lijk
Mitsubishi wil fors uitbreiden
Nieuwe partners Airbus Industrie voor jumbo-project A3XX
'Afrekening met beleid Timmer fabeltje'
Nieuwe klap dreigt
in haven Amsterdam
Rynart opent in
Hongarije filiaal
Helft personeel ziet saneringsplan EBS niet zitten
Reorganisatie bij Wagonlit
DËSTEM
ECONOMIE
A7
Samenwerking
Antillen en
Aruba in
de luchtvaart
Plannen voor productie van derde autotype bij Nedcar in Born
Natuurlijk kan de
beurs instorten
ECONOMIE KORT
076-5220600
van'bpstal
bedrijfsobjekten
2200 banen
weg bij Krupp
De Meeuw zorgt snel voor (tijdelijke) ruimte
FEBRUARI 1997 A6
Pgaan dat dat nooit de bedoe
lis geweest. Indertijd werd m
Financieel Dagblad al gemeld
ke verwachten was dat tussen
b en Philips was afgesproken
de activa niet aan derden zou.
Imogen worden verkocht. Dezè
Inderstelling werd door des-
Idigen, onder wie hoogleraren
Istingrecht, gedeeld.
tduiking
I gevolg daarvan is echter dat
Ide overdracht haar meest we-
|ijke kenmerk ontnomen
dt, zodat de wet wordt ge.
Bkt voor een ander doel dan
«rvoor zij is gegeven. Dit heet
Tgenlijk gebruik van de wet, 0f
jsontduiking. Het gevolg is jat
overeenkomsten nietig moeten
rden geoordeeld.
Ivond indertijd, en vind nog
pds, dat men daar nauwelijks
Bers over kan denken. De Rabo
tiaar partners hebben eerst en
ral het oog gehad op een ver-
kring van beider financiële po-
llips wilde de technische kennis
Jt kwijt maar wilde wel een fi-
feiële injectie. De Rabo zat niet
vachten op de know-how met
[rekking tot software, maar had
behoefte aan afschrijvings-
Jgelijkheden. Door middel van
[technolease konden deze twee
Jegen in één klap geslagen wor-
fn. Maar dit alles gaat zozeer in
Ven de ratio van de overdrachts
palingen in het Burgerlijk Wet-
fek, dat lang niet vaststaat dat
It van wetsontduiking gespro-
p kan worden.
patssecretaris Vermeend heeft
I onwenselijke gevolgen van de
|hnolease voor gevallen na Fok-
en Philips onmogelijk ge
bakt door juist op de genoemde
nten hoge eisen te stellen. Tech-
[lease mag, maar dan moet de
per wel de vrijheid hebben om
I technologie zelf 'uit te baten',
pchts om fiscale redenen over-
i tot technolease is verboden,
i precies dezelfde gronden had
technolease, ook in het geval
n Fokker en Philips, niet geac-
pteerd hoeven te worden. Het
pultaat dat de overheid achteraf
I te laat aan de fiscaalrechtelijke
nt heeft bereikt, had ook tijdig
i de bepalingen van het Burger-
Wetboek kunnen worden be-
|r. B. Nieskens-lsphording is uni-
Irsitair hoofddocent privaat-
Icht aan de Katholieke Universi-
Iit Brabant.
optimale lichamelijke en psy-
mtwikkeling van je kind, die
igen wordt getoetst: groeicur-
[and, woordenschat, emotionele
tere kinderziel vraagt veel be-
'fels, de veeleisende prestatie-
de juiste sociale vaardigheden,
•baarheid en scholing,
chtingspatronen op het gebied
ivoeding, zorg en niet te verge-
inlijke ontplooiing, moeten ver-
rden, binnen die geïsoleerde co-
:zin is geworden.
it-Europa wordt ouderschap ge-
lijdrage aan de toekomst van een
irom gesteund door een voor-
ippend beleid en door speciale
n, materieel en immaterieel,
relwillende en belangstellende
lederland word je als ouders aan
aten.
vreemd dat als er iets wezenlijks
ie kwetsbare constructie van het
betrokkenen het niet meer zien
e redding is er, anders dan je ei-
:ht of de Riagg, als je het gevoel
■imale inzet die het ouderschap
neer op te kunnen brengen, om-
•r je heeft verlaten, of omdat er
je hart ligt door het verlies van
ap dat je kinderen helemaal af-
n je zijn, kan tot de wanhoops-
;e dan ook maar van hun leven te
liefde, want wat voor een leven
es in dit land? Niets en niemand
s de koesteringsfuncties van hu-
zin in onze geïndividualiseerde
ij over.
