Unilever
stoot
divisie af
Voorlopig geen
concurrentie NS
Banenpool politieke schaamlap om discriminatie te verbergen'
Vinst stijgt 13 procent
Omwenteling bij Philips sinds afscheid Timmer
g
newMetropolis
A6
en
gens
oor
Natterman
Auto's
schade auto's
vanaf 125,-
DE STEM
ECONOMIE
A7
NISSAN
Bartels Nissan dealer
Bartels Nissan dealer
O DE VIJANDEN
S VAN VALS
ALARM
c Bel: 076-5143986
Record-omzet rookworst
Ericsson boekt
record-cijfers
KOP MUNT
Kwijnende Tijger
ECONOMIE KORT
Druk en Papier en Kunstenbond samen
KPN betaalt aan naamswijziging KNP BT
Ruime verdubbeling winst Fugro
Vijftig miljoen nieuwe auto's per jaar
Nedap behaalt hoger resultaat
Justitie pakt beleggingsspel Orpiton aan
1 FEBRUARI 1997
werden 21 contracten verhand-u
gen f 11.30-11.10. voor de levering Sï
werden 16 contracten verhandeld tP
11,70-11,30 en voor de levering juni '97
den 34 contracten verhandeld ten»
12,80-12,30. De stemming was r,a
prijshoudend.
Wall Street
aegon
ahold
akzo
allied signal
amer.brands
amer.tel.tel
amoco corp
asarcoinc.
asm intern
asm lith
baan company
bethl. steel
boeing co
burlington sfe
can.pacific
chevron
chiquita
chrysler
citicorp
cons.edison
digit.equipm.
dupontnemours
dow chemical
eastman kodak
exxon corp
ford motor
gen. electric
gen. motors
goodyear
hewlett-pack.
int bus.mach.
itt industries
kim airlines
kpn
mcdonnell
merck co.
mobif oil
oce vd grinten
omega financ.
philips
royal dutch
sears roebuck
shell tr.
texaco inc.
travelers
unilever nv
united techn.
westinghouse
whitman corp
woolworth
10/02
63'/.
62'/,
75'A
71
5114
39
85%
29%
15%
70
46%
8%
107%
86
25%
65%
14%
33%
117
31%
34%
108
79%
89%
100%
32
104%
56%
53%
49%
142%
25
29%
35
67%
92%
126%
129%
38
39
175%
53
103
102%
51%
168%
71
17%
23%
20
11/02
62
62%
75%
71
52%
38
85%
29%
15%
66
46%
8%
107%
85%
26
67%
14%
33%
117%
31%
34%
110%
79%
90%
101%
32%
104%
56%
53%
50%
144%
26%
29%
35%
66%
93
127%
127%
37%
39%
176%
52%
103%
103%
52%
178%
74
17
23%
19%
I pril
A
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a laten
b bieden
c ex claim
d ex dividend
e gedaan /bieden
f gedaan/laten
g bieden en ex dividend
h laten en dividend
k gedaan en laten ex dividend
I gedaan en bieden ex dividend
po.oo
793
7,00
7,00
E5,00
921
6,90 a
6,70 a
bo.oo
1266
4,30
4,40
E5,00
1984
9,90
9,80
B5.00
816
43,00
42,90 a
00,00
1136
34,70
34,60
25,00
871
22,60
22,50
85,00
3453
15,30 a
17,00 a
90,00
1152
11,50 a
12,80 b
00,00
3381
6,30 a
7,30
00,00
1340
15,00 a
16,00 a
20,00
1000
34,00
20,00
827
0,30
0,10
40,00
1020
0,60
0,50
50,00
1317
1,00 a
0,60
85,00
1809
4,30
3,90
p90,00
1391
6,10
5,40
870,00
1019
8,00
7,80
575,00
904
9,00
8,40
590,00
1362
13,50 b
13,30
520,00
1901
17,00 a
14,50
690,00
1902
39,00
38,50
660,00
1230
32,00
31,20
110,00
1J8J
10,80
11,60
120,00
2137
5,50 b
6,30
105,00
855
22,50
23,30
26,00
1023
3,30
3,40
75,00
916
3,70
4,70
70,00
931
2,10
2,00
60,00
987
19,90
19,80
75,00
1182
12,80
12,80
60,00
1381
0,40
0,30
40,00
939
1,70
2,40
330,00
3507
6,70
7,40
340,00
1520
3,10
3,40
340,00
1309
9,00
9,10
310,00
953
0,80
1,10
315,00
951
1,30
1,80
320,00
762
1,80
2,70
290,00
1063
1,20 a
1,20
300,00
2212
1,70
2,60
70,00
1080
5,50
4,90
75,00
1974
2,20
2,10
67,50
1243
0,70
1,10
70,00
1576
1,30
1,60
72,50
4264
1,9Q
2,30
75,00
1055
2,90
3,50
70,00
1100
4,40
4,70
320,00
1253
4,20
12,30
330,00
877
2,00
6,20
nj.
