Technolease kon nooit door de beugel Aandacht voor gezinsbeleid is noodzakelijk Nieuwe p Nieuwe k in haven Paarvorming is een middel om ie te wapenen tegen de kille, boze buitenwereld Als de bedragen maar hoog genoeg zijn, valt er aan beide zijden heel wat te lachen Reorganisat DESTEM OPINIE pË STEM Samenwerking Antillen en Aruba in de luchtvaart Natuurlijk kan si beurs instortei DONDERDAG 6 FEBRUARI 1997 ^6 Door mr. B. Nieskens-lsphording IN 1993 was het Philips, in 1994 Fokker, die met de Rabo bank de opmerkelijke overeen komst sloot die inmiddels be kend staat als technolease. De bedrijven, in het bezit van kostbare kennis en (voor de constructie essentiële) com- pensabele verliezen, verkoch ten technische know-how aan de Rabobank om ze onmiddel lijk weer terug te leasen ofwel te huren. Deze constructie was voordelig voor beide partijen. De enige die erop achteruit ging, was de staat. Die kreeg, in de vorm van gederfde ven nootschapsbelasting, de reke ning gepresenteerd. Nu, enkele jaren later, staat poli tiek Nederland daarover op zijn kop. Kamerleden van allerlei kleur staan klaar om over de ge dane zaken krokodillentranen te huilen. Toen de nu bejammerde transacties indertijd in de Kamer aan de orde waren, toonde men zich echter minder heldhaftig. Zelfs het kritische rapport van de Rekenkamer van eind vorig jaar, dat de Fokker-transactie aan de kaak stelde, wist de Kamerleden niet wakker te krijgen. Daar was een staaltje onderzoeksjournalis tiek van twee NRC-verslaggevers voor nodig. Ze móeten wel wakker worden, nu de publieke opinie ne gatief dreigt uit te pakken. Maar dat is aan de late kant, en het doet hypocriet aan. Ook indertijd waren er redenen te over om technolease af te wijzen. De gronden waarop dat kon ge beuren, waren, althans naar mijn mening, zo zwaarwichtig dat de hoogte van de bedragen die het de staat ging kosten er niet eens zo veel toe deed. De Kamerleden die nu allemaal roepen dat ze niet hadden meegewerkt als ze toen hadden geweten wat het allemaal zou kosten, kunnen beter de hand in eigen boezem steken. Dat de consequenties van de tech nolease niet te overzien waren, heeft vanaf het begin vastgestaan. Dat er een stokje voor gestoken kon worden, was naar mijn me ning ook vanaf het begin duide lijk. Hoge hoed Van de technolease werd indertijd gezegd dat zij, hoewel uitgewerkt door de Rabo, een vondst was van oud-minister Andriessen, uitge werkt tijdens het DAF-debacle. Vlak voor zijn vertrek in 1993 liet Andriessen zich nog even kennen als een meester-goochelaar. Men neme, zo moet hij hebben ge dacht, een noodlijdend bedrijf dat beschikt over technologische ken nis, en men zoeke een financiële instelling. Het bedrijf stopt zijn technische know-how in een hoge hoed, verkoopt en levert de in houd aan een bank, huurt die te rug en pakt de hoed weer uit. En ziet wat daar aan glinsterend goud is getoverd. Behalve de kennis die terugkeert waar ze vandaan kwam, zit er voor het bedrijf ook een aardig be drag aan inkomsten in de hoed, belastingvrij natuurlijk, vanwege de verliescompensatie. En ook voor de bank is er een sympa thieke verrassing. Die kan immers de verworven activa over een aan tal jaren afschrijven en daardoor de winst drukken, zodat er minder vennootschapsbelasting hoeft te worden betaald. Als de bedragen maar hoog ge noeg zijn, valt er aan beide zijden heel wat te lachen, zeker als het ministerie van Financiën onder gejuich van de Kamer de truc ac cepteert. Men behoeft er alleen nog maar het etiketje 'innovatieve industriepolitiek' op te plakken en de voorstelling kan een éclatant succes worden genoemd. Alleen het publiek, dat de reke ning moet betalen, staat wat be teuterd te kijken, nu bekend is ge worden hoeveel de goocheltruc de schatkist is gaan kosten. Wat Andriessen bedacht en wat Phi lips en Fokker met de Rabobank uitvoerden, heeft de staat miljar den gescheeld aan gedorven be lastinginkomsten. Het is aan staatssecretaris Ver meend te danken dat het daarbij is gebleven. Vlak na zijn aantreden in augustus 1994 heeft hij de crite ria voor het gebruik van de tech- nolease-constructie zodanig aan gescherpt dat de room er af was. Had hij dat niet gedaan, dan zou