Muzikale ambassadrice van Brazilië
DE STEM
Run op Catharina
Brian van The Sweet
gezicht van hitmachin
Musical 6Heerlijk duurt
het langst' komt terug
f^'iïaaï
Zangeres Josee Koning brengt hommage aan grootmeester Antonio Carlos Jobim
pESTEM
Paul Beek weg
weg bij Enderao
belgië frans 1
belgië frans 2
Acda en De Munnik
duitsland 1
Wilde Herzen: A
Duitsland 2 Ji
Spookrijders
Silverchair
Renze Ferwerda
Purple Penguin
»Josee Koning: „Toen begon het goede leven. Brazilië is een enorm muziek- Antonio Carlos Jobim, componist van o.a. 'Desafinado' en 'The Girl from Ipa-
land." foto Patricia steur nema'. fotoap
Door Hans Rooseboom
Het is aan de KLM te danken dat
Josee Koning de ambassadrice van
de Braziliaanse muziek is gewor
den. Was ze niet ooit als stewardess
in Rio de Janeiro gestationeerd dan
had ze waarschijnlijk een carrière
als jazz-zangeres gemaakt. Nu is Jo
see Koning op Nederlandse én Bra
ziliaanse podia een erkende groot
heid. En bovendien deskundige bij
uitstek. Want ze doceert Braziliaan
se muziek aan twee conservatoria,
in Hilversum en in Rotterdam.
Haar praktische en theoretische kennis
heeft Josee Koning samengebracht op
een cd onder de titel Een eerbetoon aan
Antonio Carlos Jobim. Om die cd be
kendheid te geven reist zij rond met een
gelijknamig theaterprogramma. Vrij
dag 14 februari staan 'Josee Koning e
grupo' in schouwburg De Kring in
Roosendaal.
In haar werkkamer in het Rotterdams
conservatorium - zij heeft acht studen
ten - legt Josee Koning uit wat Brazili
aanse muziek onderscheidt van alle an
dere muziek.
„Allereerst is er de taal. Het Braziliaan
se Portugees is een prachtige taal. Voor
al de klinkers worden benadrukt en
lang uitgesproken en gezongen. Mijn
leerlingen moeten die taal echt leren.
Dat is niet makkelijk, want je spreekt
die taal heel anders uit dan hij geschre
ven wordt. Maar een juiste uitspraak
van de taal is onmisbaar voor deze mu
ziek."
„Doorslaggevend is de speciale Brazili
aanse swing. Dat heeft alles te maken
met timing. Die timing is het omgekeer
de van wat wij gewend zijn. Bij jazz
moet je zo laat mogelijk timen, bij Bra
ziliaans zo vroeg mogelijk. Je moet de
noot zingen voordat het akkoord wordt
gespeeld. Je moet de muziek voorblij
ven. Het moet voelen alsof je op de mu
ziek drijft, of je zweeft. Het is hyperge-
syncopeerde muziek, niets moet op de
tel. Als je de noten op de tel zingt, dan
krijg je een bossa nova op klompen."
Hees
„Ook het stemgebruik is speciaal. Het is
zingen zonder pathos, zonder vibrato,
zacht, onderkoeld. Het moet een beetje
hees klinken, met veel lucht. Joao Gil-
berto was de eerste die zo zong."
De man om wie het allemaal draait, An
tonio Carlos Jobim, had een klassieke
achtergrond. „Hij studeerde piano aan
het conservatorium, verdiepte zich in
Chopin en Debussy. Om geld te verdie
nen werkte Jobim in de jaren '30 in Rio
de Janeiro als pianist in een bar. Daar
werd hij op een gegeven moment bena
derd door de tekstschrijver van de film
Orfeu Negro. Samen vormden zij een
groep waarbij later ook Joao Gilberto
en Sergiu Mendes zich aansloten. Ze
vormden een club die muziek en teksten
maakte, voor zichzelf, helemaal niet be
doeld voor het grote publiek.