(140
v
Ie
14
270.
t en
bine.
'ajjens
35
chpen.
eauto's
erdelen
Loop- sloop en
tevens onderdelen t-k.
0165-537878 of 54212"
WOENSDAG 12 FEBRUARI 1997
NISSAN
CARGO Airco bestel
bj.' 1997 O km speciale
aanbieding wegens
annulering.
Herelsestraat 170, Heerle
0165-303551
Nissan Almera Airco 3drs.
en 4 drs. b.j. 1997, wegel5
annulering Lease contra
Nu extra voordelig
Herelsestraat 170. Heerle
0165-30355L—
NISSAN Primera 2.0li
LPG, bj. 09-'91bordeaux
rood/metal. vr.pr fa-
Tel. 06-54663935.
OPEL
OPEL ASCONA 18S f 1
'88 3.300,- APK i-9-
0165-564887
Door Jeroen Windt (anp)
Zoetermeer - Het is mooi ge-
weest met de gesubsidieerde
arbeid in banenpools en
ieugdwerkgarantiewet. De
politiek moet de bijna 50.000
[pensen in zulke regelingen
cn serieus perspectief op
,ormale arbeidsvoorwaarden
bieden.
Dit vindt de AbvaKabo, die dit
jaar de strijd aanbindt met de ba
nenpools.
Wat zes jaar terug begon als een
opstap voor langdurig werklozen
naar een vaste baan, is volgens de
vakbond uitgegroeid tot een stel
sel van maatregelen, dat mensen
op het minimum vast-
Ook voorgenomen stroomlijning
in het woud van regels biedt vol
gens de bond te weinig soelaas.
„Voor de politiek is de hoeveel
heid banen belangrijker dan de
kwaliteit ervan. Het lijkt wel of
het alleen om werk, werk en werk
gaat en dat de arbeidsvoorwaar
den er helemaal niet meer toe
doen," zegt vakbondsbestuurder
H. Leerentveld van de AbvaKa
bo.
„Creëren van banen is prima,
maar er heerst een klimaat dat
langdurig werklozen blij moeten
zijn dat ze werk hebben en niet
moeten zeuren over wat ze ervoor
krijgen. Dat mag nu gewoon
hardop worden gezegd. Vroeger
niet. In elk geval niet bij de PvdA,
daar werd je dan meteen de zaal
uitgegooid."
Het politieke klimaat staat hem
niet aan. Goed bedoelde plannen
om langdurig werklozen aan het
werk te helpen, bieden volgens
hem geen uitzicht op volwaardig
werk.
„Een banenpool lijkt een politie
ke schaamlap om leeftijds- en
rassendiscriminatie op de ar
beidsmarkt te verbergen. De
meeste banenpoolers zijn allocht
onen en als een banenpooler
blank is, dan is-ie meestal veertig
jaar of ouder."
De AbvaKabo begint vandaag
een actiejaar onder het motto
'weg van het minimum'. Doel is
banenpoolers na twee jaar echt
zicht te geven op een normale
baan met normale arbeidsvoor
waarden.
Leerentveld kent genoeg poolers
van het eerste uur die nog steeds
geen vaste baan hebben, evenals
gevallen waarbij bestaand werk
wordt verdrongen. „De conciërge
op school is nu een banenpooler."
Zes jaar geleden zag de eerste ba
nenpool het licht. Daarna volg
den de Jeugd Werk Garantiewet
(JWG), gevolgd door de Melkert
I- tot en met III-banen. Alle
maatregelen hebben als doel
langdurig werklozen aan een vas
te baan te helpen.
