DE STEM 'Actieve jongere sterkt zijn skelet' Meeste schooljeugd krijgt alleen nog maar les in 'zinloze bewegingsrecreatie' in willen we plek leggen. februari jes 99.°° 89.°° 79.°° 69.°° 49.0# 39.°° 29.°° kxel E1 EEUWWISSELING. [NTE IISSE NDMAKING In Amsterdam wordt al 20 jaar een groep van 300 ex-scholieren onderzocht TingyiMej»-.:'v I ami* tggggggptflMMi VeeZ arme scholen zijn hun sportvelden kwijtgeraakt aan kapitaalkrachtige projectontwikelaars. Daardoor is sckoolgym in de meeste gevallen uitsluitend een 'binnenvak' geworden. FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP Kiezen tussen baan en kinderen PAGINA Een leven tussen de orang-oetans De intense pracht van een kalebas PAGINA PAGINA L1997 X [mesmode CQ 00 februari \e 11 loten. Lijf bleven WOENSDAG 12 FEBRUARI 1997 Zakdoekje leggen vervangt de gym Door Ap van den Berg werd indertijd gymleraar om kinderen gezonder te tarnen maken. Maar het wondere was dat later uit ei gen wetenschappelijk onderzoek bleek dat dat hele- ™aal niet kan." Prof. dr. Han Kemper, hoogleraar ge- Mndheidskunde/inspanningsfysiologie van de medi- f®e faculteit van de Vrije Universiteit, is wereldwijd beroemd om zijn 'Amsterdam Growth en Health Re- searck Group'. Twintig jaar geleden strikte Kemper 500 brugpiepers W de hoofdstad voor een langdurig groei- en gezond heidsonderzoek. Hij meet sindsdien onder meer hun Jtaei, gewicht, vetpercentage en hartslag. Ook houdt J hun maatschappelijke carrière en leefstijl bij. tat unieke onderzoek - nog steeds werken 300 van de 500 voormalige scholieren mee - heeft inmiddels een schat aan wetenschappelijke kennis opgeleverd. Kemper: „Een jaar lang heb ik twee groepen dertien jarigen op de voet gevolgd. De ene groep had twee gymuren per week, de andere vijf. Wat bleek? Aan het eind van het schooljaar kon ik geen verschil in ge zondheidsvariabelen ontdekken." De gymuren bleken een druppel op een gloeiende plaat. Ze vielen in de meeste gevallen volkomen in het niet bij de uren die de kinderen buiten schooltijd actief waren. „En dan doel niet alleen op voetballen of zwemmen. Veel belangrij ker nog zijn activiteiten als fietsen, spelen op straat, trappen lopen, de hond uitlaten, kratten sjouwen bij de supermarkt, etcetera. Anderzijds werd uit het on derzoek ook duidelijk dat een paar uren gymnastiek op school het gebrek aan beweging gedurende de rest van de week niet kunnen wegpoetsen," aldus Kemper. Toch mag de invloed van een vakleraar lichamelijke opvoeding niet worden gebagatelliseerd, vindt de pro fessor. „Vroeger speelden kinderen op straat kastiebal of voetbal en zaten ze meer op de fiets. In de verstede lijkte gebieden hebben auto's bezit genomen van vroe gere speelgelegenheden. Er is veel openbaar vervoer. Trappen zijn veelal vervangen door liften. En dus is het van groot belang dat kinderen in bepaalde sporten worden geïntroduceerd en daarin kan die specifieke gymleraar een zeer belangrijke rol spelen. Veel meer dan een groepsleraar, die minder affiniteit heeft met sport en vaak niet eens de spelregels kent. Dat is de dood in de pot. Kinderen kunnen daardoor de beken de prikkel missen om zich aan te melden voor een be paalde sport en erin verder te gaan." Kemper vindt het van groot belang dat kinderen die prikkel op jeugdige leeftijd krijgen. „Op latere leeftijd starten met een sport geeft vaak beperkingen. AJs mensen jong zijn, kunnen ze zich soepel technieken ei gen maken. Dat verhoogt de spelvreugde en vermin dert de kans om op een goed moment de brui te geven aan een sport." Tennis- en skiclubs - om voorbeelden te