de staat van een koude kernis zijn thuisgekomen. Want er waren noodlijdende bedrijven te over, en waarom zou voor Jan en Piet niet gelden wat voor Fokker door de beugel kon? Giganten Een dergelijke constructie is le gaal of niet, onafhankelijk van de partijen die zich er mee inlaten. Alleen als men de constructie zou opvatten als subsidiëring van gro te nationale bedrijven die gevaar lopen ten onder te gaan, zou de technolease beperkt kunnen wor den tot een paar giganten die voor de werkgelegenheid onmisbaar zijn. Maar al heeft de politiek de constructie als zodanig opgevat, de affaire kon niet onder deze vlag gedekt worden. Immers, Europese regelgeving verbiedt dat afzonderlijke staten de concurrentiepositie van hun nationale bedrijven verbeteren door subsidies die niet aan be paalde regels voldoen. Juist daar om was de technolease zo'n ge weldige vondst; onder de dekman tel van een normale privaatrech telijke transactie tussen twee rechtspersonen kon een verkapte subsidie worden doorgevoerd. Maar daaruit vloeide dan weer voort dat iedereen zich van die constructie zou kunnen bedienen. De Rabo noemde indertijd star tende bedrijven als potentiële klanten. Kermis die nog ontwik keld moest worden, kon ook on derwerp van een gelijksoortige transactie zijn. De Rabo bereken de zelfs dat er op deze wijze voor starters sprake kon zijn van een verruiming van het research-bud get met vijfendertig procent. Staatssecretaris Vermeend heeft deze ramp voorkomen door in re paratiewetgeving de mogelijkhe den van de technolease in te per ken. Maar ook kan men aannemen dat, had hij dat niet gedaan, Brus sel zich met de affaire zou hebben ingelaten. Daartoe aangespoord door buitenlandse bedrijven die zich met de concurrentieverval sing uit de trucendoos van Koos van aanvang af niet bepaald ge lukkig hebben getoond. Eigenaar Er is echter aan de technolease nog een heel andere kant. Dat be treft de handelingen die aan de besproken belastingeffecten voor af gaan, de technolease zelf, die naar mijn mening nietig is. Ik heb daarover in oktober 1994 in het Nederlands Juristen Blad een ar tikel geschreven dat onder juris ten veel boze reacties heeft opge wekt, maar dat verder in het ver geetboek is gestopt. Toch is dat een kant van de zaak die de belas- De financiële injectie via een technolease-constructie heeft Fokker toch niet kunnen redden. tingtechnische gevolgen van de technolease in een ander licht zet en die de Kamerleden, die de con structie thans zo betreuren, een handvat had kunnen bieden om er daadwerkelijk tegen op te treden. Waarom zou de technolease nietig kunnen zijn? Het Burgerlijk Wet boek, waarin verkoop en over dracht van goederen zijn geregeld, eist dat bij overdracht de koper de exclusieve en onbeperkte beschik kingsbevoegdheid verkrijgt met betrekking tot het betreffende goed. Wanneer het niet in de be doeling ligt om van de nieuwe 'ei genaar' echt de eigenaar te maken, komt er geen geldige overeen komst tot stand. Iets dergelijks is hier ook aan de hand. Kan men zich voorstellen dat partijen ervan uitgaan dat de Rabobank, bij betalingsmoeilijk heden aan de kant van haar con tractpartner, de kennis aan de hoogste bieder zou verkopen? Of zelf een Philips- of een Fokkerfa briekje zou opzetten? Of de tech nische know-how aan een geïnte resseerde derde, op grond van een nieuwe lease-overeenkomst, in gebruik zou gaan geven? Er mag gevoeglijk van worden uitgegaan dat dat nooit de bedoe- ling is geweest. Indertijd werd het Financieel Dagblad al gei* dat te verwachten was dat tuSS( Rabo en Philips was afgesprofe dat de activa niet aan derden zon. den mogen worden verkocht. Dez( veronderstelling werd door kundigen, onder wie belastingrecht, gedeeld. Ontduiking Het gevolg daarvan is echter dat aan de overdracht haar meest* zenlijke kenmerk ontnom® wordt, zodat de wet wordt bruikt voor een ander doel waarvoor zij is gegeven. Dit heel oneigenlijk gebruik van de wet, wetsontduiking. Het gevolg is &,j de overeenkomsten nietig moeten worden geoordeeld. Ik vond indertijd, en vind steeds, dat men daar nauwelijfe anders over kan denken. De Rat» en haar partners hebben eerst en vooral het oog gehad op een ver betering