De Tweede Kamer praat binnen
kort over de Wet Inschakeling
Werklozen (WIW). Die vervangt
alle bestaande initiatieven op
Melkert I na. Gemeenten krijgen
1,7 miljard gulden te besteden.
Een langdurig werkloze krijgt
een tijdelijk contract van twee
jaar bij een gemeentelijke WTW-
pool.
Er staat een 32-urige baan voor
werkervaring, scholing en bege
leiding tegenover. Als er na twee
jaar geen zicht is op een vaste
baan krijgt de WTW'er een vast
contract in de pool en kan in acht
jaar doorgroeien naar 120 pro
cent van het minimumloon. Mel
kert wil over vier jaar 56.000
WlW'ers hebben, 10.000 meer
dan het huidige aantal banen
poolers en JWG-deelnemers.
„Het is nu genoeg geweest. Je
mag mensen er niet toe veroorde
len tot hun 65ste op het mini
mumloon vast te blijven zitten.
Wat zes jaar geleden begon als
een laatste mogelijkheid is in
middels vaak uitgegroeid tot nor
male functies, waar mensen vol
waardig werk doen. Daar horen
ook normale arbeidsvoorwaar
den bij. Vaak zijn het maatschap
pelijk en economisch zinvolle ba
nen die eerst zijn wegbezuinigd.
Veel politici zeggen nu dat zulke
banen nodig zijn. Het is prima
dat je van mensen een paar jaar
een extra inspanning vraagt. Wat
ontbreekt is perspectief," stelt
Leerentveld.
„We zijn op zijn best bezig de
langdurig werkloosheid anders te
verdelen. In de verslavingszorg
kom je gekwalificeerde mensen
tegen, die er als banenpooler
werken. Hun collega doet het
zelfde werk tegen normale ar
beidsvoorwaarden. In buurthui
zen doen banenpoolers het werk
van ontslagen buurthuis werkers,
die twee keer zoveel verdienden.
Hoe leg ik dat uit?"
Van onze verslaggever
Rotterdam - Het voedings- en wasmiddelenconcern Unilever
gaat zijn bedrijven op het gebied van chemische specialiteiten
verkopen. De vier ondernemingen zijn met een omzet van 7,7
miljard gulden goed voor 9 procent van de totale verkopen van
Unilever.
U:f. v
mmL- -
Dit maakte Unilever-bestuurs-
voorzitterM. Tabaksblat gisteren
bekend bij de presentatie van de
jaarcijfers over 1996.
De netto-winst van Unilever
steeg vorig jaar met 13 procent
lot 4,2 miljard gulden. De groei
was hoger dan verwacht.
Op de Amsterdamse beurs werd
dan ook verheugd gereageerd: het
aandeel Unilever sloot 17,90 gul
den hoger op 331,30 gulden.
Van de chemische bedrijven die
Unilever in de etalage zet, heb
ben er twee hun basis in Neder
land: Quest in Naarden en Uni-
chema in Gouda. De andere twee
zijn National Starch and Chemi
cal Company in de VS en Cros-
field in Engeland. De vier bedrij
ven hebben samen 15.800 mensen
in dienst.
Overnames
Tabaksblat noemde de verkoop
van de (goed renderende) chemi
sche tak een 'drastische bijstu
ring van onze strategie'. „Wij
gaan ons nog meer toe leggen op
de productie en marketing van
consumentenartikelen.
Met een winstgroei van 13 pro
cent in 1996 presteerde Unilever
beter dan in in 1995, toen het
concern een forse winstdaling
noest rapporteren.
Unilever had vorig jaar onder
neer profijt van de hogere koer
sen van de dollar en het pond. In
constante wisselkoersen zou de
"kist met 10 procent zijn ge
groeid.
De omzet van Unilever groeide in
1996 met 10 procent tot 87,8 mil-
lard gulden. De helft van die stij
ging was het gevolg van overna
mes (Unilever kocht 27 bedrijven
enverkocht er 23).
