Muzikale ambassadrice van Brazilië DE STEM Run op Catharina Brian van The Sweet gezicht van hitmachin Musical 6Heerlijk duurt het langst' komt terug f^'iïaaï Zangeres Josee Koning brengt hommage aan grootmeester Antonio Carlos Jobim pESTEM Paul Beek weg weg bij Enderao belgië frans 1 belgië frans 2 Acda en De Munnik duitsland 1 Wilde Herzen: A Duitsland 2 Ji Spookrijders Silverchair Renze Ferwerda Purple Penguin »Josee Koning: „Toen begon het goede leven. Brazilië is een enorm muziek- Antonio Carlos Jobim, componist van o.a. 'Desafinado' en 'The Girl from Ipa- land." foto Patricia steur nema'. fotoap Door Hans Rooseboom Het is aan de KLM te danken dat Josee Koning de ambassadrice van de Braziliaanse muziek is gewor den. Was ze niet ooit als stewardess in Rio de Janeiro gestationeerd dan had ze waarschijnlijk een carrière als jazz-zangeres gemaakt. Nu is Jo see Koning op Nederlandse én Bra ziliaanse podia een erkende groot heid. En bovendien deskundige bij uitstek. Want ze doceert Braziliaan se muziek aan twee conservatoria, in Hilversum en in Rotterdam. Haar praktische en theoretische kennis heeft Josee Koning samengebracht op een cd onder de titel Een eerbetoon aan Antonio Carlos Jobim. Om die cd be kendheid te geven reist zij rond met een gelijknamig theaterprogramma. Vrij dag 14 februari staan 'Josee Koning e grupo' in schouwburg De Kring in Roosendaal. In haar werkkamer in het Rotterdams conservatorium - zij heeft acht studen ten - legt Josee Koning uit wat Brazili aanse muziek onderscheidt van alle an dere muziek. „Allereerst is er de taal. Het Braziliaan se Portugees is een prachtige taal. Voor al de klinkers worden benadrukt en lang uitgesproken en gezongen. Mijn leerlingen moeten die taal echt leren. Dat is niet makkelijk, want je spreekt die taal heel anders uit dan hij geschre ven wordt. Maar een juiste uitspraak van de taal is onmisbaar voor deze mu ziek." „Doorslaggevend is de speciale Brazili aanse swing. Dat heeft alles te maken met timing. Die timing is het omgekeer de van wat wij gewend zijn. Bij jazz moet je zo laat mogelijk timen, bij Bra ziliaans zo vroeg mogelijk. Je moet de noot zingen voordat het akkoord wordt gespeeld. Je moet de muziek voorblij ven. Het moet voelen alsof je op de mu ziek drijft, of je zweeft. Het is hyperge- syncopeerde muziek, niets moet op de tel. Als je de noten op de tel zingt, dan krijg je een bossa nova op klompen." Hees „Ook het stemgebruik is speciaal. Het is zingen zonder pathos, zonder vibrato, zacht, onderkoeld. Het moet een beetje hees klinken, met veel lucht. Joao Gil- berto was de eerste die zo zong." De man om wie het allemaal draait, An tonio Carlos Jobim, had een klassieke achtergrond. „Hij studeerde piano aan het conservatorium, verdiepte zich in Chopin en Debussy. Om geld te verdie nen werkte Jobim in de jaren '30 in Rio de Janeiro als pianist in een bar. Daar werd hij op een gegeven moment bena derd door de tekstschrijver van de film Orfeu Negro. Samen vormden zij een groep waarbij later ook Joao Gilberto en Sergiu Mendes zich aansloten. Ze vormden een club die muziek en teksten maakte, voor zichzelf, helemaal niet be doeld voor het grote publiek. „De bossa nova ontstond in de jaren vijftig, de tijd dat Brazilië democratie en welvaart kreeg. De nieuwe hoofdstad Brasilia werd gebouwd, een groot expe riment in moderne architectuur en ste denbouw. Er ontstond een welvarende middenklasse, die woonde in de mooie wijken van Rio, zoals Copacabana en Ipanema. Ipanema, dat