lijk Mitsubishi wil fors uitbreiden Nieuwe partners Airbus Industrie voor jumbo-project A3XX 'Afrekening met beleid Timmer fabeltje' Nieuwe klap dreigt in haven Amsterdam Rynart opent in Hongarije filiaal Helft personeel ziet saneringsplan EBS niet zitten Reorganisatie bij Wagonlit DËSTEM ECONOMIE A7 Samenwerking Antillen en Aruba in de luchtvaart Plannen voor productie van derde autotype bij Nedcar in Born Natuurlijk kan de beurs instorten ECONOMIE KORT 076-5220600 van'bpstal bedrijfsobjekten 2200 banen weg bij Krupp De Meeuw zorgt snel voor (tijdelijke) ruimte FEBRUARI 1997 A6 Pgaan dat dat nooit de bedoe lis geweest. Indertijd werd m Financieel Dagblad al gemeld ke verwachten was dat tussen b en Philips was afgesproken de activa niet aan derden zou. Imogen worden verkocht. Dezè Inderstelling werd door des- Idigen, onder wie hoogleraren Istingrecht, gedeeld. tduiking I gevolg daarvan is echter dat Ide overdracht haar meest we- |ijke kenmerk ontnomen dt, zodat de wet wordt ge. Bkt voor een ander doel dan «rvoor zij is gegeven. Dit heet Tgenlijk gebruik van de wet, 0f jsontduiking. Het gevolg is jat overeenkomsten nietig moeten rden geoordeeld. Ivond indertijd, en vind nog pds, dat men daar nauwelijks Bers over kan denken. De Rabo tiaar partners hebben eerst en ral het oog gehad op een ver- kring van beider financiële po- llips wilde de technische kennis Jt kwijt maar wilde wel een fi- feiële injectie. De Rabo zat niet vachten op de know-how met [rekking tot software, maar had behoefte aan afschrijvings- Jgelijkheden. Door middel van [technolease konden deze twee Jegen in één klap geslagen wor- fn. Maar dit alles gaat zozeer in Ven de ratio van de overdrachts palingen in het Burgerlijk Wet- fek, dat lang niet vaststaat dat It van wetsontduiking gespro- p kan worden. patssecretaris Vermeend heeft I onwenselijke gevolgen van de |hnolease voor gevallen na Fok- en Philips onmogelijk ge bakt door juist op de genoemde nten hoge eisen te stellen. Tech- [lease mag, maar dan moet de per wel de vrijheid hebben om I technologie zelf 'uit te baten', pchts om fiscale redenen over- i tot technolease is verboden, i precies dezelfde gronden had technolease, ook in het geval n Fokker en Philips, niet geac- pteerd hoeven te worden. Het pultaat dat de overheid achteraf I te laat aan de fiscaalrechtelijke nt heeft bereikt, had ook tijdig i de bepalingen van het Burger- Wetboek kunnen worden be- |r. B. Nieskens-lsphording is uni- Irsitair hoofddocent privaat- Icht aan de Katholieke Universi- Iit Brabant. optimale lichamelijke en psy- mtwikkeling van je kind, die igen wordt getoetst: groeicur- [and, woordenschat, emotionele tere kinderziel vraagt veel be- 'fels, de veeleisende prestatie- de juiste sociale vaardigheden, •baarheid en scholing, chtingspatronen op het gebied ivoeding, zorg en niet te verge- inlijke ontplooiing, moeten ver- rden, binnen die geïsoleerde co- :zin is geworden. it-Europa wordt ouderschap ge- lijdrage aan de toekomst van een irom gesteund door een voor- ippend beleid en door speciale n, materieel en immaterieel, relwillende en belangstellende lederland word je als ouders aan aten. vreemd dat als er iets wezenlijks ie kwetsbare constructie van het betrokkenen het niet meer zien e redding is er, anders dan je ei- :ht of de Riagg, als je het gevoel ■imale inzet die het ouderschap neer op te kunnen brengen, om- •r je heeft verlaten, of omdat er je hart ligt door het verlies van ap dat je kinderen helemaal af- n je zijn, kan tot de wanhoops- ;e dan ook maar van hun leven te liefde, want wat voor een leven es in dit land? Niets en niemand s de koesteringsfuncties van hu- zin in onze geïndividualiseerde ij over. ;elt 2,4 miljoen 'gezinshuishou- _g procent van de bevolking wil ot kinderen. Kinderen uit gebroken aben aanzienlijk meer moeite met van hechte relaties dan kinderen gezinnen. den hebben een beduidend slech- lijke en geestelijke gezondheid