Achtste 'Star Trek' ruimtereis voor ingewijden
0
0
u
0
1
0
0
0
0
19
Peter Greenaway voorspelt ondergang 'Casablanca-syndroom'
'Trees Lounge' van Steve Buscemi
L
z
l
10,-
el.
Feit:
FILM
D4
IA
IJl
J
x 5
ot.
Airco nu
voor ƒ990,-
ten uitrusting die is
rop u een voordeel
modellen, een airco
vanaf 44.900,-.
Iste in z'n klasse,
p en hoedenplank
3PM, EXCL KOSTEN RIJKLAAR MAKEN, VERWIJDERINGS-
DE SPECIFIEKE VOORWAARDEN PER AANBIEDING,
iteensedijk 108,
iEN, Autobedrijf
www.peugeot.nl
pESTEM
DONDERDAG 6 FEBRUARI 1997
jjrJos Kessels
il valt niet te ontkennen dat de
cineast Peter Greenaway
[eigen ideeën over de ontwikke-
van de cinema op nahoudt,
lang galmden zijn lezing en
■têrviews na op het 26e filmfes-
jjlvan Rotterdam.
•(t)wam er op neer dat hij de
jjergang voorspelde van wat
s het 'Cosablanca-syndroom'
(einde. Hij bedoelt daarmee dat
iters in de bioscoop passief een
honderd literatuur-concept on-
n met een begin, midden
en einde, dat ook nog eens volle
dig bepaald wordt door de vertel
wijze van de regisseur. Dat leidt
volgens hem alleen maar tot saaie
formulefilms en herhalingsoefe
ningen.
Daarom toonde Greenaway zich
bijzonder geïnteresseerd in nieu
we technische ontwikkelingen en
het scheppen van een nieuwe
beeldtaal, aldus merkte hij op in
de dagkrant van het festival.
Greenaways Prospero's Books
gaf de koers van de cineast al
aan: beeld en taal, die met elkaar
vermengd worden en beelden die
over elkaar glijden. Daarmee wil
hij bereiken dat het oog van de
kijker steeds alert blijft en hij ac
tief in zijn stoel zit.
De enige activiteit die hij met zijn
nieuwste film The Pillow Book
bereikt is een voortdurend ver
langen de zaal te verlaten en dat
na reeds een kwart van de ruim
twee uur visuele krachtpatserij.
Greenaway heeft ditmaal een
verzameling tiende-eeuwse
amoureuze geschriften van een
hofdame ais uitgangspunt geno
men en overgeheveld naar onze
tijd. Een meisje laat zich sinds
haar jeugd telkens onderschilde
ren met teksten. Als haar echtge
noot dat flauwekul vindt, gaat ze
naar Hong Kong waar ze fotomo
del wordt en zelf lichamen gaat
schilderen.
Greenaway heeft inderdaad een
eigen beeldtaal ontwikkeld, die
zich ergens tussen kunst en cine
ma beweegt, met een pre-occupa-
tie voor naakt en verval, In The
Pillow Book heeft hij zich ook
duidelijk laten inspireren door
Japanse prenten. Het probleem is
alleen dat zijn kunstzinnige beel
den de geest niet prikkelen, de
personages je niet interesseren en
de film al snel vastloopt in gegoo
chel. Weliswaar knap, maar te
lang en teveel van hetzelfde.
Het is trouwens toch een beetje
het festival van cinema en de
kunsten. Na de openingsfilm
Basquiat draait er nog een andere
film waar Warhol in voorkomt,
namelijk I shot Andy Warhol van
Mary Harron. Het gaat hier om
een biografie over Valerie Sola-
nas, een schreeuwerige en vooral
aandacht zoekende lesbienne die
de mannen wilde uitroeien en een
schunnig toneelstuk schreef dat
ze Warhol wilde laten produce
ren. Een poosje werd ze als
vreemd lelijk eendje gedoogd
door Warhol en omgeving, maar
toen verdere waardering uitbleef
besloot ze dat Warhol de reke
ning voor al haar decepties moest
betalen. Nadat Valerie Solanas in
1989 anoniem stierf, groeide ze
uit tot martelares van het femi-
Eenzame drinkers in
intiem speelfilmdebuut
Door Jos Kessels
Ce mooiste barsong die ik ken is
j Hour Blues van Johnny
Paycheck. Met een volkomen
(«gezopen stem toost hij op de
lovers, losers en lawyers' en
rondjes 'especially to the
jsy young ladies and the dirty
Id men' en bestelt alvast zijn
tfgrafenisbloemen: 'Just name
«'re poison and order your flo
ras, there ain't nothing as sad
stlie happy hour',
i nummer geeft goed de sfeer
ai van Trees Loungehet speel-
SMebuut van acteur Steve
Buscemi. Trees Lounge is de
nam van een bar op Long Is-
I, waar Tommy (Buscemi
I vaste klant is. Hij zat er al
toenhet nog goed met hem ging,
maar nu het slecht gaat, is hij er
aan huis. De drank moet
wat compenseren in het
van Tommy. Hij is zijn
mendin kwijtgeraakt aan zijn
die hem vervolgens ontsla-
leeft. Vergeefs probeert hij
dders opnieuw aan de slag te
buien als automonteur, maar
in) kan zijn eigen wrak niet eens
ai de praat krijgen,
l'anneer een oom van hem
neemt hij diens baantje
over en rijdt met snoep en ijs
tor de buurt. Als hij zich inlaat
net de tienerdochter van een
vriend, roept hij alleen nog maar
neer ellende over zich af.