;elt 2,4 miljoen 'gezinshuishou-
_g procent van de bevolking wil ot
kinderen. Kinderen uit gebroken
aben aanzienlijk meer moeite met
van hechte relaties dan kinderen
gezinnen.
den hebben een beduidend slech-
lijke en geestelijke gezondheid en
nsverwachting dan mensen me
ie relatie. De toename van crimi-
er jongeren wordt grotendeels
Dor afwezige vaders en/of m°e"
eite hebben met hun opvoeding"
eze bevindingen maken duidellj
ijk het gezin is.
eider op de maatschappij, opvoe-
rgever van cultuur, traditie e
m kan het gezin ons menselijk po-
eluk ten diepste beïnvloeden. V)
in een wereld waarin de mensehj-
zoekgeraakt, waarin het in®vl'
oogtij viert, wellicht sterker «a
wetenschap zou de Nederlandse
t een expliciet gezinsbeleid nw
Geen woorden, maar daden. Om
zamerhand signalen te over zij
n dreigt te verzuipen. Een specl
voor Jeugd- en Gezinszaken, zoa
oerstaat, lijkt mij dan ook ëee
luxe.
Heieen Crul is public^
11111
DONDERDAG 6 FEBRUARI 1997
Toulouse (anp) - Het Europese vliegtuigbouw-
(onsortium Airbus Industrie is in vergevorder
de besprekingen met drie nieuwe partners voor
jet mü]ardenproject A3XX voor de bouw van
,fn jumbo met ongeveer 555 zitplaatsen. Het
,ijn het Italiaanse Alenia, het Zweedse Saab
e8 een Koreaans consortium, waaronder het
o0it in Fokker geïnteresseerde Samsung,
pat heeft de vice-president van de Airbus-divisie
tool grote vliegtuigen, Jürgen Thomas, verklaard
de Amerikaanse krant The Wall Street
Journal. De bestaande partners in Airbus Industrie
zijn het Franse Aerospatiale (37,9 procent), het
Duitse Dasa (37,9 procent), British Aerospace (20
procent) en het Spaanse Casa (4,2 procent).
Volgens Thomas zal Alenia voor tien procent deel
nemen in het nieuwe project en Saab voor vijf pro
cent. De Koreaanse groep, bestaande uit Samsung,
Daewoo, Korean Air en Hyundai, zal naar verwach
ting vijf a tien procent nemen. Thomas hoopt dat er
eind maart een akkoord is met de Koreanen.
De enige risicodragende partners die al een voorlo
pig akkoord met Airbus hebben getekend voor de
A3XX, zijn Fokker Aviation, onderdeel van Stork,
en het Belgische Belairbus. Daarbij gaat het om re
latief kleine participaties, die echter wel voor zo'n
3,3 miljard gulden aan opdrachten kunnen opleve
ren. Aérospatiale-topman Yves Michot noemde vo
rige maand ook het Amerikaanse Lockheed Martin
als mogelijke partner. Airbus wil het A3XX-project
zo breed mogelijk laten dragen, omdat de ontwik
kelingskosten gigantisch zijn. Het concern zelf
schat het bedrag op acht miljard dollar (14,8 mil
jard gulden), maar sommige ramingen van buiten
staanders komen veel hoger uit. De Amerikaanse
aartsrivaal Boeing besloot onlangs af te zien van de
ontwikkeling van een nieuwe jumbo, omdat er on
voldoende vraag naar zou zijn om de kosten eruit te
halen, maar Airbus denkt er anders over. Airbus
praat met zeventien luchtvaartmaatschappijen over
de hele wereld over hun wensen voor het uiteinde
lijke ontwerp van de A3XX. Daaronder zijn United
Airlines in de VS, Japan Airlines, Singapore Airli
nes en British Airways. Airbus wil het project in de
cember 1998 officieel lanceren en de eerste vliegtui
gen afleveren in 2003, tegen een prijs van 198 mil
joen dollar (365 miljoen gulden) per stuk.