en nsverwachting dan mensen me ie relatie. De toename van crimi- er jongeren wordt grotendeels Dor afwezige vaders en/of m°e" eite hebben met hun opvoeding" eze bevindingen maken duidellj ijk het gezin is. eider op de maatschappij, opvoe- rgever van cultuur, traditie e m kan het gezin ons menselijk po- eluk ten diepste beïnvloeden. V) in een wereld waarin de mensehj- zoekgeraakt, waarin het in®vl' oogtij viert, wellicht sterker «a wetenschap zou de Nederlandse t een expliciet gezinsbeleid nw Geen woorden, maar daden. Om zamerhand signalen te over zij n dreigt te verzuipen. Een specl voor Jeugd- en Gezinszaken, zoa oerstaat, lijkt mij dan ook ëee luxe. Heieen Crul is public^ 11111 DONDERDAG 6 FEBRUARI 1997 Toulouse (anp) - Het Europese vliegtuigbouw- (onsortium Airbus Industrie is in vergevorder de besprekingen met drie nieuwe partners voor jet mü]ardenproject A3XX voor de bouw van ,fn jumbo met ongeveer 555 zitplaatsen. Het ,ijn het Italiaanse Alenia, het Zweedse Saab e8 een Koreaans consortium, waaronder het o0it in Fokker geïnteresseerde Samsung, pat heeft de vice-president van de Airbus-divisie tool grote vliegtuigen, Jürgen Thomas, verklaard de Amerikaanse krant The Wall Street Journal. De bestaande partners in Airbus Industrie zijn het Franse Aerospatiale (37,9 procent), het Duitse Dasa (37,9 procent), British Aerospace (20 procent) en het Spaanse Casa (4,2 procent). Volgens Thomas zal Alenia voor tien procent deel nemen in het nieuwe project en Saab voor vijf pro cent. De Koreaanse groep, bestaande uit Samsung, Daewoo, Korean Air en Hyundai, zal naar verwach ting vijf a tien procent nemen. Thomas hoopt dat er eind maart een akkoord is met de Koreanen. De enige risicodragende partners die al een voorlo pig akkoord met Airbus hebben getekend voor de A3XX, zijn Fokker Aviation, onderdeel van Stork, en het Belgische Belairbus. Daarbij gaat het om re latief kleine participaties, die echter wel voor zo'n 3,3 miljard gulden aan opdrachten kunnen opleve ren. Aérospatiale-topman Yves Michot noemde vo rige maand ook het Amerikaanse Lockheed Martin als mogelijke partner. Airbus wil het A3XX-project zo breed mogelijk laten dragen, omdat de ontwik kelingskosten gigantisch zijn. Het concern zelf schat het bedrag op acht miljard dollar (14,8 mil jard gulden), maar sommige ramingen van buiten staanders komen veel hoger uit. De Amerikaanse aartsrivaal Boeing besloot onlangs af te zien van de ontwikkeling van een nieuwe jumbo, omdat er on voldoende vraag naar zou zijn om de kosten eruit te halen, maar Airbus denkt er anders over. Airbus praat met zeventien luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld over hun wensen voor het uiteinde lijke ontwerp van de A3XX. Daaronder zijn United Airlines in de VS, Japan Airlines, Singapore Airli nes en British Airways. Airbus wil het project in de cember 1998 officieel lanceren en de eerste vliegtui gen afleveren in 2003, tegen een prijs van 198 mil joen dollar (365 miljoen gulden) per stuk. Willemstad (anp) - De rege lingen van de Nederlandse Antillen en Aruba hebben besloten samen te werken op luchtvaartgebied. Het gaat met name om samenwerking tussen de nationale lucht vaartmaatschappijen, res pectievelijk de ALM en Air Aruba. Over een samengaan van deze ondernemingen wordt al jaren gesproken, maar onderhandelingen tus sen de twee maatschappijen leverden niets op. Nu hebben de twee regeringen besloten de samenwerking zelf vorm te gaan geven. De Antillen lijn van plan een deel van de aandelen af te stoten. In de ALM bezit de KLM veertig procent van de aandelen, de rest is in handen van de An tilliaanse regering. De sa menwerking vloeit voort uit financiële noodzaak. Geen van de twee ondernemingen beeft in zijn bestaan ooit winst opgeleverd. De Antilli aanse overheid stopte gedu rende het 32-jarige bestaan van de ALM een dikke hon derd miljoen gulden in de onderneming. De Arubaanse regering heeft