is Amsterdam- Zuid. De jongens uit die wijken waren studenten, leefden op het strand, dron ken whiskey, en maakten muziek. In onze show laten we die sfeer herleven." Poëtisch De bossa nova was iets nieuws. „Ook de teksten. Die waren veel poëtischer en onderkoelder dan de teksten van de samba. De samba gaat over het rauwe leven, dat is de blues, is bovendien zwart. De bossa nova is de muziek van de blanke middenklasse. Maar de muzi kale achtergrond is dezelfde, namelijk Afrikaans. Zonder samba geen bossa nova." Hoe is Josee Koning met deze wereld in contact gekomen? „Ik werd in 1973 door de KLM voor een paar maanden in Rio gestationeerd. Dat was een cadeautje! Ze gaven mij een geldbedrag mee met de boodschap: zoek het maar uit. Via een advertentie in de krant vond ik een woning in uitgere kend Copacabana! En toen begon het goede leven. Brazilië is een enorm mu ziekland. Dat hoor je al aan de manier waarop de mensen praten en je ziet het aan de manier waarop ze lopen. Dus overal wordt muziek gemaakt. Ik had in Nederland al jazz gezongen in allerlei bandjes. En dat moest ik daar dus ook zingen. Jazz, Summertime wilden ze horen. En ik was juist geïnteresseerd in hun muziek. Maar het leek net alsof zij zich daar een beetje voor schaamden, alsof die muziek op een lager plan stond." Allende Josee Koning vloog in die maanden ambtshalve op de lijn Rio de Janeiro- Santiago (Chili). „Dat was een hele spannende tijd. Salvador Allende was nog aan de macht. Maar op 11 septem ber 1973 hoorden we op weg naar San tiago, hoog boven de Andes, dat Allende in een staatsgreep was afgezet en ver moord. We maakten rechtsomkeert. Een paar weken later vlogen we alsnog. Ik heb de oorlog niet meegemaakt, maar daar heb ik de oorlog .gezien. De lijken dreven langs het Hotel." Afgezien van dit grimmige stuk werke lijkheid was het leven in Rio voor Josee een feest. „Het was een raar leven. Meestal kwam ik om een uur of zes thuis van een vlucht, en meteen ging de telefoon. Een feest, een optreden, altijd muziek." Ter plaatse besefte Josee Koning dat deze muziek haar leven was. Ze wilde zich helemaal aan de Braziliaanse mu ziek gaan wijden. Terug in Nederland zei ze de KLM als broodheer vaarwel en meldde zich bij het conservatorium in Amsterdam. „Lichte muziek kon je nog niet stude ren, dus het werd schoolmuziek. In vijf jaar was ik afgestudeerd. Met een stu diegenoot heb ik toen de groep Batida opgericht, om alleen maar Braziliaanse muziek te spelen." Batida werd in de jaren '80 een groot succes, met veel concerten, optredens op de televisie en op het North Sea Jazz Festival. 'Vastigheid' had Josee Koning door het organiseren van schoolconcer- ten. „Alle soorten muziek, voor alle leeftijden." In 1989 werd Josee Koning benaderd door het conservatorium in Hilversum om les te geven in Braziliaanse (vocale) muziek. „Ik betwijfelde of ik dat kon. Ik vroeg een studiebeurs aan bij WVC en ik ging terug naar Rio, om zangles te ne men en verder te studeren. Daarna heb ik die baan in Hilversum aangenomen. Een paar jaar later werd aan het Rotter dams conservatorium de afdeling We reldmuziek opgericht en daarvoor werd ik uitgenodigd. Ik geef nu dus les aan twee conservatoria." En hoe heeft ze Antonio Carlos Jobim, de componist van klassiekers als Desa finado, The girl from Ipanema, Wave, One Note Samba, How Insensitive, ont moet? „Het was nooit in mijn hoofd opgeko men om contact met die man te zoeken. Daarvoor stond hij veel te hoog, daar dacht ik niet aan. Het is