Willemstad (anp) - De rege
lingen van de Nederlandse
Antillen en Aruba hebben
besloten samen te werken op
luchtvaartgebied. Het gaat
met name om samenwerking
tussen de nationale lucht
vaartmaatschappijen, res
pectievelijk de ALM en Air
Aruba. Over een samengaan
van deze ondernemingen
wordt al jaren gesproken,
maar onderhandelingen tus
sen de twee maatschappijen
leverden niets op. Nu hebben
de twee regeringen besloten
de samenwerking zelf vorm
te gaan geven. De Antillen
lijn van plan een deel van de
aandelen af te stoten. In de
ALM bezit de KLM veertig
procent van de aandelen, de
rest is in handen van de An
tilliaanse regering. De sa
menwerking vloeit voort uit
financiële noodzaak. Geen
van de twee ondernemingen
beeft in zijn bestaan ooit
winst opgeleverd. De Antilli
aanse overheid stopte gedu
rende het 32-jarige bestaan
van de ALM een dikke hon
derd miljoen gulden in de
onderneming. De Arubaanse
regering heeft vorige maand
nog vier miljoen beschikbaar
moeten stellen aan Air Aru
ba, maar liet nadrukkelijk
weten dat dit de allerlaatste
keer was.
Born (anp) - Nedcar-aandeelhouder Mitsubishi heeft grootse
plannen met de autofabriek in het Limburgse Born. De Japan
se autogigant bestudeert plannen om een derde Mitsubishi-
type te laten produceren bij Nedcar. De productie zou rond de
eeuwwisseling plaats moeten vinden.
Ook zijn de plannen om Mits-
ubishi-motoren te bouwen bij
Nedcar een stap dichterbij geko
men. Dit meldde de Financial Ti
mes gisteren. De krant baseert
zich daarbij op gesprekken met
'Mitsubishi-kenners'
Bij Nedcar wordt nu alleen de
Mitsubishi Carisma gebouwd
voor het Japanse concern. Daar
naast rollen er ook Volvo's van de
band voor de andere aandeelhou
der Volvo. Een woordvoerster
van Nedcar verwijst voor com
mentaar naar Mitsubishi Europe.
Die kon gisteren echter nog niet
reageren op het bericht.
De productielijn bij Nedcar
wordt momenteel verder uitge
bouwd voor de vervaardiging van
een Mitsubishi-ruimtewagen van
het type MGX, waarvan er waar
schijnlijk in 1998 vijftigduizend
van de band moeten rollen. Het
derde type ligt nog op de tekenta
fel. De uitbreidingsplannen han
gen samen met de ambitieuze
doelstelling van de Japanners om
in Europa meer auto's af te zet
ten. De oorspronkelijke doelstel
ling - driehonderdduizend wa
gens per jaar - is opgeschroefd
naar vierhonderdduizend per
Amsterdam (anp) - Zakenreisconcern Carlson Wagonlit wil nog dit
jaar zes reisbureaus in het westen van Nederland sluiten. De reorgani
satie is een gevolg van de fusie tussen het Franse Wagonlit Travel en
liet Amerikaanse Carlson.
De directie van Carlson Wagonlit heeft de ondernemingsraad de toe
zegging gedaan dat er geen gedwongen ontslagen vallen. Voor de af te
stoten kantoren wordt nog een koper gezocht.
Om welke kantoren het gaat, is nog niet bekend gemaakt. Wel blijven
de toeristische reisbureaus in Rotterdam, Amsterdam, Amstelveen en
Arnhem open.
(ADVERTENTIE)
n
Labouchere
KoersLIFT® 1
Lager instappen kan niet
jaar, die vanaf begin volgende
eeuw van de band moeten rollen.