vorige maand nog vier miljoen beschikbaar moeten stellen aan Air Aru ba, maar liet nadrukkelijk weten dat dit de allerlaatste keer was. Born (anp) - Nedcar-aandeelhouder Mitsubishi heeft grootse plannen met de autofabriek in het Limburgse Born. De Japan se autogigant bestudeert plannen om een derde Mitsubishi- type te laten produceren bij Nedcar. De productie zou rond de eeuwwisseling plaats moeten vinden. Ook zijn de plannen om Mits- ubishi-motoren te bouwen bij Nedcar een stap dichterbij geko men. Dit meldde de Financial Ti mes gisteren. De krant baseert zich daarbij op gesprekken met 'Mitsubishi-kenners' Bij Nedcar wordt nu alleen de Mitsubishi Carisma gebouwd voor het Japanse concern. Daar naast rollen er ook Volvo's van de band voor de andere aandeelhou der Volvo. Een woordvoerster van Nedcar verwijst voor com mentaar naar Mitsubishi Europe. Die kon gisteren echter nog niet reageren op het bericht. De productielijn bij Nedcar wordt momenteel verder uitge bouwd voor de vervaardiging van een Mitsubishi-ruimtewagen van het type MGX, waarvan er waar schijnlijk in 1998 vijftigduizend van de band moeten rollen. Het derde type ligt nog op de tekenta fel. De uitbreidingsplannen han gen samen met de ambitieuze doelstelling van de Japanners om in Europa meer auto's af te zet ten. De oorspronkelijke doelstel ling - driehonderdduizend wa gens per jaar - is opgeschroefd naar vierhonderdduizend per Amsterdam (anp) - Zakenreisconcern Carlson Wagonlit wil nog dit jaar zes reisbureaus in het westen van Nederland sluiten. De reorgani satie is een gevolg van de fusie tussen het Franse Wagonlit Travel en liet Amerikaanse Carlson. De directie van Carlson Wagonlit heeft de ondernemingsraad de toe zegging gedaan dat er geen gedwongen ontslagen vallen. Voor de af te stoten kantoren wordt nog een koper gezocht. Om welke kantoren het gaat, is nog niet bekend gemaakt. Wel blijven de toeristische reisbureaus in Rotterdam, Amsterdam, Amstelveen en Arnhem open. (ADVERTENTIE) n Labouchere KoersLIFT® 1 Lager instappen kan niet jaar, die vanaf begin volgende eeuw van de band moeten rollen. Zeker de helft ervan komt uit Eu ropa. Nedcar speelt daarbij een grote rol, hoewel de Japanners momenteel ook plannen bestude ren om een nieuwe productie eenheid elders in Europa neer te zetten. Omdat er meer auto's ge bouwd zullen worden, stijgt de afzet van motoren. Bij Nedcar wordt nu nog een bescheiden aantal in elkaar geschroefd, be staande uit onderdelen uit Japan. Maar de hogere productie bij Mitsubishi en de plannen van Volvo Mitsubishi-motoren te ge bruiken, maken een productie eenheid van motoren bij de Lim burgse fabriek aantrekkelijk en rendabel. De voormalige Daf-au- tofabriek in Born hoopt dit jaar tweehonderdduizend wagens te kunnen produceren. De produc tie wordt gelijkelijk verdeeld over Volvo en Mitsubishi. Of dat aantal gehaald kan worden, is de vraag. In het afgelopen jaar kampte de fabriek met enorme moeilijkheden, waardoor de tel ler bleef steken op 145.000 vier wielers. Onlangs maakten de werknemers bij Nedcar kennis met het drieploegen-systeem. Daarmee hoopt de directie onder de nieuwe topman C. Dewulf het productiedoel te halen. Nedcar-dandeelhouder Mits ubishi heeft grootse plannen met de autofabriek in Bom. De autogigant bestudeert plannen om er een derde Mitsubishi- type te laten produceren. Philips-topman Boonstra verdedigt grote veranderingen bij concern: •^"sterdam (anp) - De kans is groot dat overslagbedrijf CTA, grootste in de Amsterdamse haven, zijn beste klant verliest. Bet gaat om zeven rederijen, die in twee consortiums nu nog ze ventig procent uitmaken van het containerpakket. Dat heeft ten lid van de consortiums desgevraagd bevestigd. fet vertrek van de reders zou een 8ro'e klap betekenen voor de Amsterdamse haven. CTA (Corn ered Terminals Amsterdam) is ter van de belangrijkste werkge- jas voorde arbeidspool SHB. 1995 verkeerde het overslag- «kijf