Unilever stoot divisie af Voorlopig geen concurrentie NS Banenpool politieke schaamlap om discriminatie te verbergen' Vinst stijgt 13 procent Omwenteling bij Philips sinds afscheid Timmer g newMetropolis A6 en gens oor Natterman Auto's schade auto's vanaf 125,- DE STEM ECONOMIE A7 NISSAN Bartels Nissan dealer Bartels Nissan dealer O DE VIJANDEN S VAN VALS ALARM c Bel: 076-5143986 Record-omzet rookworst Ericsson boekt record-cijfers KOP MUNT Kwijnende Tijger ECONOMIE KORT Druk en Papier en Kunstenbond samen KPN betaalt aan naamswijziging KNP BT Ruime verdubbeling winst Fugro Vijftig miljoen nieuwe auto's per jaar Nedap behaalt hoger resultaat Justitie pakt beleggingsspel Orpiton aan 1 FEBRUARI 1997 werden 21 contracten verhand-u gen f 11.30-11.10. voor de levering Sï werden 16 contracten verhandeld tP 11,70-11,30 en voor de levering juni '97 den 34 contracten verhandeld ten» 12,80-12,30. De stemming was r,a prijshoudend. Wall Street aegon ahold akzo allied signal amer.brands amer.tel.tel amoco corp asarcoinc. asm intern asm lith baan company bethl. steel boeing co burlington sfe can.pacific chevron chiquita chrysler citicorp cons.edison digit.equipm. dupontnemours dow chemical eastman kodak exxon corp ford motor gen. electric gen. motors goodyear hewlett-pack. int bus.mach. itt industries kim airlines kpn mcdonnell merck co. mobif oil oce vd grinten omega financ. philips royal dutch sears roebuck shell tr. texaco inc. travelers unilever nv united techn. westinghouse whitman corp woolworth 10/02 63'/. 62'/, 75'A 71 5114 39 85% 29% 15% 70 46% 8% 107% 86 25% 65% 14% 33% 117 31% 34% 108 79% 89% 100% 32 104% 56% 53% 49% 142% 25 29% 35 67% 92% 126% 129% 38 39 175% 53 103 102% 51% 168% 71 17% 23% 20 11/02 62 62% 75% 71 52% 38 85% 29% 15% 66 46% 8% 107% 85% 26 67% 14% 33% 117% 31% 34% 110% 79% 90% 101% 32% 104% 56% 53% 50% 144% 26% 29% 35% 66% 93 127% 127% 37% 39% 176% 52% 103% 103% 52% 178% 74 17 23% 19% I pril A vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim d ex dividend e gedaan /bieden f gedaan/laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend po.oo 793 7,00 7,00 E5,00 921 6,90 a 6,70 a bo.oo 1266 4,30 4,40 E5,00 1984 9,90 9,80 B5.00 816 43,00 42,90 a 00,00 1136 34,70 34,60 25,00 871 22,60 22,50 85,00 3453 15,30 a 17,00 a 90,00 1152 11,50 a 12,80 b 00,00 3381 6,30 a 7,30 00,00 1340 15,00 a 16,00 a 20,00 1000 34,00 20,00 827 0,30 0,10 40,00 1020 0,60 0,50 50,00 1317 1,00 a 0,60 85,00 1809 4,30 3,90 p90,00 1391 6,10 5,40 870,00 1019 8,00 7,80 575,00 904 9,00 8,40 590,00 1362 13,50 b 13,30 520,00 1901 17,00 a 14,50 690,00 1902 39,00 38,50 660,00 1230 32,00 31,20 110,00 1J8J 10,80 11,60 120,00 2137 5,50 b 6,30 105,00 855 22,50 23,30 26,00 1023 3,30 3,40 75,00 916 3,70 4,70 70,00 931 2,10 2,00 60,00 987 19,90 19,80 75,00 1182 12,80 12,80 60,00 1381 0,40 0,30 40,00 939 1,70 2,40 330,00 3507 6,70 7,40 340,00 1520 3,10 3,40 340,00 1309 9,00 9,10 310,00 953 0,80 1,10 315,00 951 1,30 1,80 320,00 762 1,80 2,70 290,00 1063 1,20 a 1,20 300,00 2212 1,70 2,60 70,00 1080 5,50 4,90 75,00 1974 2,20 2,10 67,50 1243 0,70 1,10 70,00 1576 1,30 1,60 72,50 4264 1,9Q 2,30 75,00 1055 2,90 3,50 70,00 1100 4,40 4,70 320,00 1253 4,20 12,30 330,00 877 2,00 6,20 nj. (140 v Ie 14 270. t en bine. 