Zeker de helft ervan komt uit Eu
ropa. Nedcar speelt daarbij een
grote rol, hoewel de Japanners
momenteel ook plannen bestude
ren om een nieuwe productie
eenheid elders in Europa neer te
zetten. Omdat er meer auto's ge
bouwd zullen worden, stijgt de
afzet van motoren. Bij Nedcar
wordt nu nog een bescheiden
aantal in elkaar geschroefd, be
staande uit onderdelen uit Japan.
Maar de hogere productie bij
Mitsubishi en de plannen van
Volvo Mitsubishi-motoren te ge
bruiken, maken een productie
eenheid van motoren bij de Lim
burgse fabriek aantrekkelijk en
rendabel. De voormalige Daf-au-
tofabriek in Born hoopt dit jaar
tweehonderdduizend wagens te
kunnen produceren. De produc
tie wordt gelijkelijk verdeeld
over Volvo en Mitsubishi. Of dat
aantal gehaald kan worden, is de
vraag. In het afgelopen jaar
kampte de fabriek met enorme
moeilijkheden, waardoor de tel
ler bleef steken op 145.000 vier
wielers. Onlangs maakten de
werknemers bij Nedcar kennis
met het drieploegen-systeem.
Daarmee hoopt de directie onder
de nieuwe topman C. Dewulf het
productiedoel te halen.
Nedcar-dandeelhouder Mits
ubishi heeft grootse plannen
met de autofabriek in Bom. De
autogigant bestudeert plannen
om er een derde Mitsubishi-
type te laten produceren.
Philips-topman Boonstra verdedigt grote veranderingen bij concern:
•^"sterdam (anp) - De kans is groot dat overslagbedrijf CTA,
grootste in de Amsterdamse haven, zijn beste klant verliest.
Bet gaat om zeven rederijen, die in twee consortiums nu nog ze
ventig procent uitmaken van het containerpakket. Dat heeft
ten lid van de consortiums desgevraagd bevestigd.
fet vertrek van de reders zou een
8ro'e klap betekenen voor de
Amsterdamse haven. CTA (Corn
ered Terminals Amsterdam) is
ter van de belangrijkste werkge-
jas voorde arbeidspool SHB.
1995 verkeerde het overslag-
«kijf in financiële problemen,
waardoor bijna driehonderd ba-
dwi dreigden te ver-
De inmiddels geprivatiseerde ar-
eidspool zit nu zelf in de proble-
,en' doordat 24 miljoen gulden
startgeld' van de overheid bin-
quI 'Wee )aar is verdwenen.
„^-commissaris R. Haks heeft
„an?s aangekondigd dat een
er®6 van de arbeidspool on
lijdelijk is, tot verontwaardi-
6™g van de Vervoersbond FNV.
'"f00' draait juist uitstekend,
de bond, maar daar kan
de dreigende problemen bij
u verandering in komen,
van PVers'agbedrijf is in handen
dn het Amerikaanse bedrijf Ce-
zou in 1999 een tweede,
tp).,f "Vminal openen in het wes-
Seur TVTbied' Volgens di-
iMcan it' Meerman is het pleit
gmet bedecht. „Ik heb de me-
S van alle rederijen nog niet
Door Chris Paulussen
Scheveningen - Topman Cor
Boonstra noemt het een fabel
tje dat de huidige veranderin
gen bij Philips een persoonlij
ke afrekening zouden zijn met
het beleid van zijn voorganger
Jan Timmer.
„Tegen sommige dingen kijk' ik
anders aan dan mijn voorganger.
Dat mag je verwachten van een
relatieve nieuwkomer met een
heel andere achtergrond. Maar in
een aantal uitgangspunten van
mij herken ik veel van mijn voor
ganger Timmer," aldus Boonstra
gisteren in Scheveningen op een
congres van de Vereniging voor
Strategische Beleidsvorming.