in financiële problemen, waardoor bijna driehonderd ba- dwi dreigden te ver- De inmiddels geprivatiseerde ar- eidspool zit nu zelf in de proble- ,en' doordat 24 miljoen gulden startgeld' van de overheid bin- quI 'Wee )aar is verdwenen. „^-commissaris R. Haks heeft „an?s aangekondigd dat een er®6 van de arbeidspool on lijdelijk is, tot verontwaardi- 6™g van de Vervoersbond FNV. '"f00' draait juist uitstekend, de bond, maar daar kan de dreigende problemen bij u verandering in komen, van PVers'agbedrijf is in handen dn het Amerikaanse bedrijf Ce- zou in 1999 een tweede, tp).,f "Vminal openen in het wes- Seur TVTbied' Volgens di- iMcan it' Meerman is het pleit gmet bedecht. „Ik heb de me- S van alle rederijen nog niet Door Chris Paulussen Scheveningen - Topman Cor Boonstra noemt het een fabel tje dat de huidige veranderin gen bij Philips een persoonlij ke afrekening zouden zijn met het beleid van zijn voorganger Jan Timmer. „Tegen sommige dingen kijk' ik anders aan dan mijn voorganger. Dat mag je verwachten van een relatieve nieuwkomer met een heel andere achtergrond. Maar in een aantal uitgangspunten van mij herken ik veel van mijn voor ganger Timmer," aldus Boonstra gisteren in Scheveningen op een congres van de Vereniging voor Strategische Beleidsvorming. Boonstra heeft sinds zijn aantre den in oktober zwaar verliesge vende bedrijfsonderdelen Grundig, Superclub, Videoland, kabeltelevisie - beëindigd, van de hand gedaan of in de etalage ge zet. Verder heeft hij zich in harde bewoordingen uitgelaten over het voor zijn aantreden gevoerde be leid: verkeerde investeringen, te hoog opgelopen kosten, te opti mistische verwachtingen en een organisatie die op een 'bord spa ghetti' lijkt. Uit dat alles is volgens Boonstra ten onrechte de conclusie getrok ken dat hij zich afzet tegen Tim mer. „Het zit simpelweg zo: ten tijde van mijn aantreden zijn wij geconfronteerd met teleurstellen de resultaten en twee fenomenale herstructureringsposten. In au gustus bij consumenten-elektro- nica van achthonderd miljoen gulden, in oktober bij een aantal andere onderdelen van Philips van één miljard gulden." „Elke voorzitter, of hij Timmer of Boonstra of anders heet, zou in zo'n geval maatregelen nemen," aldus de Philips-topman. „Diver se maatregelen van de laatste drie maanden zijn onder geza menlijke verantwoordelijkheid voorbereid. Er is hooguit sprake van een groeiende urgentie, die culmi neerde in zichtbare daden net na dat ik bestuursvoorzitter was ge worden." Boonstra stoort zich aan de sug gestie dat Philips een one-man- show is. „Dat is een fantastische overschatting van de rol van de eenling in een reusachtig concern als Philips. Een overschatting ook van de invloed van een een ling in een collegiaal bestuur. Het gevolg is overdreven heroïsering of overdreven verguizing. Kort om, een karikatuur." De oorzaken zoekt hij bij de tra ditie van Philips als familiebe drijf en bij de dominante positie van de onderneming in de regio Eindhoven. „Misschien dat er daarom ook zoveel aandacht is voor wisselingen van de wacht." De werkelijkheid wijkt volgens hem niet zo vreselijk af van ande re bedrijven. „Ik voel me in elk geval gewoon voorzitter van de raad van bestuur. Van misschien wel het boeiendste bedrijf van dit land." Over zijn strategie en de daaruit volgende keuzes verwacht Boonstra pas volgende jaar meer te kunnen zeggen. Eerst moeten de honderd business units hun strategie bepalen. Dan volgen de productdivisies en daarna kan pas een concern-strategie worden geformuleerd. De strategie moet worden opgebouwd vanaf de ba sis en niet vanuit de top, aldus Boonstra. Uitgangspunt daarbij dienen de core competences van Philips te zijn. „Er is een enorme hoeveelheid activiteiten gegroeid vanuit het Natlab. Ik heb de overtuiging dat we beter zullen functioneren als we keuzes ma ken." Van onze verslaggever Moerdijk - Rynart Transport, gevestigd op industrieterrein