De zwaar aangezette vlakken van Jan Vosters ei Mee: Klaas Gubbels in De Beyerd in Breda met overzicht én boek 0 h ui 0 0 ui ui Voorbee Z D Z DE STEM DENDE KUN Telefoon Rookverbod Frankrijk Nuchter Terugstappen Tafeltjes lil I/I ui J Romanticus Engelse DONDERDAG 6 FEBRUARI 1997 D6 'Hard werken is het toppunt van luiheid' Door Koos Tuitjer Wie schildert er levenslang tafels? Klaas Gubbels uit Arnhem. De Beyerd in Breda heeft dat levenswerk in huis gehaald. Naast de expositie is er ook een boek over dit unieke talent. En Klaas besloot ook nog een tafeltje in oplage te maken, waar dat boek in past. Thuis hebben ze het geweten. De Gubbelsen waren de afge lopen weken in de ban van de 24-uurs economie. Voor een rustig gesprek werd uitgeweken naar het atelier op een landgoed bij Arnhem. Kleren maken de man. Maar bij Klaas Gubbels ben je dan al gauw uitgepraat. Wat hem hoog uit typeert, is een eigenwijs Frans boerenpetje. Verder kleedt hij zich doodnormaal. Maar nu zijn atelier. Dat is één groot portret van een duizend dingen mannetje. Allereerst: tafels bij de vleet. Op de grond, op andere tafels, op ezels en aan de muur. Maar de tafelmanie is maar het topje van de vulkaan van zijn in spiratie. Er zijn niet minder kan nen dan tafels. En verder: Afri kaanse beelden en dito maskers, cd's vol oude jazzmuziek, die knalhard uit de versterkers komt, foto's met een hoog kiekjesgehal te, spaarzame speelgoedjes, pos ters, een kantoorladenkastje met keurige kaartjes omtrent de in houd en een lullig gespannen touwtje met een paar wasknij pers. Het slingert rond. Het hangt luk raak. En het staat schots en scheef gestapeld. Maar vooral: het leeft! En hoe. De intieme sfeer op de zolder van het parmantige koets huis, kan de concurrentie met buiten aan. Rondom heerst een plechtstatiger stemming. Die wordt bepaald door een ruim open veld, omsloten door aristo cratisch beplante bospercelen. De verkeersweg verderop klinkt verweg. Hindelijker is de telefoon. Het aantal malen dat deze overgaat is niet bij te houden. Maar Klaas Gubbels springt er voortdurend gretig op af. En hij wandelt er telkens ook uitgebreid mee in het rond. Weliswaar verontschuldigt hij zich voor iedere onderbreking. Maar in zijn hart omarmt hij de opbellers. Want aan het bij de les blijven, heeft Klaas Gubbels een broertje dood. Zeker wanneer hij doorgezaagd wordt over zichzelf. „Wat schilderen allemaal wel niet vermag," zegt hij lichtelijk pathetisch. Tijdens het afschieten van deze losse flodder, zet hij een stofzuiger weg. „Je betrapt me," klinkt ook het zonnige verwijt, „ik wist niet dat je zo punctueel was." Het is klok slag tien. Tijd voor koffie. Tegen twaalven zal de Poire William helder in de glaasjes klokken. Zomaar een blik op de wand. Een schilderijtje met een tafel, waar op een opengeklapt schaakbord recht overeind staat. Een over zichtelijk werkje, met één rare frats. Dat geldt een op het pa neeltje gemonteerde gave sigaar. „Dat is het portret van de scha ker Najdorf," verklaart de schil der. Zelf ook schaker, alsook een stevig sigarenroker en een ge ducht krantenlezer. Klaas Gub bels: „Najdorf was een sigarenro- kende Argentijn. Wanneer hij speelde, blies hij zijn rivaal de rook recht in het gezicht." „Die tegenstanders slaagden er uiteindelijk in een rookverbod af te dwingen. Najdorf beperkte zich nu tot het installeren van twee sigaren naast het schaak bord. Opnieuw klonk er protest. 'Hij rookt toch niet?', reageerde de hoofdscheidsrechter verbaasd. 