel is slank over te komen." Ze kent de lijdensweg van zich zelf en maakt het nu met haar dochter mee: dat eeuwige ritme van honger, dieet, aankomen, frustraties. „Sinds ik mijn mode maak, heb ik het probleem niet meer dat ik nergens in pas. Ik neem eevoudig een maatje groter en kan er toch leuk uitzien. Ik heb er mee leren leven. Als ik te gen mijn gewicht zou blijven vechten, dan zou ik alleen meer gefrustreerd raken." Ulla Popken. Ze heeft 160 zaken in Duitsland, Oostenrijk, Zwit serland en ook in Nederland. Zelfs willekeurige voorbijgan gers blijven even staan aan de Noorderhagen in Enschede. Een lingeriezaak. Maar als je iets be ter kijkt zie je het en je leest het Big en Beautiful: de zaak voor de dames met een maatje meer. Bin nen is er niets bijzonders te zien. De meest fijne stofjes, roesjes en kant hangen aan de haakjes. Pas als je een setje in de hand neemt zie je het verschil: „Ik ga van bh maat 70 D tot 130 H en van slip- maat 36 tot 62." Mery van Beek, ze weet waar ze het over heeft. Zelf is ze kilo's af gevallen en blijven steken op maat 48. Drie jaar geleden begon ze haar lingerieboetiek. „Een vrouw met een grote maat is ook niet van steen. Die wil er ook leuk uitzien. Tot voor een paar jaar was het moeilijk om aan iets leuks te komen. Je kwam lachend een zaak binnen, maar je ging er huilend uit. Nu is het anders. Nu komen ze huilend binnen omdat er nergens wat te koop is en hier gaan ze lachend naar buiten. Ein delijk, zeggen ze, eindelijk is er voor ons ook wat leuks." „Je zult maar als meisje van der tien met grote borsten voor het eerst een bh moeten kopen. Nee, uw maat hebben we niet, is dan het antwoord. En ineens hoor je er niet meer bij. Huilend krijg je ze hier met een vriendin binnen. Ik wil net zo iets leuks kopen als mij vriendin. Gelukkig kan dat hier. Ik heb er heel wat gelukkig gemaakt." Zelf ontdekte ze tijdens een be zoek aan Engeland dat er wel wat anders te koop was dan de saaie onderkleding van toen. „Nu ko men mensen vanuit Beieren hier naar toe. De gemiddelde klant reist 110 kilometer. Vaak komen ze gebogen binnen. Ze zijn zwaar en schamen zich. Maar als ze naar buiten gaan lopenen ze weer rechtop. Trots. Ze hebben einde lijk weer eens iets leuks aan en dat stralen ze uit. En als je je prettig voelt zie je er ook anders uit. Jéé meid, zo zei een man laatst tegen zijn vrouw, waar heb je je kilo's gelaten. Nergens dus, wij hadden ze alleen mooi ver pakt. Het is zo belangrijk dat je weer van jezelf kunt houden." Een klant komt uit het pashoekje. „Koop ook eens iets spannends, zei mijn vriend tegen me. Zondag ben ik jarig en ik heb wat leuks gezien." En ze lacht verleidelijk. „Zo gaat dat," aldus Mery van Beek. De verleiding kent voor dikke WQuwen geen geheimen meer. Zelfs de creaties van de lingerie prinses van Nederland, Marlies Dekkers, zijn in grote maten te koop. „Mijn blotebillenjurk is er in 54," zo zegt ze. „Maar het was wel omdenken. Het heeft me een jaar geduurd om de spider-bh en de spiderslip in grote maten te ma ken. Het moet ook goed zitten. Het mag geen rollade lijken. Laatst belde Mery van Beek. Marlies, zo zei ze, je hebt een klant heel gelukkig gemaakt. Mooi hé." VRIJDAG 14 FEBRUARI 1997 E1

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 21