'ajjens 35 chpen. eauto's erdelen Loop- sloop en tevens onderdelen t-k. 0165-537878 of 54212" WOENSDAG 12 FEBRUARI 1997 NISSAN CARGO Airco bestel bj.' 1997 O km speciale aanbieding wegens annulering. Herelsestraat 170, Heerle 0165-303551 Nissan Almera Airco 3drs. en 4 drs. b.j. 1997, wegel5 annulering Lease contra Nu extra voordelig Herelsestraat 170. Heerle 0165-30355L— NISSAN Primera 2.0li LPG, bj. 09-'91bordeaux rood/metal. vr.pr fa- Tel. 06-54663935. OPEL OPEL ASCONA 18S f 1 '88 3.300,- APK i-9- 0165-564887 Door Jeroen Windt (anp) Zoetermeer - Het is mooi ge- weest met de gesubsidieerde arbeid in banenpools en ieugdwerkgarantiewet. De politiek moet de bijna 50.000 [pensen in zulke regelingen cn serieus perspectief op ,ormale arbeidsvoorwaarden bieden. Dit vindt de AbvaKabo, die dit jaar de strijd aanbindt met de ba nenpools. Wat zes jaar terug begon als een opstap voor langdurig werklozen naar een vaste baan, is volgens de vakbond uitgegroeid tot een stel sel van maatregelen, dat mensen op het minimum vast- Ook voorgenomen stroomlijning in het woud van regels biedt vol gens de bond te weinig soelaas. „Voor de politiek is de hoeveel heid banen belangrijker dan de kwaliteit ervan. Het lijkt wel of het alleen om werk, werk en werk gaat en dat de arbeidsvoorwaar den er helemaal niet meer toe doen," zegt vakbondsbestuurder H. Leerentveld van de AbvaKa bo. „Creëren van banen is prima, maar er heerst een klimaat dat langdurig werklozen blij moeten zijn dat ze werk hebben en niet moeten zeuren over wat ze ervoor krijgen. Dat mag nu gewoon hardop worden gezegd. Vroeger niet. In elk geval niet bij de PvdA, daar werd je dan meteen de zaal uitgegooid." Het politieke klimaat staat hem niet aan. Goed bedoelde plannen om langdurig werklozen aan het werk te helpen, bieden volgens hem geen uitzicht op volwaardig werk. „Een banenpool lijkt een politie ke schaamlap om leeftijds- en rassendiscriminatie op de ar beidsmarkt te verbergen. De meeste banenpoolers zijn allocht onen en als een banenpooler blank is, dan is-ie meestal veertig jaar of ouder." De AbvaKabo begint vandaag een actiejaar onder het motto 'weg van het minimum'. Doel is banenpoolers na twee jaar echt zicht te geven op een normale baan met normale arbeidsvoor waarden. Leerentveld kent genoeg poolers van het eerste uur die nog steeds geen vaste baan hebben, evenals gevallen waarbij bestaand werk wordt verdrongen. „De conciërge op school is nu een banenpooler." Zes jaar geleden zag de eerste ba nenpool het licht. Daarna volg den de Jeugd Werk Garantiewet (JWG), gevolgd door de Melkert I- tot en met III-banen. Alle maatregelen hebben als doel langdurig werklozen aan een vas te baan te helpen. De Tweede Kamer praat binnen kort over de Wet Inschakeling Werklozen (WIW). Die vervangt alle bestaande initiatieven op Melkert I na. Gemeenten krijgen 1,7 miljard gulden te besteden. Een langdurig werkloze krijgt een tijdelijk contract van twee jaar bij een gemeentelijke WTW- pool. Er staat een 32-urige baan voor werkervaring, scholing en bege leiding tegenover. Als er na twee jaar geen zicht is op een vaste baan krijgt de WTW'er een vast contract in de pool en kan in acht jaar doorgroeien naar 120 pro cent van het minimumloon. Mel kert wil over vier jaar 56.000 WlW'ers hebben, 10.000 meer dan het huidige aantal banen poolers en JWG-deelnemers. „Het is nu genoeg geweest. Je mag mensen er niet toe veroorde len tot hun 65ste op het mini mumloon vast te