noemen - klagen niet over hun ledentallen. Andere takken van sport (gymnastiek, schaatsen, voetbal) zijn minder tevreden, hoewel de Nederlandse bevolking (15.559.889 inwoners per 1-1-1997) gestaag groeit. Veel sporten vergrijzen is sneltreinvaart. Squash- en biljartclubs bestaan vrijwel geheel uit vol wassenen. En ook met het oog op verder vergrijzen is actief bewegen op jonge leeftijd van groot belang, be nadrukt Kemper: „Lichamelijke activiteiten verbete ren niet alleen uithoudingsvermogen, spierkracht en lenigheid. Ook de botten worden er sterker van. Het skelet past zich aan aan de dagelijkse belasting. Uit ons Amster damse onderzoek bleek dat kinderen die actief waren tien procent meer botmassa ontwikkelden dan dege nen die geen vin verroerden. Een grotere botmassa verkleint op oude leeftijd de kans op botbreuken, ingezakte rugwervels en heup fracturen als gevolg van osteoporose, het poreus wor den van het skelet. En aangezien mensen steeds ouder worden, is dat toch iets om bij stil te staan." heeft vernietigd kan helaas faaid. Maar een stap in de nekeer kunnen betekenen. Fonds The Living Planet het WNF de belangrijkste Jgde diersoorten structureel fen van het |0,- over op ar Fonds in ,vwF2000 THE LIVING PLANET CAMPAIGN ilijke Ordening te Terhole) i maakt ter voldoening lid 4, van de Wet op de (at van 13 t/m 26 fe- sector grondgebied- lie te Kloosterzande ter lelsonderneming Frabo Irweg 122 te Terhole in |voor de verkoop van «/ante artikelen). I bestemmingsplan Ter- nde bestemming "hore en zijn toegestaan. zijn evenwel voorne- fen van de beperkende [bestemmingsplan met Wet op de Ruimtelijke lermijn van tervisieleg- pedenkingen inbrengen neester en wethouders brvoor de vrijstelling zal 5 jaar. |7. Iter van Hontenisse, Leraren lichamelijke oe fening hebben genoeg reden tot klagen: het schoolzwemmen werd opgedoekt en de hoe veelheid gymlessen inge perkt, schoolsportvelden verdwenen ten faveure van bouwprojecten, legio gymzalen zijn verouderd en de gymles op basis scholen is verworden tot 'zinloze bewegingsre creatie'. Door Ap van den Berg Zonder omhaal stelt Oene Loopstra: „Ach, de pest is dat er op het ministerie van Onderwijs memand rondloopt met een beetje verstand van lichamelijke opvoeding, laat staan van schoolsport." Hard is de spreekbuis van gym leraren ook in zijn oordeel over ie Tweede Kamer: „Lichamelij ke opvoeding heeft in politiek Den Haag geen enkele prioriteit. Zo'n Sharon Dijksma van de Pv dA... Die is dik en tegen. Het ver haal wil dat ze op school een slechte gymleraar had. So what Ie schaft het vak wiskunde toch ook niet af vanwege een slechte leraar? Maar ja, zo schijnt dat te gaan in het parlement. Belang stellende en welwillende politici de oud-atlete Mieke Sterk taalkrachtige projectontwike laars met ambitieuze bouwplan nen. Daardoor is schoolgym in de meeste gevallen uitsluitend een 'binnenvak' geworden. Veel gymlokalen zijn echter verou derd en te klein. „De situatie dat dertig brave kinderen op bank jes zaten met voor hen een gym leraar is niet van deze tijd. Voor breedtevolleybal, om een voor beeld te noemen, zijn die zaaltjes gewoonweg te smal. Daardoor zijn slechts twaalf kinderen in de lengte van de sportvloer ac tief en zitten dus er achttien doelloos op bankjes toe te kij ken." Een belangrijke stap in de goede richting is het accepteren van li chamelijke opvoeding als eind examenvak. Maar zover is de po litieke bereidheid nog lang niet gevorderd. En die van de ambte narij evenmin. Loopstra is des ondanks voorzichtig optimis tisch: „Toch denk ik dat het ooit een