BSE-affaire
'pa is met een omzet van 42,7
f%rd gulden goed voor bijna de
Je ft van Unilevers verkopen. Ta-
oaksblat: „Het blijft een gebied
wear we problemen hebben. De
cnnsumentenbestedingen staan
•der druk door het strikte be
grotingsbeleid van veel landen
J® ®e voldoen aan de voorwaar-
voor de EMU." Met name in
Duitsland en Frankrijk is het
consumentenvertrouwen 'aag-
och zag Unilever de winst in
Europa met 7 procent stijgen,
maar dat was vooral een gevolg
van lagere pensioenlasten. Voor
delen van reorganisaties en pro
ductverbeteringen werden teniet
gedaan door lagere ijsverkopen
(de zomer viel tegen) en de tegen
vallende verkopen van diepvries
producten als gevolg van de BSE-
crisis.
„Door de BSE-kwestie moesten
we voorraden vernietigen, waar
in mogelijk besmet rundvlees was
gebruikt en liep de afzet van
rundvleesproducten terug."
Sterke groei
Positief was Tabaksblat over
Oost-Europa en Rusland waar de
markten goed zijn. „In Rusland is
margarine een groot succes. We
rijden er dagelijks met twintig
opleggers naar toe. Het duurt niet
lang of we gaan daar zelf produ
ceren."
In de niet-Europese gebieden was
vrijwel overal sprake van stevige
groei. Noord-Amerika kende een
volume-toename van 5 procent.
In Latijns-Amrika steeg de be
drijfswinst explosief met 27 pro
cent. In Azië steeg de winst min
der omdat daar veel geld is uitge
geven aan promotie, maar mede
daardoor verdubbelde de omzet
in een land als China.
Voor dit jaar voorziet Tabaksblat
eenzelfde ontwikkeling van het
resultaat als in 1996. „De econo
mische situatie blijft vrij gunstig,
al zal het in Europa moeilijk blij
ven."
(ADVERTENTIE)
O
Borg 1.0 gecertificeerd a
ISO-9001 gecertificeerd
Wilhelminastraat 4, Breda
Van onze verslaggever
Rotterdam - Unilever Nederland heeft over 1996 een netto-winst
geboekt van 219 miljoen gulden, een groei van 14 procent ten op
zichte van het jaar ervoor. De omzet bedroeg 3,8 miljard gulden.
De voedingsmiddelenbedrijven Van den Bergh Nederland en
UVG in Oss - sinds 1 januari van dit jaar gefuseerd - hebben goe
de prestatie geleverd, meldt het concern. UVG (Unox) boekte be
tere resultaten door herstructureringen, hogere omzetten in soe
pen, sauzen en een recordverkoop in rookworst.
De Iglo-Ola-groep (waar ook Mora van deel uitmaakt) merkte het
effect van het teleurstellend ijsseizoen, maar wist de resultaten
van het diepvriessegment op peil te houden. De wasmiddelen van
Lever stonden onder druk, maar afwasproducten als Lux, Dubro
en Sun deden het beter. Bij Unilever Nederland werkten eind vo
rig jaar 8830 mensen, 370 minder dan in 1995.
Van onze verslaggever
Rijen - Het Zweedse Ericsson
heeft een uitermate gunstig
jaar achter de rug. In vergelij
king met 1995 is de orderpor
tefeuille vorig jaar met 31
procent gegroeid tot 36 mil
jard gulden. De winst voor be
lasting steeg met 33 procent
naar 2,6 miljard gulden.
Lars Ramqvist, president van de
Ericsson Groep, schrijft de resul
taten hoofdzakelijk toe aan ra
dio- en telecommunicatie. De po
sitie van Ericsson als wereldlei
der in de mobiele telefonie is vo
rig jaar verder versterkt.
Ericsson voorspelt dat het aantal
abonnees van mobiele telefonie
in 2001 mondiaal de 590 miljoen
zal hebben bereikt. Eind vorig
jaar bedroeg het aantal abonnees
nog 137 miljoen.
Ericsson heeft vorig jaar voor
ruim 4,5 miljard gulden geïnves
teerd. Wereldwijd zijn 18.000
medewerkers met de ontwikke
ling van nieuwe technische op
lossingen bezig. In 1996 zijn bijna
900 patenten op nieuwe toepas
singen aangevraagd.
De laatste vijf jaar hebben voor
Ericsson in het teken gestaan van
voortdurende groei. Het aantal
medewerkers is wereldwijd toe
genomen tot 94.000. Gedurende
de laatste twee jaar zijn bij Erics
son maandelijks meer dan 1.000
nieuwe banen gecreëerd.
