Achtste 'Star Trek' ruimtereis voor ingewijden 0 0 u 0 1 0 0 0 0 19 Peter Greenaway voorspelt ondergang 'Casablanca-syndroom' 'Trees Lounge' van Steve Buscemi L z l 10,- el. Feit: FILM D4 IA IJl J x 5 ot. Airco nu voor ƒ990,- ten uitrusting die is rop u een voordeel modellen, een airco vanaf 44.900,-. Iste in z'n klasse, p en hoedenplank 3PM, EXCL KOSTEN RIJKLAAR MAKEN, VERWIJDERINGS- DE SPECIFIEKE VOORWAARDEN PER AANBIEDING, iteensedijk 108, iEN, Autobedrijf www.peugeot.nl pESTEM DONDERDAG 6 FEBRUARI 1997 jjrJos Kessels il valt niet te ontkennen dat de cineast Peter Greenaway [eigen ideeën over de ontwikke- van de cinema op nahoudt, lang galmden zijn lezing en ■têrviews na op het 26e filmfes- jjlvan Rotterdam. •(t)wam er op neer dat hij de jjergang voorspelde van wat s het 'Cosablanca-syndroom' (einde. Hij bedoelt daarmee dat iters in de bioscoop passief een honderd literatuur-concept on- n met een begin, midden en einde, dat ook nog eens volle dig bepaald wordt door de vertel wijze van de regisseur. Dat leidt volgens hem alleen maar tot saaie formulefilms en herhalingsoefe ningen. Daarom toonde Greenaway zich bijzonder geïnteresseerd in nieu we technische ontwikkelingen en het scheppen van een nieuwe beeldtaal, aldus merkte hij op in de dagkrant van het festival. Greenaways Prospero's Books gaf de koers van de cineast al aan: beeld en taal, die met elkaar vermengd worden en beelden die over elkaar glijden. Daarmee wil hij bereiken dat het oog van de kijker steeds alert blijft en hij ac tief in zijn stoel zit. De enige activiteit die hij met zijn nieuwste film The Pillow Book bereikt is een voortdurend ver langen de zaal te verlaten en dat na reeds een kwart van de ruim twee uur visuele krachtpatserij. Greenaway heeft ditmaal een verzameling tiende-eeuwse amoureuze geschriften van een hofdame ais uitgangspunt geno men en overgeheveld naar onze tijd. Een meisje laat zich sinds haar jeugd telkens onderschilde ren met teksten. Als haar echtge noot dat flauwekul vindt, gaat ze naar Hong Kong waar ze fotomo del wordt en zelf lichamen gaat schilderen. Greenaway heeft inderdaad een eigen beeldtaal ontwikkeld, die zich ergens tussen kunst en cine ma beweegt, met een pre-occupa- tie voor naakt en verval, In The Pillow Book heeft hij zich ook duidelijk laten inspireren door Japanse prenten. Het probleem is alleen dat zijn kunstzinnige beel den de geest niet prikkelen, de personages je niet interesseren en de film al snel vastloopt in gegoo chel. Weliswaar knap, maar te lang en teveel van hetzelfde. Het is trouwens toch een beetje het festival van cinema en de kunsten. Na de openingsfilm Basquiat draait er nog een andere film waar Warhol in voorkomt, namelijk I shot Andy Warhol van Mary Harron. Het gaat hier om een biografie over Valerie Sola- nas, een schreeuwerige en vooral aandacht zoekende lesbienne die de mannen wilde uitroeien en een schunnig toneelstuk schreef dat ze Warhol wilde laten produce ren. Een poosje werd ze als vreemd lelijk eendje gedoogd door Warhol en omgeving, maar toen verdere waardering uitbleef besloot ze dat Warhol de reke ning voor al haar decepties moest betalen. Nadat Valerie Solanas in 1989 anoniem stierf, groeide ze uit tot martelares van het femi- Eenzame drinkers in intiem speelfilmdebuut Door Jos Kessels Ce mooiste barsong die ik ken is j Hour Blues van Johnny Paycheck. Met een volkomen («gezopen stem toost hij op de lovers, losers en lawyers' en rondjes 'especially to the jsy young ladies and the dirty Id men' en bestelt alvast zijn tfgrafenisbloemen: 'Just name «'re poison and order your flo ras, there ain't nothing as sad stlie happy hour', i nummer geeft goed de sfeer ai van Trees Loungehet speel- SMebuut van acteur Steve Buscemi. Trees