gebeurd via Ti neke de Nooy. Die ging in 1993 maar Rio om een programma te maken in haar serie over paranormale verschijn selen. Ze wilde, als ze toch in Rio was, ook een programma over mij maken. Dus ik daarheen en ik werd gefilmd tij dens een zangles, een sambales en tij dens een concert. Toen kwamen ze met het idee dat ik Jobim noest ontmoeten. En zo kwam ik daar in zijn huis, in die kamer, met dat uitzicht op de Corcova- do, het enorme Christusbeeld buiten Rio. De kamer waar hij al die onsterfe lijke muziek heeft geschreven. Tineke wilde Jobim achter de vleugel en ik moest zingen. Maar er kwam geen ge luid uit mijn keel." Hommage Josee verliet Jobim met achterlating van een cd van haar. Terug in Neder land rijpte het plan om een speciale Jo- bim-cd te maken. Een hommage, waar aan de meester liefst zelf zou meewer ken. „Ik heb hem eerst gefaxed, want bellen durfde ik niet. Maar hij wist zo waar nog wie ik was! En hij wilde mee doen! Ik vroeg hem onder andere of hij twee nummers wilde meezingen. Geen probleem. Met zijn naam erbij wilde Sony de cd wereldwijd uitbrengen. Toen ik twee demootjes had gemaakt, overleed hij. Dat was op 8 december 1994. Sony zei: ga er toch maar mee door." In Brazilië is Josee Koning inmiddels een beroemdheid, zeker sinds vorig jaar april. 1996 was voor haar 'een jaar met èèh sterretje', zegt ze. „Tk heb in Rio op het podium van Canecao gestaan, het walhalla van de Braziliaanse muziek. Ik trad daar op met de grootste sterren van het land. Ik sliep in het mooiste hotel en werd vervoerd per limousine. Het was een droom." Applaus „Josee Koning verovert duizendkoppig publiek met charme en vloeiend Portu gees" schreef het dagblad O Globo. En Jomal do Brasü constateerde: „Het warmste applaus was voor Josee Ko ning". „Met Braziliaanse muziek kan ik de rest van mijn leven doorgaan. Dat verveelt nooit. Natuurlijk weet ik dat er nog meer muziek bestaat. Gelukkig heb ik een man die af en toe iets anders opzet. En bovendien zing ik binnenkort samen met Frits Lambrechts een programma met liedjes van Jules de Corte." Josee Koning e Grupo: 'Tribute to Anto nio Carlos Jobim'. Josee Koning vocals, Hans Vroomans piano/keyboards, Leo nardo Amuedo gitaar, Boudewijn Lucas bas, Pieter van Empelen regie. Op 14 fe bruari in Schouwbwrg De Kring in Roosendaal. Gids NEDERLAND 1 WOENSDAG 12 FEBRUARI 1997 Dl Amsterdam (anp) - De tentoonstelling Catharina, de keizerin kunsten is in nog geen twee maanden al door meer dan 100.000 sen bezocht. De expositie, die plaats heeft in het kader van het Isa" Peterjaar, is te vinden in de Nieuwe Kerk in Amsterdam. Onder de belangstellenden zijn veel Belgen, Duitsers en Fransen.ty expositie is dan ook een unicum. Veel stukken uit de expositie wat» nog niet eerder buiten de Hermitage in Sint-Petersburg, het paleis v» Catharina, te zien. Diverse buitenlandse musea hebben inmiddels», vraagd de tentoonstelling ook te mogen organiseren. Catharina is m, tot en met 13 april te zien. Door Joop van der Pol Na een te uitbundig leven, gewijd aan rock roll, maarvooij! aan alcohol, bezweek deze week in een Engels ziekenhuis^ Brian Connolly. Niet de naam van de 52-jarige popzanger^ velen aanspreken, maar vast wel die van zijn band: The Sw® Connolly was het engelachtige gezicht van de legendarische teenybopperband uit de jaren ze ventig. Wereldwijd gingen 50 miljoen platen van Connolly, Mick Tucker, Steve Priest en An dy Scott over de toonbank. Na drie geflopte hardrocksingles liep de band in de armen