'Nee, maar hij dreigt er mee', sprak de geplaagde tegenstan der." Wat een etter, zeg ik. „In elke sport heb je etters," zegt hij. En in de kunst? „Ja, dat denk ik wel. Ik heb eens een verhaal gelezen. Het heette Kaïn en Abel. Ik voor mij denk, dat broedermoord altijd blijft. Ik welk soort vak dan ook. Weet je, je bent zo allemachtig egocentrisch bezig in je vak. Jij vindt voor jezelf, dat je de beste bent. En dan krijg je over en weer gauw scheve ogen." Kijk jij dan ook met scheve ogen? „Nee, ik ben bezig met mijn werk. Ik maak wat ik wil. En ver der zijn er collega's, van wie ik vind dat zij interessant werk ma ken." Heb jij het in de Kunst qemaakt, Klaas? De telefoon. Zichtbaar gelukkig gaat hij in de ruimte op zoek naar het ding. Met een hem onbekend persoon, rondt later eem, hartelijk gesprek,af. Dan trekt hij een pullover aan. „Zal ik nog eens koffie inschen ken?" En zo praten we plotsklaps over zijn tweede huis. Een huis met aanpalende ateliers, zo'n duizend kilometer verderop gelegen. In de Ardèche, in Frankrijk. „Het is een soort dijkhuis, maar dan tegen een helling van een dal gebouwd," legt hij uit. „Toen we het kochten, was het een oud en vervallen geheel. Meer een boer derij eigenlijk. We hebben het zelf helemaal opgeknapt." „Beneden keken we door twee vloeren en het dak naar de blau we lucht. In de stallen was er de stront van tientallen jaren vast- gekoekt. Met een bijl hebben die er uit moeten hakken." Daar werk je veel? „Al mijn werk ontstaat tegen woordig daar. Frankrijk is mijn nieuwe inspiratiebron geworden. Daar hoef ik verder niet voor op mijn hoofd te gaan staan. Want ik probeer me door alles te laten in spireren. Ook door een hoop str ont. Je merkt dat altijd pas ach teraf." Stront, zei je? „Ja, ik meen dat het door een weiland kwam. Daar lag iets ge weldig te dampen. Later schil- Klaas Gubbels: „Ik probeer me door alles te laten inspireren. Ook door een hoop stront. FOTO ERIK VAN 'T HULLENAAR derde ik een tafel waar wat op lag. En daar overheen hing een nevel. Achteraf begreep ik waar dat beeld betrekking op had." Uit wat voor een milieu kom je? „Ik ben Rotterdammer van ge boorte. En in mentaliteit heb ik dat nuchtere gehouden, wat Rot terdammers ook hebben." En dan gaat er opnieuw de tele foon. Een praatje klets, afgeslo ten dit keer met hartelijke groe ten in mijn richting. „Nog koffie," vraagt hij vervol gens met boze ontwijkende opzet. Met daarin een antwoord op die laatste vraag graag. Klaas Gubbels, heel sportief: „Mijn vader was voorzitter van de Rotterdamse boksbond. Hij was ook vele malen kampioen snelwandelen. Zijn brood ver diende hij als sportmasseur. Daar was hij heel goed in. Mijn moeder was kampioen van Rotterdam in atletiek op vier onderdelen. Maar er werd ook ongelooflijk veel gelezen bij ons thuis. Om een voorbeeld te geven, dat schrijf je er toch wel bij hè, om een voor beeld te geventoen we in 1940 na het bombardement op de stad uit Hillegersberg terugkwamen bij ons huis, restte alleen een grote puinhoop. Toen mijn vader die nog rokende berg opliep, bukte hij zich en pakte een snipper papier. Een leesbaar restant van de vele boe ken die in huis hadden gestaan. Hij las anderhalve zin van het ge blakerde stukje papier: 'Wacht', riep mijn moeder, 'dat is uit dat boek van die schrijver'." Hoe beleefde jij dat? „Ik ehh...nou, uit een soort van primitieve recalcitrantie, want ik moet dus ook lezen, heb ik het la ter altijd verdomd om te lezen. Ik heb namelijk nooit iets gedaan wat moest. Ik moet het namelijk altijd