van beider financiële po. sitie. Philips wilde de technische kennis niet kwijt maar wilde wel een fi. nanciële injectie. De Rabo zat niet te wachten op de know-how met betrekking tot software, wel behoefte aan afschrijvings mogelijkheden. Door middel van de technolease konden deze twee vliegen in één klap geslagen wor den. Maar dit alles gaat zozeer ii tegen de ratio van de overdrachts bepalingen in het Burgerlijk Wet boek, dat lang niet vaststaat niet van wetsontduiking gespro ken kan worden. Staatssecretaris Vermeend de onwenselijke gevolgen van technolease voor gevallen na Fok ker en Philips onmogelijk maakt door juist op de genoemdt punten hoge eisen te stellen. Tech nolease mag, maar dan moet de koper wel de vrijheid hebben on de technologie zelf 'uit te baten'. Slechts om fiscale redenen over gaan tot technolease is verboden. Op precies dezelfde gronden had de technolease, ook in het geval van Fokker en Philips, niet geac cepteerd hoeven te worden. Hel resultaat dat de overheid achteraf en te laat aan de fiscaalrechtelijke kant heeft bereikt, had ook tijdig via de bepalingen van het Burger lijk Wetboek kunnen worden be reikt. Mr. B. Nieskens-lsphording is uni versitair hoofddocent primal- recht aan de Katholieke Universi teit Brabant. C7 *J -I- C-/ \r>yvóu\o;w v •.•wmL .nine '>*3 Door Heieen Crul IN ALLE discussies over de vraag waar om ouders de hand aan hun kinderen slaan, mis ik een centraal gegeven, name lijk de positie van het gezin in Neder land. Nergens ter wereld is er de afgelo pen dertig jaar zo onophoudelijk tegen het gezin aangeschopt als juist in Neder land. Door nagenoeg alle politici - het CDA uitgezonderd - is het gezin gene geerd als iets dat onbelangrijk was, soms zelfs publiekelijk weggehoond (Felix Rottenberg, PvdA). Een 'vriendinnenbe- leid' vermag de handen van politici meer op elkaar te krijgen, dan een gezinsbe leid. Natuurlijk was er in de jaren zestig van alles aan te merken op het instituut huwelijk en gezin. Het was vooral een bruikbaar instru ment voor indoctrinatie door kerk en staat. Via burgerlijke stand en het altaar werden so ciale en religieuze wenselijkheid, starre rol patronen en machtsongelijkheid tussen man nen en vrouwen afgedwongen en in stand ge houden. Inmiddels ligt die tijd ver achter ons. On danks het feit dat huwelijk en gezin de afge lopen dertig jaar voortdurend in de vuurlinie lagen, en andere samenlevingsverbanden en seksuele voorkeuren werden benadrukt, is trouwen en kinderen krijgen onverminderd populair. 'De wens van groepen en paren waar ter we reld ook om een stabiel leefmilieu voor zich zelf en hun kinderen te creëren, is sterk en diep', concludeert Frederico Mayor, direc teur-generaal Unesco in het boek 'Gezinnen wereldwijd'. Dienden huwelijk en gezin vroeger vooral als een fysieke en materiële overlevingsstrategie voor de stam of de familie, nu is het in onze westerse cultuur voornamelijk een emotione le overlevingsstrategie voor individuele bur gers en hun kinderen. Paarvorming is een middel om je te wapenen tegen de kille, boze buitenwereld en de onoverzichtelijke jungle van een moderne samenleving. Het gezin krijgt steeds meer de functie van 'haven in een harteloze wereld'. Niet voor niets wensen jonge mensen massaal die haven binnen te lopen. Het is de enige plek waar je je als volwassene en kind benoemd en gekend weet, waar je jezelf mag zijn, huilend, la chend, met je nachtmerries en dromen. Waar je je veilig en geborgen kunt wanen, waar men van elkaar houdt. Ik weet heus wel dat het gezin niet altijd zo functioneert, maar in de meeste gezinnen heeft men het beste met elkaar voor. Levend binnen zo'n gezin, heb ik mij regel matig miskend en mismoedig gevoeld. Altijd weer moest ik mij in de progressieve kringen waarvan ik deel uitmaakte, verdedigen. Ie dereen had het volste recht om vraagtekens te zetten bij het feit dat ik in 'zo iets traditio neels en burgelijks' leefde als huwelijk en ge zin. Alsof het kiezen voor duurzame paarvorming en de zorg voor kinderen de makkelijkste weg In Krimpen a/d IJssel vermoordde een vader ruim een jaar geleden zijn kinderen. In de discussie over de oorzaken van zulke familiedrama's mist Heieen