blijven zitten. Wat zes jaar geleden begon als een laatste mogelijkheid is in middels vaak uitgegroeid tot nor male functies, waar mensen vol waardig werk doen. Daar horen ook normale arbeidsvoorwaar den bij. Vaak zijn het maatschap pelijk en economisch zinvolle ba nen die eerst zijn wegbezuinigd. Veel politici zeggen nu dat zulke banen nodig zijn. Het is prima dat je van mensen een paar jaar een extra inspanning vraagt. Wat ontbreekt is perspectief," stelt Leerentveld. „We zijn op zijn best bezig de langdurig werkloosheid anders te verdelen. In de verslavingszorg kom je gekwalificeerde mensen tegen, die er als banenpooler werken. Hun collega doet het zelfde werk tegen normale ar beidsvoorwaarden. In buurthui zen doen banenpoolers het werk van ontslagen buurthuis werkers, die twee keer zoveel verdienden. Hoe leg ik dat uit?" Van onze verslaggever Rotterdam - Het voedings- en wasmiddelenconcern Unilever gaat zijn bedrijven op het gebied van chemische specialiteiten verkopen. De vier ondernemingen zijn met een omzet van 7,7 miljard gulden goed voor 9 procent van de totale verkopen van Unilever. U:f. v mmL- - Dit maakte Unilever-bestuurs- voorzitterM. Tabaksblat gisteren bekend bij de presentatie van de jaarcijfers over 1996. De netto-winst van Unilever steeg vorig jaar met 13 procent lot 4,2 miljard gulden. De groei was hoger dan verwacht. Op de Amsterdamse beurs werd dan ook verheugd gereageerd: het aandeel Unilever sloot 17,90 gul den hoger op 331,30 gulden. Van de chemische bedrijven die Unilever in de etalage zet, heb ben er twee hun basis in Neder land: Quest in Naarden en Uni- chema in Gouda. De andere twee zijn National Starch and Chemi cal Company in de VS en Cros- field in Engeland. De vier bedrij ven hebben samen 15.800 mensen in dienst. Overnames Tabaksblat noemde de verkoop van de (goed renderende) chemi sche tak een 'drastische bijstu ring van onze strategie'. „Wij gaan ons nog meer toe leggen op de productie en marketing van consumentenartikelen. Met een winstgroei van 13 pro cent in 1996 presteerde Unilever beter dan in in 1995, toen het concern een forse winstdaling noest rapporteren. Unilever had vorig jaar onder neer profijt van de hogere koer sen van de dollar en het pond. In constante wisselkoersen zou de "kist met 10 procent zijn ge groeid. De omzet van Unilever groeide in 1996 met 10 procent tot 87,8 mil- lard gulden. De helft van die stij ging was het gevolg van overna mes (Unilever kocht 27 bedrijven enverkocht er 23). BSE-affaire 'pa is met een omzet van 42,7 f%rd gulden goed voor bijna de Je ft van Unilevers verkopen. Ta- oaksblat: „Het blijft een gebied wear we problemen hebben. De cnnsumentenbestedingen staan •der druk door het strikte be grotingsbeleid van veel landen J® ®e voldoen aan de voorwaar- voor de EMU." Met name in Duitsland en Frankrijk is het consumentenvertrouwen 'aag- och zag Unilever de winst in Europa met 7 procent stijgen, maar dat was vooral een gevolg van lagere pensioenlasten. Voor delen van reorganisaties en pro ductverbeteringen werden teniet gedaan door lagere ijsverkopen (de zomer viel tegen) en de tegen vallende verkopen van diepvries producten als gevolg van de BSE- crisis. „Door de BSE-kwestie moesten we voorraden vernietigen, waar in mogelijk besmet rundvlees was gebruikt en liep de afzet van rundvleesproducten terug." Sterke groei