zelf doen." Ik bedoelde eigenlijk, hóe stond jij tegenover de situatie? Je huis weg, alles weg. „Ik denk dat ik wat dat betreft al gepokt en gemazeld was. Toen we uit Rotterdam weggingen, liepen we door straten die in brand stonden. Ik zag een meneer op ta fel, die brandde. Een soort kleer maker. En een eindje verderop, moesten we over de lijken van een man en een vrouw heenstappen. Het wa ren de vader en de moeder van een vriendje. En toch vond ik, zes jaar oud, het allerergste dat ik mijn aluminium vliegtuigjes niet mee had mogen nemen." Het lijkt geregisseerd, maar dat is het niet: beneden gaat de deurbel. „Wat krijgen we nou," roept Klaas dit keer verstoord. Het blijkt niets belangrijks. En als hij terugkomt: „Weet je, het drong allemaal niet tot me door... Ik denk dat ik toen ge woon mijn gevoel heb afgesloten. Ik weet het anders ook niet. Terugkijken is bij Klaas niet echt favoriet. Terugstappen wel. Klaas Gubbels vertelt over zijn leraar Fred Sieger: „Hem noem ik in mijn boek. Omdat hij het begin van mijn schilderen is. Van Sie ger, hij schildert nu op zijn 94-ste nog steeds, heb ik het achteruit lopen geleerd. Iets wat je zelf hebt gemaakt, is namelijk heel moeilijk om naar te kijken. Je kijkt meestal alleen met je gevoel. Maar er komt ook vormgevoel bij kijken. Daarom zei Sieger: 'Als je denkt dat is het, loop dan achteruit en bekijk wat er staat door je oogharen heen'. Dat heb ik tot in het uiterste ge cultiveerd. Ik heb 25 jaar les gegeven op de Akademie in Rotterdam. Daar stuurde ik leerlingen voortdu rend naar de kantine. Om er kof fie te drinken of te ouwe zeiken met elkaar. Om ze op die manier te dwingen afstand te nemen. Want ik zeg altijd maar: hard werken is voor een schilder het toppunt van luiheid. Alleen maar doorschilderen is geen kunst." Andermaal: de telefoon. Ditmaal Heieen, zijn echtgenote. Zij vraagt of we er nog niet uit zijn. Heieen en dochter Joanna wer ken zich de pleuris aan de tafel tjes voor het boek. Wat zou jij zonder Heieen zijn? Klaas Gubbels, verlegen lachend, maar ook betrapt: „Heieen geeft ,een goede tegenwerking. Zij is niet het type dat 'ja en amen' zegt-" Zij werkt hard aan de Firma Klaas. Klaas Gubbels: „Zij zorgt dat ik kan werken. Op alle gebied. Als er grote schulden waren, vertelde ze dat nooit. Administratief ben ik nu eenmaal een grote onbe nul." Is dat zo, of doe je maar alsof? „Ik heb nog nooit een brief open gemaakt. En ik kan niet eens een cheque uitschrijven." En je hebt altijd allés zelf willen doen, zei je daarnet?! „Alles zelf willen doen heeft niets te maken met de praktische kant van het leven. Nee, dat heeft al leen met creativiteit te maken." Klaas Gubbels, Overzicht, schilde rijen, tekeningen, grafiek, werk op papier en ruimtelijke objecten van 19587 tot heden. De Beijerd, Boschstraat 22, Breda. Di. t/m vr. 10-17; za. en zo. 13-17 uur. Ope ning zaterdag 8 febr. om 16.00 uur door Felix Valk. Tot en met 23 maart. Boek 'Klaas Gubbels' onder redac tie van Jan Brand en Kees Broos, prijs 85. In speciale oplage met tafeltje: 650. Betty van Garrel in gesprek met Klaas Gubbels. zondag 23 februa ri in De Beyerd, aanvang 15 uur D Z 1 AMSTERDAM Rijksmuseum Stadhouderskade 42 - 'Machtsvertoon' powerdres- sing - keuze uit de collectie Kostum Textiel (t/m 2 mrt) - 'Duits Steen goed' - overzicht van gebruiks- en sierkeramiek uit 16e en 17e ee» (t/m 9 mrt) - ma t/m zo 10.00-17.00 uur Van Gogh Museum Paulus Potterstraat 7 - Alma-Tadema (ijft 1912) - retrospectief - ma t/m zo 10.00-17.00 