Lounge is de nam van een bar op Long Is- I, waar Tommy (Buscemi I vaste klant is. Hij zat er al toenhet nog goed met hem ging, maar nu het slecht gaat, is hij er aan huis. De drank moet wat compenseren in het van Tommy. Hij is zijn mendin kwijtgeraakt aan zijn die hem vervolgens ontsla- leeft. Vergeefs probeert hij dders opnieuw aan de slag te buien als automonteur, maar in) kan zijn eigen wrak niet eens ai de praat krijgen, l'anneer een oom van hem neemt hij diens baantje over en rijdt met snoep en ijs tor de buurt. Als hij zich inlaat net de tienerdochter van een vriend, roept hij alleen nog maar neer ellende over zich af. tes Lounge vertelt niet zozeer b verhaal, maar is vooral efen impressie van het leven in een eenvoudige arbeidersbuurt, met ie bar als ontmoetingsplaats en 'luchthaven. Buscemi is zelf af komstig uit dit milieu en speelde laconieke schurkenrollen in o.a. Quentin Tarantino's Pulp Fic tion. In zijn film laat hij de karakters ie toon bepalen en maakt daar ie beelden ondergeschikt aan. Trees Lounge wordt bevolkt tor verliezers die de dromen lebben zien verdwijnen in de Wem van de fles en voor wie iet leven uiteindelijk nog min- ier in petto heeft dan ze in hun Mchtmerries voor mogelijk hiel- Steve Buscemi aan de bar in 'Trees Lounge'. den. Met zelfspot proberen ze zich staande te houden. „Je bent een slappeling," zegt de barkee per tegen Tommy. „Daarom drink ik mijn whiskey zonder ijs, omdat ik te zwak ben om te til len", antwoordt Tommy. Steve Buscemi is geknipt voor de rol van Tommy en hij heeft fami lie en bekenden bereid gevonden aan het ruziënde drinkgelag deel te nemen, waaronder Anthony LaPaglia, Alec Baldwin, Mimi Rogers, Seymour Cassel en de uit Kids bekende Chloe Sevigny. Trees Lounge is een aangenaam melancholiek en intiem portret van verdwaalde levens, die de barkruk gevonden hebben als baken in de nacht, waar het licht valt op het glas, dat altijd gevuld wordt, totdat de hand koud ge worden is. Daarom begint de film ook met het lang aangehouden beeld van een oude man, die zwijgend in het lege glas staart. Het is het klassieke en definitieve beeld "tor Jos Kessels ■"f tweede generatie van het Wnteschip Enterprise is welis waar uitgediend in de tv-serie, War is sinds de overgangsfilm 'm final frontier de nieuwe bio toop-bemanning. J de dood van Captain Kirk, Wirvoor Malcolm McDowell Wt zichtbaar genoegen verant woordelijk was, vertrekt de acht- 'tar Trek-film First Contact tor het eerst onder gezag van toptain Picard (Patrick Ste- ak), in een gloednieuwe Enter prise. Er js meteen werk jn Bet «ontruim. De vervaarlijke ruim- "ezens Borg hebben de tijd te- Mraaid. Ze willen voorko- e® dat de wetenschapper todrane in 2063 met zijn ruim- l P warp-aandrijving uit- ..■i *at een revolutionaire ont- (V* zou "duiden en van Ook pane een monument maakt. lcard en zijn mannen gaan drol"1 en helpen een ier <'ochrane op weg naar terrT v ®or§ veroveren ech- e Enterprise en nemen Data Picard komt voor de ,staan de Enterprise op te schioa •in te grijpen in de ge- ze J11 s' ®en gevaarlijke keu- fej Picard in het (tv-)ver- biiri B a* eens werd ingelijfd ^CggtmaTalSeniëeWiSUe '°°r e®n Wet-ingewijde is First f0"tact tamelijk ondoorzichtige ™t verhaal is op z'n zachtst PerrL mSewiWreld en versnip- n er wordt de nodige voor kennis verwacht. Wat die Borg nu precies zijn en wat ze willen, blijft in de film onduidelijk. Je ziet wat opgelapte, stramme lui met oogafwijkingen, die blijk baar na enkele seconden immuun zijn voor alles wat ze bedreigt. De vondst om van de later legendari sche Cochrane een rockende dronkenlap te maken is op zich komisch, maar verwatert al snel. Werkelijk spannend wil de film niet worden, al is dat ook nooit een doel geweest van de Star