Positief was Tabaksblat over Oost-Europa en Rusland waar de markten goed zijn. „In Rusland is margarine een groot succes. We rijden er dagelijks met twintig opleggers naar toe. Het duurt niet lang of we gaan daar zelf produ ceren." In de niet-Europese gebieden was vrijwel overal sprake van stevige groei. Noord-Amerika kende een volume-toename van 5 procent. In Latijns-Amrika steeg de be drijfswinst explosief met 27 pro cent. In Azië steeg de winst min der omdat daar veel geld is uitge geven aan promotie, maar mede daardoor verdubbelde de omzet in een land als China. Voor dit jaar voorziet Tabaksblat eenzelfde ontwikkeling van het resultaat als in 1996. „De econo mische situatie blijft vrij gunstig, al zal het in Europa moeilijk blij ven." (ADVERTENTIE) O Borg 1.0 gecertificeerd a ISO-9001 gecertificeerd Wilhelminastraat 4, Breda Van onze verslaggever Rotterdam - Unilever Nederland heeft over 1996 een netto-winst geboekt van 219 miljoen gulden, een groei van 14 procent ten op zichte van het jaar ervoor. De omzet bedroeg 3,8 miljard gulden. De voedingsmiddelenbedrijven Van den Bergh Nederland en UVG in Oss - sinds 1 januari van dit jaar gefuseerd - hebben goe de prestatie geleverd, meldt het concern. UVG (Unox) boekte be tere resultaten door herstructureringen, hogere omzetten in soe pen, sauzen en een recordverkoop in rookworst. De Iglo-Ola-groep (waar ook Mora van deel uitmaakt) merkte het effect van het teleurstellend ijsseizoen, maar wist de resultaten van het diepvriessegment op peil te houden. De wasmiddelen van Lever stonden onder druk, maar afwasproducten als Lux, Dubro en Sun deden het beter. Bij Unilever Nederland werkten eind vo rig jaar 8830 mensen, 370 minder dan in 1995. Van onze verslaggever Rijen - Het Zweedse Ericsson heeft een uitermate gunstig jaar achter de rug. In vergelij king met 1995 is de orderpor tefeuille vorig jaar met 31 procent gegroeid tot 36 mil jard gulden. De winst voor be lasting steeg met 33 procent naar 2,6 miljard gulden. Lars Ramqvist, president van de Ericsson Groep, schrijft de resul taten hoofdzakelijk toe aan ra dio- en telecommunicatie. De po sitie van Ericsson als wereldlei der in de mobiele telefonie is vo rig jaar verder versterkt. Ericsson voorspelt dat het aantal abonnees van mobiele telefonie in 2001 mondiaal de 590 miljoen zal hebben bereikt. Eind vorig jaar bedroeg het aantal abonnees nog 137 miljoen. Ericsson heeft vorig jaar voor ruim 4,5 miljard gulden geïnves teerd. Wereldwijd zijn 18.000 medewerkers met de ontwikke ling van nieuwe technische op lossingen bezig. In 1996 zijn bijna 900 patenten op nieuwe toepas singen aangevraagd. De laatste vijf jaar hebben voor Ericsson in het teken gestaan van voortdurende groei. Het aantal medewerkers is wereldwijd toe genomen tot 94.000. Gedurende de laatste twee jaar zijn bij Erics son maandelijks meer dan 1.000 nieuwe banen gecreëerd. Automobilisten verlaten de IJ-tunnel onder het Nationaal Insti tuut voor Natuur en Techniek, dat is aanbouw is op de kop van de IJ-tunnel. Het door architect Renzo Piano ontworpen gebouw heet nu newMetropolis en moet in juni klaar zijn. In het nieuwe cen trum voor wetenschap en techniewk zullen tal van spellen, experi menten, workshops en film - en theatervoorstellingen te zien zijn. FOTO ANP Den Haag (anp) - De Nederlandse Spoorwegen hoeven tot de eeuwwisseling