Automobilisten verlaten de IJ-tunnel onder het Nationaal Insti
tuut voor Natuur en Techniek, dat is aanbouw is op de kop van de
IJ-tunnel. Het door architect Renzo Piano ontworpen gebouw heet
nu newMetropolis en moet in juni klaar zijn. In het nieuwe cen
trum voor wetenschap en techniewk zullen tal van spellen, experi
menten, workshops en film - en theatervoorstellingen te zien zijn.
FOTO ANP
Den Haag (anp) - De Nederlandse Spoorwegen hoeven tot de
eeuwwisseling geen concurrentie te vrezen van andere spoor
wegmaatschappijen.
RENAULT^
'93
TWINGO, groen, °.,750l
zonnedak, trekh.
Tel. 076-5223113.
YAMAHA BW Spy T(J
4795,- voor 3yyD'
0165-301992.
Gevr. KRALEN v. hout
MEC Breda, Wolfslaar
95. Tel. 076-5650395
Dat blijkt uit een brief van minis
ter Jorritsma (Verkeer en Water
staat) aan de Tweede Kamer.
Voor de periode na het jaar 2000
heeft de minister nog geen stand
punt ingenomen.
De komende jaren is het exploite
ren van reizigerstreinen aan
strenge regels gebonden. In de
eerste plaats mag een nieuwko
mer alleen een trein laten rijden
als er nog plaats is op het spoor
net. De treinen van NS gaan dus
voor.
Bovendien moet de nieuwe trein
dienst een 'duidelijke toegevoeg
de waarde bieden boven het reeds
bestaande aanbod'.
Daarmee lijkt het plan van NS-
concurrent Lovers voor een snel
trein tussen de grote steden in de
Randstad definitief van de baan.
Dergelijke treinen bestaan im
mers al.
Overigens heeft .Tnrrit.sma daar
Eindhoven (anp) - Het vertrek van
,an dimmer als commissaris bij Phi-
'Ps is tekenend voor de drastische
mwenteling die Cor Boonstra in
Kheeft gezet. Sinds Boonstra in
rober aantrad als president en
aarmee Timmer opvolgde, heeft hij
izenden banen geschrapt en een
eks van fabrieken verkocht.
Een chronologisch overzicht van de eerste
bcrenhalve maand:
het Philips Natuurkundig
(h»uIa um' EU beroemde Natlab, ver-
1145 van de 2000 banen-
Banco u r' Samenwerking met het Ja-
od ho s'ben m platte beeldschermen
bliikt Si1S. j3n de 'cd-technologie. Later
van ion j°int-venture ten koste gaat
Flat p Tï1. de al"beidsplaatsen bij
14 nl^k DisPlay in Eindhoven,
snnlrlo Winstwaarschuwing. Ver-
satiec a j0ering van geplande reorgani-
mdat het bedrijfsresultaat in de
tweede helft van 1996 lager zal zijn dan
dezelfde periode van 1995, toen Philips
540 miljoen verdiende.
15 oktober. Vernieuwing van de concern
staf in Eindhoven om een einde te maken
aan overmatige coördinatie en bureau
cratie. Later blijkt dat 140 van de 730 ba
nen verdwijnen. Nog eens 200 mensen
worden elders ondergebracht.
23 oktober. Amusementsdochter Poly
gram kondigt een ingrijpende reorganisa
tie aan omdat de resultaten tegenvallen.
400 arbeidsplaatsen verdwijnen.
24 oktober. Boonstra maakt een 'zeer,
zeer teleurstellend resultaat' bekend over
het derde kwartaal van 1996. De winst
van slechts 123 miljoen is de vijfde ach
tereenvolgende keer dat het kwartaalre
sultaat tegenvalt. Het concern trekt 1
miljard uit voor reorganisaties. De Indus
triebond FNV vreest dat in Nederland al
leen al 2500 banen verloren zullen gaan.
25 november. Philips stopt productie van
actuatoren in Roermond. Daardoor ver
vallen 150 van de 1100 arbeidsplaatsen
bij de plaatselijke vestiging.