„De bossa nova ontstond in de jaren
vijftig, de tijd dat Brazilië democratie
en welvaart kreeg. De nieuwe hoofdstad
Brasilia werd gebouwd, een groot expe
riment in moderne architectuur en ste
denbouw. Er ontstond een welvarende
middenklasse, die woonde in de mooie
wijken van Rio, zoals Copacabana en
Ipanema. Ipanema, dat is Amsterdam-
Zuid. De jongens uit die wijken waren
studenten, leefden op het strand, dron
ken whiskey, en maakten muziek. In
onze show laten we die sfeer herleven."
Poëtisch
De bossa nova was iets nieuws. „Ook de
teksten. Die waren veel poëtischer en
onderkoelder dan de teksten van de
samba. De samba gaat over het rauwe
leven, dat is de blues, is bovendien
zwart. De bossa nova is de muziek van
de blanke middenklasse. Maar de muzi
kale achtergrond is dezelfde, namelijk
Afrikaans. Zonder samba geen bossa
nova."
Hoe is Josee Koning met deze wereld in
contact gekomen?
„Ik werd in 1973 door de KLM voor een
paar maanden in Rio gestationeerd. Dat
was een cadeautje! Ze gaven mij een
geldbedrag mee met de boodschap: zoek
het maar uit. Via een advertentie in de
krant vond ik een woning in uitgere
kend Copacabana! En toen begon het
goede leven. Brazilië is een enorm mu
ziekland. Dat hoor je al aan de manier
waarop de mensen praten en je ziet het
aan de manier waarop ze lopen. Dus
overal wordt muziek gemaakt. Ik had in
Nederland al jazz gezongen in allerlei
bandjes. En dat moest ik daar dus ook
zingen. Jazz, Summertime wilden ze
horen. En ik was juist geïnteresseerd in
hun muziek. Maar het leek net alsof zij
zich daar een beetje voor schaamden,
alsof die muziek op een lager plan
stond."
Allende
Josee Koning vloog in die maanden
ambtshalve op de lijn Rio de Janeiro-
Santiago (Chili). „Dat was een hele
spannende tijd. Salvador Allende was
nog aan de macht. Maar op 11 septem
ber 1973 hoorden we op weg naar San
tiago, hoog boven de Andes, dat Allende
in een staatsgreep was afgezet en ver
moord. We maakten rechtsomkeert. Een
paar weken later vlogen we alsnog. Ik
heb de oorlog niet meegemaakt, maar
daar heb ik de oorlog .gezien. De lijken
dreven langs het Hotel."
Afgezien van dit grimmige stuk werke
lijkheid was het leven in Rio voor Josee
een feest. „Het was een raar leven.
Meestal kwam ik om een uur of zes
thuis van een vlucht, en meteen ging de
telefoon. Een feest, een optreden, altijd
muziek."
Ter plaatse besefte Josee Koning dat
deze muziek haar leven was. Ze wilde
zich helemaal aan de Braziliaanse mu
ziek gaan wijden.
Terug in Nederland zei ze de KLM als
broodheer vaarwel en meldde zich bij
het conservatorium in Amsterdam.
„Lichte muziek kon je nog niet stude
ren, dus het werd schoolmuziek. In vijf
jaar was ik afgestudeerd. Met een stu
diegenoot heb ik toen de groep Batida
opgericht, om alleen maar Braziliaanse
muziek te spelen."
Batida werd in de jaren '80 een groot
succes, met veel concerten, optredens
op de televisie en op het North Sea Jazz
Festival. 'Vastigheid' had Josee Koning
door het organiseren van schoolconcer-
ten. „Alle soorten muziek, voor alle
leeftijden."
In 1989 werd Josee Koning benaderd
door het conservatorium in Hilversum
om les te geven in Braziliaanse (vocale)
muziek. „Ik betwijfelde of ik dat kon. Ik
vroeg een studiebeurs aan bij WVC en
ik ging terug naar Rio, om zangles te ne
men en verder te studeren. Daarna heb
ik die baan in Hilversum aangenomen.