van het gewiekste schrijversduo Chinn Chapman, dat ook de hitmachi nes aanstuurde van tijdgenoten Suzie Quatro en Mud. De bandle den kregen make-up, broeierige glitter-overalls en blokhakken aangemeten. Serieuze popliefhebbers hadden geen goed woord over voor dit nogal verwijfd ogende zootje. Maar gek genoeg vielen voor het genagellakte collectief honderd duizenden tienermeisjes in kat zwijm. De doelgroep tilde het ene na het andere mierzoete hitje van de muzikale suikerfabriek naar de hoogste lijstnoteringen: Poppa Joe, Co-Co, Funny Funny, Wig Wam Bam. The Sweet omarmde het succes, maar kreeg genoeg van de flinter dunne kauwgumhitjes die Chinn Chapman leverden. De num mers gingen agressiever klinken. Block Buster begon met een gil lende politiesirene, waarvoor me nige diskjockey in die tijd alléén al geld over had. In The Ballroom BïffcT stookte Tucker zijn drums op als een stoomlocomotief, waarna Brian uitnodigde: 'Are you ready Steve...? Andy...? Mick..? Alright fellas. Let's go!'. Ook Hell Raiser was zo'n nun mer. Connolly wilde niet anders hardrock maken. Hij wees 0% Chapman de deur en beter te kunnen. In 1974 haalde The Sweet noge'és keer de top tien met Love is Lib Oxygen, maar toen verzuurde i band definitief. Connolly stapt in 1979 uit en koos voor een solt carrière. Maar hij moest nog tol betalen van zijn excessien leefstijl. Hij doorstond 14 han- aanvallen en leed aan een ziekte. Als has-been en medisd wonder teerde hij op zijn status, zoekend naar de uli comeback. Die kwam er niet, zo min als 4 jaren zeventig ooit terugkeren, Hilversum (anp) - Paul sinds acht maanden recteur van Endemol Live Enter tainment, stapt op. Hij voelt zich niet thuis in het bedrijf, heeft zich vergist in de cultuur", aldus Endemol ren. Paul Beck was verantwoorde!) voor onder meer Holiday onto Hij was ook betrokken bij plannen van Endemol voor ontwikkeling van een uitgaa gebied in Amsterdam Zuidoost, Beek vertrok in april vorig jaa ook plotseling als directeur™ de Efteling. Amsterdam (anp) - De musical Heerlijk duurt het langst va Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink zal na meer c jaar weer te zien zijn. De productie die in 1965 in ging, geldt als het begin van de Nederlandse musicaltradife De voorstelling zal in oktober 1998 in Carré in Amsterdam! zien zijn; zo bevestigde de Amsterdamse producent Thierens maandag. Heerlijk duurt het langst bevatte klassiekers als Zeur niet en 'f Is o« door Conny Stuart, Op een mooie pinksterdag door Leen Jongew® en André van den Heuvel en Kom Kees, 't is maar tijdelijk doorld Jongewaard. De producent heeft vaak overwogen Schmidts eerste musical opnieui uit te brengen. Hij zag daar eerder van af uit vrees dat het stuk te? dateerd zou zijn. Nu speelt dat volgens hem niet meer: de ja hebben weer z'n charme. Thierens wil Heerlijk duurt het weinig mogelijk aanpassen. 0700 Journaal 57 05 Roseanne 07.29 Ontbijt-TV 0900 Journaal 0905 Get the Picture (herh) 09 33 'n Goeiedag met Jo (herh) 1023 Rondom tien (herh) ,100 De late ochtend (tot 11.4 ,4 55 Aso Show (herh) ,5 43 'n Goeiedag met Jos Br dagmagazine ,636 Cosby Show, comedy ,7.05 Alles kits, kindermagazir ,303 Roseanne, comedy ,8.31 Get the picture, quiz ,900 Studio RKK 19.28 Weg van de snelweg Ierland 20.00 Journaal 20.24 Netwerk, actualiteitenrut 20.57 Weeroverzicht 21.03 Vendetta, thrillerserie (sic 22.02 Yoy: Je moet het toch zi portret handboogschutte Verstegen 22.30 Close-Up: Cocaïne Mumr cumentaire over duizend oude mummies. 