uur Stedelijk Museum - Markus Lüpertz, schilderijen - ma t/m zo ft 17.00 uur (t/m 31 maart) De Nieuwe Kerk de Dam - 'De keizerin en de kunsten' - tentoonstel, ling van kunstvoorwerpen - uit de tijd van Catharina de Grote i.s.m, Hermitage - ma t/m zo 10.00-18.00 uur (t/m 13 april) ANTWERPEN Museum voor Schone Kunsten - 'Het volk ten voeten uit' - Natura lisme in België en Europa 1875 - 1915 - di t/m zo - 10.00-17.00 uur (tot 16 feb) Museum voor Fotografie - 'Pioniers in beeld' - Belgische fotografe» 1839-1905 - dagelijks behalve ma -10.00-16.45 uur (tot 16 feb) APELDOORN Paleis Het Loo Koninklijk Park 1 - 'Tussen twee tronen' - schatten uit Petershof van Peter de Grote tot Nicolaas II - di t/m zo 10.00-17.001» (t/m 2 april) ARNHEM Museum voor de moderne kunst Utrechtseweg 87 - 'Carel Willi», 1900-1983' - overzichtstentoonstelling - di t/m za 10.00-17.00 uur-zo 11.00-17.00 uur (t/m 16 feb) BERGEN OP ZOOM Kunstkader, kunst vormgeving Antwerpsestraat 27 - 'Bewegend Licht' - Jean-Marc Spaans/fotowerken - licht, tijd en ruimte - tijdens kantooruren op afspraak - vr 13.00-17.00 uur (t/m 9 mrt) Gemeentemuseum Markiezenhof Steenbergsestraat 8 - Rob MM mann/schilderijen, blik van boven en ander werk - di t/m zo 14,00. 17.00 uur (t/m 23 mrt) BREDA De Beyerd Boschstraat 22 - Klaas Gubbels -overzicht - di t/m vrij 10-11 uur, za en zo 13-17 uur (van 9 febr. t/m 23 maart) - Lightning 1: Will am Speakman (van 9 febr. t/m 9 maart). Chassé Galerie Claudius Prinsenlaan 8 - Leonne Hendriksen/Ge- mengde Techniek - ma t/m za 13.00-18.00 uur (t/m 27 feb) Chassé Galerie Artiestencafé Claudius Prinsenlaan 8 - Dicky van den Noort/schilderijen - Pim Derene/schilderijen - za 16.30-18.00 uui (t/m 27 feb) Galerie Segeren Raadhuisstraat 10 - Louisette van Donkelaar/schil derijen en grafieken - di t/m vr 10.00-18.00 - do 10.00-21.00 - za 10.01- 17.00 uur (t/m 15 mrt) Galerie Molenaars Ginnekenweg 79 - Jan van Lokhorst/schilderijen- wo t/m vr 13.00-17.30-za 11.00-17.00 uur (t/m 28 feb) CLINGE Galerie Esprit 's Gravenstraat 99 - Frea Lenger/schilderijen en objec ten - do t/m zo 13.30-17.30 uur en do 19.00-21.00 uur (t/m 16 feb) DEN BOSCH Noordbrabants Museum - Joods Leven in Brabant (t/m 9 mrt)-Pre servation XII - Werk van Rini Hurkmans (t/m 23 mrt) EINDHOVEN Van Abbemuseum Vonderweg 1 - ID - Een internationale verken ning naar het begrip identiteit in de hedendaagse kunst - diverse in ternationale kunstenaars- di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 9 feb) HAARLEM Frans Halsmuseum Groot Heiligland 62 - Jacobus van Looy - één van De Tachtigers - overzichtstentoonstelling - ma t/m za 11.00-17.00 uur- zo 13.00-17.00 uur (t/m 31 dec) ROOSENDAAL Expositie Tongerlohuys Molenstraat 2 - Jan Vosters/oIieverfschilde rijen - di t/m zo 14.00-17.00 uur (t/m 3 mrt) ROTTERDAM Museum Boijmans Van Beuningen Museumpark 18-20 - 'Lof de- zeevaart' - de Nederlandse marineschilderkunst uit de 17e eeuw (t/m 23 feb) - Thorvald Bindesboll '1846-1908-'vergeten pionier van Deen se Art Nouveau' - di t/m za 10.00-17.00 uur - zo 11.00-17.00 uur (t/m4 mei) Kunsthal Westzeedijk 341 - Designprijs Rotterdam 1997 - 28 genomi neerde producten (t/m 16 mrt) TILBURG Het Nederlands Textielmuseum Goirkestraat 96 - 'Ruik de tijd, hoor beweging, kijk naar klank!' - geluidsculpturen van de kunste naar Nico Parlevliet (t/m 23 mrt) ULVENHOUT Galerie De Pekhoeve Dorpstraat 92 - 'Kunst naar de natuur' - Hen- nie van Dijk/wildschilder en illustrator - Ewoud Zuring/beeldhouwer- do t/m za 11.00-18.00 