Crul de ondermijnde posi tie van het gezin in Nederland. foto anp is. Zelf ervaar ik dat als pure topsport die het uiterste van je vergt. Het gebrek aan sympathie en belangstelling voor huwelijk en gezin, is volgens mij ten nauwste verbonden met het heersende ge- voelscynisme bij mensen die deze topsport niet hebben kunnen of willen volhouden. Duurzame paarvorming vraagt het uiterste van een mens: je moet met de billen bloot, en niet alleen in bed. De overgave aan een ander, met heel je hart, en de wederzijdse betrokkenheid die een hu welijk eist, vierentwintig uur per dag, week in, week uit, jaar in, jaar uit, is confronterend en schept een boel verplichtingen. Om nog maar te zwijgen van de nimmer aflatende in spanningsplicht - fysiek, emotioneel en fi nancieel - die het bezit van kinderen van je vergt. Mijn moeder verzuchtte ooit dat de zeven kin deren die zij moest opvoeden, aanzienlijk minder werk en emoties opriepen dan de twee die mijn man en ik moesten opvoeden. Ze be schikte niet alleen over beduidend meer hulp, maar ook over een maatschappij waarin het gezin werd gewaardeerd, beschermd en ge holpen. Haar taak was bovendien beperkt: bij alles wat haar kinderen buitenshuis deden - school, zwemmen, padvinderij, hockeyen - was haar aanwezigheid niet nodig. Ze hoefde ons nooit te brengen of te halen, we konden te voet naar school, de bibliotheek, naar het zwembad, noch moest ze het 'spelen' na school regelen. We regelden dat zelf, en we speelden vooral veel op straat, waar 'oom agent' ons hielp bij het oversteken. Het gezin van mijn ouders leefde op een steenworp afstand van familie en grootou ders. Ik kon mijn hele familie lopend bezoe ken en kende ook alle mensen uit de straat bij naam en toenaam. Er was een heel vangnet voor mijn ouders, als ze het te druk hadden, ziek werden, of anderszins even ontslagen wilden zijn van hun ouderlijke taken. Zelf kwam ik als jonge moeder in een nieuw bouwwijk terecht in een vreemde stad, ver van familie en vrienden. Dat is een realiteit voor heel veel gezinnen, evenals het ver schijnsel dat je door de grote sociale mobili teit de mensen uit je buurt nauwelijks meer kent. Ieder gezin is min of meer een gesloten gezin geworden. Je staat er als ouders alleen voor, terwijl de kernfuncties van het gezin al leen maar complexer zijn geworden. Hulp of oppas zijn moeilijk te krijgen, kinder opvang is ontoereikend. Je bent als ouders te genwoordig niet alleen verantwoordelijk voor wat er met je kind binnenshuis gebeurt, maar ook buitenshuis eist de samenleving je voort durende bijdrage als onbezoldigd vrijwilliger. Bij het oversteken, op school, bij sportbeoefe ning. Diezelfde samenleving stelt je verantwoorde lijk voor een optimale lichamelijke en psy chologische ontwikkeling van je kind, die door deskundigen wordt getoetst: groeicur- ves, tandenstand, woordenschat, emotionele stabiliteit. De tere kinderziel vraagt veel be grip en knuffels, de veeleisende prestatie maatschappij de juiste sociale vaardigheden, kleding, weerbaarheid en scholing. Al die verwachtingspatronen op het gebied van liefde, opvoeding, zorg en niet te verge ten, de persoonlijke ontplooiing, moeten ver wezenlijkt worden, binnen die geïsoleerde co con die het gezin is geworden. Overal in West-Europa wordt ouderschap ge zien als een bijdrage aan de toekomst van een land en daarom gesteund door een voor waarden scheppend beleid en door speciale voorzieningen, materieel en immaterieel, door een welwillende en belangstellende overheid. In Nederland word je als ouders aan je lot overgelaten. Is het dan zo vreemd dat als er iets wezenlijk misgaat in die kwetsbare constructie van het gezin, dat de betrokkenen het niet meer zien zitten? Welke redding is er, anders dan je ei gen spankracht of de Riagg, als je het gevoel hebt de maximale inzet die het ouderschap vraagt niet meer op te kunnen brengen, om dat je partner je heeft verlaten, of omdat er een steen op je hart ligt door het verlies van een kind? De wetenschap dat je kinderen helemaal af hankelijk van je zijn, kan tot de wanhoops daad leiden ze dan ook maar van hun leven te beroven. Uit liefde, want wat voor een leven heb je als wees in dit land? Niets