geen concurrentie te vrezen van andere spoor wegmaatschappijen. RENAULT^ '93 TWINGO, groen, °.,750l zonnedak, trekh. Tel. 076-5223113. YAMAHA BW Spy T(J 4795,- voor 3yyD' 0165-301992. Gevr. KRALEN v. hout MEC Breda, Wolfslaar 95. Tel. 076-5650395 Dat blijkt uit een brief van minis ter Jorritsma (Verkeer en Water staat) aan de Tweede Kamer. Voor de periode na het jaar 2000 heeft de minister nog geen stand punt ingenomen. De komende jaren is het exploite ren van reizigerstreinen aan strenge regels gebonden. In de eerste plaats mag een nieuwko mer alleen een trein laten rijden als er nog plaats is op het spoor net. De treinen van NS gaan dus voor. Bovendien moet de nieuwe trein dienst een 'duidelijke toegevoeg de waarde bieden boven het reeds bestaande aanbod'. Daarmee lijkt het plan van NS- concurrent Lovers voor een snel trein tussen de grote steden in de Randstad definitief van de baan. Dergelijke treinen bestaan im mers al. Overigens heeft .Tnrrit.sma daar Eindhoven (anp) - Het vertrek van ,an dimmer als commissaris bij Phi- 'Ps is tekenend voor de drastische mwenteling die Cor Boonstra in Kheeft gezet. Sinds Boonstra in rober aantrad als president en aarmee Timmer opvolgde, heeft hij izenden banen geschrapt en een eks van fabrieken verkocht. Een chronologisch overzicht van de eerste bcrenhalve maand: het Philips Natuurkundig (h»uIa um' EU beroemde Natlab, ver- 1145 van de 2000 banen- Banco u r' Samenwerking met het Ja- od ho s'ben m platte beeldschermen bliikt Si1S. j3n de 'cd-technologie. Later van ion j°int-venture ten koste gaat Flat p Tï1. de al"beidsplaatsen bij 14 nl^k DisPlay in Eindhoven, snnlrlo Winstwaarschuwing. Ver- satiec a j0ering van geplande reorgani- mdat het bedrijfsresultaat in de tweede helft van 1996 lager zal zijn dan dezelfde periode van 1995, toen Philips 540 miljoen verdiende. 15 oktober. Vernieuwing van de concern staf in Eindhoven om een einde te maken aan overmatige coördinatie en bureau cratie. Later blijkt dat 140 van de 730 ba nen verdwijnen. Nog eens 200 mensen worden elders ondergebracht. 23 oktober. Amusementsdochter Poly gram kondigt een ingrijpende reorganisa tie aan omdat de resultaten tegenvallen. 400 arbeidsplaatsen verdwijnen. 24 oktober. Boonstra maakt een 'zeer, zeer teleurstellend resultaat' bekend over het derde kwartaal van 1996. De winst van slechts 123 miljoen is de vijfde ach tereenvolgende keer dat het kwartaalre sultaat tegenvalt. Het concern trekt 1 miljard uit voor reorganisaties. De Indus triebond FNV vreest dat in Nederland al leen al 2500 banen verloren zullen gaan. 25 november. Philips stopt productie van actuatoren in Roermond. Daardoor ver vallen 150 van de 1100 arbeidsplaatsen bij de plaatselijke vestiging. 28 november. Bij drie vestigingen in Bel gië, Frankrijk en Italië verliezen 1400 mensen hun baan. Het gaat om een invul ling van de reorganisatie bij de divisie Beeld en Geluid, die al onder Timmer was aangekondigd. 28 november. Philips zoekt een koper voor de eigen vliegdienst, die nu nog twee eigen toestellen heeft. Bij de dienst wer ken 31 mensen. 6 december. Timmer maakt bekend dat Sport7 stopt. Naar verluidt was Philips de eerste aandeelhouder die weigerde de verliezen nog te dekken. 9 december. Verkoop van grote televisie- fabriek in de Verenigde Staten. 