tes Lounge vertelt niet zozeer
b verhaal, maar is vooral efen
impressie van het leven in een
eenvoudige arbeidersbuurt, met
ie bar als ontmoetingsplaats en
'luchthaven. Buscemi is zelf af
komstig uit dit milieu en speelde
laconieke schurkenrollen in o.a.
Quentin Tarantino's Pulp Fic
tion.
In zijn film laat hij de karakters
ie toon bepalen en maakt daar
ie beelden ondergeschikt aan.
Trees Lounge wordt bevolkt
tor verliezers die de dromen
lebben zien verdwijnen in de
Wem van de fles en voor wie
iet leven uiteindelijk nog min-
ier in petto heeft dan ze in hun
Mchtmerries voor mogelijk hiel-
Steve Buscemi aan de bar in 'Trees Lounge'.
den. Met zelfspot proberen ze
zich staande te houden. „Je bent
een slappeling," zegt de barkee
per tegen Tommy. „Daarom
drink ik mijn whiskey zonder ijs,
omdat ik te zwak ben om te til
len", antwoordt Tommy.
Steve Buscemi is geknipt voor de
rol van Tommy en hij heeft fami
lie en bekenden bereid gevonden
aan het ruziënde drinkgelag deel
te nemen, waaronder Anthony
LaPaglia, Alec Baldwin, Mimi
Rogers, Seymour Cassel en de uit
Kids bekende Chloe Sevigny.
Trees Lounge is een aangenaam
melancholiek en intiem portret
van verdwaalde levens, die de
barkruk gevonden hebben als
baken in de nacht, waar het licht
valt op het glas, dat altijd gevuld
wordt, totdat de hand koud ge
worden is.
Daarom begint de film ook met
het lang aangehouden beeld van
een oude man, die zwijgend in
het lege glas staart. Het is het
klassieke en definitieve beeld
"tor Jos Kessels
■"f tweede generatie van het
Wnteschip Enterprise is welis
waar uitgediend in de tv-serie,
War is sinds de overgangsfilm
'm final frontier de nieuwe bio
toop-bemanning.
J de dood van Captain Kirk,
Wirvoor Malcolm McDowell
Wt zichtbaar genoegen verant
woordelijk was, vertrekt de acht-
'tar Trek-film First Contact
tor het eerst onder gezag van
toptain Picard (Patrick Ste-
ak), in een gloednieuwe Enter
prise. Er js meteen werk jn Bet
«ontruim. De vervaarlijke ruim-
"ezens Borg hebben de tijd te-
Mraaid. Ze willen voorko-
e® dat de wetenschapper
todrane in 2063 met zijn ruim-
l P warp-aandrijving uit-
..■i *at een revolutionaire ont-
(V* zou "duiden en van
Ook pane een monument maakt.
lcard en zijn mannen gaan
drol"1 en helpen een
ier <'ochrane op weg naar
terrT v ®or§ veroveren ech-
e Enterprise en nemen Data
Picard komt voor de
,staan de Enterprise op te
schioa •in te grijpen in de ge-
ze J11 s' ®en gevaarlijke keu-
fej Picard in het (tv-)ver-
biiri B a* eens werd ingelijfd
^CggtmaTalSeniëeWiSUe
'°°r e®n Wet-ingewijde is First
f0"tact
tamelijk ondoorzichtige
™t verhaal is op z'n zachtst
PerrL mSewiWreld en versnip-
n er wordt de nodige voor
kennis verwacht. Wat die Borg
nu precies zijn en wat ze willen,
blijft in de film onduidelijk. Je
ziet wat opgelapte, stramme lui
met oogafwijkingen, die blijk
baar na enkele seconden immuun
zijn voor alles wat ze bedreigt. De
vondst om van de later legendari
sche Cochrane een rockende
dronkenlap te maken is op zich
komisch, maar verwatert al snel.