Een paar jaar later werd aan het Rotter
dams conservatorium de afdeling We
reldmuziek opgericht en daarvoor werd
ik uitgenodigd. Ik geef nu dus les aan
twee conservatoria."
En hoe heeft ze Antonio Carlos Jobim,
de componist van klassiekers als Desa
finado, The girl from Ipanema, Wave,
One Note Samba, How Insensitive, ont
moet?
„Het was nooit in mijn hoofd opgeko
men om contact met die man te zoeken.
Daarvoor stond hij veel te hoog, daar
dacht ik niet aan. Het is gebeurd via Ti
neke de Nooy. Die ging in 1993 maar
Rio om een programma te maken in
haar serie over paranormale verschijn
selen. Ze wilde, als ze toch in Rio was,
ook een programma over mij maken.
Dus ik daarheen en ik werd gefilmd tij
dens een zangles, een sambales en tij
dens een concert. Toen kwamen ze met
het idee dat ik Jobim noest ontmoeten.
En zo kwam ik daar in zijn huis, in die
kamer, met dat uitzicht op de Corcova-
do, het enorme Christusbeeld buiten
Rio. De kamer waar hij al die onsterfe
lijke muziek heeft geschreven. Tineke
wilde Jobim achter de vleugel en ik
moest zingen. Maar er kwam geen ge
luid uit mijn keel."
Hommage
Josee verliet Jobim met achterlating
van een cd van haar. Terug in Neder
land rijpte het plan om een speciale Jo-
bim-cd te maken. Een hommage, waar
aan de meester liefst zelf zou meewer
ken. „Ik heb hem eerst gefaxed, want
bellen durfde ik niet. Maar hij wist zo
waar nog wie ik was! En hij wilde mee
doen! Ik vroeg hem onder andere of hij
twee nummers wilde meezingen. Geen
probleem. Met zijn naam erbij wilde
Sony de cd wereldwijd uitbrengen.
Toen ik twee demootjes had gemaakt,
overleed hij. Dat was op 8 december
1994. Sony zei: ga er toch maar mee
door."
In Brazilië is Josee Koning inmiddels
een beroemdheid, zeker sinds vorig jaar
april. 1996 was voor haar 'een jaar met
èèh sterretje', zegt ze. „Tk heb in Rio op
het podium van Canecao gestaan, het
walhalla van de Braziliaanse muziek. Ik
trad daar op met de grootste sterren van
het land. Ik sliep in het mooiste hotel en
werd vervoerd per limousine. Het was
een droom."
Applaus
„Josee Koning verovert duizendkoppig
publiek met charme en vloeiend Portu
gees" schreef het dagblad O Globo. En
Jomal do Brasü constateerde: „Het
warmste applaus was voor Josee Ko
ning".
„Met Braziliaanse muziek kan ik de rest
van mijn leven doorgaan. Dat verveelt
nooit. Natuurlijk weet ik dat er nog
meer muziek bestaat. Gelukkig heb ik
een man die af en toe iets anders opzet.
En bovendien zing ik binnenkort samen
met Frits Lambrechts een programma
met liedjes van Jules de Corte."
Josee Koning e Grupo: 'Tribute to Anto
nio Carlos Jobim'. Josee Koning vocals,
Hans Vroomans piano/keyboards, Leo
nardo Amuedo gitaar, Boudewijn Lucas
bas, Pieter van Empelen regie. Op 14 fe
bruari in Schouwbwrg De Kring in
Roosendaal.
Gids
NEDERLAND 1
WOENSDAG 12 FEBRUARI 1997 Dl
Amsterdam (anp) - De tentoonstelling Catharina, de keizerin
kunsten is in nog geen twee maanden al door meer dan 100.000
sen bezocht. De expositie, die plaats heeft in het kader van het Isa"
Peterjaar, is te vinden in de Nieuwe Kerk in Amsterdam.