12 december. Philips zoekt een koper voor zijn omvangrijke belangen in kabel netten, waarin het concern onder Timmer honderden miljoenen heeft geïnvesteerd. Boonstra wil niet wachten op het toekom stige rendement. 20 december. Verkoop van Videoland, eën keten van 187 winkels die het elektroni caconcern in 1991 had gekocht. 8 januari. De verlieslijdende Duitse doch ter Grundig wordt losgelaten. Philips wordt met een belang van 31,6 procent 'passief aandeelhouder'. Grundig eist nog nabetaling van een bedrag van 750 mil joen mark. 10 januari. Boonstra zegt dat Philips veel te lang heeft geïnvesteerd in activiteiten die 'geen uitzicht bieden op een gezond resultaat'. Journalisten zien de uitspraak als harde kritiek op Timmer. 15 januari. De winkelketen Superclub met meer dan 500 werknemers sluit de deuren. Philips zocht vergeefs naar een koper. De dure aankoop uit 1991 stond bekend als een van de 'liefdesbaby's' van Jan Timmer. 23 januari. Philips brengt het belang in ASML, producent van machines voor computerchips, terug van 35 tot 24 pro cent. Opbrengst: bijna 500 miljoen. 5 februari. Boonstra ontkent dat hij bezig is af te rekenen met de erfenis van Tim mer. „Een fabeltje," aldus de topman. 11 februari. Timmer stapt wegens 'per soonlijke overwegingen' op als lid van de Raad van Commissarissen van Philips. nog niet definitief over beslist. Wel mag Lovers in het bollensei- zoen een trein laten rijden tussen Amsterdam, Haarlem, Lisse (Keukenhof) en Leiden. De NS noemen de regels van de minister 'werkbaar', maar vragen snel duidelijkheid over de perio de na het jaar 2000. Zolang die duidelijkheid ontbreekt, moeten de spoorwegen grote beslissingen over bijvoorbeeld investeringen uitstellen. De NS zeggen nog niet te kunnen overgaan tot het opzetten van een metro-achtig netwerk van stop treinen rond de grote steden, zo lang de visie van Jorritsma over concurrentie na 2000 ontbreekt. Het Nederlandse spoornet is te verdelen in twee soorten lijnen: de lijnen waar winstgevende in tercity's rijden, naast onrendabe le stoptreinen en lijnen waar uit sluitend stoptreinen rijden. De angst van de NS is dat in de toekomst iedereen overal een treindienst kan beginnen, ook op het 'kernnet'. Volgens de spoor wegen leidt dat ertoe dat ieder een de intercity's wil laten rijden en niemand de stoptreinen. De NS lobbyen bij het ministerie om het kernnet zelf te mogen houden. In ruil belooft het spoor bedrijf alle stoptreinen op het kernnet zonder subsidie te blij ven exploiteren. Jorritsma heeft hierover dus nog niets besloten. Wel schrijft de minister aan de Tweede Kamer dat vanaf juni 1999 geëxperimenteerd kan wor den met concurrentie om acht zij lijntjes, waar alleen stoptreinen rijden. NS willen deze lijnen niet meer bedienen, tenzij met subsi die. In het experiment mogen andere vervoerders meedingen naar de subsidie. Wie de meeste treinen laat rijden voor de minste subsi die, krijgt voor enkele jaren een vergunning. Tot halverwege 1999 worden vrijwel alle boemellijntjes bediend. Kent u de Opel Tigra nog? Twee jaar terug zette het brave burger- merk een autootje op de markt, dat voor 35.000 gulden het hart van de individualis tisch ingestelde automobilist sneller diende te laten klop pen. Individualistisch slaat trou wens zowel op het karakter van de autorijder als op de ei genschappen van de auto zelf. De automobilist zou moeten durven afwijken van de grau we