Werkelijk spannend wil de film
niet worden, al is dat ook nooit
een doel geweest van de Star
Trek-serie.
First Contact moet het vooral van
de vormgeving hebben. Met zorg
en vernuft worden de diverse we
relden met elkaar gecombineerd,
al komen sommige scènes ook in
dat opzicht niet uit de verf. De
climax bijvoorbeeld, als het eer
ste contact ontstaat met de bui-
tenaardsen, is naar huidige scien
ce fiction-maatstaven sober en
pover, zeker als je denkt aan
Spielbergs Close encounters of
the third kind.
De achtste Star Trek is overigens
geregisseerd door Jonathan Fra-
kes, die ook de rol speelt van
Commander Riker. De serie heeft
inmiddels een heel verleden van
acteurs, die zichzelf regisseren.
Denk maar aan 'Spock' Leonard
Nimoy, die het er overigens nog
altijd het beste vanaf heeft ge
bracht.
'Star Trek - First Contact' is te zien
in Cinésol 2 en 3 in Breda, Roxy 1
in Bergen op Zoom, Heuvelpoort
4 in Tilburg, De Koning van Enge
land in Hulst.
van nederlaag en berusting. Aan
het eind van de film zit Buscemi
op de plaats van de oude man en
ziet zijn toekomst. Daarom be
stelt hij er nog maar een.
'Trees Lounge' van Steve Buscemi
draait in Chassé Cinema in Breda.
Captain Picard (Patrick Stewart) heeft 'first contact'.
IJl
1
Met Portrait of a lady verfilmde Jane Campion een complexe ro
man van Henry James over de eigenzinnige, intelligente 19e eeuw-
se, jonge Amerikaanse Isabel Archer (Nicole Kidman), die in Enge
land gaat wonen en daar verstrikt raakt in conventionele kringen.
Hoewel aanbeden door meerdere mannen kiest ze voor een huwe
lijk met een onsympathieke kunstverzamelaar (John Malkovich), die
ze in Italië ontmoet. De motieven van de personages blijven in deze
schitterend aangeklede kostuumfilm ondoorzichtig, maar de scènes
treffen door hun filmische kracht en sterke spel. De close-ups van
het gezicht van Kidman vertellen in grote dose-ups een eigen inner
lijk verhaal, dat zich slechts laat raden. (Cinésol 2 in Breda, Cinecitta
in Tilburg)
In Beautiful Thing van Hettie Macdonald wordt een Engelse volks
buurt kleurrijk en vitaal geportretteerd en wordt tevens een idyl
lisch sprookje over homo-acceptatie verteld. Het is een aardig ver
haal met volkse humor over de liefdesrelatie van twee tienerjon
gens. De ruwe moeder van een van hen toont haar warme hart en
draagt bij aan de acceptatie van haar zoons geaardheid. (Chassé Ci
nema in Breda)
Adembenemend mooi om te zien, aangrijpend en nog geestig ook is
Secret and Lies van Mike Leigh, waarin geheimen en leugens het
leven van een Engelse arbeidersfamilie verstikken. Totdat de blanke
volksvrouw Cynthia totaal onverwacht wordt geconfronteerd met
een onechte (zwarte) dochter, die ze bij de geboorte niet heeft ge
zien en wier bestaan ze altijd verzwegen heeft. Alleen haar broer,
een goedhartige bruidsreportagefotograaf, was op de hoogte. Hoe
wel maatschappelijk succesvol gaat ook hij gebukt onder de familie
geheimen en probeert niet zonder succes bij te dragen aan de door
breking van ingekankerde patronen. (Chassé Cinema in Breda, De
Koning van Engeland in Hulst)
De maandagavondklassieker in Chassé Cinema Breda is op 10 fe
bruari Manhattan van Woody Allen, een van de heerlijkste films al
ler tijden. Relatieperikelen in een Newyorks milieu van kunstenaars
en semi-intellectuelen worden geestig en buitengewoon warm ge
schilderd. Woody Allen raakt na de scheiding met zijn feministische
vrouw (Meryl Streep) verliefd op de nerveuze Diana Keaton terwijl
hij zijn hart ook verliest aan een jong meisje, dat hij doodongeluk
kig maakt met zijn loze beloftes. Met zijn zinderende zwart-witfoto-
grafie en verrukkellijke muziek is de film een onvergetelijke ode aan
de stad en een levensstijl.