Onder de belangstellenden zijn veel Belgen, Duitsers en Fransen.ty
expositie is dan ook een unicum. Veel stukken uit de expositie wat»
nog niet eerder buiten de Hermitage in Sint-Petersburg, het paleis v»
Catharina, te zien. Diverse buitenlandse musea hebben inmiddels»,
vraagd de tentoonstelling ook te mogen organiseren. Catharina is m,
tot en met 13 april te zien.
Door Joop van der Pol
Na een te uitbundig leven, gewijd aan rock roll, maarvooij!
aan alcohol, bezweek deze week in een Engels ziekenhuis^
Brian Connolly. Niet de naam van de 52-jarige popzanger^
velen aanspreken, maar vast wel die van zijn band: The Sw®
Connolly was het engelachtige
gezicht van de legendarische
teenybopperband uit de jaren ze
ventig. Wereldwijd gingen 50
miljoen platen van Connolly,
Mick Tucker, Steve Priest en An
dy Scott over de toonbank.
Na drie geflopte hardrocksingles
liep de band in de armen van het
gewiekste schrijversduo Chinn
Chapman, dat ook de hitmachi
nes aanstuurde van tijdgenoten
Suzie Quatro en Mud. De bandle
den kregen make-up, broeierige
glitter-overalls en blokhakken
aangemeten.
Serieuze popliefhebbers hadden
geen goed woord over voor dit
nogal verwijfd ogende zootje.
Maar gek genoeg vielen voor het
genagellakte collectief honderd
duizenden tienermeisjes in kat
zwijm.
De doelgroep tilde het ene na het
andere mierzoete hitje van de
muzikale suikerfabriek naar de
hoogste lijstnoteringen: Poppa
Joe, Co-Co, Funny Funny, Wig
Wam Bam.
The Sweet omarmde het succes,
maar kreeg genoeg van de flinter
dunne kauwgumhitjes die Chinn
Chapman leverden. De num
mers gingen agressiever klinken.
Block Buster begon met een gil
lende politiesirene, waarvoor me
nige diskjockey in die tijd alléén
al geld over had. In The Ballroom
BïffcT stookte Tucker zijn drums
op als een stoomlocomotief,
waarna Brian uitnodigde: 'Are
you ready Steve...? Andy...?
Mick..? Alright fellas. Let's go!'.
Ook Hell Raiser was zo'n nun
mer.
Connolly wilde niet anders
hardrock maken. Hij wees 0%
Chapman de deur en
beter te kunnen.
In 1974 haalde The Sweet noge'és
keer de top tien met Love is Lib
Oxygen, maar toen verzuurde i
band definitief. Connolly stapt
in 1979 uit en koos voor een solt
carrière. Maar hij moest nog
tol betalen van zijn excessien
leefstijl. Hij doorstond 14 han-
aanvallen en leed aan een
ziekte. Als has-been en medisd
wonder teerde hij op zijn
status, zoekend naar de uli
comeback.
Die kwam er niet, zo min als 4
jaren zeventig ooit terugkeren,
Hilversum (anp) - Paul
sinds acht maanden
recteur van Endemol Live Enter
tainment, stapt op. Hij voelt zich
niet thuis in het bedrijf,
heeft zich vergist in de
cultuur", aldus Endemol
ren.
Paul Beck was verantwoorde!)
voor onder meer Holiday onto
Hij was ook betrokken bij
plannen van Endemol voor
ontwikkeling van een uitgaa
gebied in Amsterdam Zuidoost,
Beek vertrok in april vorig jaa
ook plotseling als directeur™
de Efteling.