middelmaat, terwijl de ach terbank van de wagen wegens gebrek aan ruimte een sociaal samenzijn van meer dan twee mensen volstrekt onmogelijk maakte. Opel promootte het apparaat je met een nogal foute recla mecampagne. Het wagentje was niet geschikt voor de con sument die vouwen in zijn spij kerbroek strijkt, die punnikt, die jarenlang hetzelfde merk pantoffels draagt: kortom, de Tigra was niet geschikt voor de gemiddelde Opel-rijder. Dat was nog niet zo erg. Maar Opel meende ook al dat de Tigra- rijder zich graag verlekkert aan een foto van Michelle Pfeiffer. En: „Rijden in de Ti gra is even opwindend als met z'n twee'en nou ja, u weet wel." Het was kortom treurig ge steld met het je-weet-wel van de Tigra-rijder. En inmiddels gaat het met de Tigra zelf ook al niet zo best. Afgelopen jaar werden 911 Opel-tijgertjes verkocht, nauwelijks eenderde van de verkopen in 1995, toen 2875 mensen zich in het wa gentje wurmden. Daarmee tui melde de Tigra van de 45e naar de 76e plaats op de Mo dellen Top 100 over 1996. Het is een beetje het risico van het introduceren van een apart modelletje. De semi-modebe- wuste koper wil het afwijken de ding vandaag nog hebben, maar is daarna snel verveeld en zoekt weer iets anders. De levenscyclus van zo'n product is dus kort. En heeft de Tigra het imago van Opel verjongd dan wel verbeterd? Ik dacht het niet. Dan had Opel de Tigra met meer klasse moeten introduce ren. De ongewenste associatie met een rusteloze puberale op schepper heeft Opel niet ge- Door Willem Reijn holpen - en de kopers vermoe delijk ook niet. Volgens des kundigen in de autowereld zijn dit soort klaproos-verkopen nooit goed voor de restwaar de. Blijven we nog even bij auto's. Volkswagen heeft het misstap je met de nieuwe bestelauto weer ruimschoots goedge maakt. Een nieuwe reclames pot is een verrassende variant op het thema 'een Volkswagen doet het altijd'. Dat werd zo aardig tot uitdrukking ge bracht bij de verliefde jongen, die hoopte dat zijn tien jaar oude Golf niet zou starten, op dat hij noodgedwongen de nacht bij zijn vriendin zou moeten doorbrengen. Deze Volkswagen is speciaal geprepareerd voor het nieuwe filmpje, waarschuwt VW bij het begin van een achtervol ging. De waarschuwing lijkt gericht op al te enthousiaste jongeren, die zich met hun ei gen Golfje zouden kunnen wa gen aan levensgevaarlijke stunts. De Golf Cabrio staat klaar aan de rand van een in aanbouw zijnd viaduct. De Golf moet met een spectaculaire sprong de vluchtende hoofdrolspeler uit de handen van zijn achter volgers redden. De man springt in het witte ca brio. Hij wil de motor starten. Hij probeert nog eens. De mo tor zwijgt. Absoluut top. Dat de Volks wagen Golf (30.000) vorig jaar voor het eerst beter verkocht dan de Opel Astra (25.000), mag doen hopen dat goede re clame niet slecht hoeft te zijn. Als u begrijpt wat ik bedoel. Amsterdam - Het samengaan van de FNV-bonden Kunstenbond (7200 leden) en Druk en Papier (42.700 leden) is vrijwel rond. In april en mei beslissen de congressen van de twee vakbonden over het definitieve fusievoorstel. Door de fusie hopen beide organisaties goedkoper te kunnen wer ken. Met name de kleine Kunstenbond heeft relatief hoge kosten voor dienstverlening aan de leden. Momenteel is de contributie voor de Kunstenbond veel hoger dan die voor Druk en Papier. Amsterdam - KNP BT, leverancier