23.29 TeeVee Studio (tot 00.04 NEDERLAND 2 09.00 Koekeloere (tot 09.15) 09.30 Ik Mik Loreland (tot 09.5 (0.00 Wat een vondst (tot 10.1 12.30 Strip en cartoontekener 13.00 Ik weet het beter (herh) 13.27 Voor hete vuren (herh) 13,52 Mensenlief (herh) 14.27 Als leven pijn doet (herl 14.52 Gospelclip 15.00 Spreekuur. Thema: Consi 15.54 PP: Uitzending CD 16.00 Journaal 16.08 Coco Jappe, animaties: 16.33 Eindeloze ontdekkinge lair-wetenschappelijk voor de jeugd 17.01 De dierenspoedkliniek, ge-serie 17.29 2Vandaag, actualiteiten 17.30 en 18.00 Journa; Sportjournaal en vana Hoofdpunten uit het nif volgd door het weer 19.01 Goeie zaken!, magazine 19.28 Ik weet het beter, spelle 19.56 Ouder worden in Europa 20.30 Studio Sport 21.56 Tijdsein, actualiteiten 22.28 Peter in de bushalte 23.15 Studio NOS (tot 23.55) NEDERLAND 3 12.00 Journaal 12.07 MiddagEditie 13.00 Journaal 13.07 B W (herh) 13.35 Lingo (herh) 13.58 Villa Achterwerk 16.00 Journaal 16.07 Oppassen!!! (herh) 12.50 Nieuws 13.15 Du bout middagmagazine 13.40 Les aven: Jeune Indiana Jones, serie 14.30 das - avec Debra Winger, natuurdi taire15.25 TéLéCiNéMa, magazin en film 16.05 Génies en herbe, 16.05 Documentaire 16.40 The serie 17.35 The Fall Guy, mist 18.30 Régions sok 18.50 Cartes s magazine 19.05 Le quotidien di 19-30 Nieuws 20.10 Faits divers, n 21.15 Depardieu-cydus: La machi se speelfilm uit 1994 22.55 Coup magazine 23.25 Laatste nieuws (t M.OO Diableries, magazine over gische nationale elftal 14.25 Zoq re/voetbal: Noord-lerland-België ™a bla, kindermagazine 17.00 quand? 17.35 Cheval passion, «magazine 18.00 lei Bla bla 1 »»ut des ailes, magazine 19.30 20.00 Atletiek vanuit Gent 22.00 «2.25 Badminton: Belgische ka «nap (tot 22.55) wel moet. Eerder had hij de lief hebbers van die specifiek Britse mengeling van acid jazz en hip hop al verwend met de singles Tribuwan, Passion en Mountain. De-tuned laat horen dat geen in cidenten waren. 13 nummers lang weet Dubuisson je te boeien sfeervolle, trance-achtige dans muziek. Zo nu en dan doet hij aan de acts van het Dorado-la bel denken. Net als bij de muzi kanten uit die stal sluit hij bij voorbaat geen enkele muzikale variant uit en dat levert vaak verrassende en vooral boeiende stukken op. Zo is Passion een bi zarre combinatie van gesample de violen, elektronische percus sie en zang die een tikkeltje richting de Oriënt gaat. Op an dere momenten weet Purple Penguin door de inbreng van 'antieke' instrumenten als gi taar, bas en trumpet zijn elek tronische muziek als het ware te aarden, waardoor zijn werk ook toegankelijker lijkt voor de con ventioneler ingestelde luiste raar. De-tuned is een plaat die met veel gevoel nuance is gemaakt. Dubuisson weet zijn grooves zo te doseren dat er een bekoorlijk en tamelijk ontkoombaar geheel is ontstaan. (Cup Of Tea Re cords, Play It Again Sam) WVL VOGEL EN De Mik? Nee, Acda en De Munnik, maar het is niet alleen door het meespelen van Kasper van Kooten op deze Ne derlandstalige plaat dat er asso ciaties zijn met die typetjes v» K B. Ook om de clichés die de ze twee nieuwe talenten op h™ titelloze debuut-cd de wereld inslingeren moet je zo nu en dan lachen. Al is dat plezier door de mal® waarschijnlijk niet ingecalcu leerd, want Acda en De Mufflii* hebben wel degelijk geprobeerd om een cd vol met serieuze lied jes te maken. Thomas Acda en Paul de Mun nik hebben alletwee op de Ata- demie voor Kleinkunst gezeten, allebei deden ze Nederlandse tv- programma's en samen waren ze de afegelopen jaren druk in