Boonstra heeft sinds zijn aantre
den in oktober zwaar verliesge
vende bedrijfsonderdelen
Grundig, Superclub, Videoland,
kabeltelevisie - beëindigd, van de
hand gedaan of in de etalage ge
zet. Verder heeft hij zich in harde
bewoordingen uitgelaten over het
voor zijn aantreden gevoerde be
leid: verkeerde investeringen, te
hoog opgelopen kosten, te opti
mistische verwachtingen en een
organisatie die op een 'bord spa
ghetti' lijkt.
Uit dat alles is volgens Boonstra
ten onrechte de conclusie getrok
ken dat hij zich afzet tegen Tim
mer. „Het zit simpelweg zo: ten
tijde van mijn aantreden zijn wij
geconfronteerd met teleurstellen
de resultaten en twee fenomenale
herstructureringsposten. In au
gustus bij consumenten-elektro-
nica van achthonderd miljoen
gulden, in oktober bij een aantal
andere onderdelen van Philips
van één miljard gulden."
„Elke voorzitter, of hij Timmer of
Boonstra of anders heet, zou in
zo'n geval maatregelen nemen,"
aldus de Philips-topman. „Diver
se maatregelen van de laatste
drie maanden zijn onder geza
menlijke verantwoordelijkheid
voorbereid.
Er is hooguit sprake van een
groeiende urgentie, die culmi
neerde in zichtbare daden net na
dat ik bestuursvoorzitter was ge
worden."
Boonstra stoort zich aan de sug
gestie dat Philips een one-man-
show is. „Dat is een fantastische
overschatting van de rol van de
eenling in een reusachtig concern
als Philips. Een overschatting
ook van de invloed van een een
ling in een collegiaal bestuur. Het
gevolg is overdreven heroïsering
of overdreven verguizing. Kort
om, een karikatuur."
De oorzaken zoekt hij bij de tra
ditie van Philips als familiebe
drijf en bij de dominante positie
van de onderneming in de regio
Eindhoven. „Misschien dat er
daarom ook zoveel aandacht is
voor wisselingen van de wacht."
De werkelijkheid wijkt volgens
hem niet zo vreselijk af van ande
re bedrijven. „Ik voel me in elk
geval gewoon voorzitter van de
raad van bestuur. Van misschien
wel het boeiendste bedrijf van dit
land."
Over zijn strategie en de daaruit
volgende keuzes verwacht
Boonstra pas volgende jaar meer
te kunnen zeggen. Eerst moeten
de honderd business units hun
strategie bepalen. Dan volgen de
productdivisies en daarna kan
pas een concern-strategie worden
geformuleerd. De strategie moet
worden opgebouwd vanaf de ba
sis en niet vanuit de top, aldus
Boonstra. Uitgangspunt daarbij
dienen de core competences van
Philips te zijn. „Er is een enorme
hoeveelheid activiteiten gegroeid
vanuit het Natlab. Ik heb de
overtuiging dat we beter zullen
functioneren als we keuzes ma
ken."
Van onze verslaggever
Moerdijk - Rynart Transport, gevestigd op industrieterrein
Moerdijk, gaat in Budaörs, een voorstad van de Hongaarse
hoofdstad Budapest, een nieuw distributiecentrum bou
wen.
Met de vestiging, die per 1 ja
nuari 1998 operationeel moet
zijn, is in eerste instantie een
investering gemoeid van tien
miljoen gulden. Daarvan is drie
miljoen gulden uitgetrokken
voor rand-equipmentzoals
vorkheftrucks en magazijn-in
richting.
Voor de realisatie van de
nieuwbouw heeft Rynart een
contract gesloten met Grontmij
en een Nederlandse beleg
gingsmaatschappij. Rynart
sluit niet dat nog tijdens de
bouw, die binnenkort start, be
sloten wordt om extra te inves
teren in capaciteit.
Het distributiecentrum ver
vangt de bestaande vestiging
van Rynart Transport in Buda
pest. Deze locatie bood geen
verdere mogelijkheden tot uit
breiding. Het nieuwe distribu
tiecentrum betekent een forse
uitbreiding van de werkgele
genheid van Rynart in Honga
rije. Nu werken er honderd
mensen. Dat aantal zal verdub
beld worden.