en niemand neemt immers de koesteringsfuncties van hu welijk en gezin in onze geïndividualiseerd' maatschappij over. Nederland telt 2,4 miljoen 'gezinshuishou dens'. Tachtig procent van de bevolking wil heeft graag kinderen. Kinderen uit gebroken gezinnen hebben aanzienlijk meer moeite me het aangaan van hechte relaties dan kinderen uit volledige gezinnen. Alleenstaanden hebben een beduidend slech tere lichamelijke en geestelijke gezondheid® kortere levensverwachting dan mensen ®e' een duurzame relatie. De toename van cru®' naliteit onder jongeren wordt grotend verklaard door afwezige vaders en/of moe ders die moeite hebben met hun opvoeding staken. Al deze bevindingen maken duiden] hoe belangrijk het gezin is. Als voorbereider op de maatschappij, opvo^ der en doorgever van cultuur, traditie e vaardigheden kan het gezin ons menselijk p» tentieel en geluk ten diepste beïnvloeden, JJ waarheid is in een wereld waarin de men® ke maat is zoekgeraakt, waarin het indi^ dualisme hoogtij viert, wellicht sterker Vanuit die wetenschap zou de Nederlands overheid tot een expliciet gezinsbeleid mo ten komen. Geen woorden, maar daden. U dat er langzamerhand signalen te over z dat het gezin dreigt te verzuipen. Een spec le minister voor Jeugd- en Gezinszaken, zo het CDA voorstaat, lijkt mij dan ook g overbodige luxe. Heieen Crul is pui .Wie is» loulouse (anp) - Het Europe consortium Airbus Industrie de besprekingen met drie nie het miljardenproject A3XX een jumbo met ongeveer 551 zijn het Italiaanse Alenia, h en een Koreaans consortiur ooit in Fokker geïnteresseerc pat heeft de vice-president va voor grote vliegtuigen, Jürgen tegenover de Amerikaanse kra| Willemstad (anp) - De rege ringen van de Nederlandse I Antillen en Aruba hebben besloten samen te werken op luchtvaartgebied. Het gaat met name om samenwerking tussen de nationale lucht vaartmaatschappijen, res pectievelijk de ALM en Air Aruba. Over een samengaan van deze ondernemingen wordt al jaren gesproken, maar onderhandelingen tus sen de twee maatschappijen I leverden niets op. Nu hebben de twee regeringen besloten de samenwerking zelf vorm te gaan geven. De Antillen zijn van plan een deel van de aandelen af te stoten. In de ALM bezit de KLM veertig procent van de aandelen, de rest is in handen van de An tilliaanse regering. De sa menwerking vloeit voort uit financiële noodzaak. Geen van de twee ondernemingen heeft in zijn bestaan ooit winst opgeleverd. De Antilli aanse overheid stopte gedu rende het 32-jarige bestaan van de ALM een dikke hon derd miljoen gulden in de onderneming. De Arubaanse regering heeft vorige maand nog vier miljoen beschikbaar moeten stellen aan Air Aru ba, maar liet nadrukkelijk weten dat dit de allerlaatste1 keer was. Amsterdam (anp) - Zakenreiscl jaar zes reisbureaus in het west( satie is een gevolg van de fusie het Amerikaanse Carlson. De directie van Carlson Wagon zegging gedaan dat er geen ged stoten kantoren wordt nog een I Om welke kantoren het gaat, is de toeristische reisbureaus in R Arnhem open. (ad Labouchere KoersLIFT® Lager instappen kan ni Amsterdam (anp) - De kan; de grootste in de Amsterdan Het gaat om zeven rederijen ventig procent uitmaken v< een lid van de consortiums c Het vertrek van de reders zou e grote klap betekenen voor I Amsterdamse haven. CTA (Co: mned Terminals Amsterdam) een van de belangrijkste werkg vers voor de arbeidspool SHB. m 1995 verkeerde het oversla oedrijf in financiële problem* waardoor bijna driehonderd t nen bij de SHB dreigden te vi wijnen. He inmiddels geprivatiseerde eidspool zit nu zelf in de prob ®en, doordat 24 miljoen guld artgeld' van de overheid b: 2™ twee iaar is verdwen öflB-commissaris R. Haks he niangs aangekondigd dat e /nering van de arbeidspool c vermijdelijk is, tot verontwaart 8 ng van de Vervoersbond Fh e pool draait juist uitstekei meent de bond, maar daar I et de dreigende problemen A verandering in komen. va ?vers^agbedrijf is in hanc van net Amerikaanse bedrijf S en 20u jggg tell 17rminal openen in het w reei havengebied. Volgens nrmeur T- Meerman is het p] n?£ beslecht. „Ik heb de g van alle rederijen nog

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 6