Moerdijk, gaat in Budaörs, een voorstad van de Hongaarse hoofdstad Budapest, een nieuw distributiecentrum bou wen. Met de vestiging, die per 1 ja nuari 1998 operationeel moet zijn, is in eerste instantie een investering gemoeid van tien miljoen gulden. Daarvan is drie miljoen gulden uitgetrokken voor rand-equipmentzoals vorkheftrucks en magazijn-in richting. Voor de realisatie van de nieuwbouw heeft Rynart een contract gesloten met Grontmij en een Nederlandse beleg gingsmaatschappij. Rynart sluit niet dat nog tijdens de bouw, die binnenkort start, be sloten wordt om extra te inves teren in capaciteit. Het distributiecentrum ver vangt de bestaande vestiging van Rynart Transport in Buda pest. Deze locatie bood geen verdere mogelijkheden tot uit breiding. Het nieuwe distribu tiecentrum betekent een forse uitbreiding van de werkgele genheid van Rynart in Honga rije. Nu werken er honderd mensen. Dat aantal zal verdub beld worden. In het distributiecentrum wor den niet alleen goederen over geslagen voor het transport naar andere Europese landen, maar ook verder bewerkt. Zo verricht Rynart activiteiten voor onder meer Philips, Rank Xerox en United Biscuits. Communicatieprijs voor Shell Den Haag - Oliemaatschappij Shell krijgt dinsdag in Utrecht de Jaarprijs Communicatie '96 uitgereikt. De prijs is ingesteld door de Beroepsvereniging voor Communicatie. Shell verdient de trofee volgens de beroepsgroep voor de omme zwaai die het concern maakte tijdens affaire rond de Brent Spar. Het olieconcern kreeg ruzie met Greenpeace over het afzinken in zee van de olietank. Het bedrijf zag de gevolgen onder ogen en wijzigde zijn communi catiebeleid, aldus de beroepsgroep. Amerikaanse banken gaan fusie aan New York - De Amerikaanse effectenbanken Morgan Stanley en Dean Witter, Discover Co gaan fuseren via een aandelenruil ter waarde van 10,2 miljard dollar. Door de fusie ontstaat de grootste effectenbank ter wereld. Mor gan Stanley heeft een beurswaarde van 8,8 miljard dollar 16,3 miljard) en Dean Witter is goed voor 13 miljard dollar 24 mil jard). De twee banken beheren samen voor maar liefst 270 miljard dollar 500 miljard) aan vermogens. KNP BT stapt in computer-alliantie Amsterdam - KNP BT stapt met zijn computeractiviteiten (Info Products Europe) in een wereldverbond. De andere twee partners zijn het Japanse Otsuka Shokai en het Amerikaanse Entex Infor mation Services. De alliantie richt zich onder de merknaam 1- Desk vooral op grote concerns, die over de hele wereld actief zijn. Zij kunnen voortaan in alle vijf werelddelen bij deze combinatie aankloppen voor hun kantoorautomatisering. 'Compromis inzake EMU-toetreding Italië' Londen - Binnen de Europese Unie wordt gewerkt aan een corS- promis inzake de toetreding van Italië tot de in 1999 te vormen Economische en Monetaire-Unie (EMU). Het land zou, vooral op aandrang van Duitsland, niet meteen meedoen, maar wel de ga rantie krijgen binnen anderhalf jaar te kunnen aanhaken. Dat heeft de Financial Times gisteren gemeld. Volgens de Britse za kenkrant is over het plan overleg gaande tussen functionarissen van centrale banken en ministeries van Financiën in de EU. Vendex verkoopt belang in Restoplan Amsterdam - Vendex-dochter Abilis ontdoet zich van haar belan gen in de cateringbedrijven Restoplan en Le Grand Bernard. Het is de bedoeling dat de aandelen overgaan naar het Franse Généra le de Restauration, dat al enkele jaren de resterende belangen in beide ondernemingen bezit. Abilis is vooral actief in de schoon- maaksector. De Vendex-dochter ziet de belangen in catering niet als kernactiviteit. (ADVERTENTIE) taxatie(rapport) winkel-hal-kantoor? k. gehoord. Maar als zij afhaken, zou dat heel vervelend zijn." De twee rederijconsortiums die dreigen te vertrekken, bestaan ondermeer uit Hapag Lloyd, Nedlloyd, Hamburg Süd en de Chileense rederij CSAV. Zij heb ben vaste lijnen op Zuid-Ameri- ka en de Cariben. De