eindexamenvak gaat wor den. Maar let wel: het is van cru ciaal belang dat we eerst de gymlessen in het basisonderwijs opwaarderen. Daar lopen kinderen momenteel een geweldige achterstand op. Maar zo lang die gigantische on wil bij politici en ambtenarij zich blijft manifesteren, blijven we vechten tegen de bierkaai. De grootste bedreiging van bewe gingsontwikkeling van kinderen is de politieke ongeïnteresseerd heid." (PvdA) en oud-gymleraar Jan Rijpstra (WD) zijn echt uitzon deringen." De Koninklijke Vereniging van Leraren Lichamelijke Opvoe ding (KVLO) loopt te hoop tegen de in het gedrang geraakte be wegingscultuur in het onderwijs. Al vele jaren en zonder door slaand succes. Wederom Loops tra: „Van de 230.000 lesuren per week in het onderwijs zijn er nu zo'n 30.000 gesneuveld. Dat heeft naar schatting een kleine duizend banen gekost. Vele gin gen verloren door natuurlijk verloop. Maar ook doordat een vakleraar werd vervangen door de stagecoördinator informati ca." De KVLO-voorzitter con stateert dat vooral het basison derwijs ten aanzien van de kwa liteit van gymlessen een flinke veer heeft moeten laten. De vak leraren vergrijzen. Hun presta ties lopen uiteen van 'excellent' tot 'een heel stuk minder', beves tigt Loopstra. Bovendien wor den veel gymlessen in het basis onderwijs nu gegeven door groepsleraren. „Terwijl er op de Pabo's nauwe lijks aandacht meer is voor gym lessen. Wat weten jonge groeps leraren nou van fysiologie, EH BO, vakdidaktiek, etcetera? Zij passen zich aan met nietszeg gende spelletjes. Bij hen is de gymles verworden tot bewe gingsrecreatie: Zakdoekje leg gen en Schipper mag in over va ren?. Als de politiek dan toch wil bezuinigen, kunnen ze beter he lemaal een streep halen door de gymlessen. Want op deze manier is het zinloos. Men staat bij de kinderen een enorme bewegings achterstand toe die je ons inziens nooit meer inhaalt." Het zou Loopstra een lief ding waard zijn als scholen (weer) overgaan tot het aantrekken van vakleraren lichamelijke oefe ning. „En het aardige is dat het niets meer kost. In de perso neelsformatie van een school is het wat ongemakkelijker, maar nog altijd een stuk eenvoudiger dan in het voortgezet onderwijs. Want vergeet niet: lopen kan ie dereen, maar technieken als vangen, gooien, slaan, springen en rollen moeten worden aange leerd. Slecht onderricht gaat ten koste van de minstbegaafden, zoals dat ook het geval is met re kenen en taal. Op latere leeftijd kun je goed zien welke kinderen tekortschieten. Bovendien is op latere leeftijd de uitval in de sport nodeloos groot. Ontstaat een groot aantal blessures door gebrekkige basistechnieken en het slecht inschatten van wat men kan. Daar komt bij dat Ne derlanders zich hebben ontwik kelt tot het langste volk van de wereld. Ik wijs erop dat de bles suregevoeligheid van mensen toeneemt naarmate ze langer en zwaarder zijn. Mijn boerenver stand zegt dat gebrekkig gymon- derwijs de maatschappij heel veel geld kost, maar daar hoor je politici niet over." Sportliefhebbers hoeven overi gens niet bang te zijn dat Neder land als gevolg van bewegings armoede over een poosje geen supertalenten meer voortbrengt. Loopstra: „De Cruijffies en Van Bastens blijven. Dat zijn de be gaafden in de sport: mensen die er wel komen." Kortom, krakke mikkige gymlessen staan een brede en kansrijke deelname van mensen aan de bewegingscul tuur in ons land in de weg. Vindt althans de KVLO. 'Bijkomende' handicap is dat veel arme scholen hun sportvel den zijn kwijtgeraakt aan kapi-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 19