Trek-serie. First Contact moet het vooral van de vormgeving hebben. Met zorg en vernuft worden de diverse we relden met elkaar gecombineerd, al komen sommige scènes ook in dat opzicht niet uit de verf. De climax bijvoorbeeld, als het eer ste contact ontstaat met de bui- tenaardsen, is naar huidige scien ce fiction-maatstaven sober en pover, zeker als je denkt aan Spielbergs Close encounters of the third kind. De achtste Star Trek is overigens geregisseerd door Jonathan Fra- kes, die ook de rol speelt van Commander Riker. De serie heeft inmiddels een heel verleden van acteurs, die zichzelf regisseren. Denk maar aan 'Spock' Leonard Nimoy, die het er overigens nog altijd het beste vanaf heeft ge bracht. 'Star Trek - First Contact' is te zien in Cinésol 2 en 3 in Breda, Roxy 1 in Bergen op Zoom, Heuvelpoort 4 in Tilburg, De Koning van Enge land in Hulst. van nederlaag en berusting. Aan het eind van de film zit Buscemi op de plaats van de oude man en ziet zijn toekomst. Daarom be stelt hij er nog maar een. 'Trees Lounge' van Steve Buscemi draait in Chassé Cinema in Breda. Captain Picard (Patrick Stewart) heeft 'first contact'. IJl 1 Met Portrait of a lady verfilmde Jane Campion een complexe ro man van Henry James over de eigenzinnige, intelligente 19e eeuw- se, jonge Amerikaanse Isabel Archer (Nicole Kidman), die in Enge land gaat wonen en daar verstrikt raakt in conventionele kringen. Hoewel aanbeden door meerdere mannen kiest ze voor een huwe lijk met een onsympathieke kunstverzamelaar (John Malkovich), die ze in Italië ontmoet. De motieven van de personages blijven in deze schitterend aangeklede kostuumfilm ondoorzichtig, maar de scènes treffen door hun filmische kracht en sterke spel. De close-ups van het gezicht van Kidman vertellen in grote dose-ups een eigen inner lijk verhaal, dat zich slechts laat raden. (Cinésol 2 in Breda, Cinecitta in Tilburg) In Beautiful Thing van Hettie Macdonald wordt een Engelse volks buurt kleurrijk en vitaal geportretteerd en wordt tevens een idyl lisch sprookje over homo-acceptatie verteld. Het is een aardig ver haal met volkse humor over de liefdesrelatie van twee tienerjon gens. De ruwe moeder van een van hen toont haar warme hart en draagt bij aan de acceptatie van haar zoons geaardheid. (Chassé Ci nema in Breda) Adembenemend mooi om te zien, aangrijpend en nog geestig ook is Secret and Lies van Mike Leigh, waarin geheimen en leugens het leven van een Engelse arbeidersfamilie verstikken. Totdat de blanke volksvrouw Cynthia totaal onverwacht wordt geconfronteerd met een onechte (zwarte) dochter, die ze bij de geboorte niet heeft ge zien en wier bestaan ze altijd verzwegen heeft. Alleen haar broer, een goedhartige bruidsreportagefotograaf, was op de hoogte. Hoe wel maatschappelijk succesvol gaat ook hij gebukt onder de familie geheimen en probeert niet zonder succes bij te dragen aan de door breking van ingekankerde patronen. (Chassé Cinema in Breda, De Koning van Engeland in Hulst) De maandagavondklassieker in Chassé Cinema Breda is op 10 fe bruari Manhattan van Woody Allen, een van de heerlijkste films al ler tijden. Relatieperikelen in een Newyorks milieu van kunstenaars en semi-intellectuelen worden geestig en buitengewoon warm ge schilderd. Woody Allen raakt na de scheiding met zijn feministische vrouw (Meryl Streep) verliefd op de nerveuze Diana Keaton terwijl hij zijn hart ook verliest aan een jong meisje, dat hij doodongeluk kig maakt met zijn loze beloftes. Met zijn zinderende zwart-witfoto- grafie en verrukkellijke muziek is de film een onvergetelijke ode aan de stad en een levensstijl. BREDA Grand-Ransom (16 j) Mignon - The Glimmerman (16 j) Pinokkio (a.l) Cinésol 1 - Dragonhead (a.l) Cinésol 2 - Portrait of a Lady (16 j) Cinésol 3 - Star Trek first Contact (12 j) Casino 1 - First Wives Club - Klokkenluider van Notre Dame Casino 2 - Extreme measures Casino 3 - Evita Casino 4 - Matilda - Courage under Fire Chassé Cinema - Beautiful Thing - Trees Lounge - Breaking the wa ves - Secrets and Lies - Manhattan - Pudding Tarzan (6+) - James and the giant peach BERGEN OP ZOOM Cinemactueel 1-2-3 - First Wives Club - Pinokkio - Ransom - De klokkenluider van de Notre Dame - The Glimmerman Roxy 1 - Star Trek: First Contact - De klokkenluider van Notre Dame Roxy 2 - Evita - Matilda GEERTRUIDENBERG Centraal 1 2 - De klokkenluider van Notre Dame GOES Grand Theater Goes - Ransom - De Klokkenluider van de Notre Da me Podium 't Beest - Mighty Aphrodite - Sous le Loleil de Satan HULST Koning van Engeland - Star Trek - Ransom - Evita - The Glimmer- man - The First wives club - Dragonhead - De klokkenluider van Not re Dame - Pinokkio - Matilda MIDDELBURG Cinema Middelburg - Surviving Picasso - All Things Fair - Der Him- mel Ober Berlin ROOSENDAAL City 1-2-3 - First Wives Club - Pinokkio - Ransom - De Klokkenluider van de Notre Dame - The Glimmerman TILBURG Heuvelpoort 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - Evita (a.l) - The First Wives Club (a.l) - Matilda (a.l) - Extreme Measures (16 j) - Star Trek (12 j) - The Glim- merman (16 j) - Pinokkio (a.l) Cinecitta 1 - Secrets and lies Cinecitta 2 - Breaking the Waves - Chacun Cherche Son Chat Cinecitta 3 - Surviving Picasso - Beautiful Thing Midi - Ransom - De Klokkenluider van de Notre Dame Filmtheater Louis - De Nieuwe Moeder - The doom generation VLISSINGEN Alhambra Theater - de Klokkenluider van Notre Dame - Ransom - Mathilda - First Wives Club - Pinokkio - Evita - Dragonhead - Glim- merman ANTWERPEN Metropolis Zaal 1 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur ID4 Zaal 2 -14.30 en 17.00 uur Pinokkio 20.00 en 22.30 uur The truth about cats dogs Zaal 3 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Podrait of a lady Zaal 4 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Frighters Zaal 5 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Ransom Zaal 6 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The mirror has two faces Zaal 7 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The First Wives Club Zaal 8 -14.30 en 17.00 uur Space Jam 20.00 en 22.30 uur Ransom Zaal 9 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Maximum Risk Zaal 10 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Daylight Zaal 11 -14.30 en 17.00 uur Dragon Head 20.00 en 22.30 uur Mission impossible Zaal 12 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Shine Zaal 13 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Evita Zaal 14 -14.30 en 17.00 uur De klokkenluider van Notre Dame 20.00 en 22.30 uur Courage under Fire Zaal 15 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur That thing you do Zaal 16 -14.30 en 17.00 uur De klokkenluider van Notre Dame 20.00 en 22.30 uur The long kiss goodnight Zaal 17 -14.30 en 17.00 uur Hunchback of the Notre Dame 20.00 en 22.30 uur The Substitute Zaal 18 -14.30 en 17.00 uur Jack 20.00 en 22.30 A time to kill Zaal 19- 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The Relic Zaal 20 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Sleepers Zaal 21 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Space Jam Zaal 22 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Lost Highway Zaal 23 - 14.30,17.00 en 20.00 uur Kingpin 22.30 uur The Glimmerman Zaal 24 - 14.30 en 17.00 uur Matilda 20.00 uur Tin Cup 22.30 uur Alles moet weg Voor aanvangstijden van regionale bioscopen zie de Dagklapper op de regionale pagina.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 27