28 november. Bij drie vestigingen in Bel
gië, Frankrijk en Italië verliezen 1400
mensen hun baan. Het gaat om een invul
ling van de reorganisatie bij de divisie
Beeld en Geluid, die al onder Timmer was
aangekondigd.
28 november. Philips zoekt een koper
voor de eigen vliegdienst, die nu nog twee
eigen toestellen heeft. Bij de dienst wer
ken 31 mensen.
6 december. Timmer maakt bekend dat
Sport7 stopt. Naar verluidt was Philips
de eerste aandeelhouder die weigerde de
verliezen nog te dekken.
9 december. Verkoop van grote televisie-
fabriek in de Verenigde Staten.
12 december. Philips zoekt een koper
voor zijn omvangrijke belangen in kabel
netten, waarin het concern onder Timmer
honderden miljoenen heeft geïnvesteerd.
Boonstra wil niet wachten op het toekom
stige rendement.
20 december. Verkoop van Videoland, eën
keten van 187 winkels die het elektroni
caconcern in 1991 had gekocht.
8 januari. De verlieslijdende Duitse doch
ter Grundig wordt losgelaten. Philips
wordt met een belang van 31,6 procent
'passief aandeelhouder'. Grundig eist nog
nabetaling van een bedrag van 750 mil
joen mark.
10 januari. Boonstra zegt dat Philips veel
te lang heeft geïnvesteerd in activiteiten
die 'geen uitzicht bieden op een gezond
resultaat'. Journalisten zien de uitspraak
als harde kritiek op Timmer.
15 januari. De winkelketen Superclub
met meer dan 500 werknemers sluit de
deuren. Philips zocht vergeefs naar een
koper. De dure aankoop uit 1991 stond
bekend als een van de 'liefdesbaby's' van
Jan Timmer.
23 januari. Philips brengt het belang in
ASML, producent van machines voor
computerchips, terug van 35 tot 24 pro
cent. Opbrengst: bijna 500 miljoen.
5 februari. Boonstra ontkent dat hij bezig
is af te rekenen met de erfenis van Tim
mer. „Een fabeltje," aldus de topman.
11 februari. Timmer stapt wegens 'per
soonlijke overwegingen' op als lid van de
Raad van Commissarissen van Philips.
nog niet definitief over beslist.
Wel mag Lovers in het bollensei-
zoen een trein laten rijden tussen
Amsterdam, Haarlem, Lisse
(Keukenhof) en Leiden.
De NS noemen de regels van de
minister 'werkbaar', maar vragen
snel duidelijkheid over de perio
de na het jaar 2000. Zolang die
duidelijkheid ontbreekt, moeten
de spoorwegen grote beslissingen
over bijvoorbeeld investeringen
uitstellen.
De NS zeggen nog niet te kunnen
overgaan tot het opzetten van een
metro-achtig netwerk van stop
treinen rond de grote steden, zo
lang de visie van Jorritsma over
concurrentie na 2000 ontbreekt.
Het Nederlandse spoornet is te
verdelen in twee soorten lijnen:
de lijnen waar winstgevende in
tercity's rijden, naast onrendabe
le stoptreinen en lijnen waar uit
sluitend stoptreinen rijden.
De angst van de NS is dat in de
toekomst iedereen overal een
treindienst kan beginnen, ook op
het 'kernnet'. Volgens de spoor
wegen leidt dat ertoe dat ieder
een de intercity's wil laten rijden
en niemand de stoptreinen.
De NS lobbyen bij het ministerie
om het kernnet zelf te mogen
houden. In ruil belooft het spoor
bedrijf alle stoptreinen op het
kernnet zonder subsidie te blij
ven exploiteren. Jorritsma heeft
hierover dus nog niets besloten.
Wel schrijft de minister aan de
Tweede Kamer dat vanaf juni
1999 geëxperimenteerd kan wor
den met concurrentie om acht zij
lijntjes, waar alleen stoptreinen
rijden. NS willen deze lijnen niet
meer bedienen, tenzij met subsi
die.
In het experiment mogen andere
vervoerders meedingen naar de
subsidie. Wie de meeste treinen
laat rijden voor de minste subsi
die, krijgt voor enkele jaren een
vergunning.
Tot halverwege 1999 worden
vrijwel alle boemellijntjes
bediend.