Amsterdam (anp) - De musical Heerlijk duurt het langst va
Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink zal na meer c
jaar weer te zien zijn. De productie die in 1965 in
ging, geldt als het begin van de Nederlandse musicaltradife
De voorstelling zal in oktober 1998 in Carré in Amsterdam!
zien zijn; zo bevestigde de Amsterdamse producent
Thierens maandag.
Heerlijk duurt het langst bevatte klassiekers als Zeur niet en 'f Is o«
door Conny Stuart, Op een mooie pinksterdag door Leen Jongew®
en André van den Heuvel en Kom Kees, 't is maar tijdelijk doorld
Jongewaard.
De producent heeft vaak overwogen Schmidts eerste musical opnieui
uit te brengen. Hij zag daar eerder van af uit vrees dat het stuk te?
dateerd zou zijn. Nu speelt dat volgens hem niet meer: de ja
hebben weer z'n charme. Thierens wil Heerlijk duurt het
weinig mogelijk aanpassen.
0700 Journaal
57 05 Roseanne
07.29 Ontbijt-TV
0900 Journaal
0905 Get the Picture (herh)
09 33 'n Goeiedag met Jo
(herh)
1023 Rondom tien (herh)
,100 De late ochtend (tot 11.4
,4 55 Aso Show (herh)
,5 43 'n Goeiedag met Jos Br
dagmagazine
,636 Cosby Show, comedy
,7.05 Alles kits, kindermagazir
,303 Roseanne, comedy
,8.31 Get the picture, quiz
,900 Studio RKK
19.28 Weg van de snelweg
Ierland
20.00 Journaal
20.24 Netwerk, actualiteitenrut
20.57 Weeroverzicht
21.03 Vendetta, thrillerserie (sic
22.02 Yoy: Je moet het toch zi
portret handboogschutte
Verstegen
22.30 Close-Up: Cocaïne Mumr
cumentaire over duizend
oude mummies.
23.29 TeeVee Studio (tot 00.04
NEDERLAND 2
09.00 Koekeloere (tot 09.15)
09.30 Ik Mik Loreland (tot 09.5
(0.00 Wat een vondst (tot 10.1
12.30 Strip en cartoontekener
13.00 Ik weet het beter (herh)
13.27 Voor hete vuren (herh)
13,52 Mensenlief (herh)
14.27 Als leven pijn doet (herl
14.52 Gospelclip
15.00 Spreekuur. Thema: Consi
15.54 PP: Uitzending CD
16.00 Journaal
16.08 Coco Jappe, animaties:
16.33 Eindeloze ontdekkinge
lair-wetenschappelijk
voor de jeugd
17.01 De dierenspoedkliniek,
ge-serie
17.29 2Vandaag, actualiteiten
17.30 en 18.00 Journa;
Sportjournaal en vana
Hoofdpunten uit het nif
volgd door het weer
19.01 Goeie zaken!, magazine
19.28 Ik weet het beter, spelle
19.56 Ouder worden in Europa
20.30 Studio Sport
21.56 Tijdsein, actualiteiten
22.28 Peter in de bushalte
23.15 Studio NOS (tot 23.55)
NEDERLAND 3
12.00 Journaal
12.07 MiddagEditie
13.00 Journaal
13.07 B W (herh)
13.35 Lingo (herh)
13.58 Villa Achterwerk
16.00 Journaal
16.07 Oppassen!!! (herh)
12.50 Nieuws 13.15 Du bout
middagmagazine 13.40 Les aven:
Jeune Indiana Jones, serie 14.30
das - avec Debra Winger, natuurdi
taire15.25 TéLéCiNéMa, magazin
en film 16.05 Génies en herbe,
16.05 Documentaire 16.40 The
serie 17.35 The Fall Guy, mist
18.30 Régions sok 18.50 Cartes s
magazine 19.05 Le quotidien di
19-30 Nieuws 20.10 Faits divers, n
21.15 Depardieu-cydus: La machi
se speelfilm uit 1994 22.55 Coup
magazine 23.25 Laatste nieuws (t
M.OO Diableries, magazine over
gische nationale elftal 14.25 Zoq
re/voetbal: Noord-lerland-België
™a bla, kindermagazine 17.00
quand? 17.35 Cheval passion,
«magazine 18.00 lei Bla bla 1
»»ut des ailes, magazine 19.30
20.00 Atletiek vanuit Gent 22.00
«2.25 Badminton: Belgische ka
«nap (tot 22.55)
wel moet. Eerder had hij de lief
hebbers van die specifiek Britse
mengeling van acid jazz en hip
hop al verwend met de singles
Tribuwan, Passion en Mountain.