van onder meer papier, ver pakkingen en grafische machines, gaat in de loop van 1998 zijn naam wijzigen. De kosten van deze operatie worden deels gedra gen door Koninklijke PTT Nederland (KPN). Dat is de uitkomst van de schikking, die beide bedrijven hebben getroffen over de mogelijke naamsverwarring. Als gevolg van de schikking zal KNP BT de procedure intrekken die het bij de rechtbank in Den Haag tegen het post- en telecom- municatieconcern had aangespannen. Het papier- en verpak kingsconcern, in 1993 ontstaan uit een fusie tussen KNP, Bürhr- mann-Tetterode en VRG, heeft nog geen nieuwe naam in gedachte. Leidschendam - Het ingenieursbureau Fugro heeft vorig jaar de nettowinst meer dan verdubbeld tot 35 miljoen gulden. Per aan deel komt dat neer op 3,05 gulden. In 1995 kwam er een winst uit de bus van 15,8 miljoen. De omzet groeide van 653,7 miljoen gul den tot 820 miljoen. Fugro streeft naar een winst van 6 a 6,5 procent van de netto-om zet. Nu is dat 4 procent. De onderneming vindt het moeilijk om voor dit jaar een prognose te geven, omdat de activiteiten sei zoensgebonden zijn en de opdrachtgevers vaak op korte termijn hun beslissingen nemen. Parijs - Vorig jaar zijn er over de hele wereld 50,8 miljoen auto's geproduceerd, 2,3 procent meer dan in 1995. Het aantal geprodu ceerde personenwagens steeg met 2,5 procent tot 37,4 miljoen. De productie van zware vrachtwagens, bussen en industriële voertui gen ging achteruit met 8,6 procent tot 2,5 miljoen eenheden. Ver der rolden er 10,9 miljoen lichte bedrijfswagens van de band, 4,2 procent meer dan in 1995. In Azië/Oceanië groeide de autoproductie het sterkst, te weten met 5,6 procent tot 11,6 miljoen stuks. In de Europese Unie nam de productie toe met 3,3 procent tot 13,7 miljoen auto's, terwijl in Noord-Amerika de productie verminderde met 1,7 procent tot 10,5 miljoen. Groenlo - De Nederlandse Apparatenfabriek Nedap, producent van systemen voor onder meer toegangscontroles en antidiefstal, heeft vorig jaar een winst behaald van 12,5 miljoen gulden tegen 10,8 miljoen gulden in 1995. De aandeelhouders profiteren mee. Gezien de goede vooruitzichten en de relatief lage vermogensbe hoefte heeft de onderneming het dividend opgetrokken met 45 procent tot 4,10 gulden per aandeel. Daarmee keert het bedrijf 55 procent van de winst uit aan de aandeelhouders. Dordrecht (anp) - Justitie vervolgt een bedrijf in Dordrecht dat het beleggingsspel Orpiton op de markt brengt. De Economische Controle Dienst (ECD) heeft proces-verbaal opgemaakt. De firma heeft volgens de ECD illegaal bancaire handelingen verricht. Met de zaak is zo'n dertien miljoen gulden gemoeid. Tienduizenden mensen doen aan het spel mee. Volgens de ECD biedt het bedrijf een soort beleggingen aan. Daarvoor is krachtens de Wet Toezicht Kredietwezen een vergun ning nodig. Het spel lijkt op de bekende piramidespelen. Deelne mers aan het spel sluiten met het bedrijf een contract af van mini maal 230 gulden. Dit bedrag groeit in de loop van de tijd. De spe lers kunnen hun bedrag opvragen en het in geld of in goud laten uitbetalen. Dat de winst opvorderbaar is, druist volgens de woordvoerder van de ECD in tegen de wet. Verder zijn de contracten op zich ook verhandelbaar. Dit gaat volgens de ECD in tegen de Wet Toezicht Effectenverkeer.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7