In het distributiecentrum wor
den niet alleen goederen over
geslagen voor het transport
naar andere Europese landen,
maar ook verder bewerkt. Zo
verricht Rynart activiteiten
voor onder meer Philips, Rank
Xerox en United Biscuits.
Communicatieprijs voor Shell
Den Haag - Oliemaatschappij Shell krijgt dinsdag in Utrecht de
Jaarprijs Communicatie '96 uitgereikt. De prijs is ingesteld door
de Beroepsvereniging voor Communicatie.
Shell verdient de trofee volgens de beroepsgroep voor de omme
zwaai die het concern maakte tijdens affaire rond de Brent Spar.
Het olieconcern kreeg ruzie met Greenpeace over het afzinken in
zee van de olietank.
Het bedrijf zag de gevolgen onder ogen en wijzigde zijn communi
catiebeleid, aldus de beroepsgroep.
Amerikaanse banken gaan fusie aan
New York - De Amerikaanse effectenbanken Morgan Stanley en
Dean Witter, Discover Co gaan fuseren via een aandelenruil ter
waarde van 10,2 miljard dollar.
Door de fusie ontstaat de grootste effectenbank ter wereld. Mor
gan Stanley heeft een beurswaarde van 8,8 miljard dollar 16,3
miljard) en Dean Witter is goed voor 13 miljard dollar 24 mil
jard). De twee banken beheren samen voor maar liefst 270 miljard
dollar 500 miljard) aan vermogens.
KNP BT stapt in computer-alliantie
Amsterdam - KNP BT stapt met zijn computeractiviteiten (Info
Products Europe) in een wereldverbond. De andere twee partners
zijn het Japanse Otsuka Shokai en het Amerikaanse Entex Infor
mation Services. De alliantie richt zich onder de merknaam 1-
Desk vooral op grote concerns, die over de hele wereld actief zijn.
Zij kunnen voortaan in alle vijf werelddelen bij deze combinatie
aankloppen voor hun kantoorautomatisering.
'Compromis inzake EMU-toetreding Italië'
Londen - Binnen de Europese Unie wordt gewerkt aan een corS-
promis inzake de toetreding van Italië tot de in 1999 te vormen
Economische en Monetaire-Unie (EMU). Het land zou, vooral op
aandrang van Duitsland, niet meteen meedoen, maar wel de ga
rantie krijgen binnen anderhalf jaar te kunnen aanhaken. Dat
heeft de Financial Times gisteren gemeld. Volgens de Britse za
kenkrant is over het plan overleg gaande tussen functionarissen
van centrale banken en ministeries van Financiën in de EU.
Vendex verkoopt belang in Restoplan
Amsterdam - Vendex-dochter Abilis ontdoet zich van haar belan
gen in de cateringbedrijven Restoplan en Le Grand Bernard. Het
is de bedoeling dat de aandelen overgaan naar het Franse Généra
le de Restauration, dat al enkele jaren de resterende belangen in
beide ondernemingen bezit. Abilis is vooral actief in de schoon-
maaksector. De Vendex-dochter ziet de belangen in catering niet
als kernactiviteit.
(ADVERTENTIE)
taxatie(rapport)
winkel-hal-kantoor?
k.
gehoord. Maar als zij afhaken,
zou dat heel vervelend zijn."
De twee rederijconsortiums die
dreigen te vertrekken, bestaan
ondermeer uit Hapag Lloyd,
Nedlloyd, Hamburg Süd en de
Chileense rederij CSAV. Zij heb
ben vaste lijnen op Zuid-Ameri-
ka en de Cariben.
De rederijen zullen naar ver
wachting "half februari kiezen
voor Rotterdam, Antwerpen of
Zeebrugge. Amsterdam is welis
waar dankzij fikse kortingen van
het havenbedrijf de goedkoopste
en met de beste dienstverlening,
maar de totale transportkosten
van en naar het achterland zijn
vanuit Amsterdam juist weer
duurder.
„Als je kijkt naar de totale kos
ten, dan is de keuze duidelijk,"
aldus de zegsman van één van de
rederijen. „We kunnen hooguit
om emotionele redenen nog in
Amsterdam blijven en ons verlies
voor lief nemen. Rotterdam met
zijn ECT en uitstekende achter
landverbinding is uiteindelijk
toch bijna onverslaanbaar. Zee-
brugge heeft als grote voordeel
dat deze zeehaven vrijwel geen
tijdverlies oplevert."