De-tuned laat horen dat geen in
cidenten waren. 13 nummers
lang weet Dubuisson je te boeien
sfeervolle, trance-achtige dans
muziek. Zo nu en dan doet hij
aan de acts van het Dorado-la
bel denken. Net als bij de muzi
kanten uit die stal sluit hij bij
voorbaat geen enkele muzikale
variant uit en dat levert vaak
verrassende en vooral boeiende
stukken op. Zo is Passion een bi
zarre combinatie van gesample
de violen, elektronische percus
sie en zang die een tikkeltje
richting de Oriënt gaat. Op an
dere momenten weet Purple
Penguin door de inbreng van
'antieke' instrumenten als gi
taar, bas en trumpet zijn elek
tronische muziek als het ware te
aarden, waardoor zijn werk ook
toegankelijker lijkt voor de con
ventioneler ingestelde luiste
raar.
De-tuned is een plaat die met
veel gevoel nuance is gemaakt.
Dubuisson weet zijn grooves zo
te doseren dat er een bekoorlijk
en tamelijk ontkoombaar geheel
is ontstaan. (Cup Of Tea Re
cords, Play It Again Sam)
WVL
VOGEL EN De Mik? Nee, Acda
en De Munnik, maar het is niet
alleen door het meespelen van
Kasper van Kooten op deze Ne
derlandstalige plaat dat er asso
ciaties zijn met die typetjes v»
K B. Ook om de clichés die de
ze twee nieuwe talenten op h™
titelloze debuut-cd de wereld
inslingeren moet je zo nu en dan
lachen.
Al is dat plezier door de mal®
waarschijnlijk niet
ingecalcu
leerd, want Acda en De Mufflii*
hebben wel degelijk geprobeerd
om een cd vol met serieuze lied
jes te maken.
Thomas Acda en Paul de Mun
nik hebben alletwee op de Ata-
demie voor Kleinkunst gezeten,
allebei deden ze
Nederlandse tv-
programma's en samen
waren ze
de afegelopen jaren druk in de
weer met het thea terprogram®
Zwerf 'on. Liedjes maakten on
derdeel uit van dat program®
en die zijn, samen met wat nieu
we stukken, op deze cd gezet.
In muzikaal opzicht is die c
best aardig. De melodieën zip
rijk en gemodelleerd naar
betere werk uit de Amerikaans
singer/songwriter-traditie b
teksten zijn me te cabareteske
te kleinkunsterig. Als het al gee
'hoor-mij-eens-durven' is, aan
het wel een afgerond, belet®
verhaaltje dat je te horen W
Wellicht wat meer abstractie
de teksten en zeker
poëzie zou van Acda en De M
nik iets veel krachtigers ka®}
maken. Potentie heeft het
zeker, ook al lijkt de stem v
een van de twee nogal wat op
vervelende Harrie Jekkers. 1
lumbia, Sony)
85.30 Morgenmagazin, ontbijt
MO Heute 09.03 Dallas, soa:
«schau live/WK skiën, reuzensl
W, 1ste manche 11.15 Brennend
buitse speelfilm uit 1960 12.40
J2-45 Sportschau live/WK skiën: re
7 h,eren, 2de manche 14.15 Al
documentaire-serie 15.00 Ta
Fiii WunschBox 16,00 Tagessch:
ge ta'Lshow 17.00 Tagesscha
'sant, boulevardmagazine 17.4
WK skiën, samenvattir
Llebe' serie 18.25 Ma,
Qessrh Der Fahnder' serie 21
21,45 Tödliche Pisten, reportg
0Jevaren van de skisport 22
Sw,23-00 Wilde Herzen: 3
tv-film 00.20 Nachtmagaz'
ga2^reatWa|t2, speelfilm 02.50 f
Ö9oohMt°r9enmagazin, ontbij
ilOonM09i03Dallas'soaP°9
Wein c te 10.03 'Musstdi
Info i/p.'h 'n u'eS8r We|t?'' carna'
'ander V'00 Heute 11.|
12.4o UmTh Duitse speelfilm
Mittamm 12-55 presseschi
iZ™9®" «.45 Gesundb
freunde 14-10 Enid
e«9dserie9l4 32nTh'n0 r^'
4.35 arL, Theos Geburts
6u9dioum;M ieu9dserie 15.'