BREDA
Grand-Ransom (16 j)
Mignon - The Glimmerman (16 j) Pinokkio (a.l)
Cinésol 1 - Dragonhead (a.l)
Cinésol 2 - Portrait of a Lady (16 j)
Cinésol 3 - Star Trek first Contact (12 j)
Casino 1 - First Wives Club - Klokkenluider van Notre Dame
Casino 2 - Extreme measures
Casino 3 - Evita
Casino 4 - Matilda - Courage under Fire
Chassé Cinema - Beautiful Thing - Trees Lounge - Breaking the wa
ves - Secrets and Lies - Manhattan - Pudding Tarzan (6+) - James and
the giant peach
BERGEN OP ZOOM
Cinemactueel 1-2-3 - First Wives Club - Pinokkio - Ransom - De
klokkenluider van de Notre Dame - The Glimmerman
Roxy 1 - Star Trek: First Contact - De klokkenluider van Notre Dame
Roxy 2 - Evita - Matilda
GEERTRUIDENBERG
Centraal 1 2 - De klokkenluider van Notre Dame
GOES
Grand Theater Goes - Ransom - De Klokkenluider van de Notre Da
me
Podium 't Beest - Mighty Aphrodite - Sous le Loleil de Satan
HULST
Koning van Engeland - Star Trek - Ransom - Evita - The Glimmer-
man - The First wives club - Dragonhead - De klokkenluider van Not
re Dame - Pinokkio - Matilda
MIDDELBURG
Cinema Middelburg - Surviving Picasso - All Things Fair - Der Him-
mel Ober Berlin
ROOSENDAAL
City 1-2-3 - First Wives Club - Pinokkio - Ransom - De Klokkenluider
van de Notre Dame - The Glimmerman
TILBURG
Heuvelpoort 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - Evita (a.l) - The First Wives Club (a.l) -
Matilda (a.l) - Extreme Measures (16 j) - Star Trek (12 j) - The Glim-
merman (16 j) - Pinokkio (a.l)
Cinecitta 1 - Secrets and lies
Cinecitta 2 - Breaking the Waves - Chacun Cherche Son Chat
Cinecitta 3 - Surviving Picasso - Beautiful Thing
Midi - Ransom - De Klokkenluider van de Notre Dame
Filmtheater Louis - De Nieuwe Moeder - The doom generation
VLISSINGEN
Alhambra Theater - de Klokkenluider van Notre Dame - Ransom -
Mathilda - First Wives Club - Pinokkio - Evita - Dragonhead - Glim-
merman
ANTWERPEN
Metropolis
Zaal 1 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur ID4
Zaal 2 -14.30 en 17.00 uur Pinokkio
20.00 en 22.30 uur The truth about cats dogs
Zaal 3 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Podrait of a lady
Zaal 4 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Frighters
Zaal 5 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Ransom
Zaal 6 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The mirror has two faces
Zaal 7 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The First Wives Club
Zaal 8 -14.30 en 17.00 uur Space Jam
20.00 en 22.30 uur Ransom
Zaal 9 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Maximum Risk
Zaal 10 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Daylight
Zaal 11 -14.30 en 17.00 uur Dragon Head
20.00 en 22.30 uur Mission impossible
Zaal 12 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Shine
Zaal 13 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Evita
Zaal 14 -14.30 en 17.00 uur De klokkenluider van Notre Dame
20.00 en 22.30 uur Courage under Fire
Zaal 15 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur That thing you do
Zaal 16 -14.30 en 17.00 uur De klokkenluider van Notre Dame
20.00 en 22.30 uur The long kiss goodnight
Zaal 17 -14.30 en 17.00 uur Hunchback of the Notre Dame
20.00 en 22.30 uur The Substitute
Zaal 18 -14.30 en 17.00 uur Jack
20.00 en 22.30 A time to kill
Zaal 19- 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The Relic
Zaal 20 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Sleepers
Zaal 21 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Space Jam
Zaal 22 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Lost Highway
Zaal 23 - 14.30,17.00 en 20.00 uur Kingpin
22.30 uur The Glimmerman
Zaal 24 - 14.30 en 17.00 uur Matilda
20.00 uur Tin Cup
22.30 uur Alles moet weg
Voor aanvangstijden van regionale bioscopen zie de Dagklapper
op de regionale pagina.