Kent u de Opel Tigra
nog? Twee jaar terug
zette het brave burger-
merk een autootje op de
markt, dat voor 35.000 gulden
het hart van de individualis
tisch ingestelde automobilist
sneller diende te laten klop
pen.
Individualistisch slaat trou
wens zowel op het karakter
van de autorijder als op de ei
genschappen van de auto zelf.
De automobilist zou moeten
durven afwijken van de grau
we middelmaat, terwijl de ach
terbank van de wagen wegens
gebrek aan ruimte een sociaal
samenzijn van meer dan twee
mensen volstrekt onmogelijk
maakte.
Opel promootte het apparaat
je met een nogal foute recla
mecampagne. Het wagentje
was niet geschikt voor de con
sument die vouwen in zijn spij
kerbroek strijkt, die punnikt,
die jarenlang hetzelfde merk
pantoffels draagt: kortom, de
Tigra was niet geschikt voor de
gemiddelde Opel-rijder. Dat
was nog niet zo erg. Maar Opel
meende ook al dat de Tigra-
rijder zich graag verlekkert
aan een foto van Michelle
Pfeiffer. En: „Rijden in de Ti
gra is even opwindend als met
z'n twee'en nou ja, u weet
wel."
Het was kortom treurig ge
steld met het je-weet-wel van
de Tigra-rijder. En inmiddels
gaat het met de Tigra zelf ook
al niet zo best. Afgelopen jaar
werden 911 Opel-tijgertjes
verkocht, nauwelijks eenderde
van de verkopen in 1995, toen
2875 mensen zich in het wa
gentje wurmden. Daarmee tui
melde de Tigra van de 45e
naar de 76e plaats op de Mo
dellen Top 100 over 1996.
Het is een beetje het risico van
het introduceren van een apart
modelletje. De semi-modebe-
wuste koper wil het afwijken
de ding vandaag nog hebben,
maar is daarna snel verveeld
en zoekt weer iets anders. De
levenscyclus van zo'n product
is dus kort.
En heeft de Tigra het imago
van Opel verjongd dan wel
verbeterd? Ik dacht het niet.
Dan had Opel de Tigra met
meer klasse moeten introduce
ren. De ongewenste associatie
met een rusteloze puberale op
schepper heeft Opel niet ge-
Door Willem Reijn
holpen - en de kopers vermoe
delijk ook niet. Volgens des
kundigen in de autowereld zijn
dit soort klaproos-verkopen
nooit goed voor de restwaar
de.
Blijven we nog even bij auto's.
Volkswagen heeft het misstap
je met de nieuwe bestelauto
weer ruimschoots goedge
maakt. Een nieuwe reclames
pot is een verrassende variant
op het thema 'een Volkswagen
doet het altijd'. Dat werd zo
aardig tot uitdrukking ge
bracht bij de verliefde jongen,
die hoopte dat zijn tien jaar
oude Golf niet zou starten, op
dat hij noodgedwongen de
nacht bij zijn vriendin zou
moeten doorbrengen.
Deze Volkswagen is speciaal
geprepareerd voor het nieuwe
filmpje, waarschuwt VW bij
het begin van een achtervol
ging. De waarschuwing lijkt
gericht op al te enthousiaste
jongeren, die zich met hun ei
gen Golfje zouden kunnen wa
gen aan levensgevaarlijke
stunts.
De Golf Cabrio staat klaar aan
de rand van een in aanbouw
zijnd viaduct. De Golf moet
met een spectaculaire sprong
de vluchtende hoofdrolspeler
uit de handen van zijn achter
volgers redden.
De man springt in het witte ca
brio. Hij wil de motor starten.
Hij probeert nog eens. De mo
tor zwijgt.
Absoluut top. Dat de Volks
wagen Golf (30.000) vorig jaar
voor het eerst beter verkocht
dan de Opel Astra (25.000),
mag doen hopen dat goede re
clame niet slecht hoeft te zijn.
Als u begrijpt wat ik bedoel.
Amsterdam - Het samengaan van de FNV-bonden Kunstenbond
(7200 leden) en Druk en Papier (42.700 leden) is vrijwel rond. In
april en mei beslissen de congressen van de twee vakbonden over
het definitieve fusievoorstel.