iltuseri» ie ac Alfred J- Kwai
leute 16 05 f 2aN' Dalli' spelleti
Beutg 17 is a k j"fÜr Tiere'sei
hrlichi ^eendmagazin 17..
e 19 bo u'e 18-45 Leute heute,
d«dsene2o%UleM19-25 S0K0 5
rijk en underground (maar veel
minder hardcore dan Osdorp
Posse, meer geënt op de jazzy
Amerikaanse east-coastsound).
De Spookrijders tonen aan dat
Nederhop volwassen is gewor
den, dat is een prettige constate
ring nu de hiphop die van over
zee komt, steeds vaker meer van
hetzelfde lijkt te zijn.
(Djax/Emi)
PAUL VERLINDEN
vooral nog de voornoemde hel
den. Dat doen de jongens goed
en waarom ook niet? Ze zijn ten
slotte pas zeventien. Of ze over
een paar jaar zelf ook tot de ech
te groten in het genre mogen
worden gerekend, valt nog te be
zien. Op grond van hun tot nu
toe geëtaleerde talent is dat ze
ker niet ondenkbeeldig. (Mur-
mur/Epic)
PV
Zong hij op zijn vorige cd nog
heel veel over de liefde, op zijn
tweede schijf, Over de grenzen,
is Renze Ferwerda, de luister
liedjeszanger uit Breda, vooral
gegrepen door het reizen naar
verre landen. 'Heel de wereld
wordt steeds kleiner. Jij vliegt
zo naar Mexico. Of naar Londen
voor een dagje. Zelfs in China zit
je zo', zingt hij in De wereldbur
ger met zijn fraai articulerende,
MET EEN titel als Echte Shit
verwacht je een plaat vol stoere
(macho)taal, zeker als die plaat
wordt uitgebracht op het ruige
Djax-label, vooral bekend van
de Osdorp Posse. Nu zijn de
Spookrijders uit Amsterdam ze
ker geen watjes en bezigen ze de
taal van de straat, maar zij dur
ven ook 'triviale' thema's' als
liefde en genegenheid aan te
snijden.
Neem nou het nummer Papa's
Kleine Meid waarop rapper Ste
fan Kuil over zijn dochtertje
zingt: 'geboren in de winter met
de zomer in je hart, kwam jij als
zonnestralen en gaf het leven
een nieuwe start'. Je moet maar
durven om met zulke Marco
Borsato-regels in de Nederland
se rap-scene aan te komen. Maar
de Spookrijders durven dat.
Niemand zal ze uitlachen, want
Kuil en mede-rapper Clyde Lo
well blijven cool en rappen over
het leven zoals het is, zonder op
smuk en schaamte; de 'echte
shit', waarbij ook zaken als ra
cisme, vriendschap en verant
woordelijkheid aan bod komen.
Inhoudelijk een pluim voor de
Spookrijders en ook de raps ste
ken goed in elkaar. Minpuntje:
de raps lopen niet altijd even
vloeiend en de rijms zijn soms
iets te simplistisch.