de weer met het thea terprogram® Zwerf 'on. Liedjes maakten on derdeel uit van dat program® en die zijn, samen met wat nieu we stukken, op deze cd gezet. In muzikaal opzicht is die c best aardig. De melodieën zip rijk en gemodelleerd naar betere werk uit de Amerikaans singer/songwriter-traditie b teksten zijn me te cabareteske te kleinkunsterig. Als het al gee 'hoor-mij-eens-durven' is, aan het wel een afgerond, belet® verhaaltje dat je te horen W Wellicht wat meer abstractie de teksten en zeker poëzie zou van Acda en De M nik iets veel krachtigers ka®} maken. Potentie heeft het zeker, ook al lijkt de stem v een van de twee nogal wat op vervelende Harrie Jekkers. 1 lumbia, Sony) 85.30 Morgenmagazin, ontbijt MO Heute 09.03 Dallas, soa: «schau live/WK skiën, reuzensl W, 1ste manche 11.15 Brennend buitse speelfilm uit 1960 12.40 J2-45 Sportschau live/WK skiën: re 7 h,eren, 2de manche 14.15 Al documentaire-serie 15.00 Ta Fiii WunschBox 16,00 Tagessch: ge ta'Lshow 17.00 Tagesscha 'sant, boulevardmagazine 17.4 WK skiën, samenvattir Llebe' serie 18.25 Ma, Qessrh Der Fahnder' serie 21 21,45 Tödliche Pisten, reportg 0Jevaren van de skisport 22 Sw,23-00 Wilde Herzen: 3 tv-film 00.20 Nachtmagaz' ga2^reatWa|t2, speelfilm 02.50 f Ö9oohMt°r9enmagazin, ontbij ilOonM09i03Dallas'soaP°9 Wein c te 10.03 'Musstdi Info i/p.'h 'n u'eS8r We|t?'' carna' 'ander V'00 Heute 11.| 12.4o UmTh Duitse speelfilm Mittamm 12-55 presseschi iZ™9®" «.45 Gesundb freunde 14-10 Enid e«9dserie9l4 32nTh'n0 r^' 4.35 arL, Theos Geburts 6u9dioum;M ieu9dserie 15.' iltuseri» ie ac Alfred J- Kwai leute 16 05 f 2aN' Dalli' spelleti Beutg 17 is a k j"fÜr Tiere'sei hrlichi ^eendmagazin 17.. e 19 bo u'e 18-45 Leute heute, d«dsene2o%UleM19-25 S0K0 5 rijk en underground (maar veel minder hardcore dan Osdorp Posse, meer geënt op de jazzy Amerikaanse east-coastsound). De Spookrijders tonen aan dat Nederhop volwassen is gewor den, dat is een prettige constate ring nu de hiphop die van over zee komt, steeds vaker meer van hetzelfde lijkt te zijn. (Djax/Emi) PAUL VERLINDEN vooral nog de voornoemde hel den. Dat doen de jongens goed en waarom ook niet? Ze zijn ten slotte pas zeventien. Of ze over een paar jaar zelf ook tot de ech te groten in het genre mogen worden gerekend, valt nog te be zien. Op grond van hun tot nu toe geëtaleerde talent is dat ze ker niet ondenkbeeldig. (Mur- mur/Epic) PV Zong hij op zijn vorige cd nog heel veel over de liefde, op zijn tweede schijf, Over de grenzen, is Renze Ferwerda, de luister liedjeszanger uit Breda, vooral gegrepen door het reizen naar verre landen. 'Heel de wereld wordt steeds kleiner. Jij vliegt zo naar Mexico. Of naar Londen voor een dagje. Zelfs in China zit je zo', zingt hij in De wereldbur ger met zijn fraai articulerende, MET EEN titel als Echte Shit verwacht je een plaat vol stoere (macho)taal, zeker als die plaat wordt uitgebracht op het ruige Djax-label, vooral bekend van de Osdorp Posse. Nu zijn de Spookrijders uit Amsterdam ze ker geen watjes en bezigen ze de taal van de straat, maar zij dur ven ook 'triviale' thema's' als liefde en genegenheid aan te snijden. Neem nou het nummer Papa's Kleine Meid waarop rapper Ste fan Kuil over zijn dochtertje zingt: 'geboren in de winter met de zomer in je hart, kwam jij als zonnestralen en gaf het leven een nieuwe start'. Je moet maar durven om met zulke Marco Borsato-regels in de Nederland se rap-scene aan te komen. Maar de Spookrijders durven dat. Niemand zal ze uitlachen, want Kuil en