Dortmund (anp) - Bij het Duitse
staalconcern Krupp Hoesch ver
dwijnen 2200 banen. De raad van
commissarissen gaf gisteren zijn
fiat aan een reorganisatieplan
van de directie dat verder voor
ziet in 660 miljoen mark aan in
vesteringen tot 1999.
De commissarissen sluiten ge
dwongen ontslagen uit. Of zij
daarmee de werknemers tevreden
stellen, is de vraag. Die trokken
gisteren al massaal naar Dort
mund om te protesteren tegen het
dreigende banenverlies.
Bij Krupp is het vorig jaar berg
afwaarts gegaan. De hoge pro
ductiekosten leverden het con
cern verliezen op.
De ondernemingsraad heeft de
afgelopen weken aangedrongen
op de bouw van een moderne fa
briek om de werkgelegenheid
veilig te stellen. Maar de bedrijfs
leiding vindt dat plan onrenda
bel.
(ADVERTENTIE)
de mee, L)e Meeuw Oirschot B.V.. Tel 0499-572024 De Meeuw Zwolle BV. Tel 038-4773155
Internet-site: http://wwwdemeeuw.com E-mailadres: demeeuw@pi.net
Rotterdam (anp) - Personeel
van European Bulk Services
(EBS) in de Rotterdamse ha
ven reageert tot nu toe zeer
verdeeld op het saneringsplan
dat de directie en de bonden
overeen zijn gekomen. Onge
veer de helft van de medewer
kers kondigt aan het plan niet
goed te willen keuren.
Dat blijkt volgens OR-voorzitter
R. Tipker uit een eerste peiling
onder honderdvijftig personeels
leden bij de vestiging in de Euro
poort. Een anonieme werknemer
was na de bijeenkomst pessimis
tischer: „Ik denk dat ze het laten
klappen, maar ik hoop het niet."
Het personeel op de andere loca
ties, in de Laurenshaven, Botlek
en Vulcaanhaven, moet nog wor
den geraadpleegd. Vooral op de
laatste twee terminals verwach
ten OR en vakbonden vuurwerk,
omdat die twee waarschijnlijk
gesloten worden.
Bij EBS verdwijnen 276 van de
652 arbeidsplaatsen. De vertrek
kende werknemers worden voor
vijf jaar ondergebracht in een
stichting die ander werk voor ze
moet gaan zoeken. Alle werkne
mers gaan negen procent in sala
ris achteruit. Het personeel zal
officieel over de sanering stem
men per schriftelijk referendum,
waarvan de uitslag pas volgende
week donderdag bekend zal zijn.
Een eerder sociaal plan, waarbij
de vertrekkende werknemers drie
jaar ondergebracht werden in de
stichting, werd ruim een week
geleden massaal door het perso
neel afgewezen. Na langdurige
onderhandelingen bereikte de di
rectie van het in nood verkerende
EBS dinsdagochtend met OR en
vakorganisaties het nieuwe ak
koord over de sanering.
De bonden hebben dit sanerings
plan met een positief advies aan
het personeel voorgelegd. De sa
nering van het 650 werknemers
tellende EBS ligt zeer gevoelig,
omdat gedwongen ontslagen in
de Rotterdamse haven bijna niet
mogelijk zijn door een algemeen
havenakkoord uit 1993. De Ver-
voersbonden van FNV en CNV
erkennen overigens dat gedwon
gen ontslagen in dit geval niet te
voorkomen zijn.
In de brief aan hun leden schrij
ven de bonden dat het akkoord
dat nu bereikt is 'het maximaal
haalbare is binnen de huidige si
tuatie'. Het alternatief zou een
faillissement zijn voor EBS,
waarbij alle 652 werknemers in
de WW terecht zouden zijn geko
men, aldus de bonden.
ENV-bestuurder Snoek (links) in gesprek met OR-leden van EBS.
so TO ANP