uur-zo 13.00-17.00 uur (t/m 23 feb) UTRECHT Museum Catharijneconvent Westsingel 50 - 'Engelen, monnikenen demonen' - naïeve kunst uit het oude Rusland - i.s.m. het Staats Histo risch Museum uit Moskou - di t/m vr 10.00-17.00 - za en zo 11.00-17.01 uur (t/m 2 mrt) Door Frits de Coninck De schilderijen van Jan Vosters die vijf jaar geleden te zien waren in Baarle-Nassau in galerie de Verbeelding verschillen in wezen niet van het werk dat het Tonger lohuys in Roosendaal nu toont. Op onderdelen zie je weliswaar wat variatie, maar die verschillen zijn bijkomstigheden. Zijn ma nier van schilderen, een gebor stelde verflaag en grote kleur vlakken, is dezelfde gebleven en daar is op zich niks op tegen. Maar een manier van schilderen moet in dienst staan van iets an ders, van een bedoeling, van een inhoud, van een houding, om het beladen woord boodschap maar niet te gebruiken. Kunst moet iets te zeggen hebben. Maar wat Jan Vosters werk vijf jaar geleden nog leek te zeggen, is alleen maar her haald en daarmee wordt de in houd van het werk wel heel dun. Wat zich toen voordeed als een interessant beeld in een persoon lijk handschrift zien we nu in hoofdlijnen herhaald en dat irri teert. Jan Vosters (1949) is een schilder van forse, zwaar aangezette vlak ken die door een eenvoudige com positie een gevoel van landschap pelijkheid oproepen. Hij baseert zijn compositie op flinke tegen stellingen die weinig te raden la ten. Tegenstellingen tussen recht hoek en bol, tussen licht en don ker en tussen massa en leegte. Hij plaatst die abstracte kwaliteiten op een gemakkelijk te volgen ma nier tegenover elkaar. Een manier die geen spanning oproept. Op zijn doeken heerst een statische stilte. In het Tongerlohuys hangt een groot doek, getiteld De ontdek king van het landschap. Tussen de twee grote, dreigende rood bruine vlakken hangt centraal in het beeld een bol. Zoals alles in het beeld hangt de bol doodstil, je hebt geen moment het gevoel dat er een spanning bestaat tussen de vormen die zich oppervlakkig ge zien toch dreigend aankondigen. Beweging valt dus niet te ver wachten. Wat het doek dan toch een accent van landschappelijk heid geeft, is het afgeschuinde rechthoekige vlak op de voor grond. Dat brengt in het geheel een zekere ordening aan die voor- en achtergrond scheidt en daar mee ruimte schept. De kleuren zijn doorleefd, de verf is met altijd zichtbare bewegin gen op het doek gebracht en zo ontstaat een schilderij. Het klinkt niet erg dynamisch en zijn werk is dat ook niet. Want hoe goed een kunstenaar ook kan schilderen, een stijl wordt pas echt interes sant als je het er niet over hoeft te hebben. De stijl moet in alle raffi nement maar ongemerkt aanwe zig zijn en de weg vrij maken voor wat een kunstwerk echt te zeggen heeft. Stijl moet ondergeschikt zijn aan betekenis. Dat is niet het geval in de schilderijen van Jan Vosters en dat komt niet doordat zijn stijl van schilderen zo domi nant de aandacht zou trekken. Naast de grote schilderijen van Jan Vosters worden er ook siera den en objecten getoond van le den van de Nederlandse Edelsme den Vereniging: Marijke en Ger ard Cieraad, Ien en Jan Perrier, Huub Mikx en Cees Post. De sie raden zijn bedoeld als unieke kunstwerken met een persoonlij ke signatuur en worden ook als zodanig geëxposeerd. Samen met het forse schilderwerk levert dat een bonte, rijk gevulde tentoon stellingsruimte. Tongerlohuys, Molenstraat 2, Roosendaal. De tentoonstelling duurt tot 3 maart en is elke dag, behalve maandag, van 