Verantwoordelijk voor de pro
ductie van Echte Shit is het der
de Spookrijders-lid: DJ Cliften
'Jazz' Nile. Hij zorgt voor een ei
gen geluid: gevarieerd, vinding-
ZEVENTIEN JAAR zijn ze pas,
de drie knapen van Silverchair,
en toch hebben ze van hun eerste
cd Frogstomp, die ze maakten
toen ze vijftien waren, al meer
dan 3 miljoen exemplaren ver
kocht. Ze het stempel 'tiener
bandje' opplakken zou echter de
kwaliteit van hun muziek tekort
doen.
Zeker het net verschenen tweede
album, Freakshow, getuigt van
een volwassen aanpak: sterke,
harde (gitaar)rock, in de traditie
van Heimet, Nirvana, Alice in
Chains en Soundgarden.
Het is echter ook overdreven om
Silverchair, dat in thuisland Au
stralië, de absolute sterstatus
heeft, tot nieuwe rocksensatie
uit te roepen want wat we op
Freakshow horen hebben we al
vaker gehoord.
Silverchair doet enkele geslaag
de pogingen om vernieuwende
elementen in zijn gitaarrock aan
te brengen door instrumenten
als sitar, viool en timpani-drums
te gebruiken. In compositorisch
opzicht volgt Silverchair echter
fluwelen stem.
Zeven van de dertien liedjes
gaan over de aantrekkings
kracht van andere landen en het
avontuur van het reizen. Aardi
ge nummertjes, maar bepaald
geen hoogvliegers, want daar
voor zijn teksten en melodie
vaak net wat te voorspelbaar.
Opmerkelijk is dat de muziek
heel bescheiden en eenvoudig
teruggrijpt op (inmiddels) vrien
delijke stijlen van weleer, zoals
samba, tango, combo-jazz en
valse musette.
De arrangementen van Jokke
Schreurs en Freek Dicke, ge
speeld door een klein orkest on
der leiding van Jokke Schreurs,
omlijsten Ferwerda's zachtmoe
dige, maar ook wat saaie reper
toire op stijlvolle wijze, zonder
in te spelen op de eigentijdse
hang naar een stevige sound of
electronisch gemanipuleerde ef
fecten.
Er zijn langzame nummertjes
(ook over vriendschap en liefde)
en liedjes met een vrolijk, vlot
tempo, zoals het titelnummer
Over de grenzen. Helaas ont
breekt het Ferwerda aan de mo
gelijkheid om ook vocaal eens
even lekker uit te pakken waar
door zo'n nummertje zou kun
nen gaan 'jubelen'.
Kwaliteit ontbreekt zeker niet,
maar die is toch niet groot ge
noeg om de aandacht lang vast
te houden of een groot publiek
warm te krijgen. Ferwerda blijft
een artiest voor een kleine aan
hang, die hij waarschijnlijk
nooit teleur stelt. Deze nieuwe
Renze Ferwerda
cd heeft hij in eigen beheer uit
gebracht. (Transparant Produc-
ties/TPC 963)
MARJAN MES
IN DE reggae werd het op een
bepaald moment gewoonte dat
de discjockey's zelf platen gin
gen maken, waarvoor mixen van
andermans nummers als basis
dienden.
In de dansmuziek is het tegen
woordig ook heel gebruikelijk.
foto de stem ben steffen
De alsmaar voortschrijdende
techniek is daarbij een onmis
baar hulpmiddel. Lang niet al
tijd slagen de DJ's er echter in
zich aan die techniek te ont
worstelen.
Het resultaat zijn dan platen die
iedereen met genoeg geduld en
de juiste computers zou kunnen
maken.
De uit het Engelse Bristol af
komstige Ben Dubuisson laat
onder de naam Purple Penguin
op de cd De-tuned horen hoe het