Door de fusie hopen beide organisaties goedkoper te kunnen wer
ken. Met name de kleine Kunstenbond heeft relatief hoge kosten
voor dienstverlening aan de leden. Momenteel is de contributie
voor de Kunstenbond veel hoger dan die voor Druk en Papier.
Amsterdam - KNP BT, leverancier van onder meer papier, ver
pakkingen en grafische machines, gaat in de loop van 1998 zijn
naam wijzigen. De kosten van deze operatie worden deels gedra
gen door Koninklijke PTT Nederland (KPN). Dat is de uitkomst
van de schikking, die beide bedrijven hebben getroffen over de
mogelijke naamsverwarring.
Als gevolg van de schikking zal KNP BT de procedure intrekken
die het bij de rechtbank in Den Haag tegen het post- en telecom-
municatieconcern had aangespannen. Het papier- en verpak
kingsconcern, in 1993 ontstaan uit een fusie tussen KNP, Bürhr-
mann-Tetterode en VRG, heeft nog geen nieuwe naam in
gedachte.
Leidschendam - Het ingenieursbureau Fugro heeft vorig jaar de
nettowinst meer dan verdubbeld tot 35 miljoen gulden. Per aan
deel komt dat neer op 3,05 gulden. In 1995 kwam er een winst uit
de bus van 15,8 miljoen. De omzet groeide van 653,7 miljoen gul
den tot 820 miljoen.
Fugro streeft naar een winst van 6 a 6,5 procent van de netto-om
zet. Nu is dat 4 procent. De onderneming vindt het moeilijk om
voor dit jaar een prognose te geven, omdat de activiteiten sei
zoensgebonden zijn en de opdrachtgevers vaak op korte termijn
hun beslissingen nemen.
Parijs - Vorig jaar zijn er over de hele wereld 50,8 miljoen auto's
geproduceerd, 2,3 procent meer dan in 1995. Het aantal geprodu
ceerde personenwagens steeg met 2,5 procent tot 37,4 miljoen. De
productie van zware vrachtwagens, bussen en industriële voertui
gen ging achteruit met 8,6 procent tot 2,5 miljoen eenheden. Ver
der rolden er 10,9 miljoen lichte bedrijfswagens van de band, 4,2
procent meer dan in 1995.
In Azië/Oceanië groeide de autoproductie het sterkst, te weten
met 5,6 procent tot 11,6 miljoen stuks. In de Europese Unie nam
de productie toe met 3,3 procent tot 13,7 miljoen auto's, terwijl in
Noord-Amerika de productie verminderde met 1,7 procent tot
10,5 miljoen.
Groenlo - De Nederlandse Apparatenfabriek Nedap, producent
van systemen voor onder meer toegangscontroles en antidiefstal,
heeft vorig jaar een winst behaald van 12,5 miljoen gulden tegen
10,8 miljoen gulden in 1995. De aandeelhouders profiteren mee.
Gezien de goede vooruitzichten en de relatief lage vermogensbe
hoefte heeft de onderneming het dividend opgetrokken met 45
procent tot 4,10 gulden per aandeel. Daarmee keert het bedrijf 55
procent van de winst uit aan de aandeelhouders.
Dordrecht (anp) - Justitie vervolgt een bedrijf in Dordrecht dat
het beleggingsspel Orpiton op de markt brengt. De Economische
Controle Dienst (ECD) heeft proces-verbaal opgemaakt. De firma
heeft volgens de ECD illegaal bancaire handelingen verricht. Met
de zaak is zo'n dertien miljoen gulden gemoeid. Tienduizenden
mensen doen aan het spel mee.
Volgens de ECD biedt het bedrijf een soort beleggingen aan.
Daarvoor is krachtens de Wet Toezicht Kredietwezen een vergun
ning nodig. Het spel lijkt op de bekende piramidespelen. Deelne
mers aan het spel sluiten met het bedrijf een contract af van mini
maal 230 gulden. Dit bedrag groeit in de loop van de tijd. De spe
lers kunnen hun bedrag opvragen en het in geld of in goud laten
uitbetalen.
Dat de winst opvorderbaar is, druist volgens de woordvoerder
van de ECD in tegen de wet. Verder zijn de contracten op zich ook
verhandelbaar. Dit gaat volgens de ECD in tegen de Wet Toezicht
Effectenverkeer.