mede-rapper Clyde Lo well blijven cool en rappen over het leven zoals het is, zonder op smuk en schaamte; de 'echte shit', waarbij ook zaken als ra cisme, vriendschap en verant woordelijkheid aan bod komen. Inhoudelijk een pluim voor de Spookrijders en ook de raps ste ken goed in elkaar. Minpuntje: de raps lopen niet altijd even vloeiend en de rijms zijn soms iets te simplistisch. Verantwoordelijk voor de pro ductie van Echte Shit is het der de Spookrijders-lid: DJ Cliften 'Jazz' Nile. Hij zorgt voor een ei gen geluid: gevarieerd, vinding- ZEVENTIEN JAAR zijn ze pas, de drie knapen van Silverchair, en toch hebben ze van hun eerste cd Frogstomp, die ze maakten toen ze vijftien waren, al meer dan 3 miljoen exemplaren ver kocht. Ze het stempel 'tiener bandje' opplakken zou echter de kwaliteit van hun muziek tekort doen. Zeker het net verschenen tweede album, Freakshow, getuigt van een volwassen aanpak: sterke, harde (gitaar)rock, in de traditie van Heimet, Nirvana, Alice in Chains en Soundgarden. Het is echter ook overdreven om Silverchair, dat in thuisland Au stralië, de absolute sterstatus heeft, tot nieuwe rocksensatie uit te roepen want wat we op Freakshow horen hebben we al vaker gehoord. Silverchair doet enkele geslaag de pogingen om vernieuwende elementen in zijn gitaarrock aan te brengen door instrumenten als sitar, viool en timpani-drums te gebruiken. In compositorisch opzicht volgt Silverchair echter fluwelen stem. Zeven van de dertien liedjes gaan over de aantrekkings kracht van andere landen en het avontuur van het reizen. Aardi ge nummertjes, maar bepaald geen hoogvliegers, want daar voor zijn teksten en melodie vaak net wat te voorspelbaar. Opmerkelijk is dat de muziek heel bescheiden en eenvoudig teruggrijpt op (inmiddels) vrien delijke stijlen van weleer, zoals samba, tango, combo-jazz en valse musette. De arrangementen van Jokke Schreurs en Freek Dicke, ge speeld door een klein orkest on der leiding van Jokke Schreurs, omlijsten Ferwerda's zachtmoe dige, maar ook wat saaie reper toire op stijlvolle wijze, zonder in te spelen op de eigentijdse hang naar een stevige sound of electronisch gemanipuleerde ef fecten. Er zijn langzame nummertjes (ook over vriendschap en liefde) en liedjes met een vrolijk, vlot tempo, zoals het titelnummer Over de grenzen. Helaas ont breekt het Ferwerda aan de mo gelijkheid om ook vocaal eens even lekker uit te pakken waar door zo'n nummertje zou kun nen gaan 'jubelen'. Kwaliteit ontbreekt zeker niet, maar die is toch niet groot ge noeg om de aandacht lang vast te houden of een groot publiek warm te krijgen. Ferwerda blijft een artiest voor een kleine aan hang, die hij waarschijnlijk nooit teleur stelt. Deze nieuwe Renze Ferwerda cd heeft hij in eigen beheer uit gebracht. (Transparant Produc- ties/TPC 963) MARJAN MES IN DE reggae werd het op een bepaald moment gewoonte dat de discjockey's zelf platen gin gen maken, waarvoor mixen van andermans nummers als basis dienden. In de dansmuziek is het tegen woordig ook heel gebruikelijk. foto de stem ben steffen De alsmaar voortschrijdende techniek is daarbij een onmis baar hulpmiddel. Lang niet al tijd slagen de DJ's er echter in zich aan die techniek te ont worstelen. Het resultaat zijn dan platen die iedereen met genoeg geduld en de juiste computers zou kunnen maken. De uit het Engelse Bristol af komstige Ben Dubuisson laat onder de naam Purple Penguin op de cd De-tuned horen hoe het

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 16