rederijen zullen naar ver wachting "half februari kiezen voor Rotterdam, Antwerpen of Zeebrugge. Amsterdam is welis waar dankzij fikse kortingen van het havenbedrijf de goedkoopste en met de beste dienstverlening, maar de totale transportkosten van en naar het achterland zijn vanuit Amsterdam juist weer duurder. „Als je kijkt naar de totale kos ten, dan is de keuze duidelijk," aldus de zegsman van één van de rederijen. „We kunnen hooguit om emotionele redenen nog in Amsterdam blijven en ons verlies voor lief nemen. Rotterdam met zijn ECT en uitstekende achter landverbinding is uiteindelijk toch bijna onverslaanbaar. Zee- brugge heeft als grote voordeel dat deze zeehaven vrijwel geen tijdverlies oplevert." Dortmund (anp) - Bij het Duitse staalconcern Krupp Hoesch ver dwijnen 2200 banen. De raad van commissarissen gaf gisteren zijn fiat aan een reorganisatieplan van de directie dat verder voor ziet in 660 miljoen mark aan in vesteringen tot 1999. De commissarissen sluiten ge dwongen ontslagen uit. Of zij daarmee de werknemers tevreden stellen, is de vraag. Die trokken gisteren al massaal naar Dort mund om te protesteren tegen het dreigende banenverlies. Bij Krupp is het vorig jaar berg afwaarts gegaan. De hoge pro ductiekosten leverden het con cern verliezen op. De ondernemingsraad heeft de afgelopen weken aangedrongen op de bouw van een moderne fa briek om de werkgelegenheid veilig te stellen. Maar de bedrijfs leiding vindt dat plan onrenda bel. (ADVERTENTIE) de mee, L)e Meeuw Oirschot B.V.. Tel 0499-572024 De Meeuw Zwolle BV. Tel 038-4773155 Internet-site: http://wwwdemeeuw.com E-mailadres: demeeuw@pi.net Rotterdam (anp) - Personeel van European Bulk Services (EBS) in de Rotterdamse ha ven reageert tot nu toe zeer verdeeld op het saneringsplan dat de directie en de bonden overeen zijn gekomen. Onge veer de helft van de medewer kers kondigt aan het plan niet goed te willen keuren. Dat blijkt volgens OR-voorzitter R. Tipker uit een eerste peiling onder honderdvijftig personeels leden bij de vestiging in de Euro poort. Een anonieme werknemer was na de bijeenkomst pessimis tischer: „Ik denk dat ze het laten klappen, maar ik hoop het niet." Het personeel op de andere loca ties, in de Laurenshaven, Botlek en Vulcaanhaven, moet nog wor den geraadpleegd. Vooral op de laatste twee terminals verwach ten OR en vakbonden vuurwerk, omdat die twee waarschijnlijk gesloten worden. Bij EBS verdwijnen 276 van de 652 arbeidsplaatsen. De vertrek kende werknemers worden voor vijf jaar ondergebracht in een stichting die ander werk voor ze moet gaan zoeken. Alle werkne mers gaan negen procent in sala ris achteruit. Het personeel zal officieel over de sanering stem men per schriftelijk referendum, waarvan de uitslag pas volgende week donderdag bekend zal zijn. Een eerder sociaal plan, waarbij de vertrekkende werknemers drie jaar ondergebracht werden in de stichting, werd ruim een week geleden massaal door het perso neel afgewezen. Na langdurige onderhandelingen bereikte de di rectie van het in nood verkerende EBS dinsdagochtend met OR en vakorganisaties het nieuwe ak koord over de sanering. De bonden hebben dit sanerings plan met een positief advies aan het personeel voorgelegd. De sa nering van het 650 werknemers tellende EBS ligt zeer gevoelig, omdat gedwongen ontslagen in de Rotterdamse haven bijna niet mogelijk zijn door een algemeen havenakkoord uit 1993. De Ver- voersbonden van FNV en CNV erkennen overigens dat gedwon gen ontslagen in dit geval niet te voorkomen zijn. In de brief aan hun leden schrij ven de bonden dat het akkoord dat nu bereikt is 'het maximaal haalbare is binnen de huidige si tuatie'. Het alternatief zou een faillissement zijn voor EBS, waarbij alle 652 werknemers in de WW terecht zouden zijn geko men, aldus de bonden. ENV-bestuurder Snoek (links) in gesprek met OR-leden van EBS. so TO ANP

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7