2 tot 5 uur open. 16 STEM oorJohan Diepstraten le ondergang van het Franse ,egat Médusa, dat op 2 juli 816 te pletter sloeg, was niet e eerste ramp op zee. De Hol- inders, de Portugezen, de juken en de Spanjaarden wa rn al lang gewend aan dit oort gebeurtenissen. Maar tankrijk was geen zeevaren- e natie die heerste op de we- eldzeeën. En met het schip de lédusa was iets tragisch aan ehand. [et verging voor de kust van yest-Afrika op het moment dat e bemanning uitgebreid feestte. Ie evenaar was net gepasseerd n om dat te vieren kwamen vol- ens goed gebruik de flessen rum p tafel. Bovendien was de kapi- ein een uiterst onbekwaam man. lij had alleen door vriendjespo- tiek een hoge post op de Franse loot gekregen. Iet meest sensationele was het rerhaal van een paar overleven- en, de scheepsingenieur Cor- éard en de scheepsarts Savigny. !r waren te weinig reddingsbo- en voor de vierhonderd opvaren- jen. De kapitein en de officieren yerdrongen zich in de sloepen, foor 149 opvarenden werd snel ien vlot gebouwd. De touwen iraken spoedig en het vlot dreef if. Twaalf dagen moesten zij de rerschrikkingen van een storm- ichtige zee trotseren. Er stierven nensen van kou en honger. An- leren werden krankzinnig en /ermoordden hun metgezellen, liet meer dan vijftien personen iverleefden de ramp. let publiek verslond hun verha- en in de pers. De mensen konden ach er veel bij voorstellen, maar :e wilden het natuurlijk ook zien. Je schilder Théodore Géricault ging aan het werk. Niet om bij 'oorbaat veel geld te verdienen, naar omdat het hart van de ro manticus oversloeg. Met dit on- lerwerp kon hij de emotie van.de nensehjke ziel overbrengen. Hi kr in en H; er de ve to D Vc la vc zo 01 n< re »Jan Vosters: 'De ontdekking van het landschap' Door Gerrit van den Hoven Het is zo ongeveer de achtste in terviewer die deze dag voor hem zit, maar de Engelse schrijver Graham Swift blijft geduldig en amaibel. „Hij vindt zo'n hele dag praten met journalisten zelfs leuk", fluistert de publiciteits- man van zijn Nederlandse uitge verij verbaasd. Sinds hij in november de gere nommeerde Engelse Booker Pri ze won, is praten met Graham Swift (1949) een gewilde bezig heid voor journalisten. Zijn prijswinnend boek Last orders ■t minimaal in twintig talen uitkomen. Ondanks het feit dat Last orders een 'regionaal' boek is, verankerd in de wijken van 4uid-Londen, met het typische cockney dat daar wordt gebezigd dus moeilijk vertaalbaar. Maar Swift gelooft dat het weg vallen van het typerende accent 1 de vertalingen niet het wezen van zijn boek zal aantasten. Hoe wel - dat geeft hij onmiddellijk l°e - hij moeilijk kan controleren °j dat ook werkelijk zo is. »tk spreek alleen een beetje 'rans. Hoe het in het Fins zit bij voorbeeld zal ik nooit te weten omen. Ik moet op de uitgever ertrouwen." Volgens de auteur s det hoofdthema van het boek echter tijdloos. „Het is een boek ver dood, afscheid. Dat is een ema dat voor iedereen, waar aaa ook, herkenbaar is. En ik enk zelfs dat het lokale karak- JLYf1} hot boek de indruk van ken a^een maar zal verster- praat langzaam en duidelijk, j1?arig afgeronde zinnen. In j,e .jkt hij nog de onderwijzer hij eens was. „Ik wil schrij- voor alle mensen", zegt hij. aarom schrijf ik over wat m sea gemeen hebben. Over vp>fSTi emoties en ervarin- J wil dat mensen herken- dpoia -We uiteindelijk niet ver- j.ziin> maar dat